1/2012 ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA CELEBRADA PEL PLE MUNICIPAL DE L'AJUNTAMENT DE BADIA DEL VALLÈS EL DIA 25 DE GENER DE 2012 Badia del Vallès, 25 de gener de dos mil dotze. El Ple de la corporació quan son les dinou hores i quinze minuts, es reuneix a la sala de sessions de l'edifici de l'Ajuntament, en sessió extraordinària sota la presidència de l'Alcaldessa senyora Eva Menor Cantador. Hi concorren els regidors següents: Sra. Raquel Gracia Peral PSC Sr. Antonio Sabariego Guerrero PSC Sra. Montserrat Jiménez Molina PSC Sr. Antonio Rodríguez Yañez PSC Sra. Montserrat Carbonell Rosell PSC Sr. Joaquim Jesús Duran Redondo AEB Sra. Concepción Hurtado Sánchez AEB Sr. Juan Carlos Santervás García AEB Sr. Sergio Escribano García AEB Sra. Antonia Escrivà Castellanos PP Sr. Pablo Ropero Muñoz PP Sra. Saray Muñoz Contreras PP Sr. Eusebio Argueta Chica ICV-EUiA Sra. Marta Figueras Badia CiU Sr. Raul Ortiz Parra PXC Assisteix la secretària general la senyora Carme Coll Gaudens i l'interventor senyor Raul López Borras. Excusa la seva assistència el Tinent d'alcaldessa primer senyor Juan Antonio Lancho Aceituno. Oberta la sessió per la senyora Alcaldessa i amb el quòrum necessari, es procedeix a resoldre els assumptes de l'ordre del dia, adoptant-se els següents acords: I. PART DISPOSITIVA 1. APROVACIÓ ACTES SESSIONS ANTERIORS L'alcaldessa dona la paraula al senyor Joaquim Duran regidor del grup municipal de l'Alternativa d'Esquerres per Badia qui diu: "Sobre l'acta de la sessió plenària anterior, voldria fer notar que la paraula dación de dación en pago, o dació en pagament, no queda recollida, el datàfon, suposo que és un problema tècnic que no recull aquesta paraula, i llavors ens agradaria que sortís aquesta paraula "dación" o "dació" sempre apareixen tres punts suspensius. Recordo que va ser la moció que va presentar l'AEB per la prevenció dels desnonaments, llavors sempre que surt aquesta dación en pago, dació en pagament, apareix tres punts. Això és una de les coses que voldrien fer notar. I la segona cosa que voldrien fer notar, és que no es recull en l'acta del Ple anterior una afirmació de l'Alcaldessa en la que diu que el senyor Santervas no respecta la opinió del senyor Argueta quan parla de la importància de l'assemblea d'afectats per l'hipoteca en la moció contra els desnonaments, no apareix aquesta intervenció de l'Alcaldessa i voldríem que hi constes, gràcies." L'alcaldessa intervé i diu: "Molt be, recollim les seves apreciacions i constatarem també amb la reproducció de la gravació per si hem de refer l'acta o si hem de contestar les seves apreciacions, moltes gràcies." 1 (Un cop comprovada la gravació, es pot constatar que en la intervenció de l'alcaldessa a la que fa al.lusió el senyor Duran, no apareix.) S'aproven sense necessitat de lectura prèvia les actes de les sessions que van tenir lloc els dies 30 de novembre de 2011 (ordinària), i 12 de desembre (extraordinària) ja que tots els membres del consistori disposaven del text. 2. APROVACIÓ DE LA MODIFICACIÓ DEL REGLAMENT DEL CONSELL MUNICIPAL DE SANITAT I SALUT PÚBLICA DE BADIA DEL VALLÈS Per indicació de l'alcaldessa la secretaria llegeix la proposta d'acord. Seguidament l'alcaldessa dona la paraula a la regidora de Salut i Hàbits saludables, senyora Montserrat Carbonell qui diu: "Només per dir que aquesta proposta neix a la Comissió de Seguiment de serveis donat l'interès per participar en persones de títol individual, ha estat consensuada i aprovada per unanimitat pel Consell Municipal de Salut i Hàbits saludables i com a Presidenta del Consell demano al Ple l'aprovació d'aquest canvi. Tan de bo serveixi per que també hi hagi més participació a les altres comissions o be en sorgeixin de noves." Seguidament l'alcaldessa dona la paraula a la senyora Saray Muñoz regidora del grup municipal del Partit Popular que diu: "Gracias, desde el Partido Popular votaremos a favor de este Reglamento, consideramos que esta propuesta es bastante amplia." L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Concha Hurtado regidora del grup municipal de l'AEB que diu: "Desde l'AEB agradecemos al resto de grupos políticos y al plenario del Consell Municipal de Salut que se aceptara esta propuesta que en su dia planteamos en el plenario. Creemos que es una propuesta interesante dado los últimos acontecimientos participativos en nuestro municipio, más allá de las asociaciones y los partidos politicos. Por otro lado, agradecemos al equipo de gobierno las aportaciones de algunas cláusulas que ayudaran a la participación ciudadana para que sea más dinàmica i más efectiva, votaremos a favor." Sotmesa la proposta a votació s'aprova per unanimitat el següent acord: Vista la necessitat d'optimitzar i actualitzar el reglament del Consell Municipal de Sanitat i Salut Pública de Badia del Vallès. Vist que la proposta de reglament actualitzat va a ser presentada al Plenari del Consell amb data 20 de desembre de 2011 i va ser aprovada per unanimitat per tots els assistents al Plenari. De conformitat amb el que disposen el articles 22.2 d), 47.2 f), 49 i 70.2 de la llei 7/1985 de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i articles 52.2 d), 114.3, 177 i 178 del Decret legislatiu 2/2003 de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, i 63 del Decret 179/1995, de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'obres, activitats i serveis de les entitats locals. S'acorda: Primer.- Aprovar inicialment la proposta del nou reglament actualitzat del Consell Municipal de Sanitat i Salut Pública. Segon.- Obrir un període d'informació pública per un període de trenta dies, mitjançant anunci en el Butlletí Oficial de la Província, Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, en un dels mitjans de comunicació escrita diària i en el taulell d'anuncis de la Corporació. Durant aquest període l'expedient restarà a disposició de qualsevol persona que el vulgui examinar per tal de presentar les al·legacions i/o suggeriments que es considerin convenients. De no presentar-se reclamacions o suggeriments en l'esmentat termini, es considerarà aprovat definitivament sense necessitat d'acord exprés pel Ple. 3. BADIA DEL VALLÈS PER UNA EDUCACIÓ PÚBLICA DE QUALITAT 2 La secretària llegeix la proposta d'acord. L'alcaldessa dóna la paraula a la senyora Raquel Gracia tinenta d'alcaldessa segona que diu: "Gràcies alcaldessa. El passat mes de desembre els Serveis Territorials del Vallès Occidental del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, ens va comunicar que per al proper curs 2012-2013 no obririen la preescripció de la línia de P3 de l'escola La Muñeira, degut a que el descens de la natalitat en el nostre municipi feia que la previsió de la matriculació per aquest curs no superés la necessitat de sis línies de P3, a l'actualitat tenim un total de set línies. Immediatament després de que rebéssim aquesta informació vam començar a treballar per fer un recull de dades per tal de comprovar les previsions que des dels Serveis Territorials se'ns donaven, així i mantenint diferents converses amb la direcció del centre La Muñeira, vam concloure que amb les dades del cens a la ma només es podria assegurar que només s'omplirien sis línies de P3 fent un futurible basat en una predicció, i només amb les dades de preescripció a la ma podríem saber quantes línies necessitem per el proper curs a Badia. Es per aquest motiu que vàrem demanar una reunió urgent amb els responsables dels nostres serveis territorials del Departament d'Ensenyament per a manifestar el nostre desacord amb aquesta mesura i per tant demanar que es replantegin la situació. En aquesta reunió la responsable del Departament d'Ensenyament va afirmar que no es replantejaria la decisió d'obrir sis línies, si be estaven oberts a la possibilitat de que s'obri's la preescripció a la Muñeira i un altre de les tres escoles del municipi s' ofertes també amb una sola línia de P3 per al proper curs si així es decidia des de la comunitat educativa de Badia, actualment les altres escoles tenen dues línies per curs amb algunes excepcions. Davant aquesta situació, en Junta de Portaveus es va decidir presentar aquesta proposta que es proposa aprovar avui al Ple per manifestar el següent: Seguim demanant que per al proper curs 2012-2013 s'obri la preescripció de les set línies de P3, ja que segons el cens de la població nascuda a Badia a l'any 2009 , 158, obrir només sis línies podria provocar una massificació a la resta d'aules del municipi que no estem disposats a permetre sota cap concepte. Volem que el Departament d'Ensenyament de la Generalitat es comprometi per escrit a que no superarà en cap cas la ratio de 24 alumnes per aula per al proper curs. Per aquest ajuntament l'educació pública i de qualitat és una prioritat i demanem la unitat de tots els grups municipal amb representació a la institució per a fer la força necessària perquè ni ara ni mai se'ns posi en perill aquest dret als nostres infants, millorar el nostre nivell educatiu és la major garantia de futur i d'igualtat d'oportunitats que podem oferir als nostres nens i nenes i a la nostre ciutat en general, per això no baixarem mai la guàrdia en la seva preservació, i farem tots els esforços que siguin necessaris per a garantir-lo. Vull llançar un missatge de recolzament a les direccions dels nostres centres educatius i del professorat en general. Agrair la implicació de totes i cadascuna de les direccions de tots els centres educatius del nostre poble assumint que aquesta és una qüestió que afecta a tot el municipi. Vull agrair als nostres veïns i veïnes els esforços que estan fent per a mobilitzar-se per a recolzar els recursos educatius del nostre poble. Sapigueu que la institució que us representa està al vostre costat, no ho dubteu, estem al vostre costat i ens sentim al vostre costat com a representats polítics que som, però també com a pares i mares que volem que els nostres fills i filles s'eduquin en el seu poble amb les màximes garanties i qualitat i amb les mateixes oportunitats. Moltes gràcies també als grups municipals que han manifestat la voluntat i la necessitat de manifestar-vos units i de mantenir una postura conjunta com a única forma possible de fer força davant d'una decisió que no compartim, així com per la capacitat d'arribar a l'acord que avui aprovarem." L'alcaldessa dona la paraula al senyor Raul Ortiz regidor del grup municipal de PXC que diu: "Desde Plataforma por Cataluña también como los demás grupos políticos también pensamos que se tienen que mantener abiertas las siete líneas, aunque preveen que no en este curso 2012-2013 sino en el pròximo la natalidad baje, el problema es que si cierran una linea si en próximos años la natalidad sube será muy difícil que la vuelvan a abrir por eso votaremos a favor de esta moción, gracias." Seguidament l'alcaldessa dona la paraula a la senyora Marta Figueras regidora del grup municipal de CIU que diu: "Si be es cert que el número d'infants nascuts al 2009 i residents a Badia és de 158 i que l'oferta final si es tanca una línea es de 144 places, el Departament d'Ensenyament quan decideix posar sobre la taula la possibilitat de tancar una línea ho fa en base a altres criteris que aquí no apareixen però que s'han de tenir en compte, i és el 3 percentatge de famílies que decideixen matricular els seus nens fora de Badia, recordem que aquest curs escolar ha estat de 30 famílies i després la progressiva baixada de natalitat que ha patit Espanya en general i aquest municipi en particular. Per tant el càlcul del Departament realment no preveu una massificació de les aules, si no que el que preveu és que les places ofertades siguin equivalents al número de matriculació que hi haurà. Pensem que, només que la meitat dels pares que han matriculat aquest any els alumnes fora del municipi ho facin aquest any, es a dir si en comptes de 30 son 15 ja no arribem a les 144 places ofertades. Temem per tant que aquesta previsió del Departament no estigui massa desencaminada de la propera realitat, el que passa és que quan estem parlant de propera realitat certament estem parlant d'un futur, i el futur per definició doncs no és segur. Per tant, quan nosaltres ho vam estar valorant des del grup municipal de Convergència i Unió no ens va semblar descabellat, al contrari, no ens va semblar descabellat demanar al Departament un any més de temps, a veure que passa amb aquesta matriculació al mes de febrer, al mes de març i a partir d'aquí iniciar una taula de reflexió que inclogui a tots els agents, inclòs àmbits municipals, inclòs les direccions de les escoles, a tots els agents implicats, i a partir d'aquí és la oportunitat perfecta per fer una reflexió seriosa sobre l'escenari educatiu que hi ha al nostre municipi, per aquest motiu nosaltres votarem a favor d'aquesta moció." L'alcaldessa dona la paraula al senyor Eusebio Argueta regidor del grup municipal d'ICV-EuiA que diu: "Estamos hablando una vez más de recortes a los ciudadanos y estamos hablando de un problema fundamental que afecta al futuro y al desarrollo de una pais, estamos hablando de la educación, estamos hablando de la escuela pública, y la escuela pública es la que nos quieren ahora una vez más debilitar. Es por eso que este grupo municipal que yo represento Iniciativa per Catalunya Verds ­ Esquerra Unida Alternativa, estamos de acuerdo, apoyamos las reivindicaciones del centro educativo la Muñeira, pero no el centro educativo la Muñeira, sino la defensa de la escuela pública y la defensa de la educación pública y de calidad, eso es lo que defendemos ahora, y apoyamos el acuerdo llegado en el consejo municipal escolar del centro educativo como os he manifestado en algún correo electrónico, también se lo hemos manifestado al Ayuntamiento a la regidora de educación que tenemos toda la sociedad civil y la comunidad educativa y representantes de la ciudadanía, hacer piña para defender la escuela pública. Y en esas estamos. Y es por eso que este grupo municipal al que yo represento lo único que le he pedido a la regidora de educación de este consistorio es que tenemos que hacer una campaña pública a la ciudadanía donde se informe de los recursos materiales y humanos que tenemos en nuestros centros educativos, no dando pena, sino vendiéndolos como futuro, como futuro de nuestra ciudad, como futuro de Badia, y es allí donde vamos a estar me consta que ya se está haciendo, me consta, y los imputs que me han llegado son de muy buenas impresiones porque de hecho es lo que se tiene que hacer, defender la escuela pública con esos futuros y pequeños ciudadanos ahora, que realmente son los que el día de mañana garantizaran nuestro futuro, y es por eso que nosotros ahora apoyamos la propuesta, la iniciativa que ha surgido desde el colegio la Muñeira, y estaremos al lado del colegio, de los colegios públicos, y de los padres sobre todo, y de las familias afectadas." L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Antonia Escriva regidora del grups municipal del Partit Popular que diu: Desde esta formació política como no podia ser de otra forma apoyamos esta moción porque consideramos que no se puede eliminar por el artículo cuarto basándose en una previsión de niños inscritos una línea. Consideramos que desde luego se deben mantener las siete lineas abiertas y se debe poner encima de la mesa el planteamiento que hay y el futuro que hay de cara al próximo año, trabajar todos juntos como lo hemos hecho ahora y tirar para adelante los colegios de Badia y mirar porque sea una educación inmejorable, como ya lo es, bueno básicamente estamos a favor, no puede ser de otra forma." Seguidament l'alcaldessa dona la paraula al senyor Sergio Escribano regidor del grup municipal de l'AEB que diu: "Nosaltres volem recordar que els CAEPS van anar de la ma de la concepció de l'educació compensatòria de la LOGSE la llei orgànica del 90, per aplicar l'atenció de persones, grups i àmbits territorials que es trobin en situacions desfavorables amb l'objectiu de fer efectiu el principi d'igualtat a l'exercici del dret a l'educació, i proveiran dels recursos econòmics per aquest fi. Aquests tipus d'accions s'estaven portant a Catalunya des del 82 sota altres noms, que no eren el de CAEP. La LOGSE mai va tenir llei de finançament que la desenvolupés, en la qual cosa els hipotètics recursos econòmics per la tasca compensatòria dels CAEPS es van quedar sense definir. La determinació de les ràtios o plantilles que 4 corresponien per atendre els i les alumnes dels CAEPS també van quedar en una nebulosa. Que diferencia un CAEP d'un altre centre ordinari en quan a la dotació de recursos, doncs a l'hora d'aplicar els criteris per l'elaboració de les plantilles es parteix de les taules base d'un centre ordinari, d'un centre no CAEP, i s'afegeixen, podeu consultar la normativa d'aquest curs, l'apartat I el punt 1 subapartat d) Centres d'atenció Educativa Preferent, diu: - Les dotacions resultants d'afegir tres hores mes de dedicació lectiva de mestre per cada grup d'escolarització de menys de 15 alumnes i sis hores per cada grup de més de 15 alumnes. Aquí ja veiem que les mateixes instruccions que ha dit el Departament hi ha un reconeixement implícit de la possibilitat jo diria conveniència de tenir grups reduïts. A la diferent normativa de cada any podem trobar instruccions contradictòries del tipus: el Director dels Serveis Territorials podrà proposar no aplicar algun recurs de personal docent a aquell centre que la plantilla assignada doni resposta a les necessitats d'escolarització de l'alumnat. I a les mateixes instruccions podem trobar el següent: El Director de Serveis Territorials podria assignar un increment de plantilla d'acord amb la disponibilitat pressupostaria. La resolució de 20 de maig de 2009. Criteris de plantilla per a primària. Es a dir, hem estat vivint ja veurem durant quant de temps sota les decisions aleatòries dels directors i directores dels Serveis Territorials i no de cap regulació concreta. Aquest curs a les escoles de Badia ens trobem amb un mestre i mig menys a la Sardana, amb un mestre i mig menys a la Jota, amb un mestre menys a la Muñeira, i amb la mateixa plantilla que l'any passat a la Seguidilla tot i que aquest cole a vist que s'incrementava un grup respecte al curs passat. Ens trobem també que des dels Serveis Territorials ens comuniquen l'últim dia del curs passat, per tal de que no ens doni temps a reaccionar, ni organitzar-nos ni sumar esforços, per evitar-ho, que hem de cobrir el canguratge que es venia fent per l'alumnat infantil amb germans a primària, de dotze a una cada dia per les monitores dels menjadors. Tot plegat ha comportat la pèrdua de centenars d'hores de reforços pels nostres nens i nenes, i una reducció salarial de les nostres monitores de menjador, i ara ens volen tancar un P3 obviant el cens municipal i obviant el perill que això comporti una massificació de la resta d'aules de P3 de tot el municipi. Actualment ja tenim aules per sobre de 25 nens a les escoles de Badia, i son CAEPS. La moció parla de demanar per escrit el compromís d'obrir la matrícula de la setena línea de P3 si les ràtios acaben superant els 24 a la prematriculació, però quina credibilitat li podem donar a aquests responsables quan tenim tots els P5 de la ciutat per sobre d'aquestes dades. Aquest compromís ja fa anys que es va anunciar a les escoles de Badia. Inicialment, el compromís era no superar 23 nanos de P3. On és la vuitena línea que haurien d'haver obert fa dos cursos per ràtios elevades a P3? On és? Quina credibilitat li podem donar a les seves paraules que estan dictades per grups polítics que intenten estalviar, així li diuen, els serveis públics, tot eliminant impostos a les grans fortunes, quina credibilitat. Arriba un moment i espero que sigui aviat per a tothom que hem de dir prou i defensar la qualitat d'ensenyament d'aquesta ciutat, que és defensar els nostres nens i nenes contra les polítiques educatives mercantilistes d'aquests, en plural, governs, polítiques que sempres, ves per on, tenen la mateixa direcció, que és reduir, minvà, robar, els drets de les famílies de classe treballadora, i ja n'hi ha prou. Sumem esforços i evitem aquest nou intent d'espoli social que ens l'estant fent als nostres nassos, ni un pas enrere." L'alcaldessa intervé i diu: "Jo només vull afegir la satisfacció de l'acord al que hem arribat els grups sobre tot tenint en compte l'esforç addicional un determinat grup en aquest consistori per posar-se al costat de la ciutadania i vull fer també un prec que no s'ha parlat però jo vull posar- lo sobre la taula, i és el fet que subscrivint tot el que s'ha dit hem de parlar també de lo bo que tenim, lo bo que tenen les escoles de Badia, no el dolent que tenen les escoles de Badia, perquè si no parlem de lo bo que tenen les escoles de Badia, si no parlem dels desdoblaments que tenen les escoles de Badia, si no parlem del material que tenen les escoles de Badia, si no parlem del meravellós professorat que tenen les escoles de Badia, no el que els hi falta, que també, això li hem de dir al Departament, però nosaltres el que hem de dir públicament amb la veu molt alta i la boca molt grossa és que tenim el que tenim, perquè si no diem a la ciutadania el que som, i si no fem una bona publicitat dels nostres centres, no dubteu que aquesta tendència serà la que continuarà, i això ho hem de fer tots plegats i de la ma, i penso que hem de canviar el missatge , hem de fer força, i tant que sí, hi hem de fer lluita, i tant que sí, però també hem de fer publicitat bona de les nostres escoles públiques perquè sinó no anirem enlloc, i hem de defensar la qualitat de l'ensenyament públic a Badia, i hem de dir, ho torno a dir, el que som i el que tenim, i jo emplaço a tothom a que ho posi sobre la taula i que tothom 5 faci la màxima publicitat i faci un boca a boca i parli a tothom de lo meravelloses que son les nostres escoles perquè hem de tranquil·litzar a la població, i els hem de dir que no es tanquen escoles si nosaltres fem les coses com les hem de fer, i hem de dir que som unes escoles de qualitat, perquè sinó la gent no matricularà als seus nens a les nostres escoles, i ho hem de dir amb la veu ben alta també, a més de tot el que s'ha plantejat avui aquí sobre la taula." Sotmesa la proposta a votació s'aprova per unanimitat el següent acord: "Ates que el Departament d'Ensenyament va comunicar que el curs 2012-2013 no s'obriria la matriculació a la línia de P3 de l'escola La Muñeira. Atesa la reunió de treball que es va mantenir el dia 19/1/12 entre l'Ajuntament, els Serveis Territorials del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i els centres educatius de Badia del Vallès, per parlar sobre l'oferta de preinscripció de P3 per al curs 2012- 13 al municipi donada la davallada de la natalitat al municipi. Vist que el Departament d'Ensenyament te la intenció d'obrir únicament sis línies de preinscripció a les escoles de Badia el curs vinent. Atès que el número d'infants nascuts al 2009 i residents a Badia és de 158 existeix el temor de que, si l'oferta final fos de 144 places, i finalment arriben a matricular-se el 100 per 100 dels nascuts, podrien veure's massificades les aules, amb la pèrdua de qualitat de l'educació al municipi. Atès que en la reunió el Departament d'Ensenyament es va comprometre, en el cas que l'alumnat matriculat fos superior a les places disponibles, a no superar en cap cas la ràtio de 24 alumnes per aula i a posar en marxa dispositius que assegurin la qualitat educativa. Atès que l'educació és un dret fonamental per a tots els infants i adolescents. Atesa la preocupació de l'Ajuntament de Badia del Vallès per assegurar una educació de qualitat a tot l'alumnat de la ciutat al llarg de totes les etapes educatives, com instrument fonamental per a l'òptim desenvolupament personal i social, la igualtat d'oportunitats reals i l'exercici dels drets individuals i col·lectius. S'acorda: Primer. Demanar al Departament d'Educació que, per al curs escolar 2012-2013 s'obri la matriculació a les set línees de P3 de les quatre escoles i que es prenguin decisions a partir de les preinscripcions reals efectuades. A tal fi, demanar també la constitució d'una taula on estiguin representats el Departament, l'Ajuntament, les Escoles i les famílies, per tal de consensuar les mesures que s'hagin d'aplicar a Badia pel cursos vinents. Segon.- Sol·licitar al Departament d'Ensenyament que el compromís assolit de no massificar les aules i no superar la ràtio de 24 alumnes per aula, sigui posat per escrit." 4. PER A L'ESTABILITAT ECONÒMICA DE L'AJUNTAMENT DE BADIA DEL VALLES La secretària llegeix la proposta d'acord. Seguidament l'alcaldessa dona la paraula a la senyora Marta Figueras regidora del grup municipal de CIU que diu: "Gràcies senyora Presidenta, desprès d'escoltar la lectura d'aquest punt he de manifestar el meu desconcert i demanar disculpes pels problemes Logistics que han hagut aqui, jo havia treballat amb una altre text base i avui la senyora Alcaldessa m'ha enviat un correu electrònic amb dues propostes, una relativa al punt quatre del plec que estem presentat que és aquest que s'acaba de llegir i l'altre respecte del punt cinc. Contextualitzant una mica la situació, la primera part la de l'estabilitat econòmica de l'ajuntament i la segona, era una moció de Convergència respecte a un pacte fiscal que garanteixi un millor finançament dels municipis, tot això s'anava ha presentar en el Ple abans d'acabar l'any, a petició del grup municipal de l'AEB, vem intentar des del Partit Socialista i des de Convergència d'alguna 6 manera fusionar les dues propostes donat que les dues anaven encaminades a millorar l'estabilitat econòmica de Badia, desprès de grans esforços això no ha estat possible i a partir d'aquí doncs be, jo havia treballat la proposta del Partit Socialista inicial i quan avui la senyora Alcaldessa m'ha donat les dues propostes he pogut obrir un dels arxius que era les aportacions del Partit Socialista a la proposta que havia fet Convergència i Unió, no he pogut obrir l'altre arxiu però com que era la pròpia proposta del PSC no li he donat més importància perquè he pensat que era la seva de base. Llavors clar, lamentant-lo molt els acords que jo havia posat sobre la taula queden invalidats perquè el text no concorda con el que jo havia treballat i la proposta del PSC demanava i reclamava aquests diners que la Generalitat ens deu però també tenia en compte altres factors i és el paper de l'Estat en tot això, feia referència a que en els últims mesos s'ha posat sobre la taula la reclamació per part de l'Estat Espanyol, de la devolució de les transferències de més que va atorgar en compte als municipis entre els anys 2008 ­ 2009, per causa d'una progressió errònia feta per l'estat que va ser superior a la real. Clar, tot això traduït volia dir que l'estat reclamava a l'ajuntament de Badia la devolució de 500 mil euros, 500 mil euros que l'Ajuntament evidentment donades les previsions de l'estat ja havia invertit en serveis cap els ciutadans, i que per tant no eren diners que tinguéssim aquí que poguéssim tornar. Clar tot això ara no hi és, no solament no hi és si no que a part no te en compte un factor que per a mi és important, ens agradi o no, i és que si la Generalitat de Catalunya no paga a Badia del Vallès no és perquè la Generalitat no vulgui pagar a Badia del Vallès, sinó perquè els problemes de liquiditat que te l'Administració Municipal a Badia i arreu de l'Estat Español, s'amplien també els problemes de liquiditat que te l'administració a nivell comarcal i a nivell doncs Comunitat Autònoma, la Generalitat de Catalunya no ha dit que no pagui, ha dit que pagarà quan tingui els diners de liquiditat i evidentment jo estava disposada, només faltaria, a donar suport a qualsevol petició de l'Ajuntament de Badia del Vallès per reclamar a la Generalitat aquest pagament immediat i instar a la Generalitat a que per favor fes un esforç donat que això ens estava generant problemes en el nostre dia a dia. Malgrat l'esperit continua, el redactat no és el mateix, i malauradament senyora Alcaldessa de veritat que em sap greu, però m'hauré d'abstenir. Moltes gràcies." Seguidament l'alcaldessa dona la paraula al senyor Eusebio Argueta regidor del grup municipal d'ICV-EuiA que diu: "Nosotros a este puntos de estabilidad económica es una de las de alguna manera la demanda principal en esta legislatura que nosotros venimos haciendo, aún este es el inicio, es el comienzo del camino que tenemos que recorrer, de hecho garantizar el futuro económico de nuestra ciudad es lo más importante y este es un paso importante, y esto empieza primero por estar todos los grupos políticos unidos de pedir a la Generalitat, exigir a la Generalitat, al Govern de Catalunya que pague esos 3 millones y medio de euros que se nos deben en servicios no obligatorios, porque de hecho aqui hemos salido en prensa, hemos hechos noticias negativas de alguna manera, diciendo los problemas de liquidez que tenemos como Ayuntamiento, y de hecho hay una parte que nosotros tenemos que hacer, nosotros tenemos que hacer también nuestros deberes, tenemos que racionalizar también nuestro gasto, el gasto municipal, y de hecho este es un reto muy importante que en el futuro habrá que tratarlo y tratarlo con rigor y seriedad. Ahora mismo toca exigir, ahora toca pedir a la Generalitat que se nos pague lo que nos debe, muchas gracias." L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Antonia Escriva regidora del grup municipal del Partit Popular que diu: "Gracias señora Alcaldesa. La tipologia de Badia es muy extraña. Pero la Generalitat asumió en el año 94 el compromiso de pasarnos una cantidad, puesto que nosotros somos incapaces de generar los ingresos suficientes como para salir adelante sin ningún tipo de ayuda. Este dinero del 2011, estos 3 millones y medio de euros, no nos vamos a andar con florecitas puesto que es un dinero nuestro, asumieron la responsabilidad de apoyar a Badia y de darle una asignación económica para que tirara para delante. No estamos pidiendo, no estamos reclamando nada que no sea nuestro, es nuestro, y tendríamos que hacer como en alguna àrea o en algunos entes hacen no? A dinero impagado, intereses cobrados, aquí no vamos ha hacer eso, cosa que no estaria nada mal, de todas formas, si nos paramos un poco a pensar en el presente y en el futuro que tenemos en Badia posiblemente seria el momento adecuado para que, de hecho en la Junta de Portavoces ya se ha planteado, el hecho de que empecemos ha hacer un borrador del futuro que queremos para Badia, y que empecemos a trabajar en ello, porque los trabajos que quedan serán fructíferos seguramente, porque todos pondremos empeño, pero hay que realizar un trabajo no hay que ser.. y eso está ahí, ahora de momento nosotros estamos desde luego de acuerdo con esto, pero, con esta moción, pero que 7 hay que reclamar lo que es nuestro simplemente y trabajar para el futuro que parece que el 2018, 2020, pero lo tenemos cerca, y está a la vuelta de la esquina, y todas las formaciones políticas al igual que pasó en el 94, tanto las representadas en la Generalitat como las que no caminamos y se hizo un buen trabajo, y en el futuro estoy segura de que el trabajo va a ser mucho mejor, gracias." Seguidament l'Alcaldessa dona la paraula al senyor Quim Duran regidor del grup municipal de l'AEB que diu: "Gràcies. Abans de començar la meva intervenció volia fer un matis a la senyora Figueras en el sentit de que s'ha tret del text del redactat l'apartat dels 500 mil euros del deute de l'Estat en referència a la moció que l'Alternativa d'Esquerres per Badia va presentar, crec recordar al mes de novembre, octubre ­ novembre. Això de banda. Llavors, dit això, més enllà de les consideracions sobre la conveniència de fer una barreja sobre la problemàtica general dels municipis i especifica de Badia en l'argumentació d'aquest document, nosaltres voldríem expressar algunes idees respecte a les propostes d'acord després de l'anàlisi del document per part nostre. Aquest document, és una proposta que presenta el Partit Socialista que es diu: Acord per l'estabilitat econòmica de l'Ajuntament de Badia del Vallès. Ho presenta per ser tractat al Ple del 30 de novembre, nosaltres els presentem els nostres comentaris, les nostres aportacions, el dia 30 de novembre decideixen retirar per tenir més temps per poder treballar aquest acord entre tots els grups. Han passat dos mesos i arribem al dia d'avui, ho tornen a presentar amb un redactat bastant similar, sense tenir en compte les consideracions que vam fer en el seu moment. Es a dir, si tu presentes un document i el retires per treballar entre els grups, el que hem de fer és treballar-lo no deixar que passin dos mesos per arribar el dia del següent Ple, el darrer dimecres del mes i que quedi tot igual, sigui en un sentit o en un altre. Aquest document que presenta el Partit Socialista es diu Acord per l'estabilitat econòmica de l'Ajuntament de Badia del Vallès, és cert que hem de reclamar a la Generalitat els diners pels serveis impropis de l'any 2011, però el que s'exposa a votació és l'estabilitat econòmica de l'Ajuntament de Badia del Vallès, que es regeix per un conveni del 2006 que vam votar a favor tots els grups polítics d'aquest consistori excepte l'Alternativa d'Esquerres per Badia. Un acord econòmic, un conveni que en el seu moment ens deia l'antic Alcalde, l'ex alcalde Jimeno, ens deia que en havia de solventar els problemes per a sempre més, i ves per on que no, que no és així, estem com estem. Com estem? Doncs bueno, han hagut de venir els operaris de FECSA ­ ENDESA per tallar la llum d'una escola per posar de manifest que realment aquest suposat acord d'estabilitat econòmica que ens havia de resoldre tots els problemes, doncs no és suficient. L'AEB, l'Alternativa d'Esquerres per Badia, està totalment a favor de reclamar a la Generalitat de Catalunya el pagament immediat de la subvenció pel finançament dels serveis no obligatoris, això sí, com ja ha apuntat el Partit Popular, amb interessos de demora, perquè, anem a veure, cada mes que passa Badia no està pagant, ni el llum, no està pagant ni l'aigua, no està pagant ni el gas, no està pagant ni la neteja viària, només en aquests conceptes estem parlant de 235.000 euros mensuals que evidentment les empreses et donen el servei i encara que no cobrin, però quan cobrin voldran cobrar amb els determinats interessos que ja estan contemplats en els seus contractes. Llavors de la mateixa manera que les empreses cobren amb interessos de demora, l'Ajuntament de Badia del Vallès hauria d'exigir a la Generalitat aquests interessos de demora per uns diners que havien d'arribar i no han arribat. L'Alternativa d'Esquerres per Badia està totalment d'acord en fixar el calendari pel pagament del deute de la Generalitat amb l'Ajuntament de Badia del Vallès, integrant el conjunt de les conselleries i dels seus organisme dependents. Estem totalment d'acord en demanar a la Generalitat l'increment dels recursos que destina i que transfereix a l'Ajuntament i que aquests siguin condicionals. També estem totalment d'acord en garantir el manteniment de l'aportació econòmica del govern de la Generalitat derivat d'acords i convenis que afecti al desenvolupament de competències municipals i especialment en matèries social i educativa. Estem d'acord en el compromís, no només del govern de la Generalitat sinó també dels diferent grups parlamentaris de la revisió de totes les lleis que comportin un esforç difícil d'assumir avui per als Ajuntaments i tal com s'estableix a l'Estatut d'Autonomia de Catalunya i al mateix temps evitar que es facin noves normatives que comportin nous esforços pressupostaris afegits per tots els ens locals. Estem també d'acord en demanar a la Generalitat la convocatòria d'una comissió bilateral Generalitat-Ens locals per avançar en el compliment de les disposicions estatutàries en matèria de finançament local previstes a l'Estatut. Això hauria de comportar evidentment, fixar un calendari y una metodología de treball acordada entre les dues administracions per a la redacció de la Llei de Finançament Local catalana, la constitució del Consell de Governs Locals, i iniciar l'estudi i revisió de tota la normativa sectorial que impliqui 8 competències impròpies i que actualment no van acompanyades del seu preceptiu finançament. Estem absolutament d'acord en demanar a la Generalitat la creació de una comissió bilateral Generalitat-ajuntament de Badia del Valles pel compliment del conveni pel finançament de l'any 2006 i negociar el futur de la llei d'independència del nostre municipi. Això ha de comportar evidentment fixar un calendari i una metodologia de treball acordada entre les dues administracions, de fet ho anem a aquesta revisió del conveni, i la negociació de la Llei d'Independència de Badia ho portem reivindicant jo crec que des de sempre. De totes maneres, creiem que falten algunes concrecions que exposarem tot seguit. Considerem que qualsevol reconsideració o nova regulació de la relació de dependència econòmica de l'Ajuntament de Badia del Vallès amb la Generalitat de Catalunya hauria de tenir com objectiu suposar una solució sòlida y de futur respecte al sistema de finançament i per això és imprescindible que contempli el següent: Un estudi seriós del problema del terme municipal que és la causa principal del dèficit estructural i el reconeixement de la inviabilitat autònoma que és el que ha de justificar el nou conveni o la llei, es a dir, amb la presentació d'aquest acord de l'estabilitat financera de l'ajuntament de Badia del Vallès, el Partit Socialista fa un reconeixement implícit però no un reconeixement explícit que no som inviables tal i com estem concebuts i és per això que hem de justificar i negociar el nou conveni i llei. Considerem que les quantitats a percebre per part de l'Ajuntament de Badia del Vallès s'haurien de calcular en funció de dades de projecció de la necessitat real futura dels recursos de l'Ajuntament i no podem tornar a seure per a calcular a partir solament d'una capacitat fiscal del nostre municipi sense incloure cap mena de dada, igualment es tracta de fixar unes quantitats determinades com a fons de compensació no subjectes a l'evolució de cap variable con la necessitat de recursos o la capacitat de generar ingressos ja que el pas dels anys les coses poden canviar i molt. Es evident tot aquest any si una cosa s'ha demostrat és la incapacitat d'engegar un projecte per a generar recursos propis al nostre municipi. Considerem també que la progressiva reducció d'aquestes quantitats no pot estar condicionada per uns hipotètics ingressos a obtenir pel municipi de les noves zones de desenvolupament econòmic. L'últim conveni, el del 2006, es basava en el fet que Badia te un dèficit econòmic estructural, es a dir, un dèficit d'ingressos que l'Ajuntament no podrà resoldre per molts problemes de promoció econòmica que desenvolupi. Aquest dèficit ha estat quantificat en diverses ocasions per diverses fons i en quantitats diverses però tothom està d'acord en que aquest dèficit existeix. El problema és que aquest dèficit no ha estat calculat mai en funció de les despeses que hauria de fer l'Ajuntament, el dèficit ha estat calculat ha partir de la diferència que hi ha entre els diners que ingressa pels impostos el nostre Ajuntament i els diners que ingressen de mitjana un grup de municipis amb els qui ens consideren comparables quan no és possible. A aquesta quantitat se li treu el que creuen que l'Ajuntament pot arribar aconseguir i això genera un triple problema, primer, no te en consideració les necessitats del nostre Ajuntament i la nostra ciutadania. Utilitza una hipòtesi d'ingressos futuribles, de ciencia ficció, com s'ha demostrat en haver de refer el Pla General, i no esmenta el veritable problema que és el del territori, no hem de tornar a caure en la mateixa errada. Des de l'AEB seguim reclamant que es faci una nova llei quan abans millor, i que no es limiti a substituir la Disposició Transitòria Tercera, sinó a fer be, tot el que no va fer la llei del 94 per a que Badia pugui ser un municipi amb un futur clar, just i digne. Es a dir, Badia independent amb un pressupost suficient, gràcies." L'alcaldessa intervé i diu: "Molt be senyor Duran, després de la frase meravellosa i de la claca que demostren... silenci... Bueno primero decir que no cali que llegeix la nostra moció ja ho havia fet la secretària, i diu que s'havia deixat sobre la taula, evidentment, jo rebo un correu del portaveu del principal partit de l'oposició dient que està d'acord 100 per 100 d'una moció i això vol dir que està d'acord amb el 100 per 100 de la moció, i afegeix d'altres consideracions que son les que paso a contestar ara mateix. Primer, vostè el que planteja en el tema dels ingressos de l'Ajuntament és com si jo ara mateix dic, no escolti els sous dels treballadors no s'han de fer en funció de la mitjana o en funció de la categoria professional, sinó el que hem de demanar és vostè que necessita per arribar a fin de mes, vostè necessita 3000 euros doncs a vostè li donarem 3000 euros, vostè quan necessita 1.500 pues li donarem 1500, vostè que necessita 800 doncs 800 i tots fan la mateixa feina, oi que no es just? El que s'ha de fer és dir, un sou per un enginyer a de ser x un sou per un aparellador ha de ser x i vostè organitzis casa seva com vulgui, i vostè si vol menjar pernil cada dia, vostè s'ho ha de fer, i si vostè amb menys tira i arriba a fin de mes i acaba tenint estalvis, pues millor per vostè. Al que l'AEB plantejava amb tota aquesta paraulada, de no el que s'ha de fer és fixar el dèficit estructural en funció de 9 les necessitats futures de Badia vol dir això, vol dir, senyor vostès quan necessiten per arribar a fin de mes, pues no es preocupin que si no arriben la Generalitat que és molt generosa li donarà això i no li donarà a un altre ajuntament, perquè vostès son mes macos que ningú. No, escolti siguem seriosos, els ingressos que necessita Badia s'han de fer en base a uns criteris d'ingressos no de necessitats de despesa, perquè necessitats de despesa podem tenir moltes i no no ho podem fer senyor Duran, m'agradaria, i tant, i dir-li a la Generalitat vostè m'ha de donar una subvenció de 5 milions de euros perquè el que necessito és ... no, així no es fan les coses. Segon, terme municipal. Fa un mes, i explico a la gent que està aqui per a que vegin les contradiccions del grup de l'AEB. Fa un mes ens van demanar retirar una moció que tenia a veure amb el tema de sanitat perquè nosaltres demanàvem coses que tenien a veure amb competències dels municipis dels voltants, i clar, no hem preguntat als municipis dels voltants que opinen al respecte i decidim per ells, modificar el terme municipal de Badia no és fer el que els municipis del voltant no estant d'acord? Perdonin, modificar un terme municipal unilateralment, vull dir, si demanem retirar una moció perquè hem de parlar amb d'altres municipis, pues això no ho podem posar en una moció, perquè hem de parlar amb els altres municipis. Podem posar-lo sobre la taula en una negociació amb la Generalitat, però en aquesta taula de negociació ha d'estar Sabadell, ha d'estar Barbera i ha d'estar Cerdanyola, dic jo, amb la mateixa argumentació que vam fer servir fa un mes, per demanar la retirada d'un determinada moció. Evidentment que vostès no van donar el recolzament a aquesta moció, perquè vostès no acostumen a mullar-se en res i es veritat, per això, mai s'equivoquen, l'AEB mai s'equivoca perquè mai es mulla per si de cas, que els del PSC decideixen que s'equivoquin ells, nosaltres ja desprès anirem a dir, eh que es van equivocar. Clar, nosaltres ens equivoquem, perquè decidim, i de vegades encertem, perquè decidim, oi que quan l'equip de govern encerta en coses que fa ningú diu se l'ha d'agrair al PSC que és el que es va mullar, verdad que nadie lo dice? Han sentit algun cop algun grup, això, que hagi dit això l'hem d'agrair al PSC que va ser el que va prendre la resolució? No, només diuen, no, això va ser el govern que es va equivocar, clar nosaltres no ens vam equivocar perquè ens vam abstenir, o vam votar en contra, per si de cas, perquè tot és, per si de cas no passa, ens abstenim, en sembla molt be la decisió que a pres el PSC però com que dubtem que això sigui el que Badia necessita ens abstenim, i això és el que fa aquest grup, per això no hem sobte que en aquest cas s'abstinguin, o vulguin dir que en aquest moment no es va posicionar. La resta de grups sí que van posicionar-se , en aquell moment van pensar que era la millor opció per Badia o la única possible, el temps de vegades ens dona la raó i de vegades ens la treu, i el que hem de ser és valents per reconèixer que a vegades les decisions presses no son inamovibles ni eternes i un criteri del 89 no pot sortir cada Ple, cada cop que es pretén modificar una cosa surten criteris del passat, del pleistoceno i cada cop més antic, no, escolta, les decisions es prenen ara, amb criteris d'ara, amb la situació d'ara, amb la situació econòmica d'ara, amb la situació estructural d'ara, i amb les persones que estem assegudes a aquesta cadira que son les que hem de tomar una decisió ara, no les que van estar assegudes a un cadira en aquell moment, que la van prendre en funció de la situació d'aquell moment. Pretendre treure el tema del tall de llum de l'escola per plantejar que el sistema de finançament que Badia te subscrit amb la Generalitat al 2006 és insuficient, perdonin parafraseant amb la meva companya Marta Figueras, això és una fal·làcia. I ho dic perquè, primer, la situació en la que es troba l'Ajuntament de Badia es troben la resta de municipis del voltant, perquè, perquè els ajuntaments que som els que rebem tot pràcticament tot, som els que avancem els recursos de competències que te la Generalitat. I poso un exemple, Serveis Socials, i moltes d'altres competències que no son de l'Ajuntament i que s'avancen, sense comptar que la subvencions, de la mateixa manera que les entitats els hi passa han de fer la despesa després justificar-la i després rebre els diners de l'administració, l'Ajuntament ha de fer el mateix, demana una subvenció, ha de fer la despesa, las paga i després la Generalitat la ha de pagar. I no només estem plantejant en aquests 3.500.000 euros la subvenció dels serveis no obligatoris, també hi ha d'altres subvencions que participem en concurrència competitiva com d'altres ajuntaments que les concedeixen nosaltres fem la despesa, fem el programa i fins i tot la contractació del personal i que després la Generalitat no ens ha pagat. Llavors s'ha de tenir en compte que hi ha dos vessants en aquest tema i per això fem una moció que es diu per l'estabilitat de l'Ajuntament, i tant, hi ha una cosa, clar no ens han pagat evidentment, la subvenció per serveis no obligatoris, però hi ha un altre situació que compartim amb la resta de municipis del voltant que com tots sabeu en aquest ple d'aquest mes, molts municipis estan presentant la mateixa moció perquè estan en la mateixa situació o molt pitjor, perquè hi ha ajuntaments que tenen 10 escoles bressol que nosaltres no en tenim perquè son de la Generalitat que han d'avançar els diners per mantenir aquestes escoles bressol i que no els hi està pagant la Generalitat tampoc, i tenen situacions financeres molt complicades. I en el nostre cas vostè ha parlat, no, hi pagaran interessos de demora! I jo li dic, estem negociant per a no fer-ho i de moment ens va bé. Pretendre plantejar aquest tema, enllaçant-lo amb el tema de la subvenció per a serveis no obligatoris, o del conveni de finançament de Badia, torno a repetir que em sembla que és de molt mal gust. En comptes de en aquest moment posicionar-se al costat d'aquesta institució i de demanar a FECSA que no torni a fer el que va fer que és una canallada. I una coacció amb totes les paraules. No, però ens interessa més que surti que l'Ajuntament no paga el llum. Això si que ens "mola mogollón". Donaré la paraula a continuació a la senyora Marta Figueras que l'havia demanat fa una estona". Intervé a continuació la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "Si però clar, certament després d'això, jo entrar en un debat AEB-PSC no en tinc cap ganes, la veritat. Crec que ara mateix tenim coses més importants sobre la taula que estar aquí discutint i demés. Entenc la postura d'una i entenc la postura de l'altre, però em preocupa el rerefons de la discussió. En tot cas, jo només volia dir responent a un comentari que ha fet la senyora Antònia, i que davant la meva sorpresa ha estat després, sinó ho he entès malament, avalat pel senyor Duran, quan la senyora Antònia ha dit que la Generalitat havia adquirit un compromís amb Badia del Vallès respecte uns pagaments, i que tenia la responsabilitat i havia adoptat la responsabilitat de pagar-ho, i que sinó ho feia i ho feia amb retard, s'hauria de demanar interessos per la demora, home jo puc subscriure-ho sempre i quan l'Estat espanyol, que també ha assumit una responsabilitat de pagament envers Catalunya, i que també te aquesta mateixa responsabilitat de finançament, pagui llavors interessos per la quantitat indecent que li deu a la nostra comunitat. Només volia dir això, que posats a demanar interessos els demanem a tothom. I segur que l'Estat li vol demanar a Europa que ens avanci no se quina cosa, i aquí entrarem en un bucle de discussió de veure qui és més responsable que l'altre. El cas es que la realitat és la que es, tenim problemes de finançament molt greus. No només a Badia, sinó a Badia, a Catalunya, a Europa i al món. S'ha gestionat sense tenir en compte les noves variables de la realitat, i a sobre alguns aprofitant-se extremadament de la situació, i al final tot acaba anant a parar cap el mateix lloc que és el de sempre. Es necessita una certa unanimitat, no només per part dels grups municipals del Consistori aquest, petitet, sinó que es necessita unanimitat per part de totes les administracions, i ara estic parlant a nivell de tot, per a fer un replantejament de en quin tipus de sistema ens estem movent, i un replantejament de veure que els pilars no son tan sòlids com semblaven i s'han de reconstruir. Per tant, jo ho deixo aquí, però no se si amb el que he dit abans ha quedat clar el posicionament de CiU, tornant una mica a la moció que vostès presentaven, nosaltres ens abstenim per el que he explicat, i evidentment si que instem a la Generalitat a que faci un esforç per avançar-nos aquests diners que ens deu, i poder donar cobertura a tots aquests serveis que tant bé heu explicat tots plegats". Seguidament l'Alcaldessa dona la paraula al senyor Quim Duran regidor del grup municipal de l'AEB que diu: "Jo he fet una intervenció del primer punt que estem totalment a favor de reclamar el deute que te la Generalitat amb l'Ajuntament de Badia del Vallès, això vagi per avançat. I sobre els comentaris de l'alcaldessa anem a veure. Nosaltres a la votació sobre el conveni del 2006 nos ens vam abstenir, hi vam votar en contra. O sigui, ens vam posicionar en un sentit, perquè creiem que era un conveni insuficient per a Badia, vostès van signar que cada any l'Ajuntament rebés 7.000,00 euros menys, i així fins el 2018. Nosaltres consideràvem en el seu moment que era insuficient, i els fets ho demostren, encara que bé, aquí tenim el 2006 una revista municipal on grans titulars diuen: "hemos asegurado la viabilidad económica de Badia como municipio". No estem parlant del paleolítico, que estem parlant del 2006. Novembre del 2006. Es a dir 5 anyets que no és tant. Llavors nosaltres el que demanem amb la meva intervenció, es que hi hagi un reconeixement explícit de que Badia te un dèficit estructural i que no compensarem amb els ingressos que no hem pogut generar, el que volem és això. Perquè es clar, si aquest conveni al 2006 que ens havia d'assegurar la viabilitat futura com a municipi era tan bo, i resulta que ara demanem un acord d'estabilitat econòmica, doncs hi haurà alguna cosa, més enllà de la coiuntura actual que no haurem fet bé com a municipi, tots plegats. Tots plegats. I poca cosa més, nosaltres ens abstindrem perquè considerem que el text d'aquest 11 acord conté coses molt positives per a la nostra ciutat i que son de justícia, però necessitem el reconeixement explícit del deute". L'alcaldessa dóna la paraula a la senyora Antonia Escriva regidora del grup municipal del Partit Popular que diu: "Muy brevemente. Tenemos un problema encima de la mesa, y es que Badia no tiene dinero, así de sencillo y así de claro. Nosotros más allá de hacer valoraciones de la postura de las posiciones de los acuerdos que llevamos en el pasado, en el 94, en el 2006 o en el 2003, creo que en el fondo todos estamos de acuerdo, hay que reclamar un dinero que nos deben. Que no se nos olvide. Que nos deben. Tengan más, tengan menos, sea en un plazo más largo o en un plazo más corto. A partir de aquí, de reclamar lo que es nuestro y lo que necesitamos para tirar Badia adelante, vamos a trabajar con la experiencia buena o mala de lo que tenemos, de lo que nos ha salido mal y de lo que nos ha salido bien sobre el proyecto de futuro de Badia. Y ahí todos vamos a querer lo mismo: que Badia tenga una estabilidad económica, que sea capaz de generar ingresos, que haya promociones ocupacionales, que haya un sinfín de medidas y de aportaciones, que todos plasmaremos encima de la mesa, que cada uno con sus respectivos parlamentarios en la Generalitat de Catalunya nos tendremos que comprometer para que todo aquello que aportemos todos y cada uno de los grupos aquí representados en la Generalitat y los que no también, como pasó en su momento, para no volver a repetir el mismo error si es que lo cometimos. Y partamos de esta base, no perdamos (perdón pero es mi opinión), no perdamos el tiempo en discusiones que no nos llevarán a ninguna parte, porque lo único que estamos haciendo es perder un tiempo precioso en el que se nos puede ocurrir una idea brillante para un plan ocupacional, por ejemplo. Ya está, gracias". L'alcaldessa diu: "A veure, només per plantejar que el senyor Quim Duran ha dit que van votar en contra perquè van trobar que aquest plantejament era insuficient, nosaltres el que vam plantear es que en un procés en el que no depèn tot de nosaltres, intentar arribar a un acord és molt millor que no tenir res, perquè nosaltres el que plantegem es que a vegades es molt millor tenir-ne una possibilitat real que un somni irrealitzable. Es el que deia Tierno Galván: "Utopía realizable en contraposición a la utopía irrealizable". Determinats plantejaments que plantegen utopies irrealizables poden ser molt progressistes peró no canvien la societat. Determinats plantejaments d'utopia realizable poden no ser el que nosaltres volem o somniem, però poc a poc canvien la societat i canvien les coses. En aquell moment era la sol.lució al problema del finançament de Badia. En aquell moment va ser la sol.lució factible al finançament de Badia. Probablement no la perfecta, ningú ha dit que era la perfecta, era la factible i va donar els seus fruits, perquè ningú negarà que Badia avui no és el mateix que la Badia de fa 10 anys, i això és una realitat, i només s'ha de sortir al carrer. El que hem d'intentar es que la Badia de dintre de 10 anys sigui molt millor que la d'avui. I que doni un pas endavant tant gran com el que es va donar llavors. Vostè tampoc no ha demanat en tot el seu argumentari el posar en la moció demanar a la Generalitat un coneixement explícit del dèficit estructural, probablement si haguessin dit això s'hagués agafat a la moció. No han dit això. No, no han dit això. És imprescindible un estudi seriós del problema de terme municipal, les quantitats a percebre han de calcular-se en funció de dades de projecció de la necessitat real futura dels recursos, no es tracta de fixar unes quantitats determinades com a fos de compensació, la progressiva reducció d'aquestes quantitats no pot estar condicionada a uns hipotètics ingressos. No diu voldríem afegir en el punt setè demanar a la Generalitat que reconegui un dèficit estructural pel municipi de Badia del Vallès. No s'ha demanat això. No diguin el que no s'ha demanat, perquè no s'ha demanat això. I coincideixo amb la senyora Antonia que evidentment hem de treballar amb l'experiència bona i dolenta de tots aquests anys, i tant. Sempre s'ha d'aprendre, sempre. Però per a això s'ha de reconèixer que un s'equivoca, sinó no avancem. I nosaltres estem disposats a reconèixer el que ens hem equivocat, però també s'ha de posar valor en el que hem encertat, i com que s'ha encertat en molts plantejaments, jo penso que hem d'anar amb el cap ben alt perquè hem encertat en molts plantejaments. Com que soc la presidenta de la Corporació i puc posar fi al debat, li donaré un minut per a afegir alguna cosa de nova, si tornarà a repetir el seu plantejament doncs li tallaré". Seguidament l'Alcaldessa dona la paraula al senyor Quim Duran regidor del grup municipal de l'AEB que diu: "El punt 1 diu: "és imprescindible un estudi seriós del problema del terme municipal, causa principal del dèficit estructural del municipi". Quan parlem de dèficit estructural estem parlant de diners, simplement. Estem parlant de diners. Hem tingut dos mesos per a 12 poder incloure aquest punt, vostès volien que això estigués després a la taula de negociació futura que es pugui establir amb la Generalitat , i és això que ens fa que no puguem, al no reconeixement estricte, explícit perdó, en aquesta moció, fa que nosaltres no hi podem donar suport encara que estem d'acord en un percentatge molt elevat". L'alcaldessa diu: "Ha quedat clar. Però torno a repetir, no estan demanant un reconeixement explícit del dèficit estructural, estan dient que s'ha de modificar el terme municipal, llavors això no li podem plantejar a la Generalitat. Si, dos mesos per a demanar la modificació del terme municipal de Badia. En això jo no tinc competència per a modificar el terme municipal de Badia, això és un tema que no s'ha de discutir. Ja ha quedat clar el seu posicionament? No, estic llegint. Estic dient el mateix que ha dit vostè, és imprescindible un estudi seriós, torno a repetir el mateix que ha llegit vostè, és imprescindible un estudi seriós del problema municipal, causa principal del dèficit estructural. Ja està. Es el que vostè ha dit. Torno a dir que es el que ha dit". Seguidament es procedeix a la votació de la proposta presentada, aprovant-se per 11 vots a favor (PSC, PP, ICV-EUiA, PXC i 5 abstencions (AEB, CiU) S'acorda: La situació econòmica i financera dels municipis de Catalunya és més que preocupant per al conjunt del territori. A la manca de model de finançament local que el municipalisme reclama fa anys s'han sumat noves decisions de les administracions de Catalunya i de l'Estat que comprometen, encara més, la capacitat dels municipis per fer front a les seves obligacions i a les necessitats dels seus veïns i veïnes. Una situació que s'agreuja si es té en compte que, en nombroses ocasions, les corporacions locals, i en aquest cas el nostre ajuntament, han de fer front, per responsabilitat i com a administració més propera, a obligacions per a les quals no tenen competència atribuïda legalment ­ els anomenats serveis impropis que, segons estudis recents, representen un 30% del pressupost anual - i, per tant, tampoc compten amb recursos assignats. En el cas de la nostra població, els recursos assignats per l'any 2011, per la Generalitat de Catalunya, pel finançament dels serveis no obligatoris en virtut del conveni de l'any 2006, i la resta de subvencions concedides pel desenvolupament de serveis i activitats, no han estat abonats al nostre ajuntament, la qual cosa ha generat importants problemes de liquiditat. D'altra banda, els municipis estem rebent constants notícies de retallades en els serveis públics per part de la Generalitat i també de reducció de les aportacions que el govern de Catalunya ha fet per al manteniment de serveis com les escoles bressol públiques o les escoles municipals de música, i d'altres. Decisions que, indubtablement, afecten de ple les administracions locals, que han d'afrontar, com a administracions més properes, les situacions creades i que es creïn en un futur arran d'aquestes decisions. Cal tenir en compte, també, que algunes d'aquestes retallades encara no concretades en termes econòmics es fan amb caràcter retroactiu a principi d'any, la qual cosa comporta una afectació de la despesa corrent ordinària i un transvasament directe de l'endeutament de la Generalitat als ajuntaments que, a hores d'ara, no poden repercutir aquests dèficits dels serveis afectats als usuaris atès que aquest ja s'ha efectuat. A tot plegat cal sumar l'important deute que la Generalitat manté a dia d'avui amb els municipis, sent el cas de Badia del Vallès molt preocupant ja que suposa una part molt significativa del seu pressupost municipal i que està generant greus problemes de liquiditat . Ens trobem, doncs, davant d'un context global en el qual els municipis no podem continuar complint amb les obligacions que se'ns plantegen i on correm el risc que les tensions pressupostàries que ja s'estan vivint en alguns ajuntaments s'estenguin de forma generalitzada. Cal tenir en compte també que el Ple del Parlament de Catalunya, en sessió de 20 d'octubre de 2011, va aprovar fer públiques les dades sobre el deute de la Generalitat i abonar als ens locals, abans d'acabar l'any 2011, el deute que la Generalitat hi tenia pendent. En els casos 13 que això no fos possible es va acordar fixar, abans d'acabar l'any, un calendari per al pagament del deute de la Generalitat amb els Ajuntaments que integrés el conjunt dels departaments i els seus organismes, dependents i vinculats, cap dels dos compromisos s'han asolit per part de la Generalitat. S'acorda: Primer. Reclamar a la Generalitat de Catalunya el pagament immediat a l'ajuntament de Badia del Valles, del import de la subvenció pel finançament dels serveis no obligatoris de l'exercici 2011 i de la resta de subvencions pendents, que a data 31/12/2011 ascendeix a aproximadament 3.500.000 euros. Segon. Per tal de poder establir una previsió de tresoreria per a l'exercici 2012 a la nostra corporació, reclamar a la Generalitat que en el més de gener s'estableixi la periodificació del pagament de l'import de les quantitats corresponents al exercici 2011 mitjançant resolució expressa, i en el moment en que s'aprovin els pressupostos del 2012, s'estableixi també la periodificació del pagament de la subvenció de l'exercici 2012. Tercer. Proposar a la Generalitat un Acord per l'estabilitat econòmica de l'ajuntament de Badia del Valles. Un acord que hauria de definir actuacions concretes i immediates, el qual hauria d'incorporar els següents continguts: a. Fixar el calendari pel pagament del deute de la Generalitat amb l'ajuntament de Badia del Valles, integrant al conjunt de les conselleries i dels seus organismes dependents. b. Garantir el manteniment de l'aportació econòmica del govern de la Generalitat derivat d'acords i convenis, que afecti al desenvolupament de competències municipals i, especialment, en matèria social i educativa. En aquest sentit, caldria que totes les retallades pressupostàries s'integressin en un sol paquet per tal que els Ajuntaments puguem fer una previsió i no anar rebent les notícies de les retallades que afecten els serveis municipals d'una en una, amb la dificultat de gestió que això comporta. Aquests ajustaments s'haurien de produir amb caràcter de futur facilitant la previsió de control de la despesa en els consistoris. c. El compromís, no només del Govern de la Generalitat sinó també dels grups parlamentaris, de la revisió d'aquelles lleis que comportin un esforç econòmic difícil d'assumir avui per als Ajuntaments i tal com s'estableix a l'Estatut d'Autonomia de Catalunya, i al mateix temps, evitar que es facin noves normatives que comportin nous esforços pressupostaris afegits pels ens locals. d. Demanar a la Generalitat la convocatòria de la comissió bilateral Generalitat-ens locals per avançar en el compliment de les disposicions estatutàries en matèria de finançament local previstes a l'Estatut. Això ha de comportar fixar un calendari i una metodologia de treball acordada entre les dues admi