06/2013 ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA CELEBRADA PEL PLE MUNICIPAL DE L'AJUNTAMENT DE BADIA DEL VALLÈS, EL DIA 29 DE MAIG DE 2013 Badia del Vallès, vint-i-nou de maig de 2013 El Ple de la corporació quan son les dinou hores, es reuneix a la sala de sessions de l'edifici de l'Ajuntament, en sessió ordinària sota la presidència de la Sra. Eva Menor Cantador. Hi concorren els regidors següents: Sr. Juan Antonio Lancho Aceituno PSC Sra. Raquel Gracia Peral PSC Sra. Montserrat Jiménez Molina PSC Sra. Montserrat Carbonell Rosell PSC Sr. Antonio Sabariego Guerrero PSC Sr. Antonio Rodríguez Yañez PSC Sr. Joaquim Jesús Duran Redondo AEB Sr. Juan Carlos Santervás García AEB Sra. Cristina Fàbregas Moreno AEB Sra. Montserrat Montañés Navarro AEB Sra. Antonia Escrivà Castellanos PP Sra. Saray Muñoz Contreras PP Sr. Rafael Muñoz Contreras PP(S'incorpora al Ple desprès de la pressa de possessió) Sr. Eusebio Argueta Chica ICV-EUiA Sra. Marta Figueras i Badia CIU Sr. Raúl Ortiz Parra PXC Assistits per la secretària senyora Carme Coll Gaudens, que certifica i l'interventor senyor Raúl López Borras. Excusa la seva assistència la senyora Marta Figueras i Badia. Oberta la sessió per la Sra. Alcaldessa i amb el quòrum necessari, es procedeix a resoldre els assumptes de l'ordre del dia: I. PART DISPOSITIVA 1. Aprovació d'acta de la sessió anterior 2. Pressa de possessió Rafael Muñoz Contreras 3. Aprovació manifestant suport a l'Il·ltre Col·legi d'Advocats de Sabadell 4. Responsabilitat per danys execució contracte servei neteja Mercat Municipal 5. Modificació diverses ordenances fiscals per l'exercici 2013 6. Per la defensa del dret a la lliure decisió de les dones 7. Moció PxC: Per derivar a les entitats financeres el pagament de l'IBI i la plusvàlua dels habitatges amb residents que estiguin immersos en processos d'execucions hipotecàries o hagin estat desnonats 8. Moció PxC: Per a que l'Ajuntament insti a les entitats financeres moroses a pagar les quotes de les comunitats de propietaris 9. Moció ICV-EUiA: Sobre constitució de servei de mediadors per a intervenir en comunitats amb degradació per impagament de quotes de comunitat 10. Moció AEB: Envers l'establiment de mesures per a pal·liar les conseqüències dels desnonaments o similars 11. Moció AEB: De suport a la campanya de boicot, desinversions i sancions (BDS) contra Israel en motiu del 65è aniversari de la Nakba Palestina 12. Assumptes sobrevinguts II. CONTROL A L'EQUIP DE GOVERN MUNICIPAL 1 1. Donar compte de les Resolucions d'Alcaldia 2. Precs i preguntes L'alcaldessa diu: "Comentar també que hi ha hagut canvis en l'ordre del dia del Ple. S'elimina el punt número 3, que queda sobre la taula pel proper Ple. Respecte el punt número 9 i número 10 que son dues mocions, es converteixen en propostes d'acord i passen al punt número 7 i número 8". I. PART DISPOSITIVA 1. APROVACIÓ ACTA SESSIÓ ANTERIOR S'aproven sense necessitat de lectura l'acta celebrada el dia 24 d'abril de 2013 atès que tots els membres del consistori disposaven del text. 2. PRESSA DE POSSESSIÓ SR. RAFAEL MUÑOZ CONTRERAS La secretària dóna lectura de la proposta de pressa de possessió. Mitjançant credencial expedida amb data 22 d'abril de 2013 per la Junta Electoral Central s'ha produït l'acreditació expressiva de la designació com a regidor de l'Ajuntament de Badia del Vallès del senyor Rafael Muñoz Contreras. Atès que el senyor Rafael Muñoz Contreras ha manifestat no estar afectat per cap de les causes de incompatibilitat previstes als articles 202 i 203 de la Llei orgànica de règim electoral i la resta de legislació concordant. De conformitat amb el que disposa l'apartat 8 de l'article 108 de la Llei Orgànica del Règim Electoral General que ha estat modificat per la llei posterior de l'any 91, exigeix que al moment de presa de possessió dels càrrecs i per adquirir la plena condició, els candidats electes han de jurar o prometre l'acatament a la Constitució, mitjançant la següent fórmula: "Jureu o prometeu per la vostra consciència i honor complir fidelment les obligacions del càrrec de regidor de l'Ajuntament de Badia del Vallès, amb lleialtat al Rei, i respectar i fer respectar la Constitució i l'Estatut d'Autonomia de Catalunya? El senyor Rafael Muñoz Contreras contesta: "Lo prometo". L'alcaldessa diu: "Donem la benvinguda al nou regidor". 3. APROVACIÓ MANIFESTANT SUPORT A IL·LTRE. COL·LEGI D'ADVOCATS DE SABADELL Queda sobre la taula la proposta d'acord referent al suport a l'Il·tre Col·legi d'Advocats de Sabadell 4. RESPONSABILITAT PER DANYS EXECUCIÓ CONTRACTE SERVEI NETEJA MERCAT MUNICIPAL La secretària dóna lectura de la proposta presentada. Seguidament pren la paraula a la senyora Montserrat Jiménez, tinenta d'alcaldessa d'Economia, Governació i Serveis Generals, que diu: "Como ya os comenté en la pasada Comisión Informativa, este punto no es una responsabilidad patrimonial sino que es una 2 responsabilidad contractual. Del mismo modo que fue objeto de aprobación por este Pleno el contrato de concesión, el mismo procedimiento se ha de seguir para la declaración de responsabilidad de la empresa por los daños ocasionados a las paradas del mercado. Es por este motivo que lo traemos a Pleno". A continuació pren la paraula el senyor Raul Ortiz, regidor del grup municipal de PXC, que diu: " Gracias, Sra. Alcaldesa. Decir que desde PXC nuestro voto será favorable". Seguidament l'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Gracias. Nosotros daremos apoyo a esta propuesta de acuerdo". Intervé seguidament la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Gracias, Sra. Alcaldesa. Desde luego que nosotros votaremos favorablemente a este punto. Lo que sucede es que la responsabilidad de la empresa no tenía que haber dado lugar a que tuviéramos que aprobar o desaprobar esto en Pleno, sino que cumpliendo con sus responsabilidad y su contrato, tenía que haber dado conocimiento de la subcontratación de la empresa, y en cualquier caso haber corrido con los gastos sin necesidad de que lo tuviéramos que traer al Pleno". Intervé el senyor Quim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "Gràcies. Queda provat que l'empresa és responsable al no haver notificat com netejaria els alts del mercat en el termini de 15 dies i a més a més no ha transmès a l'Ajuntament que subcontractava aquesta feina. Des de l'AEB donarem suport a aquest punt, i l'únic que desitgem es que ho tinguem tots present en el moment de valorar la renovació o no de la concessió a aquesta multinacional". Es procedeix a la votació de la proposta, la qual es aprovada per unanimitat de tots els grups. S'acorda: Per resolució d'Alcaldia núm. 27/2013, de 15 de gener, es va obrir l'expedient per a la determinació i avaluació, si s'escau, de la responsabilitat pels danys i desperfectes que s'hagin pogut produir amb ocasió de l'execució del contracte de neteja i que ha estat denunciats per diversos concessionaris de parades del mercat, i alhora es va designar l'instructor i la secretària de l'expedient. Instruït el procediment i observades totes les garanties pels interessats, inclòs el tràmit d'audiència, que va finalitzar el passat dia 10 d'abril, sense que cap d'aquells compareguessin i presentessin al·legacions, l'instructor va emetre el seu escrit de conclusions, on es consideren provats, en síntesi, els fets següents: 1r. L'empresa CESPA, S.A., amb CIF A-82741067, és l'adjudicatària del contracte administratiu de serveis de recollida i transport al centre de tractament, de les diverses faccions de residus municipals, de la neteja viària i d'altres complementàries, conforme l'acord de ple de l'Ajuntament de 28 de gener de 2009 i, en la seva virtut, el contracte formalitzat davant l'Alcaldia municipal en data 27 de febrer de 2009. La prestació específica de neteja del mercat municipal inclou "una cop l'any, abans de Nadal, s'efectuarà una neteja de sostres i parets". No consta més neteja dels sostres i parets del mercat que la que origina aquest expedient. L'empresa CESPA s'obligava contractualment "a aportar per escrit la concreció de la neteja anual dels alts del mercat, en el termini de quinze dies a partir de la signatura d'aquest contracte". Aquesta obligació no ha estat complida. Tampoc no hi ha constància dels mètodes, mitjans i materials utilitzats amb els quals va realitzar-se aquesta neteja, malgrat els requeriments de l'àrea gestora. 2n. El responsable del contracte per a supervisar la seva execució i adoptar les decisions i dictar les instruccions necessàries amb la fi d'assegurar la correcta realització de les prestacions pactades és els servei de medi ambient de l'àrea d'urbanisme i medi ambient. 3 3r. L'empresa va executar els treballs de neteja de sostres i parets del mercat, mitjançant una d'altra empresa subcontractista, JAS, S.A., sense que consti a l'expedient comunicació de la subcontractació a l'Ajuntament. 4t. No consta tampoc a l'expedient que el responsable del contracte, l'òrgan de contractació o cap altre àrea o servei municipal donés cap tipus d'ordre o instruccions relatives a l'execució de la neteja. 5è. Els treballs de neteja per l'empresa subcontractista es van desenvolupar durant la segona quinzena del mes d'abril de 2012. 6è. Els danys i desperfectes es van produir entre els dies 19 i 21 d'abril de 2012, parades 1-2 i parades 6 a 9; el dia 24, parada 115 i parades 42 a 44; i el 26 d'abril, parades 41-46. 7è. Els elements danyats i la quantificació d'aquests consta acreditada i és, en síntesi, la següent per cadascú dels concessionaris reclamants: Núm. Parada Quantia Concessionari Danys Gènere comestible danyat per falta de 1i2 Ester Durán Mayoral refrigeració 359,54 6, 7, 8 i 9 Josefa Morales Cozar Motor persiana danyat 939,28 41 i 46 Reyes Téllez Carrasco Enllumenat (cablejat, reactàncies,...) 454,89 42, 43 i 44 Lucy Huanca Arratea Enllumenat (cablejat, reactàncies,...) 182,14 Avaria elèctrica tendal, desconnexió de 115 Juan M. Serrano Puerto cables 80,24 TOTAL 2.016,09 Quant els fonaments de dret que recull l'escrit de conclusions de l'Instructor cal destacar: Primer. Que la responsabilitat derivada de l'execució del contracte administratiu de serveis de neteja, té el marc legal en allò disposat al RDL 3/2011, de 14 de novembre que aprova el text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic: article 215 (principi de risc i ventura del contracte); article 214 (obligacions d'indemnització del contractista dels danys i perjudicis); i, específicament, per a l'execució dels contractes administratiu de serveis, l'article 305 (execució del contracte amb subjecció a les seves clàusules i responsabilitat tècnica del contractista dels treballs que desenvolupi) Segon. Subjecte responsable. Al contracte administratiu de serveis amb l'empresa CESPA, S.A., resulta aplicable el règim legal vist anteriorment. L'Ajuntament, com ha quedat provat, no ha dictat ordre o instrucció respecte l'execució de les tasques de neteja del sostre i parets del mercat, que alterés la responsabilitat d'execució i el risc i ventura del contractista. Per la qual cosa, al present cas, la responsabilitat front tercers per l'execució del contracte només pot ser imputable a l'empresa contractista, de conformitat amb la legislació expressada a la consideració anterior, sense que resulti rellevant que la concreta prestació fos realitzada per una empresa subcontractada, la responsabilitat és sempre del contractista principal, com estableix l'article 227, apartat 4 del TRLCSP. A més, l'empresa Cespa no va comunicar a l'Ajuntament, prèviament i per escrit, la decisió de subcontractar aquesta prestació parcial, sense altres consideracions relatives a la resta de requisits exigibles a la subcontractació, previstes a l'article 227. Tercer. Relació de causalitat. Existeix una causa eficient entre les tasques de neteja realitzades i la producció dels danys a les distintes parades dels concessionaris reclamants. 4 Entre d'altres aspectes s'arriba a aquesta conclusió: pels dies, freqüències i agrupacions de les parades afectades (fet provat sisè), que resulta gràficament expressiva; per la reiterada negativa del contractista de comunicar els mètodes, materials, eines i altres característiques de les tasques utilitzades a la neteja; o per les declaracions del personal del mercat que va tenir coneixement directe dels fets, va realitzar les primeres accions d'atenció als concessionaris i va donar trasllat dels problemes als serveis tècnics. Declaracions recollides als folis 70 i 71 que acrediten, respecte cada parada, els danys produïts i l'eficient nexe causal amb les tasques de neteja desenvolupades. Quart. L'efectivitat, individualització i avaluació econòmica del dany causat. Igualment han quedat acreditats i individualitzats els danys causats a cadascú dels concessionaris per la neteja del mercat (fet provat setè). Per tot això, conforme les conclusions de l'Instructor de data 16.04.2013 que fonamenten i motiven el present acord; de conformitat amb la legislació aplicable expressada i les facultats que, com a òrgan de contractació, ostenta el Ple municipal, conforme la disposició addicional segona del RDL 3/2011, de 14 de novembre que aprova el Text refós de la Llei de contractes del sector públic. S'acorda: Primer. Declarar l'empresa CESPA, S.A., responsable dels danys i perjudicis causats als concessionaris expressats a la part expositiva d'aquest acord, per l'import total de 2.106,09 euros, i per l'incompliment de les seves obligacions contractuals i legals igualment expressades, en l'execució de la prestació específica de la neteja anual dels sostres i parets del mercat. Segon. Exonerar l'Ajuntament de qualsevol responsabilitat ja que no va intervenir mitjançant cap ordre directa en la neteja i la producció dels danys causats. Tercer. Donar trasllat del present acord a les persones afectades en aquest expedient. 5. MODIFICACIÓ DE DIVERSES ORDENANCES FISCALS PER L'EXERCICI 2013 La secretària dóna lectura de la proposta presentada. Seguidament l'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Eusebio Argueta, regidor del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Muchas gracias, Sra. Alcaldesa. El tema de las Ordenanzas Fiscales del año 2013 ha provocado, ya no es la primera ni la segunda vez que viene a debate a este Consistorio. Nosotros hoy porque creemos que es de lógica y es de sentido común la propuesta de modificación desde la Asociación de Comerciantes que han hecho la modificación de la ocupación de la vía pública o de las terrazas, y la otra es la recogida de las basuras, daremos apoyo porque creemos que es de sentido común". Intervé seguidament la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Gracias, Sra. Alcaldesa. Nosotros consideramos que la modificación de estas Ordenanzas Fiscales, tal como se habló en la reunión pertinente son de lógica, y por tanto votaremos a fa