Definició del model i bases reguladores per als Pressupostos Participatius 2016-2017 Regidoria de Participació Ciutadana Badia del Vallès, Juliol 2016 1. INTRODUCCIÓ L'Ajuntament de Badia del Vallès impulsa els pressupostos participatius per tal que els ciutadans i ciutadanes puguin proposar, debatre i decidir el destí de l'import màxim de 100.000, impostos inclosos, per a l'any 2016 en projectes relacionats en la millora dels espais públics. 2. OBJECTIUS L'objectiu principal és implicar la ciutadania en la presa de decisions responsables sobre el destí d'una part dels recursos públics, a través d'un sistema reglat de participació. Altres objectius específics són: · Fomentar la participació a través d'un procés inclusiu que arribi a tota la ciutadania. Així com potenciar els òrgans de participació actius al municipi. · Conèixer les necessitats de la població i afavorir el debat col·lectiu per prioritzar-les. · Planificar la despesa municipal el màxim d'ajustada a les prioritats ciutadanes. 3. CRITERIS PER A LA PRESENTACIÓ DE PROPOSTES Els criteris bàsics han de permetre delimitar les propostes vàlides i descartar aquelles que no s'adeqüin als següents criteris de validesa i viabilitat. Aquests criteris són: 1. Criteri de legalitat: ha d'estar subjectes a la legalitat vigent. No s'acceptaran propostes que plantegin accions il·legals. Tampoc s'acceptaran propostes que contradiguin els diferents plans municipals aprovats. 2. Criteri de competència: les propostes proposades han de ser de competència municipal. Es rebutjaran propostes que depenguin d'altres administracions públiques o privades. 3. Criteri econòmic: les propostes no podran excedir el límit pressupostari dels 100.000 per al 2016. 4. Criteri de viabilitat tècnica: totes les propostes es sotmetran a validació tècnica, és a dir, que tècnicament es poden realitzar. 5. Criteri de sostenibilitat: es descartaran aquelles propostes que generin dependència o comprometin els pressupostos municipals futurs, en relació a la despesa (no es refereix a manteniment). Tampoc poden comportar contribucions especials. 6. Criteri d'inclusió social: s'acceptaran propostes que siguin de caràcter socialment inclusives i per contra, es descartaran aquelles propostes que plantegin accions d'exclusió social. 7. Criteri de visió de ciutat: han de ser propostes amb visió general de ciutat, i per tant, que beneficiïn al màxim de població de Badia del Vallès. 8. Criteri de no particularitat: no poden contemplar el finançament a projectes no municipals ja existents, a no ser que introdueixin elements innovadors que el converteixin en nou projecte. En aquest supòsit, haurà de complir la llei de contractació de l'administració pública. Així mateix, l'ús final de la proposta no serà d'ús privatiu. 9. Criteri d'identificació: han d'incloure un títol identificatiu per ser votades i adoptades més fàcilment en els Tallers de propostes. 10. Criteris de presentació: en aquests hi ha diferents elements a considerar: a. hauran de ser presentades a través d'un formulari específic, ja a l'OAC de l'Ajuntament, dels Tallers participatius o per via telemàtica. b. Es presentaran durant els 15 dies previstos, els quals es comunicaran pels diferents mitjans de comunicació amb prou antelació per permetre l'elaboració de propostes raonades. c. Han de tenir un caràcter concret i ésser avaluables econòmicament. 11. Criteri de població: podran presentar propostes totes aquelles persones empadronades a Badia del Vallès i majors de 16 anys. Es podrà presentar una proposta per persona. 4. ÒRGANS DE PARTICIPACIÓ, GESTIÓ I CONTROL DEL PROCÉS Per afavorir la transparència i la gestió del procés s'habiliten els següents espais de treball i de participació: 4.1. Comissió Tècnica de Pressupostos Participatius. Aquesta està formada per personal tècnic de participació i personal tècnic municipal de les àrees de l'Ajuntament relacionades amb les temàtiques de les propostes. Té com a funció avaluar i validar les propostes presentades per la ciutadania, a partir dels criteris definits i aprovats per la Comissió de Seguiment. Així mateix, és l'encarregada de realitzar els informes de viabilitat tècnica i econòmica de les propostes. 4.2. Comissió de Seguiment. Aquest òrgan té les següents característiques: 4.2.1. La finalitat de la comissió de seguiment és: · Donar legitimitat i transparència al procés · Coresponsabilitat en el procés per part de la població i els diferents actors presents al municipi. 4.2.2. Els objectius de la Comissió de seguiment són: · Revisar tot el procés de prop, amb reunions periòdiques de caire consultiu (com es farà el procés, com es farà la difusió, com l'avaluació i el retorn, etc.) · Coparticipar del procés consultiu de manera directa, incloent la dinamització voluntària de les sessions obertes a tota la població. 4.2.3. Integrants de la comissió de seguiment: aquesta estarà formada per les següents figures: · Un representant de cada grup polític amb representació a l'Ajuntament. · Un representant de l'AAVV. · Un representant de la FEC · Un representant de l'Associació de Comerciants. · 12 veïns/veïnes de Badia del Vallès (es presentaran de forma voluntària i s'escolliran per sorteig públic obert a tota la població), distribuïts segons els següents segments de població: o 2Dones entre 16-35 anys o 2 Homes entre 16-35 anys o 2 Dones entre 36-50 anys o 2 Homes entre 36-50 o 2 Dones entre 51 anys en endavant o 2 Homes entre 51 anys en endavant La ciutadania que vulgui formar part de la comissió a títol individual ho podrà fer fent arribar la seva candidatura a través dels següents mecanismes: o A través d'instància a la OAC, dins del període previst, amb les següents dades obligatòries: tenir més de 16 anys, aportar el nom complert, la data de naixement, el telèfon i una adreça de correu electrònic. o Després del període per apuntar-se, se celebrarà un sorteig a la sala de plens per escollir els membres de la comissió. 5. ESPAIS PER A LA PARTICIPACIÓ CIUTADANA El procés habilita diferents espais de participació perquè la població pugui fer arribar les propostes d'acció per a la millora de l'espai públic través de: 5.1. Presentació de propostes de forma presencial o telemàtica, en el període previst. En aquest període i per facilitar la recollida de propostes es preveuen les següents accions: 5.1.1. Realització de dos tallers propositius. Per a aquest afer es desenvoluparan dos tallers de propostes perquè aquells ciutadans que ho desitgin exposin i defensin les seves propostes. Aquest espai servirà per re elaborar-les, completar-les i generar de noves. Estan oberts a tota la ciutadania i es realitzaran en el període obert per a la recollida de propostes. 5.1.2. Espais Infància i Adolescència. Espais creats especialment per a infants de 10 a 12 anys i adolescents de 13 a 18 anys. Aquests espais permetran dinamitzar la realització de propostes i fomentar la implicació en el moment de les votacions. Aquests espais són: o La constitució del Consell dels Infants. o Programa d'Adolescència a través dels educadors de carrer. 5.2. Votant les propostes finalistes de forma presencial, dins del període previst a tal efecte. Té dret a vot tota la població major de 10 anys empadronada a Badia del Vallès. El padró de referència serà el de 4 mesos abans del període de votacions. 6. ESTRUCTURA DEL PROCÉS El procés contempla tres moments principals: 7. Moment propositiu. En que la ciutadania des de la ciutadania a títol individual 8. Debat i elaboració de propostes 9. Votació per part de tota la ciutadania El procés s'estructura en les següents fases: FASE 0. Definició del procés de Pressupostos participatius. En aquesta fase, es presenta el model de pressupostos a la comissió tècnica, amb l'objectiu de desenvolupar consensuadament un model de Pressupostos Participatius. FASE 1. Disseny inicial i campanya informativa del procés La primera fase planteja com a objectiu definir políticament i tècnicament el procés participatiu. Les accions que es preveu realitzar són: 1.1. Establiment de les bases i criteris per definir les propostes de manteniment en via pública. Les propostes a desenvolupar per la ciutadania s'han d'acollir a unes bases que seran definides prèviament per l'equip tècnic municipal responsable. 1.2. Procés de comunicació del procés. S'inicia a la penjada de cartells del dia 5 de setembre per informar i recollir sol·licituds per a formar part de la Comissió de Seguiment. FASE 2. Habilitació de mecanismes participatius i recollida de propostes 2.1. Constitució de la Comissió de Seguiment. Des de l'Ajuntament de Badia del Vallès es convocarà i constituirà la Comissió de Seguiment. En aquesta primera sessió es preveu presentar els objectius i funcions de la comissió així com es validarà el procés de pressupostos participatius i les bases o criteris per la realització de propostes per part de la ciutadania. 2.2. Presentació del procés a la ciutadania. Sessió de caràcter informatiu i divulgatiu adreçada als representats de les entitats del teixit associatiu i la ciutadania no organitzada. En la mateixa es preveu fer una exposició introductòria als pressupostos municipals, el que són pressupostos participatius i quins és el procés participatiu que es preveu desenvolupar. 2.3. Recollida de propostes a través de l'OAC. Es dissenyarà un formulari que serà posat a l'abast de la ciutadania que ho desitgi per a realitzar les seves propostes i entrar-les a través de l'OAC de l'Ajuntament. S'establirà un termini de 15 dies per realitzar les aportacions. El formulari tindrà la següent estructura bàsica: o Nom de la persona o DNI, NIE o Passaport o Adreça de correu electrònic i telèfon o Títol de la proposta o Ubicació o Necessitat que vol resoldre o Col·lectiu beneficiari o Descripció (breu descripció) 2.4. Recollida de propostes a través d'una plataforma electrònica. Aquesta estarà disponible a través del web de l'Ajuntament, on la ciutadania que vulgui fer aportacions podrà accedir a les bases i al formulari per realitzar les seves propostes i posteriorment enviar-les via on-line. 2.5. Desenvolupament de dos Tallers propositius. L'objectiu d'aquests tallers és obrir el procés a nivell presencial, de forma que aquelles persones que ho desitgin puguin realitzar propostes de forma personal a través de tallers deliberatius. 2.6. Recollida i compilació de les propostes. Es crearà un document on s'exposaran totes les propostes recollides al llarg del procés. Havent realitzat un treball d'unificació d'aquelles que siguin iguals o similars. Les propostes acceptades s'atendran als criteris descrits anteriorment en aquest mateix document. FASE 3. Valoració de propostes i procés de votació 3.1. Estudi de viabilitat i elaboració de fitxes de les propostes ciutadanes. Els serveis tècnics municipals realitzaran un estudi de la viabilitat i de pressupost de les propostes ciutadanes. En aquest període també es preveu que els serveis tècnics municipals elaborin les fitxes informatives de detall de les propostes ciutadanes. Així, les propostes seran sotmeses a les següents valoracions: o Un primer cribratge de la seva viabilitat o Valoració de la viabilitat tècnica o Valoració de la viabilitat econòmica i cost previst 3.2. Sessió de la Comissió de Seguiment prèvia a la votació de les propostes. L'objectiu d'aquesta sessió és exposar a la comissió les propostes resultants i la seva valoració tècnica i econòmica com a resultat del treball intern municipal. 3.3. Període de votació de les propostes. Es crearà una papereta on constaran totes aquelles propostes i la seva valoració econòmica per ser votades per la ciutadania. S'obrirà un període de 15 dies en els quals la ciutadania podrà votar on-line o presencialment, en els punts que s'indiqui, les propostes. De les propostes caldrà publicar: o Un títol que resumeixi la iniciativa. o Una breu descripció que permeti entendre l'abast de la proposta (si s'escau). o Valoració econòmica per part de la Comissió Tècnica. La votació es realitzarà en paper i en format digital, i contindrà els següents apartats: Nom de la persona; DNI, NIE o Passaport (o llibre de família, en el cas de menors sense DNI o NIE); adreça de correu electrònic o telèfon. 3.4. Recompte i resultat de les votacions. S'elaborarà un informe dels resultats de les votacions i de les propostes més votades. 3.5. Sessions de treball amb la comissió tècnica municipal. Es realitzarà una sessió de treball dels resultats i de l'operativa a seguir per la sessió de retorn de la ciutadania i del desenvolupament de les accions escollides. 3.6. Sessió de treball amb la Comissió de Seguiment. En aquesta sessió es presentaran els resultats de la votació ciutadana. Així mateix, es definiran els següent passos a seguir com és: la sessió de retorn i una proposta de calendari de sessions de seguiment per l'execució de les actuacions. FASE 4. Tancament del procés 4.1. Sessió de retorn a la ciutadania. Desenvolupament d'una sessió per exposar la següent informació: - Rendició de comptes sobre les propostes que finalment es van votar i el motiu pel qual hagin hagut propostes que no van passar a la fase de votació. - Resultats de les votacions a la ciutadania. - Exposició del calendari previst per al desenvolupament de les accions més votades. 4.2. Sessió de tancament i valoració del procés amb la comissió tècnica municipal. En aquesta es procedirà a donar per finalitzat el procés i posar de relleu els terminis de desenvolupament de les accions més votades i les sessions de treball amb la Comissió de Seguiment. 4.3. Elaboració de la memòria participativa. En aquest document s'inclouran tots els informes parcials i finals generats al llarg del procés. 7. TEMPORALITZACIÓ La temporalització prevista és la que s'exposa en el següent quadrant: Fases Període FASE 0. Definició del procés de Pressupostos participatius Gener-Maig 2016 FASE 1. Disseny inicial i campanya informativa del procés Maig- Setembre 2016 FASE 2. Habilitació de mecamismes participatius i recollida Setembre ­Novembre de propostes 2016 Novembre 2016- Gener FASE 3. Valoració de propostes i procés de votació 2017 FASE 4. Tancament del procés Febrer 2017