ORDENANÇA SOBRE L'OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA Article 1 Objecte d'aquesta ordenança 1. Aquesta ordenança regula l'ús privatiu de les vies públiques i d'altres espais de titularitat municipal destinats a l'ús públic, tals com els carrers, els espais lliures que rodegen els edificis i les parcel·les d'equipaments no realitzats que es troben obertes a la lliure circulació i ús públic de les persones. En particular es regulen les ocupacions que són objecte de l'Ordenança Fiscal número 6. 2. S'exclouen d'aquesta ordenança els llocs de venda no sedentaria del mercat de carrer setmanal. Article 2 Principis generals sobre la utilització de la via pública. 1. Les vies, els espais lliures i les instal·lacions i mobiliari urbà que hi estan ubicats, són destinats a l'ús general per part dels ciutadans sota els principis de llibertat individual i respecte a les persones. 2. Les activitats que es desenvolupin a la via pública no poden limitar el dret dels altres als usos generals, llevat que es disposi de llicència o concessió per a l'ús comú especial o l'ús privatiu. 3. Correspon a l'Alcalde harmonitzar els usos i activitats que es desenvolupen a la via pública, tot donant preferència a aquells que en cada moment siguin prioritaris a l'interès públic, segons el seu bon criteri. A aquests efectes, es restringiran les activitats que esdevinguin inconvenients o incompatibles. 4. Dins del municipi de Badia del Vallès no es permet la instal·lació de màquines de venda automàtica de tabac o de begudes alcohòliques a la via pública. Article 3 Llicències d'ocupació 1. L'ocupació directa o immediata dels espais públics, de forma que els altres queden limitats o exclosos, queda sotmesa a llicència. Per a la seva concessió es ponderarà discrecionalment la utilitat pública de l'ocupació que es sol·licita i el perjudici que hom causarà als altres usos o activitats. 2. Quan es produeixin més sol·licituds de llicència de les que són possible concedir o quan sigui previsible aquesta circumstància, la concessió de llicències es sotmetrà a un procediment que garanteixi l'objectivitat, la publicitat i la concurrència. 3. Les sol·licituds de llicència s'hauran de presentar amb una antelació mínima d'un mes i aniran acompanyades de la documentació necessària per definir el lloc d'ocupació, la forma geomètrica de la superfície a ocupar, les seves dimensions i superfície, els materials i la configuració dels béns materials a instal·lar i tots els que siguin necessaris per justificar el compliment d'aquesta Ordenança o d'altres que en cada cas es determinin. Tanmateix, correspon també a l'Alcalde la possibilitat de resoldre sol·licituds fora d'aquest termini sempre i quan sigui per causa suficientment justificada. 4. Les concessions d'ocupació per a usos privatius tindran un termini màxim de sis mesos prorrogables. De no prorrogar-se, s'haurà de retornar l'espai ocupat a les seves condicions anteriors a l'ocupació. 1 5. En atorgar-se la llicència d'ocupació es pot exigir la constitució d'un aval o dipòsit per tal de garantir la compensació de possibles danys al domini públic o per atendre les despeses de reposició de l'espai ocupat a les seves condicions anteriors, així com la neteja de l'espai afectat. La garantia serà cancel·lada prèvia comprovació que s'han complert les condicions necessàries. En cas contrari, transcorreguts 15 dies de la resolució de la llicència, l'Ajuntament adquirirà el dret de fer-ho subsidiàriament a càrrec de la garantia dipositada i, de ser aquesta insuficient, a càrrec del titular de la llicència. Hom pot exigir, així mateix, la subscripció d'una assegurança per tal de cobrir els riscos de l'activitat que es pretén exercir. 6. Mentre un espai estigui ocupat generarà taxes, bé d'ofici o bé per concessió de llicència. S'aplicarà la taxa de l'ordenança fiscal corresponent, segons els dies d'ocupació i les superfícies ocupades. Es computaran com a superfícies ocupades, no solament les resultants de la projecció dels elements materials fixes o desplegables, sinó també les superfícies no ocupades materialment, però que el interessat desitgi tenir reservades per al seu ús privatiu. 7. Les llicències per a establiments de venda no sedentària són a precari i revocables per motius d'interès públic, sense dret a indemnització. Article 4 Plans i normativa d'instal·lacions 1. Determinada mena d'ocupació pot ser objecte de planificació i de normativa específica, amb indicació de les ubicacions autoritzades, superfície, volum i característiques tècniques i estètiques. Els plans poden referir-se a l'ordenació integral d'una zona o bé a un tipus específic d'activitat. 2. L'aprovació d'aquests plans i de les seves normes correspon a l`Alcalde. En el procediment d'aprovació dels plans s'assegurarà la informació i la participació ciutadana. Article 5 Discrecionalitat i limitació de les llicències 1. L'Alcalde pot limitar el nombre de llicències a concedir per determinats usos o en determinades zones d'acord amb les necessitats ciutadanes i la previsió d'usos que hi pugui concórrer. 2. L'atorgament de les llicències d'ocupació dels espais públics és discrecional en atenció a l'harmonització dels usos i activitats que hi concorren i als altres interessos públics. 3. Les concessions per a l'ús privatiu dels espais públics són excepcionals i només es concediran en els casos que hi hagi un interès públic en l'ús o activitat que es sol·licita. Article 6 Contingut de la llicència 1. A la llicència s'expressarà la identificació de la persona física o jurídica, la ubicació i la delimitació de l'ocupació autoritzada, el termini de vigència, l'horari d'ocupació, les característiques de les instal·lacions, les activitats a desenvolupar i les altres condicions que s'escaiguin. 2. Les ocupacions que impliquin l'execució d'obres a la via pública o que puguin afectar-la s'ajustaran en tot cas a les condicions tècniques generals i particulars definides pels serveis tècnics municipals. 2 3. Les llicències d'ocupació són personals i intransferibles sense previ consentiment municipal. En tot cas, el nou titular haurà de complir tots els requeriments exigibles. Article 7 Resolució i caducitat de les llicències Les llicències caduquen pel transcurs dels termini específic o general a què estiguin sotmeses o per renúncia expressa o tàcita a l'exercici de l'ocupació o de l'activitat autoritzada. Article 8 Condicions generals de les activitats autoritzades 1. Les activitats o usos inherents a les llicències d'ocupació queden sotmesos al compliment de les condicions establertes a la legislació general, a les ordenances municipals i a les condicions de la pròpia llicència. El seu incompliment comporta sanció o la caducitat de la llicència, sense perjudici d'haver de reposar els danys causats. 2. L'atorgament d'una llicència d'ocupació no exclou la necessitat d'obtenir les altres autoritzacions necessàries per a l'exercici de l'activitat. 3. El titular de la llicència ha de tenir-la permanentment a disposició de la policia local i dels serveis municipals. 4. El titular de la llicència és responsable de mantenir l'espai públic afectat, les instal·lacions i la seva zona d'influència en bones condicions de neteja, salubritat, seguretat i estètica. L'Ajuntament podrà exigir en qualsevol moment als titulars de les llicències la instal·lació de papereres o contenidors. Article 9 Condicions generals de l'ocupació 1. L'ocupació no pot perjudicar el normal desenvolupament dels treballs de manteniment i de reparació dels serveis que discorren per les vies públiques, tals com els clavegueram, l'enllumenat públic, etc. 2. L'ocupació sol·licitada no pot impedir ni dificultar l'actual accessibilitat de serveis d'emergència tals com vehicles de bombers o ambulàncies. 3. L'ocupació no pot constituir una barrera arquitectònica ni causar cap perjudici als itineraris practicables existents. Tampoc impedirà el lliure ús del mobiliari urbà, com bancs, papereres, etc. 4. Tampoc haurà d'impedir o dificultar el curs lliure de les aigües de pluja cap als elements de desguàs existents a la urbanització. 5. No es reduirà l'enllumenat públic projectant ombres sobre els espais de trànsit ni es reduirà la correcta visibilitat dels rètols, tant de la senyalització vertical com dels plafons publicitaris, ni la dels semàfors. 6. L'ocupació no pot causar cap perjudici a les espècies vegetals existents ni impedir o dificultar el seu reg i el seu manteniment. 7. S'haurà de complir, en totes les parts, el Reglament electrotècnic per a instal·lacions de baixa tensió i les seves instruccions complementàries, així com totes les normes, reglaments, ordenances, etc que hi siguin d'aplicació obligatòria. 8. No s'admetrà cap tipus de construccions fix a excepció de la base de recolzament. Tot l'equipament haurà de ser de materials lleugers, desmuntables i traslladables. Si es tracta 3 de recintes a ocupar pel públic, hauran de tenir almenys tres dels quatre costats amb tancaments que no impedeixin la visió de l'interior des de l'exterior. En tot cas, aquests tancaments, siguin opacs o transparents, hauran de ser de materials flexibles. 9. Els subministraments elèctrics, d'aigua i d'altres serveis hauran de ser soterrats. Només s'admetran aeris dins de la superfície objecte de la llicència d'ocupació. 10. A fi de no perjudicar el trànsit de les persones per les voreres, la projecció dels elements materials de l'ocupació hauran d'estar a una distància mínima d'1 m de l'aresta de la vorera. 11. També s'haurà de complir les següents condicions: Distància mínima a la finestra més pròxima d'un habitatge: 5 m. Ocupació màxima absoluta: 60 m2 (a excepció de circs i firaires). Alçada màxima de les cobertes: 2,80 m (a excepció de circs, firaires i d'altres casos especials). 12. El titular de la llicència d'ocupació haurà de marcar a sobre del paviment els límits de l'espai ocupat, mitjançant línies contínues fetes amb pintura blanca, de 8 cm de gruix. Si l'ocupació s'efectua a sobre d'un espai sense paviment, l'espai concedit es senyalitzarà, per compte del titular de la llicència, mitjançant voreres encastades al terra, de manera que siguin visibles però que no sobresurtin. Hauran de mantenir aquesta senyalització durant tot el temps que duri la concessió. Article 10 Responsabilitat 1. El titular de la llicència és responsable de la vigilància i del manteniment de les instal·lacions que són objecte de la llicència. 2. El titular de la llicència, serà també el responsable del bon compliment de les ordenances municipals, i en particular l'ordenança sobre protecció del medi ambient contra l'emissió de sorolls, i l'ordenança de convivència ciutadana. 3. La llicència atorgada no empara els actes particulars portats a terme per la persona autoritzada, de forma que aquesta es plenament responsable dels mateixos. Article 11 Execució subsidiària 1. L'incompliment de les obligacions comportarà l'execució subsidiària per part de l'Ajuntament. Les despeses derivades de l'execució subsidiària aniran a càrrec del titular de l'obligació, sense perjudici de les sancions que hi corresponguin. 2. Per tal de portar a terme l'execució subsidiària i amb els avisos previs corresponents, els serveis municipals podran forçar l'entrada als recintes particulars objecte de la llicència d'ocupació. 4