REGLAMENT D'ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL CONSELL MUNICIPAL DE SANITAT I SALUT PÚBLICA DE BADIA DEL VALLÈS PREÀMBUL El present Consell Municipal de Sanitat i Salut Pública és fruït de la ferma voluntat de l'Ajuntament de Badia del Vallès de fer efectiva la participació de la comunitat i ciutadania a la gestió municipal relacionada amb la salut pública. Igualment, cal dir que el Consell Municipal de Sanitat i Salut Pública es preveu al Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, així com al Reglament de Participació Ciutadana d'aquest Ajuntament. El Servei de Salut i Hàbits Saludables de l'Ajuntament aposta per una salut pública que propugna per una comprensió global de les formes en que els estils de vida i les condicions de vida determinen l'estat de salut. Paral·lelament, reconeix la necessitat de mobilitzar recursos i realitzar inversions raonades en polítiques, programes i serveis que creïn, mantinguin i protegeixin la salut, fent suport a estils de vida sans. Per tant, considera al Consell de Sanitat i Salut Pública com una eina que, reconeix el saber de la comunitat i la considera un recurs prioritari, ja que és la mateixa comunitat la veritable protagonista a l'hora promoure la salut en el seu sí. A més a més, intervé estratègicament en les cinc àrees d'acció prioritàries per la promoció de la salut: Establir una política pública saludable Crear entorns que suporten la salut Enfortir l'acció comunitària per a la salut Desenvolupar les habilitats personals Reorientar els serveis sanitaris. CAPÍTOL I: Naturalesa i àmbit Article 1. El Consell Municipal de Sanitat i Salut Pública de Badia del Vallès és un òrgan de participació sectorial de caràcter consultiu i deliberatiu dels ciutadans i la comunitat de Badia del Vallès preocupada per la salut de la població que així ho desitgin. CAPÍTOL II: Finalitat Article 2. La seva finalitat és proposar accions i iniciatives que facin referència a l'àmbit de la salut en Badia del Vallès, així potenciar la millora de la qualitat de vida dels badiencs. CAPÍTOL III: Funcions i competències Article 3. 3.1 La participació de la comunitat i els ciutadans en les activitats que són competència del Servei de Salut i Hàbits Saludables de l'Ajuntament es realitzarà a traves de les funcions pròpies del Consell Municipal de Sanitat i Salut pública, essent aquestes les següents: a) Estructurar i organitzar de forma periòdica i permanent el debat, la reflexió, i la capacitat de proposta de totes les persones, grups i entitats interessades en la salut dels habitants de Badia del Vallès. b) Encarregar informes i proposar iniciatives referents a matèries de competència municipal en l'àmbit de la Salut pública. c) Proposar informes i suggeriments en relació amb el funcionament dels serveis i organismes sanitaris que desenvolupin les seves funcions dins el municipi. 1 d) Promoure i col·laborar en l'organització de campanyes dirigides a aconseguir una millora de les condicions de vida i encaminades a protegir la salut de la comunitat. 3.2 L'Ajuntament es reserva les competències que li atorga la llei de decisió i d'execució, mitjançant els seus òrgans de govern i serveis. CAPÍTOL IV: Organització Article 4. El Consell Municipal de Sanitat i Salut Pública de Badia del Vallès articularà el seu funcionament i les seves decisions a traves del següents òrgans: Plenari del Consell, Presidència, Vice-presidència, Secretaria i Comissions de Treball. En cas que el Plenari comptes amb un gran nombre de membres es podria constituir una comissió Permanent per agilitar el funcionament del Consell. Article 5. Plenari del Consell Municipal de Sanitat i Salut pública 5.1 El Plenari del Consell és el marc de debat de les grans línies d'acció en el camp de la Sanitat i la Salut pública a Badia. 5.2 El plenari es reunirà convocat per la Presidència. 5.3 El plenari promourà l'equilibri en la distribució de responsabilitats i el seu caràcter rotatori. 5.4 Són funcions del Plenari del Consell les següents: a) Proposar la reglamentació de règim interior que concreti i ampliï el contingut del present reglament. b) Aprovar la creació, composició, continguts, competències i duració de les Comissions de Treball. c) Aprovar els programes d'actuació del propi Consell. d) Aprovar la memòria anual del Consell. Article 6. Presidència 6.1 La presidència del Consell Municipal de Sanitat i Salut pública de Badia del Vallès recau en l'Alcalde, que podrà delegar un regidor de l'Ajuntament. 6.2 Són funcions de la Presidència: a) Convocar les reunions del Plenari del Consell segons el recollit al règim de sessions en aquest mateix reglament. Presidir, aixecar i suspendre les reunions i moderar els debats. b) Fixar l'ordre del dia de les reunions del plenari. c) Autoritzar l'assistència al Plenari o Comissions de Treball de persones de reconeguda vàlua o coneixements específics quan el tractament d'un tema concret ho faci aconsellable. d) Fer el seguiment de totes les funcions que són pròpies del consell, vetllant per l'execució dels acords que s'hagin pres i assegurant el compliment de les lleis. e) Donar el vist-i-plau a les actes de les reunions i sessions ateses pel secretari. f) Signar els escrits oficials. g) Ostentar oficialment la representació del Consell en tots els actes i procediments que calgui. Article 7. Vice-presidència 7.1 Serà nomenada per Decret d'alcaldia d'entre els membres que representin el consistori al plenari del consell. 7.2 La funció principal de la vice-presidència és la substitució del President/a amb tots els seus drets i deures en casos de malaltia, absència o delegació d'aquest. Article 8. Secretaria 2 8.1 Podrà actuar com a secretari/a del Consell Municipal de Sanitat i Salut pública la Tècnica de Salut del Servei de Salut i Hàbits Saludables de l'Ajuntament o qui la substitueixi legalment. 8.2 Són funcions del secretari/a: a) Assistir a les sessions del Plenari del Consell per tal d'informar i assessorar a nivell tècnic sobre temes de l'àmbit de salut. b) Aixecar actes de les reunions, trametre-les a tots els membres del Consell. c) Certificar els acord amb el vist-i-plau de la presidència. d) Tramitar, custodiar i arxivar la correspondència i documentació pròpies del Consell. e) Elaborar la memòria anual de les activitats desenvolupades pel Consell. Article 9. Comissions de Treball 9.1 Són les instàncies de treball mitjançant les qual s'estructura el Consell i estaran formades per membres dels diferents col·lectius segons s'acordi al Plenari del Consell. 9.2 Les funcions de les Comissions de Treball seran fixades pel Plenari del Consell en el moment de la seva creació i es basaran en: a) Determinar la modalitat de treball intern de la pròpia comissió i consensuar les línies d'actuació sobre el subàmbit de salut a tractar. b) Encarregar informes i proposar iniciatives referents a matèries de competència municipal en l'àmbit de la Salut pública, que han de ser sotmesos al Consell Municipal de Sanitat i Salut pública c) Proposar informes i suggeriments en relació amb el funcionament dels serveis i organismes sanitaris que desenvolupin les seves funcions dins el municipi, que han de ser sotmesos al Consell Municipal de Sanitat i Salut pública d) Promoure i col·laborar en l'organització de campanyes dirigides a aconseguir una millora de les condicions de vida i encaminades a protegir la salut de la comunitat. 9.3 El Plenari del Consell crearà les Comissions de Treball necessàries per tractar temes específics, subàmbits de Salut, a fi de fomentar la participació i l'eficàcia i eficiència del Consell Municipal de Sanitat i Salut Pública. La seva tasca finalitzarà un cop el Plenari consideri acomplert l'objectiu que se li havia encomanat. 9.4 Aquestes Comissions restaran obertes a la participació i/o assessorament , si és necessari de professionals especialitzats en els temes d'estudi o treball. 9.5 Amb la periodicitat determinada pel Consell, les comissions hauran d'informar del desenvolupament de la seva tasca. 9.6 Cap Comissió podrà adoptar resolucions sobre assumptes de la competència d'altres comissions. No obstant, podran convocar-se reunions entre comissions per tractar temes comuns. 9.7 Cada Comissió de Treball estarà formada per: Un coordinador Vocals 9.7.1 Podran ser vocals els que ho siguin del Plenari. 9.7.2 Podran participar a les comissions persones a títol individual, sempre i quan no superin un terç de la totalitat de participants de la comissió. 9.7.3 Això no obstant podran participar-hi altres persones per la seva especial relació o implicació amb els temes de treball tot i no ser membres del Plenari si així s'acorda per part d'aquest, essent també possible la participació d'una mateixa persona a diferents Comissions de Treball. 3 9.7.4 El coordinador i els vocals membres de les Comissions de Treball seran designats pel President del Plenari a proposta de la pròpia Comissió de treball. 9.7.5 El Plenari del Consell decidirà el nombre mínim i màxim d'integrants de cada Comissió, amb la finalitat de promoure l'operativitat de les mateixes. 9.7.6 Als coordinadors o persones de la pròpia Comissió en qui deleguin els correspon: a) Convocar i dirigir les reunions i debats de la Comissió. b) Trametre a la Presidència del Consell els informes, propostes etc. una vegada elaborats. c) Actuar com a portaveu de la pròpia Comissió en el si del Consell. 9.7.7 S'establirà un registre d'assistència. Tres faltes consecutives podran ser causa de baixa, essent aquesta valorada per la comissió i, si s'escau, proposada al plenari. 9.7.8 Les persones o grups de persones que participen a les comissions de treball hauran de sol·licitar la participació mitjançant la corresponent instància dirigida a la regidoria de salut. CAPÍTOL V: Composició 10. La composició del Plenari del Consell Municipal de Sanitat i Salut Pública serà la següent: a) El president o presidenta b) Secretària. c) Els Vocals. 10.1. Correspon la presidència del Consell a l'alcalde o alcaldessa, o al regidor o regidora en qui delegui. 10.2 Correspon la secretaria del Consell a la tècnica de Salut del Servei de Salut i Hàbits Saludables de l'Ajuntament. 10.3. Són vocals del Consell: a) Un representant designat per cada grup polític amb representació a l'Ajuntament mitjançant prèviament la sol·licitud de participació a la Presidència del Consell. b) Un representant d'entitats o associacions inscrites en el Registre Municipal d'Entitats i Associacions Ciutadanes vinculades a temes de Sanitat i Salut Pública a proposta del President o Presidenta del Consell i prèvia sol·licitud de l'entitat o associació. c) Director/a del CAP de Badia del Vallès o qui la substitueixi legalment. d) Director/a de la Unitat de Salut Mental o qui la substitueixi legalment. e) Representant de cadascuna de les comissions de salut del PEE. f) Representant de Pla d'Inclusió Social de Badia del Vallès per a temes de diversitat cultural. 10.4 Els/les vocals hauran de sol·licitar l'assistència mitjançant la corresponent instància dirigida a la regidoria de salut. 10.5 Els vocals del consell poden comptar amb un suplent que podrà participar tant de les sessions del Plenari com de les comissions de treball. 10.6 Són convidats als Plenaris del Consell: a) Grups d'usuaris de serveis, no formalitzats com associació i reconeguts pel Servei de Salut i Hàbits Saludables de l'Ajuntament. b) Persones que no estiguin en cap grup, associació, entitat, preocupades per l'àmbit de salut, que no superin un terç de membres del Plenari. 10.7 Les persones o grups de persones que assisteixen com convidats als plenaris del consell hauran de sol·licitar l'assistència mitjançant la corresponent instància dirigida a la regidoria de salut. 4 10.8 El Plenari del Consell pot demanar la presència d'un assessor o persona de reconeguda vàlua dins de l'àmbit de Sanitat i Salut pública amb caràcter consultiu en aquelles reunions on ho cregui convenient. Article 11. Renovació del Consell de Sanitat i Salut pública i dels seus càrrecs. 11.1 El Consell Municipal de Sanitat i Salut pública es renovarà cada quatre anys, coincidint amb la renovació de la Corporació Municipal. 11.2 Els càrrecs no seran personals i es renovaran de forma continuada. 11.3 Sense perjudici d'allò que es diu al punt anterior, els representants de les entitats cessaran quan així ho disposi la seva entitat, per dimissió o voluntat pròpia o per cessament acordat. Qualsevol canvi de representant, ja sigui d'entitats o regidors, s'haurà de comunicar per escrit a la Presidència del Consell. 11.4 En el supòsit que un dels membres nomenats hagi de ser substituït sense haver esgotat el termini prefixat, per causes alienes al Consell, l'entitat corresponent farà arribar per escrit a la Presidència la proposta del nou representant escollit en el si de la mateixa, per tal que pugui fer-se efectiu el seu nomenament. Aquest nou representant esgotarà el temps de nomenament de l'anterior. 11.5 Si una entitat no nomena representant al Consell, malgrat haver-li estat requerit, tant en el cas de substitucions com de renovacions per nou mandat, la condició de membre del Consell es suspendrà fins a que procedeixi a la designació de representant. CAPÍTOL VI: Normativa per al funcionament del Consell Article 12. Règim de sessions. 12.1 Totes les sessions del consell seran presidides per una mesa composta per la presidència i la/el secretari/a del consell. Serà imprescindible la seva presència o la dels seus substituts, d'acord amb el que disposa el ROM, per a l'inici de les sessions. 12.2 Per considerar vàlida una reunió del consell municipal es requereix l'assistència d'un terç del nombre legal de representants. 12.3 Reunions ordinàries. En la primera reunió del consell s'elaborarà un calendari de reunions ordinàries que determinarà la seva periodicitat. Per les reunions ordinàries el consell es convocarà amb una setmana d'antelació. La Presidència del Consell elaborarà l'ordre del dia que es podrà ampliar fent arribar propostes, per escrit, fins a dos dies abans de la reunió a la Presidència. Un cop iniciada la reunió només s'hi podran incloure nous punts a l'ordre del dia si la majoria absoluta dels membres legals del consell n'aprova la inclusió. 12.4 Reunions extraordinàries. Seran convocades per la Presidència, per iniciativa pròpia o per petició d'almenys una quarta part dels membres integrants del Consell. La petició es farà durant les sessions del Plenari o mitjançant un escrit signat personalment per tots aquells que la subscriguin, en el qual es raonarà l'assumpte, o els assumptes, que la motiven, que han d'ésser necessàriament competència del Consell. Les reunions extraordinàries es convocaran com a mínim amb una antelació d'una setmana i no es podran incloure punts nous a l'ordre del dia. Article 13. Votacions. Donat el caràcter participatiu del Consell, es potenciarà el diàleg i el debat per intentar d'arribar a decisions consensuades i només s'elevaran al govern les propostes o demandes aprovades per unanimitat. 5 Article 14. Actes 14.1 El/la secretari/a presentarà l'acta corresponent a cada reunió i lliurarà una còpia a cadascun dels membres conjuntament amb la convocatòria i l'ordre del dia de la sessió següent. 14.2 La Presidència i la Secretaria signaran les actes una vegada siguin aprovades. 6