12/2013 ACTA DE LA SESSIÓ EXTRAORDINÀRIA CELEBRADA PEL PLE MUNICIPAL DE L'AJUNTAMENT DE BADIA DEL VALLÈS, EL DIA 5 DE DESEMBRE DE 2013 Badia del Vallès, cinc de desembre de 2013 El Ple de la corporació quan son les divuit hores i cinc minuts, es reuneix a la sala de sessions de l'edifici de l'Ajuntament, en sessió ordinària sota la presidència de la Sra. Eva Menor Cantador. Hi concorren els regidors següents: Sr. Juan Antonio Lancho Aceituno PSC Sra. Raquel Gracia Peral PSC Sra. Montserrat Jiménez Molina PSC Sra. Montserrat Carbonell Rosell PSC Sr. Antonio Sabariego Guerrero PSC Sr. Antonio Rodríguez Yañez PSC Sr. Joaquim Jesús Duran Redondo AEB Sr. Juan Carlos Santervás García AEB Sra. Cristina Fàbregas Moreno AEB Sra. Montserrat Montañes Navarro AEB Sra. Antonia Escrivà Castellanos PP Sra. Saray Muñoz Contreras PP Sr. Rafael Muñoz Contreras PP Sr. Eusebio Argueta Chica ICV-EUiA Sra. Carme Mateu i Sala CiU Sr. Raul Ortiz Parra PXC Assistits pel secretari accidental senyor Miguel Sánchez Laguna, que certifica i l'interventor senyor Raúl López Borras. L'alcaldessa disculpa al senyor Santervás regidor del grup municipal de l'AEB que s'incorporarà al llarg de la sessió per raons de feina. Oberta la sessió per la Sra. Alcaldessa i amb el quòrum necessari, es procedeix a resoldre els assumptes de l'ordre del dia: I. PART DISPOSITIVA 1. APROVACIÓ DEFINITIVA PLEC DE CONDICIONS TÈCNIQUES PARTICULARS (CONTRACTE HARMONITZAT DE NETEJA DEPENDÈNCIES) 2. APROVACIÓ MODIFICACIÓ QUADRE D'INVERSIONS 2013 3. APROVACIÓ PRESSUPOST GENERAL 2014 I. PART DISPOSITIVA 1. APROVACIÓ DEFINITIVA PLEC DE CONDICIONS TÈCNIQUES PARTICULARS (CONTRACTE HARMONITZAT DE NETEJA DEPENDÈNCIES) El secretari llegeix la proposta d'acord. L'alcaldessa dona la paraula al senyor Raul Ortiz regidor del grup municipal de PXC que diu: "Decir que desde Plataforma por Catalunya votamos en contra del servicio de limpieza del 1 anterior pleno que se votó pero esto que se presenta hoy aqui en este pleno es porque hubo un error que detectó la empresa y es para su modificación por lo tanto nos abstendremos. Gracias." L'alcaldessa dona la paraula al senyor Eusebio Argueta regidor del grup municipal d'ICV-EUiA que diu: "En este punto nos abstendremos gracias. " Seguidament l'alcaldessa dona la paraula al senyor Quim Duran regidor del grup municipal de l'AEB que diu: "Al Ple del passat mes de juliol el govern municipal del PSC pretenia aprovar el Plec de condicions per la concessió del servei de neteja, es a dir, les normes per les empreses que vulguin fer-se càrrec amb aquest servei que avui està a mans de CLECE, de forma extraordinària a traves d'una pròrroga del seu contracte. La privatització del servei de neteja de dependències municipals es va iniciar fa mes de quinze anys amb l'argument per part del govern d'aquell moment del PSC i Convergència i Unió, que les treballadores municipals de neteja agafaven massa baixes i que una empresa externa garantiria un preu fix. En aquell moment des de l'AEB vam afirmar que seria a costa de la qualitat del servei i de les condicions laborals de les treballadores. Ara això es fa evident per a treballadores i usuaris del servei, però el govern municipal continua amb la idea del servei privat per a seguir retallant despesa al preu que sigui. Des de l'AEB pel contrari defensem un servei de neteja municipal i no privatitzat i considerem que la finalització del contracte de l'empresa era el millor moment per a replantejar- se aquesta qüestió. Està clar que la gestió privada de la neteja municipal aquests darrers anys ha servit per empitjorar les condicions laborals de les treballadores i empitjorar el servei cap els ciutadans. Si ha de sortir mes barat i a més l'empresari ha de guanyar un marge d'algun lloc ha de sortir la diferència. Però a més a més d'aquesta oposició a continuar amb el servei privatitzat de la neteja l'Alternativa d'Esquerres per Badia va plantejar diferents dubtes sobre les condicions que es pretenien aprovar. En primer lloc, el plec arribava un any desprès d'una primera proposta del govern de la que no vam tornar a saber més, ja que van decidir fer una pròrroga a l'adjudicatària, al comparar aquell document amb l'actual vam descobrir que el plec que ens van presentar fa un any estava fora de la llei, ja que tot l'articulat es troba redactat sota la Llei 30/2007 de 30 de novembre de Contractes del Sector Públic, que va ser derogada el 16 de desembre de 2011, es a dir, que es feien treballar amb un document que no era legal. Curiosament aquest document feia una proposta d'hores de neteja molt semblant a la que a la pràctica realitza actualment, encara que no s'arribés a aprovar cap canvi de condicions. La nova proposta es presenta aquest mes de juliol passat ja que al prorrogar-se el contracte un any mes, per llei ha de sortir a concurs, el concurs de concessió, i ens ho presenten com sempre a presa i corrent, es allò del "milagro de los panes i los peces" es a dir, que amb un menor pressupost retallar la despesa el servei serà igual i les condicions de les treballadores també. Però aquesta no és la realitat tal i com va exposar en el seu moment el nostre regidor Juan Carlos Santervas, perquè les condicions de les treballadores no son bones privatitzant el servei, l'Ajuntament paga 13,50 euros a la hora la contracta, i les treballadores cobren 4,66 euros, a més les hores extraordinàries les son compensades amb hores lliures amb el seu conveni col·lectiu, indica que aquestes hores s'han de pagar a preu d'hora ordinària més el 75 %, es a dir el preu de 8,16 euros. També els ciutadans i ciutadanes perden ja que es reduirien o es redueixen hores de neteja als edificis municipals, de fet això ja passa ara a més que no es cobreixen, amb les mateixes hores les baixes de les treballadores l'empresa redueix l'horari de neteja de les instal·lacions quan i com vol, tot això incomplint les condicions de la contracta vigent, i es clar, quan les treballadores li diuen a l'encarregat que això és il·legal la resposta de l'encarregat és: No te preocupes que pronto será legal. I això és el que fa les noves condicions proposades pel govern segons l'anàlisi del nostre grup, legalitzar una retallada d'hores de neteja en col·legis, escoles i altres edificis municipals, a més a més d'una rebaixa de les condicions laborals. Al posar el nostre anàlisi en coneixement de la resta de grups de l'oposició tots van coincidir, en el seu moment al juliol, en negar-se a recolzar-lo al Ple, amb la qual cosa el govern va haver de retirar-lo de l'ordre del dia davant la impossibilitat d'aprovar-lo. De moment vam guanyar temps per debatre aquest tema, i arribem al dia d'avui, arribem al mes passat on finalment el govern amb inestimables ajudes d'algun partit de l'oposició, aconsegueix aprovar aquest Plec, un Plec que retalla hores en aquestes dependències, però que és el que passa, a més de retallar les hores de neteja a les dependències municipals i de retallar les 2 condicions laborals de les treballadores, son tant eficients que s'equivoquen al publicar-ho als diferents butlletins oficials, des de l'AEB com no podia ser d'altra manera votarem en contra, gràcies." Durant la intervenció del Sr. Duran s'incorpora a la sessió el senyor Juan Carlos Santervas regidor del grup municipal de l'AEB. L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Carme Mateu regidora del grup municipal de Convergència i Unió que diu: "Gràcies senyora Presidenta, en primer lloc comentar que a tots ens agradaria l'augment d'hores i de personal de neteja, també ens agradaria que aquest servei el fes personal contractat des del mateix Municipi, però no cal que ens reiterem en dir que hi ha un Reial Decret que ens ho impedeix. El que ara hem de mirar és el que Badia pot pagar i tots sabem amb els ingressos que comptem. Penso que cap de nosaltres volem una Badia més endeutada mirem-ho com una mesura transitòria, donada per la contenció de costos, no cal dir que aquestes mesures de reducció no es fan per caprici sinó per necessitat gràcies." L'alcaldessa diu: "No començarem a debatre el tema del Plec perquè ja ho vam debatre al Ple passat, ara mateix és la correcció d'una errada. Sotmesa la proposta a votació s'aprova amb 7 vots a favor (PSC) 6 abstencions (3 PP, 1 ICV- EUiA, 1 CIU, 1PXC) i 4 en contra (AEB) el següent acord: "El Ple de l'Ajuntament, en sessió ordinària de data 31 d'octubre de 2013, va aprovar l'expedient de contractació harmonitzada dels serveis de neteja de dependències municipals i alhora, va aprovar el Plecs de clàusules administratives particulars i de condicions tècniques que regulen el contracte. En data 14 de novembre passat, es va publicar al BOP l'exposició pública dels plecs durant el termini de 15 dies i alhora la anunci de la licitació simultània, una vegada havia estat enviat l'anunci al Diari Oficial de la UE en data de 8 de novembre de 2013. Durant el període d'exposició pública s'ha presentat escrit per l'empresa Clece, Servei, que reclama la rectificació i esmena de l'Annex 4 del Plec de Condicions Tècniques particulars per entendre que hi ha errors a l'annex aprovat i publicat. En data 18 de novembre, s'ha emès informe per la coordinació de l'àrea d'urbanisme i medi ambient on s'acredita l'error material i de fet produït en l'annex 4 i també en altres apartats, que a continuació s'expressen, per causa de no incorporar las darreres variacions d'efectius de personal i per no incloure les darreres modificacions horàries de nocturnitat i serveis al Plec de Condicions Tècniques Particulars, respectivament, i que afecten a: 1. Quadre de preus del contracte que ha d'expressar el preu del contracte definitiu de 511.750,23 euros mensuals (IVA exclòs) a la clàusula 41a (preu del contracte). 2. Annex 2, que ha d'incorporar la relació d'hores de prestació que composen l'objecte i que ha conforma el preu del contracte. 3. Annex 4, que ha d'incorporar les modificacions dels contractes relacionats per l'empresa contractista CLECE en data 14.11.2013 4. Data i òrgan; que haurà de dir la data d'aprovació definitiva i l'alcaldessa. Instruït l'expedient d'acord amb els informes de la Intervenció i Secretaria generals de l'Ajuntament, el que es disposa als articles 1, 114, 159 i concordants del Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, que aprova el Text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic; l'article 105.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i les facultats del ple municipal conforme la disposició addicional segona del RDL 3/2011, de 14 de novembre. S'acorda: 3 Primer. Resoldre les reclamacions presentades durant el període d'exposició pública dels Plec de condicions tècniques particular del contracte harmonitzat de neteja de dependències municipals de l'Ajuntament de Badia del Vallès i aprovar definitivament el Plec de Condicions Tècniques Particulars consolidat, que adjunt s'annexa al present acord, i que integra les rectificacions assenyalades a la part expositiva d'aquest acord, per les raons i motivació igualment expressades, tot de conformitat amb l'article 105.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre i la resta de legislació expressada. Segon. Convocar de nou el corresponent procediment obert per a l'adjudicació i atorgar un nou període per a la presentació de proposicions pels licitadors interessats de 40 dies naturals, a comptar des de la data d'enviament de remissió de la rectificació de l'anunci de licitació al Diari Oficial de la Unió Europea, de conformitat amb la reducció de terminis prevista a l'article 159 del RD Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, i com a millor garantia dels principis que regulen la contractació pública per a tots els licitadors interessats; i publicar les rectificacions de termini escaient als diaris oficials i el perfil del contractant." 2. APROVACIÓ MODIFICACIÓ QUADRE D'INVERSIONS 2013 El secretari llegeix la proposta d'acord. L'alcaldessa dona la paraula al senyor Juan Antonio Lancho regidor d'economia que diu: "Básicamente lo que estamos haciendo hoy aquí es recoger todos los recursos económicos que tenemos destinados al capítulo 6, y reorganizarlo en función de criterios de necesidad y priorización. Tenemos pendiente un PUOSC, que yo creo que es importante, que viene de la legislatura pasada ya y que tiene que ser ejecutado dentro del 2014-2015 que es el de Mediterráneo, y afortunadamente es una de las partidas más importantes con 345 mil euros, la mayoría de ellos subvencionados vía Generalitat de Catalunya y con una aportación propia también. Afortunadamente como he dicho tenemos la confirmación del dinero que nos llegará de la Diputación de Barcelona para el año 2014 de 218 mil euros para el Mercado Municipal y su entorno, que es otra de las grandes inversiones que vamos ha tener, y yo creo que con esto más la inversión que se podrá realizar con recursos propios en vía pública es un buen cuadro de inversiones, gracias." L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Carme Mateu regidora del grup municipal de Convergència i Unió que diu: "Gràcies senyora Presidenta. Aquesta decisió ha d'estar fonamentada en les necessitats reals d'aquest Municipi, atur, via pública, estalvi, estre d'altres, en conseqüència considerem que s'ha de tenir molta cura en decidir els diners que destinem a millorar les nostres infraestructures i els nostres espais públics sense augmentar l'endeutament, i mantenir la capacitat d'inversió a l'alçada de les circumstàncies." L'alcaldessa dona la paraula al senyor Argueta regidor del grup municipal d'ICV-EUiA que diu: "Gracias senyora alcaldesa. Hace escasamente una semana se nos presentó el cuadro de inversiones que aprobaríamos este Pleno y durante la mañana de hoy se nos ha notificado también lo que ha hecho referencia el señor regidor de Urbanismo y Medio Ambiente, sobre las inversiones el año que viene entorno al Mercado Municipal. Como siempre decimos lo mismo es que no son las formas para debatir el cuadro de inversiones y no responden a la realidad que estamos viviendo como ciudad de angustia y de desesperación por los efectos de la crisis. Es una dejadez del Municipio, y como creemos que esto no es cierto, lo que nos dicen, votaremos en contra. Seguidament l'alcaldessa dona la paraula al senyor Quim Duran regidor del grup municipal de l'AEB que diu: "Gràcies senyora alcaldessa. Des de l'Alternativa d'Esquerres per Badia sempre hem defensat la participació ciutadana com a mínim en una partida tant important com el quadre d'inversions, i no donarem suport a cap modificació del quadre d'inversions que no contempli que la ciutadania pugui decidir en que es gasten els seus propis diners. A més, ens trobem amb la paradoxa que el govern fa dictaminar de forma irregular i com a mínim heterodoxa, una modificació al mateix temps que transmet la informació a la resta de la 4 oposició sense respectar les 48 hores mínimes legals exigibles per a poder dictaminar i que finalment passi pel Ple municipal. Molt probablement a començaments de 2014 ens tornarem a trobar debatin la modificació del quadre d'inversions que avui es vol aprovar, gracies." L'alcaldessa dona la paraula a la senyora Antonia Escriva regidora del grup municipal del Partit Popular que diu: "Gracias senyora Alcaldesa. Las prioridades y las necesidades en este Municipio en cuanto a viabilidad pública todos estamos de acuerdo en que son necesarias, urgentes y de rápida ejecución. El Mercado llevamos mucho tiempo esperando esta concesión de la Diputación con lo cual bienvenida sea y ya es hora de empezar ha hacer