REGLAMENT D'ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL CONSELL MUNICIPAL D'ACCIÓ TERRITORIAL I MEDI AMBIENT DE BADIA DEL VALLÈS Preàmbul El present Consell Municipal d'Acció Territorial i Medi Ambient és fruit de la ferma voluntat de l'Ajuntament de Badia del Vallès de fer efectiva la participació de les entitats ciutadanes a la gestió municipal relacionada l'acció territorial. En aquest sentit, aquest consell s'inclou dins d'una xarxa de Consells sectorials de participació que han d'ésser un bon instrument per afavorir la col·laboració amb l'Ajuntament de les entitats que treballen a Badia dins cada sector. Igualment, cal dir que aquests Consells sectorials es preveuen a la llei 8/1987 de 15 d'abril Municipal i de Règim Local de Catalunya, així com al Reglament de Participació Ciutadana d'aquest Ajuntament. En concret, el Consell d'Acció Territorial i Medi Ambient és una eina que des de l'àrea d'Acció Territorial i Medi Ambient de l'Ajuntament es considera de molta importància per millorar les condicions de vida al municipi amb la participació de tots. Capítol I: Naturalesa i àmbit. Article 1. El Consell Municipal d'Acció Territorial i Medi Ambient de Badia del Vallès és l'òrgan de participació sectorial de caràcter consultiu i deliberatiu de totes les associacions i entitats badienques vinculades a la gestió urbanística i del medi ambient que així ho desitgin. Capítol II: Finalitat. Article 2. La seva finalitat és proposar accions i iniciatives que facin referència a equipaments i infrastructures urbanístiques, pla general d'ordenació urbana o promoció i gestió de les vivendes. Article 3. El Consell Municipal d'Acció Territorial i Medi Ambient, per potenciar la relació de Badia amb la seva realitat geogràfica, mantindrà les necessàries relacions amb les entitats foranies i organismes estatals, autonòmics i comarcals que tinguin competència i jurisdicció sobre les activitats que li són pròpies. Capítol III: Funcions i competències. Article 4. 4.1. La participació de les entitats locals en les activitats que són competència de l'àrea d'Acció Territorial i Medi Ambient de l'Ajuntament es realitzarà a través de les funcions pròpies d'aquest Consell Municipal, essent aquestes les següents: a) Estructurar i organitzar de forma periòdica i permanent el debat, la reflexió, i la capacitat de proposta de totes les persones, grups i entitats interessades en un desenvolupament sostenible de Badia del Vallès. b) Participar en el disseny dels plans generals de l'àrea i en el desenvolupament de les activitats programades, així com en el seu seguiment i avaluació. c) Elaborar i presentar propostes, iniciatives o suggeriments en relació als temes que corresponen a l'àrea d'Acció Territorial i Medi Ambient. d) Prestar a les entitats tot l'ajut que cregui necessari per al bon desenvolupament de les activitats puntuals que puguin organitzar. e) Promoure i col·laborar en l'organització de campanyes dirigides a aconseguir una millora de les condicions de vida dels habitants de Badia. 1 4.2. L'Ajuntament es reserva les competències que li atorga la llei de decisió i d'execució, mitjançant els seus òrgans de govern i serveis. Capítol IV: Organització. Article 5. El Consell Municipal d'Acció Territorial i Medi Ambient de Badia del Vallès articularà el seu funcionament i les seves decisions a través del següents òrgans: Plenari del Consell, Presidència, Vice-presidència, Secretaria Comissió Permanent i Comissions de Treball. Tant la comissió permanent com les comissions de treball, són òrgans de creació facultativa, serà potestat del Plenari del Consell la seva creació a proposta de la Presidència. Article 6. Plenari del Consell Municipal d'Acció Territorial i Medi Ambient. 6.1. El Plenari del Consell és el marc de debat de les grans línies del desenvolupament urbanístic de la ciutat. 6.2. El Plenari es reunirà convocat per la Presidència. 6.3. El Plenari promourà l'equilibri en la distribució de responsabilitats i el seu caràcter rotatori. 6.4. Són funcions del Plenari del Consell les següents: a) Proposar la reglamentació de règim interior que concreti i ampliï el contingut del present reglament. b) Aprovar la creació, composició, continguts, competències i duració de les Comissions de Treball. c) Aprovar els programes d'actuació del Propi Consell. d) Aprovar la memòria anual del Consell. Article 7. Presidència. 7.1. La presidència del Consell Municipal d'Acció Territorial i Medi Ambient de Badia del Vallès recau en l'Alcalde, que podrà delegar un regidor de l'Ajuntament. 7.2. Són funcions de la Presidència: a) Convocar les reunions del Plenari del Consell segons el recollit al règim de Sessions en aquest mateix reglament. Presidir, aixecar i suspendre les reunions, moderar els debats, i dirimir els empats amb vot de qualitat. b) Fixar l'ordre del dia de les reunions del Plenari. c) Autoritzar l'Assistència al plenari o Comissions de Treball de persones de reconeguda vàlua o coneixements específics quan el tractament d'un tema concret ho faci aconsellable. Aquestes persones actuaran amb veu però sense vot. d) Coordinar les Comissions de Treball i fer el seguiment de totes les funcions que són pròpies del Consell, vetllant per l'execució dels acords que s'hagin pres i assegurant el compliment de les lleis. e) Donar el vist-i-plau a les actes de les reunions i sessions ateses pel secretari. f) Ostentar oficialment la representació del Consell en tots els actes i procediments que calgui. g) Signar els escrits oficials. Article 8. Vice-presidència. 8.1. Serà nomenada per Decret d'Alcaldia d'entre els membres que representin el consistori al Plenari del Consell. 8.2. La funció principal de la Vice-presidència és la substitució del President/a amb tots els seus drets i deures en casos de malaltia, absència o delegació d'aquest. Article 9. Secretaria 9.1. Podrà actuar com secretari del Consell Municipal d'Acció Territorial i Medi Ambient una persona dels Serveis de l'Administració de l'Ajuntament. 2 9.2. Són funcions del Secretari: a) Assistir amb veu i sense vot a les sessions del Plenari del Consell i de la seva Comissió Permanent. b) Aixecar actes de les reunions, trametre-les a tots els membres del Consell. c) Certificar els acords amb el vist-i-plau de la Presidència. d) Tramitar, custodiar i arxivar la correspondència i documentació pròpies del Consell. e) Elaborar la memòria anual de les activitats desenvolupades pel Consell. Article 10. Comissions de Treball. 10.1. Són les instàncies de treball mitjançant les quals s'estructura el Consell i estaran formades per membres dels diferents col·lectius segons s'acordi al Plenari del Consell. 10.2. Les funcions de les Comissions de Treball seran fixades pel Plenari del Consell en el moment de la seva creació i es basaran en: a) Debatre les línies d'actuació de la competència delegada. b) Debatre i informar sobre els assumptes que els siguin sotmesos pel Plenari del Consell o per iniciativa pròpia. c) Emetre un informe previ sobre els assumptes de la competència delegada que hagin d'ésser sotmesos al Consell Municipal d'Acció Territorial i Medi Ambient. 10.3. La Presidència del Consell ho serà també de totes les Comissions de Treball. La Secretaria de cada Comissió serà ostentada per la Secretaria del Consell o un altre membre del mateix. 10.4. Amb la periodicitat determinada pel Consell, les Comissions hauran d'informar de la marxa de la seva tasca. 10.5. Cap Comissió podrà adoptar resolucions sobre assumptes de la competència d'altres comissions. No obstant, podran convocar-se reunions entre Comissions per tractar temes comuns. 10.6. Per a la constitució vàlida de cada sessió de les Comissions es considerarà el que s'estableix a l'article 16 d'aquest mateix reglament. Article 11. Comissió Permanent. 11.1 Les seves funcions són: a) Autoritzar l'Assistència al plenari o Comissions de Treball de persones de reconeguda vàlua o coneixements específics quan el tractament d'un tema concret ho faci aconsellable. Aquestes persones actuaran amb veu però sense vot. b) Coordinar les Comissions de Treball i fer el seguiment de totes les funcions que són pròpies del Consell. 11.2. Es reunirà tants cops com els seus membres ho creguin oportú a convocatòria del President. Capítol V: Composició. Article 12. Plenari del Consell Municipal d'Acció Territorial i Medi Ambient. 12.1. La composició del Plenari del COM d'Acció Territorial i Medi Ambient serà la següent: a) La Presidència, que recau sobre l'alcaldia o regidor/a en qui delegui. b) Una representació dels regidors del ple municipal que consti d'un representant, com a mínim, per grup municipal, escollits pel Ple a proposta de la Comissió Informativa d'Acció 3 Territorial i Medi Ambient de l'Ajuntament, de forma que es reculli la pluralitat política de la corporació. c) Un representant de cada entitat o associació inscrita en el Registre Municipal d'Entitats i Associacions Ciutadanes que ho cregui convenient, d'acord amb el que estableix el Títol tercer, capítol I del Reglament de Participació Ciutadana d'aquest Ajuntament. 12.2. El Ple de l'Ajuntament podrà nomenar regidors suplents d'entre els de la corporació . Igualment les entitats podran anomenar representants suplents. 12.3. El Plenari del Consell pot demanar la presidència d'un assessor de l'àrea d'Acció Territorial i Medi Ambient amb caràcter consultiu en aquelles reunions on ho cregui convenient. Article 13. Comissió Permanent. 13.1. La composició de la Comissió Permanent del COM d'Acció Territorial i Medi Ambient serà la següent: a) La Presidència del Consell, que ostentarà la Presidència d'aquesta Comissió. b) Tres regidors més escollits amb caràcter rotatiu entre els que formen el Consell. La junta de portaveus de l'Ajuntament acordarà l'ordre i la periodicitat intentant mantenir la pluralitat. c) Quatre representants de les entitats i associacions presents al consell. 13.2. El Plenari del Consell pot demanar la presència d'un assessor de l'àrea d'Acció Territorial i Medi Ambient amb caràcter consultiu en aquelles reunions on ho cregui convenient. Article 14. Renovació del Consell d'Acció Territorial i Medi Ambient i dels seus càrrecs. 14.1. El Consell Municipal d'Acció Territorial i Medi Ambient es renovarà cada quatre anys, coincidint amb la renovació de la Corporació Municipal. 14.2. Els càrrecs no seran personals i es renovaran de forma continuada. 14.3. Sense prejudici d'allò que es diu al punt anterior, els representants de les entitats cessaran quan així ho disposi la seva entitat, per dimissió o voluntat pròpia o per cessament acordat. Qualsevol canvi de representant, ja sigui d'entitats o regidors, s'haurà de comunicar per escrit a la Presidència del Consell. 14.4. Si un col·lectiu no anomena els seus representants en el consell en el termini previst, no es considerarà a l'entitat membre del Consell mentre no ho facin i, per tant, no rebran les convocatòries ni es tindran en compte per arribar als quòrums necessaris per a la constitució vàlida de les sessions i de les votacions. 14.5. Si un col·lectiu qualsevol ha d'anomenar un nou representant, caldrà que ho faci en el termini màxim de dos mesos des del cessament de l'anterior. En cas contrari s'actuarà d'acord amb el que estableix l'apartat anterior. Capítol IV: Normativa per al funcionament del Consell. Article 15. Constitució. 15.1. Els representants de la corporació local que han d'integrar el Consell d'Acció Territorial i Medi Ambient presentaran el seu nomenament per escrit a la Presidència del Consell en la sessió de constitució. També es presentaran els nomenaments dels representants suplents. 15.2. Els representants dels diferents col·lectius presentaran un certificat de l'acta de l'assemblea del seu col·lectiu on van ésser escollits representants del Consell. Article 16. Règim de sessions. 4 16.1. Totes les sessions del Consell seran presidides per una mesa composta per la Presidència i la Secretaria del Consell. Serà imprescindible la seva presència o la dels seus substituts, d'acord amb el que disposa el ROM, per a l'inici de les sessions. 16.2. Per considerar vàlida una reunió del Consell Municipal es requereix l'assistència d'un terç del nombre legal de representants. Aquest quòrum haurà de mantenir-se durant tota la sessió. 16.3. Reunions ordinàries. En la primera reunió del Consell s'elaborarà un calendari de reunions ordinàries que haurà de mantenir una periodicitat no superior a tres mesos. Per les reunions ordinàries el Consell es convocarà amb una setmana d'antelació. La Presidència del Consell elaborarà l'ordre del dia que es podrà ampliar fent arribar propostes, per escrit, fins s dos dies abans de la reunió a la Presidència. Un cop iniciada la reunió només s'hi podran incloure nous punts a l'ordre del dia si la majoria absoluta dels membres legals del Consell n'aprova la inclusió. 16.4. Reunions extraordinàries. Seran convocades per la Presidència, per iniciativa pròpia o a petició d'almenys una quarta part dels membres integrants del Consell. La petició es farà mitjançant un escrit signat personalment per tots aquells que la subscriguin, en el qual es raonarà l'assumpte, o els assumptes, que la motiven, que han d'ésser necessàriament competència del Consell. Les reunions extraordinàries es convocaran com a mínim amb una antelació de 48 hores i no es podran incloure punts nous a l'ordre del dia. 16.5. Un òrgan quedarà vàlidament constituït, malgrat que no s'hagin acomplert els requisits de la convocatòria, quan es trobin tots els seus membres i ho acordin per unanimitat. 16.6. El Consell podrà demanar l'assistència de persones de vàlua i coneixements reconeguts en la matèria que s'hagi de tractar. Aquestes persones tindran veu però no vot. Article 17. Votacions. Donat el caràcter participatiu del Consell, es potenciarà el diàleg i el debat per intentar d'arribar a decisions consensuades. Si no és possible es procedirà a votació a mà alçada (tret que el Plenari o la Comissió acordi puntualment una votació nominal) i per norma general les decisions es prendran per majoria simple. Si l'abstenció arriba a ser majoria, s'haurà de continuar el debat i procedir a una nova votació. Si un cop feta la segona votació, l'abstenció continua essent majoria, el tema podrà, a judici de la presidència, deixar-se sobre la taula per una altra reunió. Article 18. Debat. 18.1. Un cop llegit per el/la secretari/ària l'ordre del dia de la reunió, la presidència passarà a votació l'aprovació de l'esborrany de l'acta de la sessió anterior. La Presidència obrirà un torn de paraules per si hi ha rectificacions i/o observacions, les quals contaran en l'acta de la sessió on s'aprovi. 18.2. Per a cada punt de l'ordre del dia, la Presidència obrirà un torn de paraules. Si no n'hi ha, i es requereix, es passarà directament a la votació. 18.3. Qui es consideri al·ludit per una intervenció podrà sol·licitar a la Presidència un torn de rèplica. Les paraules de rèplica que s'hagin demanat, seran atorgades per la Presidència després d'acabat el torn de paraules. La intervenció de rèplica serà breu i concisa amb la finalitat de rectificar i/o aclarir fets i/o conceptes. 18.4. La Presidència podrà tallar aquelles intervencions que no s'ajustin al tema en debat, que puguin ser ofensives per a un membre o col·lectiu del Consell, o que siguin reiteratives. 5 Article 19. Actes. 19.1. El/la Secretari/ària presentarà l'acta corresponent a cada reunió i lliurarà una còpia a cadascun dels membres conjuntament amb la convocatòria i l'ordre del dia de la sessió següent. 19.2. Pel que fa a la redacció de les actes, es procedirà d'acord amb els articles 109 i 110 del Reglament d'Organització i Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals. 19.3. La Presidència i la Secretaria signaran les actes una vegada siguin aprovades. Article 20. Altres característiques de funcionament. 20.1. Les opinions, els treballs o els estudis elaborats pel Consell que facin referència directa a punts sobre els quals s'hagi de pronunciar la Comissió Informativa, la Comissió de Govern, o el Ple de l'Ajuntament seran inclosos en l'expedient corresponent. 20.2. En cas que es donin diferents postures i/o opinions dintre del Consell, la Presidència les explicarà a la Comissió Informativa, la Comissió de Govern o el Ple i manifestarà alhora el suport obtingut per a cadascuna. 20.3. Si un col·lectiu inscrit en el Registre Municipal d'Entitats i Associacions Ciutadanes, d'acord amb el que estableix el Títol tercer, capítol I del Reglament de Participació Ciutadana d'aquest Ajuntament , vol formar part del Consell Municipal d'Acció Territorial i Medi Ambient ho sol·licitarà per escrit a la Presidència, que informarà al Consell en la primera reunió que es convoqui. Badia del Vallès, 31 de gener de 1996 L'alcalde, Antonio Cruz Sánchez 6