ORDENANÇA MUNICIPAL DE PUBLICITAT PREÀMBUL Una vegada assolida la independència municipal de Badia, un dels objectius que el nou consistori es proposa és progressar en la superació de les diferències imposades per la llarga pertinença a dos municipis. Quant a la regulació dels usos del sòl, l'anterior Ciutat Badia, i també ara el nou municipi de Badia, ha patit la seva divisió en dos planejaments supramunicipals diferents. Una de les vies per aconseguir un tractament igual en tot l'àmbit de Badia, és la de crear ordenances pròpies, que superin les possibles discriminacions heretades de l'anterior divisió administrativa. La present Ordenança municipal de publicitat respon, en essència, a aquesta voluntat. L'Ordenança s'ha de convertir, així mateix, en un instrument regulador de l'activitat publicitària i procurar vincular la col.laboració de la inciativa privada en el constant progrés de millora i de manteniment de l'hàbitat de Badia i del seu entorn. L'Ordenança Metropolitana de Publicitat, aprovada per l'extinta Corporació Metropolitana de Barcelona, l'u d'octubre de 1987, satisfà de manera suficient els objectius que, en relació amb la publicitat, interessen a Badia. Per aquesta raó, s'adopta l'Ordenança Metropolitana com a base per a la nova Ordenança municipal. No obstant, s'hi efectuen algunes modificacions a fi d'harmonitzar-la amb les particularitats dels interessos de Badia i dels seus condicionaments específics. En aquest sentit doncs, el desenvolupament de l'Ordenança es planteja segons els següents aspectes bàsics: - Definició i classificació dels conceptes a utilitzar. - Llicències, tràmit i procediment. - Protecció de l'entorn i del medi ambient - Les activitats publicitàries en el marc urbanístic concret del PGM. - Regulació específica de les activitats i les seves instal.lacions. - Mesures de protecció de la legalitat urbanística i dels drets del consumidor. Cal assenyalar no obstant, que aquest últim aspecte de regulació ha de limitar-se a aspectes generals, específics en tant no es redactin les ordenances municipals. Capítol 1 Definició. Classificació Article 1r. Significat dels conceptes utilitzats Sempre que s'usin en aquestes Ordenances els conceptes que s'indiquen tot seguit, tindran el següent significat: 1 1. Publicitat o activitat publicitària: S'entén per publicitat o activitat publicitària tot el conjunt d'accions encaminades a fer arribar el contingut d'un mitssatge publicitari al públic en general. 2. Missatge publicitari: S'entén per missatge publicitari tot tipus d'informació dirigida a donar coneixement de l'existència de qualsevol activitat o de productes i de serveis que s'ofereixen al públic. 3. Llenguatge publicitari: S'entén com a llenguatge publicitari el medi sensorial utilitzat per trametre el missatge. 4. Subjecte actiu: S'entén com a subjecte actiu de l'activitat publicitària tot el conjunt d'elements o accions transmissores del missatge publicitari. 5. Subjecte passiu: S'entén com a subjecte passiu de l'activitat publicitària tot el conjunt de la societat o part d'ella, a la qual es destina el missatge publicitari i que n'és receptora. 6. Mobiliari urbà: S'entén per mobiliari urbà tota construcció o instal.lació d'ús públic, col.lectiu o comunitari que es troba a la via pública: (tal com) papereres, bústies, bancs, semàfors, fanals, tobogans, gronxadors, baranes, marquesines de transports públics, pirulís, etc. 7. Construccions a la via pública: S'entén per construccions a la via pública aquelles instal.lacions subjectes generalment a llicències temporals a règim especial: (tals com) quioscs, xurreries, barraques de fira, terrasses de bars i restaurants, etc. 8. Elements sortints no permanents: S'inclouen en aquest apartat aquells elements accessoris a una construcció o instal.lació que no romanen fixos o estàtics: (tals com) les veles, persianes, tendals, para- sols, etc. 9. Objecte publicitari: L'objecte publicitari ve determinat pel conjunt d'elements físics dissenyats, construïts, fabricats o utilitzats expressament per contenir el medi transmissor del missatge publicitari. S'inclouen dins d'aquest apartat, sense ànims exclusivistes, les cartelleres, el mobiliari urbà específic (pirulís), pantalles de cinema, etc. 10. Medi transmissor: S'entén per medi transmissor del missatge publicitari aquell element físic que conté o materialitza per si mateix el missatge publicitari. S'inclouen dins d'aquest apartat, sense ànims exclusivistes, els cartells, fotografies, banderes i banderoles, fullets, pancartes, adhesius, pintades, grafitis, plaques, escuts, gravats, escultures, objectes figures, rètols, holografies, etc. 11. Suport publicitari: S'entén per suport publicitari aquell element, construcció o no, que sosté o conté el medi transmissor del missatge publicitari, directament o mitjançant l'objecte publicitari. Els suports publicitaris poden ésser fixos o movibles. S'inclouen com a suports fixos, sense ànims exclusivistes, els solars i edificis en general i qualsevol dels seus paraments, les tanques provisionals o definitives de solars, el mobiliari urbà i les edificacions situades a l'espai públic, els elements arquitectònics, pantalles de cinema, plafons lluminosos, etc. Es consideren suports movibles, sense ànims exclusivistes, els automòbils, camions, autobusos, ferrocarrils i similars, avions, helicòpters, globus, etc. Article 2n. Classificació de les activitats publicitàries L'activitat publicitària definida a l'article anterior es classificarà: 2 1. Pel que fa el seu contingut, en propaganda i informació. Als efectes d'aplicació d'aquesta ordenança, s'entén com a propaganda aquella activitat publicitària el contingut de la qual tingui una finalitat lucrativa, i com a informació aquella que estigui exempta d'aquesta finalitat. 2. Pel que fa la titularitat, es considera com a titular de l'activitat, l'ens personal o jurídic beneficiat pel desenvolupament de l'activitat, i a aquests efectes, es distingiran les activitats privades, públiques o institucionals o comunitàries o col.lectives. 3. Pel que fa a la relació entre el subjecte actiu i el subjecte passiu, l'activitat publicitària podrà ésser estàtica o mòbil. S'entén per publicitat estàtica quan el subjecte actiu està localitzat en un lloc determinat i el subjecte passiu s'hi ha de desplaçar per rebre el missatge publicitari. S'entén per publicitat mòbil el missatge publicitari que arriba o pot arribar al subjecte passiu encara que aquest modifiqui el seu emplaçament, així el subjecte actiu qui és susceptible d'aquest desplaçament. 4. Pel que fa al llenguatge, l'activitat publicitària es classificarà en sonora, visual, o mixta (sonora visual). Capítol 2 llicències per a activitats publicitàries Article 3r. Subjecció a llicència Les activitats publicitàries que s'emplacin a la via pública o siguin perceptibles des d'aquesta estaran subjectes a llicència prèvia, llevat de les excepcions contingudes en aquesta ordenança i de les qualificades com a informació a l'article 2.1. Article 4t. Caràcter de les llicències d'activitats publicitàries Les llicències per a la instal.lació i funcionament d'activitats publicitàries seran temporals, de caire limitat o indeterminat. Perquè una activitat publicitària sigui considerada de caire limitat serà imprescindible que tingui aquest caire l'activitat, el producte o el servei que s'ofereix al públic mitjançant el missatge publicitari, les altres activitats es consideren indeterminades. Article 5è. Activitats sobre béns de naturalesa pública 1. Informació Urbana: que comporta la utilització de mobiliari urbà, dissenyat específicament, com a suport permanent d'informació (senyals indicatives, esdeveniments públics, etc.) 2. Publicitat viària: que comporta la utilització de mobiliari urbà com a suport temporal i circumstancial de publicitat (banderes, banderoles, pancartes, etc. y de fanals, baranes, etc.) 3. Publicitat convinguda: que contempla aquelles activitats publicitàries que mitjançant convenis específics que les autoritzin expressament poden incorporar-se al mobiliari urbà (tal és el cas de publicitat a les papereres o autobusos a canvi d'una taxa o del seu finançament). Article 6è. Terminis de la llicència Les llicències d'activitats publicitàries de caire limitat no tindran una durada superior a un any, prorrogable per un any més i per una sola vegada; s'exceptuen d'aquesta limitació les activitats publicitàries lligades a l'execució d'obres la durada de les quals serà igual a la prevista a la llicència d'obres, i les regulades a l'apartat 4 de l'article 18 d'aquesta Ordenança. Les llicències d'activitats publicitàries de caire indeterminat 3 tindran la durada que es sol.liciti a la llicència, amb un màxim de 5 anys prorrogables per períodes màxims de dos anys. Article 7è. Contingut de la llicència La llicència per a activitats publicitàries haurà de onstar de la següent documentació: -Escrit de sol.licitud de la llicència -Descripció del rètol, en la qual hi haurà de figurar com a mínim: Mesures en centímetres Distància del rètol al paviment Volada màxima Materials que el componen Indicació de si hi haura parts mòbils Indicació de si hi haura consums energètics Situació precisa -Croquis, acotat a escala, del rètol amb referència de la seva situació respecte al conjunt existent. -Dues fotografies diferents, de l'entorn on es pretén instal.lar la publicitat. Article 8è. Condicions de la llicència 1. L'incompliment de les condicions contingudes en aquesta Ordenança, les ordenances dels plans generals i la legislació vigent, així com les particulars que s'hagin pogut fixar en la llicència, produiran la seva anul.lació, i s'haurà de concloure l'activitat publicitària en el termini que l'Ajuntament fixi amb un màxim d'un mes. 2. L'incompliment del termini fixat facultaria l'Ajuntament a procedir a l'eliminació de l'activitat publicitària, sense perjudici de la imposició dels costos i de les responsabilitats que se'n derivin. 3. A més del que s'exposa a l'apartat anterior, l'Ajuntament podrà ordenar la cessació de l'activitat publicitària incompatible amb l'execució d'obres públiques, sense que això generi dret a indemnització. 4. La modificació de les condicions de l'entorn que possibilitaren la concessió de la llicència segons el que es determina en aquesta Ordenança, les ordenances supramunicipals i la legislació vigent, àdhuc les condicions particulars de la llicència, donaran lloc a la seva revisió al final del seu termini de vigència. Article 9è. Procediment especial; la Comissió Tècnica Assessora de Publicitat Les sol.licituds de llicències per a l'exercici d'activitats publicitàries hauran de sotmetre's, prèviament a la seva resolució definitiva, a l'informe de la Comissió Tècnica Assessora de Publicitat. Aquesta haurà d'entendre com a mínim els següents aspectes: -Informar de la viabilitat dels projectes presentats pel que fa tant als seus aspectes tècnico-constructius i de seguretat, com a la integració estètica al seu entorn. -Informar els recursos de reposició que es presentin contra denegacions de llicències d'activitats publicitàries. 4 -Proposar la realització de convenis globals referits a activitats publicitàries amb persones físiques o jurídiques que hi tinguin interès. -Proposar l'adopció de mesures disciplinàries en matèria de protecció de la legalitat urbanística pel que fa a les activitats publicitàries. -Proposar la sol.licitud d'intervenció d'altres administracions pel que fa a la protecció del consumidor, seguretat viaria, etc. La Comissió Tècnica Assessora de Publicitat estarà formada per tres tècnics anomenats pels departaments municipals de governació, de gestió d'activitats i d'urbanisme. Article 10è. Àmbit urbà de l'Ordenança La present Ordenança és d'aplicació general a tot el terme municipal de Badia. L'autorització d'activitats publicitàries es subjectarà al conjunt de la mateixa, les ordenances supramunicipal que les regulin i la legislació urbanística general, sens perjudici de les autoritzacions que es precisin d'altres organismes i de la reglamentació específica. CAPÍTOL 3 PROTECCIÓ DE L'ENTORN I DEL MEDI AMBIENT Article 11è. Adaptació física i estètica de les instal.lacions 1. Les instal.lacions publicitàries, tant pel seu contingut com per la seva configuració, no desentonaran de l'ambient del sector. 2. L'Ajuntament podrà exigir la utilització de materials i sistemes constructius determinats per tal de conservar o establir un caire arquitectònic o urbanístic específic. 3. No s'autoritzaran activitats publicitàries que comportin la utilització de suports que no estiguin en les degudes condicions estètiques i ambientals o siguin il.legals. Article. 12è. Protecció de l'entorn i del medi ambient 1. Els arbres situats a la via pública, aïllats o no, els situats a les zones verdes, incloses les plantes ornamentals i altres elements vegetals que les conformen, i en general els elements vegetals de titularitat pública tindran la condició de protegibles als efectes del que disposa l'art. 43 del Reglament per al desplegament i l'aplicació de la Llei 9/81, de 18 de novembre, sobre protecció de la legalitat urbanística (Decret 308/82). Igual consideració tindran, als efectes d'aplicació d'aquesta Ordenança, les àrees vegetals de titularitat privada que la Comissió Tècnica Assessora de Publicitat consideri subjectes a protecció, les qualificades com a verd privat protegit i els parcs i jardins urbans. 2. No s'autoritzaran activitats publicitàries que per a les instal.lacions que incorporin o les característiques dels materials utilitzats siguin susceptibles de provocar incendis a una distància menor de 25 m de qualsevol zona verda. En tot cas, s'haurà de donar compliment a la Norma bàsica de condicions de protecció contra incendis en 5 els edificis (NBE.CP1.91). 3. Les activitats publicitàries que utilitzin llenguatge sonor tindran les següents limitacions: 3.1. L'horari de l'activitat no ultrapassarà el que s'estableixi amb caire general per l'ús comercial, sens perjudici de les majors limitacions que s'estableixin en la pròpia llicència. 3.2. La utilització del llenguatge sonor en activitat publicitàries sobre suports fixos no comportarà un increment de més de 3 dBA respecte al nivell de fons, sempre que aquest nivell no sigui considerat sorollós, no ultrassant en cap cas el límit màxim de 80 dBA. No s'autoritzaran a menys de 50 m, amidats en línia recta, d'equipaments docents, sanitària assistencials, sòcio-culturals i religiosos, ni podran incrementar el nivell de fons respecte als esmentats equipaments. 3.3. La utilització del llenguatge sonor en activitats publicitàries sobre suports movibles no podrà ultrapassar el límit màxim de 80 dBA, i haurà de respectar el nivell de fons existent respecte als equipaments determinats a l'apartat anterior. 4. Les activitats publicitàries que utilitzin llenguatge visual tindran les següents limitacions: 4.1. No s'utilitzarà grafisme, dibuixos, dissenys, colors o llums inapropiats respecte l'entorn on es situïn, ni donaran lloc a confusions amb els senyals de trànsit. En aquest sentit queden especialment prohibits els llums situats a una distància menor de 10 m de qualsevol senyal de trànsit o semàfor que puguin desvirtuar la seva percepció. 4.2. Les instal.lacions publicitàries no podran impedir la visibilitat normal del paisatge ni la ventilació o il.luminació de dependències d'edificacions. 4.3. Les instal.lacions publicitàries susceptibles d'emetre llum, sempre que no causin molèsties als usuaris de les edificacions pròximes o als vianants i conductors de vehicles, només seran autoritzades en horaris compresos entre les 8 i les 22 hores del dia. Fora de l'àmbit horari establert al paràgraf anterior, en hores nocturnes, només podran ésser autoritzades les instal.lacions publicitàries lluminoses informatives o indicatives de serveis públics, col.lectius o comunitaris i les situades en la planta baixa o per sobre de la coberta dels edificis, sempre que sobre els paraments d'edificis pròxims que continguin forats de ventilació i il.luminació d'habitatges o usos residencials, sanitaris o similars , no es produeixi un increment de lluminositat equivalent al 10% de la de fons existent en hores nocturnes, amb un màxim de 10 lux d'increment. 4.4. Els horaris esmentats podran ésser modificats, amb l'informe previ favorable de la comissió assessora de publicitat o a proposta seva, per a dies senyalats i de forma excepcional. CAPÍTOL 4 Regulació de les activitats publicitàries i de les seves instal.lacions Article 13è. Activitats publicitàries a la via pública En el mobiliari urbà només s'autoritzaran les activitats publicitàries de contingut informatiu d'activitats públiques , institucionals, comunitàries o col.lectives, i en el seu cas les incloses com a publicitat convinguda. Els rètols situats directament a la via pública s'autoritzaran quan tinguin per finalitat senyalitzar l'existència o els accessos a serveis de l'Administració a tots els seus nivells, quan resulti imprescindible senyalitzar 6 establiments privats destinats a aparcaments farmàcies, clíniques, dispensaris i similars i quan per la seva afluència de gent i la seva difícil localització ho requereixi. La seva ubicació estarà subjecte a informe dels serveis tècnics municipals i el seu disseny estarà d'acord amb les normes municipals. L'Ajuntament podrà establir models normalitzats per als diferents emplaçaments i activitats. Article 15è Activitats publicitàries en elements sortints no permanents i tendals 15.1 Es poden autoritzar activitats publicitàries en elements sortints no permanents sempre que aquests elements es constitueixin com a objectes publicitaris i el medi transmissor del missatge publicitari estigui integrat plenament en l'element. Serà condició indispensable que hi hagi una correspondència clara entre l'element , l'activitat publicitària i l'activitat del local, i que els tres comptin amb les corresponents llicències reglamentàries. 15.2 Publicitat mitjançant tendals Limitacions generals per a la publicitat mitjançant tendals en totes les situacions en què s'admet, independentment de les limitacions particulars per a cada una d'elles: a) El missatge publicitari difós mitjançant tendals correspondrà únicament a la denominació genèrica de l'edifici, establiment o local de què es tracti. b)El color textura i forma no podrà trencar la composició general de l'edifici, façana o element que el que suporti o introduir efectes discordants, estranys o ridículs sobre el seu entorn. c) El resultat formal del conjunt de tendals instal.lats en la façana d'un edifici serà objecte d'especial fiscalització, quan els instal.lats i/o els que es pretengui col.locar corresponguin a formes, textures i colors també diferents no sols en quant als possibles efectes discordants entre ells, sinó també per l'ordre d'ubicació. Únicament seran autoritzades aquestes instal.lacions en les següents situacions i en les condicions que s'especifiquen. 15.2.1 En façanes d'edificis 1. En planta baixa S'admetran tendals en les plantes baixes dels edificis, sense peus drets que es recolzin en la via pública, amb subjecció a les següents regles particulars: a) Les barreres tensores i els altres elements de la instal.lació es situaran a una altura mínima sobre el nivell de la vorera o espai públic de 2,3 m, sense que cap punt del tendal serrells o laterals estiguin situats a una altura inferior a dos metres. b) Al seu vol no podrà ésser superior en cap punt a l'amplada de la vorera menys de 0,60 metres amb un màxim d'1,5 m. 2. En plantes pis S'admetran els tendals en les plantes pis dels edificis amb subjecció als criteris assenyalats. El vol 7 autoritzat és el màxim permès per la normativa urbanística per als cossos sortints en aquestes plantes . En els tendals de plantes pis no s'autoritza cap tipus de públicitat. 15.2.2. En la via pública Els tendals en aquesta situació corresponen als situats directament en les voreres i espais públics, destinats a terrasses de bars, restaurants i establiments similars. Article 16è Condicions dels rètols en els edificis S'autoritzaran rètols en planta baixa amb un sortint màxim de 0,20 m sobre el pla de la façana, cap dels seus punts podrà estar a l'alçada inferior als 2,20 m sobre el llindar d'accés i, fora d'aquest, sobre la rasant de la vorera. Els rètols bandera podran volar amb un màxim d'1 m sense sobrepassar l'amplada de la vorera menys 0,60 m. Els rètols lluminosos es subjectaran al que disposa l'art. 16è d'aquesta Ordenança. Podran autoritzar-se rètols en planta primera cuan responguin a usos assitèncials exercits en la planta baixa immediata inferior. Seran condicions prèvies: l'aprovació de projecte per part de la comunitat de propietaris de l'edifici i, separadament, per part del propietari de l'habitatge que suportarà el rètol. Fora d'aquest, cap altre rètol podrà sobrepassar, en cap de les seves parts, el nivell corresponent al paviment de la planta primera. No s'autoritzarà cap element publicitari a les façanes dels edificis o a la seva coberta, a excepció dels esmentats al paràgraf anterior. Article 17è. Publicitat mitjançant objectes Limitacions generals per a la publicitat mitjançant aquest suport independentment de les condicions particulars per a cada situació. a) Els motius o figures així com el seu color i forma no introduiran efectes discordants, estranys, ridículs o de mal gust sobre l'entorn on és situïn. b) La documentació necessària per al tràmit de la llicència detallarà l'estructura de suport de l'objecte o figura i la seva forma d'anclatge i justificarà la deguda solidesa del conjunt. c) S'assegurarà el tractament compositiu de la part posterior o lateral d'aquests objectes quan aquesta sigui visible. S'admetrà publicitat mitjançant objectes únicament en les següents situacions: Article 18è Publicitat mitjançant banderes, banderoles i pancartes Per a la col.locació de pancartes no comercials ni amb finalitats lucratives serà necessària la comunicació a aquest Ajuntament, amb una antelació mínima de dos dies hàbils, dient el lloc on s'intal.larà i el dia en què es preveu que serà retirada, no podent en cap cas superar els quinze dies entre el dia d'instal.lació i el de retirada de la pancarta. Per a la col.locació de pancartes comercials o/i amb finalitats lucratives, serà necessària la llicència municipal i el pagament de la taxa corresponent. 8 S'admetrà la publicitat mitjançant aquest tipus d'objecte únicament en les següents situacions o suports: 1. En façanes d'edificis S'admetrà la col.locació de banderes, banderoles i pancartes com a activitats publicitàries en les plantes baixes i plantes pis dels edificis amb subjecció a les següents regles: a) El missatge publicitari en cas de propaganda lucrativa haurà de correspondre a la difusió de les activitats que amb caràcter circumstancial, estacionari o periòdic es desenvolupin a l'edifici o emplaçament i, en conseqüencia, en l'atorgament de la llicència es farà constar expressament el termini per al qual s'atorga b) La instal.lació garantitzarà la solidesa necessària per evitar la seva caiguda sobre la via pública. c) Els elements de l'objecte i les pròpies banderes, banderoles o pancartes es disposaran de tal forma que no sobresurtin del vol màxim autoritzat en cada cas pels elements sortints d'acord amb el plantejament vigent. En el cas de banderes el vol podrà ésser el doble de l'assenyalat. d) Caldrà garantir que les banderes, banderoles o pancartes, tant objectes com la tela o materials que els conformen no perjudiquin en onejar, elements arboris, de mobiliari urbà o d'altres, a la via pública. e) No s'admetrà que els instal.lats davant els buits de les façanes en restringeixin o en disminuexin l'accés, la il.luminació o la ventilació. 2. En la via pública La instal.lació d'aquests objectes publicitàris a la via pública s'autoritzarà d'acord amb les disposicions relatives a aquesta matèria que es trobin vigents en el moment de la seva concreta aplicació. Article 19è Publicitat mitjançant elements electrònics Serà susceptible d'admissió en qualsevol situació amb l'informe previ favorable de la Comissió Assessora de Publicitat. Les activitats publicitàries desenvolupades per aquests sistemes es subjectaran a les prescripcions generals d'aquesta Ordenança i a més a les següents: a) Quan es precisi pantalla o element similar per produir els efectes lluminosos, aquests es subjectaran en quant a la seva ubicació, dimensions i resta de les característiques a les prescripcions assenyalades per als rètols segons el cas que es tracti. b) Quan es desenvolupin a l'interior de solars, les pantalles i la resta d'elements necessaris s'ubicaran ocupant el volum virtual edificable en la parcel.la segons la seva qualificació urbanística. En tots el casos, s'assegurarà un tractament adequat de les parts posteriors o laterals dels suports quan aquestes siguin visibles. Si per necessitats tecnològiques degudament justificades es precisessin dimensions o sortints superiors, o fos inviable el compliment de les condicions imposades, es considerarà en cada supòsit les limitacions que s'hagin d'aplicar, amb l'informe previ dels serveis tècnics competents i de la Comissió Assessora de Publicitat. c) Els equips de reproducció, enginys electrònics o mecànics necessaris per produir aquestes activitats i altres elements, es situaran de tal forma que no causin molèsties, ni perill per als vianants, els ocupants de 9 l'immoble o immobles contigus. d) No s'admetrà que aquest tipus d'activitat publicitària provoqui impactes distorsionants per a l'entorn o efectes extravagants, discordants o de mal gust sobre el mateix. Article 20è Publicitat mitjançant globus captius Únicament s'admetrà la seva instal.lació a l'interior de solars, de forma que els elements de sustentació i ancoratge no ultrapassin el perímetre de la finca. El globus tampoc no ultrapassarà el perímetre de la finca per dessota d'una alçada mínima del doble de la qual existeix o correspongui a les edificacions de l'entorn. El projecte que acompanya la petició contindrà una detallada descripció de la instal.lació, del seu emplaçament, ombra projectada, sistema d'ancoratge, element que garanteixi la no mobilitat de l'artifici, i haurà de justificar la deguda solidesa del conjunt, en especial davant dels efectes del vent. Les llicències es conseguiran per un termini determinat que es farà constar expressament, transcorregut el qual la instal.lació haurà de ésser completament retirada. Després de l'atorgament de la llicència serà necessari l'informe previ favorable de la Comissió Assessora de Publicitat que avaluarà l'impacte que el suport pugui significar per al seu entorn. No s'admetrà la instal.lació del globus captius a una distància de línies elèctriques aèries menor a la màxima alçada que pugui assolir. Article 21è Damunt vehicles Els vehicles destinats a publicitat no excediran de les següents mesures, inclòs el material publicitari: 5 m de llarg per 2,50 m d'ample i 3,50 m d'alçada, tot això sens perjudici del que disposin altres reglamentacions de caràcter general relatives a trànsit i seguretat vial. No obstant això, l'incompliment d'aquestes reglamentacions o l'informe negatiu pel que fa als serveis municipals competents, podrà donar lloc a la denegació de la llicència. La publicitat realitzada per vehicles públics s'ajustarà a més a les disposicions que s'assenyalin expressament en la concessió i reunirà les condicions i característiques que en ells es determinin. Article 22è Repartiment individualitzat de propaganda escrita, mostres o objectes El desenvolupament de l'activitat publicitària, a més de subjectar-se a les disposicions generals d'aquesta Ordenança, es supeditarà al previst a les Ordenances Municipals de Neteja i quantes disposicions la regulin. Article 23è Sense perjudici del que disposin normes de jerarquia superior l'Alcaldia, a proposta de la Comissió Tècnica Assessora de Públicitat o del serveis tècnics municipals, podrà dictar disposicions especials que considerin oportunes per facilitar la propaganda en les eleccions a càrrecs públics, festes populars, actes culturals, ciutadans i similars de manera que causin els mínims inconvenients als interessos dels ciutadans. En tot cas, cada candidatura o organitzador estarà obligat a retirar els elements publicitaris subsistents un cop conclòs el període electoral, festiu, cultural o similar. De no fer-ho en el termini de deu dies, ho faran els serveis municipals, amb l'oportú requeriment previ, a costa del titular. Per excepció, en període d'eleccions i també en festes populars i tradicionals, l'Alcaldia podrà autoritzar la fixació, en aqueixes vies públiques que s'assenyalin, de banderes, banderoles i pancartes amb propaganda o anunciadors d'actes relatius a campanyes electorals o les esmentades festes. En aquests casos seran d'aplicació les següents: 10 a) Les pancartes hauran de col.locar-se de forma que no molestin la lliure circulació de vianants i vehicles, ni puguin ocasionar danys a les persones, a la via pública, als arbres o a les instal.lacions existents. Amb tot, la part inferior de la pancarta no podrà situar-se a menys de 5 m d'alçada damunt de la calçada. b) Si es sol.licités la col.locació de les pancartes suspeses des dels fanals, els peticionaris hauran d'acreditar que ho seran en condicions que garanteixin a judici de l'Administració municipal que no podrà produir-se cap dany dels assenyalats en l'apartat a) anterior com a conseqüència de la seva col.locació. c) En període d'eleccions, pel que fa als partits polítics i agrupacions d'electors, es regiran pel que disposi la llei electoral i en els espais que l'Ajuntament decreti en el seu moment. Es donarà un termini màxim de deu dies a partir del dia de les eleccions perquè sigui retirada tota la propaganda estàtica electoral dels carrers de la nostra ciutat. En tot cas, està prohibit enganxar cartells o pintar a les parets de la ciutat excepte als llocs habilitats per aquest efecte. Article 24è Prohibicions A més de les esmentades a d'altres articles: No s'autoritza propaganda amb finalitat lucrativa a les tanques de solars o a les edificacions en curs de construcció. No s'autoritzarà publicitat a aquells vehicles que incompleixin el Codi de circulació, amb les normes reguladores de la visibilitat, etc. o que no acompleixin amb la regulació vigent. Queda prohibit el llançament de propaganda escrita, objectes o mostres publicitàries, per qualsevol mitjà. Article 25è A més de les situacions esmentades a d'altres articles de l'Ordenança, no precisaran llicència: 1) Les plaques o escuts indicatius de dependències públiques. 2) Les banderes o banderoles, senyeres i elements similars, representatius dels diferents països, estats, organismes oficials, centres culturals, religiosos, esportius o polítics. 3) Els anuncis col.locats a les portes, vitrines o aparadors d'establiments comercials, limitats a indicar horaris en que es trobin oberts al públic, preus dels articles oferts, els motius del seu tancament temporal, de trasllat, liquidacions o rebaixes i d'altres similars. 4) Els que es limitin a indicar la situació de venda o lloguer d'un immoble, col.locats en el mateix, durant un període de 18 mesos des de l'acabament de l'obra. 5) Els indicadors o anagrames col.locats en vehicles, sempre que corresponguin al nom o activitat del propietari o arrendatari. Article 26è L'Ajuntament podrà exigir en els casos que estimi adient, la col.locació en lloc visible de la instal.lació publicitària d'una placa numerada que contingui la informació que s'estableixi amb caràcter general o segons les diferents modalitats, i que a tal efecte lliurarà l'Administració municipal. 11 Amb particular s'estableix amb caràcter obligatori per a la publicitat mitjançant cartelleres, la fixació d'una placa en la part inferior del marc, en lloc visible, en la qual s'indiqui l'empresa anunciadora, el núm. d'expedient de llicència d'instal.lació i la data de concessió. Article 27è Les instal.lacions publicitàries existents que no tinguessin l'oportuna llicència, hauran d'ésser legalitzades en el termini de 6 mesos comptats des de la data en que entri en vigor la present Ordenança. S'entén que el corresponent anunci és requeriment suficient a aquests efectes. Les que no fossin legalitzables segons les determinacions d'aquesta Ordenança podran prorrogar-se 6 mesos més amb caire provisional i subjecte al que disposa l'art. 6 de les Normes Urbanístiques del PGM de Barcelona. Article 28è Les instal.lacions publicitàries que tinguessin llicència atorgada en entrar en vigor la present Ordenança, quan estiguessin emplaçades en els llocs que prohibeix o limita aquesta Ordenança, hauran d'adaptar-se a l'especificat en aquesta com a molt, a la seva renovació o en el termini d'un any, prorrogable per un any més, amb caire provisional, si les determinacions d'Ordenança impliquen la seva supressió. Article 29è Les instal.lacions que suposin hauran d'ésser retirades en finalitzar els terminis atorgats segons el que disposen els dos articles anteriors. L'anunciant o/i les persones físiques o jurídiques responsables solidaris o subsidiàriament hauran de respondre de qualsevol dany que pugui ocasionar-se al mobiliari urbà o a terceres persones, a causa d'una deficient col.locació o manipulació, mal ús o defecte dels materials. CAPÍTOL 5 MESURES DE PROTECCIÓ DE LA LEGALITAT URBANÍSTICA I DEL CONSUMIDOR Article 30è Del contingut del missatge publicitàri A més del que preveu l'art. 43 del Reglament per al desplegament i l'aplicació de la Llei 9/1981 de 18 de novembre sobre protecció de la legalitat urbanística (decret 308/82) de Catalunya, si del contingut del missatge publicitari se'n deduís la possibilitat de delicte o falta, especialment pel que fa a la protecció del consumidor, la Comissió Tècnica Assessora de Publicitat podrà, d'acord amb el que disposa l'art. 56 del Reglament de disciplina Urbanística, que es sol.liciti per part de l'Ajuntament, la intervenció dels tribunals competents en la matèria, sense perjudici de la suspensió del tràmit de la llicència o dels seus efectes. L'Ajuntament podrà confeccionar una relació d'activitats o continguts de propaganda objecte de suspensió o de limitacions per a la seva especial incidència negativa en la societat. Article 31è Circumstàncies agravants, registre municipal de infraccions Les circumstàncies agravants d'un infracció urbanística són les determinades a l'art. 55 del Reglament de Disciplina Urbanística; en el supòsit de reiteració o reincidència, donades les característiques de les llicències d'activitats publicitàries, la circumstància agravant es produirà encara que es tracti de múltiples emplaçaments. 12 Article 32è Responsabilitat 1. Seran responsables per les infraccions comeses segons la present Ordenances, així com de les condicions particulars de la llicència: - De forma solidària, les persones físiques o jurídiques que hagin sol.licitat la llicència, el titular del contingut del missatge publicitari, i el titular del suport publicitari. - De forma subsidiària, el titular dels drets reals de l'emplaçament del suport publicitari que hagués prestat explícita o implícitament la seva conformitat a l'activitat publicitària. 2. L'Ajuntament, en el seu cas, podrà, d'acord amb el que estableix l'art. 50.2 del Reglament de Disciplina Urbanística, notificar al col.legi professional que correspongui les circumstàncies de la infracció per tal que aquest estament adopti les mesures disciplinàries adients sense perjudici de les altres responsabilitats que es determinin i s'escaiguin. Badia del Vallès, 15 de febrer de 1995 EL PRESIDENT 13