11/2012 ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA CELEBRADA PEL PLE MUNICIPAL DE L'AJUNTAMENT DE BADIA DEL VALLÈS, EL DIA 31 D'OCTUBRE DE 2012 Badia del Vallès, trenta-u d'octubre de 2012 El Ple de la corporació quan son les dinou hores i vint minuts, es reuneix a la sala de sessions de l'edifici de l'Ajuntament, en sessió ordinària sota la presidència de la Sra. Eva Menor Cantador. Hi concorren els regidors següents: Sr. Juan Antonio Lancho Aceituno PSC Sra. Raquel Gracia Peral PSC Sr. Antonio Sabariego Guerrero PSC Sra. Montserrat Jiménez Molina PSC Sr. Antonio Rodríguez Yañez PSC Sra. Montserrat Carbonell Rosell PSC Sr. Joaquim Jesús Duran Redondo AEB Sra. Concepción Hurtado Sánchez AEB Sr. Juan Carlos Santervás García AEB Sra. Cristina Fàbregas Moreno AEB Sra. Antonia Escrivà Castellanos PP Sr. Pablo Ropero Muñoz PP Sra. Saray Muñoz Contreras PP Sr. Eusebio Argueta Chica ICV-EUiA Sra. Marta Figueras i Badia CIU Sr. Raul Ortiz Parra PXC Assistits per la secretària senyora Carme Coll Gaudens, que certifica. L'alcaldessa diu: "Abans de començar l'ordre del dia, primer explicar un acord al que hem arribat a la Junta de Portaveus, que es en relació al procés electoral del proper 25 de novembre, en el sentit de que hem acordat el següent. Que el proper 25 de novembre els catalans i les catalanes son cridats a les urnes en un nou gest de la democràcia. A la nostra comarca hi ha un total de 517 meses electorals. A les mateixes, tal i com marca la llei hi haurà un president o presidenta, vicepresident o vicepresidenta i un secretari o una secretària. Es a dir, en participen en les mateixes un total de 1.551 persones. Aquestes persones han estat escollides aleatòriament pel sorteig que hem fet fa un moment. El nostre municipi te una elevada taxa d'atur, i és per això que un cop fet el sorteig públic entre els electors i les electores de Badia del Vallès que reuneixin les condicions establertes a la llei electoral per a ser membre de mesa, demanem la Junta de Portaveus, demanarà a la Junta Electoral de Zona, que entre les persones que han d'ocupar les meses electoral es prioritzi les que acreditin estar a l'atur, ja que com sabeu la llei impedeix fer el sorteig només entre persones aturades. La proposta consisteix en que es faciliti el mecanisme per a acceptar que entre els designats que estiguin presents en el moment de la constitució de les meses, es prioritzi que el càrrec l'ocupin persones que acreditin estar en situació d'atur. D'aquesta manera podríem ajudar a aquestes persones que estan sense feina, i cobrarien els 70 euros que corresponen a les persones que presideixin la taula i els vocals de les meses. Dir que això és una petició que farem a la Junta Electoral, que qui te competència per a determinar o no que això es pugui fer, es la Junta Electoral de Zona, per la qual cosa farem la petició. Em consta que s'ha fet en d'altres municipis i a nivell comarcal i en fi, farem el que podrem. Passem llavors a l'ordre del dia i abans de començar, hem de votar la urgència d'una proposta d'acord que s'ha plantejat en relació al recolzament a la vaga del dia 14 de novembre de 2012, per a poder ser inclòs dintre de l'ordre del dia hem de votar la urgència. Vots a favor de la urgència? Unanimitat. Doncs quedaria inclòs dintre de l'ordre del dia. 1 Oberta la sessió per la Sra. Alcaldessa i amb el quòrum necessari, es procedeix a resoldre els assumptes de l'ordre del dia, adoptant-se els següents acords: I. PART DISPOSITIVA 1. APROVACIÓ ACTES SESSIONS ANTERIORS S'aprova sense necessitat de lectura prèvia l'acta de la sessió ordinària que va tenir lloc el dia 26 de setembre de 2012, ja que tots els membres del consistori disposaven del text. 2. MODIFICACIÓ DEL REGLAMENT DEL CONSELL MUNICIPAL D'EDUCACIÓ ­ CONSELL ESCOLAR MUNICIPAL Per acord de la Junta de Portaveus queda sobre la taula pendent d'aprovació la modificació del Reglament del Consell Municipal ­ Consell Escolar Municipal. 3. DECLARACIÓ DE CRÈDITS NO DISPONIBLES DEL CAPÍTOL I SEGONS RDL 20/2012, DE 13 DE JULIOL Es dóna lectura de la proposta presentada. L'alcaldessa: "Abans de donar les paraules per a donar el posicionament de cadascun dels grups, comentar que la proposta inicial de l'equip de govern va ser incloure dintre de tot el paquet de la declaració de crèdits no disponibles també la part de la paga extra de Nadal dels càrrecs electes, que malgrat que no està inclòs dintre de l'eliminació de sous que estava establert pel RDL, que només feia referència als funcionaris i als treballadors públics, però nosaltres vam decidir que de la mateixa manera que nosaltres percibim unes retribucions igual que la resta de personal de l'Ajuntament, doncs nosaltres també havíem d'estar inclosos dintre del mateix paquet. Però a petició del grup de CiU, ja que la llei no determinava que els nostres salaris havien d'estar inclosos dintre d'aquesta modificació de crèdit no disponible, hem decidit deixar-lo sobre la taula per a destinar-lo a d'altres tipus de destinació que no sigui el fet de pagament de crèdits o de deducció del dèficit com pot ser ajuts d'urgència social o d'altres tipus d'niciativa que hem quedat i hem acordat tots els grups consensuar a què aniran destinats aquests diners que ja això si que podem fer. Amb la resta no, perquè la llei si que obliga que s'han de destinar en això, i no podem fer una altra cosa, però en el cas d'aquestes partides pressupostàries si que ens permet fer un altre tipus de destinació que penso que és més útil per a la nostra ciutat. Llavors passaríem a les paraules en aquest punt". Pren la paraula el senyor Juan Antonio Lancho, tinent d'alcaldessa d'Urbanisme i Medi Ambient, que diu: "Muy a nuestro pesar, el punto que presentamos para su aprobación es algo con lo que no estamos de acuerdo, es algo que no nos gusta, y es algo que en otras circunstancias seguramente con otro gobierno en el Estado, se hubiese hecho de otra manera. Pero como esto es más que un posicionamiento político, es cumplir lo que dice la ley, y en este caso no podemos no cumplirla, pues presentamos este punto para su aprobación, y sabiendo ya de antemano que en este caso estaremos solos en el voto favorable, entendiendo también las circunstancias de cada grupo". Seguidament intervé la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "Efectivament nosaltres entenem que aquí s'està aprovant el que és la declaració de crèdits no disponibles, i no si estem d'acord o no amb l'aplicació del Decret Rajoy. Nosaltres agraïm que s'hagi tingut en compte la proposta del nostre grup municipal respecte a no haver de destinar necessàriament, donat que no és obligatori, aquesta retallada dels sous dels càrrec electes a l'endeutament, sinó que podem invertir-ho en el que es consideri oportú com s'ha posat d'exemple, les ajudes d'urgència social o d'altres ajudes socials, i en aquest sentit ho agraïm malgrat això, i també una mica en relació amb la moció que nosaltres presentem i que te a veure amb les mesures adoptades precisament per l'executiu central relatives a l'àmbit laboral i contra 2 la supressió de la paga extraordinària de Nadal, una mica en la línea del que nosaltres defensarem en el punt 9 del present ordre del dia, doncs nosaltres ens abstenim". Pren la paraula el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Nosotros en este punto del orden del dia que viene a decir, dicho de otra manera, que es quitarles la paga de Navidad de los trabajadores del Ayuntamiento estamos en contra, por una razón muy sencilla. Muy sencilla. Porque la crisis la siguen pagando los trabajadores, y este Decreto es injusto. Este Decreto del Gobierno Central de España que impone al resto de Administraciones a que los trabajadores no puedan cobrar la paga de Navidad, pues es injusto.Y por lo tanto, ante una injusticia y ante una norma injusta, lo normal es rebelarse. Y este grupo municipal al que yo represento en este Consistorio está en contra de esa norma, y que incluso está en contra de que se apruebe aquí en este Ayuntamiento. Entonces por lo tanto, yo voy a votar en contra porque yo quiero que los trabajadores del Ayuntamiento reciban sus retribuciones que han ido adquiriendo a través de luchas de las diferentes organizaciones sociales sindicales, y viene ahora un señor que por un Decreto Ley se carga unas conquistas sociales, que no es nada más, y eso si que quiero que lo sepan todos los trabajadores, que lo que se están cargando de un plumazo son los derechos de los trabajadores". Intervé seguidament la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Entendemos que es una normativa, una ley, y como todas es de cumplimiento, con lo cual posiblemente extrañe nuestra postura que será la de abstención, pero consideramos que es una medida que hay que aplicar, que es de cumplimiento. No podemos votar en contra lógicamente, puesto que es un ley, y a favor exactamente por lo mismo, tampoco, con lo cual nosotros nos abstenemos". A continuació pren la paraula el senyor Quim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "En primer lloc voldríem recordar-li al portaveu del grup municipal socialista que l'exclusiva de retallar als funcionaris per a pagar a la banca no la te el PP, sinó que també ho va fer en el seu moment el senyor Rodriguez Zapatero al seu moment. Bé, això que se'ns planteja avui es un robatori a mà alçada. Es un robatori a mà alçada als treballadors, i nosaltres entenem que les sol.lucions a aquesta estafa no poder sortir de treure diners als treballadors. Així de clar. Llavors no paguem la paga als treballadors, i que en fem? Aquests diners per a què ens destinaran? Doncs es destinaran bàsicament a pagar als bancs. Llavors és clar, el discurs oficial es que es la llei. La llei s'ha de complir. Es aquesta doble moral del que és legal i el que és legítim. Aquest Decret serà legal però és absolutament il.legítim, i com a tal, el grup municipal de l'AEB votarà contràriament i abogarà perquè aquesta desobediència civil a una norma il.legítima per a pagar els plats trencats d'aquesta dictadura financera". L'alcaldessa diu: "Jo vull aclarir un parell de conceptes. Primer que el que estem aprovant en aquest punt no es que estem d'acord amb l'aplicació del Reial Decret. Vagi per endavant que no és això. Segon, jo vull posar de manifest les contradiccions que m'estic trobant en aquest punt de l'ordre del dia. Evidentment nosaltres, jo mateixa com a alcaldessa i que haig de complir la llei per molt que no m'agradi, responc personalment amb les decisions que es preguin en aquesta casa, es a dir, si jo faig incompliment d'un Reial Decret que ve del Govern Central responc personalment, amb la qual cosa evidentment si s'està a la oposició i no se'n te responsabilitat de governar les coses son més fàcils. I vull posar de manifest la contradicció probablement del regidor d'ICV-EUiA, que ho miraré i ho posaré de manifest, que probablement en el municipi en el que governa la seva força política, en el Ple en que s'aprova el que estableix el Reial Decret, votaran a favor. I estic absolutament convençuda que el seu alcalde d'El Prat no farà desobediència civil en aquest punt. Estic absolutament convençuda. Perquè no pot. Perquè no pot. Tercer, vull posar de manifesta la contradicció del PP que aprova aquest Decret que m'obliga a mi, al PSC a complir, i diu no, jo es que m'abstinc. Doncs ja es "el colmo de los colmos". O sigui que el dolent es el que aplica la norma perquè no te més remei que aplicar-la perquè sinó, se'n va a presó, i la resta que pot dir el que li dona la gana perquè no tenen la responsabilitat de governar, surten d'aquí dient es que som molt bons perquè no estem d'acord amb el Reial Decret. Jo tampoc estic d'acord amb el Reial Decret, però hi ha un Reial Decret que em diu que jo ho haig de complir i que haig de fer aquesta modificació pressupostària. M'agradi o no m'agradi, i jo la haig de fer. De la mateixa manera que la desobediència civil quan ens correspon a nosaltres respondre amb la nostra persona i el nostre patrimoni fa i poso un exemple, la declaració de la renda, tots estem molt i molt en desacord amb les coses que es fan, 3 amb la recaptació dels impostos però clar, com que es la nostra responsabilitat personal i patrimonial la que posem a sobre la taula quan decidim no paguem a Hisenda, ens ho pensem dues vegades, oi? Per molt que no estem d'acord diem, es que sinó presento la meva declaració de la randa, vindrà el senyor d'Hisenda i em dirà, no, es que vostè ha de pagar una multa, i a sobre li embargarem el pis, i a sobre si ho fa perquè vol i a més li dona la gana, està fent un delit fiscal. Clar, ja veiem les coses d'una altra manera. Ho dic per a una reflexió només, per un tema de reflexionar. Probablement si jo estigués a la mateixa situació que la resta de regidors, probablement faria el mateix. Perquè tinc la tranquil.litat de que no responc amb la meva persona i amb el meu patrimoni de las decisions que s'estan prenent. Amb la qual cosa, la única cosa que vull dir es que no es tan fàcil. No es tan fàcil quan s'està amb la responsabilitat de governar fer desobediència civil, perquè responem amb la nostra persona i amb el nostre patrimoni. De la mateixa manera quan no ho fem, quan no estem d'acord amb les clàusules lleonines i estafadores, que també es una estafa que ens imposen els bancs a l'hora de pagar la nostra hipoteca i la paguem religiosament per no haver de patir les conseqüències. En el moment en que ens toca i hem de valorar les conseqüències de les decisions que prenem, doncs es veu la cosa d'una altra manera". Pren la paraula el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Yo por alusiones personales, Sra. Alcaldesa. Yo pienso que en estos casos en la diversidad està el gusto y el placer. Mi conciencia me dice y yo supongo, por las intervenciones del portavoz del gobierno también, que su conciencia le dice pero està obligado a cumplir la ley en este caso. A mi me da igual lo que voten en Santa Perpetua, en Viladecavalls o en el Prat o en Barcelona, es que se lo digo de verdad. Yo pienso que me debo a los vecinos de Badia del Vallès, i en este caso defender a los trabajadores de esta casa no es ninguna incongruencia. Me da igual que se diga que el Decreto es como lo que va a pasar dentro de muy poco, vamos a hablar de una cosa pero realmente se está hablando de otra, y yo pienso que no, aquí vamos a hablar de lo que se va a hablar, se apartan 130.000 de los funcionarios de esta casa, en total 221.000 euros que se apartan, se reservan, hay una reserva de crédito, pero no se trata de un Decreto ahora, se trata de hacer esa reserva presupestaria que no la van a percibir los trabjadores de esta casa. Y ya está, no hay nada más, no la van a percibir los trabajadores de esta casa el 26 de diciembre que es cuando se cobra o se cobraba la paga extra de Navidad". L'alcaldessa diu: "Gràcies. Només afegir que en l'Ajuntament d'El Prat tampoc". Es procedeix a la votació de la proposta, que s'aprova per 7 vots a favor (PSC), 6 en contra (AEB, ICV-EUiA, PXC) i 4 abstencions (PP, CiU). S'acorda: Atès l'informe de la Directora de Recursos Humans en relació amb el procediment i la legislació aplicable establerta en l'article 2 apartats 1 i 4 del RDLI 20/2012, de 13 de juliol de 2012, que recull la "Paga extraordinària del mes de desembre 2012", de mesures per a garantir l'estabilitat pressupostària i de foment de la competivitat. Vist l'informe d'Intervenció sobre la viabilitat de realitzar la declaració com no disponible de crèdits per import de 221.698,95 , de les aplicacions pressupostàries segons detall del pressupost municipal vigent. Aplicació Import 2012 0101 9121 12000 2.086,52 2012 0101 9121 12100 2.075,82 2012 0101 9121 15000 593,11 2012 0101 9201 12000 2.257,12 2012 0101 9201 12100 2.874,79 2012 0202 9311 12000 1.560,38 2012 0202 9311 12100 1.356,61 2012 0202 9311 15000 790,81 2012 0302 9205 12000 934,82 4 2012 0302 9205 12100 1.056,48 2012 0403 2310 12000 3.364,94 2012 0403 2310 12100 3.296,21 2012 0403 2310 15000 161,86 2012 0603 2302 12000 958,98 2012 0603 2302 12100 688,97 2012 0603 2315 12000 819,85 2012 0603 2315 12100 551,17 2012 0703 2520 12000 993,75 2012 0703 2520 12100 688,97 2012 0703 3321 12000 3.136,93 2012 0703 3321 12100 1.888,60 2012 0703 3341 12000 993,75 2012 0703 3341 12100 688,97 2012 0803 2301 12000 7.934,43 2012 0803 2301 12100 5.785,31 2012 0803 2301 15000 581,70 2012 0803 2319 12000 431,46 2012 0803 2319 12100 427,13 2012 1003 3201 12000 2.012,55 2012 1003 3201 12100 1.669,92 2012 1003 3201 15000 505,39 2012 1104 1501 12000 6.241,61 2012 1104 1501 12100 6.062,03 2012 1204 1711 12000 993,75 2012 1204 1711 12100 953,97 2012 1303 2410 12000 861,06 2012 1303 2410 12100 698,85 2012 1404 1511 12000 1.219,50 2012 1404 1511 12100 1.111,12 2012 1502 1321 12000 13.109,62 2012 1502 1321 12100 22.654,68 2012 1502 1321 15000 1.171,15 2012 1602 4312 12000 1.153,82 2012 1602 4312 12100 983,42 2012 1702 9261 12000 724,55 2012 1702 9261 12100 901,25 2012 1802 9251 12000 3.210,90 2012 1802 9251 12100 3.436,13 2012 1802 9251 15000 505,39 2012 1902 9202 12000 4.067,44 2012 1902 9202 12100 3.639,65 2012 1902 9202 15000 665,76 2012 2002 9204 12000 599,25 2012 2002 9204 12100 556,64 2012 1303 2415 12000 993,75 2012 1303 2415 12100 688,97 TOTAL PERSONAL FUNCIONARI 130.371,56 Aplicació Import 2012 0101 9201 13000 1.553,45 2012 0101 9201 13500 241,76 5 2012 0202 9311 13000 3.302,62 2012 0202 9311 13500 276,69 2012 0403 2310 13000 1.061,31 2012 0403 2310 13500 59,92 2012 0403 2310 15000 357,56 2012 0403 2313 13000 1.647,95 2012 0403 2313 13500 47,95 2012 0503 3411 13000 1.061,31 2012 0503 3411 13500 54,94 2012 0803 2301 13000 5.443,07 2012 0803 2301 13500 616,94 2012 0803 2319 13000 1.155,89 2012 0803 2319 13500 29,97 2012 0903 3371 13000 1.647,95 2012 0903 3371 13500 94,95 2012 1003 3241 13000 3.295,91 2012 1003 3241 13500 143,85 2012 1104 1501 13000 1.513,44 2012 1104 1501 13500 242,08 2012 1204 1711 13000 1.192,46 2012 1204 1711 13500 302,38 2012 1303 2410 13000 6.465,87 2012 1303 2410 13500 592,02 2012 1303 2410 15000 161,86 2012 1404 1511 13000 17.632,15 2012 1404 1511 13500 2.608,21 2012 1404 1511 15000 242,72 2012 1404 9208 13000 1.621,02 2012 1404 9208 13500 161,32 2012 1602 4312 13000 1.439,09 2012 1602 4312 13500 299,40 2012 1702 9261 13000 2.372,10 2012 1702 9261 13500 143,85 2012 1802 4931 13000 1.513,44 2012 1802 4931 13500 241,76 2012 1802 9251 13000 2.140,38 2012 1802 9251 13500 144,21 2012 1902 9202 13000 4.766,37 2012 1902 9202 13500 900,92 TOTAL PERSONAL LABORAL FIX 68.791,04 Aplicació Import 2012 0503 3411 14100 5.664,06 2012 0903 2317 12000 1.131,34 2012 1404 1511 13500 25,46 2012 1404 1511 14100 3.577,41 2012 1404 9208 14100 3.537,70 2012 2002 9204 14100 2.538,33 TOTAL PERSONAL LABORAL TEMPORAL 16.474,30 6 Aplicació Import 2012 0101 9121 11000 3.200,00 2012 1902 9202 11000 2.862,05 TOTAL PERSONAL EVENTUAL GABINETS 6.062,05 Realitzada la tramitació legalment establerta, S'acorda: Primer. Aprovar la declaració de no disponibilitat de crèdit pressupostari a les aplicaciones pressupostàries següents: Aplicació Import 2012 0101 9121 12000 2.086,52 2012 0101 9121 12100 2.075,82 2012 0101 9121 15000 593,11 2012 0101 9201 12000 2.257,12 2012 0101 9201 12100 2.874,79 2012 0202 9311 12000 1.560,38 2012 0202 9311 12100 1.356,61 2012 0202 9311 15000 790,81 2012 0302 9205 12000 934,82 2012 0302 9205 12100 1.056,48 2012 0403 2310 12000 3.364,94 2012 0403 2310 12100 3.296,21 2012 0403 2310 15000 161,86 2012 0603 2302 12000 958,98 2012 0603 2302 12100 688,97 2012 0603 2315 12000 819,85 2012 0603 2315 12100 551,17 2012 0703 2520 12000 993,75 2012 0703 2520 12100 688,97 2012 0703 3321 12000 3.136,93 2012 0703 3321 12100 1.888,60 2012 0703 3341 12000 993,75 2012 0703 3341 12100 688,97 2012 0803 2301 12000 7.934,43 2012 0803 2301 12100 5.785,31 2012 0803 2301 15000 581,70 2012 0803 2319 12000 431,46 2012 0803 2319 12100 427,13 2012 1003 3201 12000 2.012,55 2012 1003 3201 12100 1.669,92 2012 1003 3201 15000 505,39 2012 1104 1501 12000 6.241,61 2012 1104 1501 12100 6.062,03 2012 1204 1711 12000 993,75 2012 1204 1711 12100 953,97 7 2012 1303 2410 12000 861,06 2012 1303 2410 12100 698,85 2012 1404 1511 12000 1.219,50 2012 1404 1511 12100 1.111,12 2012 1502 1321 12000 13.109,62 2012 1502 1321 12100 22.654,68 2012 1502 1321 15000 1.171,15 2012 1602 4312 12000 1.153,82 2012 1602 4312 12100 983,42 2012 1702 9261 12000 724,55 2012 1702 9261 12100 901,25 2012 1802 9251 12000 3.210,90 2012 1802 9251 12100 3.436,13 2012 1802 9251 15000 505,39 2012 1902 9202 12000 4.067,44 2012 1902 9202 12100 3.639,65 2012 1902 9202 15000 665,76 2012 2002 9204 12000 599,25 2012 2002 9204 12100 556,64 2012 1303 2415 12000 993,75 2012 1303 2415 12100 688,97 TOTAL PERSONAL FUNCIONARI 130.371,56 Aplicació Import 2012 0101 9201 13000 1.553,45 2012 0101 9201 13500 241,76 2012 0202 9311 13000 3.302,62 2012 0202 9311 13500 276,69 2012 0403 2310 13000 1.061,31 2012 0403 2310 13500 59,92 2012 0403 2310 15000 357,56 2012 0403 2313 13000 1.647,95 2012 0403 2313 13500 47,95 2012 0503 3411 13000 1.061,31 2012 0503 3411 13500 54,94 2012 0803 2301 13000 5.443,07 2012 0803 2301 13500 616,94 2012 0803 2319 13000 1.155,89 2012 0803 2319 13500 29,97 2012 0903 3371 13000 1.647,95 2012 0903 3371 13500 94,95 2012 1003 3241 13000 3.295,91 2012 1003 3241 13500 143,85 2012 1104 1501 13000 1.513,44 2012 1104 1501 13500 242,08 2012 1204 1711 13000 1.192,46 2012 1204 1711 13500 302,38 2012 1303 2410 13000 6.465,87 2012 1303 2410 13500 592,02 2012 1303 2410 15000 161,86 2012 1404 1511 13000 17.632,15 2012 1404 1511 13500 2.608,21 8 2012 1404 1511 15000 242,72 2012 1404 9208 13000 1.621,02 2012 1404 9208 13500 161,32 2012 1602 4312 13000 1.439,09 2012 1602 4312 13500 299,40 2012 1702 9261 13000 2.372,10 2012 1702 9261 13500 143,85 2012 1802 4931 13000 1.513,44 2012 1802 4931 13500 241,76 2012 1802 9251 13000 2.140,38 2012 1802 9251 13500 144,21 2012 1902 9202 13000 4.766,37 2012 1902 9202 13500 900,92 TOTAL PERSONAL LABORAL FIX 68.791,04 Aplicació Import 2012 0503 3411 14100 5.664,06 2012 0903 2317 12000 1.131,34 2012 1404 1511 13500 25,46 2012 1404 1511 14100 3.577,41 2012 1404 9208 14100 3.537,70 2012 2002 9204 14100 2.538,33 TOTAL PERSONAL LABORAL TEMPORAL 16.474,30 Aplicació Import 2012 0101 9121 11000 3.200,00 2012 1902 9202 11000 2.862,05 TOTAL PERSONAL EVENTUAL GABINETS 6.062,05 Quedant els ingressos afectats a la mateixa pendents d'aplicar per a altres projectes que la Corporació designi i que legalment puguin ser finançats. Segon. Donar compte del present acord a Intervenció per a que procedeixi a porta a terme les anotacions comptables i pressupostàries corresponents. 4. APROVACIÓ CONVENI DE COL·LABORACIÓ ENTRE EL DEPARTAMENT D'INTERIOR DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA I L'AJUNTAMENT PER A L'ADHESIÓ A LA XARXA RESCAT DE RADIOCOMUNICACIONS D'EMERGÈNCIES I SEGURETAT DE CATALUNYA La secretària dóna lectura de la proposta presentada. Seguidament intervé el senyor Juan Antonio Lancho Aceituno, tinent d'alcaldessa d'Urbanisme i Medi Ambient, que diu: "Con la aprobación de este convenio nos dotaremos de una herramienta de comunicación que facilitará y mejorará el trabajo que realiza la guardia urbana. Esto nos mejorará a la hora del trabajo que hace la guardia urbana pero no solamente en el dia a dia, también nos permitará la conexión directa con el 112 el servicio de emergencias, donde 9 se coordinan todos los servicios de emergencia de Catalunya: bomberos, protección civil, guardia urbana de otro municipio, mossos de esquadra por supuesto, y eso nos facilitará que a la hora de gestionar cualquier tipo de conflicto o incidencia nuestra ciudad esté mucho más segura y tenga una respuesta mucho más rápida y ágil a la hora de cualquier incidente". L'alcaldessa dóna la paraula al senyor Raul Ortiz, regidor del grup municipal de PXC, que diu: "Decir que desde PXC estamos de acuerdo y votaremos a favor de esta moción". Seguidament intervé la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "Nosaltres simplement comentar que des del nostre grup municipal donarem suport a totes les iniciatives que tinguin com a objectiu millorar la qualitat del tractament de les emergències en el nostre municipi, així com tot el que sigui relatiu a temes de seguretat, i més quan això no incrementa un cost al que les arques municipals ja estan sostenint. Per tant, donarem el nostre suport". Intervé seguidament la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Únicamente decir como el resto de portavoces, que todo aquello que mejore la buena comunicación y el buen trabajo en cualquiera de los ámbitos en nuestro municipio, será bien acogido. Por lo tanto, votaremos a favor". Pren la paraula la senyora Cristina Fabregas, regidora del grup municipal de l'AEB, que diu: "El nostre grup municipal s'abstindrà en aquesta votació, perquè tenim coneixement de que en d'altres municipis que s'han adherit a aquest conveni el que ha acabat succeint és que la Policia Local ha desaparegut del municipi. Per tant, com que no crec que ningú ens pugui garantitzar que no passi, ens decidit abstenir-nos". Seguidament intervé el senyor Juan Antonio Lancho Aceituno, tinent d'alcaldessa d'Urbanisme i Medi Ambient, que diu: "Solamente me gustaría saber en que municipio ha desaparecido la Policia Local que no sean municipios que no se hayan acogido a la nueva ley de policías locales que consiste en fusionar, que tiene unas características muy concretas. Claro, viendo la relación de municipios que tienen este servicio, si lo repasas...no se, es curiosidad". L'alcaldessa diu: "De tota manera, fer aquesta lectura em sembla una mica perillosa. Sota el meu punt de vista, eh? Perquè hi ha d'altres que funcionen també sense xarxa Rescat i que no han desaparegut les policies locals, i hi ha policies locals que han desaparegut sense xarxa Rescat, o sigui que no penso que estigui relacionat una cosa amb l'altra. Altra cosa es que vostès dubtin del futur de la Policia Local de Badia del Vallès que es una altra història. Estem parlant de la xarxa Rescat, vull dir que penso que si estem debatin el tema de l'adhesió per a tenir una millora per a facilitar la feina de la Policia Local es una cosa, i una altra cosa es els dubtes que vostès puguin tenir per les raons que vostès considerin, que en aquest cas jo li garanteixo que nosaltres no estem treballant en l'eliminació de la Policia Local en cap cas. Per la seva tranquil.litat, eh?" Pren la paraula la senyora Cristina Fabregas, regidora del grup municipal de l'AEB, que diu: "Bé, per això mateix i en tot cas no hi estem en contra sinó simplement ens abstenim" Es procedeix a la votació de la proposta, que s'aprova per 13 vots a favor (PSC, PP, ICV-EUiA, CiU, PXC) i 4 abstencions (AEB). S'acorda: Vista la proposta de Conveni a signar entre el Departament d'Interior de la Generalitat de Catalunya i l' Ajuntament de Badia del Vallès, que s'adjunta. Atesa la finalitat d'aquest conveni, que és la de regular les condicions d'adhesió a la Xarxa Rescat, la qual permet la comunicació entre usuaris i facilita la tasca de cada cos o col·lectiu, tant per separat com conjuntament, i la coordinació entre els col·lectius en actuacions d'emergències o seguretat, i que per això es necessita adquirir els terminals que indiqui el Departament d'Interior, ja que disposaran de la tecnologia, prestacions i compatibilitat necessàries amb la xarxa creada. 10 De conformitat amb el que disposen els arts 4.1 d) 4.3 i concordants de la Llei 30/1992 de 26 de novembre, de regim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, en relació als deures de cooperació i assistència activa entre totes les administracions públiques; i els arts 10 i 57 de la llei 7/1985 de 2 d'abril reguladora de les bases de règim local , i l'art 150 del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya que estableixen la possibilitat que els deures de col·laboració i cooperació recíproca entre administracions públiques s'instrumentin a traves de convenis interadministratius, així com els arts 303 a 311 del Reglament d'obres, activitats i serveis de les entitats locals de Catalunya, aprovat per Decret 179/1995, de 13 de juny. S'acorda: Primer. Aprovar i subscriure el conveni de col·laboració entre el Departament d'Interior de la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Badia del Vallès, amb l'objectiu de regular les condicions d'adhesió de l'ajuntament a la Xarxa Rescat. Segon. Facultar a la Sra. Alcaldessa per a la signatura d'aquest conveni i notificar als interessats. 5. MODEL FEDERAL I CANVI INSTITUCIONAL Per acord de la Junta de Portaveus queda sobre la taula pendent d'aprovació l'acord referent al Model Federal i canvi constitucional. L'alcaldessa diu: "El punt núm. 5 el deixem sobre la taula pel proper Ple del mes de novembre. El punt número 6 també cau de l'ordre del dia, i el portaveus de l'AEB que es qui ha presentat la moció. Bueno, abans no, perdó...ho dic una mica per a seguir l'ordre que tenim establert en el Ple de primer les propostes i després les mocions, comentar que la moció núm. 7 i la moció núm. 13 que parlaven del mateix tema hem fet una moció de consens que anirà com a proposta d'acord, i per tal de continuar el mateix ordre lògic que teníem en l'acta del Ple, passaríem llavors al punt de per suprimir la taxa de l'euro per recepta". 6. EN DEFENSA DEL SISTEMA NACIONAL PÚBLIC UNIVERSAL DE SALUT I EN CONTRA DE LES POSSIBLES REPERCUSIONS A L'ESTAT DEL BENESTAR DE LA CIUTADANIA Un cop llegida la proposta, l'alcaldessa obre un torn de preguntes. Pren la paraula la senyora Montserrat Carbonell, regidora de Benestar Social, que diu: "Per culpa dels governs de CiU i del PP, Catalunya es la comunitat autònoma on més es paga pels medicaments. La salut no els importa gens, ja que des de l'1 de juliol passat els espanyols estem pagant més pels medicaments, i per primera vegada en democràcia els pensionistes han d'abonar un mínim del 10% pels seus medicaments. El copagament que patim els catalans demostra la incompetència i la irresponsabilitat i la nul.la sensibilitat social dels governs de Mas i Rajoy. A Catalunya la situació és doblement injusta. Perquè abans que entrés en vigor el copagament del PP, els seus socis ja havien implantat l'euro per recepta. Mas i Rajoy es troben en perfecta sintonia quan es tracta de retallar drets, i ho sabem bé els catalans, que hem estat a l'avantguarda de les retallades en salut, educació i serveis socials gràcies als vots de CiU i del PP. Els catalans i les catalanes no ens mereixem que els governs de Rajoy i Mas ens discriminin fent-nos pagar per partida doble els medicaments, i aquestes injustícies son les que creen malestar a Catalunya. Rajoy sempre afirma que la seva obligació es guardar i fer guardar la Constitució i les lleis. El que és trist es que per al PP la Constitució només serveix per a algunes coses, com l'independentisme. Tant de bo també que tinguessin en compte quan retallen els drets en salut". L'alcaldessa diu: "Doncs no seguirem l'ordre del ROM perquè com que ha estat una moció presentada per diversos grups, donaré primer la paraula als grups que van presentar les mocions que s'han unit, i després ja donarem per odre". 11 A continuació pren la paraula el senyor Quim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "En primer lloc agrair el suport de la moció que ha presentat l'AEB en defensa del sistema nacional públic universal de salut i en contra de les possibles repercussions a l'estat del benestar de la ciutadania, i el suport que ens han donat que ha permès aquesta proposta d'acord a nivell de Ple. Estem parlant de l'euro per recepta, estem parlant de la manca d'equitat, estem parlant de la pèrdua d'aquesta universalitat en l'assistència, estem parlant de la pèrdua de qualitat, estem parlant de l'afectació a la gent gran, del repagament, del pagament de 456 medicaments a nivell estatal, estem parlant també de corrupció. Fa poc assistia a Badia a un cafè tertúlia una persona que dos dies més tard aquesta mateixa setmana passada, va ser condemnat a pagar 10.000 euros justament per a denunciar aquestes corrupcions al sistema públic de salut, sense ni tals sols en aquest judici poder obrir la boca. I a més a més, aquesta corrupció resulta que te data de caducitat, perquè prescriu, i a partir d'un determinat moment ja no pots saber realment què ha passat o que ha deixat de passar. Bé, nosaltres estem en defensa dels serveis públics, i estem en defensa del sistema públic de salut". Pren a paraula el senyor Raul Ortiz, regidor del grup municipal de PXC, que diu: "Darle las gracias al PSC porque ya que no votan mociones a favor ninguna de PXC, al menos hacen una propuesta de acuerdo para que se pueda aprobar, que ya es algo. Creo que es una buena moción, tanto la de PXC como la de la AEB para tirarla para adelante. Todo lo demás ya lo ha dicho el Sr Quim Duran. Gracias". Seguidament intervé la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "Jo crec que pel que fa al tema de sanitat, i tal i com recalca la pròpia moció o proposta d'acord, que comença dient "el Ple d'aquest Ajuntament s'ha pronunciat repetidament en contra"...si, si. El Ple d'aquest l'Ajuntament s'ha pronunciat repetidament en contra i a més per unanimitat en temes de sanitat, fins a dia d'avui. Per què ho dic això? Ho dic perquè els grups municipals de Badia, tant del PP com de CiU, en el tema de sanitat sempre he acabat arribant a un acord prioritzant el municipi, prioritzant la defensa dels ciutadans de Badia, que no pas com ha de ser, només faltaria, eh? Que no pas la defensa partidista en un moment donat d'unes lleis aplicades per la Generalitat en el meu cas o pel govern central en el cas del PP. Això per què ho remarco? Ho remarco perquè jo entenc que l'AEB presenti aquesta moció de forma legítima, no més faltaria. Entenc que PxC ho faci, però el que no m'agradaria gens, gens, és que això es converteixi en una proposta d'acord de l'Ajuntament, de la qual jo m'he assabentat a la Junta de Portaveus sense haver tingut cap tipus d'opció de formar part d'això com si hem estat formant part d'això fins ara, i a part amb una defensa per part de la regidora, del tipus la salut no els importa gens, la sensibilitat i tal. Pensava que en això estàvem tots. No faré aquí una defensa de l'euro per recepta perquè jo tampoc hi estic d'acord, i el meu grup municipal no està d'acord amb això, però evidentment votarem en contra perquè creiem que aquesta no es la manera, i perquè a més no entenem perquè hi ha hagut aquest canvi de cop i volta, quan fins ara s'havia treballat per unanimitat. Perquè en aquests temes que son importants, recordem que sempre ens acabem posant d'acord". Pren la paraula el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Pienso que el posicionamiento del grupo municipal de ICV-EUiA ya lo deducireis, porque está claro nuestro posicionamiento. Es absolutamente en contra de estas medidas injustas, innecesarias, y que van siempre a sacrificar a los más débiles de nuestro país. Yo lo decía en un determinado momento en ese café tertulia que hablaba este muchacho condenado, por haber mencionado en el video la palabra corrupción a los gestores de estos hospitales de El Maresme, que lo que se están cargando es la democracia. Si se cargan la sanidad y la educación y otras cosas más, y nosotros los ciudadanos no actuamos, pues se están cargando la democracia. Y esta es una más, yo pienso que aquí toda la gente de alguna manera que creemos y que esto que se están cargando es de todos y que todos lo tenemos que defender, pues vamos a por ello. Y mi posicionamiento es favorable a esta propuesta de acuerdo, y por supuesto que suscribo y me alegro de haber escuchado esas palabras del grupo socialista leídas por Montserrat Carbonell, las suscribo al 100%, y me alegro de escucharlas". Seguidament intervé la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Quiero dejar muy claro que desde esta formación política entendemos que todo aquello que tiene que ver con sanidad, y desde hace mucho tiempo, desde incluso cuando en el año 2003 12 se empezó a hablar del Hospital Comarcal, hemos estado ahí, a pie de cañón, trabajando por el tema. Con lo qual mi planteamiento iba un poco en relación con la representante de CiU. Creo que mezclamos sanidad con recortes, es como mezclar crisis con enfermedad. Nosotros desde luego que no estábamos y no estamos a favor del cobro del euro por receta, incluso cuando hoy me he enterado de que en Madrid también se ha empezado a cobrar este euro, hemos pensado que si se va a hacer extensivo y es una medida, pero entendemos que es una medida que está empleando el equipo de gobierno ya también al igual que la Generalitat, que la situación es la que es, y pese a que no nos guste y pese a que sea muy impopular es lo que hay, hay que salir de alguna manera. Nosotros votaremos en contra de esta moción, y también quería remarcar que en Junta de Portavoces, hace escasamente una hora, estábamos todavía vislumbrando la posibilidad de unir las dos mociones, ahora lo hacemos por separado, al final bueno pues se han unido. Lo celebramos,pero claro tampoco consideramos que muchas veces los planteamientos que se hacen en cuanto a mociones, propuestas de acuerdo, no se dan en el tiempo suficiente como para poder aportar o hablar o incluso consultar otro posicionamiento. Desde luego, bueno ya lo he dicho, votaremos en contra". L'alcaldessa diu: "Només fer un aclariment. La única cosa que hem fet es el que vam anunciar a la Junta de Portaveus la setmana passada. No hem afegit res de nou, ni hem tret res que no aparaguès a la moció fa una setmana. Jo entenc el malestar perquè és veritat i s'ha de reconèixer, i jo penso que val la pena posar-lo en valor, l'esperit de consens que ha existit en aquest Ajuntament en tots aquests temes. Ja hem aconseguit posar-nos d'acord. Això penso que s'ha de posar en valor, i una cosa no treu l'altre. Jo puc entendre el malestar dels grups que consideren que aquest cas han quedat exclosos, però es un posicionament polític que es te per part de les grups polítics en un moment determinat, com en d'altres ocasions ha estat vers decisions d'altres governs i nosaltres hem acceptat perquè la democràcia és així. Llavors tampoc no vull que quedi com que nosaltres no reconeguem els esforços dels grups municipals d'aquest Consistori en temes que tenen a veure amb l'impacte directe a la ciutadania de Badia de moltes coses, vaig per endavant. No vull que quedi...no es aquest l'esperit d'aquesta moció". A continuació pren la paraula el senyor Quim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "El grup municipal AEB va presentar en temps i forma el text de la moció que tots vostès disposaven convenientment. Anem a veure. Concordo i ha estat i ha mostrat en determinats moments la seva valentia la representant de CiU per a prendre posicionaments envers la sanitat contra el seu propi partit. Si vostè està en contra de l'euro per recepta sumi que es el que canvia. Que el PSC hi està d'acord i fem una proposta d'acord? Per què no s'hi pot sumar? On està el problema? I ja està". Seguidament intervé la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "Li responc sense cap problema, senyor Duran. Cada partit te un tarannà determinat i un posicionament ideològic determinat. Perquè nosaltres ens hi puguem sumar, hem d'estar al corrent o hem de coincidir en el que es planteja, en forma i en contingut. I ja li he explicat a Junta de Portaveus que jo no considerava que fos la forma correcta respecte al cas deia, que em permetés a mi facilitar això,i certament senyora Alcaldessa, vostè va comentar que s'unificarien les dues mocions, perquè jo vaig entendre quan ens vam trobar a la Junta de Portaveus a la qual jo em vaig incorporar més tard, el que jo vaig entendre es que vostè un cop més s'assumia la tasca, que jo fins i tot li vaig dir vostè per què assumeix la tasca d'unificar dues mocions que no son del seu grup? D'acord? I no vaig interpretar en cap cas que això es convertia en una proposta d'acord, i per això he manifestat a la Junta de Portaveus que jo havia entès que el PSC donaria suport a les mocions de dos partits que s'havien unificat, i que no es convertiria en una proposta d'acord. Jo puc estar disposada evidentment a plantejar certs temes, però han d'estar explicats d'una determinada manera. No tot el que es diu com es diu per a nosaltres és vàlid i son criteris, senyor Duran, però crec que quan nosaltres tractem temes de sanitat, l'únic que demano sempre és això. Per tant, en això no puc fer una excepció. Però en toc cas, això no és una crítica a l'AEB. L'AEB ha presentat una moció, i jo he dit que entenia el posicionament de l'AEB i el posicionament de PXC, però he manifestat el meu disgust respecte el fet de que això es convertís en proposta d'acord d'aquesta manera. Si? He contestat? D'acord". L'alcaldessa diu: "A veure, que s'anomeni d'una manera o d'una altra no garanteix res, perquè fa deu segons o quaranta o deu minuts ningú ha votat a favor una proposta de l'equip de 13 govern al.legant els seus arguments i en d'altres ocasions també. Jo puc entendre que en temes delicats o en temes com aquests que tots plantegem inicialment que es un tema que podríem intentar entre tots plegats arribar a un acord, que se'm retregui que no hagi donat temps a arribar a un acord. Dubto molt que en aquest cas, en aquest tema, no es podés arribar a un acord. El fet de que s'anomeni d'una manera o d'una altra, hi ha vegades que s'ha fet amb d'altres grups perquè s'ha arribat a un acord de fer-ho proposta d'acord, i d'altres grups ho han votat en contra. Vull dir que de vegades li donem massa importància a les coses i si, és cert, he fet la feina com la faig, gairebé casi totes les vegades intentar arribar a acord, siguin totes les forces, siguin algunes. És cert que estem entre cometes mal acostumats, perquè és veritat que fem molts esforços tots plegats per a arribar a acords, i això es una cosa que ho deia abans i ho dic sempre a cada Ple, que ho hem de portar amb molt d'orgull tots els regidors d'aquest Consistori aquesta capacitat que tenim de, malgrat de representar a forces polítiques diferents, d'arribar a acords en temes importants, i això diu molt de la nostra feina, però de vegades no és possible. I tampoc no passa res. Vull dir que jo puc entendre que no hagi hagut temps per a arribar a un acord, però tampoc passa res, vull dir que en un moment donat s'arriba a acord amb unes forces polítics, i amb uns altres temes amb unes altres. No li veig tampoc tanta importància. Li agraeixo de tota manera la importància que li dóna al posicionament del PSC". Seguidament intervé la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "No, no s'equivoqui. No li dono importància al posicionament del PSC sinó del Consistori. I en tot cas en això coincideixo. No és tant important, simplement m'he limitat a exposar els motius pels quals voto en contra, i he manifestat un descontent que volia que quedés en evidència. Ja està. Vull dir, no te més importància que això". Es procedeix a la votació de la proposta, que s'aprova per 13 vots a favor (PSC, AEB, ICV-EUiA, PXC) i 4 en contra (PP, CiU). S'acorda: Per acord de la Junta de Portaveus les mocions presentades pels grups municipals de l'AEB i PXC i que formen part de l'ordre del dia en els seus punts números 6 i 13 es transformen en proposta d'acord conjunta quedant el text de la següent manera: "Atès que el Ple d'aquest Ajuntament s'ha pronunciat repetidament per oposar-se a les retallades sanitàries. Algunes, amb una reducció molt important de serveis assistencials que s'estan aplicant ja i que estan produint una pèrdua manifesta de qualitat assistencial, un increment molt important en les llistes d'espera, un desequilibri evident en l'equitat del sistema Sanitari Públic i situacions de veritable angoixa en molts ciutadans i ciutadanes de la nostra ciutat i de Catalunya. En definitiva, s'estan complint els pitjors auguris: el nostre Sistema Públic de Salut, fins ara amb resultats d'excel·lència i està perdent els seus elements més essencials: la universitat, l'equitat, la solidaritat i la qualitat assistencial. Atès que paral·lelament a l'aplicació de totes les retallades aplicades, estan apareixent als mitjans de comunicació tot un entramat de corrupteles en la gestió de la sanitat catalana, que estan deteriorant encara més el nostre Sistema Sanitari Públic. Atès que el Parlament de Catalunya va aprovar l'entrada en vigor del cobrament d'un euro per cada medicament prescrit mitjançant recepta mèdica destinada a ser dispensat per les farmàcies catalanes a partir del 23 de juny, i que aquesta mesura perjudica pricipalment els col·lectius amb un menor poder adquisitiu i al de la gent gran i malalts crònics que requereixen especial atenció en ser més vulnerables davant les malalties i per tant els qui han de recórrer a l'ús de fàrmacs amb més assiduïtat. Atès que a més d'aquesta mesura, s'apliquen i i s'anuncien noves retallades com el repagament dels medicaments aprovat pel govern central que va entrar en vigor el passat 1 de juliol i la fi de l'exempció de pagament de 456 medicaments que fins ara eren gratuïts anunciat per la ministra de Sanitat. Les mesures del Govern de la Generalitat i del Govern estatal signifiquen el desmantellament d'un sistema sanitari de qualitat i universal. I l'actual situació està originant més desigualtats, 14 més situacions d'exclusió social, més pobresa, més situacions de risc sanitari per als més desfavorits, ja que posen en perill la continuïtat d'alguns tractaments per la impossibilitat de fer front al seu pagament. A la nostra ciutat, aquestes retallades en el Sistema Sanitari Públic estan afectant directament a moltes persones i, si continuem amb la mateixa situació, la seva afectació augmentarà de forma exponencial. Els regidors i regidores d'aquest consistori hem de defensar els drets de les persones de Badia. El dret a la salut és un dret fonamental i un dels més preuats per tots nosaltres i ara està patint un dels atacs més ferotges. Cada vegada més es posa en qüestió el més bàsic per a una vida digna. Tot això ens ha de preocupar com a representants dels badiencs i badienques. Per aquest motiu s'acorda l'adopció dels següents acords: Primer. Manifestar, de forma clara i decidida, la posició d'aquest consistori en contra de les recens mesures de fiscalitat dels medicaments: l'euro per recepta aprovat pel Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, taxa que s'emmarca en la llei 5/2012, del 20 de març, de mesures fiscals, financeres i administratives publicada al DOGC 60954, de 23 de març de 2012 i les mesures de repagament dels medicaments anunciada pel Govern Central per mitjà de l'aplicació del RDL 16/2012 de 20 d'abril. Segon. Demanar al govern de la Generalitat la suspensió de la taxa de l'euro per recepta. Tercer. Demanar al Govern Espanyol la retirada del RDL 16/2012 de 20 d'abril per les repercussions negatives que pot provocar en la salut de les persones, alhora que deixi sense efecte, momentàniament l'exclusió de la sanitat pública dels 456 medicament per tal de deixar el temps necessari per estudiar, conjuntament amb els professionals de la medicina, les conseqüències que pot comportar sobre la salut del pacients. Quart. Demanar a aquest Ajuntament que posi tots els mitjans possibles perquè aquestes retallades no repercuteixin en les condicions de vida dels nostres ciutadans. Cinquè. Portar al Ple del Consell Comarcal del Vallès Occidental una moció similar a la present per l'adopció dels acords en nom del Consell Comarcal. Sisè. Traslladar aquests acords al Govern de la Generalitat de Catalunya, al Govern Central i als grups amb la representació al Parlament de Catalunya, als sindicats i a les associacions de professionals dels serveis sanitaris." 7. MOCIÓ AEB: EN DEFENSA DEL SISTEMA NACIONAL PÚBLIC UNIVERSAL DE SALUT I EN CONTRA DE LES POSSIBLES REPERCUSSIONS A L'ESTAT DEL BENESTAR DE LA CIUTADANIA L'Alternativa d'Esquerres Per Badia retira la moció que es transforma en proposta d'acord de manera conjunta amb la moció del mateix sentit presentada pel grup de Plataforma per Catalunya. 8. MOCIÓ AEB: PER LA DINAMITZACIÓ DELS LOCALS COMERCIALS DE TITULARITAT MUNICIPAL L'alcaldessa diu: "La moció del punt número 6, per la dinamització dels locals comercials de titularitat municipal també es retira de l'ordre del dia. El portaveu del grup de l'AEB que presentava la moció demana la paraula per explicar les raons de què es retiri de l'ordre del dia" A continuació pren la paraula el senyor Quim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "Nosaltres al mes d'abril vam presentar aquesta moció de dinamització dels locals 15 comercials i en aquest cas, en el Ple d'octubre nosaltres retirem aquesta moció perquè considerem que en el que és essencial ja ha aconseguit el que volia, que era que tots els locals comercials buits municipals sortissin per a aquelles persones que poguessin accedir per a muntar el seu negoci, doncs ho poguessin fer. Això va passar a la Junta de Govern Local de fa dos dies, i es per això que nosaltres retirem aquesta moció. De tota manera, creiem que en el cas específic de Badia s'hauran de buscar formules especials per a afavorir l'autoocupació, el cooperativisme, l'empreneduria, etc. I creiem que d'aquests 21 locals comercials municipals buits que hi ha en l'actualitat, una vegada surti el concurs malauradament hi haurà un bon nombre que quedaran...en fi, que no hi haurà ningú que hi accedirà, i creiem que s'haurà de parlar". Per acord de Junta de Portaveus queda sobre la taula pendent d'aprovació la moció presentada pel grup municipal de l'AEB envers a la dinamització dels locals comercials del municipi. 9. MOCIÓ CIU: DE SUPORT AL CONVENI MARC ENTRE L'AGÈNCIA TRIBUTÀRIA DE CATALUNYA I LES DIPUTACIONS PROVINCIALS DE BARCELONA, TARRAGONA, GIRONA I LLEIDA, EN RELACIÓ AMB LA COL·LABORACIÓ EN MATÈRIA TRIBUTÀRIA Es dóna lectura de la moció presentada. Seguidament intervé la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "Nosaltres amb aquesta moció, com bé diu el que pretenem és adherir-nos, donar suport a aquest Conveni marc que han signat l'Agència Tributària de Catalunya i les diferents Diputacions Provincials amb l'objectiu d'avançar un pas més cap a aquesta descentralització de les estructures. Nosaltres entenem que la descentralització es la única manera per a millorar l'eficàcia de la gestió tributària, així com d'altres gestions, i anar poc a poc el.laborant totes aquestes estructures d'estat que con importants per a Catalunya i entre elles evidentment l'hisenda pròpia, donat que ho han signat totes les Diputacions amb l'Agència Tributària, nosaltres voldríem adherir-nos a la mateixa. Aprofito per a agrair al grup d'ICV-EUiA les seves aportacions en aquesta moció, i també a tots aquells grups que donaran suport a la mateixa". Pren a paraula el senyor Raul Ortiz, regidor del grup municipal de PXC, que diu: "En PXC pensamos que esto no es muy buena idea, ya que dia a dia estamos viendo como el gobierno de la Generalitat no está cumpliendo con muchos de sus pagos. Para empezar el ejemplo lo tenemos aquí en este Ayuntamiento, farmacias, residencias, etc., por lo cual votaremos en contra". Pren la paraula el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "En un primer momento nosotros esta moción estábamos en contra, y estábamos en contra por una razón. Porque para nosotros la Generalitat es una mal pagadora, y el ejemplo lo tenemos en este Ayuntamiento, las deudas que tiene la Generalitat con nosotros. Pero dado que pensamos que la gestión de nuestros impuestos que gestiona a través de las Diputaciones, en este caso la Agencia Tributaria de la Generalitat y la Diputación de Barcelona que es la que se cuida de gestionar nuestros impuestos de alguna manera que sería mas o menos el IBI y el impuesto de vehículos de tracción mecànica para que nos entendamos, y que después la Generalitat nos lo daría en bienes y servicios. Pero nos cuesta, nos cuesta asimilarlo. Nos cuesta de verdad porque no nos inspira confianza. Y sí es verdad que hemos hecho pequeñas aportaciones a la moción, teníamos unas ciertas dudas y hemos pedido, como es normal no tengo porque saberlo todo y he pedido asesoramiento a nuestros grupos municipales, que como se estaba moviendo en el resto de territorios, y hemos decidido darle apoyo muy a pesar de que no creemos en que esto vaya a funcionar, porque el ejemplo lo tenemos aquí y como lo estamos padeciendo y viviendo que cada vez a la Generalitat le cuesta más cumplir con sus obligaciones con la excusa de que el Estado no le paga". Seguidament intervé la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Veo que coincidimos algunas formaciones en cuanto a que teniendo en cuenta la actual gestión de la Generalitat en cuanto a responsabilidades adquiridas, el ejemplo claro es muy obvio, que es este municipio. No nos ofrece ninguna garantía de seguridad. Su gestión en este 16 sentido. Entendemos que supone inversión económica y social en un proyecto inviable en estos momentos en los cuales estamos. Consideramos que esto tiene un coste económico, social, laboral, etc, del cual no sabemos ni tenemos ningún tipo de información. No consideramos que sea desde luego el momento adecuado, y mucho menos con unas garantías de gestión como la que nos está ocupando hasta ahora, con lo cual nosotros votaremos en contra". A continuació pren la paraula la senyora Cristina Fabregas, regidora del grup municipal de l'AEB, que diu: "El nostre grup municipal votarà a favor d'aquesta moció, perquè entenem que aquest conveni facilita la creació d'una finestreta única d'uns procediments únics, que al final beneficien única i exclusivament al ciutadà, que es el contribuent que ha de pagar els seus impostos, li facilitarem la forma i la manera de fer-ho. Per tant, votarem a favor". Seguidament intervé el senyor Juan Antonio Lancho Aceituno, tinent d'alcaldessa d'Urbanisme i Medi Ambient, que diu: "Nosotros votaremos en contra de la moción presentada por CiU. Em primer lugar porque creemos que un acuerdo como este del Gobierno de la Generalitat y las cuatro Diputaciones catalanas que no ha sigo negociado ni pactado con el resto de formaciones políticas que componen el mundo municipal, es un poco un salto..bueno, yo me lo guiso yo me lo como. Una vez lo tengo hecho y firmado, y publicitado sobre todo, pues entonces invito al resto a sumarse. En segundo lugar yo creo que las Diputaciones nacen y se crean para dar un servicio a los municipios, y es una competencia de los municipios que conforman esas Diputaciones, el ceder o no ceder competencias a las mismas, y no tiene o no creo yo que tenga competencia el gobierno de la Generalitat para convertir en ventanilla única a las Diputaciones de impuestos que ni siquiera tienen. No se si me explico, más bien parece en una hoja de ruta ya fijada por CiU que lleva a algún lugar. A partir del 25 será una etapa..Ítaca bueno si. El 25 de noviembre será una etapa para CiU o para el capitán del barco, y a partir del 25 vendrá otra segunda. Yo tengo la impresión de que esto responde más a una hoja de ruta ideológica defendida por CiU en solitario que no a una apuesta como ha dicho la compañera de la AEB, para dar un mejor servicio a la ciudadanía en general". L'alcaldessa diu: "Jo només afegir al que ha dit el compañero Lancho. Primer afegir que jo estic d'acord amb la descentralització de les estructures. I tant, que estic. Però aquestes estructures no han de ser a costa dels ajuntaments, com tantes i tantes vegades. Crec també en la finestreta única. Però per què no pot ser la finestra de l'Ajuntament aquesta finestra única a la que tothom, com passa en d'altres països. L'Ajuntament es l'oficina de la comunitat autònoma i de l'Estat. Es la porta d'entrada a totes les administracions. Per què no pot ser l'administració més propera a la que tothom deriva la responsabilitat d'absolutament tot, perquè tot és culpa de l'Ajuntament tingui o no tingui competència, la que hauria de poder, primer gestionar els seus propis recursos, i ja no només els dels impostos municipals, sinó de la resta d'impostos. De la mateixa manera que la Generalitat demana a l'Estat gestionar els diners dels catalans, per què no? Badia demani gestionar els diners dels badiencs i badienques. Això des d'una perspectiva filosòfica. Després dir que seguint l'argumentari que ha fet el compañero Lancho és cert que es una proposta, sota el meu punt de vista evidentment, que no obeeix a cap millora ni facilita la col.laboració entre administracions. Es una proposta que està carregada de simbolisme polític, lícit per una altra part. Forma part d'una ideologia política molt determinada, carregada de valors en termes de titulars i de publicitació, però en cap cas no te efectivitat administrativa, i explico perquè no te efectivitat administrativa. La Generalitat arriba a un conveni amb la...explico com funciona el tema de la gestió d'impostos, perquè tothom sàpiga del que estem parlant. Els impostos municipals, que te competència l'Ajuntament, a vegades delega a l'administració el cobrament d'aquests impostos, per un tema d'estalviar-se costos, i d'agilització. I es l'Ajuntament el que determina quins impostos, que son seus, que son de la seva competència, delega a la Diputació. Hi ha ajuntaments que tenen tots els impostos delegats, però hi ha ajuntaments que no tenen cap impost delegat a l'Organisme de Gestió Tributària, amb la qual cosa depèn de l'autonomia local, de moment, fins a nova "orden", la gestió d'aquesta delegació. Llavors, un conveni entre l'administració de la Generalitat i les Diputacions a les que nosaltres deleguem cobrament o no d'impostos, més enllà de que sigui un conveni entre elles, al món local es canviar el recaptador. El recaptador ja no es la Diputació, el recaptador es la Agència Tributària de Catalunya. Es un altre recaptador i bueno, el que plantegen jo entenc que amb la Agència Tributària Catalana el que es planteja es gestionar recursos de la Generalitat i no pas del món local. Si el que plantegem es gestionar els 17 recursos del món local, com el que se planteja en aquest conveni, doncs estem parlant d'una altra cosa, i seguint l'argumentari de la resta de grups em sobta una cosa. L'AEB que normalment és bastant, bastant...diguem-ne que normalment sospita de l'efectivitat de les propostes dels demès perquè pensen que potser l'Ajuntament com mai ho ha fet probablement no ho farà, malgrat que nosaltres preveiem que aquesta moció potser bona, dubten molt de que l'Ajuntament la pugui portar a terme. O no aprovem la Xarxa rescat perquè tenim por de que en algun moment donat l'Ajuntament dissolgui la Policia Local, però en aquest cas, estem parlant de recolzar un conveni que la Generalitat gestionarà els nostres impostos, sense pensar que la Generalitat pot fer el que està fent fins ara: No pagar el que ens ha de pagar als ajuntaments per a les subvencions. Em sobta molt que aquest grup que normalment planteja molts dubtes a l'hora de plantejar l'efectivitat de les coses que planteja l'equip de govern, no ho faci amb el govern de la Generalitat, amb la qual cosa, seguint l'argumentari de la resta de grups, tenint en compte per raons evidentment econòmiques que al.lega la Generalitat i per raons de liquiditat que no poso en dubte en aquest cas, en podem trobar que aquesta Agència Tributària de Catalunya que recapta els nostres impostos, per a problemes de liquiditat o per a problemes de no se què, doncs s'endarrereixi el pagament o la transmissió d'aquests impostos locals a les nostres arques, per la qual cosa nosaltres no podem recolzar aquest conveni. Primer perquè no hem participat en la negociació del conveni, i segon perquè dubtem molt de l'efectivitat administrativa real d'aquest conveni més enllà de titulars, i per totes aquestes raons, nosaltres no podem a favor". Seguidament intervé la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "M'han sorprès algunes de les intervencions que hi ha hagut. A veure, respecte a la intervenció de PXC, crec que el PP, ICV-EUiA, el tres amb el mateix exemple. Això si es demana es precisament perquè no passi el que està passant ara. La Generalitat de Catalunya no paga a l'Ajuntament de Badia per un tema de liquiditat com s'ha expressat molts cops, sinó no per un tema de voluntat política, per tant això pretén sol.lucionar tots aquests problemes. I segon, una altra cosa. Sobre el tema dels recurso