ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA CELEBRADA PEL PLE MUNICIPAL DE L'AJUNTAMENT DE BADIA DEL VALLÈS, EL DIA 29 DE JUNY, A LES 18:30 HORES HASH: 023b45dc9f02d077de578c7e5bcc065a Badia del Vallès, vint-i-nou de juny de 2016 El Ple de la corporació quan son les 18:30, es reuneix a la sala de sessions de l'edifici de Carmen Coll Gaudens (1 de 2) Data Signatura: 26/07/2016 l'Ajuntament, en sessió ordinària sota la presidència de la Sra. Eva Menor Cantador. Secretària municipal Hi concorren els regidors següents: Sr. Rafael Moya Camarón PSC Sra. Montserrat Jiménez Molina PSC Sr. Josep Martínez Valencia PSC Número : 2016-0007 Data : 26/07/2016 Sr. Iván Sanz Pérez PSC Sra. Maria Encarnación Rodrigo Morales PSC Sr. Antonio Rodríguez Yañez PSC ACTA DEL PLE Sra. María José Granados Martínez PSC HASH: b20e609d12f3ec2696152ef7a098b891 Sr. Joaquim Jesús Duran Redondo AEB Sra. María Teresa Carceller Labaleta AEB Eva María Menor Cantador (2 de 2) Sr. Alvaro José Pacheco Comino AEB Data Signatura: 27/07/2016 Sra. Ruth Escolà Sánchez AEB Sr. Miquel Rodríguez Rosillo AEB Sra. Elisabet Ruiz Romero BeC-E Alcaldessa Sr. José Pérez Jiménez BeC-E Sr. Rafael Muñoz Contreras PP (s'incorpora a les 18:50 hores, en el punt núm. 4 de l'ordre del dia) Assistits per la secretària senyora Carme Coll Gaudéns que certifica, i l'interventor senyor Raúl Codi Validació: 55PJQQGJLHHHY2DXLP6R7J2CG | Verificació: http://badiadelvalles.sedelectronica.es/ Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 1 de 41 López Borras. Excusen la seva assistència la senyora Sra. María Pilar Paz Sierra i el senyor Rafael Muñoz Contreras que s'incorporarà al llarg de la sessió. Una vegada verificada per la Secretària la vàlida constitució del Ple, donat que es compleix l'assistència mínima d'un terci del número legal de membres, el President obre la sessió, procedint a la deliberació sobre els assumptes inclosos en el següent. "I. PART DISPOSITIVA 1. Aprovació d'actes de sessions anteriors 2. Resolució recurs de reposició interposat per l'empresa CESPA, S.A. (expte. 815/2016) 3. Protocol d'atenció a la infància i l'adolescència en risc social i/o maltractament (expte. 1478/2016) Ajuntament de Badia del Vallès Avinguda Burgos s/n, Badia del Vallès. 08214 Barcelona. Tel. 937182216. Fax: 937182042 4. Per exigir un salari de referència a Catalunya (expte. 1630/2016) 5. Aprovació Text Refòs Modificació Puntual Pla General Metropolità al front del Riu Sec al terme municipal de Badia del Vallès (expte. 792/2016) 6. Suport a la moció presentada per la PAH «Las 5 de la PAH» 7. Suport a la moció presentada per la PAH «Actuaciones urgentes y coordinadas por el derecho a la vivienda y los suministros» 8. MOCIO AEB: Comptadors telegestionables 9. Assumptes sobrevinguts II. PART DE CONTROL A L'EQUIP DE GOVERN 1. Donar compte de les Resolucions de l'Alcaldia 2. Precs i preguntes Número : 2016-0007 Data : 26/07/2016 I. PART DISPOSITIVA 1. Aprovació d'actes de sessions anteriors ACTA DEL PLE La senyora alcaldessa diu: "Abans de començar, hi ha dos punts d'urgències que hem de votar per incloure a l'ordre del dia, que son el punt sobre el Dia de l'orgull lèsbic, gai, trans, bisexual i intersexual. Vots a favor de la inclusió a l'ordre del dia del ple? Unanimitat. I el segon punt és la proposta de l'Adhesió del nostre ajuntament a la declaració de suport a la renda garantida de ciutadania. Vots a favor de la inclusió? Doncs queden inclosos tots dos punts a l'ordre del dia del ple". La senyora alcaldessa dona la paraula a la senyora Teresa Carceller, qui diu: "Gràcies senyora alcaldessa. És per comentar que en el punt número 6, el que parla del Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, en dos ocasions, a on surt l'escrit del que jo dic, es fa referència a la freqüència de pas en el primer error, de la dos, falta l'apòstrof. És el A2, que és l'autobús, no la dos. Així es com si fossi la tele, vale? Això passa en aquest punt i passa també més endavant, vale? Passa en dos cops. Ja està. Gràcies". Codi Validació: 55PJQQGJLHHHY2DXLP6R7J2CG | Verificació: http://badiadelvalles.sedelectronica.es/ S'aproven les actes de les sessions ordinària de 25 de maig de 2016 i extraordinària de sorteig Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 2 de 41 de meses electorals de 30 de maig de 2016 sense necessitat de lectura atès que tots els membres de la corporació disposaven del text de les mateixes. 2. Resolució recurs de reposició interposat per l'empresa CESPA, S.A. La senyora alcaldessa dona la paraula a la senyora Montse Jiménez, qui diu: "Gracias señora alcaldesa. Bien, únicamente ratificarnos en la desestimación íntegra del recurso interpuesto por la empresa CESPA, como hicimos con el anterior recurso. Gracias". A continuació la senyora alcaldessa dona la paraula a la senyora Eli Ruiz, qui diu: "Moltes gràcies senyora alcaldessa. Per segona vegada tornem a votar a favor d'aquesta mesura, doncs ells es van acollir amb una mesura que directament ells renunciaven directament a aquests interessos no devengats i allavorens votarem a favor perquè no hi ha lloc perquè ells demanin això, quan saben que ells mateixos van renunciar per cobrar aquests diners que se'ls Ajuntament de Badia del Vallès Avinguda Burgos s/n, Badia del Vallès. 08214 Barcelona. Tel. 937182216. Fax: 937182042 devia en aquell moment. Moltes gràcies". S'aprova per unanimitat el següent acord: I. Identificació de l'expedient Expedient número 815/2016, relatiu a recurs de reposició interposat per l'empresa CESPA SA, per reclamació interessos deute. II. Relació de Fets 1. En data 31 de març de 2016 l'empresa CESPA,SA, va interposar reclamació d'interessos de demora en el pagament de les factures corresponents al contracte per a la prestació del servei públic de recollida i transport al centres de tractament de les diverses fraccions de residus municipals, en virtut de l'adjudicació acordada pel Ple de l'Ajuntament en data 28 de gener de 2009, formalitzat en data 27 de febrer de 2009. Número : 2016-0007 Data : 26/07/2016 El període de demora en el pagament de les factures reclamats, de l'escrit interposat, son els mesos entre gener 2010 a març de 2013, ambdós inclosos, amb un càlcul d'interessos de demora per tot el període de 88.315,50 , que és l'import que ara es reclama. Quant ACTA DEL PLE l'abonament del principal, aquest es va satisfer segons aquest mateix annex , en el mes de maig de 2012 i mes de setembre de 2013, per import total de 1.025.096,75 euros, IVA inclòs, segons el que disposa l'article 9 del Reial Decret-Llei 4/2012, de 24 de febrer, i de 645.685,11 , segons disposa l' article 6 del Reial Decret 8/2013, de 28 de juny que determina les obligacions d'informació i procediments necessaris per establir un mecanisme de finançament per al pagament als proveïdors de les entitats locals amb relació certificada per aquesta intervenció municipal de data 26 de març de 2012 i obligacions incloses al mecanisme de pagament a proveïdors de data 20 de setembre de 2013. 2. El Ple de l'Ajuntament, en sessió de data 27 d'abril de 2016, va acordar la desestimació de la reclamació administrativa interposada per l'empresa CESPA, SA. Codi Validació: 55PJQQGJLHHHY2DXLP6R7J2CG | Verificació: http://badiadelvalles.sedelectronica.es/ 3. En data 25 de maig de 2016, l'empresa CESPA, SA, dins del termini a l'efecte, va interposar recurs administratiu de reposició contra l'esmentat acord plenari amb les al·legacions que s'expressen al següent apartat. Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 3 de 41 III. Fonaments de dret Primer. Les al·legacions formulades en el seu recurs per l'empresa, són les mateixes de l'inicial escrit de reclamació, que en són en síntesi: a) Que la facturació objecte de la reclamació va ser abonades «a través del denominado mecanismo extraordinario de pago a proveedores, regulado sucesivamente a través del Real Decreto-Ley 4/2012, de 24 de febrero, (RDL4/2012); Decreto Ley 7/2012 de 9 de marzo (...)» i altres normes que es citen, van originar que «dicho mecanismo extraordinario de pago a proveedores exigió para el cobro de la deuda, de forma indebida, la renuncia al abono de intereses moratorios y costes", la qual cosa resulta contrario a la llei 3/2014, de 29 de desembre i a la Directiva 2011/07/UE del Parlament i Consell europeus. Ajuntament de Badia del Vallès Avinguda Burgos s/n, Badia del Vallès. 08214 Barcelona. Tel. 937182216. Fax: 937182042 b) Que aplicació de l'article 9,1 de la Llei 17/2014 i la Directiva 2011/07/UE han de prevaldre sobres les normes que estableixen el mecanisme extraordinari de pagament a proveïdors, sobre tot d'acord amb els termes taxatius de l'article 7 de la Directiva. En aquest punt, es torna a citar la Sentencia 355/2014, de 24 de novembre del Jutjat Contenciós Administratiu núm.6 de València que declara nul el pacte o acord entre l'administració i el Col·legi de Farmacèutics. O d'altres sentències d'altres Jutjats Contenciosos Administratius com la de 3 de desembre de 2014 del número 6 de Múrcia; o la de 17 de novembre de 2015 del núm. 24 de Madrid, entre altres. Però, algunes d'aquestes decisions judicials recauen sobre aspectes diferents al que aquí es dirimeix. Així la Sentència 355/2014 del Jutjat CA número 6 de València, recau sobre l'existència prèvia de convenis administratius entre la Conselleria de sanitat valenciana i el Col·legi Oficial de Farmacèutics i amb elements de fet i drets diferenciats: els farmacèutics no havien acceptat el sistema de pagament a proveïdors del RD Llei 4/2014, i es dirimia si el clausulat dels convenis subscrits eren o no contraris a la Directiva esmentada. Segon. Com ja s'argumentava a l'acord impugnat, els fonaments del qual es donen aquí per Número : 2016-0007 Data : 26/07/2016 reproduïts, la qüestió que es plantejava i ara es torna a plantejar és l'abast l'article 9 del RD Llei 4/2012, en relació als proveïdors que voluntàriament van acollir-se al mecanisme previst per aquesta norma i l'efecte de comportar o no «la extinción de la deuda contraída por la entidad local con el contratista por el principal, los intereses, costas judiciales y cualesquiera ACTA DEL PLE otros gastos accesorios.», com diu el seu apartat segon de l'article 9. L'empresa CESPA, SA a la seva reclamació inicial i ara en aquestes al·legacions insisteix en unes qüestions diferents al de l'objecte expressat. El Ple municipal no discuteix, ni va resoldre, que es puguin establir pactes o acords que exonerin l'abonament d'interessos de demora o altres despeses, contraris a la Directiva 2011 o les pròpies normes estatals. Pel contrari, el que s'afirmava és que no existeix cap pacte, sinó que és un efecte legal dimanant del RDL 4/2012, promulgat davant les circumstàncies econòmiques excepcionals, com recull l'exposició de motius de la norma. Les consideracions a la voluntarietat o no de l'empresa eren referides al pressupost establert a la pròpia norma ( art.9 del RDL 4/2012), i no pas a cap pacte de renúncia o desistiment a Codi Validació: 55PJQQGJLHHHY2DXLP6R7J2CG | Verificació: http://badiadelvalles.sedelectronica.es/ interessos i altres despeses, entre l'Ajuntament i l'empresa CESPA, SA. En aquest sentit, tampoc pot estimar-se la sentència la Sentència 355/2014 del Jutjat CA número 6 de València, ja que recau precisament respecte un objecte diferent al del present cas (uns convenis Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 4 de 41 administratius entre la Conselleria de sanitat valenciana i el Col·legi Oficial de Farmacèutics), amb elements de fet i dret diferenciats (els farmacèutics no havien acceptat el sistema de pagament a proveïdors del RD Llei 4/2014), i es dirimia si el clausulat dels convenis subscrits eren o no aplicables als farmacèutics i contraris o no a la Directiva esmentada. O la decisió del Jutjat número 6 de Múrcia de plantejar davant el TJUE qüestions prejudicials, respecte un procediment de reclamació de quantitat per part d'un proveïdor al Govern regional de Múrcia. A diferència d'aquestes sentèn