Expedient núm.: 568/2020 Informe d'Intervenció Procediment: Tancament i Liquidació del Pressupost Tipus d'Informe: Esborrany [] Provisional [] Definitiu [x] HASH: 514f675a1ad0cfb1d90b3de194ec8b99 INFORME D'INTERVENCIÓ Miriam Escalona Castilla (1 de 1) Data Signatura: 08/04/2020 Interventora municipal D'acord amb l'ordenat per l'Alcaldia mitjançant Provisió de data 9 de març de 2020, en la qual es va sol·licitar informe d'aquesta Intervenció en relació amb l'aprovació de la liquidació del Pressupost General de l'exercici econòmic 2019 i de conformitat amb el previst en l'article 191.3 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals aprovat per Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, en concordança amb l'article 90.1 del Reial decret 500/1990. Aquesta Intervenció, en virtut de les atribucions de control citades i establertes en l'article 213 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, i desenvolupades en el Reial decret 424/2017, de 28 d'abril, pel qual es regula el règim jurídic del control intern en les entitats del Sector Públic Local; i en atenció a les facultats recollides en l'article 4.1.b).4t del Reial decret 128/2018, de 16 de març, pel qual es regula el Règim Jurídic dels Funcionaris d'Administració Local amb habilitació de caràcter nacional, emeto el següent, INFORME PRIMER. La liquidació del Pressupost posarà de manifest: Codi Validació: 7JGQ5ZL9CR2DTCE2XW6K3GYRF | Verificació: https://badiadelvalles.sedelectronica.es/ A) Respecte al Pressupost de despeses i com a mínim en l'àmbit de capítol: Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 1 de 12 -- Els crèdits inicials, les seves modificacions i els crèdits definitius. -- Les despeses compromeses, amb indicació del percentatge d'execució sobre els crèdits definitius. -- Les obligacions reconegudes, netes, amb indicació del percentatge d'execució sobre els crèdits definitius. -- Els pagaments realitzats, són indicació del percentatge d'execució sobre les obligacions reconegudes netes. -- Les obligacions pendents de pagament a 31 de desembre de 2019. -- Els romanents de crèdit. Ajuntament de Badia del Vallès Avinguda Burgos s/n, Badia del Vallès. 08214 (Barcelona). Tel. 937182216. Fax: 937182042 B) Respecte al Pressupost d'ingressos i com a mínim en l'àmbit de capítol: -- Les previsions inicials, les seves modificacions i les previsions definitives. -- Els drets reconeguts. -- Els drets anul·lats. -- Els drets cancel·lats. -- Els drets reconeguts nets, amb indicació del percentatge d'execució sobre les previsions definitives. -- La recaptació neta, amb indicació del percentatge d'execució sobre els drets reconeguts nets. -- Els drets pendents de cobrament a 31 de desembre de 20__. -- La comparació dels drets reconeguts nets i les previsions definitives. La confecció dels estats demostratius de la liquidació del Pressupost haurà de realitzar-se abans del dia primer de març de l'exercici següent. L'estat de la liquidació del Pressupost estarà composta per: -- Liquidació del Pressupost de Despeses. -- Liquidació del Pressupost d'Ingressos. -- Resultat Pressupostari. La liquidació del Pressupost de despeses i la liquidació del Pressupost d'ingressos es presentaran amb el nivell de desagregación del Pressupost aprovat i de les seves Codi Validació: 7JGQ5ZL9CR2DTCE2XW6K3GYRF | Verificació: https://badiadelvalles.sedelectronica.es/ modificacions posteriors. Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 2 de 12 L'estat de liquidació del Pressupost està suportat en documents extrets de l' aplicatiu de comptabilitat SICALWIN utilitzat per l'Ajuntament en paper s'acompanyaran els següents resums: -- Resum de la classificació per Àrea de la despesa. -- Resum de la classificació per Inversions. -- Resum de la classificació per aplicacions (i vinculacions d'aquestes) de la despesa. -- Resum de la classificació econòmica de la despesa (per capítol, article i concepte). -- Resum de les obligacions reconegudes netes. -- Resum de la classificació econòmica dels ingressos(per capítol, article i concepte). Ajuntament de Badia del Vallès Avinguda Burgos s/n, Badia del Vallès. 08214 (Barcelona). Tel. 937182216. Fax: 937182042 SEGON. La Legislació aplicable és la següent: - Els articles 163, 191, 193 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals aprovat per Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març. - Els articles 89 a 105 del Reial decret 500/1990, de 20 d'abril, pel qual es desenvolupa el Capítol I del Títol VI de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, Reguladora de les Hisendes Locals, en matèria de pressupostos. - Els articles 3, 11 i 12 de la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera. - L'article 16 del Reial decret 1463/2007, de 2 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament de Desenvolupament de la Llei 18/2001, de 12 de desembre, d'Estabilitat Pressupostària, en la seva Aplicació a les Entitats Locals. - El Reglament (UE) Núm. 549/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2013, relatiu al Sistema Europeu de Comptes Nacionals i Regionals de la Unió Europea (SEC-10). - La Guia per a la determinació de la Regla de Despesa de l'article 12 de la Llei Orgànica 2/2012, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera per a Corporacions Locals (IGAE). - L'Ordre EHA/3565/2008, de 3 de desembre, per la qual s'Aprova l'Estructura dels Pressupostos de les Entitats Locals - L'Ordre HAP/1781/2013, de 20 de setembre, per la qual s'aprova la Instrucció del model normal de comptabilitat local. - L'article 18 de l'Ordre HAP/2105/2012, d'1 d'octubre, per la qual es desenvolupen les obligacions de subministrament d'informació previstes en la Llei orgànica 2/2012. - L'article 36 de la Llei 2/2011, de 4 de març, d'economia sostenible. - L'article 4.1.b).4t del Reial decret 128/2018, de 16 de març, pel qual es regula el règim jurídic dels funcionaris d'Administració Local amb habilitació de caràcter Codi Validació: 7JGQ5ZL9CR2DTCE2XW6K3GYRF | Verificació: https://badiadelvalles.sedelectronica.es/ nacional. TERCER. Com a conseqüència de la liquidació del Pressupost hauran de Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 3 de 12 determinar-se: -- Els drets pendents de cobrament i les obligacions pendents de pagament a 31 de desembre (article 94 del Reial decret 500/1990, de 20 d'abril). -- El resultat pressupostari de l'exercici (articles 96 i 97 del Reial decret 500/1990, de 20 d'abril). -- Els romanents de crèdit (articles 98 a 100 del Reial decret 500/1990, de 20 d'abril). -- El romanent de Tresoreria (articles 101 a 105 del Reial decret 500/1990, de 20 d'abril). Ajuntament de Badia del Vallès Avinguda Burgos s/n, Badia del Vallès. 08214 (Barcelona). Tel. 937182216. Fax: 937182042 QUART. Quant a l'avaluació pressupostària haurà de tenir-se en compte que les Entitats Locals hauran d'ajustar els seus pressupostos al principi d'estabilitat pressupostària entès aquest com la situació d'equilibri o superàvit computada en termes de capacitat de finançament d'acord amb la definició continguda en el Sistema Europeu de Comptes Nacionals i Regionals (articles 3 i 11 de la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera). A més, haurà de complir amb l'objectiu de la regla de despesa, entès com la variació de la despesa computable de les Corporacions Locals, que no podrà superar la taxa de referència de creixement del Producte Interior Brut de mig termini de l'economia espanyola. Referent a això la Intervenció Local elevarà al Ple un informe sobre el compliment de l'objectiu d'estabilitat i del compliment de la regla de despesa de la pròpia Entitat Local i dels seus organismes i entitats dependents. Aquests informes s'emetran amb caràcter independent i s'incorporaran als previstos en els articles 191.3 del Text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals aprovat per Reial decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març. L'incompliment de l'objectiu d'equilibri o superàvit o de la regla de despesa comportarà l'elaboració de Pla Econòmic Financer, segons estableix l'article 21 de la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera. Els assenyalats informes sobre el Compliment de l'Objectiu d'Estabilitat Pressupostària i la Regla de la Despesa s'han inclòs en l'expedient. CINQUÈ. Examinada la liquidació del Pressupost municipal únic de 2019, s'ha comprovat que les seves xifres llancen la informació exigida per l'article 93.1 del Reial decret 500/1990, de 20 d'abril, amb el següent resultat: Codi Validació: 7JGQ5ZL9CR2DTCE2XW6K3GYRF | Verificació: https://badiadelvalles.sedelectronica.es/ LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPOST DE DESPESES Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 4 de 12 -- Crèdits inicials: 12.588.631,72 euros. -- Modificacions de crèdits: 2.630.279,70 euros. -- Crèdits definitius: 15.218.911,42 euros. -- Obligacions reconegudes netes: 13.583.917,34 euros -- Pagaments reconeguts nets: 12.694.238,94 euros. -- Saldos despeses compromeses: 367.496,37 euros. -- Saldos despeses autoritzades: 192.031,37 euros. Ajuntament de Badia del Vallès Avinguda Burgos s/n, Badia del Vallès. 08214 (Barcelona). Tel. 937182216. Fax: 937182042 LIQUIDACIÓ DEL PRESSUPOST D'INGRESSOS -- Previsions inicials: 12.588.631,72 euros. -- Modificació de les previsions: 2.630.279,70 euros. -- Previsions definitives: 15.218.911,42 euros. -- Drets reconeguts nets: 13.391.622,61 euros. -- Recaptació neta: 12.751.559,88 euros. RESULTAT PRESSUPOSTARI -- Drets reconeguts nets: 13.391.622,61 euros. -- Obligacions reconegudes netes: 13.583.917,34 euros. TOTAL RESULTAT PRESSUPOSTARI: - 192.294,73 euros. SISÈ. Del resultat pressupostari. Els articles 96 i 97 del Reial decret 500/1990 defineixen, a nivell normatiu, el resultat pressupostari, en disposar que vindrà determinat per la diferència entre els drets pressupostaris liquidats i les obligacions pressupostàries reconegudes en aquest període, prenent per al seu càlcul els seus valors nets, és a dir, deduïdes les anul·lacions que en unes o uns altres s'han produït durant l'exercici, sense perjudici dels ajustos que hagin de realitzar-se. Codi Validació: 7JGQ5ZL9CR2DTCE2XW6K3GYRF | Verificació: https://badiadelvalles.sedelectronica.es/ Sobre el Resultat Pressupostari es realitzaran els ajustos necessaris, en augment per l'import de les obligacions reconegudes finançades amb romanent de tresoreria per a despeses generals, i en augment per l'import de les desviacions de finançament Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 5 de 12 negatives i en disminució per l'import de les desviacions de finançament positives, per obtenir així el Resultat Pressupostari Ajustat. Al moment de liquidar el Pressupost es calcularan les desviacions de finançament produïdes en cadascun dels projectes de despeses amb finançament afectat, desviacions que s'han produït com a conseqüència dels desequilibris originats pel desfasament entre el finançament rebut i la que hauria d'haver-se rebut en funció de la despesa realitzada. A. Despeses realitzades en l'exercici econòmic 2019 finançats amb romanent líquid de Tresoreria per a despeses generals. Ajuntament de Badia del Vallès Avinguda Burgos s/n, Badia del Vallès. 08214 (Barcelona). Tel. 937182216. Fax: 937182042 Són aquelles despeses realitzades en l'exercici 2019 com a conseqüència de modificacions pressupostàries finançades amb romanent de Tresoreria per a despeses generals. Aquestes despeses realitzades (obligacions reconegudes), que han estat finançats amb romanent de Tresoreria per a despeses generals, s'han tingut en compte per al càlcul del resultat pressupostari de l'exercici, augmentant aquest. (+) DESPESES FINANÇADES RLTGG: 140.522,89 euros. B. Determinació de desviacions positives de finançament procedents de projectes de despeses d'inversió amb finançament afectat de 2019, imputables a l'exercici pressupostari, i que disminuiran el resultat pressupostari. La desviació és positiva quan els ingressos produïts (drets reconeguts) són superiors als quals haguessin correspost a la despesa efectivament realitzada (obligacions reconegudes). Tal situació genera un superàvit fictici, que haurà de disminuir-se, ajustant el resultat pressupostari per aquest muntant que suposi tal superàvit. (-) DESV. POSITIVES FINANÇAMENT: 93.619,70 euros. C. Determinació de desviacions negatives de finançament procedents de projectes de despeses d'inversió amb finançament afectat, imputables a l'exercici pressupostari, i que augmentaran el resultat pressupostari. Codi Validació: 7JGQ5ZL9CR2DTCE2XW6K3GYRF | Verificació: https://badiadelvalles.sedelectronica.es/ La desviació és negativa quan els ingressos produïts no han cobert la despesa realitzada, concretament es tracta de despeses d'inversió que s'han realitzat en aquest Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 6 de 12 exercici econòmic i el finançament del qual es va obtenir en exercicis anteriors, tal situació de no tenir-se en compte generaria un dèficit fictici, a causa del desacoblament entre les despeses i ingressos afectats, i això obliga a realitzar el corresponent ajust perquè el resultat pressupostari ofereixi una situació real que, en aquest cas, s