Àrea de Presidència Intervenció General Servei d'Assistència Econòmica-Financera Rambla de Catalunya, 126. 08008 Barcelona Tel. 934 022 262 · Fax 934 022 298 s.assistenciaef@diba.cat · www.diba.cat HASH: 903b0cbffae7288e8e9fbc2ffc82cf88 Carmen Coll Gaudens (1 de 1) Data Signatura: 21/12/2018 Secretària municipal ASSISTÈNCIA A LA GESTIÓ ECONÒMICA LOCAL EXERCICI 2018 Ajuntament de Badia del Vallès Codi Validació: 32LDG44GZMHEKRJJK3CSJRTKK | Verificació: http://badiadelvalles.sedelectronica.es/ Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 1 de 33 Pla Econòmic Financer Novembre 2018 Aquest estudi és un document obert a possibles aportacions de l'Entitat receptora que permetin millorar la seva utilitat com a eina de planificació a mig i llarg termini. No obstant, si transcorregut un temps prudencial, no hi ha cap objecció o proposta per part de l'Entitat receptora, es donarà per tancat. Codi Validació: 32LDG44GZMHEKRJJK3CSJRTKK | Verificació: http://badiadelvalles.sedelectronica.es/ Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 2 de 33 Codi Validació: 32LDG44GZMHEKRJJK3CSJRTKK | Verificació: http://badiadelvalles.sedelectronica.es/ Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 3 de 33 ÍNDEX 1. Introducció.............................................................................................................. 5 2. Anàlisi de la liquidació 2017................................................................................... 7 3. Previsions dels exercicis 2018 i 2019...................................................................11 3.1. Previsió del pressupost..................................................................................11 3.2. Superàvit estructural......................................................................................12 3.3. Esforç inversor i endeutament.......................................................................17 3.4. Solvència....................................................................................................... 19 3.5.Control d'estabilitat.........................................................................................20 4. Aprovació i seguiment.......................................................................................... 23 5. Annex. Resum de dades...................................................................................... 25 Codi Validació: 32LDG44GZMHEKRJJK3CSJRTKK | Verificació: http://badiadelvalles.sedelectronica.es/ Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 4 de 33 Codi Validació: 32LDG44GZMHEKRJJK3CSJRTKK | Verificació: http://badiadelvalles.sedelectronica.es/ Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 5 de 33 1. Introducció Hem rebut de L'AJUNTAMENT DE BADIA DEL VALLÈS (en endavant, l'AJUNTAMENT), l'encàrrec d'elaborar un Pla Econòmic-Financer per als exercicis 2018 i 2019. L'abast dels treballs comprèn els següents aspectes: a) Anàlisi de la capacitat de manteniment de serveis assolida i validació dels dèficits i pèrdues registrats en la prestació dels serveis a l'exercici 2017. L'abast de l'actuació compren sols a l'AJUNTAMENT. b) Previsió de liquidació dels exercicis 2018 i 2019, partint d'un anàlisi evolutiu de la situació econòmica i financera de l'AJUNTAMENT en els darrers exercicis liquidats. La projecció de la liquidació esperada s'ha realitzat sota la hipòtesis d'un pressupost possible i coherent. c) Les dades utilitzades han estat facilitades pel mateix AJUNTAMENT, sobre les que no s'ha realitzat cap revisió de documentació de suport, sent emprades només a efectes de l'anàlisi de l'evolució, suposant la bondat d'aquestes en la seva elaboració. d) Tot i que s'analitzen els equilibris econòmic i financers, no s'expressa ni es dóna cap opinió sobre correcció o bondat de les dades analitzades, ja que es considera que no és l'objecte del present estudi. Codi Validació: 32LDG44GZMHEKRJJK3CSJRTKK | Verificació: http://badiadelvalles.sedelectronica.es/ Les previsions realitzades en el present informe, busquen assolir uns imports que compleixin els objectius d'equilibris econòmics i financers adequats, i el compliment dels requeriments de Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 6 de 33 la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera. El primer objectiu és assolir el nivell de solvència suficient, que permeti un funcionament adequat, per donar compliment a les exigències legals sobre terminis de pagament. Aquest nivell es mesura amb el Fons de Maniobra, entenent com a tal l'import del Romanent per Despeses General, magnitud a la que s'hi realitzen els ajustaments adients per a què sigui significatiu. El segon objectiu és assegurar el superàvit estructural el més aviat possible, per tal de disposar de capacitat suficient pel manteniment dels serveis de l'AJUNTAMENT, un cop ateses les obligacions derivades de l'endeutament. 5 Finalment, cal assegurar la viabilitat pressupostària de la previsió dins la normativa legal, controlant l'Estabilitat pressupostària, la regla de la despesa i el nivell d'endeutament i deute públic local. Pel que fa al càlcul de la previsió de la Estabilitat Pressupostària, només s'incorporen els ajustaments més rellevants, als efectes de simplificar el model de previsió. La previsió s'ha elaborat buscant assolir els equilibris adequats. Aquestes previsions es sustenten en dos tipus de criteris: - Criteris tècnics objectius, en base a comportaments econòmics esperats del sector i/o l'AJUNTAMENT. - Mesures de gestió, que suposen possibles decisions de l'equip de govern, i que aporten els recursos necessaris per obtenir els equilibris desitjables. Aquest grup de mesures de gestió, donat el caire de l'estudi, no són coercitives ni recomanades, incorporant-se a l'estudi exclusivament com a exemple de com poder assolir els objectius buscats. L'AJUNTAMENT, d'acord amb les seves facultats, pot assumir aquestes mesures o substituir-les per d'altres d'igual i similar impacte en les finances municipals, sempre i quan es mantinguin els objectius marcats en aquest estudi. Codi Validació: 32LDG44GZMHEKRJJK3CSJRTKK | Verificació: http://badiadelvalles.sedelectronica.es/ Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 7 de 33 2. Anàlisi de la liquidació 2017 Les dades de la liquidació de l'exercici 2017 pel que fa al pressupost són les següents: PRESSUPOST D'INGRESSOS EXERCICI DEV. INGR. PEND. PAGAR 2017 DRETS R.N. a a CAPÍTOL 1 - IMPOSTOS DIRECTES 31/12/2016 31/12/2017 CAPÍTOL 2 - IMPOSTOS INDIRECTES 1.977.649 0 0 CAPÍTOL 3 - TAXES I PREUS PÚBLICS 15.878 0 0 PER PRESTACIÓ DE SERVEIS 1.946.830 582 582 FINALISTES A INVERSIONS 1.946.830 0 0 CAPÍTOL 4 - TRANSF. I SUBVENC. 0 582 582 NO CONDICIONADES (brut) 8.040.655 0 0 RETENCIONS PIE NEGATIVES 5.964.914 0 0 FINALISTES SERVEIS (AA.PP.) 0 0 0 FINALISTES SERVEIS (RESTA) 2.058.140 0 0 CAPÍTOL 5 - ING. PATRIMONIALS 17.600 0 0 DERIVATS DE SERVEIS 955.519 0 0 FINALISTES A INVERSIONS 955.497 0 0 ALTRES 0 0 0 22 0 0 CAPÍTOL 6 - ALIENACIÓ D'INVERSIONS 0 0 0 CAPÍTOL 7 - SUBVENCIONS DE CAP. 539.640 0 0 PROCEDENTS D'AA.PP. 539.640 0 0 ALTRES 0 0 0 CAPÍTOL 8 - ACTIUS FINANCERS 0 0 0 CAPÍTOL 9 - PASSIUS FINANCERS 0 0 0 PER INVERSIONS 0 0 0 PER SANEJAMENT 0 0 0 TOTAL PRESSUPOST D'INGRESSOS 13.476.170 582 582 PRESSUPOST DE DESPESES EXERCICI DESP. PEND. APLICAR Codi Validació: 32LDG44GZMHEKRJJK3CSJRTKK | Verificació: http://badiadelvalles.sedelectronica.es/ 2017 OBLIG.R.N. a a CAPÍTOL 1 - DESPESA DE PERSONAL 31/12/2016 31/12/2017 Document signat electrònicament des de la plataforma esPublico Gestiona | Pàgina 8 de 33 CAPÍTOL 2 - DESPESES GENERALS 5.898.792 166.489 435.317 CAPÍTOL 3 - DESPESA FINANCERA 4.896.732 0 405.490 PER DEUTE A CURT I LLARG T 23.400 0 0 ALTRES E 17.230 0 0 CAPÍTOL 4 - SUBVENCIONS I TRF. 6.170 0 0 CAPÍTOL 6 - INVERSIONS REALS 1.732.900 0 14 80.997 0 0 CAPÍTOL 7 - SUBVENCIONS DE CAP. 0 0 0 CAPÍTOL 8 - COMPRA D'ACTIUS FIN. 0 0 0 SOCIETATS EN PÈRDUES 0 0 0 ALTRES 0 0 0 CAPÍTOL 9 - RETORN DE PASSIUS FIN. 155.752 0 0 AMORTITZACIÓ PREVISTA 155.752 0 0 AMORTITZACIÓ EXCEPCIONAL 0 0 0 TOTAL PRESSUPOST DE DESPESES 12.788.572 166.489 840.821 Pel que fa als nivells de solvència, el Romanent per a Despeses Generals, amb els corresponents ajustaments, suposa: ROMANENT PER DESPESES GENERALS 2.016 2.017 PENDENT DE COBRAMENT 3.926.575 3.296.130 PRESSUPOST CORRENT 1.734.839 1.429.483 EXERCICIS TANCATS 2.101.642 1.793.445 NO PRESSUPOSTARI 104.468 93.846 -ING. PEND. APLICAR 14.374 20.644 PENDENT DE PAGAMENT 3.652.105 2.616.441 PRESSUPOST CORRENT 1.765.328 1.696.156 EXERCICIS TANCATS 667.864 790.980 NO PRESSUPOSTARI 1.385.403 435.925 -PAG. PEND. APLICAR 166.489 306.620 FONS LÍQUIDS 1.974.056 1.940.764 PROVISIÓ D'INSOLVÈNCIES 1.634.378 1.407.614 EXCÉS DE FINANÇAMENT AFECTAT 113.572 348.384 PROCEDENT D'INGR. CORRENTS 79.918 316.363 PROCEDENT D'INGR. CAPITAL 33.654 32.021 ROMANENT PER DESP. GRALS 500.577 864.455 DEVOLUCIONS D'INGRESSOS PENDENTS DE 582 582 PAGAR DESPESES PENDENTS D'APLICAR