Botó que mostra/amaga menú lateral
Notícies
El Ple aprova la modificació de les ordenances fiscals per a l'any 2019
Ple ordinari celebrat el 30 d'octubre

El Ple Municipal celebrat en sessió ordinària el 30 d'octubre va aprovar la modificació de les ordenances fiscals per a l'any 2019, el pla local de prevenció de residus, el reglament de la seu electrònica i una moció de suport als afectats per la malaltia inflamatòria intestinal, amb l'adhesió al projecte No puc esperar!

A la sessió van excusar la seva presència els regidors Elena Malysheva, d'Alternativa d'Esquerres per Badia i Rafael Muñoz, del PP. El primer punt del dia va ser l'aprovació de l'acta del ple anterior, que es va fer per assentiment.

Ordenances fiscals amb progressivitat i equitat
A continuació es van tractar les modificacions de les ordenances per a l'exercici 2019. La regidora Montserrat Jiménez va explicar que les ordenances que s'hi presentaven apostaven per: “obtenir els recursos per a la sostenibilitat dels serveis públics amb progressivitat i equitat dins del marc normatiu”. En aquest sentit, va dir que “seguim mantenint criteris socials, ajudem a persones amb discapacitat, majors de 65 anys i famílies monoparentals i amb situació d'atur”.

A l'Impost sobre Béns Immobles (IBI), la regidora Jiménez va proposar un 0,72 de tipus impositiu, 3 centèsimes d'augment respecte a l'any anterior, i mantenir un tipus diferenciat per a locals comercials amb valor superior a 60.000 euros.

Respecte a les taxes, s'incrementen un 2%, segons l’Índex de Preus al Consum (IPC) previst.

Pel que fa a les parades del mercat públic, es divideix la tarifació de les cambres frigorífiques en tres col·lectius (carn, peix i congelats, i fruita i verdura) per apropar els imports en funció del cost real de cada servei.

Manteniment del preu de l'abonament trimestral a les instal·lacions esportives
Respecte a l'ordenança esportiva, es produeix un increment del 2% només en la tarifa mensual. La tarifa trimestral manté el mateix preu de l'any 2018, amb la intenció d'incentivar el cobrament trimestral. S'ofereix un 50% de bonificació per discapacitat igual o superior al 60% i un 50% a pensionistes i jubilats, sense criteri de renda, per incentivar que aquests col·lectius facin pràctica esportiva. S'augmenta al 35% la bonificació a famílies monoparentals, per donar accés a l'esport a famílies amb dificultats econòmiques.  

La regidora Jiménez va tancar la seva intervenció concloent que les ordenances “mantenen un equilibri en preus adequats i proximitat a la població de Badia”. La regidora també va voler agrair a la regidora no adscrita, Elisabet Ruiz, les aportacions i la seva dedicació en les reunions realitzades per intentar aconseguir el màxim consens.

A continuació va intervenir la regidora no adscrita, que va destacar l'intens debat polític i es va lamentar de no haver aconseguit una major presència de la tarifació social, tot i que, va reconèixer, “han recollit moltes de les propostes que vaig fer en aquest sentit, com bonificacions a les famílies monoparentals i monomarentals”. Per això, va anunciar que el seu vot seria l'abstenció.

El regidor José Pérez, de Badia en Comú, va anunciar que el vot del seu grup seria en contra, perquè, va explicar, les ordenances són continuistes i no aconsegueixen els recursos necessaris. En aquest sentit, va indicar que fa anys que s'hauria d'haver avançat en l'Impost de Béns Immobles, ja que, va dir, “aportarà 92.000 euros, que seran insuficients per millorar els serveis que necessita la ciutadania”. Pérez també va considerar que, en molts casos, les ordenances no apliquen la tarifació social.

A continuació, el regidor Álvaro Pacheco, d'Alternativa d'Esquerres per Badia, va explicar que el vot del seu grup seria en contra perquè “15 dies és un termini insuficient per analitzar el contingut”; a més, va indicar que consideraven un error aplicar bonificació a l'abonament a les instal·lacions esportives a tot el col·lectiu de pensionistes, ja que “hi ha pensionistes que són vulnerables i altres que no”.

L'alcaldessa, Eva Menor, va respondre que aquestes bonificacions són “una manera d'animar a col·lectius a accedir a l'activitat de servei públic; eliminar el criteri de renda -¬¬va continuar- afavoreix la pràctica esportiva”. També va fer una reflexió en el sentit de què “aplicar la tarifació social, amb recepció i revisió de documentació acreditativa, per a col·lectius superiors a 5.000 usuaris, és inabastable”.

Respecte al temps per revisar les ordenances, Eva Menor va dir: “Han tingut pocs dies per analitzar la nostra proposta, però han tingut 11 mesos per presentar la seva. En aquests quatre anys de legislatura no hem rebut propostes concretes”.

També va respondre sobre els increments de l'IBI, dient que “si cada any incrementem la recaptació en 100.000 euros, en 10 anys representa un milió d'euros; no podem fer increments inassumibles, ho fem en una forquilla de temps perquè la pressió fiscal sigui raonable”.

La regidora no adscrita, Elisabet Ruiz, va voler respondre un article d'opinió del regidor Álvaro Pacheco que donava a entendre que potser no tots els regidors van rebre la informació sobre les ordenances al mateix temps. Ruiz va demanar “un exercici d'autocrítica; jo intento des de l'oposició incloure propostes, però vosaltres no heu fet la vostra feina”.  

La regidora Montserrat Jiménez va ratificar categòricament que tothom va rebre la informació al mateix temps i va apuntar que “descomptes i excepcions també són tarifació social”.

A l'hora de la votació, les ordenances fiscals es van aprovar amb 8 vots a favor, 1 abstenció i 6 vots en contra.

El següent punt del dia era la modificació del pressupost 30/2018 i del pla d'inversions annex al pressupost general 2018. Es va aprovar per 8 vots a favor, 6 vots en contra i 1 abstenció

L'ampliació de delegació de funcions a la Diputació de Barcelona per a la recaptació de tributs, com la prestació de serveis socioeducatius, la taxa de l'auditori i de les places d'aparcament de l'Avinguda de Burgos, va ser aprovada per 9 vots a favor i 6 abstencions.

Reduir els residus un 10% l'any 2020
A continuació es va sotmetre a votació el pla local de prevenció de residus 2018-20. La regidora Encarna Rodrigo va explicar que és un instrument de planificació estratègica per fomentar la preparació, reutilització, la gestió més sostenible i acomplir el foment de la prevenció i la reducció de residus, amb l'objectiu de reduir-los en un 10% l'any 2020.

La regidora no adscrita, Elisabet Ruiz va anunciar que el seu vot seria a favor, per aconseguir una gestió més sostenible i l'aprofitament més eficient de recursos.

José Pérez, regidor de Badia en Comú, va anunciar que el seu grup s'abstindria perquè s'han fet moltes actuacions, com la deixalleria, però encara hi ha un percentatge d'impropis excessivament alt.

Per la seva banda, Teresa Carceller, d'Alternativa d'Esquerres per Badia, va explicar que el seu grup havia demanat una reunió per estudiar el document i va anunciar que s'havien recollit algunes de les seves aportacions. També havien demanat una reunió política, no tècnica, que encara no s'ha fet; per aquests motius va indicar que el seu grup s'hi abstindria.

El pla local de prevenció de residus es va aprovar amb 9 vots a favor i 6 abstencions.

Reglament de la Seu Electrònica de Badia
El regidor Rafael Moya va presentar el reglament de la seu electrònica i de difusió de la informació administrativa per mitjans electrònics, que regula el portal web, la seu electrònica, la informació que s'hi inclou i la carpeta ciutadana, entre altres aspectes.

La regidora no adscrita, Elisabet Ruiz, va indicar que aprovar aquest reglament és transposar la transparència i apropa la institució a la ciutadania. Va indicar també que hi havia coses a millorar, perquè no era suficientment intuïtiu.

L'alcaldessa, Eva Menor, va felicitar els mitjans humans que estan fent possible assolir aquesta transparència.

El reglament es va aprovar amb 11 vots a favor i 4 abstencions.

Adhesió al projecte No puc esperar!
La regidora no adscrita va presentar la moció de suport als afectats per la malaltia inflamatòria intestinal (EII) i l'adhesió al projecte No puc esperar! Elisabet Ruiz va dir que aquesta malaltia afecta a més de 30.000 persones a Catalunya i que comporta la necessitat urgent d'anar al servei. El projecte consisteix en l'emissió d'unes targetes que els metges lliuren a les persones que les necessiten, perquè puguin accedir als serveis de forma lliure. Si l'Ajuntament de Badia s'hi adhereix, les seves instal·lacions sortiran en una aplicació que poden consultar els malalts.

El regidor Rubén Toro va felicitar aquest tipus de moció i va anunciar que el seu grup votaria a favor. El regidor Ivan Sanz, del PSC-CP, va dir que el seu grup també votaria a favor i que ho comentarà a l'associació de comerciants i es farà difusió en els mitjans de comunicació de l'Ajuntament.

La moció va aconseguir el vot favorable per unanimitat de totes les forces polítiques.

A continuació l'Alternativa d'Esquerres per Badia va presentar una moció per l'establiment d'un servei municipal de neteja de pintades insultants, ofensives i que malmeten la convivència. La regidora Teresa Carceller va explicar que “és un petit gest per no normalitzar el racisme, la xenofòbia i el masclisme”.

La regidora Pilar Paz, de Badia en Comú, va anunciar que votarien a favor perquè els carrers han de ser un lloc de trobada i de convivència cívica.

El regidor Josep Martínez va indicar que el vot del grup socialista seria negatiu per dos motius: “Moltes de les propostes ja estan reflectides en l'ordenança de convivència i civisme i no entenem per què l'AEB no va acceptar part de les nostres propostes, que considerem que enriquíem la moció, com el fet que els grups polítics no poguessin fer pintades”. Josep Martínez va explicar que l'Ajuntament havia fet més de 22 intervencions de neteja de grafitis durant l'any.

Teresa Carceller va respondre que hi ha pintades que s'han de treure quan abans i no s'està fent.

L'alcaldessa Eva Menor va confirmar que el seu grup compartia l'argumentari i va anunciar que es faria una batuda per retirar aquestes pintades de manera prioritària.

A l'hora de la votació, la moció es va desestimar per 7 vots a favor i 8 en contra.

Dins de l'activitat de control, es va donar compte de l'execució trimestral del primer i segon trimestres de l'any. L'alcaldessa Eva Menor va indicar que hi ha un punt important de desviació en el capítol 1, en hores extres. A escala general va dir que s'està millorant.

En el torn de precs i preguntes, la regidora Elisabet Ruiz es va interessar per la reunió amb el departament d'Educació. El regidor Ivan Sanz la va respondre indicant que, de cara a l'any vinent, no es tancarà cap línia de P3.

El regidor Quim Duran, d'Alternativa d'Esquerres per Badia, va preguntar sobre el plec de la neteja viària i sobre les desviacions en hores extraordinàries realitzades per la Policia Local.

El regidor Rafael Moya va explicar que s'havia produït una sèrie de baixes en agost, que, sumades a les vacances, els van fer haver de recórrer a les hores extres.

L'alcaldessa va abundar en l'explicació indicant que volien garantir que en tots els torns hi hagués, com a mínim, una parella de policies.

Pel que fa al plec de neteja viària, la regidora Encarna Rodrigo va respondre que s'ha produït un retard en l'elaboració de la part tècnica per part de l'empresa que podria comportar descomptes per aquest incompliment.

Finalment, José Pérez, de Badia en Comú, va transmetre les queixes per curses de vehicles en l'Avinguda de Burgos, i l'acumulació de fulles d'arbre en la zona del Parc de les Illes Balears.

Una veïna va prendre la paraula per informar que les làmpades d'una habitació de casa seva s'encenien i apagaven amb l'enllumenat públic. La regidora Encarna Rodrigo va respondre que un tècnic visitaria una de les dues llars afectades per aquesta incidència per veure si hi ha cap relació que expliqui aquesta sincronia de dos sistemes d'il·luminació totalment independents.

Publicat el 15.11.2018
COMPARTIR
Comparteix al FacebookCompartir a Twitter
MÉS ACTUALITAT:
^