08/2013 ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA CELEBRADA PEL PLE MUNICIPAL DE L'AJUNTAMENT DE BADIA DEL VALLÈS, EL DIA 31 DE JULIOL DE 2013 Badia del Vallès, trenta-u de juliol de 2013 El Ple de la corporació quan son les dinou hores, es reuneix a la sala de sessions de l'edifici de l'Ajuntament, en sessió ordinària sota la presidència de la Sra. Eva Menor Cantador. Hi concorren els regidors següents: Sr. Juan Antonio Lancho Aceituno PSC Sra. Raquel Gracia Peral PSC Sra. Montserrat Jiménez Molina PSC Sra. Montserrat Carbonell Rosell PSC Sr. Antonio Sabariego Guerrero PSC Sr. Antonio Rodríguez Yañez PSC Sr. Joaquim Jesús Duran Redondo AEB Sr. Juan Carlos Santervás García AEB Sra. Cristina Fàbregas Moreno AEB Sra. Antonia Escrivà Castellanos PP Sra. Saray Muñoz Contreras PP Sr. Rafael Muñoz Contreras PP Sr. Eusebio Argueta Chica ICV-EUiA Sra. Marta Figueras i Badia CiU Sr. Raúl Ortiz Parra PXC Assistits per la secretària senyora Carme Coll Gaudens, que certifica i l'interventor senyor Raúl López Borras. Excusa la seva presència la regidora del grup municipal de l'Alternativa d'Esquerres per Badia senyora Montserrat Montañes Navarro. L'alcaldessa diu: "Abans de començar amb l'ordre del dia, farem un minut de silenci en record de les víctimes de l'accident que malauradament ha tingut lloc aquests darrers dies a Santiago. Ens aixequem..." Oberta la sessió per la Sra. Alcaldessa i amb el quòrum necessari, es procedeix a resoldre els assumptes de l'ordre del dia: I. PART DISPOSITIVA 1. Aprovació d'acta de la sessió anterior 2. Pressa de coneixement renúncia regidora (passa a l'últim punt de la part dispositiva) 3. Assabentat informe Interventor RDL 8/2013 4. Suport a l'Il·ltre Col·legi d'Advocats de Sabadell 5. Contra l'avantprojecte de la Llei de racionalització i sostenibilitat de l'administració local (ARSAL) 6. A favor del manteniment dels serveis socials de proximitat en mans dels municipis i els consells comarcals 7. Sobre la situació actual dels joves a Catalunya 8. Ajuts de necessitats bàsiques infància 9. Aprovació del Pla d'acció per a l'energia sostenible de Badia del Vallès 10. Concurs servei de neteja dependències municipals (queda sobre la taula) 1 11. Moció CIU: Adhesió al Pacte Nacional pel dret a decidir 12. Moció CIU: Adhesió a l'associació de municipis per la independència (es retira) 13. Moció PXC: Condemna als atemptats terroristes perpetrats a Europa a mans de l' integrisme islàmic 14. Assumptes sobrevinguts II. CONTROL A L'EQUIP DE GOVERN MUNICIPAL 1. Donar compte de les Resolucions d'Alcaldia 2. Precs i preguntes L'alcaldessa diu: "Abans de començar amb l'ordre del dia del Ple, volem fer lectura d'un acord de Junta de Portaveus que hem arribat fa una estona, en relació a demanar al Parlament de Catalunya la modificació de la llei de creació del municipi de Badia del Vallès, per a establir un sistema de finançament específic que permeti la consolidació de Badia del Vallès com a municipi independent. Mitjançant la Llei 1/94 de 22 de febrer, es va crear el municipi de Badia per segregació de part dels termes municipals de Barberà del Vallès i de Cerdanyola del Vallès. En el moment de la seva creació, ja es detalla les característiques especials socio-econòmiques i territorials que concorren en el nucli de Badia, i que justifiquen la seva independència. A l'esmentada Llei es determina per raons d'interès públic i social, un finançament transitori especial que es desenvolupa a la disposició transitòria tercera. Aquest període transitori es va establir en 10 anys en els que l'administració de la Generalitat es feia càrrec del finançament dels serveis no obligatoris existents a l'entrada en vigor de la llei. Una vegada finalitzat aquest període de 10 anys, l'Ajuntament de Badia del Vallès va manifestar que es mantenia la situació d'insuficiència de la hisenda municipal, i va sol.licitar de la Generalitat de Catalunya l'aprovació d'una fórmula transitòria de finançament fins l'aprovació definitiva d'un nou sistema de finançament especial per a garantir la viabilitat econòmica del municipi. El 31 de juliol de 2007 es va formalitzar un conveni entre la generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Badia del Vallès, relatiu a la pròrroga del finançament establert per a aquest municipi, per la disposició transitòria tercera. A l'expositiu 6è, ambdues parts expressaven que consideraven convenient l'establiment d'un nou sistema de finançament compensatori que haurà de preveure la Llei, i que substitueixi la reiterada disposició transitòria tercera. Badia del Vallès te un dèficit de finançament estructural des de la seva creació que continua inalterable, i que afecta seriosament a la prestació dels serveis a la ciutadania, essent la causa principal la insuficiència de base fiscal del municipi. L'anàl.lisi de l'evolució de la hisenda local durant aquests anys, comparada amb la d'altres municipis semblants a la nostra ciutat, mostra que el principal problema del finançament de Badia del Vallès rau en la insuficiència de base fiscal del municipi, i que aquesta ve motivada per la tipologia del total dels habitatges de la nostra ciutat. Anal.litzant la base fiscal del principal dels impostos obligatoris local, l'Impost de Béns Immobles, podem constatar que Badia del Vallès te actualment un valor cadastral mig per habitant de 16.184 euros. Aquesta valoració està directament relacionada amb la qualificació o qualitat i antiguitat del 100% de les edificacions, donant com a resultat el municipi amb característiques urbanes de menor valor cadastral per habitant de Catalunya. La mitjana de Catalunya dels municipis de 10 a 20.000 habitants, es situa en 59.593 euros. Aquest dèficit de capacitat fiscal respecte de l'IBI no es pot compensar dintre del municipi com es fa a la resta de municipis de Catalunya, generant una situació de desequilibri injust des de tots els punts de vista, i excepcional i únic respecte de la resta del país, que necessita sens dubtes una sol.lució en termes de cohesió territorial per part del Parlament de Catalunya. Insuficiència del terme municipal. Anal.litzant la resta d'impostos, podem constatar que el municipi no te en aquests moments zones d'activitat econòmica que permetin la localització d'activitats que per dimensions estiguin subjectes a l'Impost d'Activitats Econòmiques, i que no pot tenir-les amb caràcter significatiu per a la recaptació per la manca de terme municipal, 0,96 km2. L'Impost de Construccions i Obres és pràcticament residual al municipi, i l'Impost de Vehicles no presenta particularitats destacades, llevat de les relacionades amb la renda de la seva població. Renda disponible mitjana. La renda disponible mitjana de Badia del Vallès equival aproximadament al 94% de la renta mitjana del conjunt dels municipis agrupats, segons el Servei d'Informació 2 Econòmica de la Diputació de Barcelona, municipis amb característiques semblants a Badia del Vallès en quan a població i renda, comportant un esforç en prestació de serveis per part de l'administració local. Inadeqüació a la legislació vigent. La pertinença d'un nou sistema de finançament específic pel municipi ve avalat també implícitament per allò establert per legislació vigent, en concret el que disposa l'article 7.1 sobre segregacions per a crear un nou municipi, pel qual es regula la constitució i la demarcació territorial dels municipis, de les entitats municipals descentralitzades i de les mancomunitats de Catalunya, quan estableix com a requisit que els nous municipis hauran de tenir com a mínim una capacitat fiscal igual o superior al 95% dels municipis existents del seu tram de població. Podem afirmar per tant, que a Badia del Vallès persisteix un dèficit de finançament i capacitat fiscal que és estructural. Aquest dèficit estructural té a més a més un caràcter permanent en la mesura que no es pot superar per l'acció ni les decisions de l'administració municipal, ja que ve condicionada per la realitat territorial i socioeconòmica del municipi, reconeguda i acceptada per la pròpia Llei de creació, i que fa de Badia del Vallès un municipi especial molt diferenciat de la resta de municipis de Catalunya. Per tot això, tots els portaveus dels grups municipals: PSC, AEB, PP, ICV-EUiA, CiU i PXC, acordem: Determinar que a la nostra ciutat existeix un dèficit de finançament estructural des de la seva creació, i que continua inalterable, que afecta seriosament a la prestació dels serveis de la ciutadania i que té la causa principal en la insuficiència de base fiscal del municipal, essent estructural i permanent, en la mesura que no es pot superar per l'acció ni les decisions de l'administració municipal. Aquest dèficit ve condicionat per la realitat territorial i socioeconòmica del municipi, reconeguda i acceptada per la pròpia Llei de Creació, i que fa de Badia del Vallès un municipi especial, molt diferenciat de la resta de Catalunya. El dèficit de capacitat fiscal genera una situació de desequilibri injust des de tots els punts de vista, excepcional i únic respecte la resta del país, que necessita sens dubtes una sol.lució en termes de cohesió territorial per part del Parlament de Catalunya. Demanar al Parlament de Catalunya la modificació de la Llei 1/94 de creació del municipi del Vallès, que ratifiqui la independència del municipi, i que estableixi un sistema de finançament específic que permeti la seva consolidació, i permeti que el nivell de serveis del municipi sigui equivalent al de municipis semblants. Es a dir, reclamem una sol.lució estructural i permanent, que reculli de forma ordinària els compromisos de la Llei de Creació, i faci possible l'acompliment dels principis constitucionals i de règim local sobre la insuficiència dels recursos municipals. Pretenem, per tant, un nou sistema de finançament diferenciat que garanteixi la suficiència financera del municipi per a fer efectius els drets de l'Estatut de Catalunya, la Constitució Espanyola i la Carta Europea d'Autonomia Local que reconeixen a tots els ciutadans. En concret es modificaran un seguit d'articulats de la modificació, establint una fórmula pel càlcul del dèficit estructural del municipi que sigui fix i inalterable. Sotmetrem aquesta decisió sobre el futur del municipi a l'opinió de la ciutadania. Per a fer-ho possible ens comprometem a treballar per a consensuar durant el mes de setembre un procés d'informació i participació ciutadana de caràcter vinculant. Aquest acord de Junta de Portaveus serà ratificat en un Ple extraordinari un cop aprovat el calendari del procés informatiu. En el propi acord establim una fórmula de càlcul del dèficit estructural, que si voleu ho llegeixo, però és una fórmula de càlcul que té el compte el valor cadastral dels habitatges de Badia del Vallès, el valor cadastral mig dels habitatges dels municipis de 10 a 20.000 habitants,i aquesta diferència es multiplica pel tipus de pressió fiscal en tant per cent, i pel nombre d'habitants de Badia del Vallès. Així mateix exigim també a la Generalitat de Catalunya i a l'Institut Català del Sòl per tal de potenciar la capacitat fiscal del municipi, l'efectiva cessió urgent , gratuïta i lliure de càrregues, de tots els terrenys del terme municipal que formen part de l'annex del Conveni de finançament. Aquest nou sistema de finançament que reclamem a la Generalitat s'ha de basar també en la corresponsabilitat fiscal entre la Generalitat de Catalunya i Badia del Vallès, i per això l'Ajuntament de Badia es compromet a uns increments progressius i assumibles, tenint en compte la renda que hem posat abans, la renda mitjana dels habitants de Badia del Vallès i que sigui assumible, per a arribar en un termini de 5 anys al tipus mig dels municipis de característiques similars a Badia del Vallès, que es situa en el 2012 en el 0,78. Passaríem llavors a la part dispositiva". 3 L'alcaldessa cedeix la paraula a la senyora Marta Figueras, regidora del grup municipal de CiU, que diu: "Simplement dir que jo crec que es un bon acord, que ens ha costat molt arribar a aquest punt d'unió tots plegats, però que finalment hem pogut trobar la manera de canalitzar tot allò que nosaltres volíem per tal de poder garantir el millor dels futurs possibles per al nostre municipi. Per tant, simplement crec que ens hem de felicitar i agrair a tots plegats l'esforç que hem de fer de diàleg i de cessió, que sempre implica el diàleg en si mateix. Gràcies". Seguidament intervé el senyor Quim Duran, regidor del grup municipal de l'AEB, que diu: "Moltes gràcies. Aquest acord que acaba de llegir l'alcaldessa és fruït de 21 reunions extraordinàries de Junta de Portaveus, vull dir que es un acord molt treballat, molt meditat. Des de l'AEB creiem que si aquest acord arriba a un bon port, justifica tota la legislatura. És probablement l'acord més important al que podem arribar en aquest municipi. Igualment l'AEB valora especialment que al mes de setembre es treballi per a arribar a un consens sobre el procés participatiu, i que aquest procés participatiu on la ciutadania tingui caràcter vinculant, es a dir que Badia no proposarà al Parlament de Catalunya res que no estigui avalat per la ciutadania. Moltes gràcies". Seguidament intervé el senyor Eusebio Argueta, regidor del grup muncipal d'ICV-EUiA, que diu: "Muchas gracias, Sra. Alcaldesa. Yo pienso que es un momento importante para Badia. Estamos empezando a caminar aunque sea un poco tarde, pero empezamos a caminar. Es un buen acuerdo, nos ha costado y ha tardado en llegar, pero ha llegado. Supongo que esta tardanza sea fruto del trabajo y del esfuerzo, y de las aportaciones y de ponerlo en conocimiento de toda la ciudadanía. Yo simplemente pienso que ahora ya no queda más que decir que felicitarnos, y yo nos las he contado si son 21 reuniones, pero que hemos tenido muchas reuniones si que han sido, muchas reuniones, y no tengo porque dudar de la cantidad, pero si que si son 21 reuniones, son 21 reuniones que hemos estado trabajando codo con codo los representantes de los ciudadanos por el mejor y por el bien de Badia, para ver si podemos salir de esta en la que nos han metido. Gracias". Intervé a continuació la senyora Antonia Escriva, regidora del grup municipal del PP, que diu: "Gracias, Sra. Alcaldesa. No estaba en nuestro planteamiento el hablar pero puesto que lo hacemos, pues es cierto que nos hemos de felicitar todos. Y nos hemos de felicitar porque cuando el objetivo en general es el bienestar y el futuro de Badia, todos estamos de acuerdo. Cuando la situación de Badia se plantea en un futuro, y ese futuro es incierto, todos estamos de acuerdo, creo que eso es para felicitarnos todos. Que todos, cada uno con 20, con 30, con las reuniones que hagan falta, llegamos a un acuerdo para que en un plazo relativamente corto de tiempo tengamos una seguridad de futuro. Gracias". L'alcaldessa diu: "Yo en principio tampoco había pensado hablar, ya que es un tema que trataremos en el mes de septiembre, y se hablará en concreto de esta propuesta. Solamente agradecer el esfuerzo y dedicación de todos los grupos municipales en el trabajo de esta propuesta, que yo creo que sin duda marcará, si realmente el Parlament de Catalunya la recoge como suya y realmente se modifica la Ley de Creación del municipio en los términos que pedimos, puede suponer un antes y un después en la vida de nuestra ciudad. Creo que hemos hecho un buen trabajo, un trabajo muy serio, con unos argumentos de peso, unos argumentos objetivos, y esperemos que sean bien recibidos por todos los grupos con representación en el Parlament de Catalunya". L'alcaldessa diu: "Comencem la part dispo