ACTA NÚM. 13/2009 ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA CELEBRADA PEL PLE MUNICIPAL DE L'AJUNTAMENT DE BADIA DEL VALLÈS EL DIA 25 DE NOVEMBRE DE 2009 Badia del Vallès, vint-i-cinc de novembre de dos mil nou. El Ple de la corporació quan son les divuit hores i trenta-cinc minuts, es reuneix a la sala de sessions de l'edifici de l'Ajuntament, en sessió ordinària sota la presidència de l'Alcaldessa senyora Eva Menor Cantador. Hi concorren els regidors següents: Juan Antonio Lancho Aceituno PSC Raquel Gracia Peral PSC David Sanuy Sales PSC Montserrat Carbonell Rosell PSC Montserrat Jiménez Molina PSC Isabelo Pacheco Sáez PSC Antonio Sabariego Guerrero PSC Pau Domínguez García PSC Montserrat Domínguez Garcia PSC Sergio Escribano García AEB Juan Antonio Pérez Jiménez AEB Montserrat Montañés Navarro AEB Antònia Escrivà Castellanos PP Eusebio Argueta Chica ICV-EUiA Assistits per la secretària senyora Carme Coll Gaudéns que certifica, i amb la presència de l'interventor, senyor Esaú Soto Martínez. Excusa la seva assistència els senyors Mercedes Bermúdez López. La Sra. Marta Figueras s'incorpora a les 19:10 hores, en el debat del punt cinquè. Oberta la sessió per l'Alcaldessa amb el quòrum necessari, es procedeix a resoldre els assumptes de l'ordre del dia, adaptant-se els següents acords: 1. ACTA SESSIÓ ANTERIOR S'aprova sense necessitat de lectura l'acta de la sessió que va tenir lloc el dia 28 d'octubre, atès que tots els membres del consistori disposaven del text abans de la sessió. 2. CONEIXEMENT RESOLUCIONS ALCALDIA L'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Eusebio Argueta, del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Me gustaría preguntar sobre la resolución 905 ó 26 en el orden cronológico, que es este pla de recollida selectiva, a ver de qué va este programa. Y de la resolución 27 y 28 que son muy parecidas, y también me gustaría preguntar de una serie de resoluciones, que estas se las he enviado a la mayoría de regidores y portavoces, sobre unas generaciones de crédito que hay, de las resoluciones 916, 919, 920, 932, 936, 941..." L'alcaldessa diu: "Pot repetir les resolucions, si us plau?" Continua el senyor Eusebio Argueta, del grup municipal d'ICV-EUiA: "Claro que si, las repito. La 906/09, 919/09, 920/09, 932/09, 936/09, 941/09 y 944/09. Ya está". 1 Seguidament pren la paraula la senyora Antonia Escrivà, del grup municipal del PP, que diu: "Mi pregunta va en torna a las resoluciones números 55 y 64. La 55, estas horas extraordinarias efectuadas en concepto de qué. Y la 64, que tipo de responsabilidad civil entendemos que es por daños a su vehículo, pero que tipo de daños o causados por qué". L'alcaldessa diu: "Sino hi ha més preguntes passarem a contestar. Sobre la 906/09, el senyor Juan Antonio Lancho te la paraula". Intervé el senyor Juan Antonio Lancho, tinent d'alcalde d'Acció Territorial, Medi Ambient, Promoció Econòmica i Via Pública, que diu: "La resolució se refiere al nuevo concurso, bueno a una de las partes del nuevo concurso, no tiene más. Pero si quieres te paso el decreto y os lo mirais". L'alcaldessa diu: "Totes les resolucions relacionades a generació de crèdits, si vols aclarir...el senyor David Sanuy te la paraula". Intervé el senyor David Sanuy, tinent d'alcalde d'Economia, que diu: "Bàsicament son tota una sèrie de subvencions que cada any per aquestes dates sempre ha d'haver una generació de crèdit de tota una sèrie de subvencions que es sol.liciten, any rere any, i que com no estan contemplades directament dins del pressupost, perquè son subvencions que arriben o no, doncs es genera el crèdit per a poder fer ús, i dedicar-les als programes adients". L'alcaldessa diu: "Doncs quedaria la 55, que és respecte les hores extraordinàries del conserge". Respon el senyor David Sanuy: "Tots els conserges cada mes tenen una quantitat d'hores extraordinàries degut a l'ampliació de l'horari dels col.legis. És una hora extra que fan cada dia, que venen abonades. Una altra cosa és que en ocasions venen en l'expedient de variacions de nòmina, i en ocasions venen per separat. Però cada mes tenen aquesta percepció". L'alcaldessa diu; "La 27 i la 28 que és relacionat amb temes de salut..." Pren la paraula la senyora Raquel Gracia, tinenta d'alcalde d'Acció Social i Cultural, que diu: "De Serveis Socials, si. Son el reforç que ens han posat per a la realització dels PIAS, les dues persones que venen a fer-ho, suposo que necessiten aprovar la compatibilitat perquè potser fan activitat en un altre lloc que no sigui l'Ajuntament. Son aquestes dues persones". L'alcaldessa diu: "Quedaria per últim el tema de la responsabilitat patrimonial. Te la paraula la senyora Montserrat Carbonell". Intervé la senyora Montserrat Carbonell, tinenta d'alcalde de Governació i Serveis Generals, que diu: És un incident que va haver al mercat, va caure una miqueta del sostre que va anar a parar en mig del cotxe, i va demanar els perjudicis que li va ocasionar això". Seguidament pren la paraula la senyora Montserrat Montañés, del grup municipal de l'AEB, que diu: "Jo a la resposta de la Raquel Gracia volia fer una pregunta. Estem parlant de la gent que ve a fer el suport per a signar els PIAS o de treballadores de la casa que van a fer un contracte amb la Corporació sanitària, perquè jo ho havia entès al revés. Jo havia entès que hi dues treballadores de la casa que s'han adscrit a aquesta possibilitat de ser contractades pel Parc Taulí". Pren la paraula la senyora Raquel Gracia, tinenta d'alcalde d'Acció Social i Cultural, que diu: "Aquestes dues persones no son treballadores de la casa, son les dues de reforç que venen. Aquestes no son treballadores d'aquí." Intervé el senyor Eusebio Argueta, del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Me gustaría preguntar también sobre la resolución 923, que va relacionada a una serie de expedientes sancionadores, y me gustaría saber cuantos expedientes son, si son muchos o pocos,o es uno". 2 L'alcaldessa diu: "Els expedients estan a Secretaria, els podia haver consultat. De tota manera, no se si la regidora te la informació de tots els expedients...o els regidors de Territori, però li farem arribar la informació, perquè suposo que seran un munt de sancions i ara mateix no les tindran en el cap". La Corporació es dóna per assabentada de les següents resolucions de l'Alcaldia: 1. Núm. 880/09, de nomenar funcionària interina la senyora Susana Marcos Rodriguez, amb la categoria d'auxiliar de manteniment-conserge, per situació de permís concedit al senyor Laurentino Garcia Martín, no abans del dia 6 d'octubre i fins la reincorporació del treballador substituït. 2. Núm. 881/09, d'acceptar la renúncia de la llicència d'OVP atorgada a diferents sol.licitants per a la instal.lació de parades durant la festa major. 3. Núm. 882/09, de concessió de llicència urbanística núm. 2009/098, a la senyora Jacquelin Tomás Vera. 4. Núm. 883/09, d'inscripció, de l'entitat denominada "Club Esportiu Abada Capoeira Vallès" al Registre Municipal d'Entitats i Associacions, amb el número EAC 118-09. 5. Núm. 884/09, de convocatòria de la Junta de Govern Local pel dia 16 d'octubre de 2009. 6. Núm. 885/09, d'incoar expedient de baixa al padró municipal per inscripció indeguda, atesa la sol.licitud que ha presentat el senyor Lassana Tandjigora. 7. Núm. 886/09, d'acceptar la subvenció de 52.152,00 euros atorgada per la Diputació de Barcelona en el marc del programa de reforç dels serveis locals d'ocupació. 8. Núm. 887/09, d'ajudicar a Fundació per la Pau, el contracte de l'exposició itinerant "La violència que acceptem", en el marc de l'oferta d'accions de sensibilització que la Diputació de Barcelona ofereix als ajuntaments, per un import total de 450,00 euros. 9. Núm. 888/09, d'aprovar les bases del premi 25 de novembre, dia internacional contra la violència vers les dones, i aprovar el document comptable A per import de 675,00 euros per fer front al pagament dels premis. 10. Núm. 889/09, de fer efectiva la baixa per inscripció indeguda de la senyora Maria Rodriguez Varmisa i finalitzar l'expedient núm. 51/07, d'acord amb l'informe del Consell d'Empadronament. 11. Núm. 890/09, de fer efectiva la baixa per inscripció indeguda del senyor Manuel Olivera Ventura i finalitzar l'expedient núm. 20/07, d'acord amb l'informe del Consell d'Empadronament. 12. Núm. 891/09, de fer efectiva la baixa per inscripció indeguda del senyor Juan F. Luque Rueda i finalitzar l'expedient núm. 14/09, d'acord amb l'informe del Consell d'Empadronament. 13. Núm. 892/09, de fer efectiva la baixa per inscripció indeguda del senyor Emilio Polo Tesan i finalitzar l'expedient núm. 15/09, d'acord amb l'informe del Consell d'Empadronament. 14. Núm. 893/09, de fer efectiva la baixa per inscripció indeguda del senyor Angel Colomera Escalona i finalitzar l'expedient núm. 16/09, d'acord amb l'informe del Consell d'Empadronament. 15. Núm. 894/09, de fer efectiva la baixa per inscripció indeguda del senyor Abderrahim Ajbar i altre i finalitzar l'expedient núm. 18/09, d'acord amb l'informe del Consell d'Empadronament. 16. Núm. 895/09, de fer efectiva la baixa per inscripció indeguda del senyor Manuel Rocamora Bautista i finalitzar l'expedient núm. 19/09, d'acord amb l'informe del Consell d'Empadronament. 3 17. Núm. 896/09, d'aprovar el reconeixement d'obligacions per un import de 4.512,82 euros corresponents a la compra de 600 targetes t10 1 zona. 18. Núm. 897/09, d'estimació d'al.legacions interposades, referent a sancions per infraccions de trànsit diferents persones, i notificar-ho a l'OALGT. 19. Núm. 898/09, d'imposar sanció per infracció de les normes de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària a diferents infractors, segons la proposta núm. 09045119. 20. Núm. 899/09, d'imposar sanció per infracció de les normes de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària a diferents infractors, segons la proposta núm. 09047606. 21. Núm. 900/09, d'imposar sanció per infracció de les normes de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària a diferents infractors, segons la proposta núm. 09046321. 22. Núm. 901/09, d'incoar expedient de baixa al padró municipal per inscripció indeguda, atesa la sol.licitud que ha presentat la senyora Concepción Pérez Lorenzo. 23. Núm. 902/09, de nomenar funcionària interina la senyora Susana Marcos Rodriguez, amb la categoria d'auxiliar de manteniment-conserge, per situació de permís concedit al senyor Ginés Sánchez Amo, no abans del dia 14 d'octubre i fins la reincorporació del treballador substituït. 24. Núm. 903/09, de concessió d'una bestreta per import de 2.400,00 euros, al senyor Alberto Garcia Garcia, sense interès i a compte de les retribucions al llarg dels 24 mesos posteriors a la seva concessió. 25. Núm. 904/09, d'autoritzar la instal.lació d'una mesa de promoció a l'empresa VPDSL durant el dia 22 d'octubre, per a dur a terme una promoció en el mercat municpal. 26. Núm. 905/09, d'aprovar el Pla de desplegament de la recollida selectiva de la fracció orgànica dels residus municipals. 27. Núm. 906/09, de reconèixer a la senyora Mónica Lizandra Santiago la comptabilitat per realització al Consorci Sanitari Parc Taulí, de les activitats de col.laboració en el projecte de gestió dels Plans Individuals d'Atenció. 28. Núm. 907/09, de reconèixer a la senyora Dolores Albadalejo Domene la comptabilitat per realització al Consorci Sanitari Parc Taulí, de les activitats de col.laboració en el projecte de gestió dels Plans Individuals d'Atenció. 29. Núm. 908/09, de concessió de llicència urbanística núm. 2009/070, a Junta de Compensació Sector Sant Pau de Riu Sec. 30. Núm. 909/09, de disposició de les vacances pendents de gaudir del senyor José Manuel Alejandre Medina. 31. Núm. 910/09, de disposició de les vacances pendents de gaudir del senyor José Fernández González. 32. Núm. 911/09, d'autoritzar la concessió d'una reserva d'estacionament a la senyora Maria Josefa Muñoz Garcia, davant el núm. 26-28 de l'av. Mediterrània. 33. Núm. 912/09, de convocatòria de la Junta de Govern del dia 23 d'octubre de 2009. 4 34. Núm. 913/09, de desestimació de les al.legacions formulades, sancionar per infraccions de trànsit diferents persones, i notificar-ho a l'OALGT. 35. Núm. 914/09, de concessió de targeta d'aparcament individual per a persones amb disminució, modalitat titular no conductor, a la senyora Maria Carmen Castaño Machado. 36. Núm. 915/09, d'imposar sanció per infracció de les normes de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària a diferents infractors, segons la proposta núm. 09048776. 37. Nüm. 916/09, d'aprovar l'expedient núm. 39/2009, de generació de crèdits a partides pressupostàries de l'exercici de 2009. 38. Núm. 917/09, de concessió d'ajuts de fons social a diferents treballadors que ho havien sol.licitat, corresponents al mes d'octubre. 39. Núm. 918/09, de convocatòria del ple de l'Ajuntament pel dia 28 d'octubre de 2009. 40. Núm. 919/09, d'aprovar l'expedient núm. 42/2009, de generació de crèdits a partides pressupostàries de l'exercici de 2009. 41. Núm. 920/09, d'aprovar l'expedient núm. 41/2009, de generació de crèdits a partides pressupostàries de l'exercici de 2009. 42. Núm. 921/09, d'acceptar la subvenció de 6.000,00 euros atorgada per l'Oficina de Promoció de Polítiques d'Igualtat Dona-Home destinada al desplegament del programa d'Agents Locals d'Igualtat. 43. Núm. 922/09, d'incoar expedient de baixa al padró municipal per inscripció indeguda, atesa la sol.licitud que ha presentat la senyora Adoración Lopez Pacho. 44. Núm. 923/09, de deixar sense efecte diferents expedients sancionadors, incoats per infraccions de circulació, i procedir a l'arxiu sense declaració de responsabilitat per haver-se produït errades de tramitació. 45. Núm. 924/09, Núm. d'estimació d'al.legacions interposades, referent a sancions per infraccions de trànsit diferents persones, i notificar-ho a l'OALGT. 46. Núm. 925/09, de desestimació de les al.legacions formulades, sancionar per infraccions de trànsit diferents persones, i notificar-ho a l'OALGT. 47. Núm. 926/09, d'autoritzar la renovació d'una reserva d'aparcament al senyor Sergio Hernández López, davant el núm. 25 de l'av. Cantàbric. 48. Núm. 927/09, de desestimació de les al.legacions formulades, sancionar per infraccions de trànsit diferents persones, i notificar-ho a l'OALGT. 49. Núm. 928/09, de concessió de targeta d'aparcament individual per a persones amb disminució, modalitat titular no conductor, a la senyora Maria Antonia Ferrer López. 50. Núm. 929/09, Núm. d'estimació d'al.legacions interposades, referent a sancions per infraccions de trànsit diferents persones, i notificar-ho a l'OALGT. 51. Núm. 930/09, d'acceptar l'aportació de 4.000,00 euros de la Caixa de Pensions de Barcelona, per a dur a terme el projecte "Suport en l'alimentació per a famílies monoparentals". 5 52. Núm. 931/09, d'atorgar bonificacions del 50% de reducció de la taxa d'escombraries, i atorgar l'exempció segons el cas, a diferents contribuents. 53. Núm. 932/09, d'aprovar l'expedient núm. 40/2009, de generació de crèdits a partides pressupostàries de l'exercici de 2009. 54. Núm. 933/09, de variacions de la nòmina del personal, corresponents al mes d'octubre de 2009. 55. Núm. 934/09, de abonar hores extraordinàries efectuades durant el mes passat als conserges del CEIP. 56. Núm. 935/09, de convocatòria de la Junta de Govern pel dia 30 d'octubre de 2009. 57. Núm. 936/09, d'aprovar l'expedient núm. 43/2009, de generació de crèdits a partides pressupostàries de l'exercici de 2009. 58. Núm. 937/09, d'incoació d'expedient de responsabilitat patrimonial número 10/2009, atesa la sol·licitud de la senyora Concepción Moreno Becerra, per la caiguda que va patir ocasionada presumptament per mal estat de la vorera. 59. Núm. 938/09, de delegar les facultats per a prestar consentiment matrimonial a favor de la tinent d'alcalde quarta, senyora Montserrat Carbonell Rosell. 60. Núm. 939/09, de concessió de llicència per a la tinença de gos potencialment perillós, al senyor Jorge Botella González. 61. Núm. 940/09, de concessió de llicència per a la tinença de gos potencialment perillós, a la senyora Marta Ortega Vázquez. 62. Núm. 941/09, d'aprovar l'expedient núm. 45/2009, de generació de crèdits a partides pressupostàries de l'exercici de 2009. 63. Núm. 942/09, d'autoritzar la transmissió de la llicència d'autotaxi núm. 5 a favor del senyor Antonio Miguel Garcia. 64. Núm. 943/09, d'incoació d'expedient de responsabilitat patrimonial número 11/2009, atesa la sol.licitud de la senyora Lucia Cuesta González, per danys soferts en el seu vehicle. 65. Núm. 944/09, d'aprovar l'expedient núm. 44/2009, de generació de crèdits a partides pressupostàries de l'exercici de 2009. 66. Núm. 945/09, disposició de les vacances pendents del senyor Gabriel Zubizarreta Ortega. 67. Núm. 946/09, disposició de les vacances pendents de la senyora M. Carmen Sanchez Solé. 68. Núm. 947/09, disposició de les vacances pendents de la senyora Teresa Pérez Postiguillo. 69. Núm. 948/09, d'autoritzar l'OVP a la senyora M. Angeles Priego Hernández els dies 30 i 31 d'octubre, per a la instal.lació d'una parada de 4 m.2 per a la venda de castanyes. 70. Núm. 949/09, de concessió d'una bestreta per import de 600,00 euros, al senyor José Luis Soto Martínez, sense interès i a compte de les retribucions de la paga extra de Nadal. 3. NOMENAMENT JUTGE DE PAU SUBSTITUT 6 Un cop llegida la proposta, l'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Eusebio Argueta, del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Nuestro grupo votará a favor de este punto". Pren la paraula la senyora Antonia Escrivà, del grup municipal del PP, que diu: "Teniendo en cuenta que el Sr. Fernando Domínguez ha sido regidor, primer teniente de alcalde de esta casa, y que a nivel personal considero que es una persona equilibrada y que siempre ha sabido estar en su sitio, teniendo en cuenta que este señor tiene dos hijos que son regidores en este Consistorio, a pesar de su buen hacer demostrado, consideramos que posiblemente no sea ético, bajo nuestro punto de vista, siempre es discutible, que esta persona por su vinculación tanto al partido que gobierna este Ayuntamiento, como con los regidores que hay en esta sala, no nos parece correcto. Por tanto, la votaremos en contra". Seguidament intervé el senyor Sergio Escribano, del grup municipal de l'AEB, que diu: "Nosaltres ens abstindrem en aquest punt. I la nostra argumentació és que sabem que es van presentar dues persones, i que finalment l'equip de govern proposa el senyor Domínguez. Nosaltres no tenim absolutament res en contra del senyor Domínguez, però considerem que no se'ns ha deixat participar, no hem participat en absolut de fet en aquest procés de selecció i no sabem quins criteris s'han fet servir a l'hora de prioritzar un candidat sobre un altre, tot i que celebrem que finalment tinguem jutge de pau substitut, que fins ara no l'havíem tingut". L'alcaldessa diu: "A veure, primer, el fet d'excloure a una persona per la seva vincul.lació política, ni que sigui del PSC ni que sigui de qualsevol partit polític, nosaltres no considerem que hagi de ser un obstacle o un valor afegit a l'hora de determinar quina és la proposta que es fa des de l'Ajuntament per a ocupar aquest càrrec. S'han presentat dues persones, una és una noia jove de Terrassa, i l'altra és una persona d'aquesta ciutat. Tenint en compte l'esperit de la figura del jutge de pau substitut, que no ha de ser necessàriament una persona amb coneixement tècnics o jurídics, sinó que ha de ser una persona amb coneguda solvència personal, perquè normalment la majoria dels processos que es porten dintre del Jutjat de Pau son processos de conciliació, que no son procediments judicials, considerem que és molt més adient una persona del territori, sobretot una persona que conegui els nostres veïns i veïnes, que pugui en un moment donat servir de mediador en un determinat conflicte veïnal. El fet de que no s'hagi donat més informació a l'oposició de tot el procés, doncs la veritat és que ha sigut en última hora la presentació dels candidats, llavors en el moment en el que es plantegi el nomenament del jutge de pau titular, en aquest cas intentarem fer-lo d'una altra manera sempre que els termes ens ho permetin. El jutge de pau substitut el que haurà de cobrir es les absències del titular, principalment les vacances, les baixes que pugui esdevenir en el funcionament normal del Jutjat de Pau, i nosaltres hem considerat que de les dues persones, pel fet que és una persona del territori i que bàsicament coneix la realitat del nostre municipi, és una valor que s'ha de tenir en compte en la figura del jutge de pau. I per això hem fet aquesta proposta, que és una proposta que es fa al Tribunal Superior de Justícia ja que és qui fa el nomenament, no el fa l'Ajuntament, perquè no és un lloc de l'Ajuntament, sinó que és del poder judicial". Es procedeix a la votació de la proposta presentada, que s'aprova per 12 vots a favor (PSC, ICV- EUiA), 3 abstencions (AEB) i 1 en contra (PP). S'acorda: Finalitat el període de quatre anys pel qual estava nomenat el Jutge de Pau substitut, de conformitat amb el que preveuen els articles 4, 5 6 i 7 del Reglament 3/1995, de 7 de juny, dels jutges de pau, s'inicià procediment per a la nova elecció de jutge/sa de pau substitut per Resolució de l'Alcaldia núm. 850/2009. Atès que durant el termini de quinze dies hàbils comptats a partir de la publicació de l'anunci de convocatòria al BOP número 244 del dia 10 d'octubre de 2009, s'han presentat dues sol.licituds. 7 Examinada la documentació i les circumstàncies personals de capacitat i incompatibilitat de cadascun dels sol.licitants, segons estableix l'article 1.2 i 13 del Reglament de Jutges de Pau i els articles 389i 397 en relació al 102 de la Llei Orgànica del Poder Judicial. S'acorda: Primer: Proposar el nomenament per ocupar el càrrec de Jutge de Pau substitut a Badia del Vallès, a favor del Sr. Fernando Domínguez Pérez. Segon: Notificar el present acord al Jutge Degà de Cerdanyola del Vallès per tal que doni trasllat de la proposta a la Sala de Govern del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. Tercer: Comunicar l'acord a tots els interessats en el procediment. 4. RESERVA FACULTATS ENVERS ORGT La secretària dóna lectura de la proposta presentada. Seguidament l'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Eusebio Argueta, del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Este grupo municipal que represento votará a favor de este punto". A continuació intervé el senyor Sergio Escribano, del grup municipal de l'AEB, que diu: "Nosaltres en aquest punt constatem que l'Ajuntament el que vol es reservar una sèrie de facultats a efectes de recaptació tributària municipal, i fins aquí tot bé, perquè l'Ajuntament pot filar més prim a l'hora d'aconseguir el que diu el punt, beneficis fiscals o anul.lació total o parcial de liquidacions, etc. Nosaltres vam demanar que si existia algun tipus de documentació, algun protocol d'actuació que tingués l'Ajuntament per a fer tot això que explica el punt, i no caure en l'arbitrarietat. Es a dir, que a un veí se li concedís una determinada bonificació fiscal, una determinada exempció, un determinat benefici al cap i a la fi, i a un altre veí que estigués en les mateixes condicions, no es caigués en l'error de no concedir-li. Hem demanat aquesta documentació que encara no ens ha arribat, i nosaltres ens abstindrem en aquest punt, tot i que encara continuem esperant aquesta documentació, aquest protocol si se li pot dir així d'actuació, per no caure en l'arbitrarietat". L'alcaldessa diu: "Més que res el tema dels impostos municipals, s'aproven en les OOFF, tot el que és la tramitació, exempció, bonificacions, els documents que son necessaris per a atorgar determinats tipus de bonificacions i exempcions és el full de ruta, a més és que la Llei no ho permet d'una altra manera. De tota manera li passo la paraula al senyor David Sanuy perquè concreti més la informació". Intervé el senyor David Sanuy, tinent d'alcalde d'Economia, que diu: "Els criteris que es fan servir per donar o treure bonificacions, estan marcats per les OOFF que s'aproven cada any. En qualsevol cas, l'acord que s'arriba en el Ple d'avui és un pur formalisme en el sentit de que fins ara l'Ajuntament és qui té les potestats, no és la Diputació. Una altra cosa és que hi ha delegades una sèrie de funcions a l'hora de la recaptació que les té la Diputació per no haver d'anar abocant cada vegada que s'hagi de fer d'ofici, aplicar uns criteris que la Diputació de Barcelona no necessàriament ha de conèixer, per aplicar aquests criteris directament com a Ajuntament, es fa aquest acord per no haver d'estar abocant cada vegada el decret de delegació de la gestió del cobrament dels tributs, però els criteris estan marcadíssims perquè el posem directament en aquest Ple municipal en les OOFF cada any. No hi ha cap altre criteri ni cap altre protocol que marqui quin és el sistema pel qual es bonifica o no. Els criteris estan marcats dins de les OOFF". A continuació intervé el senyor Sergio Escribano, del grup municipal de l'AEB, que diu: "En tot cas, tal qual expliques llavors el que no entenem és quin sentit té demanar això. Es a dir, si l'Ajuntament delega certes funcions a la Diputació de Barcelona, quin sentit té recuperar aquesta sèrie de funcions si el que anem a fer és exactament el que faria la Diputació de Barcelona. Es a dir, aplicar el que ja diuen les OOFF". 8 Intervé el senyor David Sanuy, tinent d'alcalde d'Economia, que diu: "Si, és molt senzill. Hi ha casos en els quals segurament la Diputació de Barcelona no sap si aquesta persona X té dret o no té dret a una bonificació, perquè ha de justificar-ho documentalment. Aquesta justificació la porta l'Ajuntament. Quan l'Ajuntament resol ha de fer un decret abocant la delegació de la gestió tributària per a aquest cas, per després resoldre. Per no haver d'estar fent aquests decrets d'avocació de dir la Diputació no ho fa, ho fem nosaltres, es firma aquest acord. Perquè d'ofici directament, l'Ajuntament ho pugui resoldre. La Diputació de Barcelona, el ORGT no farà la gestió de la recepció de la documentació, perquè ells tenen uns criteris i en base a aquests criteris fan la recaptació. El fet de poder fer la bonificació amb la documentació que arriba a l'Ajuntament, és l'Ajuntament qui acaba resolent. Després envia el que hagi d'enviar, a l'ORGT. Per no haver d'estar fent en cada cas aquesta avocació de delegacions, es fa directament amb aquest acord". Pren la paraula la senyora Montserrat Montañés, del grup municipal de l'AEB, que diu: "Nosaltres el que havíem entès en això era que l'Ajuntament te la possibilitat d'establir terminis per a liquidar deutes d'impostos municipals. Si? Aquesta és una de les funcions d'aquesta delegació. Entre d'altres coses també diu que hi ha la possibilitat l'aprovar l'anul.lació total o parcial d'un deute. Això nosaltres encara no ho hem sabut trobar a les OOFF. Sí sabem quin criteris ha de reunir una persona que vol una bonificació o per la quota del poliesportiu. Però no hem trobat a les OOFF que estan aprovades, com aquestes liquidacions que aquí es planteja poder fer a termini, estan plantejades, es a dir, jo entenc que un ciutadà té un deute d'IBI de diversos anys, pot presentar-se a l'Ajuntament i demanar liquidar aquell deute en un seguit de terminis. Aquests terminis s'han d'establir en algun lloc. Algú ha de decidir com aquella liquidació del deute es farà en quants terminis, en quina fracció, quin import mínim ha d'abonar aquella persona. Igualment, quan l'administració local decideix anul.lar total o parcialment un deute. Això és el que nosaltres no hem sabut trobar en les OOFF. Entenem que això és positiu que es faci des de l'administració local, però el que ens preocupa és sota quins criteris es podran fer, especialment aquestes dues qüestions, la liquidació parcial de deutes, o l'anul.lació total o parcial d'un deute". Intervé el senyor David Sanuy, tinent d'alcalde d'Economia, que diu: "L'anul.lació total o parcial d'un deute, ve generalment vinculada a un informe de Serveis Socials, això per una banda. El que és el fet del prorrateig del pagament, el fet de que algú degui X diners i els vulgui pagar en diferents terminis, va vinculat directament amb el fet de dir, en el fons tant ens fa el temps que trigui però el cas és que pagui. El criteri que s'aplica és les majors facilitats al ciutadà possibles perquè aquest deute que pugui tenir l'administració es correspongui, de la mateixa manera que hi ha molts impostos i taxes de l'Ajuntament que es poden prorratejar directament, que es poden pagar en diferents terminis, això està pactat dintre de diferents Comissions Informatives i dins de diferents àmbits, i dins de les pròpies OOFF. També està marcat quins son els que es poden prorratejar i quins no. L'objectiu al final és el fet de que allò que s'ha de recaptar es recapti perquè a les arques de l'Ajuntament estigui. Amb les majors facilitats possibles al ciutadà o ciutadana que té aquest deute. I el que fa a la part de l'anul.lació del deute? Això sempre en general, va vinculat a un criteri que marca Serveis Socials amb diferents qüestions. No hi ha cap altra". Intervé el senyor Sergio Escribano, del grup municipal de l'AEB, que diu: "Entendrem que tot això no està escrit a les OOFF. Hi deu constar en algun lloc, i nosaltres és la informació que demanàvem. Simplement per a poder valorar aquest tema". L'alcaldessa diu: "De tota manera, la possibilitat del fraccionament dels impostos és una cosa que està recollida per llei, no és una cosa que tingui l'Ajuntament la potestat de decidir si es fracciona o no es fracciona. Penso que és la Llei General Tributària que ho permet, és un dret que té el contribuent de demanar el fraccionament del deute. Nosaltres el que hem aplicat és la possibilitat de pagament de la persona. La persona decideix o proposa quina és la possibilitat que té d'arribar al pagament, i aquesta proposta és la que ens fa arribar l'ORGT i nosaltres aprovem el fraccionament en base normalment a lo que el contribuent proposa, perquè una persona pot pagar en fraccionaments de 5 euros, i hi ha persones que proposen fraccionaments de dos pagaments, i las persones ho fan en funció de la seva situació econòmica. Nosaltres en principi no demanem, perquè el fraccionament dels deutes és un dret que està recollit en una llei, nosaltres no podem 9 decidir si es fracciona o no es fracciona, el contribuent té dret a fraccionar el seu pagament. De tota manera si el que volem es veure tècnicament com es desenvolupa, i si hi ha mancances de criteris que probablement no sigui el cas, nosaltres tota la informació tècnica no la disposem en aquest moment. Tornem a parlar-ho i fem una sessió tècnica en la que s'expliqui com s'articula tot aquest procés". Intervé a continuació la senyora Montserrat Montañés, del grup municipal de l'AEB, que diu: "Només es per a modificar la nostra intenció de vot, i votarem a favor". Es procedeix a la votació de la proposta presentada, que s'aprova per unanimitat de tots els membres presents del Consistori. S'acorda: El Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat per reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, atribueix als municipis les facultats de gestió, liquidació, inspecció i recaptació dels tributs i altres ingressos de dret públic, la titularitat dels quals els hi correspon, preveient-se a l'article 7.1 de l'esmentat text legal que dites facultats es podran delegar en altres Entitats locals en quin territori estigui integrat el Municipi. També l'article 8 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat per reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març preveu fórmules de col·laboració entre Entitats locals, diferents de la delegació de funcions, per a la gestió, liquidació, inspecció i recaptació dels tributs i demés ingressos de dret públic municipals. A l'empara del que autoritza la normativa vigent i vist l'abast de la col·laboració que la Diputació de Barcelona ofereix als Ajuntaments de la província, en matèria de gestió dels seus ingressos, realitzada per l'Organisme de Gestió Tributària, (ORGT) aquest Ajuntament amb anterioritat ha acordat delegar en la Diputació un conjunt ample de funcions de liquidació, i recaptació dels seus ingressos. L'anàlisi de la multiplicitat de funcions integrants de la gestió tributària, que va ser delegada amb caràcter general en la Diputació de Barcelona, aconsella clarificar la possibilitat que determinades actuacions de recaptació i gestió dels ingressos de dret públic municipals es duguin a terme pels serveis municipals i s'aprovin pels òrgans de l'ajuntament competents, ateses les facultats que reserva a l'Administració delegant l'article 27 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les bases del règim local. Per tal de millorar l'eficiència de la col·laboració inter-administrativa i limitar els costos indirectes derivats del compliment d'obligacions formals dels ciutadans, S'acorda: Primer.­ Especificar que, en relació als acords municipals adoptats amb anterioritat a aquesta data, relatius a la delegació en la Diputació de Barcelona de facultats d'inspecció, gestió i recaptació d'ingressos de dret públic, l'Ajuntament es reserva la facultat de realitzar per si mateix i sense necessitat d'avocar de forma expressa la competència, les facultats d'aprovar determinades actuacions singulars de recaptació, concedir beneficis fiscals, realitzar liquidacions per determinar els deutes tributaris o aprovar l'anul·lació, total o parcial, de les liquidacions, respecte d'alguns dels tributs o ingressos de dret públic la gestió dels quals ha estat delegada en la Diputació de Barcelona, quan circumstàncies organitzatives, tècniques, o de distribució competencial dels serveis municipals, ho facin convenient. Segon.­ Notificar el present acord a la Diputació de Barcelona, als efectes escaients. 5. EXPEDIENTS 46/2009 DE MODIFICACIÓ DEL PRESSUPOST DE DESPESES MITJANÇANT TRANSFERÈNCIES DE CRÈDIT DE L'EXERCICI 2009 10 Es dóna lectura de la proposta presentada. Seguidament l'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Eusebio Argueta, del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Este es un punto que se plantea la modificación de los presupuestos en vigor, más o menos desde abril de este año llevo yo pidiendo una ejecución de los presupuestos de este ejercicio, estoy comprobando cada vez más, estoy más convencido, del desbarajuste y la falta de criterio en la ejecución de estos presupuestos, creo que el gobierno, en este caso no lo está haciendo nada bien, no está respondiendo a las necesidades actuales que realmente está viviendo nuestra ciudad. Por lo tanto, ICV-EUiA en este punto votará en contra". Seguidament intervé la senyora Antonia Escrivà, del grup municipal del PP, que diu: "Esta partida, si me equivoco luego me corrigen, esta partida se genera puesto que hay unas deudas, una cantidad pendiente de 166.000 euros correspondientes a facturas de agua, luz, etc., 27.000.000 de las antiguas pesetas. Hemos solicitado diferentes grupos políticos los recibos de estas facturas, y por lo menos a mí no me han llegado. Entendemos que esta cantidad de dinero que es importante, todos los años se está generando, y posiblemente el equipo de gobierno se tendría que plantear la decisión de programar estos gastos de alguna forma, y nosotros consideramos que esto no se ha hecho o no se ha sabido hacer, puesto que lógicamente esos recibos es un consumo que ha habido y que todos somos conscientes de que hay que pagarlo, lógicamente. Pero con una previsión, y en base a que no ha habido esta previsión, no nos ha llegado la información que hemos solicitado y que bueno, son unas facturas de 166.000 euros que hay que pagar. Eso está claro. Pero en base a estas cosas que he dicho, a la falta de información y a la falta de previsión, nosotros votaremos en contra". A continuació intervé el senyor Sergio Escribano, del grup municipal de l'AEB, que diu: "Bé, una mica amb el fil del que deia la senyora Antonia, nosaltres considerem que hi ha determinades coses del pressupost, nosaltres entenem que un pressupost és una estimació dels diners que es destinaran a cadascuna de les partides que el componen. És una estimació. Però pensem que si hi ha una cosa no que pot tenir una desviació tant exageradament gran com els 166.000 euros doncs podríem parlar dels sous dels empleats i empleades de la casa, i dels subministres. Es a dir, no podem estar dient que se'ns ha anat el pressupost amb 27 kilos amb llum, aigua, gas i gas-oil, si esteu dient això és gravíssim. Nosaltres votarem con contra també". Pren la paraula el senyor David Sanuy, tinent d'alcalde d'Economia, que diu: "Vàries qüestions. Una. Una mala execució del pressupost seria que s'estiguessin gastant coses que no s'haurien de gastar. Vigilem el que diem. El pressupost està molt marcat i la llei ens ve molt acotada a l'hora de en què es pot gastar i en què no es pot gastar, perquè com s'ha dit en diferents reunions, el pressupost és una obligació, la despesa és una obligació. L' ingrés pot ser una proposta o una intenció, però el pressupost de despeses és una obligació. Per tant, parlar de mala execució del pressupost, ojo. Una cosa és que qüestionem en què hem proposat gastar els diners i que s'estigui d'acord o no. I això és un tema polític que cadascú te la seva visió i l'equip de govern té la seva. Això per una banda. Dir que en el tema de les factures que s'han sol.licitat, en el tema de consums i tot això, que s'està preparant la documentació però que no és fàcil, i en el moment en què estigui tot preparat estarà. Però dir una cosa: a l'elaboració dels pressupostos en l'exercici passat, en les liquidacions anteriors i tal, tothom ha tingut també la documentació, i en aquesta elaboració del pressupost que farem per l'any vinent, tothom té la informació i tothom sap que és el que anirà a cada partida. Es a dir, que en el tema de subministraments també jo convido a que precisament en aquestes coses tothom té també s'ho miri de cara a que, potser si hem pressupostat malament com es diu, per a l'any vinent ho tinguem tots i totes en compte. Hem de tenir una cosa clara i això és com a casa. Els subministraments, com a casa de tothom, han tingut un increment d'un any per l'altre bastant considerable i l'Ajuntament, que no és diferent a la resta, també ha tingut i ha patit aquests increments com tothom. I això és el que provoca que hi hagi aquest deute com diu la senyora Antonia, que no és un deute sinó que es dintre dels pressuposts, doncs hi ha uns diners suficients per a fer front a aquest pagament de les factures i es fa. A mi em preocuparia que realment el que generés aquest 166.000 que s'estan dient, el que generés fos un dèficit, però es que el pressupost queda liquidat o quedarà liquidat, amb la quantitat de diners que es va 11 pressupostar. Si es van pressupostar 12.535.000 euros, aquest anys es liquidaran els 12.535.000 euros, no es liquidarà més, no hi ha un increment de la despesa corrent d'aquest Ajuntament. I en qualsevol cas, no toca a cap servei important, no és una cosa que sigui de vital importància, es a dir, els serveis funcionen normalment, s'hi posen els diners que fan falta en aquests serveis perquè políticament entenem que son serveis que han de funcionar degudament. I en aquest cas, doncs com a casa d'un s'ha de pagar la llum, s'ha de pagar l'aigua, s'ha de pagar el gas, s'ha de pagar el combustible. Res més. Gràcies". L'alcaldessa diu: "Abans de donar la paraula a la resta de grups, que quedi clar. Els 166.000 euros no son d'una factura de 166.000 euros, és un seguit de despesa que té l'Ajuntament. No significa que hagi una factura de 166.000 euros. Igual que es pot quedar curt en una previsió de despesa per un determinat servei per increment de preus, també ens ha passat aquest any que l'increment de despesa en els préstecs, en el que ens costa retornar els diners que ens deixen els bancs, tothom sap que els tipus d'interès han baixat aquest any, i això ens ha permès que potser aquests diners que ens gastaríem en pagar els interessos dels bancs no sigui el que havíem previst, i s'ha alliberat per a pagar d'altres coses que no s'havia pogut preveure el fet de que es pogués incrementar una determinada despesa. Hem de partir de la base també de que els consums dels ajuntaments, penso que no totes les factures que estan en aquesta modificació pressupostària siguin totes de consums, no tinc el detall, però suposo que hi hauran més despeses incloses dintre d'aquest import. De tota manera ja els hi facilitarem la documentació, i que a veure, en un pressupost de 12.000.000 euros, 166.000 euros sembla que no és tan important com a percentatge, ni la sensació és de que estem fent les coses tant malament com s'està dient en aquest Ple. De tota manera, donaré la paraula als grups, que l'han demanat tots". Quan son les dinou hores i deu minuts, s'incorpora a la sessió la senyora Marta Figueras, del grup municipal de CiU. L'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Eusebio Argueta, del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Yo he dicho que he pedido más o menos, la fecha exacta no la se, que desde abril vengo pidiendo una ejecución del presupuesto del ejercicio. He dicho que el gobierno municipal no está a la altura de las circunstancias que estamos viviendo en la ciudad. Si a eso lo entienden como que yo estoy haciendo una acusación pues es una acusación. Es una acusación que no está ejecutando bien el presupuesto, porque presupuestaron mal este ejercicio. Lo presupuestaron mal, eso es lo que he dicho yo. Y a partir de aquí yo me ratifico en lo que he dicho, y está grabado y constará en acta. A partir de aquí yo creo que como representante de los ciudadanos que soy, vengo exigiendo en Comisiones Informativas y en Plenos municipales, la ejecución de los presupuestos, como otros grupos municipales a los que yo he apoyado, que han pedido los recibos de suministros que se ha dicho en otros momentos". L'alcaldessa diu: "En qualsevol cas ha dit "desbarajuste en la gestión del presupuesto", que ho he apuntat". Seguidament pren la paraula la senyora Antonia Escrivà, del grup municipal del PP, que diu: "La primera cosa que volia dir està esclarida, que volia aclarir que jo en cap moment volia parlar només que d'una falta de previsió. I la segona es que tenint en compte que aquest Ple s'aprovava, perquè s'aprovarà segurament perquè sou majoria, tenint en compte que en aquest Ple s'aprovaria aquesta modificació, les factures demanades i la documentació, doncs lògicament l'haurien d'haver tingut per aquest Ple, no? Perquè clar, si demanem una cosa per consolidar o per tindre més arguments a l'hora d'un punt que es presentarà en aquest Ple i no tenim la documentació, és allò de "cierra y vámonos". Només era això, aquestes dues matisacions". Seguidament pren la paraula la senyora Marta Figueras, del grup municipal de CiU, que diu: "Gràcies, senyora Alcaldessa, disculpi el meu retard. Pel que fa a la modificació que es proposa, en els passats pressupostos de l'any passat, es a dir els que entraven en vigor aquest any, hi havia un augment per exemple d'un 40% en la despesa d'aigua, etc., i es va demanar des d'aleshores, es a 12 dir aviat farà un any, tot un desglossament de factures per saber com es podia justificar aquesta despesa del 40% d'aigua. Llavors, de 40% d'augment en les factures de l'aigua. Ara resulta que encara no ha acabat l'any i hem de fer un moviment de 166.000 euros en el mateix concepte, que sa se que no només és aigua, que també hi ha llum, també hi ha gas, etc. Però el que està clar es que, com a mínim, s'ha de justificar això d'alguna manera, i donat que l'estat de despeses sempre és el mateix, des de la meva formació tampoc entenem com pot haver-hi aquest desnivell. Per tant, nosaltres també votaríem en contra d'això. Dic també perquè no he escoltat a la resta de grups, però a partir del que diuen, entenc que estan en igual desacord que jo". A continuació pren la paraula el senyor Sergio Escribano, del grup municipal de l'AEB, que diu: "Yo sinceramente me hubiera contentado con otro tipo de respuestas. Alguna respuesta que se asemejara en algo de algún comentario que ha hecho el Sr. Sanuy en alguna reunión que hemos tenido. Cosas que se han dicho, no tenemos acta para demostrarlo pero no hace falta, y tampoco le molestará que lo diga, porque pienso que es positivo. Cosas como que ha habido una mala previsión y estamos estudiando donde se nos ha desviado el gasto, para intentar saber si ha habido un mal uso de esos consumos. Eso hubiera sido una respuesta que para nosotros hubiera estado bastante bien. Lo que se había previsto gastar en suministros, se ha desviado 27.000.000 de pesetas. En el Ayuntamiento más rico del mundo. Todos somos conscientes de ello, todos. No sólo yo, o nosotros, todos somos concientes de que aquí un euro cuenta. Quizás en otros ayuntamientos también cuente, pero no tenga la importancia que tiene en este, y yo se que todos somos conscientes. Entonces, si algo se ha desviado, algo que tiene un coste prácticamente fijo, y que si comparamos los precios de los suministros de diciembre pasado cuando se aprobaron los presupuestos, con los actuales, no hay una desviación tan impresionante en ningún concepto, exceptuando la luz, que el Sr. José Luis Rodríguez Zapatero nos subió. Exceptuando la luz no ha habido ningún tipo de desvio tan exagerado como el que estamos viendo. Hemos pedido documentación para ver exactamente donde se ha ido, para tener un poco mejor un conocimiento de causa que nos permita votar con conocimiento. No lo hemos tenido. Nos invita a que en la redacción de este presupuesto nos miremos bien el tema de los suministros. Bueno, está muy muy bien y encantados. Ahora bien, si estamos pidiendo lo que se está gastando en agua desde hace más de un año y todavía no lo sabemos, en nuestro caso desde hace más de un año, y todavía no lo sabemos, ya me explicará usted como me puedo yo mirar el presupuesto, si lo que se está presupuestando para agua, para luz, para gas y para gas oil es correcto o es incorrecto. Entonces, un desvio de 27.500.000 de ptas, ya me explicarán ustedes cual es la nueva instalación o la nueva fuente de consumo que se ha hecho el último año en Badia para que haya una desviación de 27.500.000 de ptas. Porque nosotros no lo entendemos, a no ser que se hayan dejado, yo que se, todas las cisternas y todas las luces encendidas todo el tiempo, y el coche de la Policía encendido sin pararse en un año. Entonces a lo mejor se puede entender. ¿Qué no toca ningún servicio importante? Cada vez que tenemos un caso de este tipo, no hay que pensar que no toca ningún servicio importante y que la ciudad sigue funcionando, solo faltaría. Solo faltaría, porque entonces ya el escándalo sería impresionante. Lo que si que digo es que intentemos hacer bien las cosas, e intentemos que no se nos desvía, una cosa que es bastante fija, de las pocas cosas fijas que hay en un presupuesto, que se nos desvíen 27.000.000 de ptas. De las pocas cosas que hay fijas. Que yo se que a lo mejor se presupuesta X para hacer el arreglo de una calle, y luego empiezas a hacerlo y cuesta el doble porque no se había tenido en cuenta una serie de cosas que no se veían en un principio. Bueno, pero en suministros la verdad es que nosotros no entendemos". Intervé el senyor David Sanuy, tinent d'alcalde d'Economia, que diu: "Sólo dejar claro una cosa. Este regidor que habla en ningún caso ha dicho jamás que haya habido una falta de previsión en el gasto de suministros. En lo que ha dicho en las distintas reuniones al respecto de este tema, es que ha habido un incremento en los recibos y que ha habido un incremento en el importe de esos recibos, en ningún caso que haya habido una falta de previsión, que está claro que si ha habido un incremento de los recibos que no estaba previsto, porque aquí nadie es Nostradamus, está claro que si ha subido la luz hay que pagarla, y no sólo la luz, el agua, el gas, que parece que sólo estamos hablando de agua. No es el agua, es que hay muchas cosas, no solo son suministros, es que hay muchas cosas, pero si que es verdad que el montante importante son de suministros. En ningún caso se ha dicho que hay una falta de previsión. Si hubiera habido una falta de previsión 13 como decía antes, estaríamos en negativo. Tendríamos un presupuesto que habría más gasto del que estaba previsto. Pero ese no es el caso". L'alcaldessa diu: "Ha quedado claro las posiciones de cada grupo. Si es para decir algo nuevo daré palabras, para volver otra vez a insistir en su argumentación al respecto de este punto, ya nos ha quedado claro y pasaríamos a la votación". A continuació intervé el senyor Eusebio Argueta, del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "Es algo nuevo. A mi no me diga que no ha habido una falta de previsión porque si que la ha habido, y además la hay porque hemos tenido al principio de este año unos fondos que han venido del Estado de inversión local, que posiblemente algunos gastos que estaban previstos no se han hecho porque los hemos cubierto con estos fondos". L'alcaldessa diu: "Bueno, veo que estamos mezclando temas que no tienen nada que ver. Si alguien tiene que añadir algo nuevo al respecto...pues pasaríamos a la votación". Es procedeix a la votació de la proposta presentada, que s'aprova per 10 vots a favor (PSC) i 6 en contra (AEB, PP, ICV-EUiA, CiU). S'acorda: Vista la necessitat de les diferents Àrees referent a la modificació de crèdits entre partides per l'exercici 2009 i atès que es justifica que les baixes sol·licitades no comporten cap distorsió en el desenvolupament dels diferents programes. Atès que per poder atendre les despeses de les diferents Àrees per a les quals la consignació en el pressupost ordinari actual és insuficient, cal tramitar l'expedient de modificació de crèdit per mitjà de transferències amb subjecció a les disposicions legals. Atès que s'han examinat els crèdits de l'esmentat pressupost que es poden reduir sense pertorbació del servei. Les transferències proposades afectem diferents grups de funció i no afecten els crèdits ampliables. Les partides que es proposa minorar no han estat incrementades mitjançant suplements o altres transferències. Tampoc procedeixen de crèdits incorporats com a conseqüència de romanents no compromesos procedents de pressupostos tancats, ni han estat objecte de cap minoració, com a conseqüència de transferències anteriors. No hi ha cap compromís de despesa que impedeixi la modificació de les partides que es proposa minorar. Atès allò que disposen els articles 169, 179 i 180 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, l'article 41 del Reial decret 500/1990 i ateses les Bases d'Execució del Pressupost per al 2009. Vist l'Informe d'Intervenció. S'acorda: Primer.- Aprovar l'expedient 46/2009 de modificació de crèdits del pressupost de despeses mitjançant transferència de crèdit, a les partides que es detallen en l'annex que s'adjunta i forma part d'aquesta proposta, corresponent a l'estat de despeses per a l'exercici 2009, segons el següent resum: ESTAT DE DESPESES ESTAT D'INGRESSOS 14 Altes Altes Transferències positives 166.000,00 Total altes 166.000,00 Total altes Baixes Baixes Transferències negatives 166.000,00 Total baixes 166.000,00 Total baixes 0 total variacions0 Total variacions0 despeses ingressos TOTAL VARIACIONS 0 Segon.- Obrir període d'informació pública, per termini de quinze dies hàbils, als efectes de l'examen dels corresponents expedients de modificació, i per la presentació d'al·legacions i reclamacions, si s'escau. Elevar a definitiva l'aprovació inicial, si, transcorregut el període d'informació pública, no ha estat presentada cap al·legació o reclamació. Definitivament aprovat, donar compte tant a la Generalitat de Catalunya, com als Serveis Territorials corresponents de l'Administració Central. Tercer.- Notificar el present acord a les Àrees d'Alcaldia i Acció Territorial, Medi Ambient, Promoció Econòmica i Via Pública. 6. PROJECTE DE MODIFICACIONS DE LA LLEI d'ESTRANGERIA Es dóna lectura de la proposta presentada. Seguidament l'alcaldessa cedeix la paraula al senyor Eusebio Argueta, del grup municipal d'ICV-EUiA, que diu: "En primer lugar me gustaría dar las gracias al equipo de gobierno en este caso, por haber transformado en una propuesta que hicimos de moción en propuesta de acuerdo, que esto ya es muy importante, con la cual cosa sale para adelante y decir que claro, como es lógico puesto que la hemos presentado nosotros, la votaremos a favor". A continuació intervé el senyor Sergio Escribano, del grup municipal de l'AEB, que diu: "Nosaltres ja vam presentar una moció al Ple passat que parlava d'aquesta nova llei d'estrangeria d'Espanya. La vam criticar i vam presentar una sèrie de punts i bueno, en algun moment se'ns va dir que estàvem fent demagògia. Nosaltres aquesta moció la votarem a favor, és part de tot allò que nosaltres dèiem en aquell moment, i ja que se'ns dóna la possibilitat de tornar a parlar de la Llei d'Estrangeria, doncs parlarem. Nosaltres hem fet una comparació entre la llei d'Estrangeria que existia fins el moment, i la llei d'Estrangeria que tenim ara. I a partir d'avui, que em sembla que avui ho signava su majestat, a partir d'avui és la que tenim. L'article 13, entre la llei anterior i l'actual, això passa en tots els articles dels que parlaré d'ara endavant, parlava dels drets relacionats amb la vivenda. Aquí la cosa queda igual i es manté una restricció que perjudica greument els estrangers i la seva integració social. A l'article de la llei anterior, deia: "los extranjeros residentes tienen derecho a acceder al sistema público de ayudas en materia de vivienda, en las mismas condiciones que los españoles". La nova llei diu a l'article 13: "Los extranjeros residentes tienen derecho a acceder a los sistemas públicos de ayudas en materia de vivienda en los términos que establezcan las leyes y las administraciones competentes". Aquí veiem un primer canvi en el redactat del text, que no és casual, no és perquè si. Article 9. El dret a l'educació. Aquí la cosa també continua igual. Continua igual que l'anterior. Aquesta llei diferencia els estrangers dels estrangers residents, però tot i recollint el preàmbul del text, la voluntat d'integració dels estrangers de nou ha deixat de banda els estrangers sense papers que tinguin la voluntat de formar-se després dels 18 anys. Més articles. L'article 22. "Derecho a la asistencia jurídica gratuïta". Què canvia de la llei anterior amb respecte a aquesta llei? En relació a això, la nova llei obliga a l'estranger a fer la sol.licitud de justícia gratuïta en cada procediment, en tots els procediments. Això abans no passava, la feia un cop i ja està. Això vol dir que l'haurà de sol.licitar en el procediment administratiu i en cas de que li 15 sigui denegada, l'haurà de demanar un altre cop al dret de justícia gratuïta per a procediment contenciòs-administratiu. Com deia, la llei abans només reconeixia aquest dret i només es sol.licitava un sol cop. Article 37. "Autorización de trabajo por cuenta propia". Es a dir, la possibilitat de què es facin autònoms. Abans, l'article 37 deia això: "Para la realización de actividades económicas por cuenta propia, habrá de acreditarse el cumplimiento de todos los requisitos que la legislación vigente exige a los nacionales, para la apertura y funcionamiento de la actividad proyectada, así como los relativos a la suficiencia de la inversión y de la potencial creación de empleo, entre otros, que reglamentariamente se establezcan". La nueva más o menos lo mismo, pero meten un parágrafo aquí nuevo que dice: "La utilización inicial de residencia o trabajo por cuenta propia, se limitará a un ámbito geográfico y a un sector de actividad. La concesión de la autorización inicial de trabajo con la necesaria coordinación...". Bueno, aquesta restricció geogràfica i funcional de l'autorització per fer-se treballador per compte propi suposen absolutament a tota la lògica empresarial i perjudica la viabilitat dels projectes empresarials que les persones estrangeres puguin desenvolupar aquí. Article 32. "Residencia permanente". No llegiré aquests articles, si fa falta ho faré després, diu que ja no serà suficient haver viscut al nostre país de forma legal durant cinc anys. Haurem d'esperar el reglament del que parla la llei, a veure quins altres requisits, a banda d'aquests, s'exigiran. La nova llei parla d'un reglament que s'ha de desenvolupar, perquè concedeixin la residència de llarga duració, cosa molt important perquè hi ha molts articles més on han canviat el d'estranger per estranger amb residència de llarga duració per tenir determinats drets. Article 62. "Ingreso en centros de internamiento". Deia la llei abans: "El internamiento se mantendrá por el tiempo imprescindible para los fines del expediente sin que en ningún caso pueda exceder de 40 días". La llei actual diu el mateix, "siendo su duración màxima de 60 días". Si després puc faré la lectura sencera de l'article". L'alcaldessa diu: "Sr. Escribano, le agradecería que fuese breve en la medida de sus posibilidades". El senyor Sergio Escribano diu: "Si, ja acabo. Article 53. Criminalització de la gent que ajudi els immigrants. En el manteniment de l'expulsió com a sanció pel fet de trobar-se al territori espanyol de forma irregular, només direm que és curiós que l'executiu que ha desenvolupat aquesta llei, insisteixi en mantenir un redactat que ha estat sistemàticament desestimat pel Tribunal Suprem per la seva jurisprudència. Article 17..." L'alcaldessa diu: "Sr. Escribano, en el moment que va fer la seva proposta ho tindria d'haver argumentat. Ara estem parlant d'una altra cosa, si us plau sigui breu". El senyor Sergio Escribano diu: "En el moment en que vaig fer la meva proposta, vaig quedar que aclariria tots els punts que se m'havia dit que no s'havien sabut trobar per part dels grups de l'oposició". L'alcaldessa diu: "Perquè no havien defensat la seva proposta com calia en el seu moment". El senyor Sergio Escribano diu: "Jo dic que en el seu moment, hi van haver alguns grups que van dir que havien llegit la llei de cabo a rabo i que no havien sabut trobar..." L'alcaldessa diu: "Li estic demanant brevetat perquè no estem analitzant la llei d'estrangeria". Sr. Sergio Escribano: "En 30 segons. Artículo 18. Diu: "los extranjeros podrán ejercer el derecho a la reagrupación familiar cuando hayan obtenido la renovación de su autorización de residencia inicial, con excepción de la reagrupación familiar de los contemplados en el artículo 17,1", que això canvia. I només els hi deixen portar els familiars ascendents directes majors de 65 anys, cosa que abans no passava. He acabat". 16 Seguidament intervé la senyora Antonia Escrivà, del grup municipal del PP, que diu: "La postura del PP en este punto será la de abstenció, puesto que entendemos que a pesar de los diferentes puntos de vista de los partidos políticos, entendemos que este redactado constata la preocupación por la posible interpretación en relación al padrón municipal, punto 1 que antes no se contemplaba, puesto que en la ley Orgànica se contempla como residente una persona que obtiene el permiso de residencia o de nacionalidad española. Entendemos que se insta a los políticos para continuar debatiendo este tema en el Congreso, lo cual es importante para todos, porque las diferencias ahí es donde se liman. En el tercer punto tenemos nuestro criterio contradictorio, pero pensamos que el redactado de esta moción, básicamente establece una fuente de diálogo, lo potencia, con lo cual nosotros votaremos abstención". L'alcaldessa diu: "Ara no contestaré fil per randa a totes les manifestacions concretes de cada article de la llei d'estrangeria perquè no és el punt que estem tractant. Vam acordar en la Junta de Portanveus intentar ser una mica més breus en les nostres intervencions, per tal d'evitar acabar a les 10 del vespre els Plens, i en aquest sentit jo seré respectuosa amb l'acord. De tota manera, he de dir que en cap moment del darrer Ple jo vaig acusar a ningú de fer demagògia, l'únic que jo vaig comentar és que hi havia coses que s'havia afirmat a la moció que jo no les trobava, i vaig fer el raonament, però jo no vaig parlar de demagògia en cap moment, eh? Que consti. I després, ja parlarem del tema de la llei d'estrangeria. Evidentment jo vaig comentar també que tenim punts de vista diferents en quan a la regulació de la immigració, i son punts de vista diferents, cadascú te els seus i els defensarà amb les seus argumentacions, però discutir un articulat sencer en aquest moment, penso que no toca, més que res perquè hi ha un munt de punts en aquest Ple i després 4 paraules de plenillo, i ja les parlarem més endavant". Es procedeix a la votació de la proposta presentada, que s'aprova per 15 vots a favor (PSC, (AEB, ICV-EUiA, CiU) i 1 abstenció (PP). S'acorda: Atès que en el articulat de la actual Llei d'Estrangeria i en el projecte de modificació de la mateixa, es contemplen drets reconeguts al estrangers sense especificar la seva situació administrativa com el del accés als padrons municipals, el dret a l'ensenyament, a l'assistència sanitària universal o certes prestacions o ajudes públiques. Atès que es podria derivar confusió i generar una interpretació restrictiva de la norma en el sentit de arribar a limitar aquest drets als estrangers amb situació de estada o residencia legal a Espanta. Atès que aquesta limitació de drets bàsics podria afectar negativament a la cohesió social i a l'interès del conjunt de la comunitat. S'acorda: Primer.- Que el Ple de l'Ajuntament de Badia del Vallès mostrar la seva preocupació per aquesta possible interpretació en relació al padró municipal, el dret a l'ensenyament, a l'assistència sanitària universal o certes prestacions o ajudes públiques del text del Proyecto de Ley Orgánica sobre derechos y libertades de los extranjeros en España y su integración social. Segon ­ Que el Ple insta els partits polítics a continuar debatent el tema i a presentar esmenes a aquest Projecte de Llei, si s'escau, durant el seu procés de discussió a les Corts Espanyoles, per eliminar qualsevol dubte que afecti als drets bàsics de accés al padró municipal, dret a l'ensenyament, a l'assistència sanitària universal o certes prestacions o ajudes públiques. Tercer ­ Que el Ple proposa que mitjançant una disposició addicional es posi de manifest que el terme estranger dintre del articulat fa referència a totes les persones que no tenen la nacionalitat espanyola, independentment de la seva situació administrativa. 17 Quart.- Que l'Ajuntament de Badia del Vallès estudiarà mesures per continuar garantint tots els drets bàsics universals a totes les persones que viuen a Badia del Vallès. Cinquè­ Notificar l'aprovació d'aquesta moció als grups parlamentaris del Congrés, a la Federació i l'Associació de Municipis de Catalunya i a les principals Federacions d'associacions d'immigrants catalanes, a les Federacions de veïns i veïnes de Catalunya. 7. DIA INTERNACIONAL CONTRA LA VIOLÈNCIA ENVERS LES DONES Es dóna lectura de la proposta presentada. Seguidament l'alcaldessa diu: "Únicament en el punt novè, quan posa destinar hauria de posar destinarà. Només això. I abans de donar la paraula als grups, com havíem acordat a la Junta de Portanveus, llegirem el manifest del dia 25 de novembre aprofit