Carmen Coll Gaudens (1 de 1) Secretària municipal Data Signatura: 05/11/2018 HASH: 903b0cbffae7288e8e9fbc2ffc82cf88 Octubre de 2018 DEL VALLÈS PLA LOCAL DE PREVENCIÓ DE RESIDUS MUNICIPALS DE BADIA Codi Validació: 6D4L6SMHP3FHNMLDDTDCFQDAZ | Verificació: http://badiadelvalles.sedelectronica.es/ Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 1 de 95 Codi Validació: 6D4L6SMHP3FHNMLDDTDCFQDAZ | Verificació: http://badiadelvalles.sedelectronica.es/ Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 2 de 95 PLA LOCAL DE PREVENCIÓ DE RESIDUS MUNICIPALS DE BADIA DEL VALLÈS 1 INTRODUCCIÓ............................................................................................................. 5 2 DIAGNOSI DE LA GESTIÓ DE RESIDUS ........................................................................... 7 2.1 ANTECEDENTS EN PREVENCIÓ DE RESIDUS A BADIA DEL VALLÈS .................................................... 7 2.2 COMPOSICIÓ I GENERACIÓ DELS RESIDUS MUNICIPALS ..............................................................13 2.2.1 COMPOSICIÓ DELS RESIDUS ........................................................................................................................ 13 2.2.2 GENERACIÓ DE RESIDUS .............................................................................................................................. 14 2.3 VALORITZACIÓ SEGONS LA GENERACIÓ DE CADA FRACCIÓ ...........................................................20 2.4 DADES DEL SERVEI ACTUAL DE RECOLLIDA DE RESIDUS ...............................................................20 2.5 COSTOS ECONÒMICS ...................................................................................................................23 2.6 DETERMINACIÓ DELS PROCESSOS DE GENERACIÓ PER CADA ÀMBIT GENERADOR .......................23 2.6.1 DOMICILIS .................................................................................................................................................... 24 2.6.2 ACTIVITATS ECONÒMIQUES: SECTOR SERVEIS I COMERÇ .............................................................................. 26 2.6.3 DEPENDÈNCIES, EQUIPAMENTS I SERVEIS MUNICIPALS................................................................................ 26 2.6.4 CENTRES ESCOLARS ..................................................................................................................................... 27 2.6.5 ESDEVENIMENTS PÚBLICS ............................................................................................................................ 27 2.7 CONEIXEMENTS DE LA CIUTADANIA EN MATÈRIA DE RESIDUS .......................................................28 2.8 PUNTS FORTS I ASPECTES DE MILLORA ........................................................................................31 3 ÀMBIT D'APLICACIÓ DEL PLA ..................................................................................... 33 3.1 ÀMBIT CONCEPTUAL DE LA PREVENCIÓ ........................................................................................33 3.2 ÀMBIT D'APLICACIÓ TEMPORAL I MATERIAL ..................................................................................33 4 OBJECTIUS DEL PLA DE PREVENCIÓ ............................................................................ 34 Codi Validació: 6D4L6SMHP3FHNMLDDTDCFQDAZ | Verificació: http://badiadelvalles.sedelectronica.es/ 4.1 OBJECTIUS QUALITATIUS O GENERALS ..........................................................................................34 4.2 OBJECTIUS QUANTITATIUS ............................................................................................................34 Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 3 de 95 5 PLA D'ACTUACIÓ ....................................................................................................... 35 5.1 ESTRUCTURA DEL PLA ..................................................................................................................35 5.1.1 ESTRUCTURA DE LES FITXES .......................................................................................................................... 36 5.2 PROPOSTA D'ACTUACIONS DE PREVENCIÓ ...................................................................................37 5.2.1 PREVENCIÓ DE LA MATÈRIA ORGÀNICA I FRACCIÓ VEGETAL ........................................................................... 38 5.2.2 PREVENCIÓ DEL PAPER ................................................................................................................................. 45 5.2.3 PREVENCIÓ D'ENVASOS I EMBALATGES ........................................................................................................ 50 5.2.4 PREVENCIÓ FRACCIÓ VOLUMINOSOS I ALTRES .............................................................................................. 53 5.2.5 PREVENCIÓ ACTUACIONS TRANSVERSALS..................................................................................................... 57 5.2.6 RESUM DE L'ESTIMACIÓ DE REDUCCIÓ PER ACTUACIÓ .................................................................................. 65 3 6 PRIORITZACIÓ DE LES ACCIONS .................................................................................. 66 7 CALENDARI D'APLICACIÓ DEL PLA .............................................................................. 70 8 RECURSOS TÈCNICS I ECONÒMICS ............................................................................. 71 9 BALANÇ ECONÒMIC................................................................................................... 73 10 RESULTATS DEL PLA .................................................................................................. 75 10.1 CONSECUCIÓ DELS OBJECTIUS DEL PLA ....................................................................................... 75 10.2 EMISSIONS DE CO2 EVITADES ...................................................................................................... 75 11 SEGUIMENT I AVALUACIÓ DEL PLA .............................................................................. 77 ANNEX I ABREVIATURES .................................................................................................... 79 ANNEX II TERMINOLOGIA ................................................................................................ 80 ANNEX III CONTEXT NORMATIU ......................................................................................... 84 Codi Validació: 6D4L6SMHP3FHNMLDDTDCFQDAZ | Verificació: http://badiadelvalles.sedelectronica.es/ Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 4 de 95 4 PLA LOCAL DE PREVENCIÓ DE RESIDUS MUNICIPALS DE BADIA DEL VALLÈS 1 INTRODUCCIÓ El model de producció i consum actual està associat a una sèrie d'impactes ambientals, entre els quals destaca que el consum de productes (inclosa la producció, transport i distribució dels mateixos) representa prop del 50 % de les emissions que contribueixen al canvi climàtic. Alhora, el consum de productes porta associada una generació de residus que va en augment i que cal gestionar de manera correcta. Aquesta gestió requereix la creació de més infraestructures de recollida i tractament, fet que suposa uns costos que graven en els pressupostos de les administracions públiques, comporta un augment dels impactes ambientals derivats de la gestió i l'aparició de problemàtiques de caràcter social (efecte NIMBY1 associat a la les instal·lacions de tractament i disposició, etc.). És per tot això que la prevenció de residus esdevé la principal prioritat, perquè fa certa l'afirmació que el millor residu és aquell que no es produeix. No obstant això, cal remarcar que el concepte prevenció va més enllà dels termes quantitatius, perquè es refereix també a aspectes qualitatius. La prevenció quantitativa redueix el pes, el volum o el nombre d'unitats de residu a diferència de la prevenció qualitativa, que persegueix reduir determinats tipus de residus considerats perillosos o que plantegen certs problemes. Així mateix, implantar mesures encaminades cap a la prevenció de residus permet contribuir al canvi de paradigma actual basat en un model econòmic lineal, encaminant la societat (administració, empresa, ciutadania...) cap a estratègies basades en l'economia circular. Aquesta, consisteix en preservar i mantenir el valor de productes i materials el major temps possible a la vegada que es redueix el consum excessiu de recursos primaris i es minimitza la generació de residus no reciclables. El model circular es basa, entre d'altres i a tall d'exemple, en allargar la vida de productes i maximitzar-ne la seva utilització i en imitar els cicles naturals on els residus d'uns sistemes esdevenen recursos per d'altres. Aquests aspectes estan estretament lligats als objectius d'actuacions a desenvolupar en el marc d'un Pla local de prevenció de residus, per la qual cosa son aspectes amb un elevat grau d'interrelació. L'establiment de mesures de prevenció de residus permet, tal i com es recull en la Guia per a l'elaboració de plans locals de prevenció de residus municipals (2008) editada per l'Agència de Codi Validació: 6D4L6SMHP3FHNMLDDTDCFQDAZ | Verificació: http://badiadelvalles.sedelectronica.es/ Residus de Catalunya: · Estalviar recursos naturals, d'energia especialment durant els processos de producció dels productes. Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 5 de 95 · Disminuir els impactes ambientals relacionats amb els processos productius i amb les activitats de gestió de residus. 1 NIMBY és l'acrònim de "Not in my backyard" (al darrera de casa meva, no) i fa referència al rebuig social que pot despertar la implantació de certes instal·lacions i serveis. L'efecte o la síndrome NIMBY és, doncs, una expressió de l'impacte social que pot provocar una proposta d'instal·lació, i resulta especialment preocupant per a l'Administració pública, quan ha de trobar ubicació i gestionar determinats serveis que són considerats necessaris i imprescindibles, però que tenen mala imatge entre els col·lectius socials (Impacte social, comunicació ambiental i participació. Monografies Universitàries (2000). Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Medi Ambient). 5 · Reduir la despesa econòmica associada a la gestió dels residus municipals (recollida, transport, tractament i disposició final). · Complir els marc legal actual, encaminat a assolir objectius generals o específics en el marc de la prevenció de residus. El municipi de Badia del Vallès està realitzant, des de fa anys, accions amb l'objectiu de prevenir la generació de residus alhora que millorar-ne la gestió municipal. Amb la redacció del Pla local de prevenció de residus municipals de Badia del Vallès el municipi aposta per planificar i aplicar una estratègia que permeti aconseguir arribar als objectius de reducció dels residus municipals generats amb la participació i sensibilització dels diferents agents econòmics i les entitats de Badia del Vallès, i amb la incorporació de valors, nous hàbits i actituds de consum que facin factible l'èxit del pla. El present document s'estructura en dos blocs. Un primer bloc on es realitza una diagnosi de la generació i gestió dels residus municipals, es quantifica i analitza la generació actual de residus i s'identifiquen i caracteritzen els productors de residus. I en un segon bloc es detalla l'abast del Pla, els seus objectius i el pla d'acció. Codi Validació: 6D4L6SMHP3FHNMLDDTDCFQDAZ | Verificació: http://badiadelvalles.sedelectronica.es/ Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 6 de 95 6 PLA LOCAL DE PREVENCIÓ DE RESIDUS MUNICIPALS DE BADIA DEL VALLÈS 2 DIAGNOSI DE LA GESTIÓ DE RESIDUS 2.1 ANTECEDENTS EN PREVENCIÓ DE RESIDUS A BADIA DEL VALLÈS Al llarg dels darrers anys, l'Ajuntament de Badia del Vallès ha portat a terme accions diverses en l'àmbit dels residus amb la voluntat de prevenir la generació de residus municipals i millorar-ne de la recollida selectiva. Amb l'objectiu de posar en valor les accions realitzades i conèixer quin és el punt de partida del municipi en l'àmbit de la prevenció i gestió dels residus, a continuació es detallen les actuacions portades a terme pel consistori al llarg dels darrers anys, ordenades per data d'inici de la més antiga a la més recent. Igualment, es recullen aquelles accions que, si bé no han estat promogudes directament per l'Ajuntament de Badia del Vallès, sí s'han realitzat en l'àmbit del municipi. En coherència amb el Programa general de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya (Precat20), es detallen les actuacions realitzades al municipi d'ençà de l'any 2010. "Reutilitza'm i les 3R" Tipologia d'acció: Puntual Àmbit d'acció: Prevenció Promotor: Ajuntament de Badia del Vallès Dates: 2010 Descripció: Entrega de bosses de ràfia al Mercat municipal i als locals comercials de Badia Codi Validació: 6D4L6SMHP3FHNMLDDTDCFQDAZ | Verificació: http://badiadelvalles.sedelectronica.es/ del Vallès. Les bosses reutilitzables, estampades amb el lema de la campanya, es lliuraven als clients dels establiments per tal que en fessin ús, en substitució de bosses de plàstic d'un sòl ús. Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 7 de 95 Objectius: Conscienciació de la ciutadania en matèria de residus. Minimització