07/2012 ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA CELEBRADA PEL PLE MUNICIPAL DE L'AJUNTAMENT DE BADIA DEL VALLÈS EL DIA 27 DE JUNY DE 2012 Badia del Vallès, 27 de juny de dos mil dotze. El Ple de la corporació quan son les dinou hores i vint minuts, es reuneix a la sala de sessions de l'edifici de l'Ajuntament, en sessió ordinària sota la presidència de l'Alcaldessa senyora Eva Menor Cantador. Hi concorren els regidors següents: Sr. Juan Antonio Lancho Aceituno PSC Sra. Raquel Gracia Peral PSC Sr. Antonio Sabariego Guerrero PSC Sra. Montserrat Jiménez Molina PSC Sr. Antonio Rodríguez Yañez PSC Sra. Montserrat Carbonell Rosell PSC Sr. Joaquim Jesús Duran Redondo AEB Sra. Concepción Hurtado Sánchez AEB Sr. Juan Carlos Santervás García AEB Sra. Cristina Fabregas Moreno AEB (a partir de la presa de possessió) Sra. Antonia Escrivà Castellanos PP Sr. Pablo Ropero Muñoz PP Sra. Saray Muñoz Contreras PP Sr. Eusebio Argueta Chica ICV-EUiA Sra. Marta Figueras i Badia CIU Sr. Raul Ortiz Parra PXC Assisteix la secretària general la senyora Carme Coll Gaudens i l'interventor senyor Raul López Borras. L'alcaldessa diu: "Abans de començar amb l'ordre del dia, hi ha dos assumptes sobrevinguts que s'han presentat a la Junta de Portaveus i hauríem de votar la urgència. Un és una moció d'ICV-EUiA en relació a temes d'habitatge. Votem la urgència. Vots a favor? Unanimitat. La segona urgència es moció de rebuig a la sentència del Tribunal Supremo contra el model d'immersió lingüística catalana, presentada per CiU. Vots a favor de la urgència? Unanimitat". I. PART DISPOSITIVA 1. APROVACIÓ ACTA SESSIÓ ANTERIOR L'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Raul Ortiz, regidor del grup municipal de PXC, que diu: "Nada más decir que en el acta de la sesión anterior, en el punto núm. 6, página núm. 13, que son las votaciones, nada más decir que PXC votó en contra y se ha puesto que el voto fue a favor. Si se puede cambiar. Gracias". Comprovada la gravació, es constata que el senyor Raul Ortiz, regidor del grup municipal de PXC va votar en contra, i es procedeix a la seva correcció. Seguidament pren la paraula la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "Només un tema de forma. Quan hi ha la relació dels regidors que hi concorren, el meu nom es l'únic que no consta amb el Sr. davant. Simplement que s'afegeixi. Gràcies". 1 A continuació intervé el senyor Quim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "Bé, en primer lloc agrair que l'acta del Ple de maig vingui impresa en doble cara tal com va sol.licitar l'AEB, i al mateix temps lamentar que la preacta d'aquest Ple del mes de juny hagi tornat a venir impresa a una cara, i esperem que s'esmeni d'aquí endavant. En un altre ordre de coses, el que volíem parlar, volíem sol.licitar es que d'ara en endavant, de la mateixa manera que es fa a les actes de les Comissions Informatives, es respecti l'ordre de representatividad en el Ple municipal en totes i cadascuna de les votacions. Al marge d'això, simplement comentar que a la pàgina 2 de l'acta torna a aparèixer la paraula insubmissió, quan la que es va dir en aquell moment era insumició. Simplement perquè apareix i sembla una reiteració. Moltes gràcies". L'alcaldessa diu: A la pàgina 2 diu? Molt bé, ho mirarem. Prenem nota i farem les correccions oportunes per a la rectificació de l'acta si calgués". Un cop comprovat, es procedeix a corregir la paraula insubmissió per la de insumición. S'aprova sense necessitat de lectura prèvia l'acta de la sessió ordinària que va tenir lloc el dia 30 de maig de 2012 ja que tots els membres del consistori disposaven del text. 2. PRESSA DE POSSESSIÓ SRA. CRISTINA FÀBREGAS MORENO Mitjançant credencial expedida amb data 11 de juny de 2012 per la Junta Electoral Central s'ha produït l'acreditació expressiva de la designació com a regidora de l'Ajuntament de Badia del Vallès de la senyora Cristina Fàbregas Moreno. Atès que la senyora Fàbregas ha manifestat no estar afectada per cap de les causes de incompatibilitat previstes als articles 202 i 203 de la Llei orgànica de règim electoral i la resta de legislació concordant. De conformitat amb el que disposa l'apartat 8 de l'article 108 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General que ha estat modificat per la llei posterior de l'any 91, exigeix que al moment de presa de possessió dels càrrecs i per adquirir la plena condició, els candidats electes han de jurar o prometre l'acatament a la Constitució, mitjançant la següent fórmula: "Jureu o prometeu per la vostra consciència i honor complir fidelment les obligacions del càrrec de regidor de l'Ajuntament de Badia del Vallès, amb lleialtat al Rei, i respectar i fer respectar la Constitució i l'Estatut d'Autonomia de Catalunya? La senyora Cristina Fàbregas Moreno contesta: Si, ho prometo per imperatiu legal". L'alcaldessa diu: "Doncs donem la benvinguda a la senyora Cristina Fàbregas al Ple, ja formalment com a regidora. Li desitjo molt bona feina i que se senti molt bé entre nosaltres". 3. EXPEDIENT 08/2012 DE MODIFICACIÓ DEL PRESSUPOST DE DESPESES MITJANÇANT TRANSFERÈNCIES DE CRÈDIT DE L'EXERCICI 2012 Es dóna lectura de la proposta presentada. Seguidament l'alcaldessa cedeix la paraula a la senyora Montserrat Jiménez, tinenta d'alcaldessa d'Economia, que diu: "Sobre este punto comentar poco, lo comentamos en la Comisión Informativa, es simplemente traspasar de la partida presupuestaria de Capítulo I, referente a nónimas, lo descontado a los trabajadores que secundaron la huelga general del 29 de marzo, así como los regidores que secundamos la huelga, hacer ese traspaso como digo al Capítulo IV de ayudas de urgencia social". Seguidament pren la paraula la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "Simplement dir que nosaltres, tal i com fem en totes les modificacions de pressupost de despeses, ens abstindrem. No vam donar suport als pressupostos, i per tant seguirem la mateixa línia". 2 Intervé seguidament el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Nosotros como votamos abstención en los presupuestos, pues en esta modificación presupuestaria haremos lo mismo". Seguidament pren la paraula la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Nuestra postura será la de la abstención. Nosotros no secundamos la huelga ejerciendo nuestro derecho, con lo cual dentro de la libertad democràtica de cada uno...y nos abstenemos por este motivo". L'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Quim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "L'AEB va votar en contra dels pressupostos, però considerem que els diners que deixen de percebre uns treballadors i uns regidors que exerceixen el seu dret a vaga, no ens podem oposar de cap de les maneres a que aquests diners es destinin a ajut social, i votarem a favor d'aquesta modificació". Es procedeix a la votació de la proposta. S'aprova per 11 vots a favor (PSC, AEB) i 6 abstencions (PP, ICV-EUiA, CiU, PXC). S'acorda: Vist l'informe emès pel cap de gabinet d'alcadia, referent a l'acord establert amb els treballadors i regidors d'aquest Ajuntament pel dia de vaga general (29/03/2012) i atès que es justifica que les baixes sol·licitades no comporten cap distorsió en el desenvolupament dels diferents programes. Atès que s'han examinat els crèdits de l'esmentat pressupost que es poden reduir sense pertorbació del servei. Les transferències proposades afectem diferents grups de funció i no afecten els crèdits ampliables. Les partides que es proposa minorar no han estat incrementades mitjançant suplements o altres transferències. Tampoc procedeixen de crèdits incorporats com a conseqüència de romanents no compromesos procedents de pressupostos tancats, ni han estat objecte de cap minoració, com a conseqüència de transferències anteriors. No hi ha cap compromís de despesa que impedeixi la modificació de les partides que es proposa minorar. Atès allò que disposen els articles 169, 179 i 180 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, l'article 41 del Reial decret 500/1990 i ateses les Bases d'Execució del Pressupost per al 2012. Vist l'Informe d'Intervenció. S'acorda: Primer.- Aprovar l'expedient 08/2012 de modificació de crèdits del pressupost de despeses mitjançant transferència de crèdit, a les partides que es detallen en l'annex que s'adjunta i forma part d'aquesta proposta, corresponent a l'estat de despeses per a l'exercici 2012, segons el següent resum: ESTAT DE DESPESES ESTAT D'INGRESSOS Altes Altes Transferències positives 3.159,94 Transferències positives 0,00 Total altes 3.159,94 Total altes 0,00 Baixes Altes Transferències negatives 3.159,94 Transferències negatives 0,00 Total baixes 3.159,94 Total altes 0,00 3 Total variacions despeses 0,00 Total variacions ingressos 0,00 TOTAL VARIACIONS 0,00 Segon.- Obrir període d'informació pública, per termini de quinze dies hàbils, als efectes de l'examen dels corresponents expedients de modificació, i per la presentació d'al·legacions i reclamacions, si s'escau. Elevar a definitiva l'aprovació inicial, si, transcorregut el període d'informació pública, no ha estat presentada cap al·legació o reclamació. Definitivament aprovat, donar compte tant a la Generalitat de Catalunya, com als Serveis Territorials corresponents de l'Administració Central. 4. EXPEDIENT 10/2012 DE MODIFICACIÓ DEL PRESSUPOST DE DESPESES MITJANÇANT TRANSFERÈNCIES DE CRÈDIT DE L'EXERCICI 2012 Es dóna lectura de la proposta presentada. Seguidament l'alcaldessa cedeix la paraula a la senyora Montserrat Jiménez, tinenta d'alcaldessa d'Economia, que diu: "Sobre este punto, la transferencia sería una modificación del Capítulo II, de deportes a Capítulo I, de personall, para la contratación de dos personas con caràcter temporal para las instalaciones deportivas descubiertas. Nada más". Seguidament pren la paraula la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "Hem remeto al que he dit anteriorment, i ens abstindrem". Intervé seguidament el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "En este punto nosotros nos abstendremos". Seguidament pren la paraula la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Només per a dir que igual que en punt anterior, nosaltres ens abstindrem L'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Quim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "Anem a veure. Fa 52 dies que vostès van aprovar en el Ple i assistim a expedients de modificació del pressupost. Entenem que es la contractació pel poliesportiu vell d'un oficial de manteniment i d'una recepcionista a temps parcial. Llavors, atès que la piscina i les instal.lacions del poliesportiu vell es van obrir, sinó vaig errat, dilluns passat, ens agradaria saber si aquesta contractació s'ha fet ja o no i en tot cas, sinó ha passat abans pel Ple, de quina manera justifiquen la situació laboral de dilluns, de dimarts i d'avui mateix". L'alcaldessa diu: "Li passarem les dades de contractació. En principi crec que son les substitucions de vacances d'estiu, no per la piscina d'estiu. Son substitucions de vacances. En qualsevol cas ja li passarem les dades concretes quan les tinguem". Es procedeix a la votació de la proposta. S'aprova per 7 vots a favor (PSC) i 10 abstencions (AEB, PP, ICV-EUiA, CiU, PXC). S'acorda: Vist l'informe emès per la tècnica d'esports, referent a la necessitat de fer transferències de crèdit entre partides per l'exercici 2012 i atès que es justifica que les baixes sol·licitades no comporten cap distorsió en el desenvolupament dels diferents programes. Atès que s'han examinat els crèdits de l'esmentat pressupost que es poden reduir sense pertorbació del servei. Les transferències proposades afectem diferents grups de funció i no afecten els crèdits ampliables. Les partides que es proposa minorar no han estat incrementades mitjançant suplements o altres transferències. Tampoc procedeixen de crèdits incorporats com a conseqüència de romanents no compromesos procedents de pressupostos tancats, ni han estat objecte de cap minoració, com a conseqüència de transferències anteriors. 4 No hi ha cap compromís de despesa que impedeixi la modificació de les partides que es proposa minorar. Atès allò que disposen els articles 169, 179 i 180 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, l'article 41 del Reial decret 500/1990 i ateses les Bases d'Execució del Pressupost per al 2012. Vist l'Informe d'Intervenció. S'acorda: Primer.- Aprovar l'expedient 10/2012 de modificació de crèdits del pressupost de despeses mitjançant transferència de crèdit, a les partides que es detallen en l'annex que s'adjunta i forma part d'aquesta proposta, corresponent a l'estat de despeses per a l'exercici 2012, segons el següent resum: ESTAT DE DESPESES ESTAT D'INGRESSOS Altes Altes Transferències positives 5.847,95 Transferències positives 0,00 Total altes 5.847,95 Total altes 0,00 Baixes Altes Transferències negatives 5.847,95 Transferències negatives 0,00 Total baixes 5.847,95 Total altes 0,00 Total variacions despeses 0,00 Total variacions ingressos 0,00 TOTAL VARIACIONS 0,00 Segon.- Obrir període d'informació pública, per termini de quinze dies hàbils, als efectes de l'examen dels corresponents expedients de modificació, i per la presentació d'al·legacions i reclamacions, si s'escau. Elevar a definitiva l'aprovació inicial, si, transcorregut el període d'informació pública, no ha estat presentada cap al·legació o reclamació. Definitivament aprovat, donar compte tant a la Generalitat de Catalunya, com als Serveis Territorials corresponents de l'Administració Central. 5. APROVACIÓ INICIAL DE L'ORDENANÇA PER A LA CONCESSIÓ GRATUITA DE TARGETES DE TRANSPORT PÚBLIC INTERURBÀ D'UNA ZONA L'alcaldessa diu: "Abans de llegir el text de la preacta, comentar que a petició de CiU s'ha afegit un paràgraf, un atès que passo a llegir. Darrera del 4 i abans del 5è. O sigui que aquest seria el paràgraf núm. 5. Darrera de mèdics fora del municipi o visitar familiars directes ingressats en centres hospitalaris o residencials, incloure un paràgraf que diu: Atès que qualsevol necessitat de targeta de transport per motius socio-econòmics, pot ser atesa mitjançant els ajuts d'urgència social, cap persona que ho necessiti es quedarà sense aquest recurs". Es procedeix a la lectura de la proposta presentada. A continuació l'alcaldessa cedeix la paraula a la senyora Montserrat Carbonell, regidora de Benestar Social, que diu: "La situació de crisi que estem vivint provoca la necessitat de prioritzar els ajuts d'urgència social per a aquelles persones i famílies del municipi (més de 300) que es troben en situació de vulnerabilitat degut a la manca de recursos econòmics, entre les que es troben les 72 famílies pendents de la RMI, ens ha empès a modificar els criteris de concessió de targeta de transport. També som conscients que les necessitats especials del col.lectiu de la gent gran, amb més necessitats d'atenció mèdica i tractaments fora del municipi. Per aquest motiu es proposa una 5 nova regulació de les targetes de transport públic interurbà d'una zona, de manera que es pugui garantir el lliurament de targetes de transport a aquelles persones que tinguin necessitat de desplaçar-se per motius mèdics o per ingrés hospitalari o residencial d'un familiar. Això no significa que qui per qüestions socio-econòmiques necessiti la tarja se li deixi de donar. Així s'està fent des de fa ja molt de temps. Per a posar un exemple recent, les persones que van fer el curs de socorrisme aquàtic a Sabadell i ho van necessitar, van tenir les targetes que els hi van caldre. Finalment vull agrair l'aportació que ha fet CiU". L'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Raul Ortiz, regidor del grup municipal de PXC, que diu: "Sólo decir que des de PXC votaremos en contra de esta moción, ya que anteriormente esta gente disponía de unas tarjetas ilimitadas, y esta les limita a situaciones concretas, lo cual afecta al colectivo de la gente mayor de Badia". Seguidament pren la paraula la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "Simplement agrair a l'equip de govern que hagin tingut en compte les nostres consideracions. Nosaltres donarem suport a aquesta proposta". Intervé seguidament el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "La modificación de esta Ordenanza nosotros hemos planteado en la Junta de Portavoces de poderla trasladar al pleno del mes de julio por un motivo. Porque pensábamos que la modificación de esta Ordenanza ahora mismo, vamos a decirlo asi, con la excusa de que ha habido un abuso que no está realmente quantificado en a utilización de la tarjeta, pues no lo teníamos tan claro, y que reajustar este servicio que se estaba dando a unas personas que ya cuando la elaboramos esta Ordenanza pues se veían unos criterios económicos que al final en la intervención de la regidora competente en el tema pues ha hecho referencia a que no se modificará, hemos planteado el dejarla sobre la mesa y poderla discutir o mejor dicho valorar con más objetividad este posicionamiento, de posibles abusos en la utilización de este título de transporte. Al equipo de gobierno en este caso en la Junta de Portavoces, no acceder a trasladarla al Pleno del mes de julio, pues nosotros nos vemos obligados a votar en contra de la modificación de esta Ordenanza fiscal que concedía este título de transporte público a estos usuarios". Seguidament pren la paraula la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "En un principio la postura de la formación política del PP era la de votar en contra de este cambio de ordenanza, pues según el texto reflejaba que estaba limitada única y exclusivamente a aquellas personas mayores que necesitaban trasladarse a los hospitales, o tenían algún familiar ingresado. Después de la Junta de Portavoces y después de lo que hemos hablado y demás, también es cierto que desde este Ayuntamiento se está realizando, las ayudas, las tarjetas sociales a aquellas personas que así lo necesitan y así lo demuestran, y el anexo que ha reflejado nos parece correcto. Porque no obstante nosotros, tanto ahora como anteriormente siempre hemos dicho lo mismo, que nuestros mayores tienen derecho a estar tarjetas, pero como en la mayoría de las cosas hay un abuso de este beneficio, y hay que personalizar muy bien tanto en esto como en las ayudas sociales, como en otro, pero al margen de esto nos parece bien el anexo y todo lo que conllevam con lo cual nuestra postura será la de abstención en este tema". Seguidament intervé la senyora Concha Hurtado, regidora del grup municipal de l`AEB, que diu: "Desde AEB, después de valorar, de haber hablado con la regidora Montserrat Carbonell las dudas que teníamos en cuanto a retirarla o no retirarla, no creemos que haya tanto abuso, no creemos que sea una palabra justificable, lo que entendemos que nuestros mayores sí deben tener esa tarjeta, sí deben poder moverse libremente, no sólo por Badia y no sólo para ir al médico porque tienen otras necesidades que son salir, distraerse, y como no creemos que sea justo, como que no lo entendemos, pues votaremos en contra. Queremos que sigan teniendo como los mismos derechos que tienen la gente mayor en Barcelona, y que bueno, creemos que abuso después de haber hablado en el despacho con Montserrat, no porque se controla que han de traer la tarjeta caducada, en definitiva no tiene justificación que se haga este recorte, no lo encontramos...con lo cual, votaremos en contra". 6 A continuació l'alcaldessa cedeix la paraula a la senyora Montserrat Carbonell, regidora de Benestar Social, que diu: "Primer aclarir al regidor de PXC que no eren il·limitades aquestes targetes, havien uns requisits que continuen estant a la nova Ordenança, son els mateixos, i estaven limitades a 3 targetes mensuals i en un cas excepcional com pot ser que tinguis la parella o algun familiar ingressat i necessites anar cada dia a l'hospital, es donaran les targetes que fessin falta. Això s'ha fet sempre. Comentar-li a ICV-EUiA que si vostè recorda, a la Comissió Informativa precisament, una persona va comentar el tema de l'abús. En cap moment ningú ha dit res de l'abús. En aquella Comissió Informativa es va aclarir els motius, i no era un motiu l'abús, i precisament al debat que hi va haver-hi vostè va votar que si en aquell moment. Em crida molt l'atenció aquest canvi. I només dir que per part de l'AEB no se m'ha plantejat en cap moment tot el que han dit. La única qüestió que a mi em van plantejar en aquesta reunió que vaig tenir va ser que veien masses papers. Els papers son els mateixos que hi havia, l'únic que s'afegeix es la carta que et dóna el metge, que t'arriba de l'hospital quan tens la visita o la tarja de visites programades. Es la única documentació que s'afegeix a la que ja es demanava fins ara. Es la única qüestió que a mi m'han fet arribar des de l'AEB". L'alcaldessa diu: "Jo únicament per a aclarir també...si, ara li donaré la paraula, senyora Hurtado. Només per a aclarir que quan s'ha fet referència a la petició per part dels grups de retirar la moció i deixar-la per a un proper Ple. Jo el que he manifestat es que si realment era per a polir o modificar conceptes del Reglament i no tant per un tema de posicionament integral respecte de la modificació, si calia deixar-ho sobre la taula, però si ja era perquè l'esperit de la modificació no es compartia, no tenia sentit deixar-ho sobre la taula. De vegades deixem sobre la taula perquè hi ha articulats de reglaments que es poden treballar o es poden millorar o es pot intentar arribar a un acord, però si d'entrada els posicionaments son diferents dons son diferents, i per molt que deixem el tema sobre la taula, les circumstàncies que van motivar un posicionament d'un grup i un posicionament de l'altre, no variaran, i en aquest sentit la situació que tenim ara és la mateixa que tindrem que mes que ve. Vull dir que el fet d'una modificació de vot pel fer de no deixar el tema sobre la taula sense una proposició clara de conceptes de treballar jo no ho vaig veure. Clar, si en aquell moment s'hagués posat sobre la taula alguna modificació al respecte d'incloure algun paràgraf o d'incloure algun requisit addicional, o d'incloure una verificació en el temps, el que sigui, tenia sentit. En aquell moment doncs no, que cada un faci el seu posicionament lliurement i ja està". Seguidament intervé la senyora Concha Hurtado, regidora del grup municipal de l`AEB, que diu: "Responder que también desde AEB la semana pasada, se pidió el dinero que se gastó el año pasado en tarjetas, y el que iba a estar a fecha de mayo en tarjetas este 2012. Es otra documentación que hemos pedido para valorar, y la recibimos hará cuestión de 4 días o cosa así. Era simplemente aclararlo". Intervé seguidament el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Yo decía que la modificación de la Ordenanza es que es importante. Es importante tanto de donde se saca y a donde va el dinero. Sabemos que es para unas causas justificadas, pero aprobamos los presupuestos hace un mes escaso, y hay un incremento de 10.000 euros en esta partida presupostaria, en este programa, y nosotros el lunes cuando la agrupación pues yo decido el lunes hace una semana, yo me había leido el texto de la Ordenanza, pero claro el posicionamiento político yo me debo a una organización política en la que se valoran, se discuten, hay gente que de alguna manera que se entienda que me asesoran en algún determinado momento pues dicen no, sino se traslada el posicionamiento es este ahora, y es el que estoy haciendo, posicionarme claramente en contra de la modificación de esta Ordenanza fiscal ahora". L'alcaldessa diu: "odenança municipal, no ordenança fiscal". Es procedeix a la votació de la proposta. S'aprova per 8 vots a favor (PSC, CiU), 3 abstencions (PP) i 6 vots en contra (AEB, ICV-EUiA, PXC). S'acorda: 7 Vista la ordenança del carnet de la mobilitat i el transport públic interurbà d'una zona, el text íntegre de la qual un cop aprovada definitivament es va publicar en el Butlletí oficial de la província de 29.11.2008. Atesa la voluntat de l'Ajuntament de modificar els criteris de concessió gratuïta de targetes de transport tenint en compte la situació de crisi econòmica general que afecta especialment el nostre municipi, i la necessitat valorada per l'ajuntament de prioritzar els ajuts d'urgència social per aquelles persones i famílies del municipi que es troben en situació de vulnerabilitat degut a la manca de recursos econòmics Atesa la Llei 12/2007, de Serveis Socials, la qual estableix la competència del ens locals, de facilitar ajuts d'urgència social en els casos de necessitat social. Atès que entre el col·lectiu de la gent gran del municipi hi ha persones amb necessitats especials derivades de la manca de recursos econòmics que no es poden costejar els desplaçaments per realitzar tractaments mèdics fora del municipi o visitar familiars directes ingressats en centres hospitalaris o residencials. Vist el text articulat de la nova Ordenança per a la concessió gratuïta de targetes de transport públic interurbà d'una zona, que conté la regulació de la concessió de les targetes de transport a aquelles persones que tenen necessitat de desplaçar-se per motius mèdics o per ingrés hospitalari o residencial d'un familiar. Atès l'informe tècnic que s'adjunta a aquest expedient. Vist l'informe de Secretaria. S'acorda: Primer.- Aprovar inicialment l'ordenança per la concessió gratuïta de targetes de transport públic interurbà d'una zona, que s'adjunta, que a partir de la seva entrada en vigor derogarà la ordenança anterior (ordenança del carnet de la mobilitat i el transport públic interurbà d'una zona). Segon.- Obrir un període d'informació pública per un període de trenta dies, mitjançant anunci en el Butlletí Oficial de la Província, Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, en un dels mitjans de comunicació escrita diària i en el taulell d'anuncis de la Corporació. Durant aquest període l'expedient restarà a disposició de qualsevol persona que el vulgui examinar per tal de presentar les al·legacions i/o suggeriments que es considerin convenients. De no presentar-se reclamacions o suggeriments en l'esmentat termini, es considerarà aprovada definitivament sense necessitat d'acord exprés pel Ple. 6. MOCIÓ ICV-EUiA: D'ADHESIÓ A LA PETICIÓ IMPULSADA PER LA PLATAFORMA AIGUA ÉS VIDA INSTANT A LA GENERALITAT DE CATALUNYA QUE EVITI UNA EXTERNALITZACIÓ DELS SERVEIS QUE FINS ARA HA OFERT L'EMPRESA PÚBLICA AIGÜES TER LLOBREGAT L'alcaldessa diu: "El punt núm. 6 es deixa sobre la taula aquesta moció que va presentar ICV- EUiA, i agraïm la deferència que ha tingut el portaveu d'ICV-EUiA de deixar-la sobre la taula perquè ja s'està treballant, és una moció que te a veure amb un tema de competència de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, i s'està valorant i discutint pels grups metropolitans, i vam proposar deixar-la sobre la taula a l'espera de veure si hi havia algun redactat consensuat, i posar-lo al Ple del mes de juliol que ja tindrem més dades". 7. MOCIÓ CIU: SOBRE LA DEFENSA DEL MODEL D'ORGANITZACIÓ TERRITORIAL PROPI Es dóna lectura de la moció presentada pel grup municipal de CiU. 8 Seguidament pren la paraula la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "Aquesta moció la presentem per a manifestar el nostre posicionament en contra d'aquesta estranya creuada que té el govern de l'Estat espanyol, el govern del PP, con contra del model autonòmic que tenim enguany, i aquesta mania que tenen de focalitzar tota la seva atenció i esforç de contenció de despesa en base al model autonòmic i a les autonomies. El fet de que des del govern del PP es comentés o es posés sobre la taula la possibilitat de reduir o eliminar fins i tot els municipis amb menys de 1.000 habitants, ens fa plantejar dues coses. D'una banda el fet de que a Catalunya gairebé 600 municipis formarien part d'aquesta categoria, tenint en compte que hi ha uns 900 municipis serien més de la meitat, i això evidentment no és acceptable, però d'altra banda i de la mateixa manera que en el mes passat ja es van presentar diverses mocions de diversos partits polítics, en les que posaven de relleu que l'estat central estava contínuament extralimitant-se en les seves competències, doncs aquest es un exemple més en el que l'Estat envaeix una de les competències que te el govern de la Generalitat de Catalunya, que es l'organització territorial. Per tant doncs, per tot això, nosaltres fem aquest posicionament i avancem d'entrada l'agraïment a tots aquells grups que votaran a favor". L'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Raul Ortiz, regidor del grup municipal de PXC, que diu: "Sólo para decir que PXC se abstendrá en este punto". Intervé seguidament el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Nosotros daremos apoyo a la moción que presenta CiU". L'alcaldessa diu: "El senyor Quim Duran te la paraula...perdó, senyor Duran. La senyora Antonia Escriva te la paraula. Perdó". A continuació intervé la senyora Antonia Escriva, del grup municipal del PP, que diu: "Gràcies. Encara que sigui breu, com a mínim...La postura de la nostra formació serà la de l'abstenció. No per motiu del redactat, perquè es un tema que està damunt de la taula encara, que no està enllestit del tot, i possiblement hi hagi alguna mena de variacions. Per tant, fins que no estigui completament redactat, aprovat i demès, nosaltres som molt curosos amb aquest tema i ens abstindrem". L'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Quim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "Senyora Antonia, el procés de recentralització del PP, tant a nivell autonòmic com municipal es un fet, no es un projecte. Es un fet. L'AEB sempre es posicionarà contrari a qualsevol invasió de competències d'entre diferents administracions, ja sigui de l'Estat envers Catalunya o la resta de comunitats autònomes, o ja sigui de la Generalitat envers els municipis, i en aquest sentit si que caldria recordar que hi ha administracions més properes que no fan la feina que toca. La Generalitat no fa la feina que toca. Llavors, abans de demanar que un altre faci les coses ben fetes, potser hauríem de fer les coses ben fetes nosaltres, perquè hi ha una llei de vegueries que està aprovada, que està ja congelada, i que no sabem ben bé que passarà. Hi ha una duplicitat i una triplicitat d'administracions: consells comarcals, diputacions, àrees metropolitanes, etc. etc, que moltes vegades o algunes vegades en alguns casos semblen més agències de col·locació de determinats partits per alguns dels seus polítics amortitzats. Nosaltres així i tot, evidentment votarem a favor d'aquesta moció". A continuació pren la paraula el senyor Juan Antonio Lancho, tinent d'alcaldessa d'Urbanisme i Medi Ambient, que diu: "El grup municipal socialista votará a favor de esta moción de CiU. Está claro que los municipios digamos que son la parte importante y a proteger de este estado nuestro, y que al margen de discursos sobre si el estado debe o no debe respetar competencias, y aquí me sumo un poco al discurso del portavoz de la AEB, si que es cierto que la Generalitat debe también respetar competencias, y lo mismo que reclama el pago puntual al Estado de lo que se le adeuda, debería pagar a los municipios el dinero que se le adeuda. Pero bueno, nosotros votaremos como he dicho a favor, creemos que los municipios deben ser la parte importante de la estructura del Estado que se debe mantener, yo creo que hay estructuras estatales que pueden desaparecer fácilmente pero el Estado no, que la financiación estatal tendría que ser un 25, un 25 y un 50%, siendo el 50% para los municipios, el 25% para las autonomías y el otro 25% para el Estado, y que por lo tanto daremos soporte". 9 Seguidament pren la paraula la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "Només dir, perquè no quedi cap dubte, que com a portaveu del grup municipal de CiU a Badia del Vallès, nosaltres estem absolutament d'acord amb el que ha dit el portaveu de l'AEB, el senyor Quim Duran, creiem que s'ha d'evitar la duplicitat entre administracions i per tant, no tingui vostès cap dubte de que nosaltres també defensem això com a grup municipal de Badia del Vallès i jo la primera, no tingui dubte. I ara anava a dir que estava d'acord amb vostè també i que si, que jo em sumaré també al fet de que la Generalitat ens hagi de pagar, però després ha continuat el discurs i ja no estic tant d'acord amb la segona part, per tant deixaré de dir-ho amb el seu permís". Es procedeix a la votació de la proposta. S'aprova per 13 vots a favor (PSC, AEB, ICV-EUiA, CiU) i 4 vots en contra (PP, PXC). S'acorda: Atès els recents anuncis del govern central i del recent informe de la Federación Española de Municipios y Provincias, que posen sobre la taula una proposta de recentralització administrativa, la qual suposaria la supressió de la meitat de municipis de Catalunya. Atès que aquests tipus de propostes recentralitzadores i de reducció de municipis del govern central en mans del PP vulneren clarament a la competència exclusiva de la Generalitat sobre l'organització territorial de Catalunya, regulada en l'article 151 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya. Atesa la idiosincràsia pròpia de l'organització municipal catalana, on gairebé 500 municipis de fins a 1.000 habitants representen la meitat del territori, cal recordar la necessitat de recolzar l'Administració més propera a la ciutadania, del contrari molts territoris quedarien desertitzats, sens perjudici de racionalitzar els recursos públics amb altres mesures. Atès que el model català no ha estat, no és ni serà mai el de la "supressió forçosa", sinó el "d'agrupar voluntàriament, racionalitzar competències, mancomunar serveis i inversions, i respectar el principi de subsidiarietat". Un dels principis bàsics de l'organització territorial a Catalunya és el principi d'equilibri territorial, el qual s'ha de preservar Atesa la gran tasca que es fa des dels ajuntaments i altres ens locals, sobretot en matèria social alhora de donar resposta ràpida en moments de crisi econòmica, el que cal plantejar seriosament és una profunda reforma del model de finançament dels ens locals, que s'adeqüi a les competències i atribucions que realment executen. Atès que l'organització territorial de Catalunya és competència exclusiva de la Generalitat, el Govern de la Generalitat està treballant intensament amb la llei de governs i hisendes locals. Per tot això, el Grup Municipal de Convergència i Unió proposa al Ple de la corporació l'adopció dels següents acords: Primer. Instar al govern central que no s'extralimiti en les seves competències i no vulneri la competència exclusiva de la Generalitat de Catalunya sobre organització territorial Segon. Reclamar al govern central que deixi d'envair i vulnerar les competències de la Generalitat i els ens locals i que, per contra, compleixi amb el pagament de les aportacions econòmiques establertes en les diferents Lleis, reglaments i sentències que afecten el desenvolupament de les competències de la Generalitat i dels ens locals, especialment, en matèria social i educativa. Tercer. Donar recolzament a la Generalitat de Catalunya i a les entitats municipalistes en la redacció de la llei de governs i hisendes locals, així com en la petició d'un pacte fiscal, en la línia del concert econòmic, que suposi una millora en el finançament de Catalunya i també dels governs locals. 10 Quart. Transmetre el contingut de la present moció al Govern de la Generalitat de Catalunya, als Grups parlamentaris del Parlament de Catalunya, així com al govern central. 8. MOCIÓ CIU: DE SUPORT AL CORREDOR DEL MEDITERRANI La secretària dóna lectura de la moció que ha presentat el grup municipal de CiU. Seguidament pren la paraula la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "La veritat es que jo tenia aquí preparat tota un argumentari extens sobre els motius pels quals s'havia de defensar i donar-li suport al corredor del Mediterrani, però després d'haver-ho estat parlant a la Junta de Portaveus, i després d'haver vist l'orientació de vot dels partits, agraeixo ja amb antelació a tots aquells partits que donaran suport a la moció. Se que en concret algun partit fa un esforç especial en donar un suport a la moció, i per aquest motiu reduiré el meu argumentari, per un tema de respecte i suport també recíproc, i em limitaré a comentar que el corredor Mediterrani és bàsic, perquè el corredor Mediterrani té una importància econòmica molt destacada ja que està avalada per la Unió Europea. Es una xarxa bàsica europea, s'ha catalogat així, i no solament servirà per a millorar tot el tema d'infraestructures i donar riquesa a Catalunya, sinó que també afavorirà Espanya i també afavorirà Europa. Per tant, instem a que en un moment de crisi com l'actual, el govern del PP deixi de prioritzar el corredor central, que ara per ara no te aquestes categories econòmiques que sí que te el corredor Mediterrani, i que els seus motius son merament productes d'un model d'Estat centralitzat, i ja està, obrir-nos una mica cap a Europa en aquest sentit". L'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Raul Ortiz, regidor del grup municipal de PXC, que diu: "Decir que desde PXC estamos completamente de acuerdo con el contenido de esta moción, por lo cual le daremos apoyo y la votaremos a favor". Intervé seguidament el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Nosotros con este tema del corredor Mediterráneo, en la Comisión Informativa ya se lo comentaba a la portavoz de CiU, que yo celebraba que se presentara esta iniciativa, y sobretodo celebraba que la presentara CiU porque es el partido que gobierna Catalunya, y en el plan de infraestructuras de Catalunya que es donde se regula toda la movilidad de nuestro país, tanto viaria como ferroviaria, nosotros hacíamos unas enmiendas importantísimas donde el corredor del Mediterráneo era uno de nuestros ejes centrales, porque creemos que nuestro sistema de movilidad es insostenible, el que tenemos ahora, la gasolina se acaba y ya sabeis a como va el precio. Entonces, en la medida en que nosotros haya una propuesta de que toda la mercadería se pueda transportar por barco y tren al resto de Europa, pues es algo que ganamos en sostenibilidad i en recursos, y esa es una de las apuestas muy importantes yo creo, de que una organización que defiende la conservación y el respeto de nuestro entorno y del medio ambiente. Este es un argumento por el que yo fundamentalmente vamos a dar apoyo a la iniciativa que presenta CiU en este Consistorio, y además yo creo que saldremos todos a la larga ganando". Seguidament l'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Pablo Ropero, regidor del grup municipal del PP, que diu: "Decir que la moción la votaremos a favor, que el PP de Catalunya ya ha mostrado públicamente su apoyo a este proyecto, y vemos que dar soporte a esta moción es justo e importante para el comercio y la economía de la zona". L'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Quim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "Des de l'AEB estem totalment d'acord amb el contingut d'aquesta moció. Espanya capital París. Espanya capital París es un assaig del catedràtic d'Economia de la Universitat Central, el senyor Germà Bel, que explicita claríssimament com aquest procés recentralitzador o centralitzador del que parlava anteriorment fa com tres segles que dura. Que el corredor Mediterrani encara no estigui fet, ja no parlo d'estudiat, pressupostat, licitat, etc. etc., sinó fet, està fora de tota lògica. Abans parlàvem de l'anàl.lisi del cost-benefici, que es que fan a Europa i es el que fan a qualsevol país civilitzat. Es a dir, tu abans de fer o de pressupostar una obra, el que has de veure es, aquesta obra és viable? És viable fer un Madrid-Badajoz, que s'atura a la frontera? És viable fer un Madrid-Orense? És viable fer un Madrid...no se, digui la capital de província que vulgui. Des d'un punt de vista centralista, qualsevol inversió que surti de Madrid 11 serà rendible. Clar, al mateix temps que està passant tot això, o abans de que passi tot això, hi ha el govern central, primer del PSOE i ara del PP, que ja deu a Catalunya 5.500 milions d'euros. 5.500 milions d'euros en infraestructures. Vull dir, llavors de què estem parlant? Hi ha un túnel a la frontera francesa que està construït ja fa anys, pel qual cada dia paguem milers d'euros sense que circuli cap tren. Tenim un tram de Tarragona a Vandellòs de 70 km, d'una sola via, des de l'any 1868. Es la mateixa via que quan va un Euromed en direcció Alacant ha d'esperar que vingui el tren que ve de Castelló. Es a dir, primer que passi un tren i quan hagi passat, l'Euromed està allà paradet perquè hi pugui passar l'altre. Vull dir que tot això està fora de tota lógica, i respon a aquesta visió del "kilómetro cero" des de la Puerta del Sol, però a nivell ferroviari. I res, podria estendrem molt, però com vaig sentir recentment per un company de Consistori, en tot el que vingui d'aquest govern, espera lo mejor y prepárate para lo peor". A continuació pren la paraula el senyor Juan Antonio Lancho, tinent d'alcaldessa d'Urbanisme i Medi Ambient, que diu: "Solamente para decir que el grup municipal socialista votará favorablemente la moción de CiU y bueno, ya se ha explicado y se ha dicho argumentaciones de peso como para añadir algo más". L'alcaldessa cedeix la paraula a la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Muy brevemente. Me gustaría hacer dos matizaciones muy, muy rápidas. El representante de la AEB nos ha hablado de que en cualquier país civilizado. Yo me siento muy orgullosa de vivir en un país civilizado. Las infraestructuras que posiblemente...no, porque siempre que se argumenta se ataca y tampoco es eso. Hay cuestiones que son más prioritarias ahora en este momento. Y en cuanto a esperar lo mejor, desde luego todos esperamos lo mejor, pero como en la moción anterior ha dicho el Sr. Quim Duran, mayoritariamente están en contra de todo, así que ya estamos acostumbrados". L'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Quim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "Bé, per al.lusions. Jo em referia a l'anàl.lisi de cost benefici. Evidentment quan parlava de la civilització, parlava de planificar qualsevol obra pública, cosa que no es dóna. I si la seva prioritat es el Madrid-Badajoz doncs endavant, tindrem Madrid-Badajoz".- Es procedeix a la votació de la moció, que s'aprova per unanimitat. S'acorda: Atès que el Corredor Mediterrani està format per una sèrie d'infraestructures ferroviàries que es relacionen amb grans nodes d'activitat econòmica i de transport, en què es concentra una part fonamental de les operacions d'importació i exportació del país. Vist que el Corredor Mediterrani és la part de l'eix transeuropeu que connecta el nord d'Àfrica amb el centre d'Europa amb un recorregut paral·lel a la costa mediterrània, des d'Algesires fins a la frontera francesa tot passant per les comunitats autònomes d'Andalusia, Múrcia, País Valencià i Catalunya. Vist que la importància del Corredor Mediterrani està determinada pel pes econòmic de les regions que travessa, especialment Catalunya i el País Valencià, per la connexió dels Ports i per la seva connexió amb la frontera francesa i la resta d'Europa. Atès que el nombre total d'habitants del Corredor Mediterrani supera els 18 milions de persones, això vol dir que 4 de cada 10 espanyols viu en una de les regions del corredor. Atès que un 40% del teixit empresarial espanyol se situa al Corredor Mediterrani essent Catalunya la regió amb més densitat empresarial d'Espanya després de les Illes Balears i el País Basc. Vist que el Corredor Mediterrani és un eix prioritari a Catalunya per tal de donar confiança a la seva economia i poder mantenir i incrementar el volum de les seves exportacions. 12 Atès que les institucions i les empreses catalanes fa més de 15 anys que es preparen per rebre trens europeus. Vist que tot i que l'Eix Mediterrani és un dels més utilitzats de l'estat, el 60% del trànsit terrestre de mercaderies, i un dels que té un nombre més gran d'infraestructures en servei, encara requereix una sèrie d'actuacions per convertir-se en un sistema suficientment organitzat, racional i eficient, que estableixi l'estructura funcional de l'Arc Mediterrani com a macro regió econòmica. Atès que la Comissió Europea, en la revisió de la Xarxa Central Transeuropea de Transport (Core Network), va decidir considerar el Corredor Mediterrani infraestructura prioritària, deixant fora el Corredor Central, projecte faraònic i que el Govern espanyol defensa sense cap lògica econòmica. Atès que el Consell de Ministres de Transports de la Unió Europea va ratificar la xarxa de 10 corredors ferroviaris europeus prioritaris, que inclou el corredor mediterrani i atlàntic i va descartar la demanda del govern espanyol d'incloure el corredor central a la xarxa bàsica europea, el passat 22 de març de 2012. Atès que el Comissari de Transport, Siim Kallas, arran d'una interpel·lació parlamentària de l'eurodiputat de CIU, Ramon Tremosa, ha demanat al Govern espanyol que concentri la inversió en infraestructures en els corredors ferroviaris Mediterrani i Atlàntic, projectes que aporten un valor afegit considerable, com és l'acabament dels corredors fonamentals per vincular de manera més eficaç i directa els mercats. I ha afegit que "tenint present l'actual situació de les finances a Espanya, és de vital importància realitzar un anàlisis cost-benefici plenament transparent de tot nou projecte d'infraestructures", referint-se a la previsió del pressupost espanyol per construir l'AVE a Galicia. Atès que en el moment actual, en el qual els recursos són limitats, és imprescindible donar prioritat a aquells projectes que siguin rendibles i que ofereixin un retorn des del punt de vista econòmic i social, com és el cas del Corredor del Mediterrani. Atès que Catalunya no es troba sola defensant el Corredor del Mediterrani, sinó que també té el suport del País Valencià, Múrcia i la part oriental d'Andalusia, a banda de la FERRMED, la Comissió Europea i el Consell d'Europa. Atès que Catalunya no pot perdre aquesta oportunitat de convertir-se en una plataforma de referència a nivell del Mediterrani, cal que Govern, partits polítics i societat civil es mantinguin units i treballin per aconseguir que aquesta infraestructura fonamental per al nostre desenvolupament econòmic es faci realitat, el més aviat possible. Per tot l'esmentat anteriorment, el grup municipal de CONVERGÈNCIA I UNIÓ presenta al ple de la Corporació l'adopció dels següents ACORDS: Primer.- Exigir al Govern espanyol a dur a terme de forma urgent i prioritària totes aquelles actuacions que optimitzin la utilització de la xarxa existent, contribueixin a la ràpida instal·lació de l'ample internacional i millorin la connectivitat dels ports, nodes logístics i els principals centres industrials. Entre aquestes actuacions es proposa: · La immediata licitació i adjudicació dels accessos ferroviaris i per carretera definitius al nou moll Prat del Port de Barcelona. · Accelerar urgentment les obres necessàries per tal que el Port de Tarragona tingui connexió ferroviària en ample internacional per al transport de mercaderies fins la frontera francesa. · Procedir a finalitzar la construcció del desdoblament de la connexió ferroviària entre Tarragona i Vandellós, per tal que estigui en servei l'any 2013. · Procedir a instal·lar amb la major celeritat un tercer rail en el tram de Figueres a Portbou. 13 Segon.- Instar a l'Estat espanyol que reconegui d'una vegada per totes que el Corredor Mediterrani és el corredor ferroviari prioritari per l'Estat espanyol i una infraestructura bàsica per Catalunya i Europa. Tercer.- Donar trasllat d'aquesta moció a tots els grups polítics parlamentaris catalans, espanyols i europeus. 9. MOCIÓ AEB: REBUIG AL PROJECTE D'EUROVEGAS Es dóna lectura de la moció presentada pel grup muncipal de l'AEB. Seguidament s'obra un torn de preguntes. Pren la paraula el senyor Juan Carlos Santervás, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "En primer lugar es evidente, por lo menos para la AEB es evidente, y para algún partido más supongo que apoyará la moción, que la actual crisis que tenemos es producto de un modelo económico basado precisamente en el proyecto que nos quieren traer los magnates estos americanos llamado eurovegas. Esto en primer lugar. En segundo lugar es aberrante que se pretenda que la competición entre Madrid y Barcelona sea a ver quien da menos derechos laborales, menos sanciones en temas de salud, de ecologismo, es decir increíble. Y luego el tema de los puestos de trabajo. A ver, en primer lugar la cantidad que se ha dicho de puestos de trabajo, 15.000, son puestos eventuales que es en la construcción, es decir que la mayor parte de los 15.000 puestos de trabajo es que construirán y al paro por desgracia, como está la cosa. El resto no son tantos, y es que el problema no es ese, es peor todavía, es que allí si se hace finalmente y hablo ahora de la zona del Delta del Llobregat, alli hay puestos de trabajo agrícolas. No se, para concluir, vamos que aquello no es el desierto de Nevada, que allí hay gente trabajando, hay empresas, hay agricultores, hay...No se. Es que no nos vale simplemente este argumento de los puestos de trabajo". L'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Raul Ortiz, regidor del grup municipal de PXC, que diu: "Solamente para decir que PXC apoyará esta moción, ya que no entiende como puede venir un magnate sea de EEUU o sea de donde sea, llegar a nuestro país, querer saltarse las leyes, imponer el las que quiera como si estuviese en su casa. Aquí tenemos empresas de juego. Catalunya sin ir más lejos aquí cerca tenemos CIRSA en Terrassa, creo que todos la conocemos. Esa gente es una empresa catalana de aquí, paga sus impuestos y tiene que acatar las leyes que se establecen. No puede llegar alguien de fuera y decir yo quiero hacer esto, quiero que se haga así, quiero estos contratos, quiero estas cosas. Y permitirselo, y a más a más, entre Madrid y Barcelona lo que ha dicho el, ya no se acuerda a ver quien ofrece más. Por eso vamos a dar apoyo a esta moción, porque no lo vemos lógico". Seguidament pren la paraula la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "Jo crec que hi ha una frase de la seva moció que resumeix el tema, que es quan vostès diuen "no compartim el model de territori que comporta" estic llegint literalment. Certament. No compartim el model de territori que comporta. No ho compartim, i ja està. I això que jo sàpiga, dintre del marc polític, és perfectament acceptable, legítim i a més adequat, tenir diferències ideològiques en les quals puguis defensar una cosa o una altra. La diferència entre la seva posició i la nostra, es que nosaltres respectem les diferències dels demés, i sabem que entre el blanc i el negre hi ha grisos. Vostès s'entesten en presentar tots aquests posicionaments en base a un maniqueisme del que està bé i el que no i entren dintre de l'àmbit moral. Vostès utilitzen paraules com aberració moral, en una moció, eh? En una moció, vostès son un grup polític. I això vostès ho han criticat en altres partits també. Aberració moral. Macrocomplexe de delinqüència. Manifestar l'oposició radical a la construcció d'un macrocomplexe de la delinqüència. Jo també manifesto la meva oposició radical a la construcció d'un macrocomplexe de la delinqüència. Si vostès tenen proves de que això és així, vagin i ho denuncien per la via penal directament. Sinó és així, no ho diguin. Son polítics, i tenen una responsabilitat, primer, i segon i més important. Tots el seus argumentaris, els seus, els que estan aquí i també els seus senyor Ortiz, formen part únicament del que ha sortit a les notícies aparegudes a la premsa escrita i no ho han contrastat, perquè hi ha tot un seguit de coses que vostès diuen aquí que no son ben bé com diuen. M'explico. Es a dir, que no les han corroborat bàsicament. Primer, per part de la Generalitat en cap moment s'ha volgut competir amb Madrid, d'això després en parlem. S'ha estat treballant a fons per a estudiar el projecte, 14 oferir possibles localitzacions, etc. però el cas es que ha estat Madrid que ha provocat que transcendís a la premsa alguna de les reunions mantingudes amb aquesta corporació, i un dels motius pels quals la Generalitat no ha donat més informació sobre aquest tema es precisament per evitar especulacions i rivalitat mediàtica, i sobretot perquè es deformessin algunes informacions, com aquestes que vostès comenten. Catalunya te una marca turística i un model ja desenvolupat basat en la qualitat i que pivota bastant sobre el turisme de convencions. El projecte d'eurovegas vindria a consolidar aquest model turístic i de país, i ni de bon tros el capgiraria, ja que l'ús hoteler, de botigues, espectacles, de restauració sobre tot a convencions, supera en escreix, en escreix, la part del joc, i actualment de casinos a Catalunya ja n'hi ha, i això no ha comportat un canvi de model turístic. Clar, vostès fan el maniqueisme aquest. Que es destinen els recursos a això enlloc de a una altra cosa. No. Podem destinar els esforços a les dues coses, només faltava. Hi ha una sèrie d'afirmacions i tòpics que s'han de desmentir rotundament. Com a consideració prèvia general cal dir que, com és obvi, las Vegas Sans Corporations han fet moles preguntes de dret laboral, econòmic, tributari, sanitari, del joc i d'espectacles, etc., als efectes de conèixer la legislació i les condicions en que s'haurien de sotmetre en cas d'implantar el complex a Catalunya. Dit això, no es pretén modificar cap llei ni cap norma per a respondre a un projecte privat. El govern de la Generalitat te molt clar quina es la legislació, quins son els límits i quin es el model turístic i de país que s'ha estat desenvolupant durant els més de 30 anys de democràcia a Catalunya. Una altra cosa es el que facin a Madrid, eh? Jo estic parlant de Catalunya. Sobre temes laborals no és cert que hagin demanat que es modifiqui l'Estatut dels Treballadors, o que es modifiqui la llei d'Estrangeria, o que es modifiqui la reducció de les quotes de la Seguretat Social. No és cert simplement. Simplement han demanat quin es el règim dels laborals no residents pel tema dels directrius de l'empresa. En cap moment s'ha parlat d'una illa laboral. Sobre les servituds aeronàutiques, no es poden saltar les limitacions existents, ni es canviarà res perquè se les saltin. Sobre l'accessibilitat dels casinos, aquest seria restringit. El model a seguir no es el de Las Vegas en cap cas, i així s'ha traslladat a la corporació, i en tot cas es el govern que regula i controla el joc, només faltaria. Pel que fa al sòl, en cap cas afectarà a les zones PEIN, a la xarxa Natura 200 i FEPA. No hi hauria inversió pública ni cessió de terrenys. No hi hauria inversió pública ni cessió de terrenys. Únicament la Generalitat faria inversió en infraestructures i connexions en cas de ser necessaris. I per últim, hi ha hagut una experiència prèvia de tot això on ha funcionat així i on també anaven a passar totes aquestes coses, que es el parc d'atraccions Port Aventura. Model que seguiran en el cas de que Catalunya sigui el destí escollit per Las Vegas Sans Corporation. Si, es que estic argumentant contra vostès utilitzant les seves armes". Intervé seguidament el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "De hecho este modelo económico que nos ha llevado a la crisis ha fracasado, y el modelo este de que se puede hacer todo y dejarles, la ley de Reforma Laboral de alguna manera es lo que ha permitido, que esta gente se sienta y pueda campar como dice el dicho popular, como Pedro por su casa. Se habla de muchas cosas, pero lo que si que es verdad es que estos no sólo van a modificar y van a hacer modificar la legislación de nuestro país, la Sra. Marta Figueras se ha definido muy claramente en este tema, sino además van a pedir y ya lo han hecho, dinero público, dinero de todos los españoles o catalanes, dinero de todos. Dinero público. Nada más y nada menos que de momento han pedido 4.000 millones de euros, nada más y nada menos. De momento. Y no nos engañemos, hace dos o tres días este delincuente de guante blanco, vino al aeropuerto y estaba custodiado por nuestra policía, por los mossos d'esquadra. Centenares y centenares de policías. Señores, esto es lo que hay, y lo decimos, y lo vamos a decir por todos los medios que podamos. Nuestra policía al servicio de los delincuentes de guante blanco, y esto no lo podemos permitir los ciudadanos que pagamos impuestos, y encima yo me he cansado de decir en este Pleno, me he cansado y lo he dicho muchísimas veces, que empresas que ganan más de 150 millones de euros en este país no declaran. Que profesionales liberales que cobran más de 120.000 millones de euros solo declaran el 1%. Lo he dicho, el problema es de ingresos, y encima nos están recortando en educación, nos están recortando en la sanidad, nos están recortando los servicios y derechos básicos de nuestra sociedad, y nos venden que van a generar 15.000 puestos de trabajo. Puede ser, puede ser. Puede ser. ¿Pero como? Quienes, y en que condiciones. Señores no, aquí no. Mientras podamos, mientras tengamos voz, vamos a decir a iniciativas de estas denominadas empresariales basta ya. Basta ya". 15 Seguidament intervé el senyor Pablo Ropero, regidor del grup municipal del PP, que diu: "Desde el PP votaremos en contra de esta moción, pues vemos que crear empleo es lo más importante en estos momentos". A continuació pren la paraula el senyor Juan Antonio Lancho, tinent d'alcaldessa d'Urbanisme i Medi Ambient, que diu: "¿Esto es como bienvenido Mr. Marshall, no? Al final lo que podemos tener es que llevamos unos meses escuchando el tema de Eurovegas y Madrid, Barcelona, preparando recepciones institucionales, unas más públicas que otras, y quizá parte del problema viene por eso. Y tengo la sensación de que cada vez se va retrasando más la solución. Primero fue en junio, ahora será en septiembre, llegará septiembre y pasará alguna cosa, y al final acabará este invento de Eurovegas, se acabará seguramente o en un pluf o en cualquier otro país de la Unión Europea. Pero mientras tanto es un tema que preocupa a todo el mundo, por lo menos a gran parte de la población, y es un tema en que la necesidad de decir o de opinar, pues nos obliga a las instituciones, partidos políticos o colectivos a posicionarnos. Pero lo hace en este caso con un peligro y es que todo son rumores. Nos basamos en rumores porque ni el gobierno de la Generalitat ha explicado en que términos está negociando, ni qué está negociando realmente, y lo único que se limitan a enseñarnos son las fotos de como aterriza, como circula, como llega y como se va. Y eso a mi me preocupa en todo caso, porque cuando hay secretismo, cuando las cosas no acaban de explicarse del todo, dan pie a que se desarrolle la rumorología, se opine sobre castillos de arena que al final no hay nada, son plufes. Por otro lado yo creo que tradicionalmente siempre, siempre se ha negociado con grandes empresas, llámese SEAT, VOLKSWAGEN, para ubicarse aquí. En Catalunya, en el Estado, y eso no es malo. Negociar para que se queden o no se marchen, que en muchos casos es para que no se marchen. Zona Hermética. Cada 7 años las administraciones públicas se ven obligadas a sentarse con Zona Hermética para darle más dinero público para que no se marche. Eso yo entiendo que no es malo. Hay unas contrapartidas y es lícito. Pero a mi lo que me preocupa es, como no sabemos de que hablamos al final todo vale. Y yo creo que el proyecto de Eurovegas no es la apuesta, ni laboral ni de modelo económico, ni de modelo laboral ni de modelo formativo para este país ni para el Estado español, que caemos en el riesgo de que al final sustituimos el tocho...o sea, hace poco teníamos una campaña en la calle de "Vols ser...no se, educador? Quieres ser, para los jóvenes. Al final tendremos que poner "¿Quieres ser croupier? Y yo creo que eso es un peligro, porque no estamos aprendiendo de los errores que hemos cometido en el presente ni en el pasado, y seguimos apostando por el dinero fácil o el trabajo fácil. Y no todo vale. Creo y creemos que hay que apostar por una formación y un modelo productivo que evite que dentro de 10, 15 años, cuando volvamos a tener otra crisis como esta o parecida a esta, estemos preparados para salir de ella y no apostar todos nuestros dados, tirar la carta y jugarnos al 7 y medio en un proyecto que nadie conoce y que yo tengo la sensación de que al final será como en la película de Mr. Marshall, que estaremos todos en la plaza del pueblo esperando a que pase y nos traiga los regalos y todo lo prometido, y lo único que nos limitaremos es a ver como pasan los coches, los todo terreno negros, burrrum, camino a Francia, o camino a Alemania o camino a cualquier otro país". Pren la paraula el senyor Juan Carlos Santervás, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "Simplemente para aclarar, un poco sobre lo que decía Lancho y anteriormente Marta Figueras, que lógicamente no basamos en noticia, como bien acaba de explicar Lancho, porque no tenemos información, no se ustedes pero nosotros no la tenemos. Y lo que ha salido también en las noticias, y con esto quiero acabar, referido al ejemplo que ha puesto usted con el tema de Port Aventura, yo he ido con mis alumnos a Port Aventura porque no tengo hijos, y supongo que mucha gente habrá ido con sus hijos, y yo lo que no voy a es a llevar a mis hijos a un sitio donde, y también por las noticias, donde va a haber prostíbulos. No se, me parece un poco chocante. Según las noticias, que se van a hacer mas prostìbulos, cuando ustedes fueron antes el gobierno pero también en Barcelona, prohibieron la prostitución en la calle, ahora se va a perseguir también en las carreteras, y luego por otro lado eso está muy mal porque una mujer que quiere se dedica a este oficio y luego resulta que alli si que permitimos, según las notícias, que hayan grandes prostíbulos. No se". Seguidament pren la paraula la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "Perdó, es que m'estic recuperant de l'ensurt. Referent al portaveu d'ICV-EUiA, aquesta inversió que s'ha demanat es únicament en infraestructures i connexions, i totes les 16 infraestructures i connexions son necessàries a Catalunya, a l'Estat espanyol i a Europa. Únicament. Sobre el tema de la custòdia de la policia, que m'ha sobtat, és curiós perquè si vol parlem dels diners que te el Vaticà i de la custòdia i de tot l'equip de protecció i del desplegament, val? No entraré en aquest tema perquè crec que no toca, però com que vostè l'ha tret no puc e