13/2011 ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA CELEBRADA PEL PLE MUNICIPAL DE L'AJUNTAMENT DE BADIA DEL VALLÈS EL DIA 30 DE NOVEMBRE DE 2011 Badia del Vallès, 30 de novembre de dos mil onze. El Ple de la corporació quan son les dinou hores i deu minuts, es reuneix a la sala de sessions de l'edifici de l'Ajuntament, en sessió extraordinària sota la presidència de l'Alcaldessa senyora Eva Menor Cantador. Hi concorren els regidors següents: Sr. Juan Antonio Lancho Aceituno PSC Sra. Raquel Gracia Peral PSC Sr. Antonio Sabariego Guerrero PSC Sra. Montserrat Jiménez Molina PSC Sr. Antonio Rodríguez Yañez PSC Sra. Montserrat Carbonell Rosell PSC Sr. Joaquim Jesús Duran Redondo AEB Sra. Concepción Hurtado Sánchez AEB Sr. Juan Carlos Santervás García AEB Sr. Sergio Escribano García AEB Sra. Antonia Escrivà Castellanos PP Sr. Pablo Ropero Muñoz PP Sra. Saray Muñoz Contreras PP Sr. Eusebio Argueta Chica ICV-EUiA Sra. Marta Figueras Badia CiU Sr. Raul Ortiz Parra PXC Assisteix la secretària general la senyora Carme Coll Gaudens i l'interventor senyor Raul López Borras. L'alcaldessa diu: "Abans de començar amb l'ordre del dia volem comentar diversos acords que hem arribat a la Junta de Portaveus en quant a l'ordre del dia. El punt número 2 i el punt número 9 es deixen sobre la taula per presentar-lo al proper Ple ordinari per treballar una proposta conjunta de millora també no només del finançament local si no també del finançament autonòmic a petició del grup de Convergència i del grup de l'AEB. El punt número 8 també es deixa sobre la taula per treballar-ho conjuntament en el pressupost d'inversions." Oberta la sessió per la senyora Alcaldessa i amb el quòrum necessari, es procedeix a resoldre els assumptes de l'ordre del dia, adoptant-se els següents acords: I. PART DISPOSITIVA 1. APROVACIÓ ACTES SESSIONS ANTERIORS S'aproven sense necessitat de lectura prèvia les actes de les sessions que van tenir lloc els dies 24 d'octubre de 2011 (extraordinària), 26 d'octubre (ordinària) i 9 de novembre (extraordinària) ja que tots els membres del consistori disposaven del text. 2. PER L'ESTABILITAT ECONÒMICA DE L'AJUNTAMENT DE BADIA DEL VALLÈS Es deixa sobre la taula pendent d'aprovació la proposta d'acord referent a l'estabiliat econòmica de l'Ajuntament de Badia del Vallès. 1 3. REGLAMENT SERVEIS SOCIALS BÀSICS Un cop llegida la proposta, s'obre un torn de paraules. Intervé la senyora Saray Muñoz, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Desde el PP votaremos a favor de este Reglamento. Desearíamos que se personalizaran más las ayudas, y que se nos informara puntualmente de las mismas". A continuació pren la paraula la senyora Concha Hurtado, regidora del grup municipal de l'AEB, que diu: "Desde AEB nos abstendremos, porque consideramos que se queda un poco corto realmente a las prestaciones municipales que se prestan. Hemos creído que sería interesante buscar una forma de incluirlas, y agradecemos también que el equipo de gobierno haya incorporado algunas de las aportaciones que dijimos en su dia. No obstante, seguiremos trabajando en él, para en el plazo de los 30 días que establece de ley y demás, poder hacer alguna aportación o alguna alegación más". Pren la paraula la senyora Montserrat Carbonell regidora d'Igualtat que diu: "Només per agrair les aportacions que ha fet el grup municipal de l'AEB, que sí que es veritat que s'han quedat curtes, però bueno, farem com ja vam dir, el compromís de la creació del Consell Municipal de Serveis Socials on també es podrà recollir tot més àmpliament, i sí voldria demanar-li a la regidora del PP, a la senyora Saray, que matitzi una miqueta més la petició que ha fet, perquè no se si vol dir que cas per cas li hem de passar informació, una informació global..." Intervé la senyora Saray Muñoz, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Sólo queríamos decir que hay muchas quejas, y que se personalizaran más los casos, que se hiciera visitas en las casas realmente, y que se viera que en esa casa se necesita esa ayuda. Sólo era eso". Seguidament es procedeix a la votació de la proposta, que s'aprova per 12 vots a favor (PSC, PP, ICV-EUiA, CiU), i 5 abstencions (AEB, PXC). S'acorda: Vista la necessitat de regular la prestació de serveis socials bàsics per part de l'Ajuntament de Badia del Vallès, incloent-hi la determinació dels drets i les obligacions, tant de l'estructura dels serveis socials municipals, com dels ciutadans i ciutadanes usuaris dels serveis socials. Vist el text articulat del Reglament municipals de Serveis Socials Bàsics que s'adjunta a aquesta proposta. De conformitat amb el que disposen els articles 22.2 d) i 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, 178 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya i 63 del Decret 179/1995 de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'obres i serveis de les entitats locals. S'acorda: Primer.- Aprovar inicialment el text del Reglament de serveis socials bàsics de Badia del Vallès. Segon.- Obrir un període d'informació pública per un període de trenta dies, mitjançant anunci en el Butlletí Oficial de la Província, Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, en un dels mitjans de comunicació escrita diària i en el taulell d'anuncis de la Corporació. Durant aquest període l'expedient restarà a disposició de qualsevol persona que el vulgui examinar per tal de presentar les al·legacions i/o suggeriments que es considerin convenients. De no presentar-se reclamacions o suggeriments en l'esmentat termini, es considerarà aprovat definitivament sense necessitat d'acord exprés pel Ple. 4. EN DEFENSA DEL RESTABLIMENT DEL SERVEI D'URGÈNCIES A LES 24 HORES AL CAP DE BADIA 2 L'alcaldessa diu: "Abans de començar, un minut. Ho dic perquè exposo la raó. Hi ha una proposta del punt núm. 4 que ha presentat la Associació de Veïns. Estava buscant un representant però l'he vist entrar ara mateix, i volíem parlar amb ell una estoneta, perquè hi ha una petició per part d'un grup de deixar-la sobre la taula, perquè com és una proposta de l'Associació de Veïns, sense el seu consentiment no la retiraríem de l'ordre del dia, perquè no depèn de nosaltres mateixos. He aprofitat ara que l'he vist entrar per a fer aquest paro d'un minut, penso que val la pena". Es deixa sobre la taula pendent d'aprovació la proposta d'acord que fa referència a la defensa pel restabliment del servei d'urgències les 24 hores al CAP. 5. DIA INTERNACIONAL PER L'ERADICACIÓ DE LA VIOLÈNCIA MASCLISTA Es dóna lectura de la proposta presentada. Seguidament l'alcaldessa obre el torn de paraules i la dona en primer lloc al senyor Raul Ortiz regidor del grup municipal de P X C que diu: "Nada más decir que está claro que desde cualquier Ayuntamiento o cualquier institución hay que luchar contra la violencia de género y así lo hacemos desde Plataforma por Catalunya, pero un punto que hay que tener en cuenta es que muchos de estos casos los maltratadores son inmigrantes que vienen de paises en los que su cultura y tradición nada tienen que ver con la nuestra, donde las mujeres no tienen los mismos derechos que los hombres, nada más." L'alcaldessa dona la paraula al senyor Sergio Escribano regidor del grup municipal de l'AEB que diu: "Nosaltres votarem a favor d'aquesta moció que, com cada any, arriba puntual a la seva cita amb les institucions d'aquest país. Tanmateix voldríem destacar que no només de declaració d'intencions i boniques paraules viu l'esperança d'un món millor. La violència contra les dones neix d'una societat clarament patriarcal. Aquesta es fonamenta en la creença de la superioritat de l'home envers la dóna. Aquesta creença ens porta a escenaris que no deixen de posar-nos la pell de gallina any rera any. Si bé és cert que la legislació ha anat evolucionant per tal d'intentar protegir les dones que pateixen violència de gènere, no és menys cert que encara ens queda un llarg camí a fer a tots nivells: social, laboral, educatiu, polític, legal...la desgraciada realitat actual així ens ho demostra, i hem de treballar per a estar a l'alçada de les circumstàncies. Des de l'AEB pensem que els diferents partits polítics que han governat aquest país els darrers anys, han treballat per la igualtat de gènere, però en cap cas han aconseguit estar a l'alçada de la gravetat de les circumstàncies. A nosaltres, ens sembla que no s'està fent l'esforç que cal en molts aspectes. Sovint s'han oblidat d'algunes vies d'acció que haurien de ser prioritàries segons la nostra manera de veure les coses i de veure el món. L'educació per la igualtat, la conscienciació social, per exemple, el sentiment de superioritat vers les dones per part dels homes, és palpable a la societat actual. Vivim en una societat patriarcal, i això vol dir que el problema no l'hem, ni el podem tancar a dins de les quatre parets d'una llar. El problema és social, i com a tal l'hem d'enfrontar. Des de l'AEB encoratgem a l'equip de govern a treballar fort en els àmbits de l'educació i la prevenció, ens oferim a aportar les nostres idees i el nostre treball per tal de desenvolupar un pla d'acció a curt, mig i llarg termini que ens permeti treballar en l'àmbit social i avançar cap a l'eradicació de la violència masclista, al desmantellament d'aquest sistema patriarcal que es la base de la construcció d'una nova base social, política, econòmica i cultural més justa, igualitària per a totes i per a tots". Seguidament l'alcaldessa dóna la paraula a la senyora Montserrat Carbonell regidora d'Igualtat que diu: "Aquesta proposta d'acord va ser, inicialment, una moció presentada pel grup municipal d'ICV, i que hem transformat en un document que recull el pensament i el sentiment de tots i totes en relació a aqu Aquesta proposta d'acord va ser, inicialment, una moció presentada pel grup municipal d'ICV, i que hem transformat en un document que recull el pensament i el sentiment de tots i totes en relació a aquest tema. Cada any, a l'Estat Espanyol, més de 70 dons són assassinades a mans de les seves parelles o exparelles. Molts han estat els maltractaments evitats i els assassinats que s'han impedit. Moltes les dones que són, han estat i seran protegides i salvades d'una situació de greu risc físic i psíquic, i moltes també les persones que han pogut sortir de l'espiral de terror, crueltat i violència que els maltractaments signifiquen. 3 Però no podíem passar per alt que queden missatges, patents o amagats a les famílies, en l'educació, en els mitjans de comunicació, en la publicitat, a la televisió, en els videojocs, etc., Que segueixen transmetent una imatge de les dones que denigra profundament el seu paper i la seva situació en la societat, que les menysprea i anul·la, que les fa responsables, gairebé, de tots els mals, mantenint un estereotip femení cruel i inacceptable i, sobretot, injust. Aquesta imatge, tergiversada i malèvola, s'insereix en el més profund de les persones més joves que estan formant la seva personalitat i les fa reproduir tan terrible violència, el que comporta que l'edat de maltractadors i víctimes sigui cada vegada menor i que els casos de maltractament hagin augmentat en les franges d'edat inferiors als 30 anys. Estem en un moment en què la societat ha de prendre, encara amb més decisió, les regnes dels canvis de valors en la joventut i ha de fer una crida general al respecte, a la dignitat, a la llibertat, la igualtat, a la integritat i el valor social imprescindible de les dones com a subjectes posseïdors dels drets fonamentals. Ens queda molta feina per fer en el llarg camí cap a la igualtat, per aconseguir la construcció d'una societat sense subordinacions culturals i socials entre dones i homes. Hem de treballar, doncs, perquè la percepció social que es té de les dones no segueixi sent esbiaixada, de dependència ni de dominació. I en aquesta tasca és imprescindible implicar i reconèixer a tots aquells homes que estan convençuts que sense igualtat d'oportunitats no aconseguirem mai la justícia social ni transformarem un model de societat que ens impedeix assolir la felicitat. El futur no és només la data de temps esperat, el futur ha de ser construït, i aquesta construcció ha de ser aixecada sobre els pilars dels drets humans, tots ells. Si en manca algun, com succeeix amb la igualtat, el futur no arribarà mai." L'alcaldessa diu: "Jo només afegiria una cosa a efectes de reflexió. Normalment la violència s'exercita vers a col.lectius que considerem diferents, sobretot col.lectius que considerem inferiors. Llavors, penso que hauríem d'intentar eradicar aquesta imatge de que hi ha alguna persona que sigui diferent a nosaltres, i que nosaltres ens considerem superiors a ningú. Per tant, penso que aquesta imatge de dones denigrades l'hauríem d'estendre a la imatge de persones denigrades, per la qual cosa demanaria l'eradicació de qualsevol tipus de violència en aquesta societat". Seguidament es procedeix a la votació de la proposta, que s'aprova per unanimitat. S'acorda: "La Llei 5/2008 del Dret de les Dones a eradicar la violència masclista, defineix: "La violència masclista és aquella que s'exerceix contra les dones com a manifestació de la discriminació i de la situació de desigualtat en el marc del sistema de relacions de poder dels homes sobre les dones i que produïda per mitjans físics, econòmics o psicològics puguin tenir com a resultat un dany o patiment físic, sexual o psicològic per a la dona, així com a les amenaces d'aquests actes, la coacció o la privació arbitrària de llibertat, tant si es produeixen a la vida pública com a privada." En el marc del 25 de Novembre, dia internacional per l'eradicació de la violència masclista, la societat civil i les administracions públiques del país manifestem a través de diferents accions reivindicatives, el rebuig i la condemna de les situacions de violència que pateixen les dones. Així mateix, expressem el nostre recolzament absolut i solidaritat a les dones que la pateixen. Atès que les diferents formes que pren la violència masclista són l'expressió d'una discriminació que arriba a nivells d'extrema gravetat, absolutament intolerables, que evidencien la necessitat de transformar l'ordre social i els patrons socials i culturals de les societats del s. XXI. L'eradicació de la violència no pot ser un ideal utòpic, cal treballar incansablement pel dret a la seguretat i la llibertat de totes les dones. I cal continuar treballant per la necessària transformació social, intervenint en les causes estructurals de la discriminació per a eradicar-ne el sexisme. Atès que malgrat que la violència masclista continua deixant víctimes i patimen a les dones, els avenços produïts durant els últims anys d'aplicació de la Ley Intergral contra la Violencia de Género i de la Llei del Dret de les Dones a Eradicar la Violència Masclista, ha comportat 4 millores significatives i una major consciència social sobre el problema de la violència que s'exerceix contra les dones. No obstant, cal ser conscients que queda un llarg camí a recórrer per eradicar aquesta xacra social. Atès que els esforços i els recursos que s'han destinat en la lluita contra la violència masclista han trobat en les administracions locals els principals agents impulsors de polítiques destinades a garantir els drets de les dones a viure lliures de violència. En aquest sentit, els ajuntaments hem desenvolupat un paper clau i decisiu en el desplegament de recursos i serveis adreçats a les dones, amb recursos propis i amb subvencions d'altres administracions. Atès que la situació econòmica de crisi en la que ens trobem i les decisions polítiques dels governs nacional i estatal, d'afrontar la crisi retallant la despesa pública i les polítiques socials, generen la màxima preocupació pel risc que aquests avenços es puguin veure afectats. Reivindiquem la necessitat de prioritzar la política de proximitat en la lluita contra la violència masclista i, per tant, considerem imprescindible que els ajuntament continuem desenvolupant i impulsant els recursos d'atenció a les dones, preservant el sistema de finançament d'aquests, a través de la implicació de la resta d'administracions, tant supralocals com autonòmiques. La crisi no ha de servir d'excusa per a retallar els drets socials, ni els drets de les dones a viure lliures de violència. Instem, doncs als governs autonòmic i estatal a comprometre's a mantenir les dotacions pressupost`ries dedicades a la lluita per a l'eradicació de la violència masclista als pressupostos del 2012. Atès que de les actuacions empreses i del diagnòstic de la situació, s'evidencia que queda molt a fer, sobretot, en el camp de la prevenció, la sensibilització i la detecció. Cal garantir una dotació pressupostària suficient per assegurar l'eficàcia de eles mesures integrals regulades per llei. Cal reforçar la formació, adequada i de qualitat, en gènere i en violència de gènere, adreçada al conjunt de professionals que intervenen en l'atenció a les dones que la pateixen, en particular als jutges i jutgesses i l'oficina judicial. I cal, continuar desenvolupant accions educatives per prevenir la violència masclista tant a l'educació primària com a la secundària. Cal fer més eficients els sistemes de protecció, les dones que denuncien ha d'estar protegides en tot moment. També s'ha de garantir el dret a la reparació de les dones que han patit aquesta violència. Atès que en aquest sentit, les polítiques i actuacions adreçades a les dones que pateixen la violència masclista han de ser dissenyades i implementades partint d'un abordatge exhaustiu de les causes estructurals i instrumentals. La violència masclista respon a una manera de definir les identitats de gènere i les relacions entre homes i dones, generant un sistema relacional que perpetua la superioritat dels homes sobre les dones, que assigna diferents atributs, rols i espais en funció del sexe. Tanmateix, la violència és exercida com un instrument de poder que pretén la subordinació a les dones, com a mecanisme de submissió per tal de consolidar aquest domini de l'home. Per tant, el factor de risc de patir violència masclista, és el fer de ser dona Atès que, així doncs, es fa evident que la violència vers les dones no és equiparable a la violència que poden patir altres persones o col·lectius, ni restringida a l'àmbit privat, domèstic o familiar. Manifestem el nostre rebuig a les mesures empreses pel Govern de la Generalitat de Catalunya en el canvi de models d'intervenció en matèria de seguretat de les dones, pel qual, s'ha equiparat la violència masclista a altres tipus de violència (a infància i gent gran) i se l'ha restringit a un fenomen que té lloc en l'àmbit privat, fent reduccionisme de la causalitat. Aquest fet comporta la pèrdua de l'abordatge específic de les múltiples causes de la violència masclista i modifica, sense fonamentació, l'anterior model d'intervenció impulsat per a la consecució dels drets que reconeix la Llei del Dret de les Dones a Eradicar la Violència Masclista. Volem reivindicar la Llei del Dret de les Dones a Eradicar la Violència Masclista, que esdevé un instrument qualitatiu per a la transformació social necessària. 5 Per tot això, en el marc del 25 de novembre, dia internacional per l'eradicació de la violència masclista, es proposa al Ple Municipal els següents acords: Primer. Instem al Govern de la Generalitat i al Govern estatal a comprometre's en mantenir les dotacions pressupostàries dedicades a la lluita per a l'eradicació de la violència masclista als pressupostos del 2012 i a preservar els recursos d'atenció i recuperació integral de dones víctimes d'aquestes. Segon. Instem al Govern de la Generalitat a abordar la violència masclista en els termes que estableix la Llei 5/2008 i a mantenir instruments com el Programa de Seguretat contra la Violència Masclista que, en matèria de seguretat, va significar avenços molt positius en la lluita per l'eradicació d'aquesta. Tercer. Les violències vers les dones es produeixen a l'àmbit de la parella, al familiar, al social o comunitari i al laboral, i els seu abordatge ha de ser en tots aquest àmbits, sense barrejar altres tipus de violència que es puguin donar en altres col·lectius, ja que la naturalesa és totalment diferent. Quart. Transmetre aquests acords als grups parlamentaris del Parlament de Catalunya, del Congrés dels Diputats, a l'Institut Català de les Dones, al Govern de la Generalitat de Catalunya, al Govern de l'Estat Espanyol i a l'associació de dones per a la Igualtat de Badia del Vallès. 6. PER A LA CONSTRUCCIÓ IMMEDIATA DE LA BARRERA SÒNICA Es dóna lectura de la proposta presentada. Seguidament, l'alcaldessa cedeix la paraula a la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "Diverses apreciacions pel que fa a aquest punt de l'ordre del dia. D'entrada es fa referència a que el senyor Nadal es va comprometre a la construcció de la barrera sònica. A mi m'agradaria recorda que el Conseller Nadal ve a Badia i fa aquesta promesa com la bona nova de la barrera sònica, a pocs dies d'unes eleccions que, totes les enquestes ja determinaven que hi hauria un relleu respecte el canvi de govern. I a més, fa aquesta promesa de la barrera sònica sense haver fet una reserva de partida pressupostària. Per tant, era una promesa relativament gratuïta, que a sobre s'agreuja amb el fet de que l'Ajuntament publicita un butlletí amb la portada de la gran notícia, sabent que no estava pressupostat. Dit això, el PSC i IC van estar governant la Generalitat en anys de bonanza econòmica, en 7 anys de bonanza econòmica, sense haver fet aquesta reserva pressupostària. Dit això, el Govern actual de la Generalitat ha assolit els compromisos de l'anterior govern encara que no estiguessin pressupostats. La barrera sònica es un d'ells, està sobre la taula certament, nosaltres des del grup municipal de CiU som conscients de les dificultats pressupostàries de les administracions en general i de la Generalitat en particular, però si que des d'aquí demanem a la Generalitat, al govern de la Generalitat actual, que tingui present aquesta mesura correctora de l'alta contaminació acústica que des de molts anys Badia reclama, i que ara s'agreuja amb l'ampliació de l'autopista. Per tant, malgrat totes les apreciacions, nosaltres votarem a favor". Seguidament intervé el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "En el verano del 2010, cuando se abre el tercer carril denominado carril BAU de Terrassa a Ripollet, y es como una prolongación hasta Barcelona, en ese proyecto estaba recogida la construcción de la barrera sónica a su paso por Badia. Nuestra sorpresa es que cuando se entrega la obra de la ampliación de la autopista C58 a su paso por Badia, y la entrada al polígono empresarial de Sant Pau de Riu Sec, pues no vemos talud ni vegetal ni de cemento. Si que vemos alguno de cemento, pero tendría 40 ó 50 cm de alto y claro, ahí saltan las voces de alarma que la obra está transferida a la institución competente, en este caso el departamento de Obras Públicas de la Generalitat de Catalunya, y la barrera sónica no está. Y esto como es una reinvidicación de años y años y años y años de los vecinos de Badia del Vallès, pero muy concretamente de los vecinos de la Av. Mediterráneo, Ibiza, Menorca y Calle Mallorca, pues nosotros decimos no puede ser. Vamos a reivindicar la esta, y si os recordais este grupo municipal al que yo represento, en octubre de 2007 presentó una propuesta, una moción para la construcción de la barrera sónica, y muchos de los regidores que aquí estamos 6 sentados, en su gran mayoría de los que estamos sentados en este Consistorio, dimos nuestro voto favorable, salió por unanimidad en octubre de 2007. A eso se debe la voz de alarma del 2010, al no tenerla. Y claro, aquí es donde nosotros de alguna manera decimos, el gobierno municipal de ese momento no ha seguido las obras, y no ha estado atento en el tema de que se construya la barrera sónica. Bueno, pues ahora decimos mira, como se abre el presupuesto del 2012, y no está de más insistir, y como siempre el dicho popular, en mi casa me enseñaron que el que persevera triunfa, y al final a ver si lo conseguimos en los presupuestos que se pueda incorporar del 2012 de la Generalitat de Catalunya, para que esta obra necesaria para la salud y calidad de vida de nuestros vecinos, se pueda llevar a cabo, y yo pues acabo esta propuesta que ahora por segunda venga a este Consistorio, quizá por tercera pero yo la primera vez no la tengo, porque tengo preguntas de la historia de lo que se ha hablado de la barrera sónica en este Consistorio, pero como propuesta en firme ha sido la del 2007, que la aprobamos todos por unanimidad, todos los grupos políticos de este Consistorio. Y ahora como no es para menos, daremos apoyo a esta propuesta que hace el equipo de gobierno". A continuació pren la paraula el senyor Raul Ortiz regidor del grup municipal de P X C que diu: "En este tema de la barrera sònica, que ya viene de legislaturas atrás, en PXC no tenemos toda la información precisa, pero si que a raíz de haber hablado con varios vecinos afectados por el tema de la C58, y que están deseando que se ponga esta barrera sónica por el tema de ruidos de vehículos y tal, también la apoyaremos y votaremos a favor". Seguidament intervé el senyor Pablo Ropero, regidor del grup municipal del PP, que diu: "Desde el PP votaremos a favor, ya que entendemos que se aprobó en su momento, y es una deuda que se tiene con los vecinos de Badia. Simplemente queremos que se lleve a cabo, así que nuestro voto será favorable". Seguidament intervé el senyor Joaquim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "No confonem als ciutadans. El que va aprovar aquest Ple municipal el 2007 de forma unànime, va ser el semisoterrament de l'autopista C58. El semisoterrament. El que avui estem posant de manifest és una barrera sònica que no cobrirà als veïns del 5è en amunt, ni poc ni molt, que no els cobrirà. Llavors, nosaltres estem en contra de la construcció i de la defensa de aquesta barrera, quedi clar. D'aquesta barrera. No d'una protecció efectiva als veïns. No volem veïns protegits, veïns de primera, i veïns desprotegits, veïns de segona. Nosaltres creiem que l'ampliació de l'autopista no s'hauria d'haver permès mai sense l'efectiva protecció dels veïns. Anem a veure quina és aquesta barrera sònica. Sembla ser que es una pantalla que tindrà una estructura de metall entre 7 i 8 m. que s'omplirà de terra, que es plantaran una sèrie de plantes que en dos o tres anys, sembla ser que si es cuida bé quedarà en verd. Però aquesta proposta, serveix per a sol.lucionar el problema que tenen els veïns de Badia amb l'autopista? La resposta és no. En absolut. Un estudi realitzat per la Universitat Politécnica de Catalunya, la UPC, per encàrrec de la Diputació de Barcelona, ja explicava l'any 2004 que la construcció d'una pantalla acústica de 5 m. inclinada 25 graus cap a l'autopista, reduiria en 1 ó 2 decibels el soroll als edificis més afectats pel sorolls de la C58 a partir dels 4 m. d'alçada. Totalment insuficient si tenim en compte que hauríem d'aconseguir una reducció d'entre 17 i 22 decibels per estar dintre del marges saludables segons la pròpia normativa de la Generalitat, que com tots sabeu, es la propietària i la responsable directe de la C58. Per què la Generalitat proposa una sol.lució a la C58 per a Badia que ens deixa pràcticament com estem? Per què l'Ajuntament dóna aquesta sol.lució com a bona? L'únic que sabem es que en el seu moment tots els grups municipals van votar a favor d'un altre acord, del semisoterrament. Nosaltres proposàvem i defensàvem la mateixa sol.lució que l'estudi de la Universitat Politècnica de Catalunya deia que era viable la semicobertura de l'autopista amb un afegit de 2 m. a l'alçada de l'estructura. Aquesta sol.lució, que es va votar per unanimitat en Ple, hauria d'aconseguir reduir el soroll entre 4 decibels als pisos 10 i 11. Uns 10 decibels en les plantes intermitges, i 15,3 decibels en les plantes més baixes. Això s'hauria de sumar un major impacte si els responsables de la Generalitat decidiren reduir a 80 km la velocitat de circulació i posaren al pas per la nostra ciutat un asfalt sonoreductor. Per què no s'ha defensat aquesta sol.lució que ja varem votar per unanimitat davant la Generalitat? Per què acceptem una proposta que ens deixen pràcticament a tots els veïns sense el dret de viure sense els sorolls de l'autopista? Esperem que cadascun dels que ens estan escoltant, i també de la resta de grups municipals, es faci la seva pròpia teoria. L'AEB defensa el semisoterrament de la C58 al seu pas per la 7 nostra ciutat, no pas aquesta barrera sònica que, si s'arriba a construir no defensarà o no reduirà als veïns que visquin més enllà d'un quart pis". Seguidament pren la paraula el senyor Juan Antonio Lancho, tinent d'alcalde d'Urbanisme i Medi Ambient, que diu: "Vayamos por partes. La idea original de esta propuesta de acuerdo, es la de recordarle al gobierno de la Generalitat y a los grupos parlamentarios que tienen un compromiso con esta ciudad, y que ese compromiso para por la implementación de las medidas correctoras a las que se comprometió el Sr. Nadal en sus últimos meses como Conseller si quiere, pero no deja de ser un compromiso. Por lo tanto, como todo compromiso que un conseller o un regidor adquiere, en el momento que deja su cargo, no lo adquiere la persona sino que lo adquiere el puesto y por lo tanto, se hereda. Y lo que se pretense es esto, que la Generalitat y el Parlament de Catalunya, en los presupuestos de 2012 contemple, no solamente la idea, sino la ejecución de un proyecto que esta ciudad lleva esperando diversos años. Por lo tanto, es interesante e importante que este Pleno hubiese obtenido la unanimidad en algo que, aunque podemos estar de acuerdo en que no es la panacea, ni es el proyecto que a todos nos ilusionó, que todos votamos a favor, con el que todos nos comprometimos, del soterramiento, sino que es lo que entre dos instituciones se ha conseguido pactar y acordar. En todo caso, yo no voy a soltar aquí datos técnicos de un estudio del 2004, porque podría contrarrestar los datos técnicos del 2004 con los estudios técnicos de Llisa o de la Generalitat del 2007 o del 2010. Creo que nos enzarzaríamos en un cruce de afirmaciones, datos, que al final lo que conseguiríamos es decir que la gente no acabaría de entender muy bien de que estamos hablando y ni nosotros mismos nos acabaríamos entendiendo, y nos olvidaríamos de lo importante, de que sea o no sea lo ideal, lo que estamos hablando es de lo posible hoy. Y el ideal es el semisoterramiento, claro, o que no hubiese autopista. Eso también sería lo ideal. Pero lo posible hoy, que no significa renuciar a que el dia de mañana, si los avances tecnológicos lo permitieran, seguir avanzando en las medidas protectoras o de reducción de la contaminación de nuestros vecinos, pero estamos hablando de lo que es posible hoy. Y esto es una negociación entre dos administraciones. Y como yo no le voy a convencer ni a Vd. ni a su grupo, de que se ha hecho todo lo posible...esta discusión la hemos tenido con otros regidores de su grupo, y le garantizo que todos aquellos que hemos ido a negociar con Carreteras y Llisa la colocación de la barrera sónica de las medidas protectoras de esta ciudad, nos hemos dejado la piel, la garganta y alguna cosa más en el camino. Lamento que lo cuestionen constantemente. Me sabe mal. Pero bueno, es su elección y yo ahí no les voy a convencer de lo contrario. Por lo tanto nosotros, la propuesta que hacemos no renuncia a que algún dia se siga negociando, nuevos gobiernos de Badia o de la Generalitat, se sigan implementando nuevas medidas correctoras, pero si que pedimos que los compromisos, de mínimos en este caso, se cumplan durante el 2012, que para bien o para mal yo creo que algo harán". L'alcaldessa diu: "Només afegir dues coses, també fen història i plantejant el ....dels fets, també deia que el projecte de barrera sònica, quan afirmava el senyor Argueta que salten "todas las voces de alarma" quan es veu que a l'autopista no s'està fent la barrera sònica. Dir que en el 2010 això tampoc no és cert, perquè en el moment en el que veiem el projecte de barrera sònica previst en el projecte de construcció del carril de la C58, es veu que el projecte de barrera sònica previst és de 2 m., i que per res s'ajusta al que nosaltres havíem demanat, que té raó el senyor Quim Durán, que era el semisoterrament de l'autopista. En aquell moment es comença a tenir un seguit de negociacions amb la Generalitat, demanant que aquest no es el projecte de mesures correctores que aquesta ciutat necessita, i no és cert que no s'hagi defensat el semisoterrament, no és cert, una altra cosa es que no s'hagi aconseguit, això ho plantejo aquí i ha quedat palès en aquesta moció, però no és cert que no s'hagi defensat, de fet hi ha un acord per unanimitat en el que es demanava aquestes mesures correctores. El que sí que és cert, com deia el company Juan Antonio Lancho, que un seguit de negociacions per a modificar aquest projecte, que era el que estava aprovat de barrera sònica, hem aconseguit que aquest projecte es modifiqués, i en aquest projecte almenys el suport o els ciments que estaven plantejats, poguessin sostenir un altres tipus de mesures correctores més adients per a la situació de Badia. Que no ho sol.lucionaran al 100%? Evidentment que no. Que milloraran molt la situació que tenim ara? Per suposat que si. I entre no tenir res i tenir alguna cosa que millora la vida de la nostra ciutadania, doncs jo penso que si hi ha consens per part de les dues administracions, i tenint ja el vistiplau de l'administració de la Generalitat de Catalunya, el que hem de fer és aconseguir que això sigui una realitat, igual que ho vam fer amb el govern del tripartit, ho estem fent ara amb el govern de la Generalitat i que, en el moment que hi hagi 8 consignació pressupostària, tindrem més possibilitats de que això sigui una realitat. I res més, es el que consta en aquesta moció. En aquesta moció no diem que aquesta es la mesura que nosaltres volem i que desaprofitem, i diem que no a que l'altre es la millor. Evidentment que es la millor, però que aquesta es la que podem aconseguir ara per ara, perquè tenim el consentiment de la Generalitat de Catalunya? Per suposat que si". Seguidament intervé el senyor Joaquim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "No entrarem en qüestions tècniques, però la gent que s'ha estat escoltant sap perfectament si a partir d'un determinat pis no et sol.luciona el problema, llavors hi ha uns veïns que els hi sol.luciona una miqueta i d'altres que no, però sí hi ha un greuge comparatiu que això em sembla que ho entenem tots. Llavors, una de les altres coses que suposo que també entendrem tots, es la diferència potser entre els membres del PSC i de l'AEB, i es que clar, nosaltres no ens conformem amb el que hi ha. No ens conformem i creiem que hem de lluitar per allò que volem, i es per això que nosaltres el que fem és mantenir-nos en la defensa de l'acord que per unanimitat, totes les forces aquí presents, vam arribar i vam defensar en el seu moment, i ja està. A partir d'aquí, vostès diuen que hi ha compromisos entre administracions de mínims? Doncs bé, seran els seus compromisos simplement". L'alcaldessa diu: "Només parafraseando a un company, en el moment en que fem plantejaments d'altres administracions que no corresponen a la nostra voluntat, estem ficant- nos en "camisa de once varas". Seguidament pren la paraula el senyor Juan Antonio Lancho, tinent d'alcalde d'Urbanisme i Medi Ambient, que diu: "A ver, voy a ser muy...contenido. Ustedes nunca pierden. Porque al final salvan su discurso. Lo salvan. Nosotros queremos lo máximo. Y como no conseguimos lo máximo, ustedes no creen en ello, no pelean por ello, no trabajan por ello. Pero claro, el dia que, y yo lo espero, que tengamos las medidas correctoras instauradas, la ciudad habrá ganado algo. Por eso digo que ustedes nunca pierden nada, porque se mantienen en su castillo de lo ideal, de lo inamovible, pero mientras tanto también van recogiendo por otro lado. Por lo tanto, yo no voy a poner en duda ni en cuestión si lo que ustedes piden o no es lo bueno, lo correcto o lo idóneo. Yo lo que también pido es que ustedes no pongan en duda constantemente de si el trabajo que se hace desde este Ayuntamiento es o no es el idel o el correcto. Le garantizo una vez más que para nosotros esto no es conformarnos, nosotros no nos conformamos con la barrera de 18 m. Si hay que dar datos los damos todos y los damos bien, pero entendemos que a fecha de hoy es lo posible, lo que tenemos seguro. Si de aquí a 5, 10 años, conseguimos que se de el soterramiento completo, brindaremos por ello. Y seguiremos trabajando, no nos vamos a conformar con una barrera verde, bonita, de 18 m. en los que bueno...No. No nos conformaremos con ello. Pero yo les pido un poco también de decir, no den por sentadas ciertas cosas. Solamente eso". Seguidament intervé el senyor Joaquim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "Simplement mantenim la posició que teníem en el seu moment, demanant el soterrament, i manifestem que votem en contra d'aquesta moció perquè considerem que no dóna resposta als ciutadans de Badia. A partir d'aquí vostès fan interpretacions de qüestionaments o no, que no acabaríem. I que més a més no hem fet". L'alcaldessa diu: "Només per aclarir que el terme "vosaltres no heu defensat el projecte del semisoterrament" no ho he dit jo, ho ha dit vostè. Vostè ho ha dit, llavors jo el que he fet es dir que això no és cert. Que es el seu plantejament o la seva apreciació vers el que ha fet aquesta administració. També nosaltres tenim dret a dir que no és cert, que no és cert que no s'hagi defensat. Jo com alcaldessa-presidenta d'aquesta Corporació tinc molts drets i molts deures, i un d'ells es posar fi a les discussions dels acords de Ple. Crec que ha quedat els posicionaments molts clars" Seguidament es procedeix a la votació de la proposta, que s'aprova per 13 vots a favor (PSC, PP, ICV-EUiA, CiU, PXC) i 4 vots en contra (AEB). S'acorda: 9 Donat que degut a les obres d'ampliació de la C58 al seu pas pel nostre municipi, fa més d'un any que ja està obert al trànsit el nou carril a la vora dels habitatges de l'avinguda Mediterrani de la nostra ciutat. L'obertura d'aquest carril no ha estat acompanyada de les mesures correctores de soroll (la construcció de la barrera sònica vegetal) ni la reposició de l'arbrat compromeses per la Generalitat, la qual cosa fa que la nostra ciutadania pateixi un increment de sorolls i molèsties, que perjudiquen la seva salut i benestar, del tot inasumibles des de qualsevol punt de vista. Donat que a la passada legislatura el Conseller Nadal es va comprometre a la construcció de la barrera sònica al llarg del 2011, però que a data d'avui no s'ha materialitzat. Donat que la valoració econòmica aproximada del projecte segons informes de la pròpia Generalitat és de 2.000.000 de euros. Donat que el pressupost de la Generalitat està en fase d'elaboració. Per tot l'exposa't, s'acorda: Primer. Demanar al govern de la Generalitat que incorpori al pressupost de l'any 2012, la consignació necessària per a la construcció de la barrera. Segon. Demanar al govern de la Generalitat la immediata construcció de la barrera sònica durant l'any 2012, en els termes acordats amb aquest Ajuntament. Tercer. Instar al govern de la Generalitat a implementar amb caràcter immediat totes les mesures correctores de la contaminació acústica i medi ambiental que general l'autopista C58 al seu pas per la nostra ciutat, amb la reposició immediata de l'arbrat i de totes aquelles mesures que es valorin com a necessàries, tenint en compte els avenços tecnològics que es puguin esdevenir. 7. MOCIÓ P X C: PER SUPRIMIR LA PAGA EXTRA DE NADAL DELS SOUS DELS CÀRRECS ELECTES, D'ASSESSORAMENT I DE CONFIÀNÇA POLÍTICA Es procedeix a la lectura de la moció presenta pel grup municipal de PXC. A continuació pren la paraula el senyor Raul Ortiz regidor del grup municipal de P X C que diu: "Solamente decir, como ya bien dice la moción, que desde PXC sabemos que esto que proponemos es simbólico porque no solucionará los problemas de finanzas que tiene este Ayuntamiento, pero si sería una demostración de coherencia de cara a los ciudadanos de Badia, que los políticos son los primeros en aplicarse a esta mesura, ya que hace poco, en el Pleno del mes anterior, se acordó por parte de los grupos políticos que se iban a subir ciertos impuestos en Badia por falta de dinero. Esto no lo solucionará ni mucho menos, pero será una pequeña ayuda y una demostración de que todos tenemos que apretar el cinturón cuando las cosas van mal". L'alcaldessa cedeix la paraula a la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "La postura de esta formación política en la Junta de Portavoces, ha sido que el representante de PXC incluyera una modificación o un anexo. Por tanto, como ha dejado la moción tal cual, y nuestra postura, la de la formación política a la que represento, el PP, nos abstendremos en esta moción". L'alcaldessa cedeix la paraula a la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "El grup municipal de CiU votarà en contra d'aquesta moció". Seguidament intervé el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "ICV-EUiA vota en contra de esta moción". Seguidament intervé el senyor Joaquim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "'L'AEB votarà en contra d'aquesta moció, perquè considerem que és oportunista, populista, que no resolc el problema econòmic ni tan sols a nivell simbòlic. Nosaltres no hem creat aquesta crisi, i des de l'AEB no volem, com insinua en algun moment la moció, justificar les retallades que es fan a Catalunya i les futures que sembla ser que farà el PP a l'Estat espanyol. 10 Com vostè ha dit, les coses van malament, però ens hauríem de preguntar "¿Por qué, las cosas van mal?" L'alcaldessa diu: "Nosaltres també, evidentment votarem en contra. Aprofitant l'avinentesa, ja que es parla de coherència amb la ciutadania, i que es parla de frases tan meravelloses com què es la societat badiense, què espera dels polítics. Jo penso que parlo per tothom, diré el que realment espera la societat badienca dels polítics. Primer, que complim amb els deures que ens marquen les normes i l'il.lustro: "Los miembros de las Corporaciones Locales tienen el deber de asistir a las sesiones del Pleno y las de aquellos órganos colegiados que formen parte, salvo justa causa que se lo impida". I segon, perquè la política, o así jo entenc la política, es una pràctica l'objectiu del qual es la búsqueda del bien común de los que integran una comunidad. Y el bien común no solamente es la tarea de los políticos, sino que es la razón de ser de los políticos, por lo tanto es el bien común el principio y el fin último de la política, y será bueno todo aquello que beneficie, tienda, acreciente o promueva el bien común, y será malo todo aquello que tienda a perjudicarlo, disuadirlo, disminuirlo. Y las personas que ostentamos un cargo de representación política y porque representamos a la ciudadanía, debemos tener una conducta éticamente positiva. Es decir, que encamine nuestra vida conforme a las costumbres sociales y normas jurídicas establecidas. Es decir, que en nuestras vidas diarias observemos estas normas, y que nuestra conducta sea acorde a esa ética que la sociedad badiense exige de sus representantes. Coincido con Vd. que la ciudadanía nos pide austeridad, pero también honradez, y lealtad, a ser fieles y rigurosos en el cumplimiento de nuestros compromisos y obligaciones, a tener tolerancia, respeto y consideración por las opiniones ajenas. A tener espíritu de trabajo, es decir, a realizar con entusiasmo y eficacia aquellas labores que emprendamos, porque el político es un servidor público, que etimológicamente significa, lo público se refiere a lo que es de todos, y servidor es ser siervo. Y el político viene de ciudad, es decir, los políticos tenemos que ser servidores de la comunidad y no de nosotros mismos. Por eso se espera de los que aspiramos a ser servidores públicos unas cualidades humanas básicas, y una preocupación por la comunidad. Se nos pide sintonía con los habitantes de nuestra comunidad, con todos. En este caso Badia, o sea los badienses, hayan o no votado por nosotros. Se nos pide más que figuración personal preocupación por la comunidad. En definitiva, se nos pide menos ansia de poder, de protagonismo, y más sentido real de servicio. Y eso vale para todos aquellos que anhelan una cuota de ese poder. Y me pregunto, si pasáramos un cuestionario sobre nuestra ciudad a algunos de nuestros regidores, si lo pasarían. Nada más. Creo que esto es lo que espera la sociedad badiense de nosotros". Sotmesa la proposta a votació es rebutja per majoria 13 vots en contra (7 PSC, 4 AEB, 1 ICV- EUIA, 1 CIU i 3 abstencions PP), i 1 vot a favor (P X C), la moció que literalment diu: "El dimecres 5 d'octubre el President de la Generalitat, el senyor Artur Mas, va anunciar un conjunt de mesures qualificades d'urgents i extraordinàries davant la greu crisi econòmica que patim. Entre elles destaca la supressió de la paga extra de Nadal per a aquest any dels consellers del Govern de la Generalitat i de tots els alts càrrecs de l'Administració de la Generalitat, en total, aquesta mesura afectarà a 350 càrrecs polítics. Són mesures que van ser qualificades com a ineludibles per reduir el dèficit mentre subsisteixi l'actual crisi econòmica i les actuals taxes d'atur, i per donar exemple per part dels polítics. Davant d'aquesta situació, des de Plataforma per Catalunya considerem que és necessària una reacció solidària de la classe política representada a l'Ajuntament de Badia, perquè això és el que espera de nosaltres la societat Badiense. La retallada de la paga extra de Nadal que nosaltres proposem és simbòlica perquè no resoldrà el tema de les finances però seria una demostració, per coherència, que som els primers en aplicar-nos mesures d'estalvi. Els polítics hauríem de ser els primers en demostrar la urgència i la duresa dels ajustos comptables que han de venir, per compensar el nostre retrocés en competitivitat i l'endeutament que entre tots hem propiciat. Per tots aquest motius el grup municipal de Plataforma per Catalunya sol·licita al Ple l'adopció del següent acord: 11 Que se suprimeixi la Paga Extra de Nadal d'aquest any dels sous dels càrrecs electes i de la dels càrrecs eventuals i d'assessorament i confiança política, perquè això és el que espera de nosaltres el conjunt de la societat Badiense." 8. MOCIÓ PP: SOBRE LA CREACIÓ D'UN PLA ESTRATÈGIC DE TREBALL EN BADIA DEL VALLÈS Es deixa sobre la taula pendent d'aprovació la moció presentada pel grup municipal del Partit Popular sobre la creació d'un Pla estratègic de treball per la ciutat. 9. MOCIÓ CIU: PEL PACTE FISCAL QUE GARANTEIXI UN MILLOR FINANÇAMENT DELS MUNICIPIS Es deixa sobre la taula pendent d'aprovació la moció presentada pel grup municipal de Convergència i Unió sobre el pacte fiscal. 10. MOCIÓ AEB: A FAVOR D'ESTABLIR UN CONJUNT DE MESURES DE PREVENCIÓ DE DESNONAMENTS Es dóna lectura de la moció presentada, i a continuació l'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Juan Carlos Santervás García, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "En primer lugar agradecer al PSC, a CiU i ICV-EUiA por las aportaciones importantes y considerables que han hecho en esta moción, y hay que decirlo, y después también explicar un poco al público que está aquí y al resto de la ciudadanía cuando se informe, de que en todo momento ha sido una moción muy ambiciosa, y por eso tiene esta extensión, pero desde la AEB creemos que el problema del impago de hipotecas es un problema muy grave, que no podía quedar digamos ningún punto sin atar. Esta moción, en pleno contexto de crisis, es necesaria, ya que las ejecuciones hipotecarias...perdón, no es justo que sólo deban asumir las consecuencias de las ejecuciones hipotecarias aquellas personas que a causa de la crisis han perdido su trabajo. Las entidades financieras facilitaron préstamos cuyas cuotas ascendían a más del 50% de los ingresos de muchas familias. Realizaron tasaciones sobrevaloradas, y la complejidad del lenguaje mercantil, hacía que muchas familias no supieran de manera completa lo que firmaban. Con el aumento de las ejecuciones hipotecarias, se calcula en unas 45.000 este año, la situación se ha agravado. El problema ya no es que te quedas sin piso, sino que además asumes la deuda de por vida. Las entidades financieras tienen derecho a adjudicarse la vivienda hipotecada por el 60% de su valor de tasación. Si la subasta queda desierta, el 90% de los casos, y por lo tanto el capital total reclamado más intereses no queda cancelado, procediendo al embargo de las nóminas y prestaciones sociales hasta una cierta cantidad. Es decir, a las personas que cobran muy poco no lo harían pero vamos...Además de las entidades financieras, siguen recibiendo ayudas las entidades financieras por parte del Estado, y las consecuencias de la crisis siguen recayendo en los trabajadores o trabajadoras. Ante este panorama, es necesario la modificación de la Ley Hipotecaria, incorporando la figura de la dación en pago, cancelación de la deuda con la entrega del piso, tal y como sucede en otros paises de la UE y EEUU, tal como la Plataforma para los afectados por hipotecas y otras organizaciones sociales han solicitado. Varios tribunales, como por ejemplo la Audiencia Provincial Navarra, y muy recientemente la Audiencia Provincial de Girona, dictaron resoluciones por las cuales consideran que es suficiente la entrega del piso para cancelar la totalidad de la deuda. Cabe también recordar que el derecho a una vivienda digna está regulado por el art. 47 y 33 de la Constitución Española. Ambos artículos se incumplen reiteradamente. El primero por las ejecuciones hipotecarias, y el segundo por los pisos vacios que hay acumulados. También vulneran las directivas europeas ratificadas por el Estado español, que defienden los deshaucios forzosos como una de las principales vulneraciones de derecho a la vivienda. También solicitamos en esta moción que es necesaria la intervención de los ayuntamientos, ya que es donde los afectados acuden en primer lugar para buscar ayuda, y es donde se debería garantizar el realojo de estas familias afectadas. En definitiva, la pérdida de la residencia habitual impide a las personas realizarse, tanto profesionalmente como familiarmente, sin olvidar los derechos de la infancia, que también quedan vulnerados. Desde la AEB lo que sí queremos remarcar es que una ambición tan ambiciosa, con un importante consenso, no se quede en el cajón como acabamos de ver recientemente se quedan otras". 12 L'alcaldessa cedeix la paraula a la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "Jo ara no repetiré tota l'argumentació, a la qual m'adhereixo perfectament, del senyor Santervás, però sí que m'agradaria posar de relleu un parell de coses amb el seu permís. La primera es que vostè ha comentat que des de l'AEB aquest es un tema important i que han treballat molt. Jo crec que amb la majoria dels grups que estem aquí en aquest Consistori hem treballat molt aquest tema. Nosaltres hem dedicat moltíssimes hores, i precisament per això, com que hem estat treballant amb casos reals, amb les famílies, amb reunions amb les entitats bancàries, amb tot el tema del conveni de bans i demés, cadascú de nosaltres des del nostre treball, ens hem anat trobant amb diversos problemes. Aquests problemes van anar agafant la forma de propostes que cadascú de nosaltres teníem. Clar, vostès van presentar aquesta moció per a aprovar-la en el mes passat. Al veure el volum de propostes que hi havia per part de CiU, per part d'ICV-EUiA, del PSC, van optar, cosa que jo vaig agrair moltíssim, perquè insisteixo, es un tema que com a mínim el nostre grup prioritza moltíssim, i hem invertit moltes hores, i creiem que és prou important, i més dintre el context de Badia, que vostès retiressin la moció i la deixessin per al Ple d'avui. El resultat de tot això ha estat, jo crec, una feina excel.lent, crec que ens hauríem de felicitar, i jo he de dir, i això és opinió de la Marta personal, més enllà de portaveu de CiU, jo feia molt de temps que no llegia una moció tan ben elaborada com aquesta, en el sentit de que jo crec que puc dir, crec que no se'ns escapa res, i després segur que se'ns escaparan coses, però tinc la sensació, amb les aportacions del PSC, les aportacions d'ICV-EUiA, les aportacions de CiU, amb tot això que vostès van plantejar d'entrada, crec que ham aconseguit una moció molt ben lligada. D'entrada l'extensió ja és simtomàtica. Quatre pàgines de moció, això no acostuma a passar, però realment està molt ben treballada, crec que ens hem de felicitar, crec que es una moció molt potent, i estic molt contenta d'haver pogut treballar això amb temps, perquè de vegades treballem sense temps, i això ens impedeix fer feines com aquesta, i crec que quan podem tenir això, un resultat com aquest sobre la taula, jo ho sento però crec que ens hem de felicitar. Es molt bona moció. Nosaltres evidentment votarem a favor i repetirem el que calgui". Seguidament l'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Raul Ortiz regidor del grup municipal de P X C que diu: "Nada más decir que desde PXC también estamos a favor de esta moción, ya que creemos en la dación de pago por la hipoteca. También decir que la culpa de esto, como creo que coincidimos todos, ha sido de los bancos y los banqueros, pero no olvidemos que en este caso en Badia, el Ayuntamiento también ha tenido algo que ver. ¿Por qué? Lo voy a explicar. Porque mira, ya que todos sabemos cual es la función de un político, que nos lo han explicado, yo creo que la función de un alcalde es ver que cuando están engañando a su pueblo, dándoles hipotecas por 3 ó 4 veces mayor del valor del piso, tendría que avisar a sus ciudadanos, ponerse en contacto con el banco y hacer alguna cosa, no simplemente cobrar las Plus Valias de las ventas de esos pisos y dejarlo pasar". Intervé seguidament la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Yo simplemente decir que después de todo lo que hay recogido en esta moción, y después del trabajo realizado, lógicamente lo único que se puede decir es que la apoyaremos, y que nos sentimos orgullosos de que ante cosas realmente importantes y de importancia para nuestro vecindado al cual representamos, que el resultado sea tan bueno". Seguidament intervé el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "El tema de la vivienda, el tema de la crisis, nosotros lo hemos tratado muy ampliamente y lo conocemos perfectamente. Sabemos los problemas que tienen los vecinos y sabemos las causas de esos problemas, y a eso se debe que el Grupo Parlamentario d'ICV-EUiA en el Congreso de los Diputados, hayamos hecho propuestas con otros grupos políticos como bien ha mencionado Marta, para modificar la Ley Hipotecaria, pero la realidad del Parlamento Español es otra, y esta propuesta no va ha tirado para adelante. Esperemos que en el futuro se pueda modificar. Sino se modifica la Ley Hipotecaria, vamos a tener los problemas y siendo los que señalemos serán los mismos, los bancos los principales responsables que nos hacen de alguna manera, con sus artimañanas, han engañado a la gente para que estableciera unos créditos superiores a lo que podían pagar. Eso es una cosa. En Catalunya y en Badia, se ha hablado del convenio de colaboración entre la Secretaria de Habitatge y el Ayuntamiento para tratar este tema también, en la cual ICV-EUiA hemos puesto mucho y hemos trabajado mucho con el equipo de gobierno de la legislatura pasada, y con el resto de los grupos políticos que 13 ahora mismo estamos en este Consistorio. Se acordó además el tema para dar un seguimiento, se hizo un estudio en Badia, donde vino gente para hacer un estudio de los casos concretos y específicos. Aquí no se habla por hablar, se habla de personas con nombre y apellido que están a punto de perder la vivienda o que la han perdido, en Catalunya, en Badia, se han parado muchísimos casos de deshaucio, se han parado. Y eso hay que reconocerlo que ha sido gracias a la mediación política entre los bancos y la administración más cercana de los ciudadanos que sirve este Ayuntamiento. Se han parado deshaucios. Lo podemos afirmar con total rotundidad, y eso lo hemos conseguido. Este regidor que les está hablando, muy recientemente también presentó una moción que por problemas de agenda, las personas que están en contra de las hipotecas no pudieron venir, pero también fue aprobada por unanimidad en este Pleno una moción muy similar. En el Pleno pasado también aprobamos otra. O sea, que hemos aprobado muchísimos temas sobre vivienda. Hay algunos precedentes, por ejemplo en Estados Unidos, donde si tu entregas la vivienda, la deuda con el banco queda saldada. Y eso es lo que queremos conseguir en Badia, y eso es lo que queremos conseguir en Catalunya y eso es lo que queremos conseguir en España, que si por las razones que sea ya no puedes pagar la vivienda, tu le das la vivienda al banco y la deuda queda saldada. Eso es la dación en pago, y eso es lo que queremos conseguir todos, y yo pienso que si conseguimos eso, yo os digo que el martirio para muchas familias de nuestro país, quedaría mediatizado. Pero ahora pierdes la vivienda y sigues teniendo una deuda con las entidades financieras. Técnicamente coordinación, colaboración...claro, yo no me voy a repetir en lo que ha dicho Marta Figueras, representante de CiU, hemos trabajado y por primera vez tengo que felicitar al grupo político de la AEB que ha aceptado las enmiendas de los grupos políticos, la cual cosa no pasó en el Pleno pasado, cuando hablábamos del tema del Parlament, que también nos hubiese gustado. Nos gustaría trabajar por Badia de verdad, trabajar por los ciudadanos de Badia, como la barrera sónica también". L'alcaldessa diu: "Unicamente para manifestar, igual que han hecho todos los regidores que han hablado acertadamente, que creo que hemos hecho un buen trabajo todos los grupos municipales, como lo hemos hecho en todas las cosas importantes para nuestra ciudad, intentando llegar a acuerdos. Creo que si echamos la vista atrás y hacemos un resumen de todos los plenos desde el inicio de la legislatura hasta ahora, creo que vamos por buen camino. Habrá momentos en los que no llegaremos a acuerdos, que también es normal y forma parte de la realidad y del juego democrático, siempre en el respeto y la tolerancia como he dicho antes, pero yo creo que en este caso era un tema muy importante, como lo fue también en la legislatura pasada el tema del conveni amb Habitatge, que malgrat que hi havia posicionaments molts diferents, tots teníem un mateix objectiu que era intentar evitar els desnonaments en aquesta ciutat, i ens ha fet tenir la força, la unió que fa la força d'intentar arribar a aquesta acord. Es el segon, perquè és veritat que vam plantejar una modificació de la Lley de l'IRPF molt ben treballada, des de la perspectiva política i també des de la perspectiva tècnica, i penso que aquesta moció també més enllà de posicionaments polítics i de parlar de com s'ha de recolçar o defensar el dret a l'habitatge, penso que tots plegats hem fet un esforç per a intentar fer una moció ben feta amb propostes concretes. Unes seran fàcils d'aplicar, d'altres son complicades i haurem de veure com ho fem, perquè també és veritat que no depèn no només de nosaltres, el fet de demanar informació als jutjats també es una cosa molt complicada, de a veure com es fa, i com es materialitza, com d'altres tipus de coses, és una moció molt complerta, molt ample, que toca molts matisos i que no serà fàcil d'aplicar, i això penso que tots som conscients i intentarem fer el més possible perquè això sigui una realitat. Hi hauran coses que si que es podran materialitzar perquè depenen exclusivament de l'administració local, però hi hauran d'altres que, com que hem de comptar també amb el tema de la creació de la bossa d'ajut social, el fet de tenir pisos buits no depèn només de l'Ajuntament del Vallès, també hem de buscar complicitats dintre de la Generalitat de Catalunya i demès. Però bueno, com que som conscients de la dificultat d'aquest procés, i tots estem d'acord amb que hem de treballar cap aquest camí, felicitar el fet de que els regidors que han treballat aquesta moció ho han fet amb lleialtat i esperit de treball, i que continuarem fent amb la mateixa línea que fins ara". A continuació l'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Juan Carlos Santervás García, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "Sólo matizar. El Sr. Argueta ha dado su opinión del porqué no ha habido desahucios en Badia, y desde la AEB yo doy la mía, creo que en Badia no hubo desahucios porque hubo una asamblea sobre hipotecas en su momento, muy organizada, 14 y que luchó porque no pasara eso. Un matiz y una opinión. Luego si que es cierto que sale la dación en pago, pero yo en el final de mi intervención y vuelvo a insistir, que es cierto que hay cosas un poco complicadas de cumplir, como dice nuestra alcaldesa, pero si que hay otras que se pueden cumplir fácilmente desde el Ayuntamiento, y vuelvo a repetir que esperemos que se cumplan, porque como decía es una moción de prevención, es decir que mientras no venga la dación en pago, desde el Ayuntamiento estamos prevenidos, desde el Ayuntamiento estemos todos, e intentemos que se cumplan algunos de los acuerdos que se van a votar ahora". L'alcaldessa diu: "Només afegir el matis de que... penso que el fet d'intentar plantejar amb aquest fet atribucions i medalles, jo no ho faré. Penso que és veritat, que ho hem fet tots plegats. La suma de diversos i temps han propiciat una realitat molt bona. Sense menysprear ni el moviment veïnal, que evidentment va ser el punt de partida de tot el que va passar després, i sense menysprear tota la feina que s'ha fet des d'aquest Consistori. Ha estat un conjunt...no, no..." El senyor Juan Carlos Santervás García, regidor del grup municipal de l'AEB, diu: "Jo no ho he fet. He estat molt correcte, el Sr. Argueta da su opinión y yo la mía". L'alcaldessa diu: "I jo estic donant la meva. Llavors, passaríem a la votació". Sotmesa la moció a votació, s'aprova per unanimitat la moció. L'alcaldessa diu: "Ens hem de felicitar per una unanimitat un cop més, que farem un rànking d'unanimitat en aquest Ple municipal, segurament superarem d'altres consistoris, segur". S'acorda: Donat que, abans de l'esclat de la crisi les entitats financeres van facilitar préstec per damunt del valor de l'habitatge a milers famílies que comprometien més del 50% dels seus ingressos i amb uns terminis cada vegada més llargs, cosa que ha contribuït a generar un dels sobre endeutaments privats més alts del món, Donat que segons les dades del Consell General del Poder Judicial es preveu que a Catalunya els anys 2011 i 2012 hi puguin haver entre 40.000 i 50.000 execucions hipotecàries, Donat que quan això succeeix, les famílies i persones afectades no solament s'enfronten a la pèrdua del seu habitatge, sinó també a una condemna financera de per vida: l'entitat bancària interposa una demanda i s'inicia el procés d'execució hipotecària que finalitza amb la subhasta de l'immoble. Si la subhasta resta deserta (cosa que en el context actual de crisi succeeix en el 90% del casos), amb la llei vigent l'entitat bancària s'adjudica l'habitatge pel 60% del valor de taxació i continua reclamant el pagament del deute restant, més els interessos i els costos judicials, a les persones en situació d'insolvència, mitjançant l'embargament de nòmines, comptes, etc, així com embargaments als avaladors. Es a dir, a més de perdre el seu habitatge, milers de famílies i persones s'enfronten a una condemna financera de per vida que es tradueix en una condemna a l'exclusió social i a l'economia submergida. Donat que aquesta legislació que permet que les entitats financeres s'adjudiquin els