Butlletí municipal de Badia del Vallès l'informatiu de Badia del Vallès 21 Març de 2013 Carnaval `13 Educació [Pàgina 3-5 ] Economia [Pàgina 6-7 ] 4a mostra de teatre i música [Pàgina 12 ] Especial carnaval [Pàgina 11 ] 2 l'informatiu de Badia del Vallès Març de 2013 Educació Març de 2013 l'informatiu 3 de Badia del Vallès Medalla de Plata i diploma Beques-salari Ítaca a l'Excel·lència per a dos alumnes de Badia a les "Olimpiades FP" Guillem Cuberes (estudiant del Cicle i Eduard Solé va obtenir un diploma a Formatiu de Grau Superior de Desen· l'excel·lència. La ràdio ens va dur de pri· volupament d'Aplicacions Web) i Edu· mera mà les seves impressions de l'expe· ard Solé (estudiant del Cicle Formatiu de riència i les tensions i emocions viscudes. Adrià Marmol a l'acte de lliurament Beques-salari 2012 Grau Mitjà de Tècnic en Equips i Instal· lacions Electrotècniques) guanyadors dels Les "Olimpiadas FP" o "SpainSkills" són Enguany, el badienc Adrià Mármol, exa· Aquests joves han triat diferents opcions campionats previs de selecció de Cata· una competició organitzada pel Ministeri lumne de l'Institut Federica Montseny, formatives, però tenen un element en lunya, van representar Catalunya en la d'Educació, Cultura i Esports espanyol. ha rebut una de les 20 beques·salari Íta· comú: han fet una aposta clara i decidi· 34 edició d'una convocatòria molt espe· S'hi posen a prova les habilitats dels mi· ca que atorguen a joves amb talent el da per un itinerari formatiu que els pu· cial: les "Olimpiadas FP". En Guillem llors estudiants d'FP de l'Estat en les dife· Banc de Santander i la Universitat Autò· gui apropar al projecte de vida que estan Cuberes va guanyar la medalla de plata, rents especialitats professionals. noma de Barcelona. Aquestes ajudes in· construint, al futur que han decidit no clouen el pagament de 500 euros men· esperar passivament sinó que han volgut suals durant deu mesos l'any, renovables modelar activament. mentre durin els estudis de grau, sempre Ells ens mostren la importància de l'ori· que es finalitzi l'any acadèmic amb totes entació vocacional. L'educació requereix les assignatures superades, i la matrícula treball i esforç, i sense un projecte de gratuïta dels anys de durada d'un grau vida al qual associar un itinerari forma· impartit pels centres propis de la UAB. tiu, aquest treball i aquest esforç perden Per rebre aquestes beques, els alumnes sentit i és fàcil desmotivar·se i deixar la han de pertànyer a centres que partici· formació abans d'hora. L'orientació s'ha pin al programa de la UAB "Campus revelat com un element estructural fo· Ítaca", una activitat socioeducativa des· namental per a l'èxit educatiu, comple· tinada a incentivar estudiants de secun· tament vinculat a l'objectiu clau d'una dària a continuar la seva formació un inserció professional i social satisfactò· cop finalitzada l'etapa obligatòria. La ria. El disseny d'un itinerari clar però implicació i col·laboració econòmica de flexible, reflexionat i adaptat a les carac· l'Ajuntament ha permès que el progra· terístiques personals, habilitats i interes· ma es porti a terme al municipi des del sos del mateix jove, fa que augmentin seu inici i que actualment, un total de considerablement les seves possibilitats 16 alumnes dels dos instituts de Badia i també, la seva motivació per arribar· puguin participar·hi cada curs. hi. Als països europeus amb alts nivells L'Adrià, després del seu alt rendiment al d'èxit, l'orientació i la formació vocaci· batxillerat, ha optat per la formació uni· onal ocupen un espai molt important versitària i ha escollit el grau de física i tant dins com fora de l'escola, ja des de matemàtiques com a projecte de futur. primària. 4 l'informatiude Badia del Vallès Març de 2013 Educació Telèfons d'interès Eina Formació per combatre l'atur Ajuntament 93 718 22 16 OAC 93 693 33 00 Conscients d'aquesta importància, ja fa Inst. Esportives 93 718 36 54 deu anys que l'Ajuntament treballa aquest Serv. Mun. Ocupació 93 718 16 62 tema com a prioritari i hi destina molts L'atur i la formació estan directament relaci· processos de reconeixement de competències Biblioteca Municipal 93 719 03 94 recursos, col·laborant amb els centres de onats. L'atur no afecta tothom per igual i les que converteixen en crèdits l'experiència pro· secundària, pressionant l'administració persones sense qualificació tenen molt més fessional. La Comissió Europea fa molts anys Of. Benestar Gen. 93 718 01 58 educativa i mantenint un complet servei difícil sortir·ne. Quan acabi la crisi seran els que avisa de la necessitat de la formació al Casal de Joves 93 729 46 51 d'atenció al jovent entre 16 i 25 anys i les últims en reincorporar·se al mercat de tre· llarg de tota la vida: en un món permanent· Casal dels Infants 93 718 77 58 seves famílies; L'Eina, des del qual també ball. Potser, actualment la formació no ga· ment canviant, formar·se no és ja una cosa Mercat Municipal 93 718 66 14 es fan accions d'orientació dins dels insti· ranteix trobar feina, però ho fa més probable únicament de joves. Afecta tothom. Ecoteca 93 718 40 51 tuts (el curs passat es van fer un total de i en el futur ho facilitarà. No tenir·ne, garan· Els tallers i l'assessorament en emprenedo· 40 hores, 287 alumnes). Amb L'Eina es va teix exactament el contrari. En aquest sen· ria que fem en col·laboració amb el Con· Notaria 93 719 08 61 crear el dispositiu TET (Transició Escola tit, l'Ajuntament col·labora amb el Centre de sorci per a la Promoció Econòmica del Va· ADIGSA 93 228 71 00 Treball), que reuneix els actors presents a Formació d'Adults i l'Institut Badia del Vallès llès Occidental corresponen també al difícil Atenció Ciut. Generalitat 012 Badia en l'àmbit formatiu (Ajuntament, per ampliar l'oferta destinada a afavo· moment actual: quan no podem trobar Guàrdia Civil 93 719 3610 Instituts, Centre de Formació d'Adults i rir que un màxim de perso· feina, caldrà plantejar·se crear·la Policia Nacional 93 724 75 00 Equip d'Atenció Psicopedagògica), per nes sense qualifica· i millorar les competèn· assegurar un bon seguiment i acompanya· ció puguin treure's cies per construir el nos· Prefectura Trànsit 93 298 65 00 ment a tots els joves entre 16 i 19 anys el graduat en se· tre projecte, encara que Bombers 085 // 080 que abandonen prematurament l'escola. cundària, accedir sigui modest. Aquesta Emergències 112 L'Ajuntament fa seves les recomanacions a les proves d'ac· és una línia de futur i IES Badia del Vallès 93 718 75 06 de la Comissió Europea, que considera cés a cicles for· oportunitats a la qual IES Fed. Montseny 93 718 51 14 abandonament escolar arribar als 19 anys matius de grau l'Ajuntament cada cop sense tenir un grau en postobligatòria mitjà i supe· donarà més impor· CAP (informació) 93 719 26 00 (batxillerat o cicles) o no estar cursant·lo i rior, i iniciar tància. CAP (urgències) 93 719 26 01 es fa seu l'objectiu comunitari d'una taxa CAP (progr. visites) 93 728 44 44 màxima del 15%, el 2020. Hosp. Parc Taulí 93 723 10 10 Creu Roja 904 106 106 Veterinària 93 729 03 27 FECSA (avaries) 900 770 077 Repsol Butano 901 12 12 12 Gas Natural 900 760 760 Sorea (aigua) 93 718 24 12 Renfe 902 240 202 Taxis Badia 93 729 44 34 Mossos d'Esquadra 088 Policia Local 902 01 04 08 l'informatiu de Badia del Vallès Edita: Ajuntament de Badia del Vallès Avinguda de Burgos, s/n. Telèfon: 93 718 22 16 Producció i redacció: Sònia Rico Mainer Correcció ortogràfica: Servei Local de Català de Badia del Vallès. Telèfon: 93 729 96 08 Fotografies: Eva Rueda i Sònia Rico Correu electrònic: premsa@badiadelvalles.net www.badiadelvalles.com Maquetació i impressió: DeBarris sccl Tiratge: 6.000 exemplars Dipòsit legal: B-10.083-06 Educació Març de 2013 l'informatiu 5 de Badia del Vallès Pla Projecte Cruïlla Educatiu Des de fa dos cursos, s'està duent a terme en col·laboració amb els instituts i el teixit em· d'Entorn presarial del municipi i rodalia, el projec· te Cruïlla, que vol augmentar l'èxit escolar dels joves amb més dificultats.. El fet inno· vador de Cruïlla rau en treballar i posar en L'Ajuntament de Badia ha in- pràctica les competències clau de l'alumnat tentat des de fa anys que les en contextos reals de treball. Es vol contri· seves accions en l'àmbit edu- buir a donar resposta a dos dels grans proble· catiu estiguin ben fonamenta- mes de Badia: l'elevat grau de fracàs escolar des en la teoria i en l'experièn- (més del 40% de l'alumnat no arriba a acre· cia avaluada. Per això, treballa ditar l'ESO) i el fet que un grup important colze a colze amb diverses uni- d'alumnat mostra un alt nivell de desafecció versitats i ha estudiat experièn- escolar o bé té necessitats educatives especi· cies de referència al nostre país als (les comissions socials de centre, el curs i a l'estranger. Som conscients 2010·2011, van treballar amb 228 alum· de la complexitat del fenomen nes). L'Ajuntament vol assegurar el dret de del baix èxit escolar i l'aban- tot l'alumnat a l'educació, però també té en donament escolar prematur: compte les dificultats que tenen els centres i s'hi barregen factors sociolò- vol donar·los el màxim suport. Acte de cloenda del Projecte Cruïlla 2012 gics, polítics, culturals, indivi- duals, familiars, d'etapa evo- lutiva, comunitaris... Sabem que els problemes complexos sols tenen respostes comple- Tallers d'Estudi Assistit xes, respostes que sols tindran secundària amb finançament els seus fills i filles pel que fa èxit si es donen des del treball municipal. Esperem per al pro· a l'escola. Hi han participat comú de la totalitat dels actors per curs, recuperar l'oferta per un total de 90 pares i mares. implicats: alumnat, família, es- a primària. L'Ajuntament considera fona· cola, Ajuntament, comunitat... En la mateixa línia, i des de mental implicar les famílies en En aquest sentit, l'aposta de fa dos cursos, als sis centres l'educació, i l'ASEF és la línia l'Ajuntament pel Pla Educatiu de Badia es va iniciar un pro· de treball dirigida a famílies d'Entorn, que és la nostra xar- Els Tallers d'Estudi Assistit d'hàbits i competències relaci· jecte complementari dirigit a amb fills i filles d`entre 11 i 15 xa educativa local bàsica (tot i (TEA) han estat durant molts onades amb l'estudi. Per des· les famílies, l'ASEF (Acompa· anys. També, es treballa aques· que l'aportació de la Genera- anys un recurs de molt de pes al gràcia, el finançament provi· nyament al Suport Escolar de ta línia en la franja 0·6 anys, litat hagi desaparegut), i la re- municipi, amb més d'un cen· nent del Ministeri d'Educació les Famílies), pioner a Catalu· amb les múltiples accions dels novació del Consell Municipal tenar d'alumnes cada curs, als ha desaparegut i els TEA en· nya, amb l'objectiu de facilitar Espais Familiars, de referència d'Educació, il·lustren aquesta quals s'ha facilitat la millora guany, continuen únicament a als pares i a les mares ajudar a Catalunya. opció. El nostre Ajuntament és modest, però fa molts esforços per aconseguir que siguin molts els Guillems, Eduards, Adrians, Martes, Laures... que siguin capaços de crear el seu projecte de vida ­o crear-lo de nou- i seguir l'itinerari formatiu que l'acompanya. 6 l'informatiu de Badia del Vallès Març de 2013 Economia Taxes i Ordenances 2013 El 15 de novembre de 2012 va tenir lloc el Ple extraordinari, on van quedar aprovades les taxes i ordenances per a l'actual exercici 2013, amb els vots a favor del PSC i CiU, el vot en contra de l'AEB i PxC i l'abstenció del PP i ICV-EUiA. El regidor d'Economia, Juan Antonio la ciutadania". En definitiva, un planteja· un increment del 0.05% respecte al inferior a la resta de municipis de les Lancho, va presentar la proposta d'orde· ment que va qualificar com "una política gravamen fixat l'any passat, que era un mateixes característiques socioeconòmi· nances i taxes, explicant que "la preten· fiscal justa i necessària". 0.62%, i que queda per al proper exer· ques" i que per aquest motiu "cal incre· sió és la de donar resposta a les necessitats Com a criteri general s'ha establert un cici 2013, en un valor d'un 0.67%, que mentar l'esforç de contribució, de ma· de generació d'ingressos que Badia del increment corresponent a l'IPC+IVA es tradueix en un increment d'uns 20 nera progressiva i assumible". Pel que fa Vallès requereix pel conseqüent sosteni· que es situa en el 5.5%. Sobre l'Impost euros anuals. a aquest impost, també s'ha fixat un re· ment dels serveis públics, alhora que es té de Béns Immobles, es va acordar, per En aquest punt, es va explicar que càrrec del 50% de la quota per als habi· molt en compte la situació econòmica de unanimitat de tots els grups municipals, "la pressió fiscal de Badia del Vallès és tatges desocupats. municipis municipis de InGrEssos CorrEnTs DE BADIA DEL entre 10 i 20 Barcelona (DE CADA 100 EUros) VALLÈs mil habitants equivalent Patrimonials 2,4 1,5 8,4 IBI 31 26,6 6,2 IAE 3,9 8 0,5 Altres imp. directes 8,8 10,6 6,3 Impostos indirectes 2,1 1,1 0,3 Taxes i preus públics 27,5 21 16,4 Transferència de l'Estat 13,2 15 16 Altres transf. públiques 11,1 16,1 18 Transferència llei de creació 27,8 Com a novetat a destacar en es congelen les taxes que graven la resta de certificacions i foto· aquest exercici, es troba la mo· la recollida de residus dels lo· còpies que expedeix l'Ajunta· dificació d'algunes taxes per tal cals comercials, mentre s'inicia ment i que suposa l'abonament de dinamitzar el comerç local, un procés de debat i anàlisi per de 0,50 per a certificats i 1 proposades per l'Associació de establir una bonificació amb per als històrics. Comerciants. D'una banda, es criteris de sostenibilitat per a Per últim, una de les taxes més va fixar l'eliminació de la taxa aquells comerços que acredi· debatuda i polèmica va ser la que grava el dret de traspàs i tin dur a terme iniciatives de de les Instal·lacions Esportives. canvis de titularitat de les pa· reciclatge dels seus residus. En L'equip de govern ja va plante· rades del Mercat Municipal, aquest sentit, cal treballar la re· jar l'any passat una pujada pro· mantenint únicament la de glamentació necessària per im· gressiva de la taxa, ja que el co· la tramitació de l'expedient i pulsar·la. briment del cost del servei és l'eliminació de la taxa que gra· Entre les taxes de nova creació molt baix. D'aquesta manera, va les obres menors dels locals es troben: les que s'han esta· la tarifa d'esports per als socis comercials. També s'ha fixat la blert per la utilització dels ser· s'incrementarà un 5,5% i hi la renda neta familiar i no la in· residents que passa del 40% ac· reducció de la taxa d'ocupació veis dels Espais Familiars ( dou· haurà una congelació general dividual. S'estableix una única tual a un 35% de la quota ge· de via pública per a les terras· la, massatge infantil, pati de la de la tarifa de les activitats di· bonificació del 50% de les tari· neral. També es manté la bo· ses i l'establiment de trams se· mainada,etc). Per a la utilitza· rigides i els cursets de natació. fes per a aquelles persones pen· nificació a esportistes federats, gons la zona d'ubicació amb ció d'aquests serveis serà neces· Amb l'aprovació de les noves sionistes, discapacitades i en però només per als menors, diferents tarifes per èpoques de sari disposar d'un carnet d'usu· taxes, queda canviat el sistema situació de desocupació, amb com a mesura de foment de l'any. Les tarifes per a les èpo· ari amb un cost de 15 euros per de bonificacions. Els requisits una renda familiar inferior a l'esport de competició durant ques de l'any en què l'ús de les trimestre, tot i que la taxa es· de renda establerts, a partir del 1,5 IPREM. la infància i la bonificació per a terrasses és menor, seran més tarà exempta per als residents a 2013 tindran com a referència Es manté la bonificació de famílies monoparentals. econòmiques, s'atorgarà l'op· Badia del Vallès. ció d'una meritació diària per També s'ha ampliat la taxa Bonificació sense limitació horària en l'ús de les Instal·lacions Esportives donar· major flexibilitat. En d'ocupació de via pública per aquesta línia també s'incremen· a aquelles activitats que supo· Per unanimitat, es va aprovar l'al·legació presentada pel grup de l'AEB rpel que fa a l'Ordenan· ta la taxa temporal d'ocupació sen un aprofitament especial de ça fiscal número 17, reguladora de la taxa per a la prestació de serveis esportius i d'usos d'instal·· de la via pública, durant la Fes· l'espai públic, per exemple els lacions esportives, durant el Ple extraordinari celebrat el 9 de gener. L'ordenança fiscal aprovada ta Major. Per a la resta de ven· caixers automàtics de les enti· inicialment preveia una limitació horària en la bonificació del 50 % per a persones en situació da ambulant es modifica la seva tats financeres, als quals s'apli· d'atur. Amb aquesta aprovació es deixa sense efecte la limitació horària. regulació en el Reglament de carà una tarifa de 345,20 euros. Després que s'aprovessin les ordenances fiscals per a l'exercici 2013 al Ple extraordinari del 15 de venda no sedentària en la ma· Així mateix, també s'ha creat novembre, es va obrir el període per presentar les al·legacions pertinents i així ho van fer els grups teixa línia, proposta recollida una taxa per a l'expedició de d'ICV·EUiA i l'AEB. No obstant això, el grup d'ICV·EUiA va retirar les seves al·legacions una ve· de l'Associació de Comerciants. certificats d'empadronament i gada iniciat el Ple extraordinari. n Respecte de la taxa de residus, històrics en la mateixa línia que Economia Març de 2013 l'informatiu 7 de Badia del Vallès PrEssUPosT DE BADIA DEL VALLÈs 2011 2010 2009 TOTAL DESPESES 11,782,432 12,559,680 12,535,157 IMPAGAMEnTs DE LA GEnErALITAT DE CATALUnYA POBLACIÓ 13,643 13,703 13,679 L'Ajuntament reclamarà judicialment el compliment del Conveni DESSPESA PER HABITANT 863.62 916.56 916.38 de Finançament DETALL DEL PrEssUPosT DEsPEsEs PEr CAPIToLs 2011 2010 2009 CAPÍTOL 1 Badia del Vallès continua treballant per la seva consolidació com a DESPESES DE PERSONAL 5.339.428,05 5.628.214,78 4.871.915,21 CAPÍTOL 2. municipi independent DESPESES EN BENS I SERVEIS 4.844.055,28 4.982.060,23 4.937.954,49 · La Generalitat de Catalunya no ha fet efectiu el pagament dels CAPÍTOL 3. 3.318.576, 59 euros, que li pertoquen del Conveni de Finança· DESPESES FINANCERES 42.000,00 53.593,74 228.128,45 ment del 2012. CAPÍTOL 4. · L'Ajuntamenthareclamatl'immediatpagamentd'aquestaquanti· TRANSFERÈNCIES CORRENTS 958.229,00 890.490,87 879.302,84 CAPÍTOL 6 tat, després d'haver esgotat TOTES les vies institucionals. INVERSIONAS REALS 0 406.000,00 1.022.281,05 · S'hanmantingutdiversesreunionsambelDepartamentdeGo· CAPÍTOL 7. vernació de la Generalitat i s'ha rebut com a resposta que "els pa· TRANSFERÈNCIES DE CAPITAL 0 1 20.587,24 gaments de 2012 estan blocats pel Departament d'Economia". CAPÍTOL 8 · Totselsgrupsmunicipalsdel'Ajuntamenthanacordatdemanar ACTIUS FINANCERS 25.000,00 25.000,00 24.246,48 CAPÍTOL 9 al Parlament de Catalunya, la modificació de la Llei de creació del PASSIUS FINANCERS 573.719,23 573.719,23 550.741,50 municipi, per garantir un finançament just per a Badia del Vallès ToTAL DEsPEsEs 11.782.431,56 12.559.079,85 12.535.157,26 i no dependre de la voluntat política del Govern de la Generalitat de Catalunya. DETALL DEL PrEssUPosT D'InGrEssos 2011 2010 2009 CAPÍTOL 1 · ElGoverndelaGeneralitatdeCatalunya,amés,nohasatisfet IMPOSTOS DIRECTES 1.583.300,00 1.625.733,94 1.512.969,77 amb la nostra ciutat altres subvencions d'exercicis anteriors, que CAPÍTOL 2 arriben a un deute de 7 milions d'euros. IMPOSTOS INDIRECTES 95.000,00 65.000,00 15.001,00 · El Departament de Governació ha avançat el pagament d'una CAPÍTOL 3 part de la subvenció que correspon a la subvenció del Conveni de TAXES I ALTRES INGRESSOS 1.979.251,00 2.174.661,27 1.982.844,34 CAPÍTOL 4 Finançament de 2013, però no s'ha compromès a fer efectiu cap TRANSFERÈNCIES CORRENTS 6.649.077,56 6.809.072,29 6.661.759,65 ingrés més. CAPÍTOL 5 INGRESSOS PATRIMONIALS 1.475.802,00 1.549.212,35 1.360.248,50 o 600.000 euros al gener CAPÍTOL 7 o 600.000 euros al febrer TRASNFERÈNCIES DE CAPITAL 387.333,00 CAPÍTOL 8 o 600.000 euros al març ACTIUS FINANCERS 1 30.000,00 1 CAPÍTOL 9 Aquesta situació posa en greus dificultats el dia a dia de l'Administra· PASSIUS FINANCERS 0 306.000,00 615.000,00 ció local. L'Ajuntament ha fet un fort ajust de la programació dels pa· ToTAL InGrEssos 11.782.431,56 12.559.679,85 12.535.157,26 gaments per assegurar la plena prestació dels serveis. Malgrat això, si continuen els impagaments de la Generalitat de Catalunya, la situació rEDUCCIÓ DE LA DEsEPEsA DELs ÚLTIMs TrEs AnYs 2010 Reducció 2011 Reducció 2012 financera del consistori es tornarà insostenible. 12.559.679,85 -6,59% 11.782.431,56 -2,81% 11.460.221.83 8 l'informatiu de Badia del Vallès Març de 2013 Actualitat Ple Municipal GEnEr l'única font de subsistència dels ciutadans ments de la residència habitual, fins greu perjudici per a les famílies que tenen com a objectiu proporcionar a que esgoten la desocupació i que no te- que no es promulgui una nova nor- la pateixen, especialment si tenen in- la ciutadania serveis socials que co- El Ple Municipal aprova per unanimitat el nen res més que aquests 400 per a po- mativa hipotecària, d'enjudiciament fants o persones grans entre els seus breixin les seves necessitats bàsiques i requeriment del deute que la Generalitat der subsistir. civil, adaptada a la Directiva de la Unió membres. Les causes de l'augment consolidar una àmplia xarxa de serveis de Catalunya actualment contrau amb Ba- Europea en defensa dels consumidors, d'aquesta incapacitat econòmica per socials municipals per desenvolupar dia del Vallès i de regulació del sobre endeutament mantenir una llar en uns mínims de les prestacions d'atenció primària ne- L'Ajuntament de Badia del Vallès va acor- FEBrEr de les persones físiques. La mesura confort de temperatura son varies cessàries, entre les que es trobaven dar, per unanimitat de tots els grups mu- hauria de contemplar la dació en pa- entre les que destaquen l'atur, l'enve- l'ajuda a domicili i la teleassistència, nicipals, requerir al Departament d'Econo- El dimecres, 27 de febrer, va tenir lloc gament com una forma d'extingir els lliment del parc immobiliari i la man- previstes a la Llei de Dependència (Llei mia i al de Governació de la Generalitat de el Ple Municipal, una sessió caracte- deutes amb les entitats bancàries, la ca de millores en aïllament tèrmic i 39/2006). Amb aquest acord es pre- Catalunya, que amb caràcter d'urgència, ritzada per la unanimitat en la majoria possibilitat de permanència del deutor l'augment del preu de l'energia. tén, d'una banda, mostrar el rebuig de es transfereixin els recursos econòmics d'acords presentats a l'aprovació de en el domicili del litigi sota una fórmula Canviant de registre, però també per l'Ajuntament de Badia del Vallès a les acordats en el Conveni de finançament, l'hemicicle. de lloguer social. unanimitat, es van aprovar dos acords. retallades realitzades pel Ministeri de que corresponen a l'exercici 2012. L'im- El Ple es va obrir amb la lectura del A més l'Ajuntament acorda sol·licitar Per un costat, la creació del Consell Sanitat, Serveis Socials i Igualtat del port total del deute en concepte del Con- Manifest del Dia Internacional de la al Jutge Degà del partit judicial que municipal de promoció econòmica i Govern d'Espanya ja que "les admi- veni de finançament és de 3.318.576,59 Dona i amb la pressa de possessió faci arribar mensualment als Serveis comerç, un Consell amb caràcter as- nistracions locals no poden continuar euros, tenint en compte que l'Ajuntament de la Sra. Montserrat Montañes, no- Socials Municipals una relació dels sessor, consultiu i dinamitzador de assumint un increment en la presta- no té constància que abans de la finalit- vament nomenada regidora del grup processos judicials que podrien fina- totes aquelles activitats encaminades ció de serveis, sense que aquest vagi zació de l'exercici 2012, el Departament de l'Alternativa d'Esquerres per Badia litzar amb el llançament de les perso- a millorar les condicions per a la rea- acompanyat de finançament" apunta de Governació hagi pres cap acord per fer (AEB). nes demandades dins de la legalitat lització de l'activitat comercial. També l'acord. D'altra, demanar a la Generali- efectiu aquest reconeixement. Per tant, es Durant la sessió es van aprovar per vigent; assessorar als afectat i afecta- per a afavorir la creació i manteniment tat de Catalunya que exigeixi al govern considera com a data de l'incompliment el unanimitat un gran nombre de punts, des pels processos d'execució hipote- d'empreses, comerços i la diversifica- mantenir la corresponent aportació 31 de desembre de 2012. la majoria d'ells per a protegir a les cària; i deixar d'operar amb aquelles ció de l'activitat econòmica i comercial pressupostària vers aquests progra- D'altra banda, amb els vots a favor del persones més vulnerables davant la entitats bancàries que promoguin de la localitat. mes. PSC, AEB, ICV-EUiA, CiU i PxC i els vots crisis econòmica i el mercat hipote- desnonament de la residència habi- Per altre costat, es va aprovar el con- Per últim, amb els vots PSC; AEB; ICV- en contra del PP, es va aprovar el rebuig a cari. D'una banda, es va acordar es- tual de persones empadronades en veni de cessió de l'ús del programari EUiA, CiU i l'abstenció de PP i PxC, es la Llei 10/2012 de 20 de novembre, que tablir ajuts socials per als afectats en aquest municipi. Aquest cessament de gestió i suport als processos de les va aprovar una moció d'ICV-EUIA, en imposa un sistema de taxes judicials. El una execució hipotecària que es veuen d'operacions es realitzarà de forma policies locals (SIPCAT) a l'ajuntament suport a la iniciativa legislativa popular Ple Municipal considera que aquesta im- abocats a perdre el seu habitatge habi- immediata per aquells productes i la integració de l'Ajuntament en el per a la Renda Garantida de Ciutadania posició limita l'accés de molts ciutadans a tual. Aquest acord, que ja es va assolir bancaris no subjectes a cap tipus de sistema d'informació policial de Cata- . L' Estatut d' Autonomia de Catalunya, l'exercici d'un dret constitucionalment re- en la sessió del dia 30 de novembre de penalització per rescissió contractual. lunya. en el seu article 24.3., estableix que conegut, com és la tutela judicial efectiva. 2011, contempla establir subvencions Un altre moció aprovada amb el vot Amb els vots a favor de PSC; AEB; ICV- "les persones o famílies que es troben Un altre punt de l'ordre del dia que es va al 100% de l'Impost sobre l'Increment favorable de totes les forces políti- EUiA, CiU i l'abstenció de PP i PxC es va en situació de pobresa tenen dret a aprovar amb la majoria dels vots (PSC, del Valor dels Terrenys que es genera ques va ser la de ICV-EUiA, per de- aprovar el requeriment a la Generalitat accedir a una renda garantida de ciu- AEB, ICV-EUiA, CiU) i l'abstenció del PP i com a conseqüència d'una dació en clarar a Badia del Vallès, municipi de Catalunya de mantenir l'aportació tadania que els asseguri els mínims d' PxC, va ser la petició perquè es prorrogui pagament. D'aquesta manera s'am- català impulsor de la lluita contra la pressupostària vers el Pla Concertat una vida digna, d' acord amb les con- el programa Prepara, un programa que es plia l'acord aprovat en l'anterior Ple del pobresa energètica . En aquest sentit pel desenvolupament actiu de presta- dicions que legalment s' estableixen". basa en una combinació de mesures ac- mes de novembre. es va acordar implementar un seguit cions bàsiques de serveis socials. Així, d' acord amb l' article 37. 3. de tives d'orientació, formació i requalificació En el mateix sentit es va consensuar d'accions per fer front a aquesta si- El Programa es basa en el cofinança- l'Estatut d' Autonomia, es demana que al mateix temps que facilita una ajuda de un altre acord per instar al govern de tuació de pobresa que deriva de la ment per part de l'Estat i les corpora- la iniciativa sigui regulada per mitjà d' renda a la persona aturada i acaba sent l'Estat a la suspensió dels desnona- resta. Una situació que significa un cions locals d'aquells projectes que una llei del Parlament de Catalunya. Actualitat Març de 2013 l'informatiu 9 de Badia del Vallès 10 l'informatiu de Badia del Vallès Març de 2013 Opinió Partits polítics Partits polítics Partits polítics Partits polítics Partits pol Partits polítics Partits pol polítics Partits polítics Partits polítics Partits pol Partits polítics Eva Menor Quim Duran Antonia Escrivá Grup Municipal PSC-PM Grup Municipal AEB Grup Municipal del PP La GeneraLitat de CataLunya pone en peLi- DOS MÉS DOS CINC BADIA RECLAMA ... Gro La independenCia de Badia deL VaLLès El fracàs de les receptes neoliberals i la crisi del sistema capitalista han que· En Badía del Vallés la situación actual socio·económica, es espe· Hagamos un poco de historia para situar la cuestión. Badia del dat al descobert amb els gairebé sis milions d'aturats a tot l'Estat i la màxima cialmente grave y precaria en cuanto a ingresos generados dentro Valles fue creada por Ley del Parlamento de Cataluña en 1994, precarietat després d'un any de reforma laboral del PP. del propio municipio. en esta ley se fijó un régimen de financiación transitorio, y que L'atur afecta diferents sectors productius i colpeja persones amb diferents Debemos velar por garantizar a nuestros vecinos, y a nosotros fue prorrogado por la Generalitat de Catalunya en el año 2007 y graus de formació. Ja es comença a parlar obertament d'atur estructural als mismos ya que vivimos aquí, una mejora generalizada y en espe· que continúa en vigor hasta el 2018. En este convenio se recono· països del Sud d'Europa. Així i tot, a l'article anomenat El paro pueblo a pue- cial esta mejora debe ir dirigida a los servicios públicos. ció por parte de la Generalitat la necesidad de reformar la Ley de blo, publicat al diari El País el dia 27 de gener de 2013, l'alcaldessa del poble El acuerdo de viabilidad económica de Badia del Vallés, ya en el creación del municipio para reconocer que Badia del Valles nece· amb més atur de Catalunya, afirma que "l'atur a Badia està molt lligat a la transcurso del 2010 para el 2011 fue de difícil cumplimiento o sita de un sistema de financiación especial. formació". I es queda tan ampla. ejecución por parte de la Generalitat de Catalunya, pero el del Nuestra ciudad es especial, Badia del Valles es un municipio con És incapaç d'anar més enllà i preguntar·se per quin motiu (segons ella) la 2012 ha sido nulo totalmente en cuanto al pago del mismo. el 100% de las viviendas de protección oficial y con unas caracte· gent de Badia té pocs estudis. Esto ha generado situaciones difíciles y complicadas en nuestro rísticas socioeconómicas que hacen que la presión fiscal (es decir Potser els infants de Badia tenen un coeficient intel·lectual diferent a la res· municipio, y se han tenido que hacer auténticos juegos mala·va· lo que los ciudadanos pagamos con nuestros impuestos), sobre ta dels mortals? Serà que a les escoles de la ciutat hi venen a treballar les i res para llevar y/o salvar la situación. todo respecto del IBI (la contribución) sea menor a la de otros els mestres més incompetents? O potser hi ha unes causes d'injustícia social Hay un problema sistemático de insuficiencia económica de la municipios similares al nuestro. En Badia no tenemos barrios re· que colpeixen les llars on aquests nens i nenes viuen que impedeixen el ren· Generalitat de Catalunya, (sobre todo cuando se trata de cumplir sidenciales, ni polígonos industriales que compensen esta menor diment escolar? con determinados reconocimientos o acuerdos) presión fiscal, tampoco tenemos unos gastos extraordinarios su· Estem segurs del tòpic de que l'atur hi és, per manca de formació? Consideramos que el acuerdo económico con nuestro municipio, periores a los de los demás municipios, por tanto es por justicia Coneixem llicenciades i llicenciats nascuts a Badia, ex·alumnes d'escoles de debería ser de cumplimiento fundamental ya que, de ello depen· social y por cohesión territorial (no por otras razones) por lo que Badia, que estan a l'atur o a l'economia de: ara treballo tres mesos o tres dies i demos básicamente. la Generalitat ingresa, o debiera ingresar, a Badia del Valles la sub· demà me'n vaig a l'atur. Encara que la població de Badia tingués un alt nivell Es necesario, es más, es prioritario, establecer un nuevo pacto de vención a la que se obligó por ley y por convenio. de formació, el problema de l'atur milloraria sí, però no desapareixeria, tan acuerdo en la misma forma que fue creado el primero pero, con Pero lejos de mejorar esta situación, La Generalitat de Artur Mas sols es traslladaria. Potser, a Alemanya. Al mateix article, també es lamenta el las garantías legislativas suficientes como para que un futuro pró· no ha pagado NADA a Badia del Valles durante el 2012, esta si· retard en els pagaments per part de la Generalitat, que aporta el 30% del pres- ximo no volvamos a tener esta situación , gobierne quien gobier· tuación pone en grave peligro la prestación de servicios a la ciuda· supost del municipi. ne, el acuerdo debe ser prioritario en su cumplimiento tanto en danía y con ello la independencia de nuestro municipio. L'AEB reclama amb la màxima fermesa el compliment del conveni de fi· plazos de tiempo como económicamente. Todos los grupos municipales hemos reclamado el pago de la nançament i condemna la manera de procedir de la Generalitat, però això Este debería ser el fin conseguido y para ello, no debemos escati· deuda a la Generalitat pero de momento no hemos recibido ni un no pot servir de coartada que justifiqui la inacció del govern del PSC. Que mar esfuerzos, y actuaremos en consecuencia en cualquier movi· euro correspondiente al 2012, por lo que reclamaremos ante los Badia està bruta? La culpa és de la Generalitat que no paga. Que no arre· miento o acto, reivindicación, información pública, implicándo· tribunales lo que por justicia y derecho nos corresponde. glem els parcs infantils? La culpa és de la Generalitat. Que el poliesportiu nos y trabajando en todos los niveles. Debemos trabajar juntos para reclamar al Parlament de Catalu· vell es cau a trossos? La culpa és de la Generalitat... Todos, desde nos toque y/o corresponda hemos de trabajar y ac· nya la modificación de la Ley de creación del municipio que re· A Badia, la formació no ha estat mai una prioritat. A hores d'ara, encara tuar en consecuencia ya que de ello depende nuestros servicios. conozca la especificad de Badia del Valles y su déficit de capaci· cal fer el Mapa Escolar o aconseguir que el Consell Escolar Municipal es Posiblemente el acuerdo/convenio del 2007 ha quedado obsoleto, dad fiscal y establezca un sistema de financiación justo para que reuneixi. Mentrestant l'amenaça de tancament de noves línies escolars con· ya que la capacidad fiscal del municipio es insuficiente. los ciudadanos y ciudadanas de nuestro municipio puedan seguir tinua. Estos 3.318.576 , suponen alrededor de un 30% de los ingresos teniendo unos servicios públicos de calidad, porque Badia del Va· Tampoc no ho ha estat l'ocupació. Esperem un Pla Estratègic en aquesta para este municipio, y sería de buen recibo que los intereses gene· lles también es Catalunya. matèria amb l'objectiu d'incrementar l'oferta formativa i millorar la recerca rados por esta "falta de pago" se incluyeran también. La situación para los municipios no es fácil, las modificaciones activa d'ocupació més enllà de puntuals plans fruit d'una subvenció esporà· normativas del Sr. Rajoy pretenden eliminar competencias, supri· dica i no d'una acció de govern decidida i pròpia. mir y privatizar servicios públicos, el gobierno de Artur Mas nos Amb aquests antecedents, el govern del PSC no pot dir que l'atur a Ba- asfixia económicamente. Los ayuntamientos somos la administra· dia està lligat a la formació sense assumir la seva part de responsabilitat. ción más cercana al ciudadano, los que conocemos las necesida· Mentrestant la modificació del Pla General Urbanístic que llinda amb Sant des de nuestros vecinos y vecinas, los que recibimos sus peticio· Pau de Riu·Sec està completament aturada i els centenars·milers de llocs de nes, pero nos están dejando sin capacidad para responder a ellas. treball promesos ni arriben ni arribaran. Malos tiempos para el municipalismo. A la darrera revista de l'AEB, l'Alternativa, mostràvem una foto de la multi· nacional sueca i un titular: TU TREBALLES AQUÍ? La resposta és NO. Deu ser perquè sóc de Badia i quan em pregunten quan fan dos i dos, sempre contesto que cinc. Opinió Març de 2013 l'informatiu 11 de Badia del Vallès Partits polítics Partits polítics Partits polítics Partits polítics Partits polítics Partits lítics lítics Partits polítics lítics Partits polítics Partits polítics Partits polítics Partits polítics Partits polítics Partits polítics Partits Eusebio Argueta Marta Figueras raúl ortiz Grup Municipal ICV-EUA Grup Municipal CiU Grup Municipal de Plataforma per Catalunya hAy futuRO, hAy ESPERANzA AMIgOS y AMIgAS, Badia tiene múltiples frentes abiertos y es obligación inexcusable cubrirlos todos, cada uno És una obvietat que cal remuntar·se molts anys enrere per trobar precedents desde el mes de Julio hasta el día de hoy no hemos tenido la oportu· en la medida de su importancia. A los efectos de la crisis económica, debemos añadir el di· d'una crisi econòmica amb les característiques que té la que estem vivint nidad de volver a escribir en este informativo, pero desde entonces fícil problema de financiación que sufre nuestro municipio que no tiene comparación en des de fa ja massa temps. La reducció dràstica de la despesa que han pa· poco han cambiado las cosas en Badia. Uno de los principales pro· forma ni magnitud con ningún otro municipio similar. Badia ha llegado a su mayoría de tit tots els nivells de l'administració pública, degut a les conseqüències blemas que tenemos en nuestro municipio es que la Generalitat aún edad y todavía no tiene, como muchos de nuestros jóvenes, asegurado el futuro. Desde su de l'elevat grau d'endeutament però també a la reducció dels ingressos, no ha cumplido con la deuda que mantiene con nosotros, desde PXC creación en 1994, ICV venimos exponiendo la necesidad de trabajar a largo plazo, crean· ha provocat una situació econòmica molt greu que està obligant a rees· hemos dado apoyo a todas las acciones llevadas a cabo para reclamar do una comisión de seguimiento que aclare el déficit estructural del municipio y así saber tructurar els serveis públics a partir d'una obligada reducció de la des· esta deuda. qué no podemos asumir realmente. La creación de esta comisión con ICV en el gobierno pesa. A més, la reforma exprés de la Constitució Espanyola pactada per A parte de esto, nosotros seguimos trabajando por la buena gente de municipal tuvo este claro objetivo. Diez años después de su desaparición la situación sigue PSOE i PP va obrir la porta a una situació sense precedents: la prohibi· casa aunque no recibimos el apoyo de ninguno de los grupos políticos igual; mejor dicho, peor. Y esta situación, aún teniendo claros responsables, no mejorará ció expressa d'endeutar·se per sobre dels límits marcats i l'obligatorietat en nuestras mociones, aunque incluso nos llegan a decir que com· haciendo las cosas a salto de mata, cuando la situación se convierte en insostenible. Poner sense alternativa de pagar abans que cal altra cosa el deute a les entitats parten el contenido de muchas de ellas pero las tienen que votar en solución al tema requiere previsión, organización, esfuerzo y tener un plan claro en la bús· bancàries. Això provoca que els diferents nivells d'administració hagin contra simplemente porque las presentamos nosotros; sirva de ejem· queda de alianzas en el órgano creador de Badia: el Parlament de Catalunya. d'invertir una gran part dels pocs recursos econòmics disponibles en re· plo la Moción presentada por PXC "en contra de la financiación de la El incumplimiento del convenio de financiación por parte del Govern de la Generalitat tornar a les entitats bancàries el deute i, només un cop fet això, poder banca con dinero público" votada en contra por todo el consistorio. es para ICV una falta de lealtad impropia de una administración. Así lo hemos manifes· redistribuir la resta del capital en els altres serveis. Dit d'una altra mane· Los hombres y mujeres de PXC tenemos unos valores y estos no se tado allí donde hemos considerado necesario. Ahora bien, la falta de un plan estratégico ra, primer s'ha de pagar als bancs i després als ciutadans. votan, se defienden y así lo haremos. por parte del equipo de gobierno municipal para desarrollar los instrumentos que puedan La Generalitat de Catalunya no escapa a aquest complicat context. I La política da muestras evidentes de haber entrado en una fase de permitir la sostenibilidad de nuestro municipio nos parece la semilla que ha germinado en això té unes conseqüències directes en el finançament del nostre mu· descomposición que la está llevando hacia la autodestrucción, y los el actual estado de las cosas. ICV podemos dar apoyo al gobierno municipal en el reque· nicipi. ciudadanos ya hace mucho que están hartos de esta situación. La So· rimiento de los 3 millones de euros impagados del actual convenio, pero esta lealtad no A dia d'avui, i de manera molt semblant al que havia succeït l'any an· ciedad ha colocado a la política como uno de los principales actores debe confundirse con un cheque en blanco en la manera de conducir este y otros asuntos. terior, la Generalitat no ha efectuat encara a Badia cap pagament en del problema de la situación actual, y no les falta razón porque esto Badia necesita una propuesta clara y coherente de quienes gobiernan sobre su futuro a relació a diferents conceptes associats al pressupost de 2012, arribant es solo el comienzo de una vertiginosa pendiente de pérdida de con· medio y largo plazo. Y desde hace tiempo, esta propuesta brilla por su ausencia. Para ICV, la quantitat endeutada als quatre milions d'euros, sent d'aquests al vol· fianza. El anuncio de nuevas y cada vez más dramáticas medidas de Badia tiene futuro como municipio independiente, pero necesitará de un trato especial del tant de tres milions la quantitat corresponent a la subvenció pel conveni recortes crecen al mismo ritmo que los casos de corrupción y corrup· órgano que lo creó: la Generalitat. Éste se daría una vez explotemos al máximo las escasas de finançament de l'any 2007 vigent fins a 2018. Aquesta conjectura telas. posibilidades de desarrollo económico que una ley de independencia insuficiente otorgó a actual ha provocat i està provocant nombrosos problemes de tresore· Por todo esto es importante que partidos identitarios como PXC em· Badia. ICV fuimos la única organización que no aproyó la ley de creación de Badia y, en ria al nostre ajuntament. La incertesa cada any que passa és creixent, i piecen a afianzarse como clara opción frente a los partidos políticos palabras del entonces alcalde de Sabadell Antoni Farrés (en falta echamos políticos como a mesura que els mesos avancen, la informació que ens arriba a través que nos han llevado a esta situación. él) con la aprobación de esta ley "se ponía en entredicho el futuro de Badia como muni· de diferents mitjans sobre l'estat de les arques de la Generalitat no són Nuestro más cordial saludo a todos los ciudadanos y ciudadanas de cipio independiente". No es tiempo ahora de mirar el pasado: más bien debemos analizar gens optimistes, ans el contrari. En aquest context de lògica preocupa· Badia. el presente y trabajar por el futuro. Ahora toca reclamar lo que nos deben que para eso ció, des del grup municipal de Convergència i Unió hem reclamat el fue lo acordado. Después, trazar una hoja de ruta que conduzca a declarar Badia como un pagament del deute per totes les vies possibles, incloent la reclamació als municipio de régimen especial, con un presupuesto suficiente que palie el déficit estruc· tribunals que s'ha aprovat per unanimitat en plenari. En aquest sentit, tural causado por la falta de territorio, la estructura socioeconómica de la población y nos volem posar de relleu que, en tot aquest