ACTA NÚM. 12/2012 ACTA DE LA SESSIÓ EXTRAORDINÀRIA CELEBRADA PEL PLE MUNICIPAL DE L'AJUNTAMENT DE BADIA DEL VALLÈS, EL DIA 15 DE NOVEMBRE DE 2012 Badia del Vallès, quinze de novembre de 2012 El Ple de la corporació quan son les vint hores i vint minuts, es reuneix a la sala de sessions de l'edifici de l'Ajuntament, en sessió extraordinària sota la presidència de la Sra. Eva Menor Cantador. Hi concorren els regidors següents: Sr. Juan Antonio Lancho Aceituno PSC Sra. Raquel Gracia Peral PSC Sr. Antonio Sabariego Guerrero PSC Sra. Montserrat Jiménez Molina PSC Sr. Antonio Rodríguez Yañez PSC Sra. Montserrat Carbonell Rosell PSC Sr. Joaquim Jesús Duran Redondo AEB Sr. Juan Carlos Santervás García AEB Sra. Cristina Fàbregas Moreno AEB Sra. Antonia Escrivà Castellanos PP Sr. Pablo Ropero Muñoz PP Sra. Saray Muñoz Contreras PP Sr. Eusebio Argueta Chica ICV-EUiA Sra. Marta Figueras i Badia CIU Sr. Raul Ortiz Parra PXC Assistits per la secretària senyora Carme Coll Gaudens, que certifica. Excusa la seva assistència la regidora del grup municipal de l'Alternativa d'Esquerres per Badia senyora Concha Hurtado Sánchez. Oberta la sessió per la Sra. Alcaldessa i amb el quòrum necessari, es procedeix a resoldre els assumptes de l'ordre del dia, adoptant-se els següents acords: I. PART DISPOSITIVA 1. APROVACIÓ COMPTE GENERAL 2011 La secretària dóna lectura de la proposta presentada, i seguidament l'alcaldessa obre un torn de paraules. Intervé el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Como esto es la aprobación de las cuentas generales del año pasado, y como normalmente y habitualmente nosotros hacemos en la aprobación de los presupuestos, en este caso nos abstendremos". L'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Quim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "Aquest compte general respon a un pressupost que nosaltres no vam recolzar, i es per això que ens abstindrem en aquest punt". Es procedeix a la votació de la proposta presentada, la qual s'aprova per 7 vots a favor (PSC), i 9 abstencions (AEB, PP, ICV-EUiA, CiU, PXC). 1 S'acorda: Atès que, una vegada format i informat per Intervenció, el Compte General de l'exercici 2011, fou dictaminat favorablement per la Comissió Especial de Comptes, en sessió de la Comissió Informativa de l'Àrea d'Economia i Comerç celebrada el 03 d'octubre de 2012. Atès que aquest Compte General restà exposat a informació pública durant quinze dies, als efectes d'examen, així com per la possible presentació de suggeriments i reclamacions, sense que durant l'esmentat període i vuit dies mes, fos presentada cap reclamació. Vist allò que estableix l'article 212.4 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març. S'acorda: Primer.- Aprovar el Compte General corresponent a l'exercici 2011 de l'Ajuntament de Badia del Vallès. Segon.- Trametre còpia de l'expedient i del propi Compte General de 2011 a la Sindicatura de Comptes de Catalunya. 2. MODIFICACIÓ DE LES ORDENANCES FISCALS PER L'EXERCICI 2013 La secretària dóna lectura de la proposta presentada, i seguidament l'alcaldessa obre un torn de paraules. L'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Juan Antonio Lancho, tinent d'alcaldessa d'Urbanisme i Medi Ambient, que diu: " Hoy presentamos para su aprobación en este pleno la propuesta de tasas y ordenanzas fiscales para el ejercicio 2013. Soy consciente de la velocidad con la que todos y cada uno de nosotros y nosotras hemos tenido que trabajar para que hoy pueda debatirse y aprobarse esta propuesta y agradezco de antemano el esfuerzo e implicación de los grupos que forma este consistorio. Todos y todas somos corresponsables, por formar parte de este pleno, del proceso de elaboración y proposición de la política fiscal de nuestro municipio y, por esta responsabilidad, todos y todas tenemos el deber de aprender de los errores cometidos para mejorar así el debate en los próximos ejercicios y cumplir con ello con nuestro deber para con la ciudadanía. A partir de mañana, todos y todas tenemos que comenzar a trabajar la propuesta para el año que viene. Las dinámicas de trabajo tienen que cambiar, las del equipo de gobierno y también de la oposición. Escucharé de la boca de los representantes de las diferentes fuerzas políticas que han tenido poco tiempo para analizar la propuesta del equipo de gobierno, y es cierto, y en este caso entonamos el mea culpa, pero, también espero que el resto de grupos también lo hagan, porque en la responsabilidad del que ejerce oposición no sólo está la de fiscalizar, sino también la de proponer, y yo he echado de menos propuestas de los diferentes grupos con tiempo para ser estudiadas y cuantificadas, todos y todas hemos trabajado contrarreloj y en la mano de todos y todas está que esto no vuelva a ocurrir. Agradezco también las propuestas de los diferentes grupos, en muchos casos recogidas por coincidir con las del equipo de gobierno (como por ejemplo el recargo del IBI planteado por ICV, o la tasa de los cajeros automáticos planteada por la AEB) y en otros casos aceptadas pero que no se incorporan al presente documento por tener que ser sometidas a reglamentaciones adicionales, como las bonificaciones por criterios de sostenibilidad para los locales comerciales planteada por CIU o las sanciones para los dueños de animales a petición del PP que incumplan las reglamentaciones objeto de la ordenanza de civismo que estamos desarrollando). Quiero poner en valor la capacidad de acuerdo de todos los grupos con respecto al IBI trabajando desde la responsabilidad, estamos seguros que el proceso de negociación sobre el futuro de la hacienda local será todo un éxito. Quiero agradecer el voto de confianza de los grupos que permitirán su aprobación con la abstención, pero quiero agradecer especialmente la responsabilidad con la que CIU ejerce su oposición en el caso que nos ocupa, ya que dará apoyo a esta propuesta de OOFF, sabiendo que, a pesar de no contemplar el 100 % de sus propuestas, ha sabido poner en valor el 2 resultado de la negociación, negociar es acordar el punto medio entre las propuestas de uno y las de otro, y esto se ha materializado en el redactado final de las diferentes propuestas sobre todo las que tienen que ver con el comercio local. La propuesta de ordenanzas fiscales que llevamos a votación en este pleno pretenden dar respuesta a las necesidades de generación de ingresos que nuestra ciudad requiere para el sostenimiento de los servicios públicos, y en el marco de una planificación estratégica que estamos trabajando en Badia del Valles, pero a la vez ha de tener en cuenta la situación económica de nuestros vecinos y vecinas, es decir planteamos una política fiscal justa que de respuesta a la realidad social y económica de nuestra ciudad en su conjunto. Los impuestos y las tasas son la manera en la que cada uno de nuestros vecinos y vecinas contribuyen a la caja común que es de todos y de todas para el sostenimiento de los servicios públicos, de la misma manera que cada vecino contribuye en su comunidad con una cuota mensual para cubrir los gastos comunes. Después de efectuar un análisis exhaustivo del coste de todos los servicios públicos y de la capacidad fiscal de nuestra ciudadanía, hemos podido reflexionar todos y cada uno de los regidores que conforman este ayuntamiento, sobre un planteamiento de nuestra hacienda local a medio plazo y hemos llegado al convencimiento de que ahora más que nunca tenemos que ser capaces de consensuar una propuesta que de respuesta a las necesidades de nuestra ciudad, basada en tres pilares: tenemos que pedir una financiación suficiente a la Generalitat de Catalunya, tenemos que realizar un esfuerzo de contención del gasto garantizando los servicios a la ciudadanía por parte de la administración local, y tenemos que contribuir al sostenimiento de los servicios públicos todas y cada una de las personas que vivimos en Badia, igual que el resto de ciudadanos y ciudadanas de Catalunya pero teniendo en cuenta el nivel real de renta en nuestra ciudad. Como criterio general se ha establecido un incremento que se sitúa en el 5,5%. Respecto al IBI, la presión fiscal de Badia del Valles es cualitativamente inferior a la de municipios con características socioeconómicas similares a la de nuestra ciudad, por tanto debemos realizar un esfuerzo de contribución mayor, progresivo y asumible, teniendo en cuenta nuestra capacidad, y en este sentido estamos trabajando todos los grupos en una propuesta de incrementos progresivos a diez años para poder dotar a nuestra ciudad de los recursos que necesita. Para ejemplificar cuál es el esfuerzo fiscal que realizamos los y las badienses, compararé lo que cada ciudadano paga de IBI, con lo que paga de cuota de comunidad, y resulta que la primera es la mitad que la segunda, pero el nivel de gasto para el mantenimiento de nuestra ciudad es exponencialmente superior a la de cualquier comunidad de propietarios. Un vecino contribuye a su escalera con entre 20 y 30 mensuales, que se traduce entre 240 y 360 al año y la media de IBI se sitúa en 190 al año. El tipo de IBI para el 2013 y que servirá de punto de partida a esta reflexión y que cuenta con la unanimidad de todos los grupos es del 0'67 que se traduce en un incremento de unos 20.- al año... También planteamos la aplicación de un recargo del 50% de la cuota de este impuesto para las viviendas desocupadas. Respecto al IBI de los locales comerciales se ha solicitado por parte de la asociación de comerciantes y de CIU, iniciar un proceso de reflexión para plantear una regulación homogénea de la repercusión del IBI a los locales comerciales, el cual comenzaremos en las próximas semanas en el marco de las reuniones de trabajo que estamos realizando sobre la regulación de la renta de los locales comerciales. Otra tasa que ha sido debatida es la de las instalaciones deportivas, ya el año pasado se planteó por parte del equipo de gobierno una subida progresiva de la misma ya que el nivel de cubrimiento del coste del servicio por la tasa es muy bajo. Esto se traduce en que cada usuario de la instalación cuesta a la caja común alrededor de 300 euros, de los cuales el usuario paga 100, los otros 200 los cubrimos todos los badienses. Nosotros pensamos que la contribución del que realmente utiliza un servicio público debe ser mayor, ya que el resto de los ciudadanos con sus impuestos están pagando por un servicio que no reciben en algunos casos, en una proporción mayor del que realmente se está beneficiando del mismo. El año pasado se puso en marcha un sistema de bonificaciones para parados sobre el que debemos reflexionar. El impacto de la misma ha generado que el esfuerzo que debe realizar la caja común para el sostenimiento del polideportivo sea aún mayor y ha generado una saturación en la instalación que perjudica el nivel de satisfacción del resto de usuarios, 3 debemos por tanto hacer un balance y buscar una vía que pueda dar respuesta a todas y cada una de las personas que utilizan las instalaciones, que mejore la sostenibilidad del servicio, y que mantenga los criterios de solidaridad y redistributivos de las bonificaciones establecidas. Por ello hemos planteado modificar el sistema de bonificaciones de la siguiente manera: - Que los requisitos de renta establecidos tengan como referencia la renta neta familiar y no la individual como establecimos el ejercicio pasado, haciéndolo más justo. - Establecer una única bonificación del 50% de las tarifas para aquellas personas pensionistas, discapacitadas y en situación de desempleo, con una renta familiar inferior a 1,5 IPREM. - Planteamos también para minimizar la saturación de la instalación en los horarios de mayor incidencia de actividades dirigidas y de mayor afluencia de usuarios, limitar el horario de acceso a las personas en situación de desempleo a la franja de mañana, de 7 de la mañana a 14 h. Respecto a las tarifas de deportes proponemos una congelación general de las mismas ya que el año pasado se procedió a un incremento importante con la única salvedad de reducir la bonificación de residentes pasando del 40% actual, a un 35% de la cuota general. También proponemos mantener la bonificación a deportistas federados a los menores como medida de fomento del deporte de competición en la infancia. Otra de las novedades a destacar este ejercicio es la de la modificación de algunas tasas a petición de la asociación de comerciantes en la línea de las iniciativas de dinamización del comercio local que se están trabajando, a petición de la Asociación de Comerciantes. - Eliminación de la tasa del derecho de traspaso y cambios de titularidad que gravaba las mismas, manteniendo únicamente la de la tramitación del expediente. - Reducción de la tasa de ocupación de vía pública para las terrazas y el establecimiento de tramos según la zona de ubicación del establecimiento y distinguiendo distintas tarifas por épocas del año, las tarifas para las épocas del año en que el uso de las terrazas es menor, serán más económicas y damos la opción de un devengo diario para darle mayor flexibilidad. Asimismo planteamos un incremento de la tasa de ocupación de vía pública para la venta ambulante no permanente, esto es los puestos que se colocan en Fiesta Mayor. Para el resto de venta ambulante modificaremos su regulación en el reglamento de venta no sedentaria en la misma línea, propuesta por la Asociación de comerciantes y por CiU. - Respecto de la tasa de residuos, planteamos congelar las tasas que gravan la recogida de residuos de los locales comerciales mientras iniciamos un proceso de debate y análisis para establecer una bonificación con criterios de sostenibilidad para aquellos comercios que acrediten llevar a cabo iniciativas de reciclaje de sus residuos para lo cual trabajaremos todos los grupos para consensual la reglamentación al respecto que nos permita poder regular esta bonificación. Como tasas de nueva creación este ejercicio 2013 planteamos la de utilización de los servicios de espais familiars ( doula, masaje infantil, patio de la mainada... etc), para la utilización de estos servicios será necesario disponer de un carnet de usuario con un coste de 15.- al trimestre. Esta tasa estará exenta para los residentes en Badia del Valles. También hemos ampliado la tasa de ocupación de vía pública a aquellas actividades que suponen una aprovechamiento especial del dominio público, esto es los cajeros automáticos de las entidades financieras a los que se aplicará una tarifa de 345,20.-. Así mismo planteamos la creación de una tasa para la expedición de certificados de empadronamiento e históricos en la misma línea que el resto de certificaciones y fotocopias que expide el ayuntamiento. En concreto supone 1 por certificados y 2 para los históricos. En definitiva, la propuesta de OOFF que presentamos a votación y para la que pido el voto afirmativos a todos los grupos responde a la doble necesidad de nuestra ciudad en este momento, por un lado contar con ingresos suficientes para el mantenimiento de los servicios dirigidos a la ciudadanía y por otro mantener una presión fiscal moderada que dé respuesta a la difícil situación económica por la que atraviesan los ciudadanos y ciudadanas de Badia del Valles. Muchas gracias". Seguidament pren la paraula el senyor Raul Ortiz, regidor del grup municipal de PXC, que diu: "Decir que desde PXC nosotros votaremos estas ordenanzas en contra, aún y muchas de las ordenanzas las compartimos, como el que se cobre a los cajeros, que se quiten los traspasos del Mercado. Pero creemos también que un incremento de un 5,5 % en la mayoría de las tasas 4 es demasiado en los tiempos en que estamos, y más con la economía que hay en Badia. Nada más, gracias". A continuació intervé la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "Jo seré breu. No faré un resum de quines son les incorporacions i modificacions d'aquestes taxes, perquè crec que el regidor Lancho ja ha complert sobradament amb el resum i per tant ja queda clar, però si que m'agradaria explicar una mica la nostra orientació de vot. Jo coincideixo amb vostè, senyor Lancho, que realment el tempus han sigut ràpids, però a diferència de vostè crec que en aquest sentit es poden explicar dintre del marc de plantejament global de l'estat de comptes i de pressupost que estem fent en el marc genèric de la ciutat. I en aquest sentit la reflexió sobre les taxes, com a mínim nosaltres ho hem viscut així, no han estat completament descontextualitzada com d'altres anys sí que havia passat, sinó que ha estat immers dintre del marc d'aquest plantejament. Nosaltres per aquest motiu, es un dels factors que ens han impulsat a donar suport a aquestes taxes en primer lloc, es que assoleixen els dos objectius que per a nosaltres eren fonamentals, i eren la línea de traspàs que nosaltres no anàvem a creuar, però de l'altre ho entenem com unes taxes provisionals. Entenem que aquestes taxes son unes taxes provisionals que ens permetran tirar endavant l'any 2013, i esperem que totes aquestes reflexions de plantejament i de reformulació i optimització a nivell estructural d'alguns del serveis que s'ofereixen des de l'Ajuntament i fins i tot del manteniment de determinats espais municipals i demés, doncs esperem que puguin veure reflexat en el pressupost, i en aquest sentit, d'alguna manera visualitzem les taxes d'aquesta manera. Això per què ho dic? Ho dic perquè dintre dels dos factors que he dit que per a nosaltres eren claus, hi havia d'una banda el tema de la pressió fiscal. Per més que no sigui maco, nosaltres tenim clar crec que va ser a la reflexió sobre les OOFF de l'any passat, que el regidor Duran va explicar de forma molt planera que en un estat de crisi econòmica, si volien mantenir els serveis només hi havia dues possibilitats: o reduir despesa, amb el qual ja no mantenies els serveis, o augmentar els ingressos, i per tant el que es procura es augmentar els ingressos per diverses vies que vostè ja ha explicat, senyor Lancho. El que passa es que potser cal destacar entre totes aquestes mesures, el que per unanimitat s'ha aprovat sobre el tema de la pujada de l'IBI. Cal recordar, como ja s'ha comentat, que agafant comparatives dels municipis de similar tamany i característiques socioeconòmiques similars, i per socioeconòmiques similars s'entén aquests municipis de renda inferior a la mitjana com es el nostre cas, la nostra pressió fiscal és baixa, i per tant està clar que atenent al senyor Ortiz sí que hem de tenir em compte, només faltaria, la complicada situació econòmica que tenen les famílies de Badia, però també és veritat que tenint aquesta situació en compte ja hi ha algunes cosetes que potser ens poden facilitar a l'hora de no reduir la prestació d'alguns serveis que nosaltres considerem essencials per part de l'Ajuntament. Per tant, nosaltres evidentment estem en la línia d'aquesta unanimitat en la pujada de l'IBI i d'altres punts que s'han posat sobre la taula. El segon aspecte que m'agradaria remarcar i que per a nosaltres és essencial, i que crec que a més aquest cop ha sigut el producte d'una bona feina que s'està fent des d'una taula de negociació i valoració, es algunes propostes que van en la línea de la reactivació del sector econòmic a Badia. Ja s'ha comentat diversos cops que hi ha hagut propostes que formen part de peticions que venen explícitament per part de l'Associació de Comerciants, i a vegades hi havia la coletilla de "l'Associació de Comerciants i CiU". Clar, a CiU també es l'Associació de Comerciants qui li fa arribar això, perquè em consta que ho han fet arribar a tots els grups aquí presents, el que passa es que amb nosaltres, quan ens vam reunir per a treballar aquests temes, doncs vam directament assumir com a pròpies algunes de les aportacions, com se que també ha fet el PSC, i com se que han fet d'altres grups també, perquè estàvem en la línia evidentment d'intentar trobar cosetes que ens permetin tirar endavant aquesta reactivació del sector econòmic. Per això estem fent aquesta taula de comerç, i la incorporació en un paper molt actiu de l'Associació de Comerciants ens ha permès a tots plegats tenir una visió no política sinó pragmàtica sobre gent que coneix, millor que no pas tots nosaltres junts, com funciona el tema del comerç a Badia, i per tant ens han donat pistes al respecte. En aquest cas doncs coses incorporades que nosaltres vam posar sobre la taula i que s'han incorporat perquè el PSC també coincidia amb elles. La supressió de les taxes quan es fan obres als locals, per exemple, la supressió de les taxes per traspassos al Mercat. Se que això es un pas més respecte el que es demanava, però la idea es, com hem comentat abans a la Junta de Portaveus, facilitar, no posar impediments a aquesta possibilitat de sector econòmic. Quan fèiem un debat sobre aquesta qüestió la regidora Antonia Escriva em comentava: "Si, però clar, necessitem ingressos". I jo comentava no, és veritat, i sempre és difícil saber quin es el 5 marge de decisions respecte alguns punts, però jo també necessito parades obertes al Mercat, i en aquest sentit, en un moment a més de crisi econòmica, nosaltres hem prioritzat aquesta possibilitat per sobre d'altres, i en aquest sentit evidentment necessitàvem aquesta supressió de les taxes dels traspassos del Mercat. I una altra cosa que hi ha sobre la taula i que a més crec que era un dels punts que potser estava molt verd a Badia i s'ha pogut redefinir, és com dic, la redefinició de com es fa l'ocupació de la via pública a Badia, en temes estacionals i diverses categories de zones i demés. Sí que és veritat que d'altres coses s'estan per treballar, i aquí insisteixo en el tema de les taxes provisionals. El regidor Lancho ja ha comentat el tema d'una homogeneïtzació dels criteris a l'hora d'aplicar l'IBI als locals. Aquesta es una cosa que des de CiU per exemple ens preocupava molt, però tenim el compromís de l'equip de govern de seguir treballant en aquesta línia i acabar arribant al llarg d'aquest període, al llarg d'aquest any a aquesta homogeneïtzació d'aquests criteris, el tema dels vehicles industrials que també em consta que estem estudiant, doncs quina seria la repercussió a les arques municipals d'aquesta qüestió i com podem fer-ho per tal de poder incorporar això però a nivell tècnic com es pot muntar. Una de les qüestions que nosaltres com a CiU ens interessava és particularment era el tema de la venda ambulant no sedentària, jo personalment reconec que vaig insistir en el fet de que intentéssim incorporar aquesta qüestió dintre de les taxes i ordenances municipals, al final no ha pogut ser, també més per temes tècnics i temporals que no per una altra cosa, i per tant doncs ho incorporarem al Reglament de la venda ambulant no sedentària, i en aquest sentit ja em dono per satisfeta. En el tema dels residus també és important no solament el fet d'establir variables i criteris en funció del tipus de deixalla que generin els diversos comerços, sinó que aquí a mi m'agradaria llençar una mica la pregunta de definir quina es la Badia que volem en el sentit sostenible, perquè tots tenim clar que hem d'anar per aquesta línea, però jo crec que bueno, recuperant reflexions que ja s'han fet a la Junta de Portaveus, hem de veure per quin dels camins possibles volem arribar a tot un tema de comerços verds i de diverses actuacions més enllà de la pedagogia hi ha diversos camins per a arribar-hi i també es un dels temes que caldrà posar sobre la taula en breu. De la mateixa manera, i ja allunyant-me del tema de reactivació econòmic però tractant d'altres temes que també s'ha comentat, l'augment de taxes de l'any passat del poliesportiu ha plantejat d'altres qüestions, un any després d'aquesta pujada de taxes cal veure quina afectació ha tingut això amb els ingressos, una reducció de gairebé 200.000 euros a les arques municipals, i jo se que d'altres grups han insistit en el fet de...se que ICV-EUiA, no? Està una mica en la línia del PSC quan dèiem que evidentment no tots els ciutadans badiencs han de mantenir el poliesportiu municipal, i per tant s'ha de compensar millor aquest dèficit, però a nosaltres ens preocupen moltes altres coses com poden ser l'estat d'algunes instal.lacions del poliesportiu exterior per exemple, i la qualitat del servei que s'està donant, ja sigui per temes d'aforaments o d'altres temes, en tot el tema esportiu, i se que es un tema que seguirem treballant més enllà d'aquesta aprovació de les taxes, i que caldrà posar sobre la taula també dintre d'un marc global de plantejament de quina ciutat volem. El cas es que per tot això, nosaltres evidentment votarem a favor i confiem o sabem que seguirem treballant en aquest tema, i esperem que en breu puguem aprovar tot allò que ja s'ha parlat. Agrair la bona predisposició de l'equip de govern de contemplar les propostes que des del meu grup municipal hem plantejat, i agrair la bona feina que hem fet tots plegats". Intervé el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "En primer lugar quiero agradecer a los que están ahora en este Pleno que vamos a hablar ahora un poco de las previsiones de ingresos de cara al año que viene. De hecho alguna de las propuestas que hemos hecho, que se han estado discutiendo en las diferentes reuniones que hemos mantenido con el equipo de gobierno, hemos tomado en cuenta las peticiones de algunas asociaciones, como la Asociación de Comerciantes, y de algunos comerciantes a título individual que también lo están pasando canuta en estos momentos. A ver, hablar de Ordenanzas es hablar de ingresos. Y lo bueno sería, si hablamos de ingresos, tenemos que hablar de gastos, eso sería lo ideal ahora en este mismo momento, porque hay que saber lo que vamos a ingresar y eso que vamos a ingresar en que lo vamos a gastar. Le reconozco al portavoz del gobierno, que ya espera que le critiquemos la premura del tiempo en como se han desarrollado estas negociaciones. Es verdad. Yo entiendo que la vorágine del dia a dia, la dinámica, la cotidianidad, tanto a los técnicos de esta casa como a los responsables políticos de gestionar esto, les puede más incluso por eso alguna información que justo en el primer dia de incorporarnos a la faena cotidiana la hemos solicitado el grupo para empezar a trabajar y hacer propuestas concretas, porque nosotros no podemos hacer propuestas basadas en 6 ilusiones o en previsiones, queríamos hacer propuestas concretas y las hemos hecho. Y de hecho, como muchas de las propuestas que hemos hecho, han estado cogidas a medias o tomadas en cuenta de alguna manera, en este momento el grupo municipal de ICV-EUiA no puede dar el apoyo a esta propuesta de OOFF que hace el equipo de gobierno en esta tarde, y lo diré por varias razones. No solo por las que algunas que han estado haciendo referencia, desde hace unos años ya se estaba hablando, ha habíamos propuesto una propuesta de tasa que había salido también, incluso ha llegado por parte del PP de hacer una, de aplicar una Ordenanza de tenencia de animales, que tenga una actividad finalista que sería la limpieza de nuestra ciudad, mantener la limpieza de nuestras calles. Incluso le planteábamos que con adquirir o con lo que se sacara con este impuesto, por la tenencia de estos animales se podría incluso crear un puesto de trabajo para que en nuestra ciudad estuviera limpia de excrementos, para que estuvieran limpias las aceras. Esto se plantea incorporarlo en una Ordenanza muy genérica que se hablará, que será de civismo. Nuestra ciudad necesita limpieza y orden y mantenimiento y conservación, y podríamos empezar por eso. No ha sido tomada en cuenta. Y entonces claro, estas es una de nuestras propuestas. Yo pienso, pues para nosotros es importante. Hay otra que hemos coincidido con otros grupos políticos como la que ha mencionado de un impuesto que aquí en Badia no existe que es la de hacer pagar un impuesto a las entidades financieras que estén o no en nuestra ciudad y que quieran instalar un cajero automático, que ya el Sr. Lancho ha dicho de aplicar una tasa de 300 euros por m2, que en eso estamos totalmente de acuerdo con esa propuesta. Hay alguna, y yo ahora voy a entrar en unas que son las más importantes de alguna manera. En los tiempos que vivimos de crisis, no se puede aplicar una subida lineal del 5,5% de subida a todas los impuestos, ya sea ocupación de la vía pública, a las tasas de la via pública, recogida de basuras, porque creemos que en estos tiempos no sabemos, la aplicación del IVA estamos de acuerdo que es un 3%, pero la subida del IPC aunque algunos plantean...no podemos, en este momento no creemos que sea justo. Y aquí es donde nosotros planteamos una cosa que ya la planteamos el año pasado, que es una cosa de alguna manera que es más aplicable cuando hablemos de las instalaciones deportivas, que es la tarificación social. Que pague el que puede. Y es ahí en la línea a que han hecho referencia que después me referiré, y en esta línea si que estamos de acuerdo. Estoy totalmente de acuerdo en la referencia que han hecho con respecto a la subida del Impuesto de Bienes Inmuebles. Si que es verdad, nosotros necesitamos nuestra vivienda, nuestro polígono de viviendas necesita normalizarse, necesita estar al dia y al corriente de todas la situación, porque uno de los polígonos de viviendas Badia del Vallès, el que menos se paga de toda Catalunya. El que menos se paga. Y esto yo creo que tenemos que normalizalo, y aquí hay que tener una actitud responsable, y este grupo político en muchas ocasiones se ha responsabilizado y se responsabiliza porque creemos que no podemos vivir como en una isla, Badia no es una isla. Badia es un pueblo y una ciudad y unos vecinos que tienen los mismos derechos que el resto de Catalunya, y con todo el cariño para el resto de España. Para no entrar más en debate del porque del tema. Entonces, entrando ahora vemos que están recogidas las propuestas que nos han hecho llegar, que están recogidas en la propuesta de OOFF que nos hace el gobierno están recogidas en parte la propuesta que nos han hecho llegar a todos los grupos políticos, muy especialmente de la Asociación de Comerciantes, y entonces hemos dicho que tire para adelante, creemos que esto es lo más importante porque necesitamos ahora en estos tiempos que vivimos incentivar y dinamizar nuestro comercio. Yo pienso que Badia necesita la dinamización comercial, necesita darle un nuevo carácter, y para eso necesitamos, hagamos una apuesta todos por la dinamización del comercio y, de alguna manera, entender que a algunos comercios les va mejor y a otros peor, y es ahí donde debemos tener un trato de alguna manera personalizado con cada uno de todos los comercios e intentar que cada uno de ellos pues asuma sus obligaciones y sus responsabilidades para con la ciudad. Y esta que cuando yo digo que asuma sus obligaciones y su responsabilidad para con la ciudad, pues me refiero en algunas cosas que ya hemos hablado desde las diferentes reuniones que hemos tenido para hablar del tema del comercio. Y esto es un tema que se tiene que normalizar y se tiene que abrir y estar sujeto a nuevas propuestas e intentar incorporarlas de cara al futuro, para que esto pueda funcionar con ganas y con ilusión y no con pasotismo. Y con relación a la tasa estrella que estábamos hablando de las instalaciones deportivas, de hecho el año pasado ya se planteaba una subida considerable de la utilización de las instalaciones deportivas. Nosotros facilitamos que las tasas del año pasado salieran para adelante. Y esta vez no las apoyaremos pero nos abstendremos. Con esta abstención creemos que lo estamos facilitando también, pero necesitamos saber cuando vemos los datos, 7 vemos que ha habido una descompensación. Es difícil entender que nosotros de una previsión de ingresos de 800.000 euros, nos gastemos 50.000 euros en gastos financieros, aunque se que se pueden estar haciendo gestiones, pero yo pienso que en los tiempos que vivimos para unos estamos hablando de mucho dinero. Si estamos haciendo un planteamiento de un incremento o de reducir una bonificación de un 40 a un 25% de las personas en situación de desempleo, que según nuestros cálculos estábamos hablando de 34.000 euros. De hecho nosotros proponemos, ya lo hemos dicho, reducir a un 80% os gastos financieros, y mantener la bonificación a las personas en situación de desempleo. Pero dadas las circunstancias que están, creemos que también ahora mismo ya tampoco podemos estar beneficiando a un colectivo porque tiene más tiempo, se le podría facilitar de alguna manera que hiciera otro tipo de deportes, entonces podríamos aceptar incluso entre un 30 o un 35% se bonificara a las personas en situación de desempleo. Todo esto ha sido el contexto en que se ha ido desarrollando la situación del polideportivo, y de hecho a nosotros si que nos interesa que si hay un...ah, y el horario. Estamos de acuerdo en la propuesta que hace porque creemos que si que se puede tirar para adelante incluso si se eliminara la bonificación pues no tendría sentido el horario, la propuesta de horario que hace el equipo de gobierno. A partir de aquí nuestra propuesta, nuestro posicionamiento con respecto a la propuesta de OOFF del equipo de gobierno para el año 2013 es la abstención". Seguidament intervé la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Yo si que voy a ser o a intentar ser breve. Estamos en las tasas y ordenanzas municipales, y la postura de esta representación política va a ser la de la abstención. Y va a ser la de la abstención porque entendemos que estamos en un punto crítico, en un momento de diálogo y aportaciones por parte de todos los colectivos, no únicamente de los comerciantes porque haya aquí una representación y quede muy bien decir que son los que más han aportado. Consideramos que toda la sociedad en general de Badia está despertando y está aportando y se está trabajando en la línea, tanto el equipo de gobierno como la oposición, con lo cual esta vía del diálogo y este trabajo tiene su fruto. Que no estamos de acuerdo en muchos puntos, el tema estrella han dicho de las instalaciones deportivas, nosotros no estábamos a favor de la limitación de horario para personas paradas, con familiares discapacitados, jubilados etc., porque entendemos que tienen el mismo derecho que cualquier otra persona de usar las instalaciones deportivas. También entendemos, y hemos hablado con personas que las utilizan, y sí es cierto que hay una saturación de personas en las instalaciones, en la franja horaria que va de las 5 de la tarde hasta terminar a las 9,30, a las 10 o más adelante. La capacidad de diálogo de negociación y demás, nos ha permitido que el colectivo de personas que quieran utilizar la instalaciones lo puedan hacer ampliar el horario hasta las 2 del mediodía. Nos hubiera gustado que no hubiera habido esa limitación, y puesto que estamos en este período de aportaciones y de trabajo, y nos hemos marcado una meta: la de las próximas tasas y ordenanzas del año que viene, para que en esta misma sintonía podamos llegar (ojalá), a recoger las aportaciones y el trabajo de todos. Lo que sí es cierto es que tenemos que empezar ya a como ha dicho el regidor de Urbanismo o teniente de alcalde, Sr. Juan Antonio Lancho...es que no me salía. Que tenemos que empezar ya. Mañana. Porque claro, lo que no puede ser es que las tasas y ordenanzas del próximo año las estemos acabando de acordar un cuarto de hora antes del Pleno. No. Por mucho trabajo, por mucha predisposición que tengamos, tenemos que hacer el trabajo bien, con tiempo y en forma, porque eso dará lugar a que el fruto sea óptimo. Los demás temas se han hablado extensamente. El 5,5% yo entiendo, igual si estoy equivocada me corrigen, que hemos llegado a este acuerdo poco antes del Pleno, puesto que la subida del IPC más el IVA, que es lo normal, lo que se iba a subir, excedía este 5,5, y para hacer más fácil y mejor a todos la subida, por decirlo así, se ha llegado al acuerdo del 5,5% para evitar que fuera mayor. Si no lo he entendido mal, yo es la sensación que tengo y la disposición que documentos administrativos, escombrerias, traspasos, etc. En las aportaciones que se han recogido, esto si que lo quiero remarcar, la bajada de la ocupación de la vía pública, los 0,40 céntimos que aproximadamente será la bajada de este impuesto por ocupación, considero que facilita mucho las cosas, pero sí que nosotros vamos a pedir que se sea riguroso en los metros contratados y en los metros que realmente han alquilado para la ocupación de la vía pública, porque no es la primera vez y todos lo sabemos que bueno, que se están pagando x metros y los que se utilizan son el doble, el triple, lo que dé de si la acera. Entonces si que pedimos que haya un seguimiento en cuanto a este tema. Por lo demás creo que ha quedado suficientemente claro que la disposición y la predisposición de todos, 8 absolutamente todos, ha sido mejorable pero no mala, con lo cual creo que nos tenemos que felicitar, y mañana empezar a trabajar de cara a las tasas y ordenanzas del próximo año". L'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Quim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "En primer lloc voldria agrair la presència d'un gran nombre de persones de l'Associació de Comerciants, felicitar-los per la seva tasca com ja han fet en alguna ocasió, i congratular-nos tots pel seguiment de la vaga general d'ahir dimecres. Dit això, també voldríem agrair a l'equip de govern la inclusió de dues propostes de l'AEB pel que fa referència a l'ocupació de via pública per part dels caixers automàtics, ja ha comentada amb abastament, així com també la proposta feta per l'AEB de la càrrega del 50% del rebut de l'IBI per aquells habitatges que siguin declarats buits. Caldrà al llarg del 2013 desenvolupar els diferents mecanismes legals per a declarar un pis oficialment buit i treballarem en aquest sentit des de la mesa d'habitatge, encara que ja fa temps que sol.licitem un cens de pisos buits a Badia del Vallès. Dit això avancem que el vot de l'AEB pel que fa a les OOFF de 2013 serà negatiu. I passarem a explicar el perquè. Bàsicament son tres punts. El primer la forma de treballar de l'equip de govern. El segon la discriminatòria tarifa pels aturats del nostre municipi al poliesportiu. I el tercer la incapacitat manifesta de l'equip de govern per a fer efectives les OOFF que s'aproven en aquesta casa. Anem a parlar primer sobre la forma de treballar de l'equip de govern. L'any passat l'equip de govern va treballar bé. Les negociacions de les OOFF vigents en temps i amb voluntat d'entesa, i en aquella ocasió comptaren amb l'extensió de l'AEB. Una altre vegada estem separats pel tema poliesportiu. La negociació que va ser bona de les OOFF de l'any vigent, no va passar el mateix amb els pressupostos, que com sabeu s'aprovaren al mes de maig. Nosaltres des de l'AEB el mes de febrer, aquest portaveu ha insistit una i altre vegada a l'equip de govern per a posar-nos a treballar en les OOFF, amb el silenci per part de l'equip de govern. Passen els mesos i com ha comentat la senyora Antonia, hem de resoldre temes 10 minuts abans del Ple d'aprovació d'aquestes OOFF. Avui som dijous, i just divendres passat a les 3 de la tarda el govern ens feia arribar la seva proposta d'Ordenances. Un divendres amb un cap de setmana per davant, i la preparació d'una vaga general pel mig, i l'endemà d'aquesta vaga general aquest Ple. Evidentment d'aquesta manera, la capacitat de valorar les propostes del govern queda reduïda a la mínima expressió, i sempre amb la pressa de que sinó aproves segons quins terminis, doncs no entra en vigor a principis de gener. Sabem que l'alcaldessa o en aquest cas ja ho ha avançat el portaveu del PSC que ens contestarà que em tingut 11 mesos per a fer les propostes d'Ordenances, i nosaltres ja li contestem que difícilment es poden fer propostes sense conèixer el grau d'evolució de la liquidació de cadascuna de les taxes, i que passarem a comentar en el punt 3 del nostre posicionament. No es pot fer una proposta sinó saps com està evolucionant el cobrament de la mateixa en l'any en curs, o almenys així ho entenem nosaltres. És impossible valorar amb la profunditat que es mereix cadascuna de les taxes amb aquests terminis que només responen a les urgències del govern per no haver-se assegut abans per parlar amb prou temps. Hem parlat de l'IBI amb temps, i ens podem gratular tots plegats, i es per això que arribem enguany a un acord de mínims en aquest 0,67 del coeficient per al 2013, i treballem per a un acord plurianual que esperem que sigui exitòs en un futur immediat. Nosaltres també, com han fet la majoria dels grups municipals, recolzem gran part de les propostes que ha presentat l'Associació de Comerciants. En aquest sentit pensem que aquesta forma de treballar, si l'alcaldessa tingués un suport majoritari d'aquest Ple ho entendríem encara que no ens agradés, però ella governa aquest municipi en minoria i hauria de tenir present de comptar amb tots els regidors a l'hora d'elaborar un document tant important com aquest, que després voldrà que recolzem en negociacions in extremis fins i tot en dia de vaga general. El segon punt que ens separa es la tarifa discriminatòria del poliesportiu. Passem de bonificacions del 10, del 50 i del 75% els aturats, a una única del 50% per a aturats, amb ingressos inferiors a 1,5 vegades de l'IPREM però en horari de matí. Per a nosaltres que hi hagi ciutadans de primera i ciutadans de segona per motius de renda per accedir al poliesportiu, ens sembla absolutament discriminatòria i inacceptable. Vostè ens dirà que cal evitar la massificació de les tardes per persones que paguen 2,70 i que a partir d'ara només pagaran 6,75. Nosaltres ja li diem que no acceptem la seva proposta i que havíem contemplat dues tarifes, una tarifa per a tot el dia i una tarifa des de les 7 del matí a les 15 hores del 50% que no discriminava absolutament ningú. Vostè ens planteja una pujada general de les taxes del poliesportiu del 15% perquè els usuaris només cobreixen el 40% del cost del poliesportiu nou, i que la resta de ciutadans no tenen perquè pagar el que no utilitzen. Ens veiem una 9 vegada més abocats a acceptar la seva proposta malgrat la inviabilitat del projecte del poliesportiu nou. Nosaltres fem la pregunta a l'inrevés. De qui es la culpa de que els usuaris només cobreixin el 40% del cost del poliesportiu nou? Quina es la situació actual? Un poliesportiu nou que es un llast econòmic per a la ciutat de Badia del Vallès. Un poliesportiu nou que es mostra clarament insuficient i un poliesportiu vell que mor per abandonament. Qui es el culpable de la situació? El culpable de la situació es el PSC i ningú més. Per què han de fer pagar als ciutadans la mala gestió i la errònia decisió de construir aquest poliesportiu nou i abandonar el vell? Potser, potser la sol.lució passi per acceptar públicament aquest error i demanar disculpes a la ciutadania. Aeroports inútils, estacions d'AVE abandonades. Potser i dic només potser ens marquen el camí de determinats serveis que van ser projectats de forma errònia i que ara vostès volen fer pagar al ciutadans. El tercer punt fa referència de la nostra posició, fa referència a la incapacitat per a gestionar les OOFF siguin quines siguin les que s'aprovin. Just avui hem votat l'aprovació del Compte General 2011. Aquest Compte General conté la liquidació efectiva d'allò que s'havia pressupostat inicialment. Vostès son incapaços de gestionar aquest Ajuntament des del punt de vista econòmic. Donarem algunes dades. A finals de l'exercici 2011 el total de drets pendents de cobrament era de 5.775.638 euros. Una part pels serveis no obligatoris de la Generalitat, és cert. El resultat pressupostari del 2011 va ser negatiu: -631.000 euros. El rati d'estalvi net es això. Allò que fa que una ciutat pugui continuar sent una ciutat va caure fins el ­4,43%, i la ratio d'endeutament va pujar fins el 30,5%. Anem a taxes i ordenances específiques que d'això es tracta avui, anem a veure. De l'Impost de Vehicles vostès van deixar de cobrar 85.345 euros. Al 2010 ja van deixar de cobrar 66.000 i pico. De l'IBI que avui hem arribat a aquest acord, vostès van deixar de cobrar l'any passat 127.190 euros, superant una vegada més el que vam deixar de cobrar, es a dir el que Badia va deixar d'ingressar el 2010 que van ser 102.000 euros. Del mercadillo que vostès van pressupostar 94.000 euros de recaptació només van recaptar 27.000, o el que es el mateix, van deixar de cobrar 66.000 euros. De 94.000, no van ingressar 66.900 euros. Del mercat vostès van deixar de cobrar, la ciutat va deixar de cobrar per la seva gestió 50.700 euros. De l'Impost d'escombrerias van deixar de cobrar 71.000 euros. De la recollida selectiva van deixar de cobrar 25.500 euros. De les multes, en drets reconeguts per cobrar de 72.000 euros només van cobrar 29.000, i van deixar de cobrar 50.000 euros. Es a dir, tenim 50.000 euros per cobrar en multes de l'any passat. Podríem continuar, eh? De drets de liquidació de l'estació de servei, 11.200 euros per cobrar. Dels drets de l'annex al Centre Cívic no han cobrat ni un euro, ni al 2011 ni al 2010, i estem parlant de gairebé 24.000 euros en cada cas. En definitiva, si descomptem els serveis no obligatoris de la Generalitat, aquells que a 31 de desembre de l'any passat no s'havien cobrat, i que es van cobrar finalment al primer trimestre de 2012, vostès, la seva gestió ha fet que Badia deixi de cobrar, d'ingressar, 902.133 euros. Badia per la seva gestió ha deixat de cobrar 902.133 euros de drets reconeguts. Estem parlant de més de 150.000.000 de pessetes, únicament imputables a la seva gestió. 150.000.000 de pessetes, de les OOFF que vostès van votar al 2010. Veurem les OOFF del 2011 en la liquidació en el moment que correspongui, però res no ens fa pensar que vostès siguin capaços de gestionar cap de les OOFF que avui aprovin". L'alcaldessa diu: "Passaré a contestar per ordre d'intervencions. Deixaré les paraules per a final. Dir que per a contestar el fet de l'increment de 5,5% que alguns grups consideren que no és raonable en els temps que corren. La crisi també ens afecta a nosaltres com a administració local. Hem calculat aquest increment perquè es un increment que tindrem després en la despesa, perquè nosaltres no fixem l'IPC, nosaltres hem incrementat l'IVA. Si nosaltres en les nostres mans hagués estat decidir sobre l'increment de l'IVA, en el cas de l'equip de govern que governa en aquest moment, doncs probablement no ho hauríem fet, però està fet, amb la qual cosa nosaltres hem d'intentar incrementar aquest impacte en aquelles taxes que nosaltres considerem que es poden fer. No és cert que s'hagi fet un increment lineal, no és cert. Ni és cert que no s'apliquin tarificacions socials a Badia, no és cert. Existeixen tarificacions socials a Badia, i si vostès es miren tot el seguit d'impostos i de taxes, trobarien que hi ha bonificacions i excepcions en la taxa de residus del 90% a aquelles famílies que tenen ingressos per sota del salari mínim interprofessional, veuríem que hi ha unes bonificacions del 90% en l'impost de Plus Vàlua. Veuríem que també hi ha una tarificació social en aquella taxa que cobra el servei d'atenció domiciliària etc. etc., amb la qual cosa tampoc ni en aquesta proposta d'OOFF hem fet un increment lineal, hem fet un criteri general d'increment que no es el mateix que no un increment lineal de la resta de taxes, perquè hi ha hagut taxes que s'ha congelat la tarifa. El fet 10 de que s'hagi posat en valor el tema de la negociació de la capacitat de diàleg en temes d'hisenda local jo m'afegeixo, i també per a explicar una mica en el punt en el què ens trobem. Nosaltres estem fent una anàl.lisi de la realitat del nostre municipi i això es tradueix en el següent. Nosaltres hem analitzat les dades de totes les liquidacions que després passaré a contestar el fet, tota l'exposició que ha fet el senyor Duran sobre la nostra liquidació del 2011, i analitzant les dades de liquidació dels nostres pressupostos ens hem adonat de diverses dades. Dades objectives. Dades que surten d'anali.litzar aquestes dades, que son les següents. Badia del Vallès te uns ingressos per habitant que estan molt, molt per sota dels ingressos per habitant de municipis amb una renda similar a la de Badia. Es a dir, si en un municipi semblant a Badia, amb les mateixes característiques socio-econòmiques, l'ingrés per habitant es de 200 euros, en el cas de Badia es de 50, amb la qual cosa la capacitat de generació d'ingressos d'aquesta ciutat és 4 ó 5 vegades inferior de la que qualsevol ciutat. Això que suposa? Tenint en compte que volem mantenir el mateix nivell de prestació de serveis o intentem que la resta de municipis semblants a Badia, nosaltres no tenim capacitat de generació d'estalvi net. En això li dono la raó, senyor Duran. No tenim capacitat de generació d'estalvi. Per què? Perquè ingressem poc. Al marge de tota la seva consideració que ara li contestaré, ingressem poc perquè tenim una pressió fiscal molt i molt reduïda. Posava abans l'exemple d'una comunitat de propietaris. Si una comunidad de propietarios necesita como mínimo 360 euros anuales para para pagar el ascensor, la luz, los gastos de limpieza y los gastos mínimos para mantenerla, en Badia del Vallès estamos pagando 190 euros por el IBI, para el mantenimiento de las calles, para el mantenimiento del alumbrado público, para el mantenimiento de los servicios públicos, y eso es a todas luces insostenible, gobierne yo o gobierne quien gobierne. Es absolutamente insostenible. Tenemos que intentar generar más ingresos, siempre teniendo en cuenta la realidad socioeconómica de la ciudad en la que vivimos evidentemente. Aquí no podemos tener una presión como en Pedralbes. Es lógico. Pero tenemos que tener una presión fiscal como un municipio de los parecidos. Respecto el tema de los servicios públicos, y respecto al tema del polideportivo, y respecto a la incapacidad de realizar mantenimientos incluso mejoras es por esto. Badia del Vallès, y podemos poner como ejemplo la tasa del polideportivo municipal, si ustedes van a cualquier municipio del entorno y miran los precios que tienen las instalaciones deportivas públicas de cualquier municipio del entorno. Campoamor, que puede tener unos niveles de renta muy parecidos a los de Badia, se darán cuenta que la tasa del polideportivo de Badia es muy inferior a la del resto de ciudades del entorno. Por tanto, el nivel de cubrimiento del coste de los servicios teniendo este tipo de tarifas, es pequeño. Entonces podemos optar por dos cosas. Opción A: Cubrirlo con la caja común. Es una opción. Si Badia del Vallès tuviera mucho dinero, yo sería la primera que me plantearía todo tipo de bonificaciones, todo tipo. Incluso la gratuidad de los servicios públicos, pero es que eso es insostenible, es irreal. Entonces, desde el que no gobierna es fácil plantearlo, pero desde el que tiene la responsabilidad de gobernar, es muy difícil ejercutarlo. De estos 300 euros que nos cuesta cada habitante, y usted ha hecho una comparación que me ha hecho mucha gracia, ha comparado el aeropuerto vacio de Castellón con el polideportivo municipal. Si usted se pasara por las tardes vería que no tiene nada absolutamente que ver. Cuesta lo que cuesta, el polideportivo nuevo fue una apuesta evidentemente. Una apuesta por mejorar una instalación, que evidentemente cuesta dinero. Es lógico. Cuesta dinero y ese dinero hay que pagarlo. Y se pactó por parte de todos los grupos que estaban en este Consistorio un incremento progresivo de la tasa de deportes que estaba muy muy por debajo de cualquier...todavía seguimos muy por debajo, pero en aquel momento estaba a años luz de cualquier municipio del entorno para intentar dotar de sostenibilidad a este equipamiento en base a un informe o a unos trabajos que se hicieron para que este equipamiento fuese sostenible. Evidentemente no hemos llegado. No hemos llegado a conseguirlo, porque cada vez que planteamos incrementos de cualquier tasa o de cualquier impuesto, se cuestiona por todos los grupos. Yo lo entiendo, si es muy complicado. Es muy complicado asumir el peaje de aumentar la presión fiscal. Evidentemente, claro que es un peaje que hay que asumir. Pero desde la responsabilidad se tiene que asumir, porque es que sino no llegaremos absolutamente para cubrir nada. Usted plantea hem deixat de cobrar no se quants diners de no se què. Hem deixat de cobrar no se quants diners de no se quan. Hem deixat de cobrar...dintre d'aquest hem deixat de cobrar està inclòs les persones que no poden pagar. Dintre d'aquest hem deixat de cobrar, estan incloses les persones que no poden pagar. Quan arriba el moment de que una persona no paga, tenim dues opcions: o li obliguem a pagar, i això es fa d'una manera coercitiva, es a dir obrim la via d'apremio, posem la demanda judicial corresponent...i jo hem faig aquesta pregunta i tinc la resposta. Què diria la resta de 11 grups de l'oposició si nosaltres obríssim una via d'apremio en el cas de l'impagament de l'IBI? Oh, Déu meu senyor! Aquesta seria la resposta. Però sinó ho fem, la resposta és que vostès han deixat de cobrar, i li explico. Al pressupost d'ingressos, ho he explicat moltes vegades, el pressupost d'ingressos es una previsió. Es una previsió. Com a tal es una previsió que es te en compte molts factors. Hi ha previsions que estan més ben fetes i hi ha previsions que estan més errònies, però son previsions. Això no significa que si hem fet una previsió de 100 i al final hem aconseguit 50, que nosaltres hem deixat de cobrar res. Parli amb propietat, senyor Duran. Ja que ho fa amb tanta vehemència, parli amb propietat. Si nosaltres deixem de cobrar, podem posar un exemple, i nosaltres ho hem assumit. Tema mercadillo. Va ser un error nostre. Això ho hem deixat de cobrar. La resta d'exemples que vostè posa no és veritat. No son fets que hem deixat de cobrar. Miri-s'ho bé i quan vostè faci tots aquests plantejaments almenys que ho faci de veritat. No dient coses que no son certes. Respecte el tema de...evidentment hi ha moltes despeses que s'han deixat de cobrar per la crisi econòmica. Moltes, moltíssimes. Però ja que vostè fa dades i planteja dades de l'estat de liquidació de 2011, jo també li plantejo dues dades perquè les dades d'una liquidació es poden donar de moltes maneres. Es pot donar aquesta dada de tenim un romanent de tresoreria negatiu, o un resultat pressupostari negatiu. Això que vol dir? Que realment la previsió d'ingressos que hem fet hem punxat, perquè es també una situació de crisi econòmica i no hem pogut cobrar moltes coses que plantejàvem cobrar, com li passa a la majoria de les persones que fan una previsió comptable en època de crisi, però hem hagut de gastar el que havíem plantejat que teníem que gastar. I per què ho hem fet? Perquè senyor Duran, a 31 de desembre de 2011, en caixa, es a dir diners que podíem destinar, teníem 1.000.000 d'euros, també digui-ho. En un exercici pressupostari 2011 en què la Generalitat no ens ha pagat un duro, que ens devia 3.500.000 d'euros, que hem hagut d'executar el Reial Decret 4/2011 que ens deia que a 31 de desembre havíem de pagar totes les factures a tots els proveïdors, i que ens obligaven a pagar-ho i a fer-ho efectiu, i vam pagar moltes factures a molts proveïdors, i comptàvem amb ingressos. Això es que no ho hem fet tan malament. Probablement hem plantejat una errada en les previsions i després no hem pogut executar tot el que havíem previst, però que fem una gestió incorrecta de la caixa comú? Li dic senyor Duran que no. Perquè si féssim una gestió incorrecta de la caixa comú, ens trobaríem que ara mateix en un exercici pressupostari de 2012 en que la Generalitat no ens ha pagat un duro i que ens trobem en el mes de novembre. En el mes de novembre estem pagant, això significa que ho hem fet bé. Això significa que ho hem fet bé. Tenim evidentment factures endarrerides, per suposat, perquè no les podem pagar amb les previsions de tresoreria. Però estem pagant beques a les escoles de menjador al dia. Estem pagant ajuts d'urgència social. Estem pagant a petits proveïdors que sabem que ho estan passant molt malament. Probablement estem deixant de pagar les factures de FECSA ENDESA fins que ens amenacen amb un tall de llum, si. Però aquestes empreses poden esperar. L'altre no pot esperar. O sigui que les paraules ho aguanten tot, els números ho aguanten tot, però de la mateixa manera que vostè dóna la seva versió de la previsió o de l'estat de la liquidació de 2011 jo li dono la meva. I hores d'ara, les previsions de tresoreria ens permeten poder pagar nòmines fins el 31 de desembre tenint un deute de la Generalitat de més de 4.000.000 d'euros que la Generalitat no ens ha pagat. També agraeixo la presència de l'Associació de Comerciants que aguanten estoicament tot aquest debatre que penso que és interessant u suposo que tindran un torn de rèpliques". L'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Quim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "Gràcies, no esperava menys de vostè. Vostè parla d'equiparació d'ingressos per municipis similars i nosaltres li diem que es que no existeix cap municipi com Badia. No n'hi ha. No n'hi ha i ho hem d'acceptar, i vam néixer com vam néixer i ara a veure com ho gestionem tot plegat. A vostè li feia gràcia el fet que comparéssim l'aeroport de Castelló amb el poliesportiu nou de Badia i deia que no volaven avions i que el poli d'aquí doncs estava ple, i jo li dic que sí que tenen alguna cosa en comú, i es que tal i com estan plantejats no son viables. Vostè parla que diu que es molt fàcil està a la oposició, i que quan un està a l'oposició criticar perquè clar, les pujades...escolta, si nosaltres ja ho vam manifestar l'any passat, com bé ha recordat i li agraeixo a la portaveu del grup municipal de CiU, es a dir això està claríssim. O gastes menys o tens més ingressos. I ara doncs el dia que ens ocupa avui, ara mateix estem parlant de com generar més ingressos. Nosaltres no estem en contra d'un increment de la pressió fiscal. D'un increment de la pressió fiscal que sigui raonable. Es a dir, vostès en un plantejament inicial de la pujada d'un 15% del poliesportiu, nosaltres ho acceptem a contracor però ho hem d'acceptar perquè no hi ha altre. O tanques el poliesportiu o has d'acceptar 12 aquest increment, no n'hi ha més. Això jo no li nego, per tant no faci demagògia amb aquestes coses, com li prego que no faci demagògia amb el tema de que no poden pagar. Si, si, la crisi, la crisi. Però en fí, que vostè posa una multa de 72.000 euros a cobrar i només en cobra 29.000, doncs alguna cosa no fa bé. No se si l'estació de servei hi te crisi, però son 11.200 que no entren. Jo no se si tothom està tant en crisi que no pot pagar l'impost de vehicles, però deixar de cobrar 85.000 euros son molts diners. Llavors...si, si, ho pot fraccionar, ho pot fer...per tant no és cert el que vostè diu. A més vostè diu que no és veritat el que diem, i jo li prego l'emplaço a que digui quina dada que acabem de donar no és certa, perquè son dades que han estat tretes de la liquidació, vull dir...no se. Gestió incorrecta. Anem a veure. Nosaltres què hem fet? Hem parlat d'ingressos. Avui parlem d'ingressos. El dia que toqui parlar de pressupostos parlarem de despesa, avui parlem d'ingressos. I vostès fan o han fet una gestió incorrecta dels ingressos. I a les dades hem remeto, les OOFF son ingressos. I vostè, per acabar, voldríem dir més coses però tant és. Diu que les paraules aguanten tot i els números ho aguanten tot. Doncs des de l'AEB li diem que els números no ho aguanten tot". L'alcaldessa diu: "Molt bé, senyor Duran. El pressupost d'ingressos es una previsió, i m'ha posat l'exemple de les multes perquè ho vegi. Jo ara no se quantes multes posarem al 2013. Si ho sabés, em dedicaria a una altra cosa. Podria guanyar-me la vida fent previsions de futur. No se quantes multes es posaran l'any que ve, no ho se. Jo faig una previsió tenint en compte d'altres dades. Puc encertar o em puc equivocar, això no es que deixem de cobrar. Això no significa...jo el que l'he dit és que vostè està faltant a la veritat en el moment en què vostè diu "vostès posen multes per valor de 95.000 i només cobren 50.000, això és mentida. Una cosa es la previsió d'ingressos i una altra cosa es els ingressos que efectivament cobra l'Ajuntament, i en el cas de les multes m'ho ha posat molt fàcil. Hem podia haver posat un altre exemple, però m'ha posat un exemple molt fàcil. Jo no se quantes multes cobrarem en el 2013. Quan jo faci el pressupost, quan nosaltres fem aquest pressupost, faig una previsió d'ingressos puc encertar o equivocar-me. El tema de l'Impost de Vehicles, nosaltres fem la previsió en base al padró de vehicles i en base a les OOFF que aprovem avui, però poden passar moltes coses, poden donar de baixa vehicles, poden declarar-se insolvents, poden passar moltes coses al llarg de la vida d'un exercici pressupostari, i es el que estic plantejant. El que vostè està dient, jo no estic dient que no estigui donant dades correctes, el que estic dient es que està fent una interpretació incorrecta de les dades. Vostè està interpretant la gestió incorrecta amb moltes altres coses, està barrejant conceptes i no em sembla just. Jo he assumit una errada de l'equip de govern. Jo no estic dient que nosaltres ho fem tot meravellosament bé. Evidentment que ens equivoquem, evidentment que hi ha coses a millorar. No son infalibles com el Papa, el que passa es que no puc permetre es que digui coses que no son veritat. I el que està dient vostè no és veritat. Ni més ni menys. Si em torna a dir el mateix, doncs ja ha quedat tot aclarit. Dos minuts". L'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Quim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "A veure, totes les dades que hem donat aquí no parlen de previsió d'ingressos sinó de drets reconeguts. Llavors, si vol que parlem de multes, els drets reconeguts, no el que vostès preveuen cobrar, no, no, no. Drets reconeguts: 72.000 euros i només han cobrar 29.000, falten 50.000 per cobrar. En cap cas hem parlat de diners pressupostats sinó drets reconeguts". Intervé el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Yo como siempre lo decía al principio, los ingresos hay que tener una previsión de gastos, y en algunas de las reuniones coincidía con el Sr. Lancho de que era importante incluso en el mismo Pleno, de las mismas cosas. Ingresos y gastos. Usted ha querido hablar de la tarificación social, que yo he hablado y que lo hemos propuesto y que lo hemos defendido, y que este grupo político y este servidor, también ha defendido en otros plenos en otros años. Si que es verdad que se ha aceptado y hay cosas. Y eso es importante. Pero usted ha dicho una palabra o una frase mejor dicho que dice hay que intentar ingresar más, y yo en los tiempos que vivo y digo si, yo estoy de acuerdo que hay que ingresar más, pero ¿Para qué? Pero para qué. Si que es verdad que ha hecho referencia a ayudas sociales, si que es verdad que ha hecho referencia a esto. Pero yo pienso que sin que seamos como una...usted puede decir que no es una tarificación lineal, que puede darle otro concepto. Las cosas sólo tienen un nombre, y esto si que es un incremento lineal del 5,5%, y ya está. Es una tarificación lineal, y yo puedo estar de acuerdo, puedo convencerme o no, pero yo lo que vamos a pagar en las basuras los vecinos va a ser esto, y en otras tasas de utilización, y es verdad has dicho una cosa que nosotros podemos 13 bonificarlo todo, yo no he dicho eso porque es verdad, la administración, nosotros si que tenemos que hacer cumplir unos presupuestos y tenemos que velar porque se ejecuten correctamente, pero no estamos aquí para que en el podeliportivo tengamos beneficios. El polideportivo se ha de intentar cubrir al máximo del coste de los servicios que se presten. El máximo que se pueda, pero el carácter público y la función pública del servicio a la ciudadanía es darles un servicio correctamente, y yo creo que aquí nosotros no podemos estar diciendo que nosotros lo queremos todo gratis, no es verdad que lo qu