03/2012 ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA CELEBRADA PEL PLE MUNICIPAL DE L'AJUNTAMENT DE BADIA DEL VALLÈS EL DIA 28 DE MARÇ DE 2012 Badia del Vallès, 28 de març de dos mil dotze. El Ple de la corporació quan son les dinou hores i deu minuts, es reuneix a la sala de sessions de l'edifici de l'Ajuntament, en sessió ordinària sota la presidència de l'Alcaldessa senyora Eva Menor Cantador. Hi concorren els regidors següents: Sr. Juan Antonio Lancho Aceituno PSC Sra. Raquel Gracia Peral PSC Sr. Antonio Sabariego Guerrero PSC Sra. Montserrat Jiménez Molina PSC Sr. Antonio Rodríguez Yañez PSC Sra. Montserrat Carbonell Rosell PSC Sr. Joaquim Jesús Duran Redondo AEB Sra. Concepción Hurtado Sánchez AEB Sr. Juan Carlos Santervás García AEB Sr. Sergio Escribano García AEB Sra. Antonia Escrivà Castellanos PP Sr. Pablo Ropero Muñoz PP Sra. Saray Muñoz Contreras PP Sr. Eusebio Argueta Chica ICV-EUiA Sra. Marta Figueras Badia CiU Sr. Raul Ortiz Parra PXC Assisteix la secretària general la senyora Carme Coll Gaudens i l'interventor senyor Raul López Borras. Oberta la sessió per la senyora Alcaldessa i amb el quòrum necessari, es procedeix a resoldre els assumptes de l'ordre del dia, adoptant-se els següents acords: I. PART DISPOSITIVA 1. APROVACIÓ ACTA SESSIÓ ANTERIOR S'aprova sense necessitat de lectura prèvia l'acta de la sessió ordinària que va tenir lloc el dia 29 de febrer de 2012 ja que tots els membres del consistori disposaven del text. 2. DETERMINACIÓ DE SERVEIS PRIORITARIS Es retira de l'ordre del dia la proposta d'acord referent a la determinació de serveis prioritaris. 3. MOCIÓ AEB: AJUNTAMENT I REFORMA LABORAL Es dóna lectura a la moció presentada. Seguidament l'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Joaquim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "Moltes gràcies. En primer lloc voldríem agrair al PSC les seves aportacions en aquesta moció presentada per l'AEB, i també la voluntat manifesta de l'equip de govern al voltant del tema que ens ocupa. Aquesta reforma laboral impulsada pel govern del PP, que ha comptat també amb el suport de CiU, suposa un gravíssim retrocés en els drets i les llibertats dels i de les treballadores del nostre país. Un atac frontal als drets aconseguits amb molts esforços i sacrificis en les lluites del passat. Els governs 1 català i espanyol volen trobar en la crisi econòmica una excusa perfecta per a retallar els drets socials i laborals, per a desmuntar l'estat del benestar afeblint els nostres serveis públics més bàsics, avançant cap a la seva privatització. Les retallades estan afectant tant els treballadors com les treballadores, com la qualitat dels serveis. Creiem que aquesta conjunció de les retallades de l'atur i aquesta reforma laboral, suposa l'agressió més directa i brutal que els treballadors i les treballadores d'aquest país patim des de la transició democràtica. És responsabilitat nostra, dels de baix, dels que estem pagant els plats trencats de la seva crisi sense ésser els culpables, aturar l'agressió amb la lluita. I es en aquest context que demà tenim una convocatòria de vaga general, i que el que ens ocupa es que el mes passat aquest Ple es va manifestar contrari a l'esperit de la reforma laboral, impulsada pel PP i avalada per CiU, i creiem que més enllà de posicionar-nos de forma genèrica en contra d'una determinada llei, el que hem de fer es que aquesta llei afecti com menys millor al conjunt dels treballadors de la pròpia casa, i es per això que l'AEB ha presentat aquesta moció, perquè la reforma laboral impulsada pel PP no vulneri els drets laborals reconeguts al conveni col.lectiu que regeix a l'Ajuntament de Badia, i per tant afecti com menys millor a la qualitat de vida dels treballadors i les treballadores, i també a la qualitat del servei que mereix aquesta ciutat". A continuació pren la paraula el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV- EUiA, que diu: "Muchas gracias, Sra. Alcaldesa. Es verdad que el mes pasado, y parece que fue ayer, aprobamos una moción que presentamos en contra de la reforma laboral, esta medida antisocial del gobierno central del Estado. Quizás el argumento que pueda tener ahora, quizá sea un poco más radical a lo que dije la semana pasada iba a decir, el mes pasado con este tema. Los trajadores, los jóvenes, los parados y todo el mundo, los estudiantes, pues estamos de alguna manera desamparados ante alguien que nos tiene que representar, y es por eso que tanto las organizaciones sociales como yo diría la sociedad en su conjunto pues ya lo has dicho esto, se lo quieren cargar todo, y es por eso que todas estas organizaciones sociales convocan para mañana un paro general para demostrar, no sólo en las instituciones o las organizaciones sociales, sino que la sociedad civil en su conjunto, nuestra total oposición a esta medida antisocial que lo único que está buscando es el desmantelamiento descarado y desacreditación de la cosa pública y del estado del bienestar. Es por eso que nosotros, por este motivo, vamos a dar apoyo a esta iniciativa y a cualquier otra iniciativa que salga en contra de la reforma laboral". L'alcaldessa cedeix la paraula a la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Gracias, Sra. Alcaldesa. Lógicamente en el gobierno nacional, gobierne quien gobierne, sea del color político que sea, nunca estamos de acuerdo en la totalidad de las leyes propuestas o proyectos de ley que presenta. Lo que si es cierto y en lo que todos si estamos de acuerdo, es que la situación actual es grave. Y ante eso hay que tomar medidas aunque sean impopulares. Lógicamente cada uno tendremos nuestra opinión, pero lo realmente importante es paliar en lo posible la situación actual. Nosotros desde luego votaremos en contra de esta moción, por convicción y por directrices, lógicamente, y consideramos que los derechos de los trabajadores de esta casa, gracias al convenio laboral y el párrafo que se ha añadido, están salvaguardados. Pero igualmente votaremos en contra". L'alcaldessa diu: "El PSC evidentment votarà a favor d'aquesta proposta, i agraïm la incorporació de les nostres aportacions. Primer, perquè ja ho vam dir en el Ple del mes passat, estem absolutament en contra d'aquesta reforma laboral salvatge i sense cap tipus de justificació. No es pot apel.lar a una situació actual de gravetat. En un curt període de temps la situació no era tan greu que justificava res i de cop i volta ho justifica tot. No em serveix aquest argument. Evidentment vostè ha dit que els drets del treballadors d'aquesta casa estan salvaguardats pel conveni col.lectiu. Sí. Per això ho hem volgut posar de manifest en aquesta moció, perquè realment es el gran dels drets dels treballadors d'aquesta casa, que son fruït de la negociació i que penso que sempre ha d'estar qualsevol relació entre empresari i treballador, sempre ha de regir el consens i l'acord. Nosaltres li donem molta importància a la negociació col.lectiva malgrat que la reforma no ho faci ni ho comparteixi, perquè es una de les coses que es vol carregar. Molt clarament. I també nosaltres anunciem, de la mateixa manera que els nostres companys, que recolzarem la vaga de demà perquè estem absolutament en contra d'aquesta reforma. Em consta que els grups de l'AEB i d'ICV-EUiA també ho faran, i dir també perquè penso que toca en aquest punt, que els traballadors i regidors i regidores d'aquest Ajuntament destinarem les retribucions corresponents al dia de vaga a beques i ajuts 2 d'urgència social per a ajudar als nostres veïns i veïnes de la nostra ciutat. Res més. Dir que aprovarem i votarem a favor d'aquesta moció". Es procedeix a la votació de la moció presentada. S'aprova per majoria de 13 vots a favor (PSC, AEB, ICV-EUiA, CiU), 1 abstenció (PXC) i 3 en contra (PP). S'acorda: Atès que el Ple municipal celebrat el passat 29 de febrer de 2012 va aprovar per majoria la moció anomenada - en contra de la reforma laboral imposada pel govern del'Estat -. Atès que aquesta reforma laboral suposa per a Catalunya i per a Badia, un retrocés dels nostres drets com a treballadors i treballadores. Atès que cal arrelar aquesta moció al nostre context local, i que quedi palès que l'Ajuntament de Badia del Vallès, en coherència amb el que va aprovar el mes passat, renunciarà a aplicar qualsevol regressió en drets laborals reconeguts en el Conveni Col·lectiu que regeix en aquest ajuntament, amparant-se en aquesta reforma. Atès que creiem que el municipi ha de començar a ser un espai proactiu en matèria laboral i cal "exigir un marc de relacions laborals que defineixi com volem els municipis catalans que siguin les lleis que regeixen el mercat laboral. Atès que la moció ja aprovada ha estat refrendada per molts altres municipis i ciutats catalanes. Atès que l'agressió als ens locals és tan forta i que entenem que és hora de demanar també accions i compromisos. S'acorda: Que l'Ajuntament renunciarà a aplicar qualsevol regressió dels drets laborals reconeguts en el Conveni Col·lectiu que regeix en aquest Ajuntament, amparant-se en aquesta reforma. 4. MOCIO ICV-EUiA: RECOLZAMENT A LA PROPOSTA NO DE LLEI SOBRE L'EXEMPCIÓ FISCAL PELS ACOLLITS A DACIÓ EN PAGAMENT Es dóna lectura de la moció presentada. A continuació l'alcaldessa cedeix la paraula la senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Muchas gracias, Sra. Alcaldesa. Es verdad que en los últimos años hemos hablado ya mucho del tema, y por mucho que hablemos de esto siempre será poco, porque la situación que estamos viviendo con el tema de las hipotecas, de la dación en pago, es muy grave. Y habemos unos cuantos grupos que con nuestra humilde representación que tenemos en el Congreso de los Diputados, pues hemos hecho presión y hemos propuesto cosas para modificar la Ley Hipotecaria. Con los diferentes gobiernos del Estado, estas leyes, estas propuestas han sido siempre tumbadas, han sido siempre rechazadas. Pero bueno, nosotros seguimos insistiendo porque creemos que las cosas se pueden hacer diferentes, que las cosas se pueden...y nos damos cuenta que la gente lo está pasando realmente mal. Y en este tema, pues aquí a nivel local si que hay unanimidad, si que hay entendimiento, si que hay comprensión de los diferentes grupos políticos, ya sea del PSOE, o del PP o de CiU que también ha trabajado este tema mucho en el Congreso de los Diputados, y de los otros grupos que tenemos representación en este Consistorio no hago referencia porque no tienen representación allí, pero que también ha habido comprensión y aportaciones importantes para trabajar este tema. Yo en este tema no me voy a extender más porque Marta ha hecho una puntualización muy importante en la Junta de Portavoces que yo pienso que muy a pesar de las diferencias y de los palos que nos están pegando la derecha catalana y española se la cojo, que en estos temas hay siempre unanimidad, nos ponemos de acuerdo en este tema, lo que falta es como se dice en mi pueblo, del dicho al hecho hay un buen trecho, y sólo nos falta llegar al trecho. El dicho lo tenemos y lo conocemos. Entonces, nos hace falta llegar al trecho y por eso quiero agradecer las aportaciones y agradecer a los grupos políticos incluso me atrevería a decir, agradecer el apoyo que va a obtener esta propuesta". 3 A continuació pren la paraula la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Únicamente decir que lógicamente desde esta formación política votaremos a favor, y añadir que a nivel nacional si que es cierto que hay un proyecto en cuanto a este tema y que parece que cuenta con en beneplácito de la mayoría de las fuerzas políticas, lo cual supongo que una vez que se apruebe y se traslade al resto de la geografía, será un beneficio para todas las personas afectadas". L'alcaldessa cedeix la paraula a la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, quediu: "Simplement dir que tots els grups d'aquest municipi han treballat molt, com bé ha dit el companya Argueta en aquest tema, i des de CiU som molt conscients de que aprovar aquesta moció implica doncs aprovar quelcom que una llei que està establerta i que està vigent no contempla, però també considerem que al llarg de la història ja ha passat que diverses lleis d'una manera o una altra a nivell legal agafen algun tipus d'excepcionalitat per necessitats diverses, i donada la categoria dels pisos de Badia i donada la problemàtica que aquí augmenta precisament per les diferències de preu que hi ha respecte a l'ús administratiu que s'ha donat de tota aquesta situació, nosaltres no podem sinó, com ja hem fet en d'altres ocasions aquí en el plenari, donar suport a aquesta moció i a totes les que es derivin de tot aquest tema que és sumament injust". Seguidament intervé el senyor Juan Carlos Santervás, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "En primer lugar agradecer que Iniciativa haya aceptado las aportaciones de la AEB, decir que vamos a apoyar la moción. Y dicho eso, desde la AEB si que queremos hablar del tema, porque después de escuchar las intervenciones, sobre todo la del Sr. Argueta d'ICV- EUiA, esto me suena a mi un poco como lo del bombero pirómano. Me explico. Hago un poco de resumen histórico...bueno histórico, fue hace dos años. Dice ICV-EUiA que con su humilde representación que tenían, bueno en su momento no tenían una humilde representación, tenían la màxima representación en Vivienda cuando estaban en el tripartido, que era la Sra. Carmen Trias. Carmen Trias es la que elabora y gestiona este convenio junto a la Caixa de Catalunya. Y luego dicen ha habido siempre unanimidad. Eso no es cierto. Aquí los únicos que nos hemos opuesto siempre a ese convenio y se nos ha criticado, es la AEB, porque ya veíamos y denunciamos públicamente el problema que está habiendo ahora, entre otras cosas que no nos gustaban del convenio con sus cosas beneficiosas. Y eso es así, no ha habido unanimidad, no. Y lo del bombero pirómano viene por eso. Ahora resulta que Carmen Trias, la màxima representación de Vivienda de IC en ese momento en el tripartito elabora y sabía esto, y claro que lo sabía, aunque algún miembro de su partido en otro ámbito decía que esto no lo sabía que iba a pasar esto de Hacienda, cosa que me sorprende como gente sin estudios de derecho como gente de la AEB lo sabíamos, y la Carmen Trias no lo sabía. Entonces ahora, ¿Donde nos encontramos? Pues nos encontramos que si, que apoyamos esta moción, que los que teneis por suerte en este caso grupos parlamentarios supramunicipales, pues a ver si se puede hacer algo, muy bien. Pero no nos olvidemos del pasado. Es que sino, en política es lo que pasa, decimos grandes discursos, todo muy bien, aquí no ha pasado nada, nos olvidamos ya de lo que se hizo ayer y no sólo con este tema, con todo. Y ya cansa un poco, la verdad. Y acabo diciendo la frase que ha dicho el Sr. Argueta: del dicho al hecho hay un trecho".aquí, A continuació pren la paraula el senyor Juan Antonio Lancho, tinent d'alcalde d'Urbanisme i Medi Ambient, que diu: "Vaya por delante que el grupo municipal socialista hoy dará apoyo a esta moción de IC con su voto favorable. Y si me permiten y creo que por el interés general en este caso, yo no voy a hacer política partidista hoy en este Pleno. Y que nadie se ponga las manos a la cabeza. Como se diría coloquialmente, de buen rollo. El problema con la vivienda que hoy estamos viviendo aquí, valga la redundancia, es un problema que afecta a personas, y os garantizo y creo yo, que lo que menos le apetece a la gente que hoy nos está escuchando aquí, o que mañana se va a comentar fuera de aquí es que nos alejemos de la solución del problema y nos centremos en que fue primero, si el huevo o la gallina, o quien puso el palo en la rueda o quien dejó de ponerlo. Las leyes normalmente siempre van por detrás de la necesidad social. Siempre se suelen aprobar leyes cuando ya la situación requiere de esas leyes. No conozco y si alguno lo sabe pues me parecerá perfecto que me corrija, que exista una ley que se adelante o que tenga la visión total colectiva y en el tiempo, de solucionar un problema concreto. Y como eso no se da, sino que las leyes siempre van por detrás y por desgracia las instituciones todas, esta y las que están por encima, siempre solemos reaccionar 4 con cierta lentitud a la hora de afrontar ciertos debates y ciertas decisiones, pues nos encontramos con problemas como estos. Yo creo que lo importante es que los grupos parlamentarios en el Congreso puedan recibir la sensibilidad de una población como es la nuestra que está viviendo directamente, no somos un caso excepcional, pero si un caso peculiar, que estamos viviendo excepcionalmente la situación de las hipotecas o del problema hipotecario con estas viviendas, que ninguno estamos libres de que eso no nos suceda, y que por lo tanto pongan hilo a la aguja y agilicen al máximo todos los trámites parlamentarios para evitar que la gente que por necesidad, no es una opción en muchos casos, es una necesidad, acepta la dación en pago, y que es de sentido común que no tienen un incremento patrimonial, o sea no ganan dinero con el tema, al contrario, están perdiendo yo creo que el trabajo de toda su vida lo están perdiendo o están viendo como se les escapa, y que no pueden hacer mucho. Por lo tanto yo creo que nos tenemos que felicitar de poder conseguir la unanimidad, de poder centrar el debate político en los temas que importan como es vamos a solucionar este problema, vamos a dar el apoyo de todos los grupos políticos y de esta institución a la gente que está pasando por este trago, y vamos a intentar buscar soluciones entre todos. Insisto, no es un problema ya ni PSC ni IC ni AEB, CiU o PXC, es un problema que afecta a todo el mundo y que tenemos que demostrar que la política está por encima de ciertos debates, y que se pone a trabajar por el bien de la colectividad". L'alcaldessa diu: "Jo únicament afegir una cosa, de buen rollo también. A mi el que no m'agrada es un tema prou important i estem tots d'acord en que hem d'intentar trobar una sol.lució a aquesta desmesura i aquesta situació injusta amb majúscules. Però a mi no m'agrada aquests discursos de superioritat moral, de que hi ha bons i hi ha dolents, els bons son els que diuen no, no, no, no i els dolents son els que ho intenten malgrat que s'equivoquin i malgrat que la postura no es del tot correcta o no es la millor sol.lució, però si la única possible. Ho dic perquè vostè ha tirat per terra la feina feta per IC. Ho ha dit. Ho ha dit quan nosaltres si que ens vam negar. Jo he posat això de manifest. Si s'utilitza com a superioritat moral per a donar-li lliçons del que és correcte, això es el que a mi no m'agrada. Evidentment cadascú te la seva posició i la seva postura al respecte, i és absolutament lícit, i cadascú pot plantejar la sol.lució sempre des de la presumpció de que totes les persones que han treballat i estan treballant en aquest tema ho fan amb tota la bona fe del món, d'intentar trobar una sol.lució. Tots ho fem. Tots ho fem i jo la pressuposo i la pressuposo a vostès i se la pressuposo al senyor Argueta, se la pressuposo a la Marta Figueras, i se la pressuposo al senyor Juan Antonio Lancho, i ho fem tots. De la manera que podem, o de la manera que considerem que es la més correcte en aquell moment. I penso que el que és important es que en aquesta ciutat aquest tema ho hem treballat força. Probablement en molts moments no hem estat d'acord en el plantejament, en molts moments. Ens hem discutit molt i molt, i hem fet moltes sessions de treball, i ens hem reunit vint mil vegades per a intentar trobar una sol.lució el millor possible. Sabem tots que no tot està a les nostres mans malauradament, i sabem que aquesta mesura no era la millor perquè hi havia forats, i el tema del IRPF ho sabíem des del començament, i es va posar de manifest com es van posar d'altres coses, des del moment en que vam parlar per primer cop amb la secretària d'Habitatge, i es va posar de manifest que això passaria. I es va donar tota la informació, en cap moment es va negar de que això podia passar. I es van posar exemples i es van fer números, però en aquell moment hi havia dues opcions. Ens trobaven en un moment en que hi havia molta gent que estava amb un procediment de desnonament a sobre, i cadascú ho va valorar d'una manera lícita, jo no critico la postura de ningú. Ara jo demano, demano, que no es facin judicis de valor de superioritat moral respecte la resta, si us plau, perquè es un tema prou delicat com per a fer bons i dolents. Es la única cosa que demano". A continuació l'alcaldessa cedeix la paraula la senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Muy recientemente he estado hablando con algún director de oficina de las entidades financieras del municipio, o que tienen la mayoría de personas afectadas, concretamente a este convenio se han acogido 70 familias, y a la dación en pago unas 4 familias, y esto es importante. Yo personalmente es que no me interesa ni saber estas personas, sólo me interesa que nuestro humilde, y repito humilde granito de arena, está ayudando a solucionar problemas de la gente, les guste o nos guste a mucha gente, per onuestra humilde aportación está ayudando a solucionar problemas de la gente, y que haya gente que de alguna manera no se ve abocada a situaciones más graves. Y yo pienso que la familia lo que quiere realmente es que tanto en estos como en convenios, como en historias de 5 financiaciones del municipio, en términos generales lo que les interesa es que estos temas que son importantes y que son temas de ciudad, y que son temas que afectan a nuestros vecinos, que todos de alguna manera arrimemos el hombro y lo arrimemos de verdad, sin buscar el que yo hice y el que deje de hacer y el que no hice, porque aquí este es un problema de todos, y todos lo tenemos que solucionar, y sólo lo vamos a solucionar desde la unidad y desde intentar ponernos de acuerdo, y de intentar de alguna manera aparcar esa espada desenvainada que siempre llevamos, de a ver si este sale para darle el hachazo. No señor, ahora el momento es otro. Ahora el momento requiere trabajo, trabajo, trabajo y más trabajo y unidad. Discusión, unidad y trabajo". Seguidament intervé el senyor Quim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "L'AEB votarà a favor d'aquesta moció a favor de l'exempció fiscal dels acollits a la dació en pagament. Es clar, quan ens diuen que s'emeten judicis de valor i una suposada superioritat moral ho diu vostè. Nosaltres el que hem fet és exposar una realitat, i es que l'AEB des del primer moment va dir no al conveni, justament es que sempre hem dit el mateix, no hem canviat d'opinió. Estem allà on erem. Benvinguts. Benvinguts. Llavors es clar, en el seu moment unes persones van signar una cosa perquè creien que era bo pel conjunt, i nosaltres vam estar en el nostre lloc i ens vam oposar. Què ara veniu i esteu en allò, reconeixent allò que nosaltres dèiem en el primer moment? Doncs escolta, benvingut. No es tracta de dir si yo hice si yo dejé de hacer, nosaltres hem exposat una realitat, ens felicitem perquè veniu al lloc on hem estat sempre i res mes. La resta son, com bé vostè diu, judicis de valor i suposades superioritats morals que nosaltres no ens atribuïm, simplement constatem una realitat". Seguidament intervé la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "De buen rollo también. Si es cierto tengo que dar la razón al portavoz del PSC en cuanto a lo que importa aquí ahora en Badia son las personas. Esas personas que la mayoría conocemos que están en la calle y que nos tocan cuando conocemos su situación. Estamos completamente de acuerdo. Por otro lado me gustaría añadir un comentario y es que, en cualquier tema, cuando un partido o una formación política está en el gobierno, sea de Catalunya, sea de la nación, y adopta determinadas decisiones, a mi me gustaría que en un futuro más próximo que lejano, ante la recriminación de algún compañero, la Sra. Alcaldesa contestará con la misma vehemencia". L'alcaldessa diu: "Lo he hecho en otras ocasiones. No estaba defendiendo a nadie, estaba diciendo mi opinión". A continuació pren la paraula el senyor Juan Antonio Lancho, tinent d'alcalde d'Urbanisme i Medi Ambient, que diu: "Creo que en alguna ocasión se lo he dicho. El problema de mantenerse en posiciones inamobibles muchas veces, ante situaciones en que la realidad es la que es, y supera muchas veces a lo que nos gustaría, claro cuando no se tiene que tomar una decisión es fácil mantener todas las plumas. Es muy sencillo. Ahí no se pierde una sola pluma en las decisiones. ¿Por qué? Porque con no moverme ya está. Lo que yo no acabo de entender es que cuando las situaciones se avanzan y la gente políticamente se toman decisiones y se van modificando, lo que no vale si queremos hablar de que lo importante es el bien cmún, y armarnos con un discurso comunitario, pues que empecemos a sacar los reproches. Yo es que anteayer pensaba esto, hoy sigo pensando lo mismo y os doy la bienvenida a mi postura. No, Sr. Quim. No es que nos tenga que dar la bienvenida a su postura inamobible. Es sencillamente que aquellos que un dia nos tocó tomar decisiones y subscribir decisiones para solucionar problemas concretos, tomamos decisiones, y esas decisiones se toman en función de unos recursos, y a veces en esa toma de decisión tienes que tragarte ciertas cosas, tienes que ceder por otro lado, y eso no significa ni que se sea mejor ni se sea peor, ni se tenga más autoridad o menos autoridad, significa simplemente que se toman decisiones, se gobierna y se decide, y uno se arriesga a perder plumas sin ningún problema, porque para eso estamos también. Los juicios de valor muchas veces vienen inducidos, si se dan, porque simplemente es una interpretación por la que ustedes transmiten. Por la impresión que ustedes dan, y por ese continuo recordatorio del que está subido en el pedestal y se pone a dar lecciones". L'alcaldessa diu: "Jo només fer un aclariment i ara li dono la paraula. Només per aclarir el concepte del que es va aprovar o el que es va signar en aquell moment. Coincideixo amb el 6 senyor Lancho en el fet de que quan un ha de decidir ha de valorar tots els ítems que te sobre la taula. En el moment en que des de la Secretaria d'Habitatge se'ns va proposar la signatura d'aquest conveni, teníem dues opcions. Teníem un llistat de 40 persones amb un procediment de desnonament en marxa, amb una data de judici i amb una data de llançament...no, 40 no, eren casi 50 famílies. Aquestes 40 i pico famílies tenien la sortida d'evitar el procediment judicial acollint-se a la dació en pagament. Aquesta dació en pagament, la única manera de que l'entitat bancària...no, jo estic donant dades. No estic fent judicis de valor, estic donant dades. La condició que posaven en aquell moments les entitats financeres per a acollir-se a aquesta dació en pagament, que implicava condonar el deute, un deute que era superior al valor administratiu de la vivenda amb totes les complicacions que tenia Badia, implicava la modificació del mòdul perquè l'entitat financera digués que si. Aquesta modificació del mòdul tots érem conscients que tindria aparellada en un futur un increment d'IRPF. Però havia dues opcions molt concretes en aquell moment a l'hora de prendre la decisió. I una decisió que no ve ser fàcil en cap cas, que ho vam rumiar molt, i molt, i molt i molt. Era, podem fer dues coses. Signar el conveni i intentar buscar una sortida a aquestes famílies, dos no signar el conveni i dir que no, i que els judicis continuessin en marxa. Amb els llançaments corresponents perquè ja ens havien advertit les entitats financeres que ho farien. Ho farien com una mesura coarcitiva, i ho sabíem. Tots plegats sabíem que passaria, i eren 40 i pico famílies en aquesta situació. D'aquestes 40 i pico famílies que estaven en aquesta situació, moltes s'han agafat a la dació en pagament, i de fet hi ha persones que m'han donat les gràcies per poder estar a casa seva ni que sigui amb un contracte de lloguer, perquè han tingut la possibilitat d'adequar el que pagaven a la seva capacitat d'ingressos. I aquestes persones han pogut refer la seva vida. Que també hi ha una part bona d'aquest acord, no tot és dolent. Hi ha una part bona d'aquest acord. I en aquell moment es va prendre aquesta decisió perquè pensàvem que era la única possible. Probablement no la millor, però la única possible. Per què? Perquè no depenien només de nosaltres, ni tan sols de la Secretaria General d'Habitatge, que vosaltres sabeu que m'he discutit moltes i moltes vegades amb la senyora Carme Trilla, i moltes i probablement es podia haver fet millor, però també som tots conscients de que en aquell moment era la única sortida possible a aquell problema. La única, perquè podíem dir que no. Podíem dir que no, i les entitats financeres s'haguessin quedat creuades de mans? Oi que no? Oi que sabem que volien fer fora 10 famílies perquè la resta pagués? Ho haurien fet. Com ho estan fent ara. Això es per a dir que jo no estic reconeixent res. Si em trobés ara mateix en la mateixa situació que fa tres anys, faria el mateix. Sabent que hi hauria una conseqüència fiscal darrera. Una conseqüència fiscal que també vam contemplar, que era una conseqüència fiscal d'una reclamació d'un deute fiscal a unes persones insolvents i que no tenen patrimoni. I hasta aquí puedo leer. Clar, tot s'ha de valorar en el seu moment. Que evidentment no és perfecte? Que el perfecte hagués estat que poguessin modificar la llei de l'IRPF en el moment que es fes la dació en pagament? I tant. Què el millor hagués estat que es pogués permetre una refinanciació a les famílies amb unes condicions d'una altra manera? I tant. Però es la única sol.lució que havia possible. I reitero, si em trobés en la mateixa situació que em vaig trobar fa 3 anys, amb la mateixa situació de que 40 i pico famílies depenien d'una determinada decisió que estava a sobre de la nostra taula, hagués tornat a fer el mateix". Seguidament intervé el senyor Quim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "Bé, moltes gràcies. Per al.lusió al senyor Lancho sobre el tema aquest del pedestal, perquè ja ho ha tret en d'altres ocasions i no se perquè ho treu ni el tema aquest de les plomes. Bé, nosaltres simplement no tenim una postura inamovible. No es una postura inamovible, simplement nosaltres vem prendre en el seu moment una decisió vers aquest conveni, i hem estat coherents amb ella. Vostès van prendre en el seu moment, jo li agraeixo que ara si que hagi donat dades enlloc de parlar de suposades superioritats morals o coses que no venen al cas. A veure, parlem de desnonaments. Nosaltres que estem fent? Nosaltres vam presentar al Ple del mes de novembre del 2011 una moció aprovada unànimement per aquest Ple municipal, en la qual s'articulava una sèrie de mesures per a evitar aquests desnonaments, i aquestes mesures ja s'estan posant en marxa. Es a dir, gràcies a aquella moció que nosaltres vam presentar, que finalment crec que va ser sinó vaig errat, que va ser una proposta d'acord, doncs a l'articulat es a dir, a tècnics d'Habitatge que es reuneixen mensualment, a Urbanisme, que tenim una sèrie de contactes amb les persones que tenen problemes de desnonaments, vull dir que no estem quiets. No confonem no haver canviat d'opinió amb una postura inmovilista, al contrari. No, no, no. Què hem estat dent aquests 4 anys a més de presentar 7 aquesta moció convertida en proposta d'acord per evitar els desnonaments? Nosaltres portem 4 anys assessorant i ajudant a aquesta gent. Vull dir que hem estat i estarem amb la plataforma d'afectats per hipoteques i totes aquelles persones, formin o no part, que vinguin a demanar- nos el nostre parer. És cert que hi van haver en el seu moment 40 famílies que estaven afectats per possibles desnonaments, alguns van signar i han tingut o tenen una altra situació envers el seu habitatge, i n'hi van haver d'altres persones que no es van acollir a aquest conveni, i n'hi haurà en el futur persones que tenen una amenaça seriosa de ser desnonades, que s'afegiran o no s'afegiran al conveni perquè les coses canvien. Llavors, com bé diu, al césar lo que es del césar". A continuació es procedeix a la votació de la moció presentada, la qual es aprovada per unanimitat. S'acorda: L'actual situació d'impagaments d'hipoteques i amenaces de desnonaments per part de les entitats bancàries no passa de lluny al nostre municipi. Els passats anys la redacció i signatura d'un conveni entre la Secretaria d'Habitatge i Catalunya caixa i d'un protocol de col·laboració entre l'ajuntament de Badia i la Secretaria d'Habitatge van aconseguir que una part dels desnonaments al nostre municipi no es produïren i restaren els seus ocupants en regim de lloguer després d'efectuar la Dació en Pagament sense cap deute més que el que ara els hi reclama el Ministeri d'Hisenda per un "suposat" increment del patrimoni a causa de les irregularitats que durant anys s'havien anant fent en la compravenda dels pisos a Badia del Vallès. Aquest ple municipal va aprovar la moció presentada pel Grup Municipal d'ICV-EUiA de recolzament a la proposta no de Llei presentada per IU-ICV al Congrés dels Diputats on es demana una exempció fiscal pels veïns de Badia que s'haguessin acollit al conveni i haguessin fet ús de la Dació. El Grup Parlamentari IU-ICV la van presentar l'11 de març de 2011 però encara no ha estat debatuda al Congrés. ICV-EUiA de Badia ja hem fet les gestions pertinents per accelerar aquest tràmits, però el reglament del congrés de los Diputats només permet un nombre de preguntes i interpel·lacions a cada Grup Polític en funció de la seva representació ( el conegut CUPO). Això ha dut que encara la Proposta no de Llei (PNL) presentada l'any passat no s'hagi debatut encara. Aquest tema s'ha convertit ara en vital importància ja que els afectats comencen a rebre la documentació necessària per a liquidar els seus impostos de l'exercici 2011. S'acorda: Primer. Traslladar a tots els Grups Parlamentaris del Congrés dels Diputats la urgència de tractar aquesta proposta no de Llei el més aviat possible. Segon: Impulsar la proposta no de Llei i el vot favorable dels Grups al Congrés dels Diputats en coherència amb allò que va aprovar l'Ajuntament. Tercer: Coordinar-nos entre els diferents Grups Municipals per aconseguir el tràmit positiu d'aquesta acció parlamentària. Quart: Traslladar aquest acord a tots els Grups parlamentaris del Congrés de los Diputats, a la Plataforma d'Afectats per les Hipoteques de Badia i als Directors i Directores de les entitats financeres implicades a les hipoteques a Badia. 5. MOCIÓ ICV-EUiA: EN DEFENSA DELS AFECTATS PER LES PARTICIPACIONS PREFERENTS Es dóna lectura a la moció presentada, i a continuació l'alcaldessa cedeix la paraula la senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "En el Pleno pasado, en la parte de ruegos y preguntas, ya hacía una breve reseña de esta grave situación que estamos viviendo, y como aunque os parezca muy extensa la moción que nos ha leido la secretaria, es realmente breve por la magnitud del problema y el número de personas que están afectadas directamente. Yo voy a hacer un argumento de criterios de alguna manera éticos que se han violado de las normas de funcionamiento de nuestro sistema bancario. De hecho las entidades 8 financieras que han actuado sin escrúpulos y han ido a por todas, primero incluso hasta por los políticos, y son de alguna manerea los responsables de la situación, incluso los responsables de que mañana tengamos una huelga, y aunque parezca mentira no está desligada una cosa de la otra. Pero imaginaros la perversión de esta situación, es de tal magnitud que hay jóvenes afectados, hay personas mayores de 70 años y más afectadas. Hay personas que están afectadas, vecinos de Badia que no saben que les han estafado. Que no lo saben. Y voy a poner una fecha sólo. Hay un vecino con el que estuve hablando el sábado y me dice, es que yo se me caducaba un dinerito que tenía, en noviembre se me caducaba, pero representa que sin decirme nada lo han renovado hasta mayo del 2013. Ese tiempo no es nada, pero hay otros que les han dicho el 2020 o más. Y esto es grave. Y esto tiene un nombre. Han engañado, han estafado a los vecinos que han ahorrado 100, 10 ó 20, 50 euros al mes. O sea los ahorros de toda su vida se los han robado, y ahora les dicen si, si, que lo puede recuperar. Usted que ha puesto 36.000 euros aquí, que tenía en la cuenta corriente 36.000 euros, que también hay que hablar de cifras para que sepais de que estamos hablando. 36.000 euros va a recuperar ahora si usted está de acuerdo. Pues es 20.000 euros. Y se quedan por el morro, de un vecino, 16.000 euros. O de otro que dice que ha puesto 72.000 euros y que por el morro se quedan pues 20.000 euros. 52.000 euros que le quedan. Estos son los datos. Y esto es lo que está pasando con las entidades financieras, ésta que es muy famosa entre nosotros, La Caixa. Entre otras. O sea, entidades financieras que están aquí al lado, que todos tenemos nuestra cuentecita, y esto es un hecho perverso, y ante esto la sociedad lo tiene que saber, porque hay muchos vecinos que no lo dicen porque se sienten de alguna manera tontos, se consideran gilipuertas, y es que se les presiona, les han engañado de tal manera que dicen, ¿Yo como voy a decir que me han tomado el pelo y que me han robado? Es que hay gente que lo dicen, es que me da corte decirlo, porque ante la gente yo me da esto,que no lo puedo decir porque me han robado, y es que me han robado en la cara, y me han robado los ahorros de toda la vida, y claro, esto tiene nombre: les han estafado. Y entonces nuestra intención es, con esta propuesta que hemos hecho, simplemente que se conozca y que no tengan miedo, que cuanto más se salga a la luz más dejaremos en evidencia esos que nos cobran por todo. Por todo. Nos guste más o nos guste menos. Todos tenemos que ir, y voy a utilizar esta palabra como el fin de todo: a morir en una entidad financiera. Cobramos por ahí, cobramos por las entidades financieras, pagamos el gas y si se devuelve un recibo del agua también tenemos que pagar, que se devuelve un recibo de la escalera, a veces puede pasar, y en aquel momento también nos cobran. Nos cobran por todo, y encima se aprovechan de estas pobres personas que aunque parezca una gran cantidad de dinero algunas cifras que he mencionado, que son cifras reales, son constatables, aunque parezca una gran cantidad de dinero para los mortales y más en tiempos de crisis, quien tenia un ahorrito de 70.000 euros y que ahora pues se los han robado. Y ahora les dicen, no mire Vd. lo puede sacar de aquí al 2020, pero un 25% pierde de lo que ha invertido. Esto es muy grave, y como ha dicho el vecino que ha intervenido del público pues eso, ofreciéndoles unas alternativas propias de delincuentes con corbata. Delincuentes de guante blanco y lo saben todo, todo, todo de todos nosotros". L'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Raul Ortiz, regidor del grup municipal de PXC, que diu: "Muy brevemente, decir que desde PXC daremos apoyo a esta moción, y esperamos que sirva para que toda esta gente afectada pueda recuperar sus ahorros, que una parte no todo, la tienen perdida seguro. Y decir que esto tiene un verdadero culpable que es la banca y los banqueros, y en el tema de la moción anterior que se ha discutido tanto, pues la banca y los banqueros son los culpables de las hipotecas 4 veces mayores de precio y de todo. Lo que tendríamos que hacer es que esto no vuelva a suceder, porque estos señores, la banca, se inventarán cualquier otro tipo de ahorro o de lo que sea, y volverán a engañar a la gente". L'alcaldessa cedeix la paraula a la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Nosotros lógicamente agradecemos que IC haya recogido nuestra pequeña aportación, y lógicamente votaremos a favor de esta moción. Lo que sucede es que no nos gusta hacer demagogia popular, y no por el nombre del partido, sino que a mi me gustaría dejar muy claro que no se puede hablar de estafa ni de robo, porque estas personas tienen un dinero, que han estado cobrando unos intereses...si me permite terminar y nos respetamos todos será mucho más fácil. Estas personas en su momento, el dinero que tenían firmaron un contrato. Les angañaron. Claro que les engañaron. Pero en el contrato hay una clàusula que hasta dentro de 50 años no se puede. Esa clàusula no se la leyeron, pero legalmente no podemos decir estafa ni robo, puesto que hay una clàusula que han firmado en el momento de 9 hacer esas aportaciones. Y en el tiempo en el cual se hizo ese contrato, esas aportaciones, hay personas que me lo han demostrado con documentos, se lo puedo asegurar, tenían unos intereses bastante apetecibles. No lo estoy justificando, ni muchísimo menos, el engaño es engaño, por eso votamos en favor de la moción. Lo que sucede es que hay que ser muy decorosos a la hora de hablar, y no se puede hablar de estafa ni de robo cuando hay unas cláusulas, aunque moralmente sea así. Es todo". A continuació pren la paraula la senyora Conxa Hurtado, regidora del grup municipal de l'AEB, que diu: "En primer lugar agradecer a IC que haya considerado nuestras aportaciones. Bueno, volvemos a topar con los bancos que engañan a sus clientes, ahora con sus ahorros, para poder manejar su dinero a su antojo, y sacar beneficio para su propio negocio. Nos alegramos de ser uno de los muchos municipios que defienden y apoyan a los vecinos que están afectados por este juego de los bancos. En Badia tenemos muchos casos donde los directores aprovechándose de la confianza con que depositaban sus clientes, les vendieron este producto sin darles toda la información y por lo tanto engañándoles. Quizá no estafaron, pero hay mucha gente mayor que por la confianza, por ser vecinos accedieron. Yo he oido a uno de estos afectados decir que si la directora de ese banco le hubiese pedido su sangre para seguir con vida se la daba. El no se leyó todo aquello y ahora, lógicamente pierde parte de su dinero. Como siempre, banca y mentira son la misma cosa. Nosotros también nos sumamos a darle nuestro apoyo y en defensa de los afectados, por lo cual votaremos a favor de esta moción". A continuació pren la paraula el senyor Juan Antonio Lancho, tinent d'alcalde d'Urbanisme i Medi Ambient, que diu: "El grupo municipal socialista votará a favor de esta moción, y también agradece que se hayan incorporado nuestras propuestas o aportaciones. Y yo creo que sí se puede hablar de estafa, como mínimo del timo de la estampita en clave moderna. Yo creo que aquí los bancos han hecho la jugada maestra de ganar, ganar, jugar con la legra pequeña y la que te pasan ràpidamente por la pantalla de la TV para que no sepas muy bien que estás leyendo, porque no tienen interés en que lo leas. Han abusado de la confianza de pequeños ahorradores que llevan pues 20 años a lo mejor en esa caja o en ese banco con sus ahorros, y que han ido confiando en la persona que tenían delante, por lo tanto ha habido un abuso de confianza, y luego también ha habido yo creo que como mínimo una cierta relajación por parte de las agencias que deben controlar que tanto las cajas como los bancos cumplan la normativa, y a veces no se excedan de lo que tienen que hacer. Por lo tanto, yo más que de afectados hablaría de víctimas, porque ha habido víctimas de un grupo de piratas con patente de corso, que llevan la legalidad por delante pero no dejan de ser piratas y que por tanto hay que recordárselo, denunciarlo y llamar a las cosas por su nombre. A esta gente se le ha timado básicamente". L'alcaldessa diu: "Yo porque no lo puedo evitar, supongo que es deformación profesional. Tenía en mente cual era la definición de estafa en el código penal, me he asegurado porque después de tanto tiempo seguro que algún error cometía. Y estafa en el código penal, Sra. Antonia, es el que obtenga provecho ilícito para si o para un tercero con perjuicio ajeno, induciendo o manteniendo a otro en error o por medios engañosos. No voy a determinar yo si en este caso los bancos o entidades financieras están incurriendo en un delito porque no me corresponde a mi, en cualquier caso corresponde a la autoridad judicial y habría que probar otra serie de cosas, pero bueno, creo que hay que hablar con propiedad y aporto mi granito de arena. Lo que ha pasado con el tema de las participaciones preferentes es un escándalo, ya hasta el título. Participaciones. No lo son. Preferentes. Tampoco. Ya el título que le han puesto al producto en sí mismo es un engaño. En sí mismo. A estas personas que confian en sus directores de las entidades financieras porque son los que siempre les han recomendado... yo aquí pondría el agravante de parentesco. Cuando una persona comete un delito aprovechándose de una relación de confianza es un agravante en derecho penal. Pues aquí tendría que serlo. Ha habido una relación de confianza previa con una persona en la que confias en lo personal porque lo conoces desde hace 15 años, y siempre te ha movido tu dinerito de aquí para allá, y le haces caso en lo que te diga porque el sabe y tu no sabes, y es el que siempre te ha aconsejado. De repente esa persona te lia. No, aquí vas a obtener mucho interés, no se que no se cuantos. Pero lo que no te dice es algo muy grave, que en algunos casos el plazo...bueno, es que en algunos casos son perpetuas. ¿Quien va a ingresar su dinero en algo que no lo va a poder sacar nunca en la vida? Es que vamos...a cualquier persona que usted le diga, ¿Quiere este producto? Si, pero es que no va a poder disponer de este dinero 10 nunca en su vida. Pues habría salido corriendo, le habría dicho al director vamos, ríete de otro. Y a más, ahora te ofrecen como salida opciones rocambolescas como vale, si consigues colocárselas a otro. Tu engañas a otro y entonces te libras del tema. Esa es una solución que proponen los bancos. Bueno, enfin, que es que no tiene desperdicio este tema. Pero el auténtico escándalo no está ya en la praxis de las entidades financieras que al fin y al cabo es un negocio y lo sabemos. El problema ya está en que ni la Comisión Nacional del mercado de valores, ni el Banco de España, ni siquiera los juzgados hayan puesto fin a esta barbarie y este desaguisado colectivo que esperemos que las plataformas ciudadanas, que son las que al final consiguen las cosas yo estoy convencida que lo van a conseguir, como han conseguido en otras ocasiones una serie de cosas, ya que la unión hace la fuerza siempre, siempre, supongo que conseguirán recuperar sus ahorros, y si nosotros con esta moción podemos aportar nuestro grano de arena para revertir esta situación, tan y tan injusta, lo haremos. Y nos ponemos a disposición de los afectados para cuanto necesiten". A continuació l'alcaldessa cedeix la paraula la senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Habiendo escuchado las intervenciones de los diferentes grupos municipales, a mi sólo me da un poco de pensar a ver en que mundo realmente vivimos. Yo con todo el cariño que le tengo a la vecina Sra. Antonia, compañera de Consistorio, que presente esta moción y que cuando yo la presento aquí de alguna manera utilice la afirmación o expresión demagogia...la verdad es que me da pena. Me da tristeza de verdad, porque me pone...no le voy a pedir una rectificación, simplemente es que ante la magnitud del problema esto me da fuerza para seguir trabajando y atendiendo a estos vecinos afectados, ayudándoles, asesorándoles, enviándoles a esta entidad privada por cierto, ADICAE, porque estos han formulado y presentado una denuncia ya, colectiva, porque nosotros desde nuestros servicios municipales, ya en la pregunta que hice el mes pasado ya lo decía, que se ha presentado una solicitud, no se si ahora me podrían decir nada más, porque es cierto, los vecinos no quieren, es que les da corte, se siente como...cuando a uno le pasa algo de alguna manera dice si si si, pero agacha la cabeza. Y eso es lo que está pasando, y eso es lo que ha pasado realmente. Y ante esa situación me da pena que mi compañera Antonia me llame demagogo cuando yo defienda un planteamiento tan bárbaro y cruel de esta gente. Le agradezco a la Sra. Alcaldesa realmente, le agradezco muchísimo que haya leido lo que dice de estafa en el código penal, porque eso es muy importante para que quedara claro el porque se llama asi esa afirmación". L'alcaldessa diu: "Bueno, yo también voy a aportar mi grano de arena y aclarar que la Sra. Antonia en ningún caso le ha llamado demagogo a usted. No lo ha dicho. Ha dicho que el hecho de llamarle estafa a esto era una demagogia popular. Yo igual que digo una cosa digo la otra. Por eso yo le quería aclarar a la Sra. Antonia en que consistía una estafa, que estoy convencida que después de haberme escuchado ha cambiado su opinión al respecto". L'alcaldessa cedeix la paraula a la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Ante todo y sobre todo, quiero que no quede en el ambiente la sensación de que nosotros nos estamos manteniendo al margen ni muchísimo menos de esta moción. O sea, que cualquier sombra de duda al respecto quede disuelta. En segundo lugar pues si, agradecer a la Sra. Alcaldesa que haya iluminado mi mente y a partir de ahora cuando diga estafa, seré mucho más conocedora de lo que ello implica. Gracias. Y por último, yo agradezco mucho ese cariño del Sr. Argueta, que era desconocedora del, pero que muchas gracias, y pena...¿Qué quiere que le diga? El mundo está lleno de penas y mayores, con lo cual, intentando poner una nota de humor nada más". Seguidament intervé la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "Gràcies, senyora Presidenta. Jo no enava a intervenir perquè crec que el text es el suficientment clarificador del que s'està demanant aquí, de quina es la postura dels diferents partits que donen suport a això, però donades les diferents intervencions i per a no repetir-me, simplement adherir-me al 100% i que no serveixi de precedent, al 100% a la intervenció del senyor Lancho que m'ha encantat això dels pirates amb patent de corso, m'ha encantat, i després la seva aportació també m'ha agradat molt, per tant no afegiré res, simplement que quedi de manifest que des del grup municipal de CiU ens adherim al seu discurs". 11 Seguidament es procedeix a la votació de la moció presentada, que es aprovada per unanimidad. S'acorda: Atès que desenes d'entitats financeres han comercialitzat en total gairebé 13.000 milions d'euros en les anomenades "participacions preferents" des de 2007 (i més de 21.000 milions des de 2001), amb una informació insuficient, per no dir enganyosa, i una supervisió deficient, atrapant els estalvis d'unes 700.000 persones, 210.000.- a Catalunya. Les "participacions preferents" consisteixen en eines de captació de fons procedents de persones estalviadores, amb molt baixa liquidesa, sense venciment de retorn del capital, i que en la seva remuneració, en rendiment i en retorn del capital inicial queden subjectes a l'arbitrarietat de l'entitat financera emissora. Aquest producte financer presenta un gran nombre d'avantatges per a les entitats financeres emissores, atès que el capital captat és comptabilitzat com a fons propis. Per tant, i en raó de les exigències en dotació de capital propi efectuades pel Banc Central Europeu i pel Banc d'Espanya, la promoció de les "participacions preferents" entre les persones clients de diverses entitats financeres alleujava aquestes noves exigències dels ens reguladors esmentats, sense carregar els seus balanços i endossant la responsabilitat a les persones suscriptores d'aquest producte financer. A diferència dels dipòsits efectuats a comptes corrents, comptes d'estalvi o comptes a termini, el capital situat a les "participacions preferents" no queda cobert pel Fons de Garantia de Dipòsits, perdent una important seguretat per a la persona estalviadora o inversora. Atès que la Directiva 2004/39/CE relativa als mercats d'instruments financers (MiFID); la Directiva 2006/73/CE relativa als requisits organitzatius i les condicions de funcionament de les empreses d'inversió; i la Directiva 2006/49/CE sobre l'adequació del capital de les empreses d'inversió i les entitats de crèdit, van ser incorporades a l'ordenament jurídic espanyol per la Llei 47/2007, de 19 de desembre, per la qual es modifica la Llei 24/1988, de 28 de juliol, del Mercat de Valors. Atès que aquests canvis legals, entre altres coses, pretenien protegir als petits inversors davant productes financers complexos, que en la majoria dels casos coincideixen amb els d'elevat risc. En concret, el Títol VII de Normes de Conducta, establix en el seu Capítol I de Normes de Conducta aplicables a qui prestin serveis d'inversió, establix que "Les entitats que prestin serveis d'inversió haurien de comportar-se amb diligència i transparència en interès dels seus clients, cuidant de tals interessos com si fossin propis, i, en particular, observant les normes establertes en aquest capítol". Més endavant s'esmenta que "les entitats que prestin serveis d'inversió haurien de mantenir, en tot moment, adequadament informats als seus clients" i que "tota informació dirigida als clients, inclosa la de caràcter publicitari, haurà de ser imparcial, clara i no enganyosa. Les comunicacions publicitàries haurien de ser identificables amb claredat com a tals." La pròpia llei preveu que sigui la CNMV qui s'encarregui d'en "aquells casos que es detecti que el seu contingut no s'ajusta al disposat anteriorment o no és adequat a la naturalesa o al conjunt d'activitats que l'entitat o grup desenvolupa, la Comissió Nacional del Mercat de Valors podrà requerir-li perquè incorpori al reglament quantes modificacions o addicions jutgi necessàries". Atès que la Comisión Nacional del Mercado de Valores (CNMV) defineix les participacions preferents com "un instrument complex i de risc elevat", i adverteix que l'entitat s'ha d'assegurar que el producte és adequat als seus coneixements i experiència prèvia per a valorar correctament la seva naturalesa i riscos, mitjançant el que s'anomena test de conveniència. Atès que a l'Estat espanyol aquests productes han estat oferts a usuaris que mostraven en els test de conveniència un profund desconeixement dels productes financers, així com la seva voluntat de no adquirir productes amb risc. La venda de "participacions preferents" a persones estalviadores s'ha estat duent a terme per part de diverses entitats financeres sota frau, en no informar de forma detallada i acurada tant dels avantatges com dels inconvenients d'aquest 12 tipus d'inversions. De fet, moltes de les persones afectades per les "participacions preferents" són persones amb dificultats per comprendre moltes de les subtilitats de productes financers complexes com aquest. I, tal i com la realitat demostra, sovint diverses entitats financeres han obviat d'explicar a aquestes persones molts dels inconvenients que presenten les "participacions preferents". Atès que diverses entitats financeres van ometre informació i van oferir massivament les Participacions als seus clients assegurant-los que era un producte sense risc, garantit i que tindrien disponibilitat immediata de la liquiditat en cas de necessitar-la. En aquell moment, ni la CNMV ni el Banc d'Espanya van supervisar que les entitats oferissin productes adequats als test requerits per la MFID Atès que després dels canvis en la regulació del sistema financer introduïts pel pacte internacional conegut com Basilea III, les participacions preferents, entre altres productes financers com el deute subordinat o les cèdules hipotecàries, no podran continuar sent productes de mercats tancats. Fins ara, quan el client necessitava la disponibilitat, la pròpia entitat oferia les participacions a altre client. Ara, aquestes participacions haurien d'acudir a un mercat secundari obert, sotmeses per tant a la més que probable pèrdua del seu valor nominal. No obstant això, la pròpia entitat pot fer-se càrrec de garantir el capital inicial del client, assumint si escau les pèrdues que es poguessin derivar del canvi de mercat. Cal notar que les "participacions preferents", en no tenir venciment, només poden ser venudes al que es coneix com a "mercat secundari", àmbit on la venda és força complicada, sovint a un preu molt més baix que el valor inicial dipositat, i on generalment només la pròpia entitat emissora acostuma a recomprar, també sovint a un preu molt menor que el capital inicial. En els darrers mesos, i com a conseqüència de la profunda situació de crisi econòmica, moltes de les persones que tenien dipositats els seus estalvis en forma de "participacions preferents" han vist com ni la remuneració compromesa ni la recuperació del capital inicial no són satisfets per diverses entitats financeres. La complexitat d'aquest producte financer així com la particular situació econòmica d'algunes entitats financeres ha generat que moltes persones estalviadores no puguin recuperar en cap moment el seu capital inicial, trobant-se en alguns casos amb respostes que incloïen només la recuperació d'una part del capital invertit, perdent-ne bona part, o amb compromisos de retorn de fins a 10 anys es a dir, quan els clients i clientes d'entitats financeres van a buscar els seus dipòsits es troben amb la impossibilitat de recuperar- los, no saben quan els podran recuperar ni si podran recuperar la integritat del capital aportat. Moltes de les persones afectades per les "participacions preferents" són gent gran, pensionista, amb no massa recursos o amb rendes baixes, raó per la que el fet de no rebre la remuneració prevista o promesa, així com els dubtes i dificultats per recuperar el capital inicial, els coloca en una situació compromesa, difícil, i generadora d'un malestar important. A la majoria dels casos es tracta d'uns diners que es corresponen amb els estalvis de tota una vida i que en el context actual de crisis poden ser vitals per la seva subsistència diària. Atès que les entitats que no han volgut fer-se càrrec de garantir el capital inicial del client, ofereixen diferents canvis de les participacions preferents per deute subordinat i obligacions convertibles en accions, i que les persones que estan signant aquest intercanvi ho fan davant la falta d'una opció que permeti la recuperació immediata del capital inicial i de por de perdre el total del dit cabdal. A més, d'acord amb la normativa MIFID, en el nou contracte s'ha de respondre al qüestionari d'avaluació de la conveniència, havent-se observat que en ocasions el qüestionari ha estat emplenat per endavant, oferint un perfil d'alt coneixement del funcionament dels productes financers. Atès que això suposa que milers de clients minoristes (estalviadors que pretenien dipositar les seves rendes del treball en la majoria de casos), poden perdre quantitats substancials dels seus estalvis fruit de l'opacitat i informació deficient oferta per les entitats financeres que comercialitzaven les participacions preferents. Els seus perfils d'inversors definits pels test de conveniència, mostraven un profund desconeixement dels productes financers, una total manca 13 d'experiència en el sector i la seva voluntat de contractar un producte que no posés en perill el capital inicial. Atès que a la vista dels fets queda clar que les entitats van oferir productes que en absolut interessaven als inversors, que a més desconeixien la seva naturalesa; que les entitats no van respectar els requeriments legals exigits per a la comercialització de Participacions preferents i que la CNMV no va realitzar cap control, o ho va fer molt deficientment. Atès que aquest nou episodi escandalós, es suma a la reiteradament denunciada opacitat i conductes abusives de la banca Espanyola, per part de les institucions europees. Atès que la "Asociación de Usuarios de Bancos, Cajas y Seguros" (ADICAE) ha presentat davant la CNMV una denúncia contra diferents bancs i caixes d'estalvis espanyoles per la comercialització irregular de participacions preferents en els últims anys, en la que demana el reemborsament immediat del 100% del capital invertit a aquells consumidors amb un perfil de risc conservador que buscaven una inversió a termini fix amb capital garantit i que ja hagin sol·licitat el reemborsament. S'acorda: Primer. Cercar mitjançant l'Oficina municipal d'informació al consumidor (OMIC), les formules adients per oferir assessorament als afectats per aquests productes financers, que els permetin tenir la informació i coneixement suficients, abans d'iniciar les accions legals pertinents. Donar suport a totes les actuacions de les associacions de persones usuàries de les entitats financeres en la informació i defensa de les persones afectades, i en la denúncia de les irregularitats i comeses en la fase de comercialització i contractació d'aquests productes financers Segon. Instar al Govern de l'Estat a 1) Coordinar amb la CNMV la revisió exhaustiva de tots els test de conveniència, amb l'objecte que el contracte de subscripció de participacions preferents, o de qualsevol altre producte financer de risc, quedi sense efectes legals en el cas que no fos un producte adequat al perfil de coneixement de productes financers de la persona contractant, o que no s'adeqüés als riscos que manifestava estar disposat a assumir. 2) Prendre, en aquests casos, les mesures pertinents, tant pel que fa a la devolució del capital inicial de totes aquelles persones que van subscriure-les, que les entitats financeres garanteixin liquiditat en terminis raonables als afectats per aquests productes, dels que no hagin garantit una informació adequada sobre les seves característiques a l'hora de la seva contractació i comercialització, com pel que fa a les sancions corresponents a les Entitats Financeres que van vulnerar la llei ignorant els requisits legals al comercialitzar-les. 3) Presentar un projecte de llei de transparència i qualitat en la comercialització dels productes financers, amb l'objecte d'acabar amb els abusos i l'opacitat de la banca espanyola i en compliment dels reiterats requeriments de la Comissió Europea. Tercer. Comunicar als organismes reguladors (Banc d'Espanya i Comissió Nacional del Mercat de Valors) la necessitat d'impulsar una campanya de comunicació per part de les pròpies entitats financeres per tal de garantir la correcta informació per al conjunt de persones afectades, dels seus drets i dels seus deures i instar a que per futures sortides de valors o accions sigui indispensable la lectura i coneixement de les parts compradores de totes les clàusules del contracte, fent coneixedor al comprador de totes aquelles responsabilitats compromisos, recuperació de capital i termini definit clarament. Això ha de ser condició determinant abans d'emetre l'aprovació de sortida al mercat. Quart. Recolzar totes les iniciatives legislatives i parlamentàries encaminades tant a la denúncia i divulgació de les males pràctiques abans esmentades, com a la defensa i demanda de restitució dels drets de les persones afectades. Cinquè. Donar trasllat d'aquests acords a la Plataforma d'afectats per les preferents de Badia del Vallès, a l'Associació de Veïns de Badia del Vallès ,al President del Govern, al Ministerio de Economia, als grups parlamentaris del Congres de Diputats, i del Parlament de Catalunya, al Govern de la Generalitat de Catalunya, al Departament d'Economia i Coneixement, al Banc d'Espanya, a la CNMV, a ADICAE (Asociación de Usuarios de Bancos i Cajas y Seguros de 14 España) i a AUSBANC (Asociación de Usuarios de Servicios Bancarios), i a tots els Directors/res de totes les entitats financeres amb oficines a Badia del Vallès. II. CONTROL A L'EQUIP DE GOVERN MUNICIPAL 1. DONAR COMPTE DE LES RESOLUCIONS D'ALCALDIA DE LA NÚM. 1013/11 FINS LA 176/12 La Corporació es dóna per assabentada de les següents resolucions de l'Alcaldia: Núm. 1013/11, de 30 de desembre, d'aprovar documents comptables fase A per import de ­61.129,00 euros de la relació 06/2011, documents comptables fase D i AD per import de -229.055,02 euros, que figuren a la relació 41/2011, i d'aprovar els documents fase O i