05/2012 ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA CELEBRADA PEL PLE MUNICIPAL DE L'AJUNTAMENT DE BADIA DEL VALLÈS EL DIA 30 DE MAIG DE 2012 Badia del Vallès, 30 de maig de dos mil dotze. El Ple de la corporació quan son les dinou hores i vint minuts, es reuneix a la sala de sessions de l'edifici de l'Ajuntament, en sessió ordinària sota la presidència de l'Alcaldessa senyora Eva Menor Cantador. Hi concorren els regidors següents: Sr. Juan Antonio Lancho Aceituno PSC Sra. Raquel Gracia Peral PSC Sr. Antonio Sabariego Guerrero PSC Sra. Montserrat Jiménez Molina PSC Sr. Antonio Rodríguez Yañez PSC Sra. Montserrat Carbonell Rosell PSC Sr. Joaquim Jesús Duran Redondo AEB Sra. Concepción Hurtado Sánchez AEB Sr. Juan Carlos Santervás García AEB Sr. Sergio Escribano García AEB Sra. Antonia Escrivà Castellanos PP Sr. Pablo Ropero Muñoz PP Sra. Saray Muñoz Contreras PP Sr. Eusebio Argueta Chica ICV-EUiA Marta Figueras i Badia CIU Sr. Raul Ortiz Parra PXC Assisteix la secretària general la senyora Carme Coll Gaudens i l'interventor senyor Raul López Borras. Abans de començar amb l'ordre del dia el punt número dos que és la pressa de coneixement de la renúncia del regidor de la Corporació el passaríem al final de tot perquè el regidor estigui present en el debat de tots els punts del Ple. Oberta la sessió per la senyora Alcaldessa i amb el quòrum necessari, es procedeix a resoldre els assumptes de l'ordre del dia, adoptant-se els següents acords: I. PART DISPOSITIVA 1. APROVACIÓ ACTES SESSIONS ANTERIORS L'alcaldessa dona la paraula al senyor Quim Duran regidor del grup municipal de l'AEB que diu: "Gràcies senyora Alcaldessa, voldríem a l'acta de la sessió del Ple municipal del 25 d'abril que constessin les següents cosetes. En primer lloc, cada vegada que es refereix a la meva persona com a Quim Duran aparegui sense accent. Quan aparegui la senyora Concha Hurtado aparegui amb la terminologia ch, la terminologia castellana Concha. I finalment creiem veure que al referir-se a la senyora Escrivá apareix també sense accent. Dit això voldríem anar a la pàgina número 11 sembla ser que la màquina no recull una paraula com és la de insubmissió i cada vegada que un regidor a fet ús d'aquesta paraula insubmissió ha aparegut un altre si més no curiosa que és la de insubmissió, que no sabem si existeix però en tot cas tindria connotacions ben diferents. 1 I d'altra banda, un altre observació que voldríem fer a l'acta a la pàgina número 13, la intervenció de la representant de la Plataforma dels Afectats per la Hipoteca, la primera vegada que apareix es fa referència com a representant de la PAZ acabat en Z i no pas de la PAH acabat amb h. Això referent en l'acta del Ple ordinari de 25 d'abril. Respecte a l'acta del Ple de la sessió extraordinària celebrada el dia 2 de maig, simplement una observació al final de la pàgina 6, es va fer servir la paraula atzucac, i en canvi ve recollit com a ajocat, simplement això. Moltes gràcies." S'aproven sense necessitat de lectura prèvia les actes de la sessió ordinària que va tenir lloc el dia 25 d'abril i extraordinària de 2 de maig de 2012 ja que tots els membres del consistori disposaven del text. 2. PRESSA DE CONEIXEMENT RENÚNCIA REGIDOR CORPORACIÓ Tal com a indicat l'alcaldessa aquest punt passa al final de l'ordre del dia després dels precs i preguntes. 3. COMPTE GENERAL 2010 La secretària llegeix la proposta d'acord sobre l'aprovació del compte general de 2010. Seguidament l'alcaldessa dona la paraula a la senyora Marta Figueras regidora del grup municipal de Convergència i Unió que diu: "Moltes gràcies senyora Presidenta. Nosaltres com ja comença a ser un hàbit tot allò relatiu a comptes generals i pressupostos no podem donar-li suport perquè fa anys que estem votant en contra dels pressupostos i per tant seria una mica incoherent votar en contra dels pressupostos i votar a favor de les posades de compte del compte general, en aquest cas com que som conscients que tot plegat és un tràmit més administratiu que altre banda nosaltres ens abstenim. Gràcies." L'alcaldessa dona la paraula al senyor Eusebio Argueta regidor del grup municipal d'ICV-EUiA: "En este punto nos abstendremos. Gracias." L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Antonia Escrivá regidora del grup municipal del Partit Popular que diu: "Gracias senyora Alcaldesa. Les comptes del 2010 son les que son i la situació era la que era, no hi ha cap mena de problema en els documents que hem revisat per tant el nostre posicionament serà l'abstenció. L'alcaldessa dona la paraula al senyor Quin Duran que diu: "Moltes gràcies senyora Alcaldessa, com ja ha dit la representant de Convergència i Unió, aquests pressupostos del 2010, tampoc no son els nostres pressupostos i per tant no podem donar suport explícit en aquest compte general, l'Alternativa d'Esquerres per Badia s'abstindrà en aquest punt, sí fent un prec a tots plegats per a que de cara a pressupostos i liquidacions posteriors tant el 2011 com quan s'escaigui el 2012, es respectin els terminis i les formes per a presentar la documentació allà on s'escau per no haver d'aparèixer una vegada més als mitjans de comunicació per no fer les coses que toca quan toca i com toca. Moltes gràcies." L'alcaldessa dona la paraula al senyor Juan Antonio Lancho regidor d'Economia que diu: "Me quedo con la última intervención del portavoz de l'AEB, en el que sí que es cierto que tenemos que esforzarnos todos, todos en general en la casa en general para tanto la documentación como los expedientes como los trámites se cumplan en tiempo y forma. Es cierto que a veces nos podemos encontrar con algún obstáculo pero eso no tiene que servir de coartada para no entregar o no presentar las cosas a tiempo, es un compromiso que ya cogimos en la última presentación de cuentas y que esperamos cumplir. Gracias." Sotmesa la proposta a votació s'aprova amb 7 vots a favor (PSC) i 10 abstencions (1 PXC, 1 CIU, 1 ICV-EUIA, 3 PP, 4 AEB) el següent acord: 2 "Atès que, una vegada format i informat per Intervenció, el Compte General de l'exercici 2010, fou dictaminat favorablement per la Comissió Especial de Comptes, en sessió de la Comissió Informativa de l'Àrea d'Economia celebrada el 14 de novembre de 2011. Atès que aquest Compte General restà exposat a informació pública durant quinze dies, als efectes d'examen, així com per la possible presentació de suggeriments i reclamacions, sense que durant l'esmentat període i vuit dies mes, fos presentada cap reclamació. Vist allò que estableix l'article 212.4 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març. S'acorda: Primer.- Aprovar el Compte General corresponent a l'exercici 2010 de l'Ajuntament de Badia del Vallès. Segon.- Trametre còpia de l'expedient i del propi Compte General de 2010 a la Sindicatura de Comptes de Catalunya." 4. DETERMINACIÓ DE SERVEIS PRIORITÀRIS SEGONS ARTICLE 3.2 DEL RDL 20/2011, DE MESURES URGENTS EN MATÈRIA PRESSUPOSTÀRIA, TRIBUTÀRIA I FINANCERA PER A LA CORRECCIÓ DEL DÈFICIT PÚBLIC La secretària llegeix la proposta d'acord. L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Montserrat Jiménez Tinent d'alcaldessa de l'àrea d'Economia, Governació i Serveis Generals que diu: "Gracias senyora Alcaldesa. El Real Decreto Ley 20/2011, de 30 de diciembre, de medidas urgentes en materia presupuestaria, tributaria y financiera para la corrección del déficit público, dispone en su artículo 3.2 que durante el año 2012 no se procederá a la contratación de personal temporal, ni al nombramiento de personal estatutario temporal o de funcionarios interinos salvo en casos excepcionales y para cubrir necesidades urgentes e inaplazables que se restringirán a los sectores, funciones y categorías profesionales que se consideren prioritarios o que afecten al funcionamiento de los servicios públicos esenciales. En la Exposición de Motivos del citado Real Decreto Ley no se encuentra referencia alguna para poder examinar la causa de esta prohibición de contratación del personal con carácter temporal, por lo que no se sabe el alcance de esta fórmula elegida por el Gobierno. A la vista de la interpretación estrictamente literal, parece dar a entender que la prohibición de la contratación de personal laboral temporal o de nombramientos de personal funcionario interino debe ser amplia, con las excepciones en el mismo artículo recogidas, teniendo una lógica congruencia la congelación de la oferta de empleo público, que sí se recoge en la Exposición de Motivos . De la exposición de motivos se desprende que el objeto del Real Decreto Ley 20/2011 es la de limitar el gasto de las Administraciones Públicas, impidiendo el endeudamiento de las mismas con nuevas contrataciones o nombramientos, aunque sea temporales o interinos. De ahí que, a falta de una explicación más clara sobre estos extremos, desde el punto de vista de los servicios jurídicos consultados de nuestra Corporación y supramunicipales concluyen que la prohibición abarca a todas las contrataciones temporales en sus diferentes modalidades y la de nombramientos interinos. Por lo tanto la limitación prevista en el artículo 3.2 del Real Decreto Ley 20/2011, de 30 de diciembre, supone que sólo se podrá incorporar nuevo personal cuando concurran los que dicho precepto impone. Literalmente, como ya se ha mencionado anteriormente, el artículo 3.2 determina que "Durante el año 2012 no se procederá a la contratación de personal temporal, ni al nombramiento de personal estatutario temporal o de funcionarios interinos salvo en casos excepcionales y para cubrir necesidades urgentes e inaplazables que se restringirán a los sectores, funciones y categorías profesionales que se consideren prioritarios o que afecten al funcionamiento de los servicios públicos esenciales". 3 En este sentido, respecto al concepto de "servicio esencial", ha de indicarse que no existe ninguna norma en materia de régimen local que contenga una definición de qué ha de entenderse por dicha denominación, por lo que corresponderá a cada Administración Local declarar y motivar con ocasión de la tramitación del correspondiente expediente la concurrencia de dicha circunstancia en cada caso en concreto. Y es por todo lo anteriormente expuesto que este equipo de gobierno presenta esta propuesta de acuerdo al pleno municipal a fin de garantizar la seguridad jurídica de las contrataciones y nombramientos temporales que se requieran en los servicios contenidos en la misma, a fin de seguir garantizando una atención de calidad a los ciudadanos y ciudadanas de Badia del Vallès, que quede claro que esta norma nos impide contratar, por lo que si no llevamos a cabo esta propuesta de acuerdo no podemos efectuar suplencias o sustituciones en ningún puesto de trabajo de este Ayuntamiento. Gracias." L'alcaldessa dona la paraula al senyor Raul Ortiz regidor del grup municipal de Plataforma per Catalunya que diu: "Gracias señora Alcaldesa, nada más decir que Plataforma por Catalunya se abstendrá en este punto. Gracias." Seguidament l'alcaldessa dona la paraula a la senyora Marta Figueras regidora del grup municipal de Convergència i Unió que diu: "Gràcies senyora Presidenta, només comentar que, al respecte d'aquest punt el grup municipal de Convergència i Unió votarà a favor, però no votarem a favor perquè estiguem a favor d'aquest Reial Decret Llei 20/2011 que atempta contra totes les competències habidas y por haber, dels ens municipals, ara resulta que des de l'Estat ens han de dir que podem fer i que no podem fer fins al punt de decidir que no podem contractar ningú encara que ho necessitem, la coletilla aquesta de que només podem contractar serveis prioritaris te la sort de no estar massa definida com a comentat la regidora i per això mateix el primer cop que es va presentar això, aquesta proposta des de l'equip de govern des de Convergència vam veure altres precedents de redaccions al respecte per veure com ens hem podíem sortir i producte d'això és un dels afegitons que ha tingut aquesta proposta que és apel·lar a tot allò que el Ple de la Diputació de Barcelona va aprovar al febrer i que si queden dintre de la competència de l'Ajuntament nosaltres ho entenem també com a prioritari i per tant nosaltres podem contractar al personal. A mi personalment em sembla indignant tot el tema del Reial Decret però com també ha explicat la regidora i nosaltres votarem a favor perquè crec que dintre del marc legal hem fet el possible per gestionar aquest tema, i perquè és necessari aprovar això si al cap o a la fi volem contractar, sense això no podem contractar, per tant, aprovem-lo, gràcies." L'alcaldessa dona la paraula al senyor Eusebio Argueta regidor del grup municipal d'ICV-EUiA que diu:"Gracias señora alcaldesa. Nosotros en este punto votaremos a favor pero antes me gustaría dejar claros unos cuantos argumentos del grupo municipal de Alternativa Esquerra Unida. Estamos en contra de la injerencia del gobierno central en las decisiones municipales esto afecta directamente a la vida cotidiana de los vecinos, de los ciudadanos y yo no se si los vecinos que nos acompañan en este Pleno se acuerdan de una cosa que votamos en este pleno que se llamaba reforma constitucional, que apoyó el gobierno del PSOE y el gobierno ahora del PP, esos dos partidos apoyaron la reforma constitucional, este es uno de los pasos que ahora nos está afectando, con un decreto desde el Estado nos pueden decir lo que tienes que hacer y lo que no. Y de hecho nosotros como responsables y representantes de los vecinos tenemos que hacer cosas y dar respuesta a las necesidades cotidianas de nuestros vecinos. Y estos servicios prioritarios que ahora se han descrito los apoyaremos, pero hay otra cosa más que nosotros no lo tomamos en cuenta, que en los tiempos que estamos viviendo y es que algunos de los servicios los tendremos que mancomunar, ver que necesidades tenemos con otros que ya lo hemos hablado, con otras localidades vecinas. De hecho hay algunos acuerdos con algunos municipios incluso de mancomunar algunos de los servicios que aquí se hablan de vital importancia, como es la seguridad ciudadana, la policía local, pero con los municipios menores de10.000 habitantes. De hecho nosotros, ¿Por qué no podemos empezar a trabajar estos proyectos también con Barberà, Cerdanyola o Sabadell? Es un problema realmente importante. Yo creo que es importante en los tiempos que estamos viviendo, y a lo mejor y más con lo que se está hablando, con lo que está apretando el tema de la crisis. De hecho, este grupo político al que yo represento, votaremos a favor de esta decisión porque creemos que es necesario dar una atención de primera calidad a nuestros ciudadanos". 4 A continuació pren la paraula la senyora Antonia Escriva, regidor del grup municipal del PP, que diu: "Muy brevemente, como persona que integra una formación política que está en el gobierno, y la situación actual es la que es, yo entiendo que a nadie le gusta y nadie puede ver con buenos ojos las medidas correctoras que se aplican bajo diferentes puntos. Entiendo y creo que todos sabemos que en determinadas entidades locales, no digo que sea esta, se ha promovido el amiguismo a la hora de contratar personal, y ahí puestos en determinadas entidades locales que no son necesarios, con lo cual creo suponer que desde el equipo de gobierno se ha intentado ser muy austero en cuanto al gasto, al personal y demás, que esto provoca lógicamente las reacciones que todos están en su derecho de tener. No obstante, esta formación política del PP en Badia, como antepone el derecho y las necesidades ciudadanas del municipio, votaremos a favor de esta moción porque entendemos que si es cierto que a través de diferentes aportaciones, sobre todo la de CiU, la cual nos vino como anillo al dedo para adaptarla, y que este Real Decreto nos permitiera cuanto menos tener garantizadas las necesidades del municipio, con lo cual entiendo que no sea la misma postura ni la misma visión, pero votaremos a favor y este es el sentido de nuestro voto". A continuació intervé el senyor Sergio Escribano, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "Començo dient que nosaltres votarem en contra, això és el primer que diré. Continuo, encara que pot semblar contradictori però no ens ho sembla a nosaltres, felicitant a l'equip de govern "por el intento de quiebro", us felicitem. Heu intentat fer un "quiebro" a aquesta norma que realment per a nosaltres significa una invasió clara de competències municipals, i per a nosaltres això és inasumible. Hauríem de ser molt ajuntaments, ja n'hi ha que ho fan, que ens declaressin insubmisos davant d'aquesta normativa. Insubmissió es el que demanàvem des de l'AEB i el que continuem demanen. Tots els serveis que presta aquest Ajuntament a la ciutadania son imprescindibles, això no es una cosa amb la qual pensi o pensem nosaltres que estigueu en contra d'això, jo se de bona tinta que també ho penseu. Tots els serveis que aquest Ajuntament dóna als ciutadans son imprescindibles, i tots haurien de ser, amb tot hi hauria d'haver la possibilitat de substituir a un treballador o una treballadora que s'hagi posat malalt en un moment donat, o hagi causat baixa per un altra mena de problema o de situació personal. Nosaltres denunciem les polítiques de collar als ajuntaments i de fer-los ser econòmicament "la cenicienta del cuento", que han practicat des de sempre els governs central i autonòmics que han estat presidits per una quantitat no gens despreciable de partits molts del quals esteu aquí representats. Estem econòmicament collats i això no es fa perquè si. Això es fa amb un ànim de no descentralització de poder, es fa amb un ànim de quan arribi el moment d'intervenir i de decidir que es fa als ajuntaments de l'Estat, poder decidir-ho. No deixant marge econòmic als ajuntaments per a poder prendre decisions contràries a aquestes normes. I per això nosaltres votarem en contra. No ho acceptem". L'alcaldessa diu: "Bé, s'han dit moltes coses al respecte d'aquest Decret de serveis bàsics per a intentar, que es el que preteníem tots i en l'esperit de les intervencions de cadascun dels regidors d'aquesta Corporació ha quedat palès el que volem, i es que no hagi una injerència per part de l'Estat en decidir com hem de gestionar els nostres propis recursos, però també és veritat que com institució estem sotmesos a l'imperi de la llei i hem d'intentar buscar el forat millor per a fer les coses com nosaltres considerem que hem de fer, però complint la llei que es el que hem de fer els que sobretot amb les nostres signatures fem un contracte o fem una disposició econòmica. Dir que la única cosa a agrair també, que jo ho ha comentat també la Marta Figueras, el llum que ens va donar en aquest moment del decret de la Diputació, que malgrat ser el propi PP el que ha fet aquest decret, ha estat curiosament RRHH de la Diputació de Barcelona els que han buscat el forat per a no complir aquest decret, amb la qual cosa es tot plegat molt curiós, però bueno ens va donar llum perquè és veritat que totes les consultes i totes les reunions que havíem tingut fins i tot amb la Diputació, ens estaven dient tot el contrari. Va ser, la veritat, un procés bastant complicat i farragós de veure quina decisió es prenia, amb la qual cosa la intencionalitat era la que era, ja s'ha fet una substitució inclús abans d'aprovar el decret de serveis mínims perquè era el que calia fer, i agrair tots els posicionaments. No estic d'acord amb que totes aquestes normes que realment son una veritable ingerència en l'autonomia local, el tema del pla d'ajusts, el tema del decret, totes aquestes normes en el fons son una manera d'intervenir en la nostra capacitat de decisió, i no només per criteris d'austeritat perquè es podia fer d'altres, limitar la despesa en determinades coses més supèrflues que no en aquest sentit, no s'ha fer cap tipus d'intervenció i nosaltres podem 5 presumir de ser un Ajuntament en aquest sentit que no tenim despeses supèrflues com d'altres, en una despesa enorme en cotxes oficials o coses d'aquests tipus". Es procedeix seguidament a la votació de la proposta, aprovant-se per 12 vots a favor (PSC, PP, ICV-EUiA, CiU, 1 abstenció (PXC) i 4 vots en contra (AEB). S'acorda: "Vist el reial decret llei 20/2011, de 30 de desembre, de mesures urgents en matèria pressupostària, tributària i financera per a la correcció del dèficit públic i en concret l'article 3.2 d'aquest text normatiu que estableix: "Durante el año 2012 no se procederá a la contratación de personal temporal, ni al nombramiento de personal estatutario temporal o de funcionarios interinos salvo en casos excepcionales y para cubrir necesidades urgentes e inaplazables que se restringirán a los sectores, funciones y categorías profesionales que se consideren prioritarios o que afecten al funcionamiento de los servicios públicos esenciales." Atesa la necessitat de determinar uns serveis prioritaris a fi de donar compliment a l´establert a la referida norma. Atès que el legislador no ha optat per procedir a la delimitació dels serveis que es consideren essencials i prioritaris. Atès l´acord de ple de la Diputació de Barcelona, de 23 de febrer de 2012. Atès el que disposen l'article 22.2 i) i q) de la Llei 7/1985, de 2 de abril, reguladora de les bases del règim local, i 52.2 j) i r), del decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya Vist l'informe de la directora de recursos humans. S'acorda: Primer.- Establir uns serveis prioritaris dins de la cartera de serveis ofertada per aquest ajuntament a fi de garantitzar el manteniment d´ aquells serveis i en conseqüència llocs de treball susceptibles de ser coberts de forma excepcional mitjançant nomenament interí o contractació temporal. Segon.- Incloure aquesta relació de sectors, funcions i categories professionals prioritàries que per necessitats urgents i inajornables que afectin al funcionament dels serveis públics essencials seran coberts: Personal de l'equip d'atenció primària de Serveis Socials en concret les categories professional de treballadors/es socials i educadors/es socials. Aquelles categories professionals que per la seva pròpia naturalesa i servei, són de caràcter unipersonal, que no puguin ser reemplaçades per personal propi mitjançant reassignació de funcions, o bé per l'especificitat del lloc a exercir o bé per la titulació exigida, i sempre que es justifiqui de forma fefaent la necessitat urgent i inajornable. Policia Local, donades les característiques de la policia local de Badia del Vallès, i la plantilla tan ajustada d'efectius en la categoria d'agents. Auxiliars de manteniment-conserges dels equipament municipals, en aquest cas única i exclusivament quan sigui del tot inviable la cobertura de les vacants amb personal ja existent a l'ajuntament. Auxiliars tècnics de biblioteca de la Biblioteca Vicente Alexandre. 6 Personal adscrit a la brigada d'obres i manteniment dels equipaments municipals i via pública. Personal tècnic qualificat destinats a funcions d'assessorament jurídic, control i verificació de subministraments, obres i promoció econòmica, tals com OAC, OMIC, urbanisme, informàtica i promoció econòmica. Així com, tots aquells inclosos a l'acord aprovat al ple de la Diputació de Barcelona de data 23 de febrer de 2012, que estiguin dins de les competència d'aquest ajuntament. Tercer.- La contractació temporal i/o nomenament de funcionaris interins en els supòsits anteriors es realitzarà únicament en els supòsits de necessitats urgents i inajornables que afectin al funcionament dels serveis públics prioritaris o essencials, i seran considerats en aquest sentit a partir del quart dia d'acreditació de la baixa i sempre que la necessitat sigui inajornable. Quart.- Els contractes o nomenaments de personal aprovats per cobrir necessitats urgents i inajornables s'extingiran en ocasió del venciment del seu termini temporal i no podran ser prorrogats. 5. REGLAMENT D'US DE LES INSTAL·LACIONS ESPORTIVES Es dóna lectura de la proposta presentada, i seguidament pren la paraula el senyor Antonio Rodríguez, regidor d'Esports, que diu: "Hoy presentamos en este Pleo el Reglamento interno deportivo de las instalaciones deportivas de Badia del Vallès, elaborado desde los servicios de Deporte y con la participación de CiU, AEB, PP y ICV-EUiA. Regulará el uso de todas las instalaciones deportivas municipales: pistas de petanca, complex esportiu de Badia de la Plata, campo de futbol de Sergio Busquets, Burgos, Av. Tibidabo, instalaciones deportivas municipales del poli viejo. Este Reglamento se ha elaborado con el objetivo de dotar de un instrumento válido que nos permita garantizar una buena convivencia y respeto dentro de las instalaciones deportivas municipales de Badia del Vallès. Creemos que es necesario definir cuales son los diferentes criterios y normas que deben regir dia a dia en las personas que hacen uso de las instalaciones para un buen funcionamiento. Mediante este Reglamento se quiere resolver las posibles situaciones que se deriven de los diferentes conflictos que puedan surgir, mejorando la convicencia entre todos los usuarios y usuarias". Seguidament pren la paraula el senyor Raul Ortiz, regidor del grup municipal de PXC, que diu: "En este tema del Reglamento de las instalaciones deportivas estamos de acuerdo en casi todo, pero no lo podemos votar a favor ya que hay un par de puntos en los que nos estamos de acuerdo, por lo cual nuestra prostura será la abstención". L'alcaldessa cedeix la paraula a la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "En primer lloc agrair al regidor que ara en l'explicació d'aquest punt de l'ordre del dia, hagi citat les aportacions del grup al qual represento. Li agraeixo de veritat. El que passa es que a mi no m'ha agradat massa com s'ha portat tota la feina feta respecte d'aquest Reglament d'ús, i no ho dic ara per la feina d'incorporació d'aportacions que s'ha fet des d'aquesta regidoria en cap cas, sinó pel següent. Aquesta es una feina que es va iniciar a la legislatura passada. Es una feina on l'equip de govern de la legislatura passada i el regidor que hi havia aleshores, ens va entregar un esborrany de proposta de Reglament d'ús de les instal.lacions esportives, una proposta que era molt escueta però que servia de base perquè tots els grups municipals poguéssim oferir les nostres aportacions. Des de CiU vam fer una feina de mesos mirant d'altres reglaments d'instal.lacions esportives i demés, i vam fer una proposta allò amb un dossier, amb cara ......dic de memòria el número de pàgines, però devia tenir unes 20. Allà es feien diversos tipus d'aportacions, no només de tipus més legal de prohibicions de coses, sinó també com poder enfocar l'ús d'alguns dels espais de les instal.lacions esportives. Tot allò de cop i volt es va esvair, i quina es la meva sorpresa quan en aquesta legislatura apareix l'equip de govern, que continua essent el PSC, amb una nova proposta de Reglament d'ús de les instal.lacions esportives que res tenia a veure amb l'anterior, aquesta era infinitament millot i molt millorada, i demanant aportacions de tots els grups. Des de CiU comencem a veure que, me'n recordo específicament algunes de les aportacions de la senyora Concha Hurtado que 7 anava dient "home, podríem incorporar això, podríem incorporar l'altre". I nosaltres ho miràvem astorats pensant , però es que tot això nosaltres ja ho vam proposar en aquella proposta inicial. M'ha sabut una mica de greu perquè allà havia una feina que s'ha perdut i s'ha començat de zero, i potser val la pena optimitzar el temps i les energies i poder canalitzar-ho d'una altra manera. Malgrat això, si que he de reconèixer que aquest any l'equip de govern, si haguéssim començat de zero, el plantejament ha estat molt correcte i per tant, evidentment no votaré en contra per un tema de forma, però si que m'abstindré". L'alcaldessa dona la paraula al senyor Eusebio Argueta regidor del grup municipal d'ICV-EUiA que diu:"Alguna información de la que ha dado la representante de CiU es verdad, yo la conocía, pero en el momento de debate quizá no lo he tenido en cuenta porque pensaba, hicimos una propuesta y yo en la última etapa de tratar el Reglamento pues si entiendo que ha habido un entente, que nos hemos puesto de acuerdo y han incorporado las propuestas que hemos hecho, hay otras que no pero bueno supongo que las negociaciones es esto lo que se lleva, es esto lo que se da. Hemos intentado pienso, y por supuesto tengo que felicitarlos sobretodo a los técnicos de deportes con los que más nos hemos comunicado y nos hemos enviado correos, y después por supuesto las decisiones políticas de incorporar este Reglamento incluso en la Junta de Portavoces hemos tenido algún momento de dificultad para incorporar alguna última cosa pero bueno, yo creo que todo se puede limar caminando. Creo que hemos llegado a hacer una propuesta que nos sintamos a gusto, que nos sintamos cómodos. Que se puede mejorar en el camino por supuesto. Se puede mejorar en el camino y creo que hemos conseguido cosas, poner, colocar cosas para que los ciudadanos no se sientan a gusto, se sientan cómodos los usuarios de las instalaciones deportivas al igual que en el resto de las instalaciones municipales. Es por eso que daremos el apoyo a esta propuesta de Reglamento que presentan en esta sesión plenaria el equipo de gobierno". A continuació pren la paraula la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "No voy a repetir lo expuesto por la señora representante de CiU que bien es cierto, no en parte sino en su totalidad, y muy brevemente decir que desde esta formación política nuestra postura será la de abstención". Intervé la senyora Concha Hurtado, regidora del grup municipal de l'AEB, que diu: "Desde nuestro grupo damos las gracias por haber recogido todas las aportaciones o la mayoría, porque no obstante nos vamos a abstener por una de las aportaciones que creemos que es muy importante, que es fumar en el campo de futbol, aunque creemos que la ley puede recogerlo, pero ya se ha comprobado que hay en otro sitio en que no se permite, sobretodo porque entendemos que mayoritariamente en el campo de futbol es una escuela de formación deportiva para niños. Es muy desagradable que un niño esté corriendo campo arriba campo abajo, que se siente en el banquillo y en la parte de atrás sentado viéndole su papá o no su papá se esté fumando. Es nocivo para la salud y creemos que es un mal ejemplo para los chavales, por lo cual durante el tiempo de alegaciones presentaremos las alegaciones oportunas sobre este tema. Por lo demás, yo no sabía que...tenía entendido que se había trabajado, creemos que también ha sido un trabajo importante, que se ha hecho en un Reglamento de era necesario, y bueno ahora nos queda a todos la parte de trabajador o del Ayuntamiento y a los usuarios de cumplirlo, porque hasta ahora cada uno iba por donde podía y se hacía lo que se podía, y ahora hay que poner hincapié en que todas estas normativas se lleven a cabo y se cumplan". Es procedeix seguidament a la votació de la proposta, aprovant-se per 8 vots a favor (PSC, ICV-EUiA) i 9 abstencions (AEB, PP, PXC). S'acorda: Vista la necessitat de regular l'ús de tots els espais esportius del municipi, per tal de fomentar la convivència i el bon ús de les mateixes per part de tots els usuaris i usuàries. Aquest reglament té per objecte la regulació de l'ús i funcionament de les instal·lacions esportives municipals de Badia del Vallès. Vist el text articulat del Reglament de l'ús de les instal·lacions esportives municipals de Badia del Vallès que s'adjunta a aquesta proposta. 8 De conformitat amb el que disposen els articles 22.2 d) i 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, 178 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya i 63 del Decret 179/1995 de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'obres i serveis de les entitats locals. S'acorda: Primer.- Aprovar inicialment el Reglament de l'ús de les instal·lacions esportives municipals de Badia del Vallès. Segon.- Obrir un període d'informació pública per un període de trenta dies, mitjançant anunci en el Butlletí Oficial de la Província, Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, en un dels mitjans de comunicació escrita diària i en el taulell d'anuncis de la Corporació. Durant aquest període l'expedient restarà a disposició de qualsevol persona que el vulgui examinar per tal de presentar les al·legacions i/o suggeriments que es considerin convenients. De no presentar-se reclamacions o suggeriments en l'esmentat termini, es considerarà aprovat definitivament sense necessitat d'acord exprés pel Ple. 6. RENDA MÍNIMA D'INSERCIÓ Es dóna lectura de la proposta presentada, i seguidament pren la paraula la senyora Montserrat Carbonell, regidora de Benestar Social que diu: "L'1 d'agost de 2011, sense avís previ, la Generalitat de Catalunya va modificar els requisits i protocols de la Renda Mínima d'Inserció. Això va comportar el caos a les administracions catalanes, sobretot a les locals, per manca d'informació i descoordinació, i la desesperació de moltes persones, que depenien d'aquesta prestació per fer front a les necessitats essencials de la vida quotidiana. A Badia son 72 famílies les afectades per aquesta situació. Així doncs, la reforma es va produir en plena crisi, ja que, apart dels i les beneficiaries cròniques, en els darrers temps, degut a la crisi econòmica, s'havia vist incrementat considerablement el nombre de persones que depenien de la renda mínima d'inserció com a renda de subsistència. Aquest increment ha anar acompanyat de la incorporació de nous perfils, ja que un cop esgotats els subsidis per desocupació i les prestacions contributives, molts ciutadans i ciutadanes, tenien en la RMI el darrer recurs. A partir de llavors i fins l'actualitat, la situació no ha millorat. La RMI ha deixat de ser un dret universal, per passat estar limitada anualment per la llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya. Així mateix, i entre altres requisits, s'estableix que: · Es passa a requerir una residència continuada de 2 anys, abans era d'1 any. · Es passen a computar els ingressos obtinguts en els darrers 12 mesos, abans eren 6 mesos. · Independentment de la circumstàncies socioeconòmiqes de les famílies, el temps màxim d'ús de la prestació és de 60 mesos, abans no hi havia limitació temporal, i la quantitat màxima a percebre el Salari Mínim Interprofessional, 641,40. · La RMI passa a ser incompatible amb altres prestacions públiques i per tant amb altres drets subjectius i universals. Estem preocupats davant aquests fets, ja que vulneren drets que s'havien aconseguit com és el dret subjectiu i universal als serveis socials, a l'atenció a la dependència, a la lluita contra la violència masclista, a la protecció de la infància i adolescència en risc, etc. Lamentem el silenci del Departament de Benestar i Família, i el poc suport donat a les administracions local, que hem patit el caos en els serveis socials bàsics, degut a la manca d'informació; hem hagut de fer front a ajuts d'urgència, com a conseqüència de la manca d'ingrés de la RMI; i hem patit situacions de confrontació amb els i les afectades. Considerem que la incompatibilitat de la RMI amb altres prestacions no nomes limita la primera, si no que vulnera drets de ciutadania que s'havien conquerit al nostre país. 9 Insistim en al necessitat d'un canvi de model en la RMI, però un canvi de model que s'adapti a les noves necessitats socials, no que presenti com a única sortida una reducció del pressupost destinat a RMI". Seguidament pren la paraula el senyor Raul Ortiz, regidor del grup municipal de PXC, que diu: "Desde PXC encontramos muy lógico que de vez en cuando estas ayudas se tienen que controlar y volver a hacer un reajuste de quien realmente las necesita o no.Todo esto que pasó en agosto de 2011, que ahora mismo acaba de comentar, hay que mirar también porqué pasó este reajustamiento. Porque se detectaron 9.000 casos que se hicieron transferencias a entidades bancarias de todo el mundo, con lo cual había gente recibiendo estas ayudas que ni siquiera está residiendo en nuestro país, con lo cual nosotros no podemos votar esto a favor. En PXC siempre hemos dicho que tanto para ayudas, como para trabajo, como para vivienda, primero los de casa". Seguidament intervé la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "La voluntat d'aquesta prestació es ajudar a les persones a trobar feina. No es una ajuda perpètua ni assistencial passiva. Va ser concebuda amb caràcter universal però no garantit, sinó condicionat a seguir com el seu nom indica, els compromisos establerts al pla individual d'inserció. La RMI no es una renda bàsica. En aquest context de crisi econòmica i d'ordenació i racionalització de la despesa de l'administració, és imprescindible que utilitzem correctament les ajudes socials en relació a la casuística per tal d'oferir el millor servei possible. Cada ajuda te la seva funció, no les hem de confondre. Per a les persones que finalitzen el seu període d'atur tenim la prepara que ve de l'Estat. Per a les persones a l'atur amb una dificultat social afegida, tenim la RMI que ve de la Generalitat, i aquesta mesura incentiva a seguir la formació i ha d'anar lligada necessàriament al pla individual de reinserció, al PIR, per a la prestació de necessitats bàsiques. Per a la gent gran tenim la pensió no contributiva o el SOBI que prové de l'Estat complementats per la Generalitat i els ajuts per a les despeses de la llar. Per a les persones amb alguna discapacitat tenim la invalidesa laboral de l'Estat i d'altres. I per a persones amb dependències tenim la llei de dependència de la Generalitat i de l'Estat. Respecte al que s'afirma aquí en la lletra A de l'acord primer, caldria dir que en la reformes de la Llei 10/1997 de la RMI. També poden haver accedit d'altres persones a l'ajut. Les modificacions efectuades tenen per objectiu personalitzar la funció de la prestació per tal de donar cobertura a la demanda seguint els següents principis. D'una banda l'objecte del programa no és la contenció de problemàtiques socials mitjançant ajudes sinó la resolució d'aquestes problemàtiques amb un seguit d'actuacions. Segon, l'objectiu de la renda mínima d'inserció és l'efectiva inserció laboral com he dit, i social de les persones que s'acullen. Tercer, la RMI no es un substitutiu de les polítiques passives d'ocupació de l'estat, sinó una mesura de protecció social adreçada a les persones que presenten una problemàtica afegida a més de l'estrictament laboral. Quart, la RMI ha de ser l'últim recurs al qual s'acull una persona per a assegurar la seva subsistència. Abans de recòrrer-hi ha d'haver esgotat totes les vies al seu abast, recursos propis, d'altres prestacions. La RMI no ha de ser una prestació supletòria d'altres prestacions estatals o autonòmiques que tinguin un criteri d'accés per restrictiu. I per últim, la prestació econòmica no ha de tenir efectes desincentivadors a la recerca de feina, al contrari, ha de permetre la subsistència de la persona mentre realitza les activitats que han de permetre la seva reinserció. Si que estic d'acord amb vostè, senyora Regidora, en que aquesta subsistència ha de ser digna, i d'això en podem parlar. Els objectius finals d'aquestes actuacions son: assegurar que tothom que necessiti rebre l'ajut del programa en tingui, però que ningú que tingui d'altres recursos a la seva disposició s'aculli al programa, i això és important. Dos, salvaguardar la sostenibilitat financera del programa per a poder mantenir la prestació a qui realment la necessita. Ara s'ha posat topall en les ajudes. Al salari mínim interprofessional de 746,00 euros hi havia gent que podia sumar fins a 1.200 euros en ajudes, i no és just ni incentiva la inserció laboral. També s'ha posat topall en mensualitats, 60 mesos, 5 anys, excepte en majors de 60 anys que pot ser vitalícia. La RMI vista l'experiència dels darrers mesos i per efecte de la crisi econòmica, s'ha mostrat com un instrument insuficient a l'hora de resoldre els problemes de molts dels seus beneficiaris. Per tant, també coincidiríem en que cal una reforma. Atès a més la impossibilitat d'absorbir tota la demanda provocada per la ràpida destrucció del mercat laboral, cal una reflexió profunda sobre els seus elements essencials. Es considera que cal incidir bàsicament en l'ocupabilitat de totes aquelles persones que puguin ser actives laboralment parlant. Sense una inserció laboral no és possible una inserció social i al inrevés. Es per això que des del govern s'estan estudiant mesures en aquesta direcció. En 10 relació a la revisió d'expedients en el mes d'agost que vostè ha citat, cal dir primer que tot aquest debat ja es va fer en el Ple del mes de setembre però, recupero, perquè l'ajuda recuperi la seva eficiència jo li he de reconèixer que des del grup municipal de CiU a Badia del Vallès nosaltres no estem d'acord amb el COM, i això que consti. Però nosaltres estem convençuts de que calia engegar el procés de revisió de la RMI, que permetés corregir les desviacions que s'havien produït després de gairebé 15 anys de funcionament de la mesura, amb l'objectiu de garantir una òptima atenció als col.lectius amb major risc d'exclusió social i laboral, i persones en situació de pobresa extrema. Això d'una banda. Respecte a l'apartat B del primer acord on es fa referència al diàleg amb les entitats municipalistes, cal dir que es demana més diàleg amb els ajuntaments, jo ho subscriuria, però en tot aquest procés es va parlar amb la ASM i amb la FMC, que son les entitats que representen als ajuntaments, i així mateix el decret va estar degudament a exposició pública, més allà d'això, per part del Departament de Benestar i Família s'ha intentat mantenir informats tots els ens locals. Actualment es pot dir que s'ha informat a tots els ajuntaments i serveis socials, i s'han debatut en diferents àmbits amb presència d'entitats municipalistes, com ara la taula de pobresa del Departament de Benestar i Família. Els canals de coordinació entre el Departament de Benestar Social i Família i els serveis socials bàsics son abundants i estan a disposició de tothom, hi ha diversos elements de contacte com poden ser el web del RMI, on tots el serveis socials tenen accés als seus expedients i serveis com a instruments de gestió. Igualment quan s'escau, es publiquen totes aquelles informacions d'interès que poden afectar la prestació. A Benestar Social es disposa d'una bústia on els serveis socials envien tots aquells casos considerats urgents, que son prioritzats en la mesura que es disposa de recursos. De forma trimestral, l'ICAS adscrit a Benestar Social, fa reunions amb les dues entitats municipalistes principals. En aquestes reunions es tracten els punts d'interès mutu. A més, hi ha el comitè de seguiment de la RMI que es reuneix de forma trimestral. Te membres de les entitats municipalistes. Pel que fa a la urgència per a garantir la cobertura del més........., certament aquell procés serà molt urgent si volien garantir la cobertura dels casos més necessitats, i no podia dur-se a terme abans de l'aprovació dels pressupostos, per tant es va fer immediatament després de l'aprovació dels mateixos. Estem parlant del 2011. I, per últim, cal tenir en compte que dels 25.000 perceptors de l'ajuda jo crec que això és clau, més de 4.500 casos es van donar de baixa de la prestació, més d'un terç ja no vivien a Catalunya, i això suposa el pagament de més de 665.000 euros el mes o 8.000.000 d'euros a l'any, i més d'un 20% havien experimentat canvis econòmics, es a dir, que inicialment si que tenien les característiques necessàries per a rebre el PIRMI, però que van passar a cobrar ingressos superiors als requisits per a rebre l'ajuda i que no ho havien comunicat. Llavors, malgrat tot això que jo estic dient, jo estic d'acord amb vostè amb moltes de les coses que ha dit. Estic d'acord amb que el COM no era el correcte. Estic d'acord amb que tot el que sigui comunicació amb la Generalitat i l'Estat, les entitats municipalistes normalment estan molt desvalgudes i s'han de millorar sempre els canals de comunicació. Jo això li accepto, evidentment. També estic d'acord amb tot allò que posa en l'apartat D, F i G de la moció, per tant evidentment nosaltres no votarem en contra d'això, ni molt menys. Ens abstenim". L'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV- EUiA, que diu: "En su momento cuando, las fechas ya se han citado, mediados del año pasado, nosotros ya nos posicionamos en ese momento, y nos posicionamos rotundamente en contra, y me gustaría hacer referencia a que no se puede hablar de bienestar colectivo sino hay bienestar individual. No se puede hablar de bienestar o de felicidad colectiva sino hay felicidad individual. Y estas personas son los más...los excluidos. Y con esta llamada técnicamente revisión, pero realmente es una "retallada", es un recorte a los más desgraciados, al más excluido de esta sociedad, lo que se ha hecho es extremar más esta tensión que hay, y se ha hecho la política que Arcadio Oliveras muchas veces cita, la de Robin Hood pero a la inversa, quitar a los más desgraciados para favorecer a los más ricos de este país, y aquí el problema es el problema de ingresos, de gestión de ingresos. El problema de este país no es un problema de gasto. Aquí hay mucha gente que no paga impuestos. Mucha gente. Y eso no se ha dicho nunca. Y el problema es un tema de fiscalidad justa, y aquí es donde está el asunto. Entonces por lo tanto, como ya lo hemos hablado en su momento, ya lo hemos dicho incluso en la Junta de Portavoces, la Sra. Marta Figueras lo ha dicho, que lo presentamos nosotros en su momento, pues no nos viene de más recordarlo ahora y decirlo, que una vez más volvemos como lo exigiremos en otros puntos de la sesión plenaria de hoy, que a estas personas no se les puede recortar, y este país tiene capacidad, lo que pasa es que no quiere aplicar los 11 impuestos y una fiscalidad progresiva para que paguen los que más tienen. Y yo no voy a citar nombres que seguramente la pifiaría, pero es de uso común de todos quienes son estas personas que se las dan de mucho nacionalismo, mucha historia y que realmente tienen sus cuentas en paraisos fiscales". Pren la paraula la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Si bien es cierto que ya se presentó una propuesta en esta misma línea, y nuestra postura va a ser exactamente la misma. A pesar de que apoyamos y contemplamos que las personas de mayor riesgo de exclusión social tienen que ser ayudadas, y tienen estas ayudas sociales, tienen que de alguna forma facilitar su medio de vida, ocupacional y demás, también es cierto y volvemos a reiterar que no se puede generalizar, que hay que mirar caso por caso porque si que es cierto, desde luego que en Badia el porcentaje es mínimo, pero si que es cierto que hay personas que se aprovechan de esta situación para posiblemente tener más que otras, o para posiblemente beneficiarse en demasía. Es mínimo pero a nivel general si que existe este factor. No estoy ni apoyando ni criticando, pero en situaciones como la que vivimos son extremas, y las personas, las familias, buscan por todos los medios el resolver esta situación, y si pueden tener varios tipos de ayudas van a donde sea y tienen varios tipos de ayudas. Me estoy enrollando pero lo que básicamente quiero decir es que vamos a votar a favor porque desde luego las ayudas sociales para este tipo de personas que están en riesgo de exclusión social son fundamentales, pero que también miremos con mucho cuidado y no generalicemos, que personalicemos cada caso para no caer en posibles errores". Seguidament intervé la senyora Concha Hurtado, regidora del grup municipal de l'AEB, que diu: "Nosotros pensamos que también se generaliza mucho en quien las recibe, quien no las recibe. Hay muchos de los vecinos de Badia que han dejado de recibir este apoyo, y no vivian fuera, vivian en Badia. Creemos que necesitan que se le de una ayuda para arrancar mientras pueden trabajar o no pueden trabajar. Apoyaremos esta moción porque consideramos que la ayuda que se le pueda dar o la mano abierta más al Ayuntamiento para que pueda gestionarlo, dará mayor calidad y mejor servicio a nuestros vecinos, nuestros ciudadanos que nos encontramos cada dia por la calle y que van a nuestros servicios sociales a pedir esa ayuda y a reclamarla. Creo necesaria esta moción y la apoyaremos". L'alcaldessa diu: "Yo no iba a intervenir porque el punto no tiene muchos puntos, pero es que no lo puedo resistir. Es muy curioso que cuando se apela a este tipo de cosas siempre se apela al tipo de reajustes, fraudes, revisión...vamos a corregir la desviación. Como no sabemos si existe fraude pues lo paramos y lo revisamos todo. Pues yo voy a proponer lo siguiente. Como no sabemos si existe fraude fiscal, todos aquellos que vivan en Barcelona en la zona de la Diagonal, les vamos a presuponer unos ingresos determinados y a partir de ahora les vamos a hacer que en su declaración de la renta tributen por 250.000 euros, porque como no sabemos si existe fraude...¿Verdad que esto nos parece una animalada? No, alguno. Bueno. Desde una perspectiva de reforma normativa. Però clar, l'altre si, com que no sabem si existeix frau, doncs de cop i volta diem que no paguem cap tipus de prestació, i després has de tornar a fer els papers perquè has d'acreditar que no estàs mentint, que no estàs fent, perquè...i miri, amb 420 euros ningú s'enriqueix. Ja li garanteixo. Y los macronúmeros se pueden vestir de muchas maneras, en Badia tenemos 72 personas que no cobran nada. Nada es nada. Y en fin, creo que eso es lo único que tenemos que poner encima de esta mesa, y no creo que dándoles una prestación se les vaya a beneficiar en demasía". Es procedeix seguidament a la votació de la proposta, aprovant-se per 14 vots a favor (PSC, AEB, ICV-EUiA, CiU, PXC), i 3 vots en contra (PP). S'acorda: La reformes de la Llei 10/1997, de 3 de juliol, de la Renda Mínima d'Inserció ha comportat un augment considerable de persones que no tenen accés a la mateixa, i per tant no disposen de cap prestació o subsidi per viure. L'agreujament de la crisi econòmica i la manca d'eficiència de la Generalitat en resoldre els expedients de sol·licituds de la Renda Mínima també està comportant un augment de les persones sense recursos. 12 Aquests fet han comportat un augment de les demandes d'ajuts als ajuntaments i a les entitats socials, ajuts que s'han de donar perquè són per cobrir les necessitats més bàsiques de subsistència. La revisió dels expedients al mes d'agost de l'any 2011 va provocar una situació de desgavell i de caos. Va posar en evidència la manca de coordinació en la gestió de la Renda Mínima per part dels Departaments de Benestar i Família i del Departament d'ocupació i, el que és més greu, la manca de confiança en els professionals dels serveis socials dels ajuntaments i de les entitats socials que participen en el programa. Aquesta manca de confiança ha comportat un increment de la feina dels professionals de serveis socials bàsics i una despesa extraordinària als pressupost municipals. S'acorda: Primer. Instar al Govern de la Generalitat a: a) Redefinir la Renda Mínima d'Inserció per adequar el programa a les necessitats derivades del context socioeconòmic actual, tal i com es preveu al Document de propostes per a la lluita contra la pobresa i per a la inclusió social a Catalunya. b) Reivindicar, amb contundència i claredat, la necessària coordinació i l'establiment de canals de informació i comunicació permanent entre el Govern de la Generalitat i les administracions locals, com a única alternativa per garantir la implementació d'una reforma de la RMI de manera eficaç i eficient, que eviti la generació de noves situacions de caos i alarma social. c) Davant la manca d'informació als sol·licitants i el col·lapse que pateixen els expedients de la Renda Mínima d'Inserció, comunicar des del Departament de Benestar i Família de la Generalitat als sol·licitants, a més de la resolució del seu expedient, la causa de l'endarreriment del mateix en el termini màxim de tres mesos. d) Compensar als ajuntaments per els recursos extraordinaris que estan destinant a donar resposta a les situacions d'emergència social, com ajuts per deutes de lloguer, ajuts de pagament de subministrament bàsics com llum i aigua, ajuts per evitar desnonaments, ajuts per alimentació entre altres, produïdes als municipis, com a conseqüència dels canvis legislatius, de les irregularitats i deficiències dels últims canvis de models de cobrament i de control dels PIRMIS i del col·lapse dels expedients des del maig de 2011. e) Reforçar les plantilles de professionals dels serveis socials bàsics. f) Demanar als Departaments d'Empresa i Ocupació la presentació i desenvolupament immediat de projectes i accions de reinserció sociolaboral alternatives, adreçades al conjunt de persones que s'han quedat excloses en el seu accés a la RMI per l'aplicació del nou decret, tenint en compte que els ajuntaments no poden assumir les noves demandes socials provocades per aquest fet. g) En relació amb les persones preceptores de la renda mínima amb especials dificultats d'inserció al mercat de treball i les persones aturades de llarga durada, que davant les restriccions d'accés a la Renda Mínima d'Inserció, n'han estat exclosos, presentar un programa de plans extraordinaris d'ocupació local i per entitats sense afany de lucre que garanteixi com a mínim els mateixos contractes atorgats l'any 2010 i a incentivar la contractació d'aquestes persones a les empreses d'inserció. Segon. Informar a tots els sol·licitants de la prestació del dret que tenen d'Interposar un recurs d'alçada si es produeix la desestimació de la sol·licitud per silenci negatiu així com de la forma i terminis per fer-ho. 13 Tercer. Notificar l'acord d'aquest Ple al Departament d'Empresa i Ocupació, al Departament de Benestar Social i Família, a la Mesa del Parlament i el grups presents al Parlament de Catalunya i a les entitats municipalistes. 7. SISTEMA PÚBLIC DE SALUT Es dóna lectura de la proposta presentada, i seguidament pren la paraula la senyora Montserrat Carbonell, regidora de Benestar Social que diu: "A les retallades en matèria de sanitat en els pressupostos de la Generalitat de Catalunya dels darrers dos anys, des del passat 20 d'abril cal afegir l'aprovació del Reial Decret Llei 16/2012 del govern de l'Estat que suprimeix el dret universal a l'assistència sanitària. A Catalunya, el Govern de la Generalitat, és al capdavant en les retallades pressupostàries en matèria de salut de tot l'Estat. El Pla d'Austeritat del Govern i les mesures posteriors introduïdes en la Llei de Mesures Fiscals i Financeres, ha provocat un greu desgavell en el sistema sanitari públic i també ha posat al límit la qualitat i la seguretat dels usuaris i usuàries. · Menys qualitat dels serveis i de l'atenció sanitària · Retards diagnòstics, terapèutics, i increment de les llistes d'espera · Pèrdua i precarització de llocs de treball · Reducció dels sous del professional sanitaris I el govern de l'estat aprova el Reial Decret Llei conegut com a Decretazo Sanitario de mesures urgents per garantir la sostenibilitat del Sistema Nacional de Salut i millorar la qualitat i seguretat de les seves prestacions. · Suprimeix el dret universal a l'assistència sanitària. S'ha de tenir la condició d'assegurat, fet que contradiu la Llei d'accés a l'assistència sanitària de cobertura publica a càrrec del Servei Català de la Salut aprovada l'any 2010. · Control del turisme sanitari de la Unió Europea, on es qüestiona l'assistència sanitària dels turistes i els immigrants empadronats sense residència fiscal, fet que contradiu la Directiva Europea d'Assistència Sanitaria Transfronterera. · Augment en l'aportació als medicament. Copagament. · S'amplia el ventall de serveis accessoris a càrrec de l'usuari, haurem de pagar pels aparells ortopèdics, els productes dietètics de diabètics i celíacs, una part dels transport sanitari no urgent, etc. Queden a l'aire les garanties sanitàries de molts joves, persones grans, persones que no hagin cotitzat mai, persones en situació irregular i immigrants que, havent treballat i contribuït amb els seus impostos, es queden sense feina i es troben en situació d'irregularitat sobrevinguda. La majoria no tindrà cobertura sanitària o bé no podran pagar aquests despropòsits. 26 anys després de l'aprovació de la Llei General de Sanitat els governs de la Generalitat i de l'Estat pretenen desmantellar un model de reconegut èxit, solidari, de qualitat i eficaç, per adreçar-nos a un sistema dual, públic i privat, d'accés als serveis de salut. Assistim perplexos a la més gran escapçada de drets en matèria de salut que mai s'ha conegut en democràcia. Els catalans i catalanes pagarem tres cops pels medicaments, després que el govern de la Generalitat es negués a retirar l'euro per recepta". Seguidament pren la paraula el senyor Raul Ortiz, regidor del grup municipal de PXC, que diu: "Desde PXC pensamos que la sanidad ha de ser gratuïta, gratis y de calidad como no puede ser de otra manera. Pero también en este aspecto de la sanidad hay que tener en cuenta que realmente ha habido mucha picaresca de gente que ha sido residente aquí y ha pagado sus impuestos, pero que tiene un familiar en un país X que allí por desgracia no tienen la sanidad , y los ha traido para que aquí les asistamos. Que lo veo lógico, pero todo esto luego lleva a un colapso y a unas cosas de las cuales luego tenemos aquí las consecuencias". Seguidament intervé la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "Una vegada més el govern espanyol ha actuat a cop de "decretazo" i sense admetre que el RDL sigui tramitat com a projecte de llei per tal de poder debatre i incloure esmenes als canvis proposats. És cert que calen reformes del sistema, però alguna de les proposades no son ni prou profundes, i d'altres toquen línies vermelles que no es poden sobrepassar. Dit això, respecte el RDL podem dir, d'una banda que el conjunt de mesures plantejades son absolutament insuficients per a assolir el compromís de dèficit, per tant aquest motiu ja no és 14 vàlid per a defensar aquest "decretazo". L'estat no ha proposat els esforços pressupostaris i de gestió que caldria, i en aquest sentit no ha actuat amb coherència i rigor. El RDL incorpora una amplia diversitat de temes: dret a l'assegurament, cartera de serveis, fons de garantia assistencial, mesures com de prestació farmacèutica, mesures en matèria de recursos humans, mecanismes de compres centralitzades, que requereixen d'una valoració jurídica als àmbits competencials i modificació de normativa pròpia, econòmica, assistencial, social, moltes de les mesures requereixen de desplegament normatiu i operatiu posteriors del Ministeri de Sanitat, i això fa difícil preveure la base a partir de la qual tindran impacte. Hi ha una dificultat real per a posar-les en marxa a partir de finals de juny del 2012, tal com preveu el RDL. D'altres mesures requereixen que Catalunya modifiqui la normativa pròpia, i tornem-hi a estar amb tot el tema de la invasió de competències cedides a la comunitat autònoma en aquest cas, abans era dels municipis, ara es de la comunitat autònoma pertinent. El RDL estaria plantejant un canvi en el model d'assegurament universal existent, com ja s'ha comentat, lligat al concepte de ciutadania, i es torna a proposar un model on la seguretat social reconeix el dret a l'assistència, plantejament que pot entrar en contradicció amb molta de la normativa bàsica del sistema sanitari com s'ha comentat, i amb el pacte de Toledo aprovat ple Ple del Congrés dels Diputats. Per tot això i agraint les modificacions de la proposta d'acord que es porta aquí en el plenari, nosaltres votarem a favor". L'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV- EUiA, que diu: "Gracias por haber aceptado algunas de nuestras sugerencias. Yo pienso que ya está de más, es que lo hemos dicho aquí en este pleno. Con el tema de la sanidad o la defensa de la cosa pública. Es que esto es rizar más el rizo, pero bueno no está de mása recordarlo, que nosotros igual que hemos hablado antes de la RMI y ahora de los decretos Rajoy, pues que todos estos decretos y estas medidas lo único que están llevando a nuestros ciudadanos, a nuestros vecinos, es mas dolor y miedo, dolor y sacrificio, es lo único que están llevando los recortes sanitarios, porque hay muchas familias que se están quedando, incluso suicidando porque no le ven salida a esto, y esto es lo complicado, y esta es la situación real que estamos viviendo en este país. Y a partir de aquí es que no voy a argumentar ninguna cosa ni la otra, simplemente apoyar esta iniciativa, y alabo que el equipo de gobierno haya presentado seis puntos casi en la misma línea, pues que va en esta línea que yo por supuesto tenemos que decir si defendemos estos puntos pues el estado de bienestar lo podemos intentar mantener". Seguidament pren la paraula la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Los decretazos del equipo de gobierno que preside el Sr. Mariano Rajoy, presidente del gobierno de España, son medidas que se están implantando. Todos aquellos temas que estamos llevando a cabo de una u otra forma, afectan a la economía española y repito hasta la saciedad, a pesar de que sean impopulares hay medidas que hay que aplicar y hay que intentar como mínimo, bueno cada uno tiene su punto de vista, y es tan respetable como el nuestro, y hay que intentar por lo menos pues eso, que la situación, que el déficit no sea tanto y remontar mínimamente la situación actual que estamos teniendo. Claro que hay situaciones que son impopulares, claro que hay situaciones que no nos gustan ni a nosotros mismos, no se crean ustedes que estamos argumentando y enarbolando la bandera de...no, pero hay que tomarlo como medida, pues repito no es buena pero posiblemente sea una medida para solucionar o paliar la situación. Todo aquello que nosotros argumentemos, óbviamente basta que sea del PP para que no sea compartido, pero desde luego nosotros apostamos por las medidas. Apostamos porque como mínimo hay que hacer algo, nos guste o no nos guste pero hay que hacer algo, y me gustaría que todos entendiéramos y respetáramos. Por eso nosotros como lo hacemos, y el PP de Badia siempre lo ha hecho, nosotros vamos a votar a favor de esta moción, porque entendemos primero que se han recogido aquellas cosas que nosotros nos estábamos...bueno, pues que había desacuerdo y se ha intentado llegar a un acuerdo, y en segundo lugar porque para nosotros en Badia lo importante son las personas y todo aquello que comporte su bienestar en cualquier tipo y en cualquier aspecto". Seguidament pren la paraula la senyora Concha Hurtado, regidora del grup municipal de l'AEB, que diu: "En primer lugar dar las gracias por recoger nuestras aportaciones, y casi en primer lugar debería ser "no al sistema sanitario que nos están planteando". No creemos que sea justificable la crisis, todo esto viene de unos reajustes de atrás, desde el tripartito, que si en su momento a lo mejor creemos nosotros se hubiese gestionado mejor, ahora mismo no 15 estaríamos en el punto en que estamos. No se lo que se ahorra el estado en seguridad social, lo que si puedo saber es que por ejemplo un chaval con 26 años tal y como están las cosas no encuentra trabajo, no tiene derecho a médico, no tiene derecho a educación. Todos estos recortes no los p