02/2012 ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA CELEBRADA PEL PLE MUNICIPAL DE L'AJUNTAMENT DE BADIA DEL VALLÈS EL DIA 29 DE FEBRER DE 2012 Badia del Vallès, 29 de febrer de dos mil dotze. El Ple de la corporació quan son les dinou hores i deu minuts, es reuneix a la sala de sessions de l'edifici de l'Ajuntament, en sessió ordinària sota la presidència de l'Alcaldessa senyora Eva Menor Cantador. Hi concorren els regidors següents: Sra. Raquel Gracia Peral PSC Sr. Antonio Sabariego Guerrero PSC Sra. Montserrat Jiménez Molina PSC Sr. Antonio Rodríguez Yañez PSC Sra. Montserrat Carbonell Rosell PSC Sr. Joaquim Jesús Duran Redondo AEB Sra. Concepción Hurtado Sánchez AEB Sr. Juan Carlos Santervás García AEB Sr. Sergio Escribano García AEB Sra. Antonia Escrivà Castellanos PP Sr. Pablo Ropero Muñoz PP Sr. Eusebio Argueta Chica ICV-EUiA Sra. Marta Figueras Badia CiU Sr. Raul Ortiz Parra PXC Assisteix la secretària general la senyora Carme Coll Gaudens i l'interventor senyor Raul López Borras. Excusa la seva assistència la regidora del Partit Popular senyora Saray Muñoz Contreras. Seguidament l'alcaldessa llegeix el manifest aprovat en Junta de Portaveus amb motiu del Dia Internacional de la Dona, "Liderant el present ­ construint el futur". "El 8 de març, Dia Internacional dels Drets de les Dones, és un dia ple de simbolisme per a les dones i la lluita pels seus drets, però també per totes aquelles persones compromeses amb la igualtat. Un dia en el qual, ens reunim aquí per retre homenatge a les dones que des de tots els racons del món ens han precedit i han obert el camí per aconseguir una societat més justa i igualitària . I és que les seves iniciatives no sempre han estat prou reconegudes, tot i haver estat determinants per al progrés del conjunt de la humanitat. És un dia, doncs, que ens porta a incloure aquest llegat ens els nous reptes de futur. I com s'ha demostrat en diferents moments de la història i sobretot en contextos difícils com en el que ens trobem en l'actualitat, no podrem construir nous models de societat sense les seves aportacions. Hem d'incloure el talent i el lideratge de les dones com motor del canvi que els nostres municipis necessiten. I això ho hem de fer donant l'espai i reconeixement que es mereixen i recordant que la consecució dels drets de les dones sempre ha tingut com a resultat la millora de les condicions de vida del conjunt de la humanitat. És per això que manifestem la necessitat de, · Posar en valor el lideratge de les dones en els processos de canvi que la societat necessita. 1 · Incrementar la presència de les dones en els llocs de responsabilitat de les institucions públiques, les empreses, la cultura, la ciencia per tal de crear i desenvolupar projectes innovadors i de futur. · Fomentar la coeducació, l'accés a les noves tecnologies, i la integració de les dones al mercat laboral i l'emprenedoria · Potenciar la corresponsabilitat dels homes en les tasques de cura i de la vida I finalment no podem oblidar que cal continuar donant suport als programes per atendre totes aquelles dones en situació de vulnerabilitat. I en especial cal, més que mai, treballar conjuntament i avançant per eradicar la violència contra les dones que és la manifestació més perversa de la desigualtat entre homes i dones". L'alcaldessa diu: "Passaríem a l'ordre del dia amb la votació de dues urgències que han entrat abans de començar el Ple. La primera de les urgències que votarem és una moció que ha entrat l'Associació de Veïns en relació al restabliment del servei d'urgències de 24 hores al CAP de Badia. Vots a favor de la urgència? Unanimitat. I la segona de les urgències és una moció que ha presentat ICV-EUiA, es una moció per mostrar el rebuig a les càrregues policials a l'IES Lluis Vives i defensar el dret a l'educació pública. Vots a favor de la urgència? Tretze. Doncs aprovaríem també la urgència". S'aprova la incorporació a l'ordre del dia de dues urgències. Oberta la sessió per la senyora Alcaldessa i amb el quòrum necessari, es procedeix a resoldre els assumptes de l'ordre del dia, adoptant-se els següents acords: I. PART DISPOSITIVA 1. APROVACIÓ ACTES SESSIONS ANTERIORS S'aproven sense necessitat de lectura prèvia l'acta de la sessió ordinària que va tenir lloc el dia 25 de gener de 2012 ja que tots els membres del consistori disposaven del text. 2. EN CONTRA DE LA REFORMA LABORAL IMPOSADA PEL GOVERN DE L'ESTAT La secretaria llegeix la proposta d'acord: Seguidament l'alcaldessa dona la paraula al senyor Raul Ortiz regidor del grup municipal de Plataforma per Catalunya que diu: "Desde Plataforma por Catalunya daremos soporte a esta moción aún siendo los que la presentan cómplices activos en la delicada situación laboral de la clase trabajadora de nuestro país, y no son otros que los sindicatos de UGT y Comisiones Obreras los que se han embolsado en el año 2010 nada más y nada menos que la cantidad de 154 millones de euros en subvenciones del Estado, 79 millones UGT y 74 millones Comisiones Obreras, aún así la votaremos a favor porque perjudica a los trabajadores de nuestro país, pero para nada estamos de acuerdo ni con UGT ni con Comisiones Obreras." L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Marta Figueras regidora del grup municipal de Convergència i Unió que diu: "Gràcies senyora Presidenta, agrair que s'hagin acceptat les propostes que ha fet Convergència al respecte. Nosaltres constatem la necessitat de afrontar urgentment una reforma laboral equilibrada que apropi al marc laboral espanyol al marc laboral europeu, i que promogui diligentment la contractació i la re col·locació de les persones en atur donat que som l'estat de la Unió Europea amb més atur i major destrucció de llocs de treball amb molta diferència. Malgrat això, nosaltres demanem al govern de l'Estat que re formuli aquesta reforma laboral que ha presentat i que ha aprovat mitjançant el Reial Decret Llei. I que la re formuli en base a diàleg social i en base a debat parlamentari tramitant la reforma com a projecte de llei. Nosaltres en aquest context agraïm als grups que han posat aquesta moció que després s'ha convertit en proposta d'acord sobre la taula que hagin acceptat els comentaris de 2 Convergència sobre la inclusió d'una reforma laboral amb un pla de xoc de l'ocupació, sobre aquest sentit només comentar que des del Govern de la Generalitat de Catalunya s'ha posat en marxa a 20 de febrer el Pla de desenvolupament de polítiques actives 2012-2013 amb un pla de mesures concretes amb l'objectiu de combatre l'atur i millorar l'ocupabilitat. També agrair que s'hagi afegit amb tot aquell punt en el qual es demana que s'incrementin els recursos econòmics destinats a les polítiques de recol·locació i exigir al govern de l'Estat que resolgui els incompliments de les polítiques d'integració social. Per tot això nosaltres votarem a favor. Gracies." Seguidament l'alcaldessa dona la paraula al senyor Eusebio Argueta regidor del grup municipal d'ICV-EUiA que diu: "Muchas gracias senyora Alcaldesa. Todo apunta a que esta propuesta saldrá aprobada, y esto me hace pensar hacer un comentario antes de hacer mi intervención, que son muchos los frentes que tenemos abiertos, que el enemigo que tenemos ahora contra los trabajadores y las clases sociales más humildes, es muy poderoso, y que ante eso tenemos que sumar y aunar esfuerzos, y esto reflejará, como todo apunta que saldrá apoyada esta propuesta de acuerdo. No obstante voy ha hacer unos cuantos comentarios relativos a la reforma laboral y como lo vemos, y como he utilizado el término enemigo, desde hace tiempo con diferentes reformas laborales, que siempre hemos ido perdiendo y perdiendo derechos, esta es una más, pero pienso que esta es el jaque mate hacia las clases trabajadoras y hacia las organizaciones sociales, sindicales, hacia los trabajadores autónomos, a los pensionistas a los parados, a los estudiantes, este es el jaque mate, y esta es la pérdida de derechos por decreto ley. Según el artículo 35 de la Constitución Española, dice que nadie puede ser despedido de su puesto de trabajo sin causa alguna, sin causa justificada. Ahora con esta nueva ley el gobierno te pueden echar, los empresarios pueden echar a los trabajadores, los pueden poner de patitas en la calle con un máximo de 30 días por año trabajado con 24 mensualidades, hasta ahora en la negociación colectiva la cual se ha cargado, se la han cargado, te podían echar con 45 días por año trabajado y un máximo de 40 mensualidades, osea que nos han quitado 16 mensualidades y 12 días. A mi que me venga alguien y me lo explique, que si esto no es una pérdida de derechos de los trabajadores. Eso es una cosa, y si encima añadimos otra serie de cosas, por ejemplo, no se puede crear empleo despidiendo o fomentando el despido, es imposible, yo no lo entiendo, no se puede crear empleo, y por eso hemos hecho nuestra esa propuesta que nos ha hecho llegar las representaciones de los trabajadores mayoritarias, los sindicatos Comisiones Obreras y la Unión General de Trabajadores, y la estamos presentando, y la estamos defendiendo todos los ayuntamientos, porque creemos que ante esta situación, ante este ataque a las libertades, ante este ataque a los trabajadores, es importante que todos estemos a una, que todos defendamos lo que es de todos, que todos defendamos el bienestar, y que no nos vengan con pamplinas, y que nos quieran tomar el pelo, que nosotros somos los responsables de la crisis. Y voy a poner un ejemplo. Saben ustedes, que de las personas que en este país ganan más de 120 mil euros al año sólo declara el 1%? Lo sabían? Sólo declaran a hacienda el 1% . Saben ustedes, que el salario medio de los empresarios de este país es inferior al salario que cobramos todos los trabajadores? Lo sabían? Que el salario medio de los empresarios de este país es inferior al salario que cobramos todos los trabajadores de este país? O sea el salario, el salario medio, yo cojo los trabajadores los multiplico y los divido, y eso me da una cantidad, cojo todos los empresarios, los divido, me da una cantidad, ese resultado es inferior al que gana.. al resultado medio de los trabajadores. Algo está pasando, y encima nos quieren culpabilizar a nosotros de la crisis, y encima salen ellos y nos dicen que los empresarios son unos vagos, perdón que los trabajadores son unos vagos, los parados perdón, que los parados son unos vagos. Y encima nos quieren obligar, claro es que es normal, es un neoliberalismo salvaje, derecha recalcitrante, que nos quieren cortar derechos, y ante esta situación yo creo que los trabajadores tenemos que decir la nuestra. Y ahora nos quieren decir, y porque no convocáis una huelga general?, porque claro, la señora Esperanza Aguirre y el señor Mariano Rajoy lo que quieren es cargarse a la representación de los trabajadores, a los sindicatos, y han empezado a discriminarlos, y han empezado a insultarlos, a desacreditarlos, y ante esta situación tiene que haber alguna voz y somos muchas, y por eso he dicho, el enemigo es poderoso, y esta es la batalla yo creo más feroz en contra de los trabajadores público, privados, autónomos, pensionistas y si no mirar la manifestación de esta mañana, los estudiantes de secundaria y de universidades, han estado en Barcelona manifestándose, simplemente porque hay recortes y esto no puede ser y detrás de una va otra, y claro es que este es el colmo de los colmos, cualquier cosa que diga encajará ahora mismo. Bueno no me quiero extender más, yo quiero agradecer y con ese ánimo he 3 intentado avanzar estas propuestas, a los grupos políticos que hoy darán apoyo a esta propuesta, gracias." L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal popular que diu: "Gracias señora alcaldesa. En primer lugar yo quería hacer una reflexión, y es que bajo ningún concepto en este municipio de Badia el Partido Popular jamás, jamás, repito jamás ha faltado el respeto a ningún partido político, a ninguna representación, a ninguna entidad, ni a ninguna persona representativa de cualquier partido político, me ofende muchísimo que al emplear el argumentario en contra de la reforma laboral que está en su derecho, una entidad política cualquiera, emplee palabras como enemigo, o sea enemigo aquí, el único enemigo si lo hubiera sería el paro, jaque mate, contra el paro, pamplinas, tomar el pelo, que los parados son unos vagos, me gustaría que justificara esas palabras, quien las ha dicho, en que momento, y bajo con que concepto, por favor, porque no tengo conocimiento de que ningún representante de mi formación política ni en Badía ni fuera de ella, haya dicho que los parados son unos vagos, porque todos tenemos parados en la familia y ninguno diría que ningún miembro de su familia es un vago, ruego por favor que se mantenga el mismo respeto, ni más ni menos, el mismo respeto que nosotros mantenemos hacia el resto de fuerzas políticas, entendemos repito que no estén de acuerdo porque en caso contrario militarían en el PP lógicamente, pero si que agradeceríamos que a la hora de argumentar fueran respetuosos. Y dicho esto, le diré también que la información que ha dado de los 30 días no correcta, que sí que es cierto que tanto entidades sindicales como demás no están de acuerdo con este decreto, un decreto que bajo nuestro punto de vista tiene como primer objetivo romper con la rigidez del mercado, como consecuencia de esta rigidez hasta ahora los trabajadores temporales eran los que pagaban las consecuencias de la crisis. Frenar la sangría de destrucción de empleo, activar los mecanismos efectivos de flexibilidad interna, modernizar el sistema de negociación colectiva, más oportunidad para los jóvenes y parados de larga duración, puestos que los jóvenes son un sector muy tocado con este tema, y facilitar la capacidad de las PYMES y autónomos. También en estas medidas de reforma laboral se contempla el tema de la formación. La formación es importantísima, y la misma ley es extensa pero sí quiero recalcar que en cuanto a lo que usted ha dicho de los 30 días, en caso de despido improcedente será por 33 días por año trabajado, con un máximo de 24 mensualidades, no 30 días en ningún concepto, y siendo el despido procedente, 20 días por año trabajado, con un máximo de 12 mensualidades. 30 días no se contempla en despido improcedente, son 33 y en el procedente 20 días, pero 30 días no se contempla en ningún parágrafo. La jornada de ...es que son muchos, las bonificaciones son importantes puesto que la contratación indefinida a jóvenes entre 16 y 30 años tiene una bonificación de 3.600 euros, que de esto no se habla. De 4.500 euros la contratación indefinida de parados de larga duración de más de 45 años, sector también ampliamente tocado por el tema del paro. Y no se podrán encadenar contratos temporales durante más de 24 meses. Hay medidas que desde luego no esperamos que sean compartidas, pero lo que si es cierto es que ante un problema tan grave para todos como es el paro, alguna actuación hay que tener. Será correcta, será incorrecta, acertaremos o no unas cosas y en otras no, pero por lo menos intentaremos paliar esta situación en todo el colectivo de la sociedad. Bueno, votaremos en contra, claro está". A continuació l'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Juan Carlos Santervás, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "En primer lugar comentar que nos llama la atención que el PSC tenga ahora una postura en contra de la reforma laboral, que no es más que un paso adelante en la dirección de la anterior reforma laboral de 2010, realizada por el PSOE. El PSC debe reconocer que lleva 30 años en el lado equivocado. En el de los banqueros y los grandes empresarios. Un ejemplo: la indemnización por despido al inicio de la democracia era de 60 días por año trabajado, y hoy la tenemos en 20 días en algunos casos. En 30 años de democracia sólo ha gobernado el PP 8 años. Nos podemos ahora arrancar las camisas y descargar todas las culpas en el PP, pero AEB no puede olvidar que en la reforma laboral del PSOE a lo largo de estos años, muchas de ellas pactadas también con los grandes sindicatos. Aún así, esperamos que la actual oposición de la reforma laboral sea sincera, que sea el inicio de un cambio de rumbo que la izquierda agradeceremos. Sobre la propia reforma, la podríamos resumir fácilmente en dos frases: Barra libre para la patronal, y todo vale para tener trabajo, que sería igual que decir que los esclavos tenían trabajo, lo que no tenían era derechos. También sabemos que detrás de esta reforma laboral hay sobre todo un ataque directo a los derechos sindicales de la clase trabajadora. De hecho 4 se está hablando de regular es decir, recortar el derecho a la huelga. Esto hay que denunciarlo alto y claro. A los gobiernos del PP y CiU les incomoda que los trabajadores tengamos derecho a organizarnos. Nosotros votaremos a favor de esta moción, aunque pensamos que la moción es mejorable y en algunos puntos no va en la línea adecuada. Pensamos que hay que cambiar la estratégica de negociación y diálogo social, la mal llamada paz social, que es la estrategia de la desmovilización de la clase trabajadora y las dinámicas de pacto para aceptar el mal menor. Este es también uno de los motivos por el que nos encontramos como nos encontramos. Hace muchos años que sufrimos retrocesos sociales. La estrategia del diálogo social ha demostrado ser un fracaso. Para acabar, desde AEB hacemos un llamamiento al conjunto de nuestra población y a todas las fuerzas sindicales, para trabajar por una huelga general. Una y las que sean necesarias hasta tumbar esta reforma laboral. Esperemos encontrar en la calle a todos los que voten a favor de esta moción, ya que la respuesta a la reforma no se puede dar sólo en los despachos". L'alcaldessa diu: "Agradecer a los compañeros de la AEB que nos tengan siempre presentes en sus pensamientos, muchas gracias. Nosotros evidentemente votaremos a favor de esta moción, porque consideramos que esta reforma laboral es absolutamente injusta y va en contra de los derechos principales de los trabajadores. Y voy a poner varios ejemplos un poco para contestar las afirmaciones tan contundentes que ha hecho la defensora de esta reforma laboral, la Sra. Antonia del PP. Primero aclarar el tema de las faltas de respeto. A veces es también un poco subjetivo el tema de las faltas de respeto, porque a veces cuando se habla de temas también se ironiza y se satiriza muchas veces sobre cosas que hace el equipo de gobierno, y nosotros nos lo tomamos como una broma y no como una falta de respeto. Los posicionamientos ante determinadas mociones son posicionamientos a veces más o menos beligerantes, evidentemente yo cuando coincido con usted que no tiene que haber nunca ninguna falta de respeto personal, pero a la hora de hacer valoraciones subjetivas de lo que nos puede parecer una determinada decisión política, yo creo que pertenece al ámbito de cada una de las formaciones políticas. Quiero contestarle a dos afirmaciones...no, tres, que ha hecho muy tajantes con respecto a esta reforma laboral, y lo voy a hacer con ejemplos muy concretos. Usted ha dicho que esta reforma laboral moderniza el sistema de negociación colectiva. Y yo les voy a explixar a los que están aquí presentes en lenguage entendible, qué significa esta supuesta modernización del sistema de negociación colectiva. Significa lo siguiente: En una empresa hay un convenio colectivo que ya no está en vigor, entonces el empresario lo denuncia porque ya no está en vigor, y si el empresario no se pone de acuerdo con los trabajadores ya no existe convenio colectivo, y por tanto se rige por el Estatuto de los Trabajadores. Eso significa la modernización de la negociación colectiva. ¿Qué significa? Que o el trabajador se aviene a lo que plantea el empresario encima de la mesa, o no hay convenio colectivo. Eso es modernizar la negociación colectiva. El tema de las bonificaciones a la contratación. Evidentemente yo no voy a entrar a valorar si la bonificación a la contratación es un estímulo a la contratación. Debería serlo. Debería serlo y de hecho muchas de las reformas del partido socialista a las que han hecho alusión, se han centrado mucho en la bonificación a la contratación, y en hacer bonificaciones a las cuotas de la Seguridad Social por parte de los empleadores para incentivar la contratación de determinados colectivos. A veces ha sido bien utilizado, otras veces no ha servido absolutamente nada, no creo que sea la solución la bonificación a la contratación para el incentivo a la contratación. Quiero hacer también, contestando la intervención que ha hecho el compañero Raul Ortiz desacreditando absolutamente a los sindicatos UGT y CCOO, yo quiero hacer una defensa de los sindicatos también haciendo una crítica que muchas veces se han equivocado, sus planteamientos no han sido los más acertados, como no lo han sido los de los partidos políticos, como no lo son en muchas ocasiones las de los representantes que estamos sentados en esta mesa. Pero constantemente poner como sospechosos de, a las personas que nos dedicamos a la defensa de lo público ya está bien. Los sindicalistas son sospechosos de aprovechados. Los políticos somos sospechosos de ladrones. Los perceptores de pensiones son sospechosos de aprovechados. Las personas en desempleo son sospechosos de vagos. Los funcionarios públicos son sospechosos de aprovechados. A mí esto me suena a que todo lo que tiene que ver con los servicios públicos o con lo público nos encanta hacerlo sospechoso de algo, porque en el fondo, divide y vencerás. Y si seguimos todas las personas que defendemos lo público, cada uno desde nuestro planteamiento, de una manera o de otra, vilipendiándonos, echándonos piedras sobre nuestro propio tejado, mal vamos porque los que 5 defienden lo privado nos han ganado la guerra, y nos están ganando la guerra. Yo quiero hacer una defensa aprovechando esta moción, de lo público, y de los que nos dedicamos a lo público. De los liberados sindicales, de los liberados políticos, de las personas que se dedican a trabajar como funcionarios en las administraciones públicas, evidentemente criticando a quien no lo hace, pero no metiéndonos a todos en el mismo saco, porque eso si que es una falta de respeto. No se por donde voy, evidentemente no estoy de acuerdo con los compañeros de la AEB en que las dinámicas de pacto o las estrategias de los sindicatos de intentar buscar acuerdos sean siempre negativas. Muchas de las reformas laborales han sido pactadas y han sido fruto del diálogo social. Evidentemente a veces nos equivocamos y a veces no acertamos, pero creo que siempre le pacto y el diálogo es bueno. Siempre. Siempre, asumiendo que nos equivocamos, pero no creo que la estrategia de una dinámica de pacto sea el problema en el que nos encontramos. Por tanto, manifestar que el PSC votará a favor de la moción en contra de la reforma laboral". Seguidament intervé el senior Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Yo normalmente no acostumbro a volver a intervenir, pero ha habido alusiones directas de la Sra. Antonia, yo no le he hecho alusiones directas a ella como vecina porque además, en un montón de conversaciones que he tenido con ella relativas a este tema, que digo yo no puede ser, es que a veces digo, ¿Qué pensarán realmente, como vivirán esto los votantes del PP, esta reforma laboral? Si informar y dar información es faltar al respeto...pues yo creo que es información. Tiene razón, yo he apuntado porque soy consciente que son 33 días porque además es que lo he releído los 64 folios del Boletín Oficial del Estado, o sea que no hay ningún problema de que se lo que está pasando, y por eso le pido disculpas a usted y a la gente. ¿Pero por el resto de informaciones?, el presidente de la patronal de la COE está diciendo eso, Sra. Antonia, el Sr. Rosell. Está diciendo eso. Lo ha dicho por activa y por pasiva, y no sólo eso, sino que tiene que borrar los graffittis, que barrer las calles, y tiene que arreglar los jardines, que tienen que hacer trabajo social los parados. No sólo eso, es que me he quedado corto en la intervención, es que me he quedado corto. Le he puesto un nombre además, y no he mencionado ningún nombre del PP, pero seguramente por bajo lo pensarán, no lo van a decir por supuesto, pero lo pensarán seguro. Porque a ver, ahora se ve clarísimamente ya en la moción que hemos presentado de urgencias lo hemos visto. Gente que les da palos a niños de 14 años porque exigen calefacción. Tela marinera". L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal popular que diu: "Muy brevemente y por último. No se que tiene que ver pero bueno, vamos allá. Una cosa es la votación de la moción de urgencia y otra cosa es la Ley de Reforma Laboral. Posiblemente me he perdido en algún punto de un lado y de otro, pero yo le aseguro a usted que los militantes y los votantes del PP, la gente del PP de aquí de Badia, lo que piensa después de recibir la información y después de padecer las situaciones de paro, es que hay que ejecutar por decir de alguna manera, alguna medida para contrarrestar y para intentar que estos 5.200.000 parados se vean reducidos. Simplemente eso, Sr. Argueta. Y yo también me he quedado corta, pero no creo que ahora toque". L'alcaldessa diu: "Bueno. Poner fin un poco a la discusión. Tampoco se que tiene que ver como se puede reducir el desempleo incentivando el despido O sea, cuando se lo comenten y le digan como nos lo explica". Seguidament es procedeix a la votació de la moció presentada, la qual s'aprova per 14 vots a favor (PSC, AEB, ICV-EUiA, CiU, PXC) i 2 vots en contra (PP). L'alcaldessa diu: "Aclarir que en la votació de la urgència he comentat que eren 13 vots a favor i eren 12. Corregeixo". S'acorda: Atès que el nostre país viu immers en una profunda crisi econòmica que té les seves causes en la fallida del sistema financer. Una de les conseqüències més dures que té aquesta gravíssima situació que travessa la nostra economia és la destrucció d'ocupació, que ja ha arribat a cotes històriques a Espanya i a Catalunya. Les polítiques contra el dèficit que s'imposen des de la Comissió Europea, el Banc Central Europeu i el Fons Monetari Internacional, estan afectant greument els elements fonamentals del nostre model d'estat del benestar. L'aplicació de 6 retallades pressupostàries a l'educació i a la sanitat públiques, així com la reducció radical de la despesa social que dóna cobertura, principalment, a la població més humil i a aquells que han perdut la seva feina, està ampliant l'escletxa social, amenaçant seriosament la cohesió social al nostre país. Atès que en aquest context d'elevadíssima taxa d'atur, retallades de serveis públics i pressió sobre les condicions de treball en el si de les empreses, el Govern central ha aprovat per decret la reforma laboral més regressiva de la història democràtica a Espanya. Una reforma que significa un enorme retrocés en matèria de drets i condicions laborals en el nostre país. Sota l'excusa de trobar mecanismes per a la reactivació de la contractació a la nostra economia, el Govern de l'Estat ha imposat una reforma laboral que instaura de facto l'acomiadament lliure i amb 20 dies d'indemnització. És una reforma que permet a les empreses impulsar expedients de regulació d'ocupació sense l'aprovació de l'Administració pública, com era fins ara. La reforma, bonifica els empresaris per la contractació de treballadors sense cap mena de seguretat en la seva continuïtat en el lloc de treball amb un 50% del seva prestació d'atur, amb la qual cosa els que hagin exhaurit la prestació seran difícilment contractables. Aquesta reforma imposada també dóna un greu cop la negociació col·lectiva, col·locant el conveni d'empresa com a principal referència, per sobre dels convenis sectorials i territorials, i deixant en situació de màxima feblesa els treballadors i les treballadores de les empreses petites i mitjanes. Atès que en un moment d'inseguretat i manca de confiança en el futur, les mesures que s'han pres introdueixen encara més incertesa en l'economia precaritzant al límit les relacions laborals. De res ha servit el fracàs absolut de la reforma laboral del 2010, que fins al moment ha generat més d'un milió d'aturats nous, ni tampoc la constatació que en temps de recessió econòmica cal estimular la demanda interna i que això no es fa precaritzant les condicions del treball, sinó garantint la qualitat en la contractació, mantenint el poder adquisitiu dels salaris i assegurant l'accés al crèdit de les empreses i les famílies. Atès que els ajuntaments son sensors privilegiats de les necessitats i les angoixes dels nostres ciutadans i ciutadanes; referència principal en matèria de cobertura social d'aquelles persones que més pateixen la crisi econòmica i les seves conseqüències i altaveus de les aspiracions fonamentals de les nostres ciutats i viles, Vist el document proposat pels sindicats UGT i CC OO, S'acorda: Primer. Demanar al Govern central que: a. Replantegi la reforma laboral aprovada per Reial Decret Llei pel govern de l'Estat i convoqui la Mesa de diàleg social per obrir un procés de negociació amb els agents socials i econòmics per tal de reorientar la reforma laboral, a la recerca de un nou acord que impulsi la contractació veritablement estable i de qualitat; que recerqui la incorporació al mercat laboral de treballadors a l'atur i faci passes en la transformació del nostre model competitiu. b. Complementar la nova Llei laboral amb un Pla de Xoc per l'ocupació, amb mesures d'impacte a curt termini per a la creació de llocs de treball, principalment entre joves i persones a l'atur, amb l'objectiu de tallar l'actual destrucció neta de llocs de treball fins que la reactivació econòmica i les reformes legals comencin a generar la situació òptima per a la creació d'ocupació de qualitat; i complementat amb polítiques de formació més eficients i amb programes d'itineraris personals de reocupació. c. Afronti la necessitat d'enfortir el serveis públics com a garants de drets i cohesió social en uns moments en què gairebé el 30% de la població aturada ja no rep cap mena de prestació ni subsidi per desocupació. D'aquesta manera proposem incrementar considerablement els recursos econòmics destinats a les polítiques de recol·locació de les persones que perdin el lloc de treball i de les que estan a l'atur, per exemple amb polítiques de formació més eficients i amb programes d'itineraris personals de reocupació. 7 d. Exigir el compliment immediat dels compromisos adquirits després de l'entrada en vigor del nou Estatut de Catalunya entre el Govern de l'Estat i el Govern de la Generalitat en matèria de finançament, i que permetria evitar l'ofegament de la capacitat econòmica de les administracions catalanes. e. Exigir al Govern de l'Estat que resolgui immediatament els incompliments en les polítiques d'integració laboral de les persones amb discapacitat (en particular amb els centres especials de treball) i en reforci les polítiques. Segon. Notificar aquest acord al Govern Central i als sindicats UGT i CC OO. 3. AMB MOTIU DEL DIA INTERNACIONAL DE LA DONA ­ 8 DE MARÇ DE 2012 - Aquesta proposta es retira de l'ordre del dia ja que s'ha llegit prèviament abans de començar amb els temes de l'ordre del dia un manifest acordat a la Junta de Portaveus en relació al mateix tema. 4. REBUIG A LA PUJADA TARIFÀRIA DE L'ATM Es dóna lectura de la proposta presentada. Seguidament l'alcaldessa dona la paraula al senyor Raul Ortiz regidor del grup municipal de PXC que diu: "Desde Plataforma por Catalunya presentamos una moción que viene a decir prácticamente lo mismo que esta que ha presentado el Sr. Eusebio de ICV-EUiA. Básicamente lo que queremos es que la subida sea en relación al coste de la vida para poder mantener el poder adquisitivo de los ciudadanos del Área Metropolitana, y de esta manera poder evitar su empobrecimiento. Nada más". L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Marta Figueras regidora del grup municipal de Convergència i Unió que diu: "Gràcies senyora Presidenta. Jo entenc que quan s'està a l'oposició, i em refereixo al Govern de la Generalitat, és molt fàcil començar a criticar així d'entrada les mesures que des del Govern de la Generalitat es prenen, i després enviar-ho a la resta d'agrupacions municipals i anar-ho presentant als plens, senyors d'Iniciativa. Jo ho entenc. La pregunta es, per què s'ha fet això? Per què s'ha fet? Anem a veure-ho. El Govern de la Generalitat va aprovar el mes de desembre les mesures per a la sostenibilitat del transport públic i la mobilitat, seguint el que s'estableix en el Pla de Transports de Viatges de Catalunya i en el Pacte Internacional d'Infraestructures amb el següents objectius: Una mobilitat sostenible econòmicament i ambientalment, reduir el dèficit del transport i un transport públic equitatiu, segur i de qualitat. Vale, això es el que volem tots, cap problema. Però, quin es el context amb que es troba Convergéncia quan ha de fer això? Quin es context? El context es primer, el pressupost del Departament de Territori i Sostenibilitat per a aquest 2012 es de 1.563.000.000 d'euros, dels quals un 51% d'aquest impost va, serveix, s'utilitzarà per a sufragar deutes d'infrastructures en pagament diferit. Això que vol dir? Això vol dir que any rere any, el govern del tripartit en els quals estava Iniciativa, en els quals estava el PSC, en els quals estava Esquerra Republicana, anava gastant en infraestructures i com que no arribaven diners, la Generalitat en comptes de pensar, ei que no tenim diners, anem a mirar la despesa com la fem, en comptes de pensar això deien, nosaltres seguim gastant i fem pagament diferit, i ja s'apanyaran els que vinguin. No, ja pagarem un altre any en que arribin més diners. Per tant, 51% i això son dades que hi ha sobre la taula publicades i que tothom les pot visualitzar, serveixen per a pagar deutes d'infraestructures. Això d'una banda. Segon. El cost per previst total del transport de 2012 es de 1.213.000.000 d'euros. Li he de dir que pràcticament el 60% d'aquest impost el cobreixen les administracions com sempre ha passat. Però amb els problemes econòmics que tenim ara, perquè vostès es facin una idea, per fer-lo viable econòmicament la proporció hauria de ser com a mínim de 50-50, i això porta succeint des de fa temps, vull dir es fa així a Girona, a Tarragona i a Lleida. Barcelona es l'únic lloc on això no passava. Malgrat els ajustos en els pressupostos de la Generalitat, el 2012 aporta a aquesta partida un 6,3 més pressupost que el 2011. Es a dir, incrementem aquesta partida en concret, assolint els 300 euros mensuals, els 300.000.000 d'euros anyals, perdoneu. Malgrat aquest esforç és impossible compensar una altra cosa, i es el 43,5% menys i això si que és important, senyors, el 43,5% menys que porta l'Estat espanyol en aquest concepte respecte del 2011, situant-se per sota de nivells del 2004. Es a dir, ara mateix l'Estat espanyol ens cobreix un 43,5% menys que abans, i es remunta al que passava en el 2004, quan l'ús del 8 servei no es el mateix, això ho veiem tots. I de pas aprofito per a recordar que la Ministra Pastor aquest febrer ha xifrat el deute de l'estat a Catalunya en infraestructures en 5.748.000.000 d'euros. Amb tot aquest panorama, què es pot fer? El que s'ha fet. Però, tenint en compte la difícil situació de les famílies i la crisi econòmica que hi ha, s'inicien tota una sèrie de bonificacions i de potenciacions que abans no hi eren o que si hi eren s'han reforçat. Per exemple, disminueixen les tarifes de les targetes d'ús habitual, la tetrimestre passa de 140 a 135 euros, per tant es redueix, i la Tmes de 119 a 110 euros a la zona 1 que es la més afectada. Hi ha una ampliació de la vigència del bonotren de 30 a 60 dies i del títol de 10 viatges en Regional de 45 a 65, per tant també es redueix. Hi ha una potenciació de les tarifes anomenades socials, la T12 és gratuïta i ja es va convertir progressivament en T16. En el 2012 arriba fins els 13 anys. La Tjove que es per a menors de 25 anys, es redueix en un 12% menys en totes les zones, passa de 119 a 100 euros. I també es podrà adquirir un títol trimestral pagant dues Tmes amb un 33% de descompte. Això no hi era, i això es per a ajudar precisament a aquesta situació de crisi. S'incorpora el 50% de descompte per a persones aturades a la tetrimestre i això tampoc hi era. Augmenta la seguretat i en aquest context sí que he de dir que qualsevol nova mesura que vostès des d'Iniciativa proposin implementar com aquí fan referència a la creació d'un descompte per a menors de 25 anys etc., nosaltres podem acordar estudiar-la i implementar-la, lògicament segons la disponibilitat pressupostària i encantats. Només cal que discuteixin això, no a Badia del Vallès sinó a on toca, al Parlament de Catalunya. Més enllà d'això, vostès en l'acord quatre demanen al Govern de la Generalitat que de manera urgent amb majúscules, eh? Enceti els treballs per a aprovar una llei per al finançament del transport públic. I això està molt bé. Però una reflexió. La llei de finançament del transport públic de Catalunya es un instrument legal que es deu a la Llei 9/2003, de 13 de juny de la Mobilitat concretament. La seva disposició addicional 8a diu que, i cito literalment: "En el termini d'un any a partir de l'aprovació d'aquesta llei, el Govern ha de presentar un projecte de llei de finançament de transport públic, de la mobilitat sostenible i de promoció de l'ús de combustibles alternatius que en reguli el marc organitzatiu. És evident que el termini d'aprovació d'aquesta llei, o no s'ha complert fins al moment i això que la part proposant de la present moció, es a dir ICV, ha format part del Govern català entre el 2003 i el 2010. Per què ara i no abans? Que s'ha de fer? Sí. Però recordem que el temps que vostès han estat en el Govern, per a aprovar això que vostès demanen, es bastant superior al que nosaltres portem enguany. Més enllà d'aquesta qüestió, un fet que justifica no tirar endavant en les condicions actuals, es la manca d'un compromís ferm per part de l'Estat pel que fa a les seves aportacions al transport públic de Catalunya. En aquest sentit, en el cas de la TM de Barcelona insisteixo, eh? Les aportacions provinents de l'Estat han caigut un 43,5% entre 2010 i 2012, tornant a nivells de 2004. Es considera doncs, que un pas previ al redactat i posterior aprovació de la llei de finançament del transport públic, es establir mecanismes que garanteixin la regularitat d'aportacions per part de l'Estat, o bé que Catalunya es doti d'un nou sistema de finançament que possibiliti una major autonomia financera, garantia de més recursos també pel transport públic. I dit això una altra reflexió. Senyors d'Iniciativa, senyors del PSC que votaran a favor d'això suposo, i es que vostès ja sabem que quan tenim problemes econòmics d'aquests tipus, al final tenim dues opcions: retallar com s'ha comentat en algun cop, retallar serveis o incrementar despesa. L'increment d'ingressos es fa per aquesta via i vostès dos, aquí a Badia del Vallès ho han fet així. Igual que jo, igual que d'altres grups, però vostès també ho han fet així, però si voleu que parlem del transport podem parlar del transport. El preu del transport escolar a la comarca també ha augmentat qualitativament, amb els vots favorables de tots els que estan en el govern, i això els inclou". Seguidament intervé el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Le diré, como una breve respuesta a la representante de CiU, la Sra. Marta Figueras, el 17 de febrero una moción muy parecida a esta que hemos presentado en el Parlament de Catalunya, aprovada por unanimidad, hemos conseguido estas cosas que presentamos en esta moción. Está demostrado, el 17 de febrero. Porque usted me ha citado que la tenemos que presentar y debatir donde se debate y no que tengamos que enviar unos fax o correos electrónicos a las agrupaciones, y lo hemos presentado, y se han hecho las cosas y se están haciendo las cosas, porque por supuesto nosotros tenemos un sentido común de defender a los más débiles, de defender a la gente que utiliza el transporte público. Yo no voy en coche. O sea, la mayoría de la gente no va, ya no tiene acceso y utiliza el transporte público, y algunos datos, déjeme que dude pero algunos datos el título más utilizado de 8,25 pasaban a 9,25. No 9 hablemos de porcentajes, hablemos que ha subido un euro, y que el billete sencillo de 1,45 a pasado a 2,00 euros. Esa es la realidad y eso es lo que está pasando, y eso es lo que hay, y es por eso que nosotros siempre, como hemos hecho ne las propuestas que hemos hecho en la defensa del plan de infraestructuras de Catalunya, en la defensa del transporte público de calidad y asequible para todo el mundo, eso es lo que hemos hecho. Y esta moción que presentamos va en esa línea, porque el transporte público no lo utiliza el que acusa a los parados de vagos. No lo utiliza. Y ahí esta. Ahí está y es lo que vamos a defender nosotros aquí. La defensa del transporte público y de calidad, asequible para todo el mundo y nada más". A continuació l'alcaldessa cedeix la paraula a la senyora Concha Hurtado, regidora del grup municipal de l'AEB, que diu: "Des de AEB votaremos a favor esta moció, porque consideramos que los más afectados volvemos a ser siempre los mismos: la clase trabajadora que más utilizamos el transporte público. Estamos de acuerdo que hay medidas que reducir gastos y demás, pero a lo mejor sino se hubiese rebajado el impuesto de sucesión que mayoritariamente paga la clase que más dinero tiene, pues mucho de este dinero podìa ir a incrementar y a apoyar el transporte público, la educación pública, la sanidad pública. En Badia somos muchos los afectados que tenemos que coger el transporte público para ir a trabajar, a estudiar, al médico, a buscar trabajo, y echamos cuentas y supone un gasto muy importante en la economía de muchas familias. Por otro lado creemos que esta medida echa por tierra la publicidad de hace años de contribuir con el medio ambiente usando el transporte público. Con la subida, reducción de horarios, más de uno se piensa si usar el transporte público o su vehículo particular, comparando calidad, precio y comodidad". A continuació intervé el senyor Pablo Ropero, regidor del grup municipal del PP, que diu: "Sólo quería decir que desde nuestro grupo político nos abstendremos en esta moción". L'alcaldessa diu: "Abans de començar en el torn de les repliques, que m'imagino que n'hi hauran, nosaltres votarem a favor d'aquesta moció, i només fent una apreciació sobre tot el que ha comentat la senyora Marta Figueras, el que no es pot fer perquè aquí no passa i normalment quan es plantegen coses que tenen a veure amb el món local, el tema del context econòmic no es valora a l'hora de determinar determinades coses, i després es defensa també evidentment quan ens afecta decisions que prenem des d'altres administracions. I no ens sembla just. Després dir que evidentment quan s'ha d'ajustar un pressupost per la situació econòmica determinada hi ha moltes maneres de fer-ho. Evidentment si que és cert es pot fer incrementant els ingressos i reduint la despesa. Nosaltres si que defensem una política fiscal més progressiva i més valenta, perquè evidentment la baixada d'impostos lineal no es una mesura que resolgui cap tipus de problema, i evidentment la despesa es pot reduir de moltes maneres i afectant a molts serveis. Hi ha serveis que es poden reduir, i n'hi ha d'altres que des del nostre punt de vista son intocables, i als serveis públics hi ha alguns que son intocables. El que no pot ser es que, és un exemple, a Badia del Vallès agafar l'autobús costa 2,00 euros. I això no pot ser". L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Marta Figueras regidora del grup municipal de Convergència i Unió que diu: "Gràcies senyora Presidenta. A veure, responent als comentaris del senyor Argueta, comentar-li que jo el felicito si el 17 de febrer es va aprovar no se què. A diferència de vostè, jo considero que com que vostè és responsable i és aquí un regidor, i te per tant una responsabilitat important, si vostè dóna aquí una afirmació en el Ple jo no la poso en dubte perquè confio en la seva paraula, cosa que no espero menys que faci vostè quan jo parlo. En tot cas, si té dubtes sobre el que jo he afirmat, tot el que he dit, absolutament tot és públic i penjant a la web del govern de la Generalitat. Més enllà d'això, jo els felicito per haver presentat això, els animo a que ho segueixin fent, i de fet el primer que em plantejo es, si ja s'ha aconseguit, per què s'està demanant des de Badia? No ho acabo de veure. No acabo de veure tampoc perquè vostès aquí a nivell municipal fan peticions que tenen a veure amb el Parlament i que el seu grup parlamentari està treballant la mar de bé com vostè indica, i com jo no dubto en cap cas, i més enllà d'això per això estem tots, no? Per a treballar, no per a fer de Robin Hood i defender a los débiles y demás no cal, sinó simplement per a treballar per tothom i per la ciutadania. Vostè vol un transport de qualitat i jo també, i en aquest sentit segur que coincidirem. Més enllà d'aixó, responent al comentari que ha fet la senyora Conxa de l'AEB sobre l'impost de successions, comentar-li que la gran rebaixa ja es va fer sobre aquest impost, i no per part del govern de CiU, sinó acordada amb d'altres partits, o sigui que el percentatge 10 que s'ha aprovat ara de CiU no el tinc aquí malauradament i no m'atreviré a dir números de memòria perquè igual no diria coses que siguin fiables, però si que és mínim. En tot cas, sap que vull jo? Vull dir que vostè i jo podríem coincidir si debatem aquest tema, i ara no toca. Però sap el que jo vull? El que jo vull es que la gent que te mes diners pagui impostos a Catalunya i això serveixi per a millorar el benestar social de Catalunya. I tal com tenim l'impost de successions muntat a nivell autonòmic a l'Estat espanyol, el que passa de veritat i es el que es pretén evitar amb aquesta eliminació de l'impost de successions, es que la gent que tingui molts diners, perquè la classe mitja això no ho fa, això ho fa la gent que te molts diners. La gent que te molts diners agafa, es compra una casa en una comunitat autònoma governada per d'altres partits on l'impost de successions no existeixi o sigui mínim, i per tant, paguen allà tots els impostos. Això es el que passa de veritat, i això es el que s'està...o se'n van a Andorra. Potser caldria evitar la competència a nivell estatal o a nivell europeu, però mentre no succeeixi, jo ho sento molt però vull que la gent que te més diners pagui els impostos aquí, perquè sinó, l'impost de successions el que es fa penalitzar només a una classe mitja determinada, que es el treballador de sempre que ha estat esforçant-se al màxim i que amb els seus estalvis pot comprar una petita caseta, o pot comprar el seu propi pis, i quan aquesta persona, que ja ha pagat impostos pels seus béns es mora, i quan arriben els seus fills, els seus fills han de tornar a pagar impostos pels béns que ja tenien els impostos pagats, i a lo millor aquest fill ara amb la crisi econòmica que hi ha, no te els suficients diners per a pagar això, i per tant s'ha de vendre allò que als seus pares tant els hi havia costat estalviar. I això només passa a la classe mitja. A la classe que té molts diners això no li passa perquè com dic, se'n van a Andorra o a un paradís fiscal, i vostès ho saben. Aquest es l'objectiu de l'impost de successions, però ara no entrarem aquí. Res mes a dir, moltes gràcies". L'alcaldessa dóna la paraula al senyor Sergio Escribano, regidor del grup municipal de l'AEB que diu: "Mireu, jo penso que el que no es pot fer...arriba un moment que "ya no cuela". Es venir a defensar que treuen l'impost de successions perquè a les demès comunitats autònomas no està igual i això es una desventatja per a la gent de Catalunya. A mi m'agradaria que em diguessin la senyora de CiU Marta Figueras, quan han presentat al Parlament Espanyola, que te representants, una proposta per a instaurar l'impost de successions a totes les comunitats autònomes. La modificació, i això ja va per a tothom, de l'impost de transmissions, la no persecució de manera seria dels paradisos fiscals, la no persecució del frau fiscal a aquest país que representa un percentatge importantíssim en el PIB, si es perseguís, si s'aconseguís erradicar o reduir significativament. Una fiscalitat vergonyosa per a les grans fortunes, de l'UE dels 15 als país que menys cobra a rics, el nostre, i en comptes de millorar tot això, els partits que han tingut responsabilitat de govern ens responen amb successives reformes laborals, ens responen pujant l'agua, el llum, el gas, els transports. Ens responen privatitzant tot, es a dir el que es de tots ho venem i ja no es de tots, ja es d'algú. Clar algú només compra el que funciona, el que no funciona ens ho quedem tots. La trampa per a tots i els beneficis per a alguns. Es retallen els serveis públics per tot arreu, que son els que tenen a la gent de classe treballadora. A mi això de classe mitja em sembla una trampa més d'aquest sistema. En pugen l'IRPF, ens pugen l'IBI. Es a dir, tota una sèrie de bateria de propostes que només afecten als de sempre, als treballadors i treballadores d'aquest país. I no fan absolutament res, res per a gravar i fer contribuir a la gent que més té. I jo penso que es una cosa que segurament es més complicada del que sembla, jo ho se, però penso que també hauria de ser una miqueta més complicat i hauria de tenir una miqueta més de reflexió el fet d'augmentar la pressió sobre la gent, perquè la gran majoria de la gent ara ho està passant malament, i per tant arriba un moment que això ja no cola. Això de que el govern espanyol ens deu diner, de que nosaltres només fem agafar els comptes que estan molt malament i intentar...no, no, es que no cola. Es que no cola, ho sento". L'alcaldessa diu: "Bé, subscrivim totes les paraules del company. És veritat, no s'ha d'evitar la competència, s'ha d'evitar el frau, i hem de fer una política fiscal més valenta, i ens ho diem a nosaltres mateixos. Hem de lluitar per un sistema fiscal més just. Passaríem a la votació". Seguidament es procedeix a la votació de la moció presentada, la qual s'aprova per 13 vots a favor (PSC, AEB, ICV-EUiA, PXC) i 2 abstencions (PP) i 1 vot en contra (CiU). S'acorda: 11 Atès que el Consell d'Administració de l'ATM reunit amb data de 19 de desembre de 2011 va aprovar un increment mitjà del 12%de les tarifes del transport pel 2012, concretament, la T-10 d'una zona ha augmentat un 12% i la T-50/30 d'una zona, un 10%, i el billet senzill un 35 %, quadriplicant així l'increment de l'IPC. Atès que aquesta pujada tarifaria bé acompanyada d'una retallada de serveis d'autobús i del metro nocturn. Atès que en un moment de forta crisi econòmica, quan moltes famílies han vist reduir els seus ingressos globals, i quan l'IPC general és del 2,4%, l'única proposta comprensible socialment era la de congelar les tarifes. Atès que en aquestes circumstàncies el transport públic és fonamental per a garantir el dret a la mobilitat dels ciutadans i les ciutadanes. Una targeta anual a preu més reduït, que ha estat llargament demanada pels sindicats i les associacions d'usuaris, permetria introduir a la negociació col·lectiva el tema de l'accessibilitat a la feina en transport públic. Atès que es fa necessari un gir radical de l'ATM en la seva estratègia tarifària i una aposta clara pels abonament amb tarifa plana a preu reduït per tal de fidelitzar els usuaris i promoure el transport públic com la millor aposta per la mobilitat sostenible, segura i equitativa. Atès que d'altra banda, a la vista que les despeses d'explotació del transport públic metropolità augmentaran notòriament, es fa imprescindible que el Govern català, com preveu la Llei de Mobilitat des del 2003, impulsi l'aprovació d'una llei de finançament del transport públic que creï nous recursos financers, tal i com diu la disposició addicional vuitena de la Llei de Mobilitat, 9/2003, que diu literalment, "En el termini d'un any a partir de l'aprovació d'aquesta Llei, el Govern ha de presentar un projecte de llei de finançament del transport públic, de la mobilitat sostenible i de promoció de l'ús dels combustibles alternatius que en reguli el marc organitzatiu".. S'acorda: Primer. Manifestar el profund desacord per l'increment de les tarifes del transport metropolita per l'any 2012 que ha aprovat el Consell d'Administració de l'ATM. Segon. Proposar a l'ATM que s'estudiï la creació d'una targeta anual T-ANY al preu de 400, vàlida per a les 6 zones tarifàries de l'ATM. El pagament d'aquesta targeta es podria domiciliar bancàriament, i per evitar robatoris i danys materials, es podria recollir mensualment en les màquines expenedores de bitllets prèvia identificació amb una contrasenya. Tercer. Proposar a l'ATM la creació d'un descompte per als menors de 25 anys i oferir-los una targeta anual de transport, T-JOVE-ANY al preu de 200, vàlida per a totes les zones tarifàries. Quart. Demanar al Govern de la Generalitat que de manera URGENT, enceti els treballs per aprovar una Llei de Finançament del Transport públic. Cinquè.- Donar trasllat d'aquests acords a l'ATM, a l'AMB, als grups parlamentaris, a l'Associació per la promoció del Transport Públic, als sindicats CCOO i la UGT. 5. SOBRE LA REPERCUSSIÓ A LA CIUTADANIA DE LA PUJADA UNILATERAL DE L'IBI Un cop llegida la proposta, l'alcaldessa dona la paraula a la senyora Marta Figueras regidora del grup municipal de Convergència i Unió que diu: "Gràcies senyora Presidenta. Simplement agrair les aportacions que ha fet CiU i que han estat acceptades per tal de facilitar la nostra orientació de vot. Gràcies". Seguidament intervé el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Gracias, Sra. Alcaldesa. Es que esto es más de lo mismo. Más recortes, más retalladas, 12 más hacer pagar la crisis a los mismos, y esto ya lo comenté en el Pleno pasado, es complicado. Que los vecinos, todos los que estamos propietarios de un piso nos vamos a ver afectados con la subida del impuesto de bienes inmuebles. Y nada de consensuarlo parlamentariamente, por decreto y aquí mando yo, y que paguen todos los españoles, y a pagar. Y esto es lo complicado. Y otra vez me vuelvo a referir al gobierno del PP. Como explicar a todos los vecinos, que expliquen a estos vecinos, la subida de que por vivir en el piso, nosotros subimos un 0,02% de las OOFF hace 4 días, y ahora en algunos pisos vamos a subir otro 0,02% y es el impuesto que vamos a pagar más en algunos de los pisos en nuestro municipio. Eso es lo que vais a pagar, eso es lo que vamos a pagar. Y este es el gran problema. O sea que reforma laboral, transporte, IBI, IVA y el 1% de los que pagan más de 120.000 euros al año no declaran nada". L'alcaldessa cedeix la paraula a la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Explicar a los presentes que la subida del IBI genera unos ingresos para el Ayuntamiento. En el caso de Badia tenemos casi 5.300 viviendas, y el aumento que nos supondrá, a nadie le gusta que nos suban nada, ni el pan, ni la vivienda, ni el IBI, nada absolutamente, supone 1 euro que pagaremos más con la subida, y genera para el municipio alrededor de 5.000, 5000 y algo euros. Con esta medida se pretende dotar a los Ayuntamientos, a los municipios en esta situación en la cual estamos, de dotarles de, en el caso de Badia es un mínimo de ingresos extras para poder paliar todas aquellas dificultades, impagos y demás que hay, que lógicamente para Badia va a ser mínimo, va a ser un granito de arena que esperemos que se...perdón, que se implante en medidas de mejoras para el municipio. Pero lógicamente entendemos que cualquier medida que se tome es antipopular, pero explicar si que la subida en el caso Badia es eso, alrededor de 1 euro, que es demasiado, si, estamos de acuerdo, pero estamos con lo mismo que anteriormente. Algo hay que hacer, algún tipo de ingresos hay que generar, algún tipo de medidas hay que tomar. ¿Que es impopular? Desde luego. Pero entendemos que genera unos beneficios al Ayuntamiento. Lógicamente, con esta explicación, votaremos en contra de la moción". Seguidament intervé el senyor Quim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "Bé, senyora Antonia, jo no se perquè el PP pren aquestes mesures tan sumament impopulars, no ho entenem. I no entenem tampoc perquè el govern de l'Estat es fica en les atribucions dels ens locals, perquè l'IBI es una atribució, es un impost municipal i que per tant cada ajuntament hauria de regir com consideri convenient. Jo entenc que tan com des del govern de l'Estat com des del govern de la Generalitat el que haurien de fer es garantir un finançament just, per a Badia i per a la resta de municipis. Esperem des de la Generalitat una Llei de municipis, i esperem des del govern de l'Estat una llei justa de finançament de les Hisendes Locals. Vull dir, portem més de 30 anys d'Ajuntaments democràtics i sempre som la cirereta que rebem tots els cops de l'ase. Nosaltres evidentment més enllà d'aquesta ingerència en els afers del municipi, subscrivim punt per punt aquesta moció de l'ordre del dia i anem a veure, a Badia en aquest sentit si que podem dir que hem fet els deures gràcies a l'acord plurianual de l'any 2006, aprovat per unanimitat per aquest Ple, la càrrega pels ciutadans en aquest cas serà mínima o serà poc onerosa, però no estem d'acord, ni que sigui un cèntim d'euro, no estem d'acord. Perquè es una ingerència que el que fa es posar de manifest que no hi ha un finançament just per als municipis ni catalans ni espanyols, i ja des d'aquí el que voldríem es ja emplaçar ara a l'equip de govern municipal a encetar, quan més aviat millor, la proposta d'adequació plurianual d'aquest impost, fins el moment que la protecció oficial de règim especial dels pisos de Badia s'acabi, perquè queda poc més de 10 anys, i llavors en aquell punt, nosaltres ara per a les persones que ens escolten, estem pagant el 50% de la quota d'aquest impost, i quan passin aquests 10 i poquets anys, hauríem d'arribar al 100%. Llavors potser caldria començar a fer els deures, no esperar a l'octubre o al novembre per a encetar el debat d'Ordenances,i fer els deures amb una mica més de llarg termini". L'alcaldessa diu: "Comentar que evidentment, afortunadament en el cas de Badia aquest Decret no ens afecta gaire, es una pujada molt poc important, pugem del 0,62 que es el tipus impositiu al 0,64 i només en la meitat del parc d'habitatges de Badia, els que tenen més valor diguem-ne. Hem calculat, no sabem encara quantes vivendes estan afectades, ja ho publicarem i donarem totes les informacions, però en el cas de Badia probablement l'afectació serà mínima. 13 Dir que m'agradaria que el PP que ara defensa tan fervientemente y está tan preocupada por los ingresos del Ayuntamiento, a la hora de debatir las OOFF lo estuviera de la misma manera. Me hubiera gustado más poder analizar si realmente el incremento impositivo lo necesita esta ciudad, porque realmente necesita un incremento impositivo, lo discutimos aquí, porque ademàs tenemos esa competencia. Se discute aquí y se plantea aquí. No vale en una discusión de OOFF plantear, "no, no hay que subir los impuestos, no", y luego en un Decreto subir los impuestos para defender que es que necesitamos más dinero los Ayuntamientos. Los Ayuntamientos somos la puerta de entrada, nos llega absolutamente todo. Tenemos todas las competencias del mundo, porque tenemos a nuestros vecinos picando a nuestras puertas y no tenemos los recursos asignados, y ya está bien. Ya está bien de que seamos siempre los afectados de todos los recortes, los afectados de todos los Decretos, ahora nos viene otro, que nos dicen como tenemos que liquidar nuestras deudas sin pedirnos opinión, y constantemente es así. Miren, el Ayuntamiento de Badia no tiene nada que ver con el Ayuntamiento de Valencia. Ni con el de Madrid, ni con otros muchos Ayuntamientos que han hecho las cosas muy mal. Aquí habremos cometidos errores, pero no somos lo mismo, ni la misma cosa. Déjennos tonar las decisiones que nos correspondan a nosotros de como salir de esta situación. Entre otras cosas porque no tiene nada que ver. Para nosotros nuestra realidad económica es una, y se soluciona de una manera, y en otros municipios la realidad económica es otra y se soluciona de otra, pero que no nos digan por Real Decreto como tenemos que hacer las cosas. Si tenemos que contratar o no personal, si tenemos que subir los impuestos, y ahora nos dirán como tenemos que liquidar...no, no puede ser. Que nos dejen. Suscribo que necesitamos un financiamiento justo, necesitamos poder tener los recursos asignados para poder hacer todas las cosas que hacemos sin tener la competencia, y dejar de recibir todos los golpes y de estas injerencias. Cert que hem de fer l'adequació plurianual de l'IBI, nosaltres ja ho vam plantejar, no a l'octubre per les OOFF sinó que ja ho vam les darreres OOFF que hem de parlar d'aquest tema, i hem fet els deures, i tant que si, perquè hem fet una revisió cadastral amb molt de temps per a intentar veure com podem minvar els efectes de tot el que ve en el futur planificant-lo. I per tant, per aquesta raó, també per a tenir un pla revisió cadastral encetada, aquest Decret ens ha afectat molt poc, ja no només per tenir un tipus impositiu baix, sinó realment no ens ha afectat aquesta revisió del Real Decret per tenir el valor cadastral adequat, o adequat recentment, sinó la pujada hagués estat molt major" Seguidament es procedeix a la votació de la moció presentada, la qual s'aprova per 14 vots a favor (PSC, AEB, ICV-EUiA, CiU, PXC) i 2 abstencions (PP). S'acorda: El Reial Decret Llei 20/2011, de 30 de desembre, de mesures urgents en matèria pressupostària, tributària i financera per a la correcció del dèficit públic aprovat pel govern de l'Estat espanyol, entre d'altres efectes a la ciutadania, suposarà un increment percentual del rebut de l'Impost de Béns Immobles (IBI) aquest any 2012 i el 2013 en els municipis, en funció de l'any de la darrera revisió cadastral, que se situarà entre el 10% i el 4% i comportarà per tant un increment de la pressió tributària a la ciutadania que pot situar-se molt per sobre del 10% fins arribar a increments del 35%. Aquesta decisió unilateral, significa una clara vulneració a l'autonomia local dels municipis i en cap cas pot ser una mesura econòmica amb voluntat de substituir les mesures estructurals que el món local porta reclamant des de fa dècades. L'increment de l'IBI només és una solució pressupostària conjuntural que no soluciona el problema de l'infrafinançament local i afegeix major incertesa en les finances del món local. En el cas del nostre municipi el nou tipus de gravamen de l'IBI segons el RDL 20/2011 seria del 0,64 per els immobles d'ús residencial que pertany a la meitat amb major valor cadastral. Atès que el caràcter unilateral de la mesura dificulta als municipis la capacitat de modular l'impost, ja que en un moment de crisi com l'actual carrega sobre moltes famílies que ja estan passant dificultats econòmiques. 14 Atès la regulació que el Text refós de la Llei Reguladora de els Hisendes Locals (TRLRHL), aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, regula, entre molts altres aspectes, la imposició i ordenació de els taxes, impostos i contribucions especials municipals. Atès que aquesta mesura d'obligat compliment, suposarà un augment de la previsió d'ingressos aprovada en els pressupostos d'aquest 2012. S'acorda: Primer. Mostrar el nostre rebuig a la pujada unilateral de l'IBI aprovada en el Reial Decret 20/2011,de 30 de desembre, per part del Govern de l'Estat. Segon. Reclamar un model de finançament propi i definitiu per als ajuntaments que no estigui subjecte a mesures conjunturals, aprovant una llei de finances locals que financi de forma suficient les necessitats del món local. Tercer. Traslladar l'aprovació d'aquest acord al Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques, a la Direcció General d'Administració Local de la