09/2012 ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA CELEBRADA PEL PLE MUNICIPAL DE L'AJUNTAMENT DE BADIA DEL VALLÈS EL DIA 26 DE SETEMBRE DE 2012 Badia del Vallès, 26 de setembre de dos mil dotze. El Ple de la corporació quan son les dinou hores, es reuneix a la sala de sessions de l'edifici de l'Ajuntament, en sessió ordinària sota la presidència de l'Alcaldessa senyora Eva Menor Cantador. Hi concorren els regidors següents: Sr. Juan Antonio Lancho Aceituno PSC Sra. Raquel Gracia Peral PSC Sr. Antonio Sabariego Guerrero PSC Sra. Montserrat Jiménez Molina PSC Sr. Antonio Rodríguez Yañez PSC Sra. Montserrat Carbonell Rosell PSC Sr. Joaquim Jesús Duran Redondo AEB Sra. Concepción Hurtado Sánchez AEB Sr. Juan Carlos Santervás García AEB Sra. Cristina Fabregas Moreno AEB Sra. Antonia Escrivà Castellanos PP Sr. Pablo Ropero Muñoz PP Saray Muñoz Contreras PP Sr. Eusebio Argueta Chica ICV-EUiA Sra. Marta Figueras i Badia CIU Sr. Raul Ortiz Parra PXC Assisteix la secretària senyora Carme Coll Gaudens i l'interventor senyor Raul López Borras. Oberta la sessió per la senyora Alcaldessa i amb el quòrum necessari, es procedeix a resoldre els assumptes de l'ordre del dia, adoptant-se els següents acords: I. PART DISPOSITIVA 1. APROVACIÓ ACTES SESSIONS ANTERIORS S'aprova sense necessitat de lectura prèvia l'acta de la sessió ordinària que va tenir lloc el dia 25 de juliol de 2012, ja que tots els membres del consistori disposaven del text. 2. ENVERS L'ANUNCI DEL GOVERN D'ESPANYA DE REFORMAR LA LLEI 2/2010 DE SALUT SEXUAL I REPRODUCTIVA I LA INTERRUPCIÓ VOLUNTÀRIA DE L'EMBARÀS La secretària llegeix la proposta d'acord. L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Montserrat Carbonell regidora d'Igualtat que diu: "Decidir ens fa lliures. Davant l'anunci per part del Govern del Partit Popular de reformar l'actual Llei orgànica 2/2010 de Salut sexual i reproductiva i de la interrupció voluntària de l'embaràs, les organitzacions de dones, les organitzacions mixtes i les persones sotasignats manifestem la nostra total indignació davant el retrocés en el reconeixement dels drets sexuals i reproductius de les dones que suposaria la possible reforma de la llei. La nostra absoluta negativa a acceptar una retallada en la llibertat i autonomia de les dones en relació a la seva sexualitat i a decidir sobre la seva maternitat. Si no podem decidir no som lliures. El nostre desacord amb el fons argumental retrògrad, manipulador i ideològic pel qual es vol portar a terme la reforma. El 1 nostre rebuig a que la vulneració dels drets de les dones sigui un dels segells de la ideologia conservadora. Per tot això, denunciem que la pèrdua de drets en salut sexual i reproductiva exposaria a un major risc la salut i la pròpia vida de les dones. Afirmem, per contra, que el govern està obligat, d'acord amb la normativa europea i internacional, a confirmar la protecció i seguretat jurídica en matèria de drets sexuals i reproductius. Denunciem que violència de gènere estructural és la coacció i la limitació en l'ús de les llibertats individuals. Afirmem, per contra, la infrangible voluntat de les dones a viure una vida lliure de violència i de coaccions. Denunciem que la retallada en les llibertats de les dones sigui a causa de la pressió de la jerarquia eclesiàstica i grups ultraconservadors. Afirmem, per contra, la necessitat d'una societat laica i democràtica lliure d'imposicions religioses. Denunciem la lamentable argumentació vuitcentista que emfatitza com a únic dret de la dona el de la maternitat sense lliure elecció. Afirmem, per contra, el nostre dret a decidir sobre els nostres cossos i les nostres vides i no d'acord a un prototip de feminitat que discrimina les dones. Denunciem l'arbitrarietat en el maneig i ús del concepte drets i que l'acceptació dels drets humans de les dones és incompatible amb la seva regulació en el codi penal. Afirmem, per contra que on hi ha drets no hi ha supòsits i que l'exercici d'un dret no és punible. Denunciem que la negació dels drets sexuals i reproductius de les dones comporta el retrocés en qüestions tan bàsiques com l'educació sexual o la millora en l'accés a l'anticoncepció, inclosa la d'urgència. Afirmem, per contra, que sí que hi ha drets específics de les dones en salut sexual i reproductiva i ha d'haver-hi, per tant, dret a prestacions específiques en la cartera nacional bàsica de serveis sanitaris. Perquè decidir ens fa lliures." L'alcaldessa dona la paraula al senyor Raul Ortiz regidor del grup municipal de Plataforma per Catalunya que diu: "Decir que desde Plataforma por Catalunya votaremos en contra de esta moción ya que nosotros pensamos que lo más importante es el relevo generacional que garantice la supervivencia de nuestro pueblo y cultura, para nosotros si no hay un después el ahora carece de importancia. Aqui esta moción habla de derechos humanos, apoyando la ley de aborto ya lo estais demostrando. Nada más gracias." Seguidament l'alcaldessa dona la paraula a la senyora Marta Figueras regidora del grup municipal de Convergència i Unió qui diu: "Gràcies senyora Presidenta, la veritat és que el meu comentari ja seria repetir una mica el sentit de les paraules de la senyora Carbonell, sense que serveixi de precedent subscric el sentit de tot el que la regidora a dit i per tant nosaltres votarem a favor gràcies." L'alcaldessa dona la paraula al senyor Eusebio Argueta regidor del grup municipal d'IC-EUiA: "Muchas gracias senyora alcaldesa. Es complicado, pero a la vez normal que quien gobierna quiera apretar más una de las libertades que ya habíamos empezado a conseguir en nuestra democràcia. Yo simplemente voy a apoyar lo que decidan las mujeres, y por supuesto voy a apoyar la propuesta de resolución que ahora discutimos, gracias." A continuació l'alcaldessa dona la paraula a la senyora Antonia Escriva regidora del grup municipal del Partit Popular que diu: "Gracias senyora Alcaldesa. Desde esta formación municipal vamos a votar en contra de la moción, natural, y vamos a votar en contra básicamente porque no consideramos que una niña, no una mujer, una niña con 16 años tenga la capacidad como para decidir si aborta o no aborta, sin consentimiento paterno. No consideramos que tal como está la Ley que se contempla esta opción, sea a ver, una niña necesita el permiso paterno para hacerse un tatuaje, para ponerse un piercing, pero en cambio para abortar no. No consideramos que esté preparada y en caso de estarlo los padres, el padre, la madre que son las personas cercanas a ella, son las personas que la conocen y los que tienen que decidir junto a ella el futuro de esa vida, de ese niño, los que tienen, pueden, quieren decidir en todo caso y básicamente nosotros consideramos que una de las medidas para nosotros importante es esta porque una mujer con 16 años no es mujer, es niña, nada más, gracias." L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Concha Hurtado regidora del grup municipal de l'AEB que diu: "Desde La Alternativa d'esquerres per Badia defendemos la plena autonomía y la libertad sexual y reproductiva de las mujeres. Reivindicamos el derecho de las mujeres al control de su propio cuerpo y, por ello, exigimos que se reconozca el derecho al aborto como un derecho fundamental de todas nosotras, el acceso a abortar de manera gratuita ya la 2 sanidad pública, la acceso gratuito a los anticonceptivos y una educación sexual que nos permita desarrollar nuestra sexualidad de manera plena y autónoma. Ya hace muchos años que desde los feminismos se exige que el aborto deje de estar tipificado como delito en el Código Penal, que se supriman las restricciones existentes en la regulación (plazos, supuestos ...) que ponen límites a la libre decisión de las mujeres y que se garantice el acceso al aborto de forma gratuita a través de la red sanitaria. Las declaraciones del ministro de Justicia Alberto Ruiz Gallardón sobre las próximas modificaciones de la ley de salud sexual y reproductiva y de la interrupción voluntaria del embarazo anuncian una fuerte ofensiva contra el derecho de las mujeres a decidir y nos muestran, una vez más , la cara más conservadora y retrógrada del gobierno. Si bien la ley actual es restrictiva, las reformas anunciadas por el ministro señalan hacia una preocupante dirección: poner aún más obstáculos a la nuestra maternidad. Esto supone un tremendo ataque a nuestros derechos y un retroceso sin precedentes que amenaza con volver a la época de los abortos clandestinos, con todo los riesgos que ello implica para la salud de las mujeres y en la que morían 3.000 mujeres en el año como consecuencia de los abortos similares realizados en situaciones con falta de condiciones sanitarias. No hay ninguna duda de que, con la reforma anunciada, Gallardón busca convertir a las mujeres, y particularmente las embarazadas, en sujetos pasivos sin capacidad de decisión. Suprimir el termino de 14 semanas en el cual el aborto es libre, impedir que las menores puedan abortar sin el consentimiento paterno, excluir a las mujeres sin papeles de la sanidad pública, eliminar los supuestos en los que el aborto está despenalizado, son las reformas anunciadas por el ministro en los últimos meses. De especial gravedad resulta la intención de ilegalizar las interrupciones del embarazo por malformación fetal grave, que, en caso de ser aprobada, situaría el Estado español entre los más restrictivos de Europa y volvería la atención a la embarazo en la era franquista. A todo ello hay que sumar el desmantelamiento de la sanidad pública que, a golpe de recortes, está haciendo este gobierno, y que supone que las mujeres carentes de recursos o con situaciones económicas difíciles no puedan abortar. Todas estas medidas responden a una finalidad muy concreta, enmarcada dentro la filosofia neoliberal y el conservadurismo católico que estamos sufriendo: que las mujeres perdemos la autonomía que tantos años de lucha feminista ha costado y volver a la esclavitud en el interior de la casa y de la familia. Si tanto vale la vida humana para el PP, que no antepongan sus beneficios y los de la banca a los del bienestar de la población: que no recorten la sanidad con el resultante aumento de la mortalidad y el deterioro de las condiciones de vida. En definitiva, si quieren proteger, como dicen, la vida, que dejen de imponernos una vida llena de opresión, explotación y represión. Desde la Alternativa d'Esquerres per Badia hacemos un llamamiento a toda la sociedad a salir a la calle ya apoyar todas las convocatorias que se hagan para defender nuestro derecho a decidir y exigir el derecho al aborto libre, gratuito y en la sanidad pública. Mi cuerpo es mío y yo decido sobre él con 18, con 20 o con 60 años." L'alcaldessa intervé i diu: "Bé, me he quedado sin palabras, bien como no quiero que este Pleno se retrasmitido en UHF como pretenden algunos pasariamos a la votación. Sotmesa la proposta a votación s'aprova per majoria amb 13 vots a favor (7 PSC, 4 AEB, 1 ICV-EuiA, 1 CIU), i 4 en contra 3 (PP) i 1 PXC, el següent acord: "Davant la intenció manifesta de l'actual Govern d'Espanya de reformar la Llei 2/2010 de Salut Sexual i Reproductiva i d' Interrupció Voluntària de l'Embaràs, en termes clarament restrictius i d'eliminació de drets, més de 140 organitzacions de dones, col·lectius en defensa de la salut i organitzacions socials, s'han unit per recolzar el manifest "Decidir ens fa lliures" que aposta clarament pel dret de les dones a decidir lliurement sobre la interrupció del seu embaràs com part fonamental dels Drets Humans de les Dones, perquè l'exercici d'aquest dret no pot ser regulat pel Codi Penal. Una vegada més, el govern del PP, davant la ineficàcia de la seva política econòmica, ha optat per aplicar la seva política més conservadora, retallant els drets de les dones. Una pèrdua de drets que suposaria un risc per a la salut i la vida de les dones, ometent l'obligació de l'Estat 3 d'acord a la normativa europea i internacional, de referendar la protecció i seguretat jurídica en el camp de drets sexuals i reproductius. El dret de les dones a decidir sobre els seus cossos i les seves vides s'anteposa amb el prototip de la feminitat que discrimina a les dones i que pretén imposar el govern amb aquesta reforma anunciada. Amb aquesta proposta seguim les recents recomanacions que Nacions Unides ha fet a Espanya, amb motiu de la revisió de compliment del Pacte Internacional de Drets Econòmics, Socials i Culturals (PIDESC), que reconeix els drets a la feina, a l'educació, seguretat social i el dret a garantir el més alt nivell de salut possible, incloent-hi la salut mental, sexual i reproductiva, sense cap discriminació. En elles les Nacions Unides recomanen al nostre Estat garantir la plena aplicació de la Llei Orgànica 2/2010 de 3 març de 2010 a tot el territori nacional i l'adopció d'un procediment bàsic comú a totes les comunitats per garantir un accés equitatiu a la interrupció voluntària de l'embaràs; per assegurar-se que l'exercici de l'objecció de consciència per part dels metges i d'altres membres del personal sanitari, no constitueixi un obstacle per a les dones que volen posar fi a un embaràs. Per tot això, el Ple adopta el següent acord: Primer. Aquest Ajuntament recolza el manifest "Decidir ens fa lliures" elaborat per la Plataforma Estatal en Defensa dels Drets Sexuals i Reproductius, que agrupa a més de 140 organitzacions socials i de dones. Segon. Exigir al Govern de la Nació el manteniment de la Llei 2/2010, de 3 de març, de la salut sexual i reproductiva i la interrupció voluntària de l'embaràs, així com la garantia que les dones poden exercir el seu dret a la interrupció voluntària de l'embaràs. Tercer. Traslladar aquests acords al Govern Espanyol. 3. A FAVOR DEL MANTENIMENT DEL PROGRAMA "PREPARA" La secretària llegeix l'acord. Seguidament l'alcaldessa dona la paraula a la senyora Raquel Gracia Tinent d'alcaldessa de l'àrea d'Acció Social i Cultural que diu: "Gracias Alcaldesa, bueno no voy a extenderme mucho y no voy a repetir lo que el texto del acuerdo explica. Este verano hemos asistido al lamentable espectáculo, como el gobierno del Estado ha esperado hasta el último día para anunciar si se continuaba con la ayuda de los 400 euros o no a las personas que eran beneficiarias de ellas, finalmente se anunció la prórroga, anunciado sin embargo algunos cambios, posteriormente se explicaron cuales eran estos cambios y lógicamente estos cambios significan restricciones importantes para obtener esta ayuda. Eso es lo que nos lleva a presentar la moción, sobre todo el fondo, pero también las formas de como se ha hecho todo esto. Este programa intenta mantener un mínimo de dignidad a las personas que ya no les queda nada, y no creemos que sea de recibo aceptar que se pueda recortar y que se pueda restringir más el acceso a estas ayudas, por eso pedimos que se reconsidere que se mantenga como mínimo el programa tal y como se inició, y agradecer al grupo de Convergencia las aportaciones que nos ha hecho llegar, pedir el voto favorable a todos los grupos y agradecer por anticipado a quien nos lo de." A continuació l'alcaldessa dona la paraula al senyor Raúl Ortiz regidor del grup municipal de PXC que diu: "Decir que nosotros en parte estamos de acuerdo pero no compartimos todo el texto de la moción por tanto nuestra postura será la abstención. Gracias." L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Marta Figueras regidora del grup municipal de Convergència i Unió que diu: "Des del grup municipal de Convergència i Unió compartim la preocupació i queixa respecte una norma estatal que obliga d'una banda a les Comunitats Autònomes a oferir a tots els preceptors del PREPARA una política activa d'ocupació a l'hora que ha retallat el 57 % els recursos en polítiques d'ocupació. Entre les retallades més greus hi ha la quasi eliminació dels Plans d'Ocupació que es a la vegada la causa de la reducció de 4 plantilla del SOC durant el mes d'agost a la qual es fa referència en el punt set d'aquest ordre del dia d'aquest plenari, per aquest motiu nosaltres donarem suport a aquesta moció i a més agraïm el fet de que el partit socialista que és el que ha presentat aquesta proposta hagi incorporat les nostres propostes que son les que ens permeten donar suport a la mateixa i per tant agrair-ho. Malgrat això, fer unes precisions respecte d'algunes de les coses que s'afirmen i és el fet de potser la manca de convocatòries pel que fa a polítiques d'ocupació i la manca de publicació de les mateixes, simplement comentar que pel que fa a les convocatòries d'enguany, dir que el Consell de direcció del SOC ha format a més de la Generalitat pels agents socials més representatius de Catalunya així com la part de Federació de Municipis i l'ACM, ha aprovat les convocatòries següents que properament es publicaran al DOGC, que son el "Forma insereix" amb un pressupost de 3 milions d'euros el "Formació Oferta" amb un pressupost de 41 mil euros, el "Joves per Ocupació" amb un pressupost de més de 15 milions d'euros, i el "Treball als barris" amb un pressupost de 31 milions d'euros, però es que a més es preveu que aquesta direcció general del SOC entre el setembre i l'octubre aprovi les següents convocatòries, els projectes innovadors, el treballar a set comarques, els programes de suport al desenvolupament local i suport a projectes estratègics al desenvolupament local i territorial. Totes aquestes convocatòries preveuen la participació dels ajuntaments i dels centres col·laboradors en aquest sentit, i cal tenir en compte que tant els centres col·laboradors com les entitats locals han pogut desenvolupar accions ocupacionals durant l'any 2012 que provenien de les convocatòries de l'any 2011. Pel que fa al següent acord comentar que el govern de la Generalitat és plenament conscient del greu problema que suposa l'atur juvenil ja que el Pla de desenvolupament de polítiques actives aprovat pel Consell de direcció del SOC recull els compromisos vers els joves i col·lectius que requereixen una actuació prioritària en el període 2012-2013 a través del SOC. Dir que la disminució que ha fet el govern de l'Estat a les partides pressupostàries ha comportat la compactació de les mesures del PDPA que es desenvoluparan a partir de les convocatòries que s'han mencionat anteriorment, dir també que el govern de la Generalitat te previst el desenvolupament de polítiques actives adreçades al col·lectiu juvenil especialment de baixa qualificació que combina informació i la contractació directa per una empresa, o una experiència pràctica en entorns real de treball que permetin l'adquisició de les competències professionals necessàries per a la seva inserció en el mercat de treball. I comentar que altres mesures destinades als joves seran les accions de formació per l'adquisició de competències bàsiques a través d'actuacions formatives complentades amb pràctiques així com les accions de formació orientades a l'adquisició de competències transversals. El cas es que podria seguir continuant amb tot un seguit de convocatòries que estan dirigides als joves, no m'estendré més però en tot cas dir que, malgrat això, com a grup municipal de Convergència i Unió a Badia del Vallès estem en la línea que vostès apunten, per tant donarem suport. Gràcies." L'alcaldessa dona la paraula al senyor Eusebio Argueta regidor del grup municipal d'ICV-EUiA que diu: "Muchas gracias senyora Alcaldesa. Hablando de la resta básica, el grupo municipal de Iniciativa-Esquerra Unida de este municipio defiende la renta básica para todo el mundo, todo el mundo tiene derecho a una vida digna, pues como bien ha dicho la regidora del equipo de gobierno al presentar esta propuesta el Partido Popular hasta el último momento estuvo con un lamentable debate intentado quitarle 400 euros a los más desgraciados, a los que menos tienen, a los más pobres, a los más pobres de nuestro país, y esa es la realidad y después salen con otras leyes. El grupo municipal de Iniciativa per Catalunya Verds Esquerra Unida i Alternativa como es natural a una propuesta como esta vamos a dar apoyo vamos a votar favorablemente porque defendemos la dignidad humana, el derecho a la vida, quitarles esto es quitar vidas, es hacer sufrir más, se puede reír o no, yo no me río del sufrimiento de nuestros vecinos señora Antonia, yo no me río de eso de verdad, se puede reír usted pero yo no me río de eso, yo simplemente me da pena y tristeza de la insensibilidad con la que nos estamos moviendo cuando se trata de ayudar a personas que por una razón o por otra están sufriendo los efectos más crueles de la crisis sin que ellos sean los responsables de ella, gracias." L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Antonia Escriva regidora del grup municipal del Partit Popular que diu: "Gracias señora Alcaldesa, yo en primer lugar pido disculpas si el representante de Iniciativa ha tenido la percepción de que me reía de el o de sus palabras. Es que simplemente al decir que estaba a favor de la vida como antes hemos votado lo del aborto y han votado, mentalmente ha habido un pequeño lapsus por mi parte, lo reconozco y pido disculpas. Dicho esto, esta clarísimo que el actual equipo de gobierno, el partido del PP lo hace 5 todo mal, al igual que en su momento bueno cualquier partido que gobierna siempre lo hace mal, pues nos toca a nosotros. El fondo de esta propuesta, la forma no la compartimos desde luego porque, digo yo que a pesar de las circunstancias, que a pesar de todo pues algo se hará bien no?, cuando los índices están como están, no obstante viene en el paquete y lo tenemos que aceptar. Por otro lado entendemos que la situación es la que es y que hay que recortar, y que los recortes a nadie nos parecen bien y todos los padecemos y demás, también es cierto que en el municipio de Badia que es donde nos toca, posiblemente si el gobierno que hay en esta autonomía de Cataluña cumpliera con los plazos prometidos en cuanto a lo que tiene que dar a Badia pues también estas ayudas hubieran tenido otro curso y hubieran llegado a donde tenían que llegar, consideramos que no es solamente culpa de unos sino que somos muchos que estamos en este barco. No obstante nosotros vamos a abstenernos en este punto." Seguidament l'alcaldessa dona la paraula al senyor Juan Carlos Santervás regidor del grup municipal de l'AEB que diu: "Simplemente añadir que en vez de estar hablando de limosnas, porque no dejan de ser limosnas lo de los 400 euros para sobrevivir, para comprar los alimentos porque no llega para otra cosa, y tanto que nos fijamos con Europa, que no es que nos fijemos, sino la servidumbre a Europa, mejor dicho a centro Europa, no la Europa del Sur, en Alemania hay una resta básica para todos los ciudadanos de 1000 euros, en Suiza de 1500 euros y en Bélgica de 1100 euros, es decir, que desde Alemania nos dicen que nos apretemos el cinturón y aquí pues así estamos suplicando 400 euros." L'alcaldessa intervé i diu: "Agrair la publicitació per part de Convergència de totes aquestes convocatòries futures que no se quin govern serà el que les convocarà perquè encara no ho sabem. Dir que si ens hagués fet arribar tota aquesta informació per part de l'organisme competent vostè respiraria en el sentit literal i en el sentit figurat perquè no hauria de fer tot aquesta relació enorme de convocatòries i probablement se sentiria molt més còmode en aquest Ple. Després contestar a les paraules de la regidora del PP, en quan a la comparació de temes, miri no volia entrar abans en el tema de l'avortament, però miri sí, si estar a favor de la vida és estar a favor o en contra de l'avortament pues és una lectura molt simplista i molt del seu partit que te un concepte de la vida molt diferent afortunadament a com la concebim la resta de grups. A fet referència a un índex no se quins índex estan be o no soc capaç de trobar-los, i felicitar-la perquè ha dit la paraula que ningú vol dir que es recortar, ho a dit clarament, hay que recortar, almenys algú del seu partit reconeix que se està recortando y això és un pas endavant. Coincideixo amb vostè que es veritat que el govern de la Generalitat hauria de pagar a Badia el que li deu en concepte de subvenció i amb això estem tots d'acord, però els temes d'ocupació no és un tema de competència municipal i més enllà de tots els esforços que fem no soluciona el fet de poder millorar les dades d'atur que son terribles en el nostre municipi, i que aquest ajut de 400 euros que coincideixo amb el senyor Santervás son insuficients absolutament, però bueno és un ajut per les persones que no tenen res, i limitar aquest accés o criminalitzar determinades prestacions com s'està fen per part del governs de dretes no te paraules. Sotmesa la proposta a votació s'aprova per majoria amb 13 vots a favor (7 PSC, 4 AEB, 1 ICV- EUIA, 1 CIU) i 4 abstencions (3 PP, 1 PXC) el següent acord: "El passat 24 d'agost el Govern de l'Estat va aprovar la pròrroga del Reial Decret-llei 1/2011, d'11 de febrer, de mesures urgents per a promoure la transició a l'ocupació estable i la requalificació professional per a les persones desocupades que, per una banda incrementa la quantia de l'ajunt fins al 85% de l'IPREM per a aquells beneficiaris amb tres o més persones al seu càrrec, però per altra banda, exclou a la inmensa majoria de persones joves o vulnerables que tenen especials dificultats. Tenint en compte que a Catalunya, al mes de juliol hi havia 614.792 persones en situació d'atur, per tant, és el principal problema del país, com demostra l'última Enquesta de Població Activa que posa de manifest el dramàtic augment de la desocupació i, per sobre de tot, l'increment del nombre d'aturats de llarga durada i el de les llars amb tots els seus membres en atur. A més a més, a Catalunya es calculen unes 100.000 llars sense ingressos. A tot això cal afegir l'alta taxa d'atur juvenil i la cada vegada més baixa taxa de cobertura de les persones aturades, és a dir, l'increment d'aquelles persones que no perceben cap prestació i no tenen cap ingrés. 6 Les polítiques desenvolupades pel Govern de l'Estat des de gener de 2012, lluny de resoldre el problema de l'atur, l'han agreujat amb: · L'aprovació de la reforma laboral, que en abaratir i facilitar l'acomiadament ha provocat l'acceleració de la destrucció d'ocupació de manera insuportable. · La retallada de les polítiques actives d'ocupació als Pressupostos Generals de l'Estat per al 2012 ha significat la retallada de les polítiques actives d'ocupació, que a Catalunya ha provocat la reducció de 271 milions d'euros em aquesta partida, és a dir, un -58%. Aquesta retallada ha significat la pràctica supressió de les polítiques d'ajuda a les persones aturades en la recerca de feina, ja que afecten els programes d'orientació, formació i requalificació. Tot això en contra de les recomanacions del Consell Europeu. · L'aprovació del Reial decret Llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l'estabilitat pressupostària de foment de la competitivitat retalla de manera descomunal la protecció dels desocupats en suprimir subsidis especials per als més grans de 45 anys, en elevar l'edat de 52 a 55 anys, i expulsa de la Renda Activa d'Inserció a pràcticament el 90% dels seus beneficiaris. Centenars de milers de desocupats es poden veure sense cap protecció en els propers mesos. · Per últim, l'aprovació del Reial Decret-llei 23/2012, de 24 de agost, pel que es prorroga i reestructura el programa PREPARA de requalificació professional de les persones que esgoten la seva protecció per desocupació, ha significat per una banda una lleugera millora en l'import a percebre per les persones aturades amb 3 o més persones al seu càrrec, però per altra banda n'exlou l'accés a bona part de les persones aturades que fins ara hi tenien dret, penalitzant greument els joves i els més vulnerables que, en no poder fer-se càrrec del seu habitatge, han hagut de tornar a viure amb els seus progenitors, la qual cosa està significant una sobrecàrrega per a la ja migrada economia familiar. Igualment, les polítiques en matèria d'ocupació i protecció social desenvolupades pel govern de la Generalitat estan provocant: · Les restriccions en l'accés al programa de Renda Mínima d'Inserció, així com el retard en el reconeixement de la prestació. · La reducció de la plantilla del Servei d'Ocupació de Catalunya, que implica a partir de setembre que les OTG no podran fer moltes accions d'orientació i suport a la recerca de feina a les persones aturades, per tant, no podrà donar sortida als requeriments que estableix el programa PREPARA. · La inexistència de cap convocatòria fins al setembre del 2012 adreçada a les entitats, ajuntaments i/o centres col·laboradors de la Generalitat en matèria de polítiques actives d'ocupació. En aquest context la continuïtat del programa PREPARA tal i com havia estat concebut és una necessitat de primer ordre. Aquest programa ha propiciat la millora de l'ocupabilitat de més de 450.000 desocupats, tot i que en el context actual de manca d'ofertes ha fet difícil la inserció de les persones que hi participen. El programa es basa en una combinació de mesures actives d'orientació, formació i requalificació alhora que facilita una ajuda de renda a la persona aturada i acaba essent l'única font de subsistència dels ciutadans que esgoten la desocupació i que no tenen res més que aquests 400 per poder subsistir. Per tot això, l'Ajuntament en Ple acorda: Primer. Instar el Govern de l'Estat a què, amb la finalitat de garantir la transició a l'ocupació, aconseguir una major coordinació entre les polítiques actives d'ocupació i les ajudes econòmiques d'acompanyament i evitar l'exclusió social, ampliï la cobertura del programa PREPARA a totes aquelles persones que s'hi podien acollir segons el Reial Decret-llei 1/2011, d'11 de febrer, de mesures urgents per a promoure la transició a l'ocupació i la requalificació profesional de les persones aturades. Així mateix en faci l'ampliació pressupostària per tal de dotar el programa d'estabilitat. 7 Segon. Instar el govern de la Generalitat a emprendre mesures urgents per combatre l'atur juvenil i programes d'ocupació específics per a les persones joves excloses de l'actual programa PREPARA i que continuen tenint altes dificultats per trobar feina. Tercer. Instar el govern de la Generalitat a publicar i resoldre urgentment totes les convocatòries pendents adreçades als ajuntaments i entitats per donar suport a les persones aturades, especialment als col·lectius amb especials dificultats: programes d'orientació, formació, ocupació i inserció laborals. Quart. Traslladar aquests acords al govern de l'Estat, al govern de la Generalitat de Catalunya i als grups parlamentaris del Congrés dels diputats i del Parlament de Catalunya." 4. RESOLUCIÓ AL·LEGACIONS I APROVACIÓ DEFINITIVA ORDENANÇA CONCESSIÓ GRATUÏTA TARGETES TRANSPORT PÚBLIC La secretària llegeix la proposta d'acord. L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Montserrat Carbonell regidora de Benestar Social que diu: "En referència en aquest punt dir que el vot del PSC serà en contra. Nosaltres també som conscients de les retallades que està patint, en contra de les al·legacions perdó, a favor del punt. Dic que som conscients de les retallades que està patint el col·lectiu de la gent gran, com també som conscients de les retallades que està patint la societat en general, i les famílies sense ingressos en particular que també es veuen afectades i de manera molt greu per les decisions que prenen tant el govern central com l'autonòmic. Gràcies." L'alcaldessa dona la paraula al senyor Raúl Ortiz regidor del grup municipal de PXC que diu: "Esta resolución viene de una moción del mes de julio creo recordar que nosotros la votamos en contra, pero en esta resolución no tenemos la información necesaria para apoyarla con lo cual nos abstendremos. Gracias." Seguidament l'alcaldessa dona la paraula al senyor Eusebio Argueta regidor de grup municipal d'ICV-EUIA que diu: "El punto es un poco confuso pero nosotros estamos de acuerdo con la propuesta de alegación que ha hecho la AEB, de defender el mantenimiento de la tarjeta de transporte público de una zona de Badia del Vallès para las personas pensionistas y jubilados y discapacitados era lo que recogía la Ordenanza." L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Marta Figueras regidora del grup municipal de Convergència i Unió que diu: "Nosaltres per coherència de vot amb el que te a veure amb aquest punt que és l'aprovació de la concessió gratuïta de targetes de transport i les modificacions per coherència de vot nosaltres votarem a favor de la resolució de les al·legacions i agrair en tot cas tant a l'equip de govern com al portaveu de l'Alternativa d'Esquerres que m'hagin fet arribar en temps i forma les al·legacions com per a haver-les pogut estudiar i replantejar el tema. Gràcies." L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Antonia Escriva regidora del grup municipal del Partit Popular que diu: "Nosotros consideramos que la situación es la que es, con lo cual anteriormente si que es cierto que tienen todo el derecho del mundo de solicitar y que se les concedan las tarjetas. Este tema lo hemos hablado por activa y por pasiva en diferentes comisiones y reuniones. La situación es la que es y nos tenemos que ajustar todos, con lo cual había muchas personas que debido a que la situación era mejor tenían las tarjetas y me consta y lo puedo justificar que con todo el derecho del mundo solicitaban la tarjeta e iban a Barcelona a ver a su hijo a ver a la amiga, a donde fuera, ahora la situación es la que es, y consideramos que hay que personalizar y hay que rescindir las tarjetas y bueno es una medida y lo hemos hablado por activa y por pasiva repito con lo cual nosotros todo y habiéndonos abstenido en su momento ahora consideramos que estamos a favor de la resolución de las alegaciones de la AEB. No se si he explicado bien el voto porque hoy, sí, vale gracias." 8 Seguidament l'alcaldessa dona la paraula al senyor Quim Duran regidor del grup municipal de l'AEB: "En primer lloc comentar-li a la senyora Antonia que a Barcelona des de Badia no es pot anar amb una targeta T1. També agrair el sentit del vot del portaveu del grup d'Iniciativa per Catalunya Verds. Anem a veure, aquest Ple entra a considerar la desestimació d'unes al·legacions a una ordenança sense cap mena d'estudi econòmic, es a dir, cap de les persones que estem aquí que desprès aixecarem la ma en un sentit o en un altre sabem de quants euros estem parlant. No ho diu a la resolució, no ho diu a l'expedient, ni tampoc parla en cap moment de cap euro, ni informe tècnic que acompanyi aquest expedient, es a dir, ni a la resolució, ni a l'expedient ni a l'informe tècnic es parla de cap quantitat, es a dir estem votant una cosa de la qual no en sabem quant ens estalviarem, si es que ens estalviarem alguna cosa i en que. Si ens permeten el símil això és desvestir un sant per vestir un altre, la situació és la que és diu la senyora Antonia. I clar, això de destinar els diners en ajuts d'urgència social, doncs sona molt be, i llavors hem de limitar i retallar la mobilitat de la nostra gent gran per ajudes d'urgència social, sense cap estudi econòmic, no sabem res, d'euros no sabem res, perquè no ho han fet, l'equip de govern no ho ha fet. Llavors, jo demano, perquè no redueixen, perquè la - situación es la que es ­ en càrrecs de confiança? I destinem aquest diners a ajuts d'urgència social? Per exemple, o qualsevol altre partida. No, un altre vegada hem de tocar un dels col·lectius més febles. D'altra banda nosaltres també el que voldríem manifestar el nostre desacord sobre la forma de procedir en alguns moments de l'aplicació d'una normativa que no està aprovada. M'explico, en aquest Ajuntament s'està aplicant aquesta nova ordenança quan hi ha unes al·legacions que encara no s'han votat, que estem a punt de votar avui. Hi ha hagut persones que s'han personat a l'OAC durant el mes de setembre i oh! No tenim targetes. No hi ha T1. Llavors nosaltres el que demanaríem és que de cara al futur no apliquéssim de facto algo que no està aprovat. I evidentment que quan plantegin en aquest Ple municipal una aprovació que te una afectació econòmica, adjuntessin l'estudi econòmic d'aquesta afectació econòmica, perquè cap de nosaltres 17 sap de quants euros estem parlant. Gràcies." L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Montserrat Carbonell regidora de Benestar Social que diu: "En primer lloc dir algo que he vist moltes vegades potser no en un Ple però sí en reunions i en comissions, qualsevol informació que necessitin si us plau demanin-la, és tan fàcil com això, desprès aclarir perquè no hi hagi malentesos que les targetes es donen a les persones majors de 65 anys amb unes condicions d'ingressos, no a persones discapacitades, ho dic perquè això ho ha comentat el regidor d'Iniciativa i no vull que hi hagin dubtes. I desprès dir, que això de que s'està aplicant el reglament ara no és cert, o sigui si no hi ha targetes no hi ha, això no vol dir que s'estigui aplicant el Reglament. Si nosaltres fem una demanda d'una quantitat de targetes a l'ATM i no ens la serveix, no vol dir que estem aplicant el Reglament, no és el primer cop que ens passa, hi ha hagut algun cop que hem estat uns dies, no gaires per sort, sense targes, però això no vol dir que s'estigui aplicant el Reglament, S'està fent ara mateix, fins a data d'avui com fins ara. A partir d'ara si això prospera es farà amb el nou reglament." L'alcaldessa intervé i diu: "Vam fer un monogràfic sobre aquest tema en el que es va posar sobre la taula el que ens costava tot això i l'estalvi que esperem aconseguir amb tot això. Hem consta que la regidora ho ha explicat. I dir que quan un fa afirmacions primer ha de saber el que està afirmant, vostè ha dit que s'està aplicant algo que no està aprovat. Primer informis si les targes estan demanades, perquè el document comptable amb la signatura de demanar les targes està fet des de fa molt de temps, o sigui no és un tema de voluntat sinó que és un tema de que no han servit les targes, primer abans de fer afirmacions, informis. I de fet sí és cert que es poden aplicar altres mesures d'estalvi, és una mesura molt recorrent el tema dels càrrecs de confiança, o sigui vostès ho fan servir com si fos la solució a tots els mals d'aquest Ajuntament, d'això hem discutit en moltes ocasions, no és només la solució a tots els temes d'aquest Ajuntament. En qualsevol cas el que hauríem de veure abans de determinar quins tipus de política son les que fa aquest equip de govern, s'ha de fer també tenint en compte el conjunt, el conjunt de totes les polítiques que es fan adreçades a un determinat col·lectiu, per veure si l'impacta que te una determinada mesura és el correcte o és el incorrecte, i evidentment l'impacta d'aquesta mesura és limitar la mobilitat es a dir que una persona pugui anar on vulgui amb unes targes pagades entre tots, entre tota la ciutadania de Badia, nosaltres hem determinat que l'esperit de la mesura en el seu moment quan es va plantejar és per intentar que aquestes persones que no tenen recursos no tinguin limitada la seva mobilitat als llocs que siguin necessaris. Nosaltres no hem limitat, no hem retallat el tema de les targes perquè 9 considerem que aquestes persones han de cobrir uns desplaçaments bàsics que son per temes de salut i temes d'altres tipus de tractaments. És un tema de limitar la mobilitat? Bueno, és no donar evidentment és restringir, és limitar el número de targetes que paguem entre tots i totes, tenint en compte que hi ha altres coses que s'han de pagar. L'alcaldessa dona la paraula al senyor Quim Duran regidor del grup municipal de l'AEB que diu: "Com comprendrà nosaltres no entrarem amb eufemismes de si és limitar, és retallar, o si és restringir. Simplement els yayos que venen a buscar la targeta en el moment en que hi ha unes al·legacions d'aquesta ordenança i no les tenen, doncs expliqui-li que ja està l'apunt comptable fet i que no hi ha targetes en aquell moment, simplement ja està." L'alcaldessa diu: "En lloc d'explicar això, li podem dir que l'equip de govern fa una aplicació d'una normativa que no està aprovada, les coses es poden explicar de moltes maneres segons a cadascú que l'interessi." Sotmesa la proposta a votació s'aprova per majoria amb 11 vots a favor (7 PSC, 3 PP, 1 CIU) 5 en contra (4 AEB, 1 ICV-EUIA) i 1 abstenció PXC el següent acord: "Vist l'acord del Ple municipal de 27 de juny de 2012 pel qual s'acorda aprovar inicialment l'ordenança per a la concessió gratuïta de targetes de transport públic interurbà d'una zona. Atès que durant el període d'informació pública s'han presentat al·legacions per part del grup municipal AEB, segons les qual es demana la concessió gratuïta de targetes de transport públic interurbà sense interposar els requisits de la nova ordenança i que es continuïn atorgant com fins ara. Vist l'informe tècnic que acompanya l'expedient. S'acorda: Primer: Desestimar les al.legacions presentades pel grup municipal AEB, tenint en compte que es valora la necessitat de prioritzar la despesa en ajuts d'urgència social i que segons el text de l'ordenança que es proposa aprovar resten coberts amb la concessió gratuïta las persones que tenen necessitat de desplaçaments per motius mèdics o per ingrés hospitalari o residencial d'un familiar. Segon: Aprovar definitivament l'ordenança per a la concessió gratuïta de targetes de transport públic interurbà d'una zona. Tercer: Publicar aquest acord amb el text complert de l'ordenança en el Butlletí Oficial de la Província. " 5. FESTES LOCALS 2013 La secretària llegeix la proposta d'acord. L'alcaldessa diu que segons acord de la Junta de Portaveus al punt segon s'afegeix notificar a tots els centres escolars de la població. La alcaldessa dona la paraula a la senyora Montserrat Jiménez Tinent d'alcaldessa de l'àrea d'Economia i Serveis Generals que diu: "Bien únicamente destacar que el acuerdo propone las fechas del 15 de abril y puesto que el día 14 que seria el dia de la independencia de Badia cae en domingo la traspasamos al lunes y el día 20 que es la segunda pascua como en otras ocasiones al no coincidir con ninguna otra fiesta pues hemos decidido que sea el día 20 de marzo." L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Marta Figueras regidora del grup municipal de Convergència i Unió que diu: "Simplement dir que nosaltres votarem a favor d'aquest punt." 10 Seguidament l'alcaldessa dona la paraula al senyor Argueta regidor del grup municipal d'ICV- EUIA: "Si, con la aclaración de porque la iba a hacer yo del 14 al 15 de abril votaremos a favor." L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Antonia Escriva regidora del grup municipal del Partit Popular que diu: "Gracias senyora alcaldesa, la verdad es que nosotros también la votaremos a favor pero como he avanzado en la Junta de Portavoces de cara al próximo año propondremos que la segunda fiesta local sea el 24 de septiembre festividad de nuestra senyora de la Mercè. Gracias." L'alcaldessa dona la paraula al senyor Quim Duran regidor del grup municipal de l'AEB: "Nosaltres també votarem favorablement i com també hem avançat a la Junta de Portaveus instem al govern a que de cara al futur a l'aprovació de les festes locals del 2014 se celebrin al mes d'abril a fi de que els centres escolars puguin disposar en el seu calendari quines son aquestes dates. Gràcies." L'alcaldessa diu: "Gràcies, agafem els dos precs i ja valorarem l'any que be l'oportunitat o no de fixar aquesta festa, en principi. Es va acordar en el seu moment que fos la segona Pascua perquè es festa a Barcelona i a molts altres llocs de la Comarca i és la festa que comparteixen la majoria dels treballadors que viuen a Badia, però es pot estudiar per l'any vinent canviar la festa si estem tots d'acord i sempre i quan no distorsioni el normal funcionament de les escoles i del mercat i d'altres institucions, i agafem el prec del senyor Duran i de cara a l'any vinent aprovarem les festes abans." Sotmesa la proposta a votació s'aprova per unanimitat el següent acord: "Vist el decret 177/80, de 3 d'octubre, modificat pel decret 152/1997, de 25 de juny, i 146/1998, de 28 de juny, referent al calendari de festes, així com altra normativa concordant. Atès el que disposa l'article 37.2 de l'estatut del Treballadors, i l'ordre EMO/185/2012, de 22 de juny, del Departament d´Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, per la qual s'estableix el calendari oficial de festes laborals per a l'any 2013 i que preveu que seran fixades mitjançant una ordre de la Conselleria d´Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, dues festes locals, amb caràcter retribuït i no recuperables, a proposta dels municipis respectius, i que no poden escaure's en diumenge ni en cap dels dies de festa oficials. Vist l'informe de la directora de recursos humans. Vist el dictamen emès per la Junta de Portaveus. S'acorda: Primer.- Proposar a la Conselleria d´Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, la fixació dels dies 15 d'abril (Aniversari de la Constitució del Municipi) i 20 de maig (Segona Pasqua) de l'any 2013, com a festes locals de Badia del Vallès, ambdues de caràcter retribuït i no recuperable. Segon.- Notificar aquest acord al Departament d´Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, i a tots els centres escolars de la nostra població." 6. CONTRA LA PUJADA DEL 70 % DE LA TARIFA DEL SUBMINISTRAMENT D'AIGUA EN ALTA La secretària llegeix la proposta d'acord. L'alcaldessa dona la paraula al senyor Juan Antonio Lancho Tinent d'alcaldessa de l'àrea d'Urbanisme i Medi ambient que diu: "En primer lugar agradecer el trabajo realizado por Iniciativa en esta propuesta de acuerdo que hemos fusionado junto con la moción que ellos 11 presentaban en este Pleno municipal también que versaba sobre el tema del agua y anticipar el agradecimiento a los distintos grupos municipales que dan soporte a esta propuesta. Decir que básicamente el tema del agua aunque sea un tópico y es un recurrente el agua es un derecho y no se puede convertir es una mercancía de lujo, puesto que al final en lugar de estar avanzando en calidad de vida lo que estamos haciendo es retroceder en ella. Por lo tanto creemos que todas estas medidas que se están poniendo en práctica actualmente desde distintas instituciones y con apoyo de distintas fuerzas políticas creemos que en lugar de beneficiar a la población y a nuestro estado y a nuestra nación pues lo que están haciendo es ahogarla poco a poco en lugar de en el agua pues las están ahogando en deudas, en restricciones y las están ahogando en subidas constantes de impuestos que nos van ha llevar a que la población cada día y las instituciones empecemos ya a no poder asumir esos costes económicos. Gracias." L'alcaldessa dona la paraula al senyor Raúl Ortiz regidor del grup municipal de PXC: "Decir que desde Plataforma por Catalunya daremos nuestro apoyo a esta moción ya que estamos en contra de que privaticen cualquier cosa que sea pública ya que lo que es de todos acabará siendo sólo de unos pocos. Pero Aigües Ter-Llobregat tiene un endeudamiento de alrededor de 700 millones, muy alto y prácticamente insostenible y también pensamos que la tarifa nos la revisaran y nos la subirán inevitablemente tanto si se privatiza como si no pero daremos apoyo a la moción gracias." Seguidament l'alcaldessa dona la paraula a la senyora Marta Figueras regidora del grup municipal de Convergència i Unió que diu: "Gràcies senyora Presidenta, nosaltres no donarem suport a aquesta moció, no perquè estiguem d'acord amb l'augment de les tarifes ni molt menys, sinó que no estem d'acord ni en la lectura que es dona sobre algunes qüestions, i sobretot no estem d'acord amb l'oblit que considerem o interpretem capciós sobre el fet de com s'ha arribat a aquesta situació, el senyor Ortiz ja comentava el tema de l'endeutament acumulat de gairebé 700 milions d'euros en territori d'Aigües Ter-Llobregat i anem a veure una mica. Aquesta empresa, és una empresa pública que arrossega enormes dificultats, a part d'aquest endeutament acumulat, les pèrdues que va generant any rere any i els pocs ingressos que te per fer front a aquestes despeses la fan gaire be insostenible. Aquestes son les principals raons juntament amb la greu actual crisi perquè a traves de la Llei Òmnibus es decidís integrar dins de l'ACA la gestió de l'abastament en alta implicant la desaparició de l'ATL i atorgar la concessió del servei a un gestor privat que demostri que amb la seva oferta es capaç de fer-ho amb un menor cost per els ciutadans. En cap cas aquesta mesura implica o implicarà, com sembla apuntar la moció que la titularitat del servei de subministrament en alta decida ser públic i que no s'exerceixi un control, vigilància, inspecció, planificació i adopció de decisions sobre el repartiment de l'assignació de recursos hídrics a la xarxa del Llobregat per part de la Generalitat. O a través de l'ACA i pels ens locals a través del Consell de la Xarxa del Llobregat. Això d'una banda. En segon lloc, quant el termini d'audiència s'hagi s'hagi produït al mes d'agost, motiu pel qual es demana una ampliació del termini, cal dir que el termini d'audiència que ha donat l'ATLL de l'expedient de tarifes revisada al 2012 ha estat de quinze dies hàbils es a dir, el màxim previst per la Llei i finalitzant per totes les entitats locals afectades al dia 27 d'agost, clar estem a finals de setembre per tant, no toca. El mes d'agost no és inhàbil a efectes del còmput de terminis, aquí podem estar d'acord o no però el cas és que no és inhàbil i a més les causes que han motivat la tramitació de l'alçada de la nova tarifa comporta necessàriament l'impuls de tots els tràmits sense més dilació, i tant mateix, s'ha respectat el termini màxim de 15 dies que estableix la Llei, només faltaria. Es més, la proposta de tarifes no ha estat formulada de manera precipitada a finals del mes de juliol, ja que de fet en la reunió del Consell d'Administració del mes de juny, on els ajuntaments afectats hi son representats pels consells comarcals, ja es va anunciar la delicada situació econòmica en la qual es trobava l'ATL i sobre les necessitats de despeses a curt termini per continuar seguir prestant el subministrament d'aigües amb garanties de quantitat i de qualitat, i es va proporcionar tota la documentació econòmica i tècnica on ja s'apuntava aquesta mesura. I en tercer i últim lloc, Aigües Ter-Llobregat ha estat fins l'any 2003 una companyia que, sense tenir beneficis, obtenia un resultat equilibrat i no acumulava pèrdues, però a patir de l'any 2003 comença a endeutar- se. Vostè senyor Lancho parlava de "ahogar en deudas" però clar, anem a veure perquè nos "ahogamos en deudas". Entre el 2004 i el 2006 els gestors de l'ATL van dissenyar un ambiciós pla d'inversions que es va aprovar el 2006 per valor de 602.000.000 d'euros dels quals s'esperava l'obtenció de 329.000.000 d'euros com a fons d'equació. El diferencial eren 12 273.000.000 d'euros i els tenien que invertir la pròpia ATL amb càrrec a les seves tarifes. Així es va aprovar amb el govern del tripartit al capdavant. Cal tenir en comptes que les tarifes mitjanes al 2006 eren de l'orde de 0,27 euros/m3. L'any 2006 el Consell d'Administració de l'ATL va aprovar tirar endavant un pla d'inversions per l'import de 620.000.000 d'euros a l'hora que aprovava el pla d'increments tarifaris del període 2007-2023. El conjunt de l'operació va rebre el nom de "Project finance", i aquest pla dissenyava importants increments tarifaris gairebé del 315 per cent, amb la finalitat de donar els suficients recursos econòmics per a poder fer les inversions previstes. I el Consell d'Administració de l'ATL d'aleshores va incomplir el project finance en tots els seus extrems i de la pitjor manera possible, ja que va invertir per sobre del que havia previst, 950.000.000 d'euros, increment de més d'un 50% per tant, i no es va aplicar els increments de les tarifes previstes, perden ingressos en el període 2007-2012 per import de més de 100.000.000 d'euros. Aquesta xifra de pèrdua d'ingressos s'ha traduït en pagament a proveïdors, que en la seva major part son empreses catalanes que estem arrossegant a la fallida sinó trobem una sol.lució urgent. Durant part de l'exercici 2011 i 2012 ja s'han aplicat importants mesures de reducció en el capítol de despeses corrents, i s'ha reduït al mínim les inversions a efectuar, però això no és suficient ni per a la recuperació de costos ni per a l'equilibri econòmic de l'entitat. Per això cal actualitzar els ingressos per a l'exercici d'abastament d'aigua potable en alta que presta l'empresa i que està fora del seu nivell de despeses. Ningú, ningú vol fer una pujada tant elevada. Això que quedi clar. I per últim comentar que quan a la moció es parla de privatització i externalització del servei d'abastament d'aigua o de la gestió, s'està donant per fet que la concessió del seu servei a un prestador privat, ja ho he apuntat al principi, estarà absent de tot criteri de control de regulació, quan a la pròpia Llei es declara que la titularitat de les instal.lacions romandrà de titularitat pública, i que serà l'Administració que regularà la prestació del servei. Per tot això, nosaltres votarem en contra". Seguidament l'alcaldessa dona la paraula al senyor Argueta regidor del grup municipal d'ICV- EUIA: "En primer lugar me gustaría agradecer que se haya fusionado esta propuesta. Nosotros la habíamos presentado en el mes de mayo, perdón en el mes de julio, i se había quedado encima de la mesa para presentarla durante este mes de septiembre. Yo agradezco porque creo que es un tema importante, hay coincidencia en muchas cosas de lo que se ha planteado, y es por eso de que estamos en contra de la privatización dicho de una forma más bonita, externalización del servicio de un bien común com ohemos dicho antes, y volvemos a hablar de vida. El agua es fuente de vida humana también, y eso para nosotros es como muy importante y cualquier cosa que se vaya a hacer, después de que haya explicado todo lo que ha explicado la representante de CiU, la verdad es que los vecinos de Badia, y de Barcelona y de la provincia, vamos a pagar un 70% más del agua, y si pagábamos 1 euros pagaremos 1,70. Esa es la verdad. Es lo que hay. Y claro, y esto es lo que está pasando. Llamémosle que sea la privatización del uso o la canalización y no del agua, porque ya lo sabemos todo lo que vale, recordemos la campaña que hemos vivido, que hemos realizado durante muchísimos años en Badia. Si nosotros no nos oponemos a pagar el agua ni los impuestos, sí a los impuestos abusivos, y estuvimos durante 15 años en Badia haciendo esto desde la AVV. Lo estuvimos haciendo. Quince años. Y eso no nos podemos olvidar de estas luchas que hemos conseguido y claro, bajamos un poco la guardia y mira por donde salen. Entonces por lo tanto no nos podemos descuidar, que esto es un paso más de privatizar, de darle a sus amiguetes el uso y disfrute de un servicio que es para todos los ciudadanos de la provincia de Barcelona". L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Antonia Escriva regidora del grup municipal del Partit Popular que diu: "Nuestra postura va a ser la de la abstención. Y tenía un planteamiento, pero es que después de la intervención de la representante de CiU me ha quedado un halo de duda. O sea, hay dos opciones. O una mala gestión por parte de ATL , o sea una mala gestión de empresa sería, con lo cual la segunda opción es que casi nos tenía que dar pena esta mala gestión. En buen tono, ¿eh? Consideramos que se podía haber llevado a cabo un tipo de medida consensuada con todos a través de todas las fuerzas, a través de todos aquellos que son responsables y posiblemente hubiéramos tenido una subida así desde luego, pero en unas condiciones mucho más óptimas de lo que estamos teniendo. Repito, nuestra postura será la de la abstención". Seguidament pren la paraula la senyora Cristina Fabregas, regidora del grup municipal de l'AEB, que diu: "El nostre grup municipal votarà a favor de la moció, perquè entenem que no es 13 pot seguir carregant al ciutadà amb més augments de preu, amb més retallades, i sobretot perquè entenem que l'ús de l'aigua no es un luxe, es un dret. Aprofitant l'avinentesa voldríem demanar al grup de govern si pogués ser possible una major publicitat de l'ús del carnet de la deixalleria, perquè l'ús d'aquest carnet pot produir descomptes de fins a un 16% en el rebut de l'aigua. Per tant, considerem que es una cosa prou important perquè els nostres ciutadans ho coneguin i ho gaudeixin". Seguidament l'alcaldessa dona la paraula a la senyora Marta Figueras regidora del grup municipal de Convergència i Unió que diu: "Només comentar respecte les paraules del senyor Argueta que jo tinc la sensació de que vostè confon les dues coses. Confon la pujada de preus, la pujada de tarifes, amb l'externalització de serveis. Son dues coses diferents. Una cosa es la pujada de tarifes, amb la qual evidentment coincidim que es una sobrecàrrega de cost pels ciutadans, però que degut a una nefasta gestió econòmica ha deixat aquesta empresa en la ruïna i a veure ara com ho compensem, i l'altra cosa es l'externalització de serveis que aquí coincidirem si estem a favor o estem en contra de forma perfectament legítima i sense cap tipus de problema. Però aquesta pujada s'hagués fet amb externalització o sense. Això d'una banda, i després de l'altra comentar-li que una de les seves "coletilles" finals que es això de "darle a sus amiguetes", mereix per part meva una intervenció puntual que es: si vostè te alguna acusació directa al respecte, va vostè i fa una denúncia. Perquè vostè com a càrrec electe te aquesta responsabilitat. I sinó la te, no pot llençar ni frases ni acusacions d'aquests tipus. Ni de forma directa ni indirecta. Simplement això, gràcies". L'alcaldessa diu: "Doncs agafem el prec de `AEB, ja ho vam estar parlant, estem treballant la proposta d'això i a veure com ho fem". Sotmesa la proposta a votació s'aprova per majoria amb 13 vots a favor (7 PSC, 4 AEB, 1 ICV- EUIA, 1 PXC) 1 en contra (CIU), i 3 abstencions (PP) el següent acord: D'una banda, atenent que l'Estatut d'Autonomia de Catalunya atorga, entre d'altres, les competències a la Generalitat de Catalunya en "l'organització de l'administració hidràulica, inclosa la participació dels usuaris". A tal efecte, l'article 34 del Decret Llei 3/2003, de 4 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, adjudica a la Xarxa d'Abastament Aigües Ter­Llobregat: "La producció i el subministrament d'aigua potable per a l'abastament de poblacions per mitjà de la xarxa d'abastament Ter­ Llobregat, la qual és un servei públic d'interès de la Generalitat i, per tant, de la seva competència, que comprèn, en tot cas, la regulació dels recursos hídrics i l'adopció de determinacions per a la millor explotació en quantitat i qualitat, la planificació, la redacció dels projectes i l'execució de les obres, la gestió i l'explotació de les instal·lacions." D'una altra banda, destaquem la responsabilitat municipal en l'abastament d'aigua als seus ciutadans: des de la Constitució Espanyola fins a la legislació específica del Règim Local s'estableix l'obligació ineludible dels municipis garantir als seus respectius veïnatges l'abastament d'aigua potable i el sanejament, independentment del nombre d'habitants. Donat que el passat 25 de juliol de 2012 el consell d'administració de la societat pública Aigües Ter Llobregat (ATLL) anunciava oficialment una nova pujada del 70% de la tarifa del subministrament d'aigua en alta i que ja des del passat mes de Juliol manifestàvem que la privatització o externalització del servei en alta de la xarxa Ter-Llobregat afectarà negativament (qualitat i preu del servei) el nostre municipi. A més des de del primer moment, el conjunt del món local va mostrar la seva oposició a aquest increment que pot significar increments de fins a un 30 % pels consumidors. A més el termini atorgat als municipis afectats per presentar al·legacions a la pujada coincidia tot just amb el mes d'agost, període durant el qual l'activitat de les administracions es veu notablement reduïda, per la qual cosa també vam demanar ampliar el termini per poder preparar i presentar la documentació pertinent dins el termini estipulat. A tot això volem recordar que les polítiques de retallades desenvolupades en els últims mesos tant pels governs de l'Estat com de la Generalitat, han agreujat la situació econòmica de les arques municipals amb: 14 · L'augment de l'IVA per part del govern de l'Estat a partir d'aquest mes de setembre que suposarà per als ajuntaments 100 milions d'euros addicionals l'any. · L'impagament del deute pendent als ajuntaments catalans xifrat en més de 500 milions d'euros per part de la Generalitat de Catalunya. · La disminució progressiva de la participació dels ajuntaments en els ingressos de l'estat (PIE); l'encariment dels serveis que aquests ofereixen, així com el fet que ambdues administracions no respecten els convenis ni paguen les subvencions compromeses. · Per últim, que aquesta pujada anunciada per ATLL se suma a altres anteriors com la pujada del preu de l'aigua en alta aquest mateix any 2012, així com un increment del cànon ­que a més es veurà gravat per l'esmentat augment de l'IVA fixat pel Govern de l'Estat- des d'aquest mes de setembre. Per tot això, considerem que les polítiques econòmiques dels governs de l'Estat i de la Generalitat estan abocant els ajuntaments catalans al col·lapse financer, amb un notable encariment dels serveis que donen i el corresponent augment de la pressió fiscal envers els seus ciutadans i ciutadanes. Donat que, al nostre parer, el nou marc legislatiu establert amb la Llei de simplificació i millorament de la regulació normativa aprovada pel Parlament de Catalunya, el 22 de desembre de 2011, pot comportar el desmantellament de les institucions públiques d'aigua cabdals per a aquest país,. Aquesta possibilitat es veu ara reafirmada amb aquesta "innecessària" pujada del 70% de l'aigua en alta, que prepara el terreny a la privatització futura amb unes quotes que nomes cerquen la rendibilitat d'aquest servei per a les empreses adjudicatàries. Arribats a aquesta situació ens veiem obligats moralment a rebutjar aquest increment desmesurat d'acord amb les següents raons: · Perquè l'accés a l'aigua potable i al sanejament és un dret humà i configuren un servei públic bàsic com així ho va aprovar l'Assemblea General de les Nacions Unides el 2010. · Perquè l'externalització de la gestió encarirà encara més el cost de l'aigua en alta, i la repercussió al rebut dels usuaris serà més gran perquè s'haurà de recuperar el capital inicial de la inversió (el valor pagat a la Generalitat com a conseqüència de la concessió), sinó també pagar el deute actual, eixugar el dèficit d'explotació existent, i pagar els beneficis industrials i els dividends. · Perquè afecta negativament les finances municipals en tant que obvia les aportacions que aquests municipis han fet per a la connexió amb el sistema Ter- Llobregat. Els municipis són copropietaris de les infraestructures, per això és inacceptable que aquest aspecte no hagi estat tingut en compte i que, a més a més es pretengui que el cost de l'aigua que acabin pagant s'incrementi el 70%. Per tot això, considerem que les polítiques econòmiques dels governs de l'Estat i de la Generalitat estan abocant els ajuntaments catalans al col·lapse financer, amb un notable encariment dels serveis que donen i el corresponent augment de la pressió fiscal envers els seus ciutadans i ciutadanes. A més, la Llei d'Estabilitat Pressupostària obligarà els ajuntaments a tenir un dèficit 0 a partir de l'any vinent; el sostre d'endeutament municipal està fixat en el 3'8% del PIB, i