PLA DE MOBILITAT URBANA DE BADIA DEL VALLÈS SÍNTESI 1 Introducció La Llei 9/2003, de 13 de juny, de la mobilitat estableix els principis i els objectius als quals ha de respondre una gestió de la mobilitat de les persones i del transport de les mercaderies dirigida a la sostenibilitat i la seguretat. En base a aquests objectius i a l'article 9 de la llei es defineixen els PMU: FASES PER A LA ELABORACIÓ DEL PMU · Els PMU's són el document bàsic per · Fase 1. Recollida d'informació configurar les estratègies de mobilitat · Fase 2. Anàlisi de l'oferta existent Anàlisi · Fase 3. Anàlisi de la demanda sostenible dels municipis de Catalunya. · L'àmbit territorial dels PMU's és el del municipi. · Fase 4.Caracterització/modelització del sistema de mobilitat · El contingut dels PMU's s'ha d'adequar als Diagnosi · Fase 5. Diagnosi participada de la situació actual i futura criteris i les orientacions establertes pels plans directors de mobilitat. · La iniciativa per elaborar i aprovar els · Fase 6. Establiment d'objectius. Estudi d'alternatives PMU's correspon als ajuntaments. Objectius · Els PMU's s'han de revisar cada sis anys. · Fase 7. Propostes participades d'actuació, programes i indicadors de seguiment Proposta · Fase 8. Tràmits i modificacions 2 Anàlisi territorial i socioeconòmic 13.936 Habitants al municipi L'estructura territorial del municipi és dominada per la (Ajuntament 2014) presència de grans infraestructures de transport de passatgers i mercaderies que travessen el territori C-58 i AP-7. Tren a Barberà del Vallès Municipi eminentment residencial i homogeni, amb la dotació dels serveis bàsics. Densitat Superfície (km2) (Hab/km2) Badia del Vallès 0,9 15.484,4 Vallès Occidental 583,1 1.541,5 Catalunya 32.108,0 235,3 3 DISTRIBUCIÓ MODAL RESIDENTS: 43.388 desplaçaments/dia 3,11 desplaçaments/habitant Segons tipus de desplaçament 100% 3,1% 90% 0,2% 80% 70% 63,3% 70,1% 60% 50% 96,7% 40% 30% 19,4% 12,9% 20% 10% 17,3% 17,0% 0% Interns Connexió Externs 4 DISTRIBUCIÓ MODAL MOBILITAT DE CONNEXIÓ DEL RESIDENT Residents Àmbits de destinació Desplaçaments Percentatge Barcelona 2.569 13,7% Sabadell 5.716 30,4% Barberà del Vallès 4.136 22,0% Cerdanyola del Vallès 1.851 9,8% Terrassa 701 3,7% Sant Quirze del Vallès 355 1,9% 5 Principals Municipis 12.758 67,9% Resta 1a corona 1.168 6,2% Resta 2a corona* 668 3,6% Exterior AMB 1.629 8,7% Total 18.793 100,0% No Transport Transport Total motoritzat públic privat Barcelona 1,2% 51,6% 47,2% 100,0% Sabadell 14,6% 28,8% 56,6% 100,0% Barberà del Vallès 41,8% 7,8% 50,4% 100,0% Cerdanyola del Vallès 30,9% 3,4% 65,7% 100,0% Terrassa 0,0% 6,1% 93,9% 100,0% Sant Quirze del Vallès 0,0% 0,0% 100,0% 100,0% Resta 1ª Corona 0,0% 12,1% 87,9% 100,0% Resta 2ª Corona* 0,0% 0,0% 100,0% 100,0% Exterior AMB 4,6% 6,4% 89,0% 100,0% Total 17,3% 19,4% 63,3% 100,0% 5 DISTRIBUCIÓ MODAL TOTAL: 46.934 desplaçaments/dia Residents No residents Total 2006 38.312 4.430 42.742 2013 43.388 3.546 46.934 Mobilitat atreta (RMB) Transport Transport ORIGEN* No motoritzat TOTAL públic privat Barberà del Vallès 61% 0% 39% 1.512 Sabadell* 100% 990 Cerdanyola del Vallès 22% 3% 75% 377 Montcada i Reixac 0% 0% 100% 119 Ripollet 53% 0% 47% 98 Resta - - - 450 TOTAL enq. 2013 (RMB) 50,9% 0,5% 48,6% 3.546 *Estimació de l'EMQ 2006 (total viatges) i distribució modal 2006 6 VIANANTS 7 Diagnosi de la mobilitat a peu OFERTA: Xarxa Bàsica (7,7 Km) Convencional (5,58 Km) Exclusiva per a vianants (1,37 Km) Camí verd (778 m) 8 Diagnosi de la mobilitat a peu Residents (a peu) Interns 22.319 79,34% Connexió, externs 3.412 12,13% Subtotal 25.731 91,47% DEMANDA (25.700 desplaçaments residents/dia) No residents (no motoritzats) 87% interns Barberà 1.726 6,14% Ripollet 102 0,36% Cerdanyola 572 2,03% Subtotal 2.400 8,53% TOTAL 28.131 100,00% Avinguda Burgos 9 Diagnosi de la mobilitat a peu CARACTERÍSTIQUES DE LA DEMANDA Longitud mitjana del trajecte = 117 m, 91% < 200 m Per què camina? Temps mitjà de trajecte = 6', 1% > 20' Quin és el motiu del viatge? Freqüència del viatge PROPOSTES 10 Diagnosi de la mobilitat a peu INFRAESTRUCTURA Amplada útil de voreres Amplada total de voreres 11 Diagnosi de la mobilitat a peu 12 Diagnosi de la mobilitat a peu Demanda: + El 96% de la mobilitat interna es fa a peu (> 22.000 desplaçaments/dia). Distàncies assumibles Connectivitat Interurbana: + Bona amb Barberà i la UAB -- Deficient amb Cerdanyola (1,4 Km) Connectivitat Urbana: + En general els passos de vianants estan ben localitzats + Existeixen passos i en general són correctes -- Itineraris no naturals -- Voreres a diferent nivell -- Manquen alguns passos Comoditat: + Relleu suau, excepte la zona entre l'Av. Burgos i Mediterrani + No hi han voreres inaccessibles (amplada útil < 0,9 m) -- El 78% de les voreres té una amplada útil < 1,8 m Seguretat: + Existeixen elements que ajuden a contenir la velocitat de circulació -- El manteniment en alguns casos no és l'adequat -- Es detecta Indisciplina d'estacionament especialment a les cantonades 13 Propostes d'actuació: Mobilitat a peu Millora connexió Prioritat vianants (aparcament-parc) (només accés parking) Millora accés llar d'infants Millora Camí Escolar 14 Propostes d'actuació: Mobilitat a peu AMPLIACIONS DE VORERES 15 BICICLETES 16 Diagnosi de la mobilitat en Bicicleta Via de la Plata Av. Cantàbric Av. Costa Brava Av. Burgos 143 desplaçaments/dia Av. Mediterrània 17 Propostes d'actuació: Mobilitat Bicicleta 18 TRANSPORT PÚBLIC 19 Diagnosi del transport públic Segona corona metropolitana 44,3% 10,4% 45,3% El 9% dels desplaçaments de Badia del Vallès 59,6% 8,9% 31,4% residents es realitza en transport Ripollet 60,4% 6,8% 32,7% públic. Barberà del Vallès 58,8% 7,6% 33,5% Dels desplaçaments en transport Molins de Rei 49,7% 11,2% 39,1% públic, en autobús es realitzen el Cerdanyola del Vallès 52,0% 7,9% 40,1% 65% i la resta en tren. Sant Andreu de la Barca 50,5% 7,7% 41,8% Sant Vicenç dels Horts 46,4% 8,8% 44,8% Si comparem amb els municipis de la Sant Cugat del Vallès 34,3% 18,1% 47,6% segona corona metropolitana, la Papiol (El) 36,0% 11,6% 52,4% mobilitat dels residents de Badia es Pallejà 37,9% 6,9% 55,3% situa, en primer lloc en utilització Palma de Cervelló (La) 33,7% 10,9% 55,4% dels modes tous de transport, Castellbisbal 34,9% 7,9% 57,2% "Públic + A peu + Bici = 68,5%". Santa Coloma de Cervelló 27,6% 12,8% 59,6% Begues 29,2% 7,8% 62,9% Els ciutadans valoren positivament el Sant Climent de Llobregat 23,7% 8,4% 67,9% transport públic, amb un 6,6, encara Corbera de Llobregat 19,7% 8,1% 72,2% que la resta de modes de transport Torrelles de Llobregat 19,3% 8,4% 72,3% estan millor valorats, sobretot l'anar a Cervelló 21,1% 6,3% 72,6% peu amb 8,4 punts. 0% 20% 40% 60% 80% 100% Peu + Bici Transport públic Transport privat 20